beantwoord

Ovchipkaar al geldig in Emmerich tein.

  • 22 March 2022
  • 48 reacties
  • 2755 Bekeken


Toon eerste bericht

48 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Dank Fenneke-dat scheelt flink. Nog een korte praktisch vraag: waar staan ze, of ie? OP perron-zodat je eruit+in kan in zelfde trein die doorgaat (met dat 9€ ticket) of moet je trap af naar de hal? Bij dat laatste betekent het dus 1 uur wachten op een nou niet bepaald erg uitnodigend station noch omgeving (wel, er is/was? een ALDI tegenover).

Hoeveel mensen zullen bedenken dat je dus In Arnh moet om-sjekken naar BRENG/ARV- treintje heet VIAS. Nog merkwaardiger is/was dat als je een kaartje uit automaat koopt (eenmalig chip van NS of met QR code uit VRR-automaat) je ook de poorten van NS moet benutten-wat dus voor de uiterst kleine groep die deze kaartjes heeft nog meer troubles oplevert.

Reputatie 7

Elten of Praets ook maar een 1 minuut stop dus ook heel weinig tijd als het paaltje ver staat en om te wachten nog minder aantrekkelijk.

Anderzijds bij regionaal reizen zijn langere wachttijden regulair en nu wel heel goedkoop.

 

 

 

 

Badge +3

Aan de foto’s te zien staan ze bij de trap (Emmerich) en dan natuurlijk op het perron waar de treinen van/naar NL stoppen (?)

Gronau was al bekend, naast de DB kaartautomaat.

Reputatie 6

Aan de foto’s te zien staan ze bij de trap (Emmerich) en dan natuurlijk op het perron waar de treinen van/naar NL stoppen (?)

Daar lijkt het inderdaad op, ik denk dat er maar 1 paaltje staat. En die staat dan op het perron waar de trein vanuit Arnhem aankomt. Met een beetje geluk moet je dan uit kunnen checken. Bij de terugreis wordt het erg lastig, want die trein komt op het andere perron aan en dan moet je de tunnel onderdoor en weer terug. Dat ga je bijna nooit halen.

Reputatie 6

Volgens dit draadje op Twitter lijkt het er trouwens op dat de paaltjes er binnenkort wel eens zouden kunnen staan.

Dat zou natuurlijk mooi zijn. Zijn deze activiteiten afgelopen week opgestart op het station Emmerich? Als die paaltjes er echt binnenkort staan dan moeten er nu wel zichtbare werkzaamheden worden uitgevoerd. Het zou ook zomaar kunnen dat het er over een half jaar nog net zo bij ligt. Dat ‘binnenkort’ zou ook nog wel eens een jaartje of wat kunnen duren, zo snel gaat het niet met dit project is de ervaring.

Reputatie 7
Badge +1

WEL is het zo dat in tijden van gebrek aan personeel bij VIAS dat bevoegd is om OOK in NL te rijden, er gependeld wordt Arnh-Emm-VAN EMM kom je dan ruim 15 min later aan in Arnh, maar RI DU-D is het snel umsteigen.

Zou het Bordpersonal inmiddels dan ook de beschikking hebben over chiplezers? OP al die andere lijntjes DE in wordt er enkel steekproefgewijs gecontroleerd (en kan ik me niet heugen dat dit mij ooit is overkomen naar Aachen).

Reputatie 6

De Duitse staat zal zich niet druk maken maar de VRR misschien wel en heeft daardoor gekozen om de 9 Euro tickets tot aan laatste plaats voor de grens te kiezen. 

Ze waren in de mogelijkheid anders te beslissen

Oké, dus de VRR had er ook voor kunnen kiezen om het 9 euro ticket tot Arnhem geldig te verklaren begrijp ik? Ze hadden als tegemoetkoming aan de reiziger het ticket ook tot bijv. Zevenaar geldig kunnen laten zijn. Dit omdat al uitvoerig gecommuniceerd is dat er checkpalen in Emmerich komen, die er allang hadden moeten zijn. Maar het een heeft natuurlijk niks met het ander te maken, ik weet het. 

Reputatie 7

Het was leuk geweest, maar zoals het nu is heb ik ook geen moeite die paar Euro is geen enkel probleem. Het kostenplaatje voor een kort of langer bezoek aan Duitsland is uitstekend, zelfs als men af en toe een ICE of IC benut.

 

De Duitse staat zal zich niet druk maken maar de VRR misschien wel en heeft daardoor gekozen om de 9 Euro tickets tot aan laatste plaats voor de grens te kiezen. 

Ze waren in de mogelijkheid anders te beslissen

Oké, dus de VRR had er ook voor kunnen kiezen om het 9 euro ticket tot Arnhem geldig te verklaren begrijp ik? Ze hadden als tegemoetkoming aan de reiziger het ticket ook tot bijv. Zevenaar geldig kunnen laten zijn. 

De Duitse centrale overheid betaalt deze actie maar dus wel met de beperking tot het laatste station voor de grens. Als het VRR het ticket ook op grensbaanvakken wil accepteren kan dat maar dan draaien ze ook zelf op voor de gederfde inkomsten. En dat doen ze dus niet want met corona zitten ze erg krap door het sterk gedaalde vervoer en dan zijn cadeautjes niet uit te leggen aan de deelstaatsregering aan wie ze verantwoording zijn verschuldigd.

Reputatie 7
Badge +2

Controle op het traject met chipkaartgeldigheid vond in het verleden al plaats door de controleurs van Arriva. Inmiddels een paar jaar terug stapte een heel groepje daarvan op Zevenaar in om daarna samen met het toen nog Abellio-personeel een ronde te maken.

Reputatie 7
Badge +3

Het lijken cadeautjes voor Nederlandse toeristen. Tegelijkertijd kan de deelstaat NRW dit zien als het stimuleren van het toerisme uit Nederland. Dan kost het geldig verklaren van het 9-Euro-Ticket tot Arnhem of Venlo relatief ontzettend weinig. 

Het reizen met trein, bus en tram wordt zo heel makkelijk gemaakt en je hebt grote kans dat Nederlanders (met name uit de grensstreek) hun euro's in Duitsland besteden i.p.v. in Nederland.

Een alternatief is natuurlijk om met de auto naar een station in Duitsland te gaan en vanaf daar het 9-Euro-Ticket te gebruiken.

Het lijken cadeautjes voor Nederlandse toeristen. Tegelijkertijd kan de deelstaat NRW dit zien als het stimuleren van het toerisme uit Nederland. Dan kost het geldig verklaren van het 9-Euro-Ticket tot Arnhem of Venlo relatief ontzettend weinig. 

Ik denk niet dat NRW het als zijn taak ziet om Nederlanders te gaan subsidieren. En aan toeristen die 1,70 euro al onoverkomelijk duur vinden zul je weinig verdienen.

Daarnaast grote kans dat er dan vooral Duitsers hun geld in Nederland gaan uitgeven in plaats van in Duitsland.

Ik heb bij Abellio een conducteur gehad die met zijn mond een piep geluidje maakte bij de OV-chipkaart die dacht dat ik dat niet door had. 😂

 

Kan me bij Abellio heugen dat er ook eens gewacht is toen ik binnen een kaartje moest halen met drukte. Toen ik rende zei de conducteur doe maar rustig aan. Misschien werkt dat nu bij VIAS ook zo?

Reputatie 6

Het was leuk geweest, maar zoals het nu is heb ik ook geen moeite die paar Euro is geen enkel probleem. Het kostenplaatje voor een kort of langer bezoek aan Duitsland is uitstekend, zelfs als men af en toe een ICE of IC benut.

 

Helemaal mee eens, hoor! Voor die 1,70 extra heb je nog niet eens een kopje koffie op het terras. Dat is het probleem ook helemaal niet, het is en blijft een eigenlijk waanzinnige actie van de Duitse overheid.

Nope, kan volgends de conducteur van de RE19 naar Düsseldorf (vandaag 26 mei 2022) nog steeds niet!  

Oké, even voor de leek, die 12+ jaar geleden voor het laatst in de regio Arnhem-Nijmegen woonde, studeerde en werkte, hoe zit het nu met dat 9 euro ticket? waar kan je die kopen, is die vanaf enrich of zo gelijk geldig, en wat is het beste advies?

 

Ik woon nu vlak tegen Overijssel aan, via NS/Blauwnet/Arriva ben ik iig zo voorbij Arnhem en op weg naar het eerste station in Duitsland (Emmrich), gaat dat met mijn oude nog actieve Voordeelurenabonnement ook werken? en waar/hoe kom ik dan an een Duitse treinkaartje cq het 9 euro ticket?

Reputatie 6

Ik snap ook niet dat dit zo lang moet duren. Keer op keer wordt de datum aangepast. Medio 2020, dan weer voor de zomer van 2021, voor januari 2022, maart 2022, mei 2022…..als men dit niet waar kan maken, noem dan geen datum. Volgens de NS app kan de reis tot Emmerich met de OV chipkaart gemaakt worden, maar dat klopt gewoon niet. Ik denk niet dat het er ooit van komt.

Reputatie 7
Badge +1

Volgens laatst bericht wat mij bijstaat (maar er is een ellenlang en tot in de laatste spinnenrag uitgekauwd ander draadje) was de laatste ruzie over wie de kosten voor de stroom voor dat paaltje zou moeten gaan betalen. De nieuwe VIAS die nu deze lijn rijdt (ABellio, ooit paradepaard van NS, is er mee gestopt) is wel met andere zaken bezig. En dat geroeptoeter over een te besparen uitgaaf van 1,70: ach-er is over wel minder hier eindeloos gestreden

Volgens laatst bericht wat mij bijstaat (maar er is een ellenlang en tot in de laatste spinnenrag uitgekauwd ander draadje) was de laatste ruzie over wie de kosten voor de stroom voor dat paaltje zou moeten gaan betalen. 

Ik kan me niet voorstellen dat dat het grote probleem is want iedereen snapt toch wel dat die kosten uiteindelijk door de Provincie Gelderland (direct dan wel indirect) betaald zullen moeten worden aangezien die paaltjes er op hun verzoek worden neergezet.

Ik heb dan ook meer de indruk dat men in Arnhem nog steeds aan hikt tegen het totale kostenplaatje van het geldig maken van de OV-chipkaart tot Emmerich. Zoals eerder gezegd ligt het politiek erg gevoelig om spoorwegvervoer in Duitsland te gaan subsidiëren in een tijd dat er zwaar bezuinigd moet worden op het busvervoer in de eigen provincie. 

Reputatie 7
Badge

Het plan is met veel bombarie en enthousiasme aangekondigd maar sindsdien is het oorverdovend stil. En volgens mij zijn er nog geen palen geplaatst op de Duitse stations.

Badge +3

Volgens mij ging het om een vergunning voor het plaatsen van het paaltje (plus bijbehorende elektriciteitsvoorziening) die op zich liet wachten.

Reputatie 7
Badge +4

Dit is inderdaad een mooie indicatie, @Daniel  Dank voor dit bericht. Het lijkt op te schieten.

Het gaat weer langer duren, geen nieuwe datum. Het blijkt dat de apparatuur er niet is.

https://www.treinenweb.nl/nieuws/9468/vertraging-voor-ov-chipkaart-paaltjes-op-en-rond-emmerich.html

Reageer