Sticky

OVpay: in- en uitchecken met je betaalpas

  • 26 January 2023
  • 186 reacties
  • 8320 Bekeken
OVpay: in- en uitchecken met je betaalpas

OVpay: in- en uitchecken met je betaalpas

Check vanaf 31 januari bij ons in en uit met je contactloze betaalpas, creditcard of mobiel. Handig als je af en toe met de trein reist!

Voor wie is het?
OVpay is ideaal als je af en toe met het openbaar vervoer reist. Je hoeft geen los kaartje of OV-chipkaart meer te kopen. Als je incheckt met je betaalpas, reis je 2e klas en zonder korting.

Handig: zo heb je de vrijheid om te reizen op een manier die bij jou past!

Heb je een abonnement?
Dan blijf je reizen met je OV-chipkaart. Deze blijf je ook gebruiken voor andere diensten, zoals het huren van een OV-fiets of de fietsenstalling.

Zo werkt reizen met je betaalpas
Om in- en uit te checken met je contactloze betaalpas, creditcard of mobiel, hoef je niets te activeren. Je kan meteen op deze manier reizen.

  1. Haal de pas waarmee je wilt reizen bij het in- en uitchecken uit je portemonnee. Of gebruik de betaalpas op je mobiel.
  2. Hou je pas of je mobiel bij het inchecken tegen de kaartlezer.
  3. Check uit met dezelfde pas.

Zo makkelijk is het!

Bekijk de kosten op je bankrekening
Alle reiskosten die je maakt op een dag, worden de volgende dag in één keer van je rekening afgeschreven. De afschrijving heeft altijd een betaalkenmerk dat begint met NLOV en daarna 14 cijfers en letters.

Bekijk je reizen in Mijn NS
Koppel je betaalpas aan Mijn NS. Zo heb je gelijk inzicht in je reisgeschiedenis en de kosten. Heb je geen NS-account? Vraag een account aan of ga naar je OVpay reisoverzicht en volg de instructies.

Haal je pas uit je portemonnee
Of je nu met je pinpas of OV-chipkaart reist, haal altijd je pas uit je portemonnee bij het in- en uitchecken. Zo weet je zeker dat je met de juiste pas reist. En voorkom je dubbele reiskosten. Heb je een e-ticket gekocht? Scan dan het ticket vanuit de NS-app bij de kaartlezer van de scan-ticket poorten.

Over OVpay
Binnenkort is het in het hele land en bij alle vervoerders mogelijk om in- en uit te checken met je betaalpas, creditcard en mobiel. Deze nieuwe manier van in- en uitchecken wordt onder de overkoepelende naam OVpay geïntroduceerd. Een gezamenlijk initiatief van alle vervoerders. Bekijk meer informatie op de website van OVpay.

Wat moet ik doen om te kunnen reizen met mijn betaalpas?
Je hoeft vantevoren niets te doen om te kunnen reizen met je betaalpas. Je hoeft je dus niet aan te melden. Natuurlijk moet je wel een geldige betaalpas hebben waarmee je contactloos kan betalen. 

Hoe weet ik wat een reis heeft gekost?
Je ziet de prijs van een rit niet op het paaltje of poortje. De kosten van een rit zie je nadat deze zijn afgeschreven van je rekening. De betaling heeft altijd een betaalkenmerk dat begint met NLOV en daarna 14 cijfers en letters.

Wil je een overzicht van welke kosten bij welke rit horen?
Koppel dan je betaalpas aan Mijn NS en bekijk hier wat een rit je heeft gekost. 

Wil je niet alleen je ritten bij NS zien, maar ook bij andere vervoerders? 
Download de OVpay app.

Of bekijk je reisoverzicht van één specifieke dag in je reisoverzicht op OVpay.nl

Hoe veilig is het reizen met mijn betaalpas?
Reizen met je betaalpas is veilig. Net zo veilig als contactloos betalen in de supermarkt. Jouw bank ziet niet hoe je reist. En de conducteur die je controleert, ziet geen bankgegevens. Bekijk ons privacy statement.

Ga natuurlijk wel voorzichtig om met je betaalpas of creditcard. En laat hem meteen blokkeren als je hem kwijt ben of hij is gestolen.

Ik ben per ongeluk ingecheckt met mijn betaalpas.
Wat vervelend! Dan kan het zijn dat je teveel hebt betaald. Beantwoord een paar vragen en wij vertellen je of en hoe je geld terug kan vragen.


Wil je meer informatie of heb je een andere vraag? Bekijk alle veelgestelde vragen over OVpay of laat het hier in dit topic weten.


186 reacties

Badge +3

Dank! Ben dan wel benieuwd wat er gebeurt als je die transactie bij OVpay gaat corrigeren 🤔

Reputatie 7
Badge

Ben wel benieuwd hoe het bij OV-chipkaart (of op de kaart zelf) staat, volgens mij gewoon zoiets als ‘19:34 Rotterdam Centraal - Geladen op uw kaart: IC direct toeslag’.

Was langer geleden dan ik dacht dat ik de noordsectie van de HSL over geweest ben, maar toch nog eentje gevonden:

Interessant overigens: ik zocht net even dezelfde reisdag op in Mijn NS en daar stond die hele toeslag niet meer vermeld, maar alleen de reis waarvan het stukje over de HSL deel uitmaakte.

Meen me overigens te herinneren dat het vroeger wel goed in Mijn NS kwam te staan. Maar sowieso is het altijd een transactie sinds de toeslagzuilen en geen product wat je op je kaart laadt.

Badge +3

Een ICd toeslag geladen bij een toeslagzuil staat altijd al als incomplete reis in je Reishistorie, ook bij reizen op een ov-chipkaart.

Wel verwarrend is dat OVpay (en ook je NS Reishistorie!) denkt dat er iets te corrigeren valt. Het zou fijn zijn als dit soort transacties (€ 1,74 of € 2,90) herkend worden als een (losse) ICd toeslag.

Ben wel benieuwd hoe het bij OV-chipkaart (of op de kaart zelf) staat, volgens mij gewoon zoiets als ‘19:34 Rotterdam Centraal - Geladen op uw kaart: IC direct toeslag’.

Voor wat betreft je eerdere vraag, voor een conducteur maakt het in feite niet uit of je een ov-chipkaart, bankpas of virtuele bankpas op een telefoon toont, als zul je bij controle natuurlijk eerst de pas op je telefoon moet ‘oproepen’ (alsof je een betaling wilt doen).

De NFC chip in je telefoon en het apparaat van de conducteur moeten dan voldoende dicht bij elkaar moeten komen voor een succesvolle ‘betaling’, net als in een winkel waar je je telefoon boven of aan de zijkant van een pinapparaat houdt. Dat zal dan (gezien je foto) ergens bovenaan het scherm zijn, eventueel aan de achterkant.

Het kan bij een bankpas of telefoon wel een seconde of wat duren (zelfde als in een winkel), terwijl het bij een ov-chipkaart maximaal een kwart seconde duurt.

Het lijkt erop dat je telefoon denkt dat die een betaalterminal is en de conducteur een betaling aan je gaat doen (of andersom), maar dat is natuurlijk niet het geval. Vandaar de ‘betaling mislukt’ melding (maar intussen weet het apparaat van de conducteur voldoende).

Reputatie 1

Wederom bedankt! De toeslag is zover ik zie wel goed verrekend (geen dubbele toeslag). Het word alleen verwarrend getoond in de Reishistorie van NS en OVpay.

Reputatie 6
Badge +1

De toeslag staat inderdaad altijd gek in het Mijn NS-account. Daar zal ik ook weer een melding over doorzetten. Voor de dubbele toeslag, kun je restitutie aanvragen bij onze klantenservice.

Reputatie 1

Bedankt voor het doorzetten!

Ik heb nog een ander ding, afgelopen donderdag heb ik gereisd met de IC direct en hiervoor toeslag geladen via de toeslagzuil, ook met de betaalpas op mijn mobiel (OVpay).

In de OVpay app en website word dit echter weergegeven als een check-in (met gemiste check-uit).
Er staat ook niet bij dat het de toeslag is. De prijs klopt wel, daaraan kon ik zien dat het om de toeslag ging. Dit heb ik heb ik ook als feedback neergelegd bij OVpay zelf.
 



Maar in Mijn NS en in de NS app word dit ook niet goed weergegeven:
 


Het zou fijn zijn als hier niet bij staat Niet in- of uitgecheckt maar wel Toeslag IC direct.

Wellicht kunnen jullie daar ook naar kijken (samen met OVpay)!

Reputatie 6
Badge +1

Feedback is altijd welkom! Bedankt martijn.schilp, Ik heb het intern doorgezet.

Reputatie 1

Ik ben vanochtend gecontroleerd en ik was ingecheckt met mijn betaalpas op mijn mobiel. Het ging een beetje stroef.

Het probleem was dat we niet goed wisten waar we de apparaten bij elkaar moesten houden.

Hierbij vielen me drie dingen op:

  • De conducteur probeerde haar apparaat op die van mij te houden maar in alle andere situaties waar je contactloos betaalt is het andersom. Ook in het geval van een mobiele betaal terminal. Wellicht is het handig om hiermee rekening te houden zodat dit beide het zelfde werkt en mensen beter aan die manier kunnen wennen.
  • Er was geen contactloos betalen-symbool zichtbaar op het apparaat van de conducteur. als dat wel zo was dan wist ik als reiziger beter hoe ik mijn mobiel moest houden.
    Ik weet niet zeker of je je mobiel (van de reiziger) ook bovenop het scherm van de conducteur kunt houden (de conducteur probeerde het juist andersom) maar als dat zo is. Dan kan er voor de duidelijkheid het beste een contactloos betalen-symbool op het scherm worden getoond, op deze manier:

     

  • Mijn mobiel bleef zeggen ‘betaling niet gelukt’ ook nadat de controle gelukt was. Terwijl dit bij het in-/uitchecken niet het geval is. Het lijkt alsof er geen bevestiging word gestuurd nadat de controle geslaagd is naar het apparaat van de reiziger. Dit zou wel handig zijn.
     

Ik hoop dat de NS wat kan met deze feedback (weet niet waar ik dit anders het beste kan laten), verder vind ik het in- en uitchecken met mijn mobiel erg fijn!

Badge +3

Reizen met een bankpas is natuurlijk ideaal, maar voorlopig nog niet mogelijk met een abonnement (korting of vrij reizen). So far so good.

Bij een incasso waar je het niet mee eens bent (de volgende werkdag of gewoon voor het ‘spel’), blokkeer of storneer die (binnen 56 dagen mag dat) en zie mij dan vervolgens maar te vinden beste OVpay 🙄

Dat gaat niet lukken zonder gerechtelijke procedure vanuit TLS/OVchip/OVpay.

Banken hebben voor dat soort dingen zelfs een instructie (kan je als consument/particilier ook) zie https://www.rabobank.nl/bedrijven/service/betalen-en-ontvangen/zakelijke-incasso-tegenhouden-of-terugboeken

Reputatie 7
Badge +1

Zeker vergeleken met o.a. het e-ticket is OV-Pay niet complex.

Al staat het natuurlijk nog redelijk in de kinderschoenen allemaal, mede omdat men nog niet gewend is aan het kunnen inchecken met bankpas.

Reputatie 7
Badge +3

Wat is er precies complex aan in- en uitchecken met je bankpas of creditcard? Het is juist een stuk minder complex dan in- en uitchecken met je OV-chipkaart omdat je niet hoeft na te denken over de betaling van je reis.

Reputatie 7
Badge

Ik heb het allemaal gelezen. Maar het ziet er erg complex uit. 

Het is echt een ontzettend onhandig systeem. Je pakt per ongeluk je bankpasje ipv je abbonnement, je hebt hebt niet door en vervolgens kun je dagenlang wachten tot je je geld weer terug hebt. Echt wie deze onzin bedacht heeft…. 

Onhandig systeem of onhandige gebruiker?

Het is echt een ontzettend onhandig systeem. Je pakt per ongeluk je bankpasje ipv je abbonnement, je hebt hebt niet door en vervolgens kun je dagenlang wachten tot je je geld weer terug hebt. Echt wie deze onzin bedacht heeft…. 

Reputatie 6

@Erryt NS 

 

ok dank. Dat geldt dan dus ook voor de betaalpas begrijp ik. Fijn om te weten.

Badge +3

Die buschauffeur uit dat artikel is natuurlijk wel een beetje een hufter door de reizigers van wie de bankpas het niet doet bij de kaartlezer een duur dagkaartje aan te smeren.

Mee eens, en bij BTM gaat er wel vaker e.e.a. mis. Soms in jouw voordeel, soms in jouw nadeel.

Via de busmaatschappij je gelijk halen kost dan wat moeite (welles nietes of een sneer na) maar uiteindelijk heb je veel sneller je geld terug dan via NS (Flex dus, want bij reizen op saldo gaat het vrijwel altijd goed).

Reputatie 7
Badge +3

Die buschauffeur uit dat artikel is natuurlijk wel een beetje een hufter door de reizigers van wie de bankpas het niet doet bij de kaartlezer een duur dagkaartje aan te smeren. Ik zou dat niet gepikt hebben.  Maar ik heb dat tijdens het proefbedrijf van OVpay hier in de regio ook wel gezien. 

Het lijkt me het risico van de vervoerder wanneer je een betaalwijze accepteert dat je werkende apparatuur moet hebben. Zo niet dan moet je de reizigers meenemen. 

Ik heb ook wel eens met een bus gereisd waar het totale kaartlezersysteem was uitgevallen. De chauffeur nam iedereen mee.

Badge +3

Leuk artikel, komen vast nog meer gedachten/reacties op dan de twee die er nu al staan.

Het is het voor toeristen en incidentele reizigers (zonder ov-chipkaart) natuurlijk een prima idee. Moet het wel werken… 

Reputatie 6

https://www.treinreiziger.nl/ovpay-reizen-zonder-bureaucratische-rompslomp-of-toch/

Badge +3

Bied je pas los aan… Deze persoon snapte in ieder geval iets niet (Duivendrecht, wilde verder met de metro) 🤣

Is overigens gelukt, gewoon met een ov-chipkaart (of bankpas) inchecken bij het GVB paaltje links van de foto.

Wat is precies het probleem met OV Pay dat je hier probeert aan te kaarten, @Robert B?

Die Thalys-tickets bestaan al vele jaren en je kan ze ook bij Thalys zelf kopen - nog sterker, dat zou ik zelfs aanraden als je per se met Thalys wilt, scheelt weer 2 euro ten opzichte van Omio. Die tickets zijn gewoon met treinbinding en zitplaatsreservering en ja, de Thalys doet er normaal ongeveer 20 minuten over, 4 minuten sneller dan de snelste ICD dat normaal gesproken doet.

Badge +3

 

Oeps, verkeerde topic.

Reputatie 7
Badge +3

 

Dit lijkt dus gewoon automatisch gecorrigeerd te worden, ook in het reisoverzicht van OVpay:
<knip>

Dit is erg fijn, en scheelt denk ik erg veel problemen!  Ik denk / hoop maar dat dit ook zo is geregeld voor / bij de  verschillende regionale treinvervoerders.

Dat is inderdaad een enorme verbetering. Zeker als dat bij alle vervoerders zo geïmplementeerd is. Ik ben heel aangenaam verrast dat op deze manier mogelijk een einde komt aan een groot deel van het verkeerd in- en uitchecken.

Badge +3

Wel apart dat OVpay er dan 7:25 als uitchecktijd bij zet terwijl dat volgens je foto 8:25 was, maar goed als de prijs klopt...

Reageer