Sticky

OVpay: in- en uitchecken met je betaalpas

OVpay: in- en uitchecken met je betaalpas

OVpay: in- en uitchecken met je betaalpas

Check vanaf 31 januari bij ons in en uit met je contactloze betaalpas, creditcard of mobiel. Handig als je af en toe met de trein reist!

Voor wie is het?
OVpay is ideaal als je af en toe met het openbaar vervoer reist. Je hoeft geen los kaartje of OV-chipkaart meer te kopen. Als je incheckt met je betaalpas, reis je 2e klas en zonder korting.

Handig: zo heb je de vrijheid om te reizen op een manier die bij jou past!

Heb je een abonnement?
Dan blijf je reizen met je OV-chipkaart. Deze blijf je ook gebruiken voor andere diensten, zoals het huren van een OV-fiets of de fietsenstalling.

Zo werkt reizen met je betaalpas
Om in- en uit te checken met je contactloze betaalpas, creditcard of mobiel, hoef je niets te activeren. Je kan meteen op deze manier reizen.

  1. Haal de pas waarmee je wilt reizen bij het in- en uitchecken uit je portemonnee. Of gebruik de betaalpas op je mobiel.
  2. Hou je pas of je mobiel bij het inchecken tegen de kaartlezer.
  3. Check uit met dezelfde pas.

Zo makkelijk is het!

Bekijk de kosten op je bankrekening
Alle reiskosten die je maakt op een dag, worden de volgende dag in één keer van je rekening afgeschreven. De afschrijving heeft altijd een betaalkenmerk dat begint met NLOV en daarna 14 cijfers en letters.

Bekijk je reizen in Mijn NS
Koppel je betaalpas aan Mijn NS. Zo heb je gelijk inzicht in je reisgeschiedenis en de kosten. Heb je geen NS-account? Vraag een account aan of ga naar je OVpay reisoverzicht en volg de instructies.

Haal je pas uit je portemonnee
Of je nu met je pinpas of OV-chipkaart reist, haal altijd je pas uit je portemonnee bij het in- en uitchecken. Zo weet je zeker dat je met de juiste pas reist. En voorkom je dubbele reiskosten. Heb je een e-ticket gekocht? Scan dan het ticket vanuit de NS-app bij de kaartlezer van de scan-ticket poorten.

Over OVpay
Binnenkort is het in het hele land en bij alle vervoerders mogelijk om in- en uit te checken met je betaalpas, creditcard en mobiel. Deze nieuwe manier van in- en uitchecken wordt onder de overkoepelende naam OVpay geïntroduceerd. Een gezamenlijk initiatief van alle vervoerders. Bekijk meer informatie op de website van OVpay.

Wat moet ik doen om te kunnen reizen met mijn betaalpas?
Je hoeft vantevoren niets te doen om te kunnen reizen met je betaalpas. Je hoeft je dus niet aan te melden. Natuurlijk moet je wel een geldige betaalpas hebben waarmee je contactloos kan betalen. 

Hoe weet ik wat een reis heeft gekost?
Je ziet de prijs van een rit niet op het paaltje of poortje. De kosten van een rit zie je nadat deze zijn afgeschreven van je rekening. De betaling heeft altijd een betaalkenmerk dat begint met NLOV en daarna 14 cijfers en letters.

Wil je een overzicht van welke kosten bij welke rit horen?
Koppel dan je betaalpas aan Mijn NS en bekijk hier wat een rit je heeft gekost. 

Wil je niet alleen je ritten bij NS zien, maar ook bij andere vervoerders? 
Download de OVpay app.

Of bekijk je reisoverzicht van één specifieke dag in je reisoverzicht op OVpay.nl

Hoe veilig is het reizen met mijn betaalpas?
Reizen met je betaalpas is veilig. Net zo veilig als contactloos betalen in de supermarkt. Jouw bank ziet niet hoe je reist. En de conducteur die je controleert, ziet geen bankgegevens. Bekijk ons privacy statement.

Ga natuurlijk wel voorzichtig om met je betaalpas of creditcard. En laat hem meteen blokkeren als je hem kwijt ben of hij is gestolen.

Ik ben per ongeluk ingecheckt met mijn betaalpas.
Wat vervelend! Dan kan het zijn dat je teveel hebt betaald. Beantwoord een paar vragen en wij vertellen je of en hoe je geld terug kan vragen.


Wil je meer informatie of heb je een andere vraag? Bekijk alle veelgestelde vragen over OVpay of laat het hier in dit topic weten.


227 reacties

Reputatie 7

Ze zijn sinds vandaag terug, 12 dagen nadat ze onterecht zijn ingehouden. Het systeem 'werkt' dus... min of meer.

Badge +3

Misschien gerelateerd, en die 4 euro krijg je natuurlijk wel terug.

 

Reputatie 7

Inderdaad, neen.

Mijn vrouw had haar Maestro debietkaart (trekkende van mijn zichtrekening bij Deutsche Bank), mijn zoon gebruikte mijn (!) Mastercard debietkaart, ook van Deutsche Bank.

Ik gebruikte mijn Visa debietkaart van Keytrade. 

Opvallend was ook, dat beide transacties van Deutsche Bank correct en netjes twee dagen later in de app verschenen. Die van Keytrade deed er vijf dagen over. 

Mijn eerste en enige succesvolle transactie met NS was ook met die Keytrade-kaart. Bedrag correct, maar duurde ook zes dagen. Er was daar geen ‘borg’ of fout die mij 20 euro extra kostte. Ik zou dus niet onmiddellijk Keytrade de schuld willen geven.

 

Overigens hebben we in dezelfde vakantie nog een ritje gemaakt, dit maal met mijn vrouws Maestro, mijn eigen Mastercard debit (voor mijn zoon) en mijn eigen Mastercard credit, alle drie van DB. Dat is drie maal goed gegaan. Kleine observatie van de kant van mijn vrouw: Nederlands OV is zo duur, dat we voor die €12,30 ook bijna een Uber hadden kunnen nemen. Reactie van de Zeeuwen daarop: “Hoe ? Rijdt Uber in onze provincie ?” 

 

Ik houd jullie op de hoogte of en wanneer ik die 4 euro terug krijg. Niet helemaal tevreden met de ervaring, maar we zijn toch wel blij met 1 ding: we kunnen nu eindelijk wederom het Nederlands Openbaar Vervoer gebruiken ! Dat is een aantal jaar gewoon niet mogelijk geweest. Instappen en vertrekken maar !

Badge +3

Bij aankomst checkten vrouw en kind weer netjes uit en de terminal gaf aan “Check-out OK”. Bij mij gaf hij echter aan “Payment OK”. Uh, oh…

En inderdaad: 1 week later stond er (ook) bij mij een net traject Colijnsplaat Sportpark - Kortgene Kaaidijk voor dezelfde prijs als de andere twee PLUS een gemiste check-in à 4 euros bij Colijnsplaat Supermarkt (op exact hetzelfde tijdstip waar ik al in Kortgene was… magisch !).

Ik heb de ‘gemiste check-in gecorrigeerd’ en de teller staat nu op +4 euro, te verrekenen wanneer ik weer eens reis - niet dus - of wanneer OVPay eens zin heeft om het terug te storten. Nu, die reis was vorige week en ik kon nu pas corrigeren, dus dat belooft wat voor de terugbetaling.

Het principe is leuk, maar er zitten nog wat vautjes in.

Ik krijg het idee dat er bij sommige banken een reservering gedaan wordt en bij andere niet. Bankieren jullie alle drie bij dezelfde bank/creditcardmaatschappij?

Reputatie 7

Ondertussen hebben wij ook onze allereerste busreis ooit met OVPay gemaakt (de NS-trein was al eerder gelukt).

Vrouw en kind checkten in met hun bankkaart en de terminal meldde netjes “Check-in OK”. Ik checkte ook in en kreeg dezelfde tekst.

Bij aankomst checkten vrouw en kind weer netjes uit en de terminal gaf aan “Check-out OK”. Bij mij gaf hij echter aan “Payment OK”. Uh, oh…

En inderdaad: 1 week later stond er (ook) bij mij een net traject Colijnsplaat Sportpark - Kortgene Kaaidijk voor dezelfde prijs als de andere twee PLUS een gemiste check-in à 4 euros bij Colijnsplaat Supermarkt (op exact hetzelfde tijdstip waar ik al in Kortgene was… magisch !).

Ik heb de ‘gemiste check-in gecorrigeerd’ en de teller staat nu op +4 euro, te verrekenen wanneer ik weer eens reis - niet dus - of wanneer OVPay eens zin heeft om het terug te storten. Nu, die reis was vorige week en ik kon nu pas corrigeren, dus dat belooft wat voor de terugbetaling.

Het principe is leuk, maar er zitten nog wat vautjes in.

Badge +3

Ja, maar dat komt dus door dingen zoals die toegangspoortjes die het zo lastig maken. Dat was mijn punt.

Ik zie niet in waarom een toegangspoortje ingewikkeld/lastig zou kunnen zijn voor wie dan ook.

Behalve het juiste poortje gebruiken natuurlijk… maar dat heeft niets met een bankpas te maken. 😴

Vergissen is menselijk, maar het is ook eigen verantwoordelijkheid om met de pas in/uit te checken waarmee je wilt reizen

 

Maar dat is wat ik duidelijk probeer te maken, niet iedereen kan dat… omdat ze in de war zijn, etc, etc

 
 

Als je dat niet (meer) kan dan is het de vraag of je nog wel alleen kunt reizen.

 

Ja, maar dat komt dus door dingen zoals die toegangspoortjes die het zo lastig maken. Dat was mijn punt.

 

Men is er gewoon vanuit gegaan, als een vanzelfsprekendheid, dat iedereen met de juiste pas in- en uitcheckt. Maar je hebt oudere mensen, je hebt warrige mensen en ik kan nog wel meer dingen verzinnen.

Dit soort schaamteloos ongenuanceerde uitspraken over ouderen zijn onacceptabel. Je pretendeert dat ouderen kennelijk geestelijk niet meer zo fris zijn en bij het uitchecken niet meer weten met welk pasje ze hebben ingecheckt. Spreek voor jezelf maar beledig geen andere groepen.

 

Prima hoor als je met alle geweld zo'n klantonvriendelijk systeem wil bedenken, maar dan moet je het ook uit kunnen zetten of nog beter: een manier verzinnen waarop je iedereen zelf, vooraf, laat bepalen of ze met hun pinpas willen kunnen in- en uitchecken. Er is gewoon niet goed over nagedacht, of juist wel, maar dat is nog veel kwalijker.

Niemand is verplicht voor de trein OV-pay te gebruiken. Je kunt ook een kaartje in de automaat kopen.

In de bus heb je minder keuze maar dat is om veiligheidsreden. Overigens ook daar kun je wel met een OV-chipkaart betalen.

 

Volgens mij heb je helemaal niet begrepen wat ik bedoelde. Ik doe juist GEEN schaamteloze uitspraken over ouderen. 

 
 

 

Maar dat is wat ik duidelijk probeer te maken, niet iedereen kan dat… omdat ze in de war zijn, etc, etc

Als je zo in de war bent moet je je afvragen of het überhaupt wel verantwoord is om nog alleen op reis te gaan.

Reputatie 7
Badge +3

Vergissen is menselijk, maar het is ook eigen verantwoordelijkheid om met de pas in/uit te checken waarmee je wilt reizen

 

Maar dat is wat ik duidelijk probeer te maken, niet iedereen kan dat… omdat ze in de war zijn, etc, etc

 
 

Als je dat niet (meer) kan dan is het de vraag of je nog wel alleen kunt reizen.

Men is er gewoon vanuit gegaan, als een vanzelfsprekendheid, dat iedereen met de juiste pas in- en uitcheckt. Maar je hebt oudere mensen, je hebt warrige mensen en ik kan nog wel meer dingen verzinnen.

Dit soort schaamteloos ongenuanceerde uitspraken over ouderen zijn onacceptabel. Je pretendeert dat ouderen kennelijk geestelijk niet meer zo fris zijn en bij het uitchecken niet meer weten met welk pasje ze hebben ingecheckt. Spreek voor jezelf maar beledig geen andere groepen.

 

Prima hoor als je met alle geweld zo'n klantonvriendelijk systeem wil bedenken, maar dan moet je het ook uit kunnen zetten of nog beter: een manier verzinnen waarop je iedereen zelf, vooraf, laat bepalen of ze met hun pinpas willen kunnen in- en uitchecken. Er is gewoon niet goed over nagedacht, of juist wel, maar dat is nog veel kwalijker.

Niemand is verplicht voor de trein OV-pay te gebruiken. Je kunt ook een kaartje in de automaat kopen.

In de bus heb je minder keuze maar dat is om veiligheidsreden. Overigens ook daar kun je wel met een OV-chipkaart betalen.

Vergissen is menselijk, maar het is ook eigen verantwoordelijkheid om met de pas in/uit te checken waarmee je wilt reizen

 

Maar dat is wat ik duidelijk probeer te maken, niet iedereen kan dat… omdat ze in de war zijn, etc, etc

 
 
Reputatie 7
Badge +3

Maar @Robert B,

Het is geen kwestie van het niet weten of niet willen snappen. Mijn punt ging heel ergens anders om.

Natuurlijk snap ik dat men het niet kan weten als je met de ene pas incheckt en met de andere pas uitcheckt. Mij gaat het erom dat over het systeem niet goed is nagedacht. Men is er gewoon vanuit gegaan, als een vanzelfsprekendheid, dat iedereen met de juiste pas in- en uitcheckt. Maar je hebt oudere mensen, je hebt warrige mensen en ik kan nog wel meer dingen verzinnen. En juist in dat licht bezien is het bijzonder kwalijk dat je dat niet uit kunt zetten. Daar ligt mijn kritiek.

Prima hoor als je met alle geweld zo'n klantonvriendelijk systeem wil bedenken, maar dan moet je het ook uit kunnen zetten of nog beter: een manier verzinnen waarop je iedereen zelf, vooraf, laat bepalen of ze met hun pinpas willen kunnen in- en uitchecken. Er is gewoon niet goed over nagedacht, of juist wel, maar dat is nog veel kwalijker.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Ik vind het ook kwalijk dat ov-pay wordt opgedrongen, omdat die functie standaard op de bankpas zit en niet is uit te zetten.

Vergissen is menselijk, maar het is ook eigen verantwoordelijkheid om met de pas in/uit te checken waarmee je wilt reizen. Je kunt ook zelf iets doen om verkeerd gebruik te voorkomen. Mijn bankpassen lijken niet op mijn ov-chipkaarten. Ze zitten ook in verschillende hoesjes en tijdens het reizen niet in dezelfde portemonnee. Ik bied ook altijd mijn ov-chipkaart los aan.

Het enige voordeel is dat als ik mijn ov-chipkaart onverhoopt vergeten ben, ik dan toch nog met ov kan reizen via ov-pay.

Maar @Robert B,

Het is geen kwestie van het niet weten of niet willen snappen. Mijn punt ging heel ergens anders om.

Natuurlijk snap ik dat men het niet kan weten als je met de ene pas incheckt en met de andere pas uitcheckt. Mij gaat het erom dat over het systeem niet goed is nagedacht. Men is er gewoon vanuit gegaan, als een vanzelfsprekendheid, dat iedereen met de juiste pas in- en uitcheckt. Maar je hebt oudere mensen, je hebt warrige mensen en ik kan nog wel meer dingen verzinnen. En juist in dat licht bezien is het bijzonder kwalijk dat je dat niet uit kunt zetten. Daar ligt mijn kritiek.

Prima hoor als je met alle geweld zo'n klantonvriendelijk systeem wil bedenken, maar dan moet je het ook uit kunnen zetten of nog beter: een manier verzinnen waarop je iedereen zelf, vooraf, laat bepalen of ze met hun pinpas willen kunnen in- en uitchecken. Er is gewoon niet goed over nagedacht, of juist wel, maar dat is nog veel kwalijker.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Badge +3

Wie heeft deze hele ellende van het niet kunnen blokkeren van de mogelijkheid om je bankpas te gebruiken bedacht? Het heeft er vaak niets mee te maken dat het niet gesnapt wordt, maar als je je pasjes in het hoesje van je telefoon hebt zitten en je pakt in plaats van je OV chipkaart je bankpas, dan gaat het dus al fout als je bij het uitchecken wél je OV chipkaart gebruikt.

Ik gebruik die OV chipkaart veel minder vaak dan mijn bankpas, dus heel goed voorstelbaar dat het dan fout gaat…

Daarom dus zelf zorgen dat je met precies dezelfde 'pas’ (of telefoon of smartwatch) in- en uitcheckt. Het staat zelfs op de instructie-video's bij OVpay https://www.youtube.com/watch?v=OMUu0JdfPTk

Als je toch incheckt met de ene ‘kaart’ en uitcheckt met een andere, hoe moet men dan weten dat jij dat bent?

Die info hebben poortjes en paaltjes (en ov-chipkaart en OVpay en trein/bus/tram/metro vervoerders niet. Gelukkig maar… anders zouden ze bij de Jumbo kunnen zien wat je bij de AH gekocht hebt en zo.

Oh wacht, je bankpas blokkeren voor reizen met OVpay wilde je…

Dat kan vooralsnog niet… Goed punt!

Het zou beter zijn om een bankpas door jezelf te moeten laten activeren om met het ov te kunnen reizen. Dat was (heel) vroeger wel nodig bij een ov-chipkaart voordat je ermee kon reizen bij NS. 

Nostalgie… https://www.ovshop.nl/ov-chipkaart-activeren

Wie heeft deze hele ellende van het niet kunnen blokkeren van de mogelijkheid om je bankpas te gebruiken bedacht? Het heeft er vaak niets mee te maken dat het niet gesnapt wordt, maar als je je pasjes in het hoesje van je telefoon hebt zitten en je pakt in plaats van je OV chipkaart je bankpas, dan gaat het dus al fout als je bij het uitchecken wél je OV chipkaart gebruikt.

Ik gebruik die OV chipkaart veel minder vaak dan mijn bankpas, dus heel goed voorstelbaar dat het dan fout gaat…

En je OV chipkaart voor een pinautomaat houden, gaat niet. Dus daar speelt het probleem helemaal niet.

Gaat hier nog wat aan gebeuren? Is er dan helemaal niemand die nadenkt dat dit voor veel mensen niet gaat werken op een druk station waar je in alle haast een trein wil halen? Of je bent in gedachten (dat gebeurt soms gewoon hè?!)

*hele diepe zucht*

 
 
 
 
 
 
Reputatie 7
Badge

Na het GVB komt nu ook Transdev met een eerste kortingsproduct voor OVPay (https://www.transdev.nl/nl/vervoerbewijzen/abonnementen2/transdev-voordeel). Wanneer volgt NS?

Reputatie 7

Zo had ik het zelf ook gezien, Robert. Die bankkaart functioneert feitelijk als een anonieme OV chipkaart. Maar ik had daar toch graag een officieel statement van de NS over gehad. 

Voor wat betreft het reizen met een Kaart Kosteloze Begeleider zal ik een apart draadje openen als de reis eenmaal geschied is. Het onderdeel “0 euro ticket” was al komisch genoeg. Vriendelijke service van de NMBS overigens, maar de man sloot af met een En nog veel succes met die Nederlandse controleurs !

Badge +3

Ik reis gratis, omdat mijn zoon een Kaart Kosteloze Begeleider heeft. Maar dan moet zoon zelf wel een kaartje hebben natuurlijk. Ik twijfelde tussen etiket en OVPay.

Daarmee weet je dus meteen hoe de controleur zijn naam zou kunnen weten.

Kaart Kosteloze Begeleider én Samenreiskorting voor de kleine gaat niet lukken, zeker ? :-)

Nee, ik was in de veronderstelling dat u zelf een NS abonnement met vrij reizen had (zoon mag met 40% korting mee in de daluren).

Maar als uw zoon reist op uw bankpas en uzelf de kosteloze begeleider bent (let op acceptatie daarvan in NL, zijn andere topics over) dan is er niets aan de hand.

Wellicht is er een ‘nulticket’ nodig (via NMBS), maar daar heb ik geen verstand van. Zover ik begrepen heb worden BE begeleiderskaarten door NS (en elders in NL) geaccepteerd, en zijn NL begeleiderskaarten in BE geldig bij de NMBS (maar niet bij De Lijn).

Reputatie 7

Bedankt, Robert.

Ik reis gratis, omdat mijn zoon een Kaart Kosteloze Begeleider heeft. Maar dan moet zoon zelf wel een kaartje hebben natuurlijk. Ik twijfelde tussen etiket en OVPay.

Daarmee weet je dus meteen hoe de controleur zijn naam zou kunnen weten.

 

 

Kaart Kosteloze Begeleider én Samenreiskorting voor de kleine gaat niet lukken, zeker ? :-)

Reputatie 5

Maar terug naar het origineel: mag mijn zoon met mijn pas reizen. 

Nee. Je kan alleen met je eigen betaalpas reizen (dit staat letterlijk zo op de website van NS).

https://www.ns.nl/klantenservice/betalen/ovpay.html

 

Badge +3

Maar terug naar het origineel: mag mijn zoon met mijn pas reizen. Of heeft hij dan meteen een controleur in zijn nek wegens ‘pas en naam horen niet bij elkaar’ ?

Bij mijn weten verbieden banken je om een (contactloze) pas aan een ander ‘uit te lenen’, maar of een conducteur er moeilijk over zal doen als je met je zoon samenreist betwijfel ik. In dat opzicht verschilt een bankpas weinig van een anonieme ov-chipkaart.

Overigens kan je voor je zoon beter een e-ticket met Samenreiskorting kopen (tenzij hij alleen reist natuurlijk).

Reputatie 7

Aangezien ik gratis reis, maar mijn zoon moet betalen - net 12 geworden - dacht ik erover om hem met mijn betaalkaart te laten reizen. Die moet hij dan aan de controleur overhandigen. (Stel… het zou kunnen… controle..)

 

Het is mij niet helemaal duidelijk of dat mag.

  • Kan ik samen met iemand anders reizen met mijn betaalpas?

    Nee, dat kan niet. Je kan alleen met je eigen betaalpas reizen.

 

Met zijn tweeën tegelijk gaat natuurlijk niet. Akkoord. Technisch onmogelijk.

Maar terug naar het origineel: mag mijn zoon met mijn pas reizen. Of heeft hij dan meteen een controleur in zijn nek wegens ‘pas en naam horen niet bij elkaar’ ?

Reputatie 5

Ook van mijn bank krijg ik kosten die gemaakt zijn door betalingen na verlies van een pas terug (volgens mij zelfs ook als die van vóór je melding zijn)

Banken moeten dit tegenwoordig gewoon volledig vergoeden zonder enige vorm van eigen risico, tenzij er sprake is van schuld of grove nalatigheid. Dan moet je denken aan pincode gedeeld of opgeschreven hebben. Dat soort dingen.

Zolang je verlies of diefstal binnen een redelijke termijn meldt ben je (dus inderdaad) niet aansprakelijk voor de schade in de tussentijd.

Reputatie 7
Badge

Dan is er weinig verschil, denk ik, @Robert B. Ook van mijn bank krijg ik kosten die gemaakt zijn door betalingen na verlies van een pas terug (volgens mij zelfs ook als die van vóór je melding zijn). Dat was nou precies mijn punt. Bij de invoering van contactloos betalen hebben banken daar vrij trots over gecommuniceerd. Het gemak van kunnen betalen zonder pincode was voor consumenten en het risico zouden de banken dragen.

Reageer