Sticky

OVpay: in- en uitchecken met je betaalpas

OVpay: in- en uitchecken met je betaalpas

Toon eerste bericht

211 reacties

Badge +3

Dank! Ben dan wel benieuwd wat er gebeurt als je die transactie bij OVpay gaat corrigeren 🤔

Reputatie 7
Badge +2

Ben wel benieuwd hoe het bij OV-chipkaart (of op de kaart zelf) staat, volgens mij gewoon zoiets als ‘19:34 Rotterdam Centraal - Geladen op uw kaart: IC direct toeslag’.

Was langer geleden dan ik dacht dat ik de noordsectie van de HSL over geweest ben, maar toch nog eentje gevonden:

Interessant overigens: ik zocht net even dezelfde reisdag op in Mijn NS en daar stond die hele toeslag niet meer vermeld, maar alleen de reis waarvan het stukje over de HSL deel uitmaakte.

Meen me overigens te herinneren dat het vroeger wel goed in Mijn NS kwam te staan. Maar sowieso is het altijd een transactie sinds de toeslagzuilen en geen product wat je op je kaart laadt.

Badge +3

Een ICd toeslag geladen bij een toeslagzuil staat altijd al als incomplete reis in je Reishistorie, ook bij reizen op een ov-chipkaart.

Wel verwarrend is dat OVpay (en ook je NS Reishistorie!) denkt dat er iets te corrigeren valt. Het zou fijn zijn als dit soort transacties (€ 1,74 of € 2,90) herkend worden als een (losse) ICd toeslag.

Ben wel benieuwd hoe het bij OV-chipkaart (of op de kaart zelf) staat, volgens mij gewoon zoiets als ‘19:34 Rotterdam Centraal - Geladen op uw kaart: IC direct toeslag’.

Voor wat betreft je eerdere vraag, voor een conducteur maakt het in feite niet uit of je een ov-chipkaart, bankpas of virtuele bankpas op een telefoon toont, als zul je bij controle natuurlijk eerst de pas op je telefoon moet ‘oproepen’ (alsof je een betaling wilt doen).

De NFC chip in je telefoon en het apparaat van de conducteur moeten dan voldoende dicht bij elkaar moeten komen voor een succesvolle ‘betaling’, net als in een winkel waar je je telefoon boven of aan de zijkant van een pinapparaat houdt. Dat zal dan (gezien je foto) ergens bovenaan het scherm zijn, eventueel aan de achterkant.

Het kan bij een bankpas of telefoon wel een seconde of wat duren (zelfde als in een winkel), terwijl het bij een ov-chipkaart maximaal een kwart seconde duurt.

Het lijkt erop dat je telefoon denkt dat die een betaalterminal is en de conducteur een betaling aan je gaat doen (of andersom), maar dat is natuurlijk niet het geval. Vandaar de ‘betaling mislukt’ melding (maar intussen weet het apparaat van de conducteur voldoende).

Reputatie 1

Wederom bedankt! De toeslag is zover ik zie wel goed verrekend (geen dubbele toeslag). Het word alleen verwarrend getoond in de Reishistorie van NS en OVpay.

Reputatie 6
Badge +2

De toeslag staat inderdaad altijd gek in het Mijn NS-account. Daar zal ik ook weer een melding over doorzetten. Voor de dubbele toeslag, kun je restitutie aanvragen bij onze klantenservice.

Reputatie 1

Bedankt voor het doorzetten!

Ik heb nog een ander ding, afgelopen donderdag heb ik gereisd met de IC direct en hiervoor toeslag geladen via de toeslagzuil, ook met de betaalpas op mijn mobiel (OVpay).

In de OVpay app en website word dit echter weergegeven als een check-in (met gemiste check-uit).
Er staat ook niet bij dat het de toeslag is. De prijs klopt wel, daaraan kon ik zien dat het om de toeslag ging. Dit heb ik heb ik ook als feedback neergelegd bij OVpay zelf.
 



Maar in Mijn NS en in de NS app word dit ook niet goed weergegeven:
 


Het zou fijn zijn als hier niet bij staat Niet in- of uitgecheckt maar wel Toeslag IC direct.

Wellicht kunnen jullie daar ook naar kijken (samen met OVpay)!

Reputatie 6
Badge +2

Feedback is altijd welkom! Bedankt martijn.schilp, Ik heb het intern doorgezet.

Reputatie 1

Ik ben vanochtend gecontroleerd en ik was ingecheckt met mijn betaalpas op mijn mobiel. Het ging een beetje stroef.

Het probleem was dat we niet goed wisten waar we de apparaten bij elkaar moesten houden.

Hierbij vielen me drie dingen op:

  • De conducteur probeerde haar apparaat op die van mij te houden maar in alle andere situaties waar je contactloos betaalt is het andersom. Ook in het geval van een mobiele betaal terminal. Wellicht is het handig om hiermee rekening te houden zodat dit beide het zelfde werkt en mensen beter aan die manier kunnen wennen.
  • Er was geen contactloos betalen-symbool zichtbaar op het apparaat van de conducteur. als dat wel zo was dan wist ik als reiziger beter hoe ik mijn mobiel moest houden.
    Ik weet niet zeker of je je mobiel (van de reiziger) ook bovenop het scherm van de conducteur kunt houden (de conducteur probeerde het juist andersom) maar als dat zo is. Dan kan er voor de duidelijkheid het beste een contactloos betalen-symbool op het scherm worden getoond, op deze manier:

     

  • Mijn mobiel bleef zeggen ‘betaling niet gelukt’ ook nadat de controle gelukt was. Terwijl dit bij het in-/uitchecken niet het geval is. Het lijkt alsof er geen bevestiging word gestuurd nadat de controle geslaagd is naar het apparaat van de reiziger. Dit zou wel handig zijn.
     

Ik hoop dat de NS wat kan met deze feedback (weet niet waar ik dit anders het beste kan laten), verder vind ik het in- en uitchecken met mijn mobiel erg fijn!

Badge +3

Reizen met een bankpas is natuurlijk ideaal, maar voorlopig nog niet mogelijk met een abonnement (korting of vrij reizen). So far so good.

Bij een incasso waar je het niet mee eens bent (de volgende werkdag of gewoon voor het ‘spel’), blokkeer of storneer die (binnen 56 dagen mag dat) en zie mij dan vervolgens maar te vinden beste OVpay 🙄

Dat gaat niet lukken zonder gerechtelijke procedure vanuit TLS/OVchip/OVpay.

Banken hebben voor dat soort dingen zelfs een instructie (kan je als consument/particilier ook) zie https://www.rabobank.nl/bedrijven/service/betalen-en-ontvangen/zakelijke-incasso-tegenhouden-of-terugboeken

Reputatie 7
Badge +1

Zeker vergeleken met o.a. het e-ticket is OV-Pay niet complex.

Al staat het natuurlijk nog redelijk in de kinderschoenen allemaal, mede omdat men nog niet gewend is aan het kunnen inchecken met bankpas.

Reputatie 7
Badge +3

Wat is er precies complex aan in- en uitchecken met je bankpas of creditcard? Het is juist een stuk minder complex dan in- en uitchecken met je OV-chipkaart omdat je niet hoeft na te denken over de betaling van je reis.

Reputatie 7
Badge

Ik heb het allemaal gelezen. Maar het ziet er erg complex uit. 

Het is echt een ontzettend onhandig systeem. Je pakt per ongeluk je bankpasje ipv je abbonnement, je hebt hebt niet door en vervolgens kun je dagenlang wachten tot je je geld weer terug hebt. Echt wie deze onzin bedacht heeft…. 

Onhandig systeem of onhandige gebruiker?

Het is echt een ontzettend onhandig systeem. Je pakt per ongeluk je bankpasje ipv je abbonnement, je hebt hebt niet door en vervolgens kun je dagenlang wachten tot je je geld weer terug hebt. Echt wie deze onzin bedacht heeft…. 

@Erryt NS 

 

ok dank. Dat geldt dan dus ook voor de betaalpas begrijp ik. Fijn om te weten.

Badge +3

Die buschauffeur uit dat artikel is natuurlijk wel een beetje een hufter door de reizigers van wie de bankpas het niet doet bij de kaartlezer een duur dagkaartje aan te smeren.

Mee eens, en bij BTM gaat er wel vaker e.e.a. mis. Soms in jouw voordeel, soms in jouw nadeel.

Via de busmaatschappij je gelijk halen kost dan wat moeite (welles nietes of een sneer na) maar uiteindelijk heb je veel sneller je geld terug dan via NS (Flex dus, want bij reizen op saldo gaat het vrijwel altijd goed).

Reputatie 7
Badge +3

Die buschauffeur uit dat artikel is natuurlijk wel een beetje een hufter door de reizigers van wie de bankpas het niet doet bij de kaartlezer een duur dagkaartje aan te smeren. Ik zou dat niet gepikt hebben.  Maar ik heb dat tijdens het proefbedrijf van OVpay hier in de regio ook wel gezien. 

Het lijkt me het risico van de vervoerder wanneer je een betaalwijze accepteert dat je werkende apparatuur moet hebben. Zo niet dan moet je de reizigers meenemen. 

Ik heb ook wel eens met een bus gereisd waar het totale kaartlezersysteem was uitgevallen. De chauffeur nam iedereen mee.

Badge +3

Leuk artikel, komen vast nog meer gedachten/reacties op dan de twee die er nu al staan.

Het is het voor toeristen en incidentele reizigers (zonder ov-chipkaart) natuurlijk een prima idee. Moet het wel werken… 

https://www.treinreiziger.nl/ovpay-reizen-zonder-bureaucratische-rompslomp-of-toch/

Badge +3

Bied je pas los aan… Deze persoon snapte in ieder geval iets niet (Duivendrecht, wilde verder met de metro) 🤣

Is overigens gelukt, gewoon met een ov-chipkaart (of bankpas) inchecken bij het GVB paaltje links van de foto.

Wat is precies het probleem met OV Pay dat je hier probeert aan te kaarten, @Robert B?

Die Thalys-tickets bestaan al vele jaren en je kan ze ook bij Thalys zelf kopen - nog sterker, dat zou ik zelfs aanraden als je per se met Thalys wilt, scheelt weer 2 euro ten opzichte van Omio. Die tickets zijn gewoon met treinbinding en zitplaatsreservering en ja, de Thalys doet er normaal ongeveer 20 minuten over, 4 minuten sneller dan de snelste ICD dat normaal gesproken doet.

Badge +3

 

Oeps, verkeerde topic.

Reputatie 7
Badge +3

 

Dit lijkt dus gewoon automatisch gecorrigeerd te worden, ook in het reisoverzicht van OVpay:
<knip>

Dit is erg fijn, en scheelt denk ik erg veel problemen!  Ik denk / hoop maar dat dit ook zo is geregeld voor / bij de  verschillende regionale treinvervoerders.

Dat is inderdaad een enorme verbetering. Zeker als dat bij alle vervoerders zo geïmplementeerd is. Ik ben heel aangenaam verrast dat op deze manier mogelijk een einde komt aan een groot deel van het verkeerd in- en uitchecken.

Badge +3

Wel apart dat OVpay er dan 7:25 als uitchecktijd bij zet terwijl dat volgens je foto 8:25 was, maar goed als de prijs klopt...

Reageer