beantwoord

Wel ingecheckt, maar toch een boete

  • 24 August 2023
  • 46 reacties
  • 1246 Bekeken

Geachte heer, mevrouw,

Vandaag ben ik van Castricum naar Hoorn en van Hoorn weer naar Castricum gereisd. Op de terugweg ben ik ingecheckt in Hoorn en liep door de incheckpoortjes naar het juiste perron. In de trein werd ik gecontroleerd en de conducteur zei vervolgens ‘Ik zet je wel in de tweede klas’ en liep vervolgens weg. Omdat ik het gevoel kreeg dat er niets aan de hand was heb ik daarover ook geen vraag gesteld. Later in Castricum probeerde ik uit te checken. Tot mijn verbazing gaf dit paaltje aan dat ik IN checkte. Dit vond ik heel apart aangezien ik zonder inchecken niet op het perron kom als je niet door de poortjes kan.

Die avond kreeg ik een mail met een correctietarief van 50 euro. Dit omdat ik volgens het systeem niet was ingecheckt. Hierover heb ik meteen de NS klantenservice gebeld. De meneer die ik aan de telefoon had vertelde mij dat hij niks voor mij kon betekenen, maar dat hij mij wel geloofde. Toch moet ik het betalen omdat er in het systeem staat dat ik niet was ingecheckt in Hoorn. Volgens deze meneer kan de conducteur niet zien of ik wel goed ben ingecheckt en dat hij daarom niets daarover tegen mij heeft gezegd. Dit lijkt mij apart. Hoe kan deze meneer dan bepalen of ik niet ben ingecheckt en mij vervolgens een boete opleggen?

Echter reis ik ontzettend vaak met de trein en controleer ik altijd of ik goed in en uit gecheckt ben. Ook bij deze reis weet ik 100 procent zeker dat ik ben ingecheckt in Hoorn aangezien ik door de toegangspoortjes moest. 

Door deze toestand voel ik mij onterecht benadeeld. Ik heb gewoon gehandeld naar eer en geweten, dus ik verwacht dat dit gecorrigeerd word. Daarnaast vind ik het een buitengewoon rare gang van zaken dat mij word medegedeeld dat dit bedrag van mijn rekening wordt geschreven, dit kan naar mijn inziens de bedoeling niet zijn. 

In afwachting van uw reactie.

 

Met vriendelijke groet, 

Charlotte   

 

icon

Beste antwoord door Thom 25 August 2023, 00:09

Bekijk origineel

46 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Een OV-systeem moet zo ontworpen zijn dat ook incidentele reizigers er zonder diep over te hoeven nadenken gebruik van kunnen maken. Op Nederlandse stations die door meerdere vervoerders bediend worden is dat duidelijk niet het geval. Dat is verkeerd ontworpen. Er is gedacht vanuit opbrengstregistratie van de vervoerders en niet vanuit de reizigers.

Het is terug te voeren op het besluit om het inchecken op de stations te laten plaatsvinden en niet in het voertuig zoals bij bus en tram. Daarbij is er dan ook nog de verwarrende mix van stations met poortjes en stations met paaltjes.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Tja, zo snap ik weer niet dat sommige mensen het woord ‘bagage’ niet goed kunnen typen. Het is toch geen hogere wiskunde om de juiste knop op het toetsenbord in te drukken?

Laat mensen gewoon in hun waarde. Veel mensen zijn helemaal niet bezig met dit soort dingen. Weten misschien niet eens dat er tegenwoordig meerdere vervoerders op het spoor zijn. Als het zo vaak misgaat, is er dus iets mis met het ontwerp.

Dat dit na jaren nog steeds misgaat toont aan dat het systeem op deze manier verkeerd ontworpen is. Het is een wonder dat het niet veel vaker misgaat. Of misschien zijn de meldingen hier slechts het topje van de ijsberg…..

Ik denk dat het niveau van de gemiddelde Nederlander te hoog wordt ingeschat als het om praktische technische zaken gaat 

Anderzijds snappen de meeste mensen wel dat als ze een bloemkool willen kopen dat ze in het winkelcentrum bij een winkel met een blauw AH-logo naar binnen moeten en niet bij een winkel met een rood Kruidvat-logo.

En op Schiphol.snappen ze ook dat als je met Easyjet vliegt dat je met je hagage niet bij de KLM in de rij moet gaan staan.

Dus er is hoop. 

Reputatie 7
Badge +3

Ach, ik vind het altijd mooi om te zien hoe mensen niet kunnen begrijpen dat anderen iets niet snappen dat ze zelf wel snappen. Schat je jezelf echt zo laag in? Als jij het snapt, zou iedereen het moeten snappen?

Reputatie 7
Badge +3

De B staat al sinds 1878 op dezelfde plek op een toetsenbord. Toch gaat het blijkbaar nog wel eens mis.

Maar goed, dit leidt verder nergens toe. Accepteer gewoon dat mensen wel eens foutjes maken en dat je zelf ook niet foutloos bent.

Reputatie 7
Badge +3

@Olav93 Het systeem met de OV-chipkaart had vele uitgangspunten waarvan de belangrijkste waren:

  • Voor reizen zonder abonnement het afschaffen van het zonesysteem voor reizen met tram, bus en metro;
  • Afrekenen per werkelijk afgelegde afstand bij reizen met bus, tram en metro;
  • In- en uitchecken in het voertuig voor reizen per bus en tram;
  • In- en uitchecken op het station voor reizen per trein en metro;
  • Exacte opbrengstverdeling per gemaakte rit per vervoerder.

Het aantal stations met poortjes is indertijd gebaseerd op het idee dat iets van 90% van alle reizigers minimaal 1x per reis langs een poortje zou komen en het zwartrijden daardoor enorm zou afnemen. Dit verklaart dat in Zeeland alleen in Goes poortjes zijn en in Limburg alleen in Sittard.

In 2014 waren er 71 stations met poortjes (https://nieuws.ns.nl/ns-poortjes-dicht-op-de-laatste-grote-stations/)
Volgens NS zijn het er op moment 80. Het is nooit het plan geweest om alle stations van poortjes te voorzien.

Je zou verwachten dat er meer gecontroleerd zou worden op een traject als Roosendaal - Vlissingen, met slechts 2 station met poortjes: Roosendaal en Goes. Mijn niet-representatieve steekproef gisteren leverde de conclusie op dat er helemaal niet gecontroleerd wordt.

Reputatie 7
Badge +3

Sneltrams zijn een beetje vreemde eend in de bijt bij de verschillende vervoerders. Soms worden ze beschouwd als een soort metro en moet je op het perron in- en uitchecken. 

@Daniel Ik had bewust geschreven dat het zonesysteem is afgeschaft voor reizen met bus, tram en metro zonder abonnement. De sterabonnementen op basis van de zones bestaan nog steeds. En in sommige regio’s zijn inmiddels weer eigen zonesystemen in gebruik genomen.

Het openbaar vervoer in Nederland heeft dringend behoefte aan landelijke regie.

Reputatie 7
Badge +3

Dit is nu al een derde keer in iets van een week tijd dat iemand aangeeft gewoon te hebben ingecheckt op een poortjesstation en dat die poortjes dus ook open gingen, en er toch geen incheck geregistreerd was waardoor eeen correctietarief van €50 volgde. De andere waren op Amsterdam Centraal en Amsterdam Zuid. Opvallend. 

Reputatie 7
Badge

Kan het zijn dat u bij de verkeerde vervoerder heeft ingecheckt? 

Reputatie 7
Badge +3

100 procent via poortjes ingecheckt. Dat kan toch alleen NS zijn? Poortjes gingen open en het was ochtend, er was niemand.

Het kan zoals al door andere leden is aangegeven ook Arriva zijn.

Geel is NS en rood Arriva.

 

 

U kunt in uw reishistorie zien of de incheck die ochtend bij Arriva was of dat die compleet ontbreekt. In het laatste geval kan het zijn dat de incheck bij een NS poortje niet geregisteerd is. Ik zou dat eerst maar eens checken. 

Daarnaast zult in het geval de incheck bij Arriva was, nog een correctietarief hebben omdat er dan wel is ingescheckt bij Arriva maar niet is uitgecheckt bij Arriva. Dat kunt u dan ook weer terugvragen. 

Reputatie 7
Badge +3

Dat dit na jaren nog steeds misgaat toont aan dat het systeem op deze manier verkeerd ontworpen is. Het is een wonder dat het niet veel vaker misgaat. Of misschien zijn de meldingen hier slechts het topje van de ijsberg…..

Wij kunnen geen registratie voor gemiste checkin maken als er een geldige checkin is, als er sprake is van een checkin kunnen we registreren voor:

Reist terug naar incheckstation

Reist 1e klas

Geen ICD toeslag

 

Het zou correct geweest zijn als mijn collega u het verteld had dat ie ging registreren.

Badge +3

Dat inchecken bij verschillende vervoerders is idioot.

Waarom is dat idioot? Als er geen onderscheid was tussen vervoerders hoe kan men dan weten of je bijv. van Roermond naar Arnhem met Arriva geboemeld hebt (overstap Arriva-NS in Nijmegen) of gewoon met NS via Den Bosch?

Reistijd is hetzelfde maar qua afstand scheelt het nogal, dus met NS is duurder. En Den Bosch heeft geen poortjes dus daar ga je natuurlijk niet uit- en weer inchecken om vervolgens meer te betalen.

Zelfde voor bijv. Maastricht - Sittard, dat kan (15 min) met NS voor € 5,30 maar ook met Arriva (21 min) voor € 5,70 Dat laatste met name als je aangewezen bent op toegankelijke sprinters.

Als die 80 euro niet was teruggekomen was het wel op een andere manier teruggekomen.

Vertel… 😮

Reputatie 7
Badge +3

@MiJoMa je zegt dat de paal een raar geluid maakte, heb je toen gekeken naar de melding op het paaltje? Het lijkt er op dat incheck mislukt was.

Wat betreft uitcheck: verliet je het station via een poortje? Bij poortjes geeft de kant waar je het station verlaat een uitcheck aan. Kan ook dat door de registratie komen dat je wel een uitcheck hebt.

 

Dat inchecken bij verschillende vervoerders is idioot.

Mijn nichtje (12 jaar) is op een dag 4x de fout in gegaan. 80 euro.

Het is wel teruggestort

Als die 80 euro niet was teruggekomen was het wel op een andere manier teruggekomen.

Ik begrijp echt niet waarom sommige mensen niet in staat zijn om twee poortjes/paaltjes uit elkaar te houden. Ook iemand van 12 jaar zou dat toch moeten kunnen snappen.

In Japan heb je op sommige station poortjes van 7 of 8 vervoerders. Zijn Japanners nou zo slim of Nederlanders zo dom?.

 

 

100 procent via poortjes ingecheckt. Dat kan toch alleen NS zijn? Poortjes gingen open en het was ochtend, er was niemand.

Gelukkig zijn er ook rode Arriva-poortjes zodat de reizigers naar Zutphen ook op reis kunnen.

Reputatie 7
Badge

Ede Wageningen heeft toch geen poortjes? En spoor 1 is van de Valleilaan dacht ik. Daar staan geen NS paaltjes als het goed is. Goed mogelijk dat er bij het verkeerde paaltje is ingecheckt.

Ach, ik vind het altijd mooi om te zien hoe mensen niet kunnen begrijpen dat anderen iets niet snappen dat ze zelf wel snappen. Schat je jezelf echt zo laag in? Als jij het snapt, zou iedereen het moeten snappen?

Laten we wel wezen, dit is nou niet bepaald hogere wiskunde.

Hetzelfde zie je overigens bij het kopen etickets: nog altijd zijn er tal van mensen die niet de juiste datum kunnen selecteren.

Reputatie 7
Badge +2

Spoor 1 is inderdaad van de RRReis stoptrein maar Amersfoort, maar perongeluk daar inchecken gaat bijna niet. Dan moet je wel een heel eind heen en weer lopen vanaf de ingang.

Als daar al ingecheckt is, dan zou daarna op NS overstapt moeten zijn zonder omchecken om een correctietarief te krijgen.

Maar erg veel herrie van het paaltje lijkt idd mee op een mislukte check in, dan krijg je een drietonig geluid i.p.v. 1 toon. Dat maakt stukken meer geluid dus.

Reputatie 7
Badge

Wat ik altijd doe is goed op het schermpje kijken of ik echt in/uitgecheckt ben. Ik zie vaak mensen die heel snel hun pas er tegenaan zetten zonder te kijken.

Reputatie 2

Even je OV-kaart registreren  via https://www.ov-chipkaart.nl/, dan kun je je reishistorie inzien en dus ook of je wel en niet hebt ingecheckt en zoja bij welke vervoerder. Als de NS fout zit, zou je het hiermee kunnen aantonen en als je zelf fout zit, kan je het hier ook vinden. 

Reputatie 7
Badge +3

Ede Wageningen heeft toch geen poortjes? En spoor 1 is van de Valleilaan dacht ik. Daar staan geen NS paaltjes als het goed is. Goed mogelijk dat er bij het verkeerde paaltje is ingecheckt.

Heb ik het over poortjes op Ede Wageningen? Daar is in de trein gestapt, met bij controle geen geldige incheck. Ik heb het over uitcheck, daar wordt geen station bij genoemd, dus kan een station met poortjes zijn geweest.

Reputatie 7
Badge

 

ik heb keurig ingecheckt op station Ede-Wageningen op spoor 1 rond 18 uur vanavond

 

Reputatie 7
Badge +3

 

ik heb keurig ingecheckt op station Ede-Wageningen op spoor 1 rond 18 uur vanavond

 

Bij controle bleek er geen incheck te zijn. Achteraf was er wel een uitcheck naast €50 correctietarief. Wat het eindstation was, wordt niet vermeld.

Weten misschien niet eens dat er tegenwoordig meerdere vervoerders op het spoor zijn. 

Dat is immers pas sinds een jaar of dertig.

Reageer