beantwoord

Wel ingecheckt, maar toch een boete

  • 24 August 2023
  • 46 reacties
  • 1251 Bekeken


Toon eerste bericht

46 reacties

Het is terug te voeren op het besluit om het inchecken op de stations te laten plaatsvinden en niet in het voertuig zoals bij bus en tram.

Dat was pas echt dom geweest. Waarom denk je dat daar nergens in de wereld voor gekozen is?

 

Daarbij is er dan ook nog de verwarrende mix van stations met poortjes en stations met paaltjes.

Waarom een groot deel van de stations nog steeds geen poortjes heeft is inderdaad een raadsel.

Reputatie 7
Badge +1

Een OV-systeem moet zo ontworpen zijn dat ook incidentele reizigers er zonder diep over te hoeven nadenken gebruik van kunnen maken. Op Nederlandse stations die door meerdere vervoerders bediend worden is dat duidelijk niet het geval. Dat is verkeerd ontworpen. Er is gedacht vanuit opbrengstregistratie van de vervoerders en niet vanuit de reizigers.

Het is terug te voeren op het besluit om het inchecken op de stations te laten plaatsvinden en niet in het voertuig zoals bij bus en tram. Daarbij is er dan ook nog de verwarrende mix van stations met poortjes en stations met paaltjes.

 

 

Over die opbrengstregistratie: Op Bijlmer Arena stonden ivm een storing 2 dagen de poortjes open en kon er dus niet worden ingecheckt en uitgecheckt. Gevolg is dat mensen bij de uitcheck op Bijlmer Arena of elders dus een claim van 20 euro krijgen. NS doet hier dus verder niets aan om dit te corrigeren. Dat moet de klant dus maar opvallen en dan moet hij het zelf gaan corrigeren.

 

Vindt het toch iets krom: NS heeft een storing en de klant moet dat maar corrigeren?   

Reputatie 7
Badge

Dat dit na jaren nog steeds misgaat toont aan dat het systeem op deze manier verkeerd ontworpen is. Het is een wonder dat het niet veel vaker misgaat. Of misschien zijn de meldingen hier slechts het topje van de ijsberg…..

Zo is het toch ook niet ontworpen? Ik mee mij te herinneren dat het idee ooit was dat reizigers gewoon op hun vertrek- en aankomststation in- en uit zouden checken en dat de opbrengsten dan o.b.v. een gemiddelde verdeling van de reizigers over de vervoerders op een traject zouden worden verdeeld o.i.d. Volgens mij was een minister toen zelfs vrij chagrijnig dat er verschillende paaltjes en poortjes op 1 station kwamen (omdat niet alle vervoerders met dat voorstel in wilden stemmen?)

Reputatie 7
Badge

 

Daarbij is er dan ook nog de verwarrende mix van stations met poortjes en stations met paaltjes.

Waarom een groot deel van de stations nog steeds geen poortjes heeft is inderdaad een raadsel.

Dat is niet 'nog' niet zo maar er zijn voor zo ver ik weet nooit plannen geweest om dat anders te doen. Men wilde met de plaatsing van de poortjes bereiken dat met een minimaal aantal poortjes een maximaal deel van alle reizigers minstens één keer per reis langs een poortje zou komen, zodat helemaal zonder in- en uitchecken reizen voor hen niet kon. Als de boete voor niet in- of uitchecken dan ook nog hoog genoeg is dat dat vrijwel nooit gunstiger is, heb je bereikt dat een heel groot deel van de mensen braaf in- en uitcheckt, of niet reist, of een boete krijgt en meer betaald dan had gehoeven, was volgens mij de redenering.

Reputatie 7
Badge +4

Castricum heeft geen poortjes maar paaltjes, dan klopt de mededeling dat er is ingecheckt en blijkt dat er geen eerder incheck is geregistreerd. Kijk altijd op het venstertje met mededeling en bij elke in-  en uitcheck, De reiziger is zelf verantwoordelijk voor een geldig incheck,

Badge +3

Wij kunnen geen registratie voor gemiste checkin maken als er een geldige checkin is, als er sprake is van een checkin kunnen we registreren voor:

Reist terug naar incheckstation

Reist 1e klas

Geen ICD toeslag

Het zou correct geweest zijn als mijn collega u het verteld had dat ie ging registreren.

Dit is een typisch geval van een incheck bij verkeerde vervoerder en een HC die wel of niet zegt “het is goed zo” (want NS Flex dus het systeem zoekt het wel uit).

Als dat een 50 euro correctie oplevert… NS Klantenservice bellen (of chat).

Reputatie 7
Badge +2

@iMark Tja, dat waren de punten van destijds maar het zonesysteem bestaat vandaag de dag nog altijd in diverse regio's. En je hebt zowel trams waar je in het voertuig incheckt als trams waar je dat op het perron doet (Utrecht).

Reputatie 7
Badge +2

 

@Daniel Ik had bewust geschreven dat het zonesysteem is afgeschaft voor reizen met bus, tram en metro zonder abonnement. De sterabonnementen op basis van de zones bestaan nog steeds. En in sommige regio’s zijn inmiddels weer eigen zonesystemen in gebruik genomen.

Ook zonder abonnement bestaan er nog zones, hoewel vrijwel alleen nog voor losse kaartjes op de bus.

Het openbaar vervoer in Nederland heeft dringend behoefte aan landelijke regie.

Op tariefgebied zeker. Regionale goedkopere tarieven zijn leuk, maar feitelijk betaalt de reiziger die net een halte de concessiegrens over wil die. Want dan is je abonnement opeens niet geldig en betaal je de hoofdprijs.

(En krijg je rariteiten als in Amersfoort waar persé een stadsbus langs het zwembad moet rijden i.p.v. de wijk ernaast beter te ontsluiten, want de andere bus die op vrijwel dezelfde tijd langs het zwembad komt is van Gelderland en heeft andere tarieven,🤔)

Badge +3

Tja, als je dit tegenkomt is een vergissing natuurlijk snel gemaakt:

Je wilt even op dat beeldscherm kijken dus loopt daarheen, ziet dat er al snel een trein gaat dus hup naar binnen…

Maar ja, vier keer per dag is wel bijzonder (haast of kleurenblind of niet, en er zullen weinig mensen zijn die rood en geel niet kunnen onderscheiden).

Reputatie 7
Badge +3

@Daniel Van het zonesysteem en de strippenkaart werd altijd gezegd dat het geen eerlijk systeem was als je bijvoorbeeld van de laatste zone voor de zonegrens naar de eerste halte na de zonegrens reisde. Zo is er altijd wat.

Het huidige systeem is natuurlijk ook niet ideaal. Je betaalt bij bus/tram/metro voor de werkelijk gereisde afstand, dus inclusief alle omwegen en slingers waar je niet om gevraagd hebt.

@Robert B Ik ben het helemaal met eens dat een foutje bij het inchecken snel gemaakt is. Zeker door een incidentele reiziger die geen idee heeft hoe de treinvervoerder eigenlijk heet. En daar ook bepaald niet in is geïnteresseerd. Er is geen andere conclusie mogelijk dat een dergelijk systeem slecht ontworpen is.

 

 

Reputatie 7
Badge +2

@Daniel Van het zonesysteem en de strippenkaart werd altijd gezegd dat het geen eerlijk systeem was als je bijvoorbeeld van de laatste zone voor de zonegrens naar de eerste halte na de zonegrens reisde. Zo is er altijd wat.

Klopt, ik had altijd pech als ik naar school wilde met de bus (1 halte over de zonegrens).

Maar met die zones had je dan weer geen last van concessiegrenzen en kon je een bus uit de buurconcessie voor dezelfde prijs gebruiken.

Net zoiets is de minimumprijs bij NS waardoor je voor een kort stukje trein duur uit bent, terwijl dat nu vaker voorkomt met bussen die steeds vaker op stations gaan aantakken op treinen.

Reputatie 7
Badge +4

De conducteur kan zien of u ingecheckt bent of niet. Hij geeft dan een melding aan de backoffice en die bepaalt wat er gebeurt. Ik raad u aan uw reishistorie er op na te kijken. Als u daar uw incheck ziet staan, staat u sterk maar u moet het via Klantenservice afhandelen. Wij kunnen niet bij uw gegevens, we zijn alleen ervaren reizigers. 
 

Het lijkt er toch op dat er geen incheck is en u zult die aan moeten tonen. 

Reputatie 7
Badge +3

Was er bij het door de poortjes gaan iemand vlak voor of na jou? Dan kan jouw incheck niet geregistreerd zijn.

Of kan er in Castricum iets fout gegaan zijn? Check jouw reishistorie om te kijken waar het mis is gegaan zou kunnen zijn.

Was het druk bij de poortjes toen je incheckte? Kans is dat hij je incheck niet herkende en je perongeluk meeliep met de persoon voor je. Wel gek dat de conducteur verder niks zei dan “Ik zet je wel in de tweede klas”. Dat heb ik zelf nog nooit als enige opmerking gehoord als mensen gecontroleerd werden en niet ingecheckt waren. Ook vreemd dat je dan op Castricum bij de uitgang als “ingecheckt” staat, want volgens mij kan dat helemaal niet als je vanaf het station door de poortjes naar buiten loopt. Tenminste dat staat in onderstaande post:

 

Precies hetzelfde probleem vandaag, maar dan in Apeldoorn. 100% ingescheckt om 6:25 zodat ik met dal kon reizen. En later in de app zie ik een boete door niet gereisd te hebben met geldig reisbewijs. Verschrikkelijk en echt idioot!

Precies hetzelfde probleem vandaag, maar dan in Apeldoorn. 100% ingescheckt om 6:25 zodat ik met dal kon reizen. En later in de app zie ik een boete door niet gereisd te hebben met geldig reisbewijs. Verschrikkelijk en echt idioot!

En u weet heel zeker dat u niet bij Arriva hebt ingecheckt?? Want als u beweert dat u 100% zeker hebt ingecheckt durf ik daar nog wel over te wedden. 

Precies hetzelfde probleem vandaag, maar dan in Apeldoorn. 100% ingescheckt om 6:25 zodat ik met dal kon reizen. En later in de app zie ik een boete door niet gereisd te hebben met geldig reisbewijs. Verschrikkelijk en echt idioot!

En u weet heel zeker dat u niet bij Arriva hebt ingecheckt?? Want als u beweert dat u 100% zeker hebt ingecheckt durf ik daar nog wel over te wedden. 

100 procent via poortjes ingecheckt. Dat kan toch alleen NS zijn? Poortjes gingen open en het was ochtend, er was niemand.

De rode poortjes zijn van Arriva. Als je NS Flex hebt kan je altijd navraag doen bij onze klantenservice. Wellicht kunnen mijn collega's dan ook iets aan het correctietarief doen.

Reputatie 7
Badge +4

Precies hetzelfde probleem vandaag, maar dan in Apeldoorn. 100% ingescheckt om 6:25 zodat ik met dal kon reizen. En later in de app zie ik een boete door niet gereisd te hebben met geldig reisbewijs. Verschrikkelijk en echt idioot!

Nou nou, ‘verschrikkelijk en idioot’ zijn nogal stevige waardeoordelen en daarmee haalt u het gelijk echt niet naar zich toe. Het is hier een hulpverleningsforum voor alle lagen in de maatschappij met inachtneming van de normale burgerlijke beleefdheid.
 

Het lijkt me eerder voor 100 procent zeker dat u bij Arriva had ingecheckt en dan heeft u voor NS geen incheck. Zonder incheck bij NS levert dat een boete op van 50 euro omdat u zwart rijdt.

 

Verkeerd inchecken is overigens ook niet idioot en verschrikkelijk, maar een menselijke fout.  

Het is overigens wel oplosbaar, maar geeft een gedoe 

 

Reputatie 4

Dat inchecken bij verschillende vervoerders is idioot.

Mijn nichtje (12 jaar) is op een dag 4x de fout in gegaan. 80 euro.

Het is wel teruggestort

Als die 80 euro niet was teruggekomen was het wel op een andere manier teruggekomen.

Ik heb vandaag hetzelfde meegemaakt als CharlotteL.

ik heb keurig ingecheckt op station Ede-Wageningen op spoor 1 rond 18 uur vanavond

( 20 januari 2024). Ik ben notabene gecontroleerd. Ik kom thuis. 
Ik zie dat ik een mail heb gehad van NS, dat ik onterecht een treinreis gemaakt zou hebben.

Bij het inloggen staat aangegeven dat ik niet ingecheckt zou hebben.

Maar wel dat ik uitgecheckt hebt. Rara hoe kan dat? 
Als ik uitgecheckt hebt, dan heb ik toch ook ingecheckt?

Precies hetzelfde als bij CharlotteL staat mij ook een correctietarief te wachten van €50 wat erbij komt bij de volgende factuur!

Ik weet 100 procent zeker dat ik heb ingecheckt. De paal maakte wel erg veel herrie bij het inchecken. Ten tweede was ik met twee andere dames die ook incheckte !

Ik vind het nogal raar dat de conducteur niets gezegd heeft! Behalve dan alstublieft.

En ze kunnen heus wel zien of het allemaal correct is ja/ nee.

Reageer