Ik heb zondag voor het eerst sinds langere tijd weer eens met de trein gereisd, met online aangeschafte tickets voor mij en mijn zoon die ik naar de wallet op mijn iPhone heb gedownload. Na een aantal keer de barcode scannen die ik had gekregen kon ik eindelijk door de poortjes, maar een aantal keer hiervan kreeg ik de pop-up van mijn ING-pas die in mijn Wallet staat. Uitchecken toen ik eenmaal op de juiste locatie was, was helemaal onmogelijk. Elke keer weer kreeg ik de melding van mijn bankpas als ik de barcode wilde scannen. Ik heb het geprobeerd door de gedownloade barcode te scannen, de barcode opslaan als afbeelding en die scannen, via de app scannen, alle data en verbindingen op mn telefoon uitgeschakeld maar nog steeds was uitchecken onmogelijk en kreeg ik elke keer weer diezelfde pop-up. Ik heb alle mogelijkheden meerdere keren geprobeerd maar ben uiteindelijk achter iemand aan naar buiten gegaan. Mijn bankpas uit mijn wallet verwijderen is geen optie aangezien ik die ter plaatse ook nodig heb. Het scannen van de barcode ging overigens dus wel goed, daar zat het probleem niet, alleen kreeg het lezen van mijn digitale bankpas blijkbaar prioriteit.
Op de terugweg hetzelfde verhaal, inchecken op Utrecht ging redelijk soepel, maar uitchecken in mijn woonplaats werkte niet. Gelukkig was er nog één andere passagier die er op hetzelfde station uit moest en die mij zag klooien en ons zei dat we wel snel achter hem aan door de poortjes naar buiten konden, anders hadden we een echt probleem gehad.
Kortom, mijn ervaring met reizen met je betaalpas is dus erg slecht icm reeds aangeschafte tickets. Ik zou graag horen hoe ik dit probleem een volgende keer kan voorkomen. Wij zijn geen regelmatige treinreizigers en pakken vooral de trein naar uitjes waarbij we dan meestal een combi-ticket aanschaffen en als ik een railrunner wil gebruiken moet ik sowieso vooraf een digitaal ticket aanschaffen overstappen op OVpay is dus geen optie.