Keuzedag laden in app?

  • 5 December 2023
  • 67 reacties
  • 700 Bekeken

Voor alles wijst NS naar de app op de smartphone, maar ophalen van een keuzedag moet nog steeds bij een automaat. Gaat dit ooit nog veranderen, of wacht NS tot de senioren met keuzedagen uitgestorven zijn (pun intended)?


67 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Nou, dat duurt nog wel even, ik heb me voorgenomen het nog jaren vol te houden ;-) Voorlopig gaat het via het automaat en dat kan ook nog niet anders omdat de keuzedagen zijn gekoppeld aan een Dalvoordeelabonnement op saldo. Dat kan niet via de app. U zult echt naar het automaat moeten.

Badge +3

Er was ooit een plan om de Keuzedagen te vervangen door Flexdagen bij Flex-abonnementen, te activeren in de app, maar dat plan is al jaren oud en er is geen voortgang op dat gebied te bespeuren.

Nou, dat duurt nog wel even, ik heb me voorgenomen het nog jaren vol te houden ;-) Voorlopig gaat het via het automaat en dat kan ook nog niet anders omdat de keuzedagen zijn gekoppeld aan een Dalvoordeelabonnement op saldo. Dat kan niet via de app. U zult echt naar het automaat moeten.

Dat Dalvoordeelabonnement is gekoppeld aan mijn naam, net als de app op mijn telefoon overigens. Dus het klinkt vooral als onwil. En het is vooral heel lastig op de terugreis van een weekeindje buitenland. Dan ben je genoodzaakt uit te stappen op het grensstation om je keuzedag op je ov-chip te laden en reis je noodgedwongen zelfs een stukje zonder geldig kaartje. 

Reputatie 7
Badge +3

Dat laatste punt is inderdaad erg onhandig. Voor gebruik binnen Nederland heb ik geen probleem met het ophalen van de keuzedag via de automaat.

Ik vraag me trouwens af hoe vaak het voorkomt dat iemand met een keuzedag terugreist naar Nederland. De meeste mensen zullen de keuzedag gebruiken voor een dagtrip en dan heb je er geen last van.

Reputatie 7
Badge +4

 @iMark Als je op dezelfde dag terugreist met een ingecheckte keuzedag is er geen probleem uit het buitenland. Kom je op een andere dag uit het buitenland en dan kun je dus niet inchecken, dan mag je de reis vervolgen tot het eerste overstapstation en dan moet je inchecken met je keuzedag. Die keuzedag moet je wel kunnen tonen als je het land binnenkomt uiteraard. Dat inchecken kan op het perron waar de internationale trein aankomt. In mijn geval kom ik met de ICE uit Duitsland aan op Utrecht en check daarna in naar Gouda. Voor de stoptreinen geldt dit in Arnhem, Venlo en. Hengelo. In Leer en Aachen kun je al inchecken met de keuzedag.

Het gaat probleemloos als je de keuzedag er van te voren opzet. Het is wel zo dat de conducteurs in de IC Brussel hier beter van op de hoogte zijn dan in de ICE, lol. Bommel reist  zo ook met de Dalvrijkaart.

 

Dan ben je genoodzaakt uit te stappen op het grensstation om je keuzedag op je ov-chip te laden en reis je noodgedwongen zelfs een stukje zonder geldig kaartje. 

Niet dus, wat ik aangeef is legaal. Het beleid is wel dat als er geen keuzedag op staat, maar te zien is dat u er recht op heeft, het wordt toegestaan dat u de keuzedag er op het overstapstation opzet. Dat is inderdaad een stukje extra vertrouwen naar senioren toe. 

Dat laatste punt is inderdaad erg onhandig. Voor gebruik binnen Nederland heb ik geen probleem met het ophalen van de keuzedag via de automaat.

Ik vraag me trouwens af hoe vaak het voorkomt dat iemand met een keuzedag terugreist naar Nederland. De meeste mensen zullen de keuzedag gebruiken voor een dagtrip en dan heb je er geen last van.

Het was vroeger vooral goed plannen maar nu het setje keuzedagen ineens beschikbaar is, is een lang weekend Luik vanaf Amsterdam een reëel scenario.

Reputatie 7
Badge +4

Het is vervelend dat twee keuzedagen opladen niet meer kan.

Reputatie 7
Badge +3

Van Luik naar Amsterdam lijkt me nu juist niet zo'n probleem. Je moet toch overstappen in Maastricht. Daar naar de kaartautomaat, keuzedag ophalen en inchecken. En dan maar hopen dat Franstalige conducteur niet controleert tussen Eijsden en Maastricht.

Dat verhaal met het van te voren op de kaart zetten van de keuzedag gaat natuurlijk niet op wanneer je zowel voor de heen- als terugreis op verschillende dagen een keuzedag wilt gebruiken. Super onhandig dat je de tweede keuzedag niet al voor vertrek op de keuzedag kunt zetten.

En het is nog fraudegevoelig ook. Zelfs met een keuzedag op de kaart kan ik zeggen dat ik naar het eerste overstapstation reis en vervolgens het station verlaten door de code van mijn internationale vervoerbewijs met 100% korting te scannen. Mijn eerste overstapstation kan ook Amsterdam Centraal zijn.

Die keuzedagen op papier waren voor dit soort situaties wel handig.

Reputatie 7
Badge +4

De Waalse conducteur heeft de apparatuur niet om je ov-chipkaart te controleren tussen Visé fr en Maastricht. Je moet wel een geldig vervoersbewijs hebben tot of van de grens voor het Belgische deel. Dat ziet hij natuurlijk wel.

 

Bommel heeft zowel papieren als electronische keuzedagen en blijft dit mooi verlengen. ;-) Natuurlijk is het fraudegevoelig maar het is wel toegestaan en niet alleen beleid.

De Waalse conducteur heeft de apparatuur niet om je ov-chipkaart te controleren tussen Visé fr en Maastricht. Je moet wel een geldig vervoersbewijs hebben tot of van de grens voor het Belgische deel. Dat ziet hij natuurlijk wel.

 

Bommel heeft zowel papieren als electronische keuzedagen en blijft dit mooi verlengen. ;-) Natuurlijk is het fraudegevoelig maar het is wel toegestaan en niet alleen beleid.

Daarom zou laden in de app zo handig zijn. Daar staat tenminste iets leesbaars naast een onleesbare QR-code. De OV-chipkaart is een fraaie black-box.

Het is vervelend dat twee keuzedagen opladen niet meer kan.

En dat zou wel moeten met een weekendje belgie. Dus toch naar de kaartjesautomaat op het grensstation en dan inchecken. Hopen dat er geen poortjes staan, anders kom je niet eens bij de automaat.

Reputatie 7
Badge +3

Nou, dat duurt nog wel even, ik heb me voorgenomen het nog jaren vol te houden ;-) Voorlopig gaat het via het automaat en dat kan ook nog niet anders omdat de keuzedagen zijn gekoppeld aan een Dalvoordeelabonnement op saldo. Dat kan niet via de app. U zult echt naar het automaat moeten.

Dat Dalvoordeelabonnement is gekoppeld aan mijn naam, net als de app op mijn telefoon overigens. Dus het klinkt vooral als onwil. En het is vooral heel lastig op de terugreis van een weekeindje buitenland. Dan ben je genoodzaakt uit te stappen op het grensstation om je keuzedag op je ov-chip te laden en reis je noodgedwongen zelfs een stukje zonder geldig kaartje. 

Het is geen onwil, maar je kunt met geen enkel abonnement inchecken of deze activeren voor een reis via de NS app. Om gebruik te kunnen maken van een NS abonnement (en keuzedag) zul je moeten in/uitchecken.

En nee je reist niet noodgedwongen zonder geldig kaartje, want je kiest er zelf voor om niet uit te stappen om in te checken.

De NS app kun je ook zonder naam op een telefoon hebben. En als het mogelijk zou zijn om een keuzedag op een telefoon te laden, dan zul je toch ook uit moeten stappen om in te checken.

Persoonlijk vind ik dat als alles via de telefoon moet, je mensen uitsluit. Niet iedereen heeft een smartphone of wilt alles via een app doen. Je wordt daarbij verplicht een internetbundel te nemen, want anders kun je niets met die app. Er is immers niet op elk station en in elke trein WiFi. Jouw gemak wordt andersmens ongemak.

Reputatie 7
Badge +3

Het is vervelend dat twee keuzedagen opladen niet meer kan.

En dat zou wel moeten met een weekendje belgie. Dus toch naar de kaartjesautomaat op het grensstation en dan inchecken. Hopen dat er geen poortjes staan, anders kom je niet eens bij de automaat.

Je hebt toch een geldig vervoersbewijs voor het buitenland mag ik aannemen? Daarmee kun je door de poortjes.

Reputatie 7
Badge +3

De Waalse conducteur heeft de apparatuur niet om je ov-chipkaart te controleren tussen Visé fr en Maastricht. Je moet wel een geldig vervoersbewijs hebben tot of van de grens voor het Belgische deel. Dat ziet hij natuurlijk wel.

 

Bommel heeft zowel papieren als electronische keuzedagen en blijft dit mooi verlengen. ;-) Natuurlijk is het fraudegevoelig maar het is wel toegestaan en niet alleen beleid.

Daarom zou laden in de app zo handig zijn. Daar staat tenminste iets leesbaars naast een onleesbare QR-code. De OV-chipkaart is een fraaie black-box.

Jaja, de hele wereld in de app. Voor al die apps en al die mogelijkheden is een aardig geheugen nodig. Kan ik bij jou aankloppen als ik voor dat geheugen een nieuwe dure telefoon moet kopen? Met wat jij wilt, jaag je anderen op kosten. Stap gewoon uit en calculeer dat in bij jouw reis of reis niet op een keuzedag.

Reputatie 7
Badge +3

Persoonlijk vind ik dat als alles via de telefoon moet, je mensen uitsluit. Niet iedereen heeft een smartphone of wilt alles via een app doen. Je wordt daarbij verplicht een internetbundel te nemen, want anders kun je niets met die app. Er is immers niet op elk station en in elke trein WiFi. Jouw gemak wordt andersmens ongemak.

Dat is veel te zwart-wit gedacht. Ik lees nergens dat @ericplan pleit voor het afschaffen van de huidige mogelijkheden. Hij vraagt alleen of het ook mogelijk zou zijn om het ook op een andere manier te doen.

Ik denk overigens dat dit niet erg hoog op het prioriteitenlijstje van NS staat. Ze zijn veel te druk met Wintercity.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Persoonlijk vind ik dat als alles via de telefoon moet, je mensen uitsluit. Niet iedereen heeft een smartphone of wilt alles via een app doen. Je wordt daarbij verplicht een internetbundel te nemen, want anders kun je niets met die app. Er is immers niet op elk station en in elke trein WiFi. Jouw gemak wordt andersmens ongemak.

Dat is veel te zwart-wit gedacht. Ik lees nergens dat @ericplan pleit voor het afschaffen van de huidige mogelijkheden. Hij vraagt alleen of het ook mogelijk zou zijn om het ook op een andere manier te doen.

 

 

Dat vragen iPhone gebruikers ook altijd, om alles via een app te doen, omdat ze van pasjes afwillen.

Reputatie 7
Badge +3

Er is niks mis met het vragen om meer (of ‘alles’) via een app te doen. Zolang het maar niet ten koste gaat van andere mogelijkheden.

Minder pasjes doordat je hetzelfde (of meer) met een app kunt doen is helemaal geen vreemde gedachte. Het scheelt een hoop pasjes die niet meer aangemaakt hoeven te worden.

Een reden om keuzedagen niet als eticket in de app aan te bieden zal ook zijn dat er vroeger bij de papieren kaartjes door ouderen vrij massaal misbruik gemaakt werd door met een keuzedag toch gedeeltelijk in de spitsuren te reizen. 

Reputatie 7
Badge +3

Wat is je bron van 'vrij massaal misbruik’? Of is het weer een losse flodder zonder enige staving?

Reputatie 7
Badge +4

Een reden om keuzedagen niet als eticket in de app aan te bieden zal ook zijn dat er vroeger bij de papieren kaartjes door ouderen vrij massaal misbruik gemaakt werd door met een keuzedag toch gedeeltelijk in de spitsuren te reizen. 

 

Dat is geen misbruik zo lang je in de daluren incheckt en op tijd gaat reizen. Dat geldt ook nu er een middag spits is.

Het is vervelend dat twee keuzedagen opladen niet meer kan.

En dat zou wel moeten met een weekendje belgie. Dus toch naar de kaartjesautomaat op het grensstation en dan inchecken. Hopen dat er geen poortjes staan, anders kom je niet eens bij de automaat.

Je hebt toch een geldig vervoersbewijs voor het buitenland mag ik aannemen? Daarmee kun je door de poortjes.

In principe is dat buitenlandse vervoersbewijs geldig tot de grens, toch? Dus niet tot Breda in de Intercity vanuit Brussel.

Nou, dat duurt nog wel even, ik heb me voorgenomen het nog jaren vol te houden ;-) Voorlopig gaat het via het automaat en dat kan ook nog niet anders omdat de keuzedagen zijn gekoppeld aan een Dalvoordeelabonnement op saldo. Dat kan niet via de app. U zult echt naar het automaat moeten.

Dat Dalvoordeelabonnement is gekoppeld aan mijn naam, net als de app op mijn telefoon overigens. Dus het klinkt vooral als onwil. En het is vooral heel lastig op de terugreis van een weekeindje buitenland. Dan ben je genoodzaakt uit te stappen op het grensstation om je keuzedag op je ov-chip te laden en reis je noodgedwongen zelfs een stukje zonder geldig kaartje. 

Het is geen onwil, maar je kunt met geen enkel abonnement inchecken of deze activeren voor een reis via de NS app. Om gebruik te kunnen maken van een NS abonnement (en keuzedag) zul je moeten in/uitchecken.

En nee je reist niet noodgedwongen zonder geldig kaartje, want je kiest er zelf voor om niet uit te stappen om in te checken.

De NS app kun je ook zonder naam op een telefoon hebben. En als het mogelijk zou zijn om een keuzedag op een telefoon te laden, dan zul je toch ook uit moeten stappen om in te checken.

Persoonlijk vind ik dat als alles via de telefoon moet, je mensen uitsluit. Niet iedereen heeft een smartphone of wilt alles via een app doen. Je wordt daarbij verplicht een internetbundel te nemen, want anders kun je niets met die app. Er is immers niet op elk station en in elke trein WiFi. Jouw gemak wordt andersmens ongemak.

Moet zeggen dat ik dit geen leuke reactie vind. Ik reis graag per trein, ook in het buitenland. Daar werken de lokale apps van de vervoermaatschappijen prima met kaartjes die je online koopt, ook als je iets van een kortingskaart hebt. Maar bij NS is het weer moeilijk en dat is vooral mijn schuld, zo lees ik. Want ik moet m’n reis maar gewoon onderbreken van @MoDe 

Reputatie 7
Badge +3

Hier de instructies van NS International:

“Reist u terug op een andere dag dan uw heenreis?

Koop dan een ticket vanaf uw vertrekstation in het buitenland tot aan het eerste aankomststation van de internationale trein in Nederland. U stapt daar uit.

  • Heeft u een Keuzedag op de OV-chipkaart? Laadt [sic!] de keuzedag bij een NS-kaartautomaat.
  • Heeft u een Keuzedag op de eenmalige chipkaart dan checkt u in via de kaartlezer van een paaltje of poortje. Dat kan alleen tijdens daluren (van maandag t/m vrijdag 4.00 – 6.30 uur, 9.00 – 16.00 uur en na 18.30 uur. Op zaterdag, zon- en feestdagen de hele dag).”

Dat ligt dus iets anders dan @Thom eerder aangaf over reizen naar het eerste overstapstation. Je moet wel degelijk op het eerste station in Nederland uitstappen en daar je keuzedag laden. Uiteraard om misbruik te voorkomen. In de trein van Luik naar Maastricht zal het geen probleem zijn om via Eijsden naar Maastricht te reizen en daar de keuzedag te laden en in te checken.

In Breda, Arnhem en Hengelo is het wel een probleem als je verder reist omdat je de trein uit moet om naar een kaartautomaat te gaan, de keuzedag te laden en in te checken. In Breda gaat dat misschien nog wel lukken. In Arnhem en Hengelo mis je dan de trein waar je net uitgekomen bent en heb je vertraging.

Als je zowel heen als terug met een keuzedag reist dan moet je ook nog twee aparte enkele reizen kopen. Voor de heenreis vanaf je vertrekstation in Nederland en voor de terugreis naar het het eerste station in Nederland. 

Het zou aan te raden zijn dat NS ook nog een tekst opneemt over het gebruik van een keuzedag wanneer je op een andere dag terugkomt bij een reis via Luik en Maastricht. Het lijkt me niet de bedoeling dat je in Eijsden moet uitstappen, naar de kaartautomaat moet om je keuzedag te laden en ook nog inchecken. Tegen de tijd dat je dat allemaal gedaan hebt is de trein al weer vertrokken en mag je een uur wachten in Eijsden.

Reputatie 7
Badge +3
  • Heeft u een Keuzedag op de OV-chipkaart? Laadt de keuzedag bij een NS-kaartautomaat.

Foei NS. “Laadt de keuzedag"?

Reputatie 7
Badge +3

Inderdaad foei. Maar je mag geen fouten verbeteren als je letterlijk citeert. Ik zal er [sic!] bij zetten om aan te geven dat ik niet heb zitten rommelen met de tekst.

Ook is het redactioneel erg slordig dat keuzedag zowel met als zonder hoofdletter wordt geschreven.

 

Reageer