Keuzedag laden in app?

  • 5 December 2023
  • 67 reacties
  • 722 Bekeken

Voor alles wijst NS naar de app op de smartphone, maar ophalen van een keuzedag moet nog steeds bij een automaat. Gaat dit ooit nog veranderen, of wacht NS tot de senioren met keuzedagen uitgestorven zijn (pun intended)?


67 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ik lees het volgende op de pagina die @rvdborgt aanhaalt:

“Als u voor de terugreis gebruikmaakt van een Dagproduct, dan hoeft u de internationale trein niet te verlaten op het eerste station in Nederland om in te checken. De Trainmanager op de internationale trein controleert alleen of u in het bezit bent van een Dagproduct en niet of daarmee is ingecheckt. Reist u niet door binnen Nederland? Registreer het gebruik van uw Dagproduct via de kaartlezer van een paaltje of poortje op het internationale aankomststation. Bij een overstap op een binnenlandse trein bent u verplicht om in te checken met het Dagproduct.”

Dat werkt dus niet als ik het Dagproduct nog niet heb kunnen laden. Niemand kan dan aan mijn OV-chipkaart aflezen dat ik een keuzedag heb klaarstaan. Ik zal dan toch echt uit de trein moeten in Arnhem, Breda of Hengelo naar een automaat moeten gaan om de keuzedag te laden. Mijn keuzedag staat helemaal niet op.een eenmalige chipkaart. Die moet ik laden op mijn persoonlijke OV-chipkaart.

NS en duidelijke voorwaarden. Het blijft een uitdaging.

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat er een misverstand is ontstaan toen @Thom het over ‘eerste overstapstation’ had: “Kom je op een andere dag uit het buitenland en dan kun je dus niet inchecken, dan mag je de reis vervolgen tot het eerste overstapstation en dan moet je inchecken met je keuzedag.”

Nogmaals, dat werkt dus niet met een keuzedag die je via de automaat op je OV-chipkaart moet laden. Dan moet je toch echt op het eerste station in NL de trein uit, naar de kaartautomaat om je keuzedag te laden en vervolgens inchecken. Je kunt namelijk zonder geladen keuzedag niet aantonen dat je nog een keuzedag hebt. Dit in tegenstelling tot een keuzedag op een losse eenmalige chipkaart die je aan de conducteur kunt laten zien.

Ik vind het weliswaar erg onhandig maar ook heel begrijpelijk dat het zo geregeld is. Als je zonder geladen keuzedag naar het eerste overstapstation zou mogen reizen dan is dat enorm fraudegevoelig. Overigens is dat ook het geval met een keuzedag op een eenmalige OV-chipkaart. Maar daarmee zou je nog snel op het perron van het eerste station in NL kunnen inchecken omdat je niet naar een automaat hoeft om de keuzedag te laden.

Enige uitzondering in de praktijk zal station Eijsden zijn. In plaats van de handelingen daar te verrichten kun je die op station Maastricht uitvoeren. De conducteur van de NMBS/SNCB kan je OV-chipkaart toch niet scannen.


 

Reputatie 7
Badge +3

Persoonlijk vind ik dat als alles via de telefoon moet, je mensen uitsluit. Niet iedereen heeft een smartphone of wilt alles via een app doen. Je wordt daarbij verplicht een internetbundel te nemen, want anders kun je niets met die app. Er is immers niet op elk station en in elke trein WiFi. Jouw gemak wordt andersmens ongemak.

Dat is veel te zwart-wit gedacht. Ik lees nergens dat @ericplan pleit voor het afschaffen van de huidige mogelijkheden. Hij vraagt alleen of het ook mogelijk zou zijn om het ook op een andere manier te doen.

Ik denk overigens dat dit niet erg hoog op het prioriteitenlijstje van NS staat. Ze zijn veel te druk met Wintercity.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Wat is je bron van 'vrij massaal misbruik’? Of is het weer een losse flodder zonder enige staving?

Reputatie 7
Badge +4

Een reden om keuzedagen niet als eticket in de app aan te bieden zal ook zijn dat er vroeger bij de papieren kaartjes door ouderen vrij massaal misbruik gemaakt werd door met een keuzedag toch gedeeltelijk in de spitsuren te reizen. 

 

Dat is geen misbruik zo lang je in de daluren incheckt en op tijd gaat reizen. Dat geldt ook nu er een middag spits is.

Reputatie 7
Badge +3

Dat kan wel. Maar de bestelling staat dan nog niet klaar. Dus als je zaterdag vertrekt en op zondag terugkomt, kun je de keuzedag voor zondag nog niet op zaterdag al laden. Blijkbaar blokkeert de actieve keuzedag het laden van een tweede keuzedag.

Volgens NS kun je geen bestellingen ophalen terwijl dat voor het laden van een keuzedag wanneer je uit het buitenland komt de meest geschikte automaat is. Handig voor Arnhem Centraal en Breda. Voor Hengelo moet je dan nog steeds naar een andere automaat omdat er in Hengelo geen poortjesgebied is..
 

 

Reputatie 7
Badge +1

Dat kaartje van de heenweg snap ik niet, het seniorenbiljet in België is een e-ticket. Dat is dus geldig vanaf de grens

Er is geen verband tussen e-ticket en geldigheid vanaf de grens.

Het seniorenticket van de NMBS geldt uitdrukkelijk niet tot de grenspunten, maar tot het laatste station voor de grens.

Reputatie 7
Badge +3

@Robert Balle keuzedagenabonnementen van voor december 2022 worden nu omgezet naar de nieuwe vorm dat er 7 tegelijk klaargezet worden. Maar de volgende is pas op te halen als de vorige geactiveerd is. Die volgende is pas de volgende dag op te halen, omdat de vorige tot 4 uur als de nieuwe dienstregeling begint geldig is ook al check je eerder uit.

Bij de oude vorm kon je er wel 2 gelijk ophalen.

Een op de kaart geladen keuzedag kan alleen gelden als deze gebruikt wordt bij internationaal vervoersbewijs met 100% korting maar er zal wel mee ingecheckt moeten worden.

Reputatie 7
Badge +3

Van Luik naar Amsterdam lijkt me nu juist niet zo'n probleem. Je moet toch overstappen in Maastricht. Daar naar de kaartautomaat, keuzedag ophalen en inchecken. En dan maar hopen dat Franstalige conducteur niet controleert tussen Eijsden en Maastricht.

Dat verhaal met het van te voren op de kaart zetten van de keuzedag gaat natuurlijk niet op wanneer je zowel voor de heen- als terugreis op verschillende dagen een keuzedag wilt gebruiken. Super onhandig dat je de tweede keuzedag niet al voor vertrek op de keuzedag kunt zetten.

En het is nog fraudegevoelig ook. Zelfs met een keuzedag op de kaart kan ik zeggen dat ik naar het eerste overstapstation reis en vervolgens het station verlaten door de code van mijn internationale vervoerbewijs met 100% korting te scannen. Mijn eerste overstapstation kan ook Amsterdam Centraal zijn.

Die keuzedagen op papier waren voor dit soort situaties wel handig.

Reputatie 7
Badge +4

De Waalse conducteur heeft de apparatuur niet om je ov-chipkaart te controleren tussen Visé fr en Maastricht. Je moet wel een geldig vervoersbewijs hebben tot of van de grens voor het Belgische deel. Dat ziet hij natuurlijk wel.

 

Bommel heeft zowel papieren als electronische keuzedagen en blijft dit mooi verlengen. ;-) Natuurlijk is het fraudegevoelig maar het is wel toegestaan en niet alleen beleid.

Reputatie 7
Badge +3

De Waalse conducteur heeft de apparatuur niet om je ov-chipkaart te controleren tussen Visé fr en Maastricht. Je moet wel een geldig vervoersbewijs hebben tot of van de grens voor het Belgische deel. Dat ziet hij natuurlijk wel.

 

Bommel heeft zowel papieren als electronische keuzedagen en blijft dit mooi verlengen. ;-) Natuurlijk is het fraudegevoelig maar het is wel toegestaan en niet alleen beleid.

Daarom zou laden in de app zo handig zijn. Daar staat tenminste iets leesbaars naast een onleesbare QR-code. De OV-chipkaart is een fraaie black-box.

Jaja, de hele wereld in de app. Voor al die apps en al die mogelijkheden is een aardig geheugen nodig. Kan ik bij jou aankloppen als ik voor dat geheugen een nieuwe dure telefoon moet kopen? Met wat jij wilt, jaag je anderen op kosten. Stap gewoon uit en calculeer dat in bij jouw reis of reis niet op een keuzedag.

Reputatie 7
Badge +3

Er is niks mis met het vragen om meer (of ‘alles’) via een app te doen. Zolang het maar niet ten koste gaat van andere mogelijkheden.

Minder pasjes doordat je hetzelfde (of meer) met een app kunt doen is helemaal geen vreemde gedachte. Het scheelt een hoop pasjes die niet meer aangemaakt hoeven te worden.

Reputatie 7
Badge +3

Hier de instructies van NS International:

“Reist u terug op een andere dag dan uw heenreis?

Koop dan een ticket vanaf uw vertrekstation in het buitenland tot aan het eerste aankomststation van de internationale trein in Nederland. U stapt daar uit.

  • Heeft u een Keuzedag op de OV-chipkaart? Laadt [sic!] de keuzedag bij een NS-kaartautomaat.
  • Heeft u een Keuzedag op de eenmalige chipkaart dan checkt u in via de kaartlezer van een paaltje of poortje. Dat kan alleen tijdens daluren (van maandag t/m vrijdag 4.00 – 6.30 uur, 9.00 – 16.00 uur en na 18.30 uur. Op zaterdag, zon- en feestdagen de hele dag).”

Dat ligt dus iets anders dan @Thom eerder aangaf over reizen naar het eerste overstapstation. Je moet wel degelijk op het eerste station in Nederland uitstappen en daar je keuzedag laden. Uiteraard om misbruik te voorkomen. In de trein van Luik naar Maastricht zal het geen probleem zijn om via Eijsden naar Maastricht te reizen en daar de keuzedag te laden en in te checken.

In Breda, Arnhem en Hengelo is het wel een probleem als je verder reist omdat je de trein uit moet om naar een kaartautomaat te gaan, de keuzedag te laden en in te checken. In Breda gaat dat misschien nog wel lukken. In Arnhem en Hengelo mis je dan de trein waar je net uitgekomen bent en heb je vertraging.

Als je zowel heen als terug met een keuzedag reist dan moet je ook nog twee aparte enkele reizen kopen. Voor de heenreis vanaf je vertrekstation in Nederland en voor de terugreis naar het het eerste station in Nederland. 

Het zou aan te raden zijn dat NS ook nog een tekst opneemt over het gebruik van een keuzedag wanneer je op een andere dag terugkomt bij een reis via Luik en Maastricht. Het lijkt me niet de bedoeling dat je in Eijsden moet uitstappen, naar de kaartautomaat moet om je keuzedag te laden en ook nog inchecken. Tegen de tijd dat je dat allemaal gedaan hebt is de trein al weer vertrokken en mag je een uur wachten in Eijsden.

Reputatie 7
Badge +3
  • Heeft u een Keuzedag op de OV-chipkaart? Laadt de keuzedag bij een NS-kaartautomaat.

Foei NS. “Laadt de keuzedag"?

Reputatie 7
Badge +3

Inderdaad foei. Maar je mag geen fouten verbeteren als je letterlijk citeert. Ik zal er [sic!] bij zetten om aan te geven dat ik niet heb zitten rommelen met de tekst.

Ook is het redactioneel erg slordig dat keuzedag zowel met als zonder hoofdletter wordt geschreven.

 

Reputatie 7
Badge +3

Ja, Breda heeft poortjes.

Er zijn dan meerdere mogelijkheden.

  • Je vraagt aan het treinpersoneel een kaartje met code om het poortje te kunnen passeren. 
  • Je vraagt bij het poortje via de service- en alarmzuil assistentie om het poortje op afstand te laten openen. Dat doe je door op de blauwe knop op de zuil te drukken.

NS zou deze situatie kunnen verbeteren door de optie om je keuzedag te laden mogelijk te maken via de opwaardeerautomaat die altijd binnen het poortjesgebied staat.

Reputatie 7
Badge +1

Volgens de regels van NS International moet het laden van de keuzedag op het eerste station in NL gebeuren, niet op het eerste overstapstation.

Bij een "dagproduct” op eenmalige chipkaart is het altijd al zo geweest dat je niet hoeft uit te stappen op het eerste station in Nederland maar met inchecken mag wachten tot het eerste overstapstation (daarvoor was dat ook al zo met het stempelen van ongedateerde papieren kaartjes). NS beschrijft dat hier duidelijk. De keuzedag hoort daar ook bij.

Dat betekent dat NS zichzelf tegenspreekt en dat dus de voor de reiziger voordeligste versie van toepassing is.

Badge +3

Bij een "dagproduct” op eenmalige chipkaart is het altijd al zo geweest dat je niet hoeft uit te stappen op het eerste station in Nederland maar met inchecken mag wachten tot het eerste overstapstation (daarvoor was dat ook al zo met het stempelen van ongedateerde papieren kaartjes). NS beschrijft dat hier duidelijk. De keuzedag hoort daar ook bij.

Dat betekent dat NS zichzelf tegenspreekt en dat dus de voor de reiziger voordeligste versie van toepassing is.

Touché! Dat bedoelde ik eigenlijk, al staat op die pagina nog wel ‘Dag Voordeeluren (Keuzedag)’ terwijl de voordeeluren (na 9:00) daar niet meer voor gelden.

Maar goed, we dwalen af van het topic. Een Keuzedag (als e-ticket/qr-code) in de app is niet mogelijk, al valt er wel wat voor te zeggen want internationale reizen kennen geen middagspits.

Reputatie 7
Badge +3

@ericplan kun je aangeven waar staat dat het seniorenkaartje vanaf de grens is? Als ik zo'n kaartje wil kopen moet ik stations invullen. Het is een retourkaartje. Dan nog moet je nog een kaartje hebben vanaf het laatste station voor de Nederlandse grens tot de grens met België. Keuzedag is geldig tot en vanaf de laatste uit/incheckpaal.

@iMark Vraag me werkelijk af wat de reden is van zulke onbegrijpelijke en tegenstrijdige voorwaarden. Een normaal bedrijf calculeert en accepteert een bescheiden percentage misbruik. Iedere supermarkt weet dat er artikelen uit de winkel verdwijnen zonder dat ervoor betaald is. Dat heet zaken doen.

En om terug te komen op de keuzedag in de app. Lijkt me nog steeds een goed idee, waarbij de kans op grijs gebruik aanwezig is. Maar over hoeveel reizigers gaat dat? En hoeveel procent van het totaal aantal reizigers is dat? Zet het in perspectief en hou het doel voor ogen: meer mensen moeten verleid worden de trein te pakken.

Badge +3

En om terug te komen op de keuzedag in de app. Lijkt me nog steeds een goed idee, waarbij de kans op grijs gebruik aanwezig is. Maar over hoeveel reizigers gaat dat? En hoeveel procent van het totaal aantal reizigers is dat? Zet het in perspectief en hou het doel voor ogen: meer mensen moeten verleid worden de trein te pakken.

Dat zou dan alleen gaan om internationale (terug)reizigers met een Keuzedag… en daar gaat men geen app-ontwikkelaars budget aan besteden natuurlijk.

Dat grijze gebied gaat dan om reizigers met een BE ticket tot de grens die Breda als eindbestemming hebben en aangeven dat ze een Keuzedag hebben, want die gaan daar natuurlijk niet de Keuzedag alsnog laden.

En om terug te komen op de keuzedag in de app. Lijkt me nog steeds een goed idee, waarbij de kans op grijs gebruik aanwezig is. Maar over hoeveel reizigers gaat dat? En hoeveel procent van het totaal aantal reizigers is dat? Zet het in perspectief en hou het doel voor ogen: meer mensen moeten verleid worden de trein te pakken.

Dat zou dan alleen gaan om internationale (terug)reizigers met een Keuzedag… en daar gaat men geen app-ontwikkelaars budget aan besteden natuurlijk.

Dat grijze gebied gaat dan om reizigers met een BE ticket tot de grens die Breda als eindbestemming hebben en aangeven dat ze een Keuzedag hebben, want die gaan daar natuurlijk niet de Keuzedag alsnog laden.

Als ik de keuzedag in de app kon regelen, dan ging ik niet/nooit naar de automaat, ook niet voor een dagje toeren in NL. Zo’n feest is dat niet om in de rij te staan op A’dam CS achter toeristen die de automaat niet begrijpen. 

Reputatie 7
Badge +1

Volgens de regels van NS International moet het laden van de keuzedag op het eerste station in NL gebeuren, niet op het eerste overstapstation.

Bij een "dagproduct” op eenmalige chipkaart is het altijd al zo geweest dat je niet hoeft uit te stappen op het eerste station in Nederland maar met inchecken mag wachten tot het eerste overstapstation (daarvoor was dat ook al zo met het stempelen van ongedateerde papieren kaartjes). NS beschrijft dat hier duidelijk. De keuzedag hoort daar ook bij.

Dat betekent dat NS zichzelf tegenspreekt en dat dus de voor de reiziger voordeligste versie van toepassing is.

In die link die jij geeft wordt het inderdaad duidelijk beschreven. Maar jouw conclusie dat een keuzedag niet op het grensstation geactiveerd hoeft te worden gaat niet op. Er is een verschil tussen een keuzedag die geladen wordt op een OV chipkaart en een dag voordeelurenkaart.

Ik zie dat ik de verkeerde post heb geciteerd. Ik schrijf uitdrukkelijk alleen over Keuzedagen op een eenmalige chipkaart.

@rvdborgt M’n gekozen voorbeeldkaartje voor B was niet zo handig. Gaat erom dat ik een keuzedag alleen kan activeren door fysiek naar een kaartautomaat te gaan. Dat is soms lastig en eigenlijk niet meer van deze tijd. 

Reputatie 7
Badge +3

Zolang je de keuzedag via een automaat op je persoonlijke OV-chipkaart moet laden zie ik geen mogelijkheden om dat via een app te doen. Een app op je smartphone heeft geen verbinding met je OV-chipkaart.

Verder heeft de huidige methode wel het voordeel dat het onmogelijk is zonder dat je dat heel bewust hebt gekozen per ongeluk met een keuzedag te gaan reizen. Met als bijkomend voordeel dat in het geval van een grote verstoring je op het station kunt besluiten om niet te gaan reizen en je keuzedag niet te laden.

@ericplan De invoering van OVpay zou het juist minder druk moeten laten worden bij de automaten op Amsterdam Centraal. Buitenlandse toeristen kunnen inmiddels zonder papieren kaartje in- en uitchecken met hun bankpas of creditcard. 

 

Reageer