Keuzedag laden in app?

  • 5 December 2023
  • 67 reacties
  • 700 Bekeken

Voor alles wijst NS naar de app op de smartphone, maar ophalen van een keuzedag moet nog steeds bij een automaat. Gaat dit ooit nog veranderen, of wacht NS tot de senioren met keuzedagen uitgestorven zijn (pun intended)?


67 reacties

@iMark Heeft Breda poortjes? Hoe kom je daarlangs als je met een Belgische dagkaart vanuit Brussel komt? En in NL verder wil met je Keuzedag? Want vziw staan de automaten altijd buiten de incheckzone. (Ken de situatie daar niet precies)

Reputatie 7
Badge +3

Ja, Breda heeft poortjes.

Er zijn dan meerdere mogelijkheden.

  • Je vraagt aan het treinpersoneel een kaartje met code om het poortje te kunnen passeren. 
  • Je vraagt bij het poortje via de service- en alarmzuil assistentie om het poortje op afstand te laten openen. Dat doe je door op de blauwe knop op de zuil te drukken.

NS zou deze situatie kunnen verbeteren door de optie om je keuzedag te laden mogelijk te maken via de opwaardeerautomaat die altijd binnen het poortjesgebied staat.

Dat is geen misbruik zo lang je in de daluren incheckt en op tijd gaat reizen. Dat geldt ook nu er een middag spits is.

Klopt maar met papieren kaartjes (vroeger) en etickets (nu) check je niet in. Dat geldt dus ook als je keuzedagen gaat laden in de app.

Kortom niet aan beginnen, hoe meer etickets hoe meer fraude.

Dat is geen misbruik zo lang je in de daluren incheckt en op tijd gaat reizen. Dat geldt ook nu er een middag spits is.

Klopt maar met papieren kaartjes (vroeger) en etickets (nu) check je niet in. Dat geldt dus ook als je keuzedagen gaat laden in de app.

Kortom niet aan beginnen, hoe meer etickets hoe meer fraude.

Je bedoelt dat er nauwelijks gecontroleerd wordt in de trein? Waardoor de 1e klas vol is met reizigers die geen 1e klas kaartje hebben? En de rest van de trein vol is met frauderende senioren?

Een e-ticket is gewoon een geldig vervoersbewijs.

Reputatie 7
Badge +3

Dat is geen misbruik zo lang je in de daluren incheckt en op tijd gaat reizen. Dat geldt ook nu er een middag spits is.

Klopt maar met papieren kaartjes (vroeger) en etickets (nu) check je niet in. Dat geldt dus ook als je keuzedagen gaat laden in de app.

Kortom niet aan beginnen, hoe meer etickets hoe meer fraude.

Heb je al cijfers van het ‘vrij massale misbruik’ waar je het eerder over had? Het zou wel aardig zijn wanneer je eens met een bronvermelding zou komen in plaats van maar wat te roepen.

Badge +3

Het is vervelend dat twee keuzedagen opladen niet meer kan.

Is het niet zo dat als je een Keuzedag laadt de volgende een dag later beschikbaar komt? Dan zou het op zich moeten lukken, één Keuzedag laden de avond voor je reisdag (bijv. bij een supermarkt) en de tweede op de reisdag zelf op het station.

De reden dat het niet (als e-ticket) in de app kan is omdat een Keuzedag geactiveerd moet worden door een incheck buiten de spits.

Met een qr-code/e-ticket kan je niet inchecken (alleen maar poortjes openen als je die toevallig tegenkomt) dus daar is dus een ov-chipkaart voor nodig, want een paaltje/poortje heeft geen benul of u een Keuzedag in de app geladen hebt.

Reputatie 7
Badge +3

Dat klopt niet helemaal. Na gebruik van een keuzedag op zaterdag kreeg ik na middernacht een e-mail dat er een nieuwe keuzedag klaarstaat. Als ik in Duitsland had overnacht dan was ik niet in de gelegenheid geweest om die tweede keuzedag te laden, bij gebrek aan een kaartautomaat in Duitsland.

Gedurende de dag dat je met de keuzedag op pad bent kun je niet al een tweede keuzedag laden.

Ik heb geen idee hoe vaak dit voorkomt. Dus ik kan me voorstellen dat NS andere dingen aan het hoofd heeft. Iets met een stad in de winter.

Badge +3

NS zou deze situatie kunnen verbeteren door de optie om je keuzedag te laden mogelijk te maken via de opwaardeerautomaat die altijd binnen het poortjesgebied staat.

Kan je bij die smalle opwaardeerautomaten (300 nummers meen ik) geen bestellingen ophalen dan? Onhandig als jij (of je kind) zonder bankpas zit en online wat saldo wilt bestellen.

Reputatie 7
Badge +3

Dat kan wel. Maar de bestelling staat dan nog niet klaar. Dus als je zaterdag vertrekt en op zondag terugkomt, kun je de keuzedag voor zondag nog niet op zaterdag al laden. Blijkbaar blokkeert de actieve keuzedag het laden van een tweede keuzedag.

Volgens NS kun je geen bestellingen ophalen terwijl dat voor het laden van een keuzedag wanneer je uit het buitenland komt de meest geschikte automaat is. Handig voor Arnhem Centraal en Breda. Voor Hengelo moet je dan nog steeds naar een andere automaat omdat er in Hengelo geen poortjesgebied is..
 

 

Dat klopt niet helemaal. Na gebruik van een keuzedag op zaterdag kreeg ik na middernacht een e-mail dat er een nieuwe keuzedag klaarstaat. Als ik in Duitsland had overnacht dan was ik niet in de gelegenheid geweest om die tweede keuzedag te laden, bij gebrek aan een kaartautomaat in Duitsland.

Gedurende de dag dat je met de keuzedag op pad bent kun je niet al een tweede keuzedag laden.

Ik heb geen idee hoe vaak dit voorkomt. Dus ik kan me voorstellen dat NS andere dingen aan het hoofd heeft. Iets met een stad in de winter.

Je kan op de heenreis natuurlijk ook niet uitchecken op Arnhem of Hengelo maar dat geeft minder problemen 

Reputatie 7
Badge +3

Sterker nog, dat geeft in het geheel geen probleem. Het is de reis vanuit het buitenland die complicaties geeft als die op een andere dag plaatsvindt.

Badge +3

Sterker nog, dat geeft in het geheel geen probleem. Het is de reis vanuit het buitenland die complicaties geeft als die op een andere dag plaatsvindt.

Bij mijn weten mag je zonder incheck gewoon Nederland binnen reizen en op een overstapstation (vanuit België op Roosendaal, Maastricht, Breda of desgewenst Rotterdam) inchecken. Je moet daarvoor dus alleen wel buiten de poortjes zien te komen, maar met een internationaal ticket lijkt me dat geen probleem (en anders een keycard vragen bij de conducteur of de infozuil gebruiken).

Alhoewel ik betwijfel of men het accepteert dat je met 100% korting in NL reist op een Dal Voordeel abonnement zonder Keuzedag actief… Dan zou je voor het deel tot bijv. Breda 40% moeten aangeven.

Reputatie 7
Badge +3

Volgens de regels van NS International moet het laden van de keuzedag op het eerste station in NL gebeuren, niet op het eerste overstapstation.
Je hebt dan bijna per grensovergang een instructie nodig over wat te doen. Breda, Arnhem en Hengelo lijken me duidelijk.

Maar wat moet je doen als je reis begint in Aachen Hbf, Emmerich of Leer en je hebt je keuzedag nog niet kunnen laden? Je kunt daar wel inchecken maar staat er op die stations een Nederlandse automaat waarmee je de keuzedag kunt laden?

Roosendaal en Maastricht lijken me geen probleem. Op beide stations kun je naar de kaartautomaat om de keuzedag te laden. 

Badge +3

Volgens de regels van NS International moet het laden van de keuzedag op het eerste station in NL gebeuren, niet op het eerste overstapstation.
Je hebt dan bijna per grensovergang een instructie nodig over wat te doen.

Ja, dat is waar want anders zou je naar Rotterdam of Utrecht of Amsterdam kunnen zonder de Keuzedag te laden… mocht dat toevallig je eindbestemming zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Precies. Hetzelfde geldt voor een reis naar Utrecht met de ICE International of naar Amersfoort met de IC Berlijn. 

In Breda heb je vanwege het kopmaken van de trein misschien net genoeg tijd om de keuzedag te laden en in te checken. In Arnhem of Hengelo gaat dat niet lukken en krijg je vertraging omdat de trein al weg is voordat jij bij de automaat bent. We hebben het over 60-plussers die niet even een paar sprintjes trekken.

Reputatie 7
Badge +1

Volgens de regels van NS International moet het laden van de keuzedag op het eerste station in NL gebeuren, niet op het eerste overstapstation.

Bij een "dagproduct” op eenmalige chipkaart is het altijd al zo geweest dat je niet hoeft uit te stappen op het eerste station in Nederland maar met inchecken mag wachten tot het eerste overstapstation (daarvoor was dat ook al zo met het stempelen van ongedateerde papieren kaartjes). NS beschrijft dat hier duidelijk. De keuzedag hoort daar ook bij.

Dat betekent dat NS zichzelf tegenspreekt en dat dus de voor de reiziger voordeligste versie van toepassing is.

Badge +3

Bij een "dagproduct” op eenmalige chipkaart is het altijd al zo geweest dat je niet hoeft uit te stappen op het eerste station in Nederland maar met inchecken mag wachten tot het eerste overstapstation (daarvoor was dat ook al zo met het stempelen van ongedateerde papieren kaartjes). NS beschrijft dat hier duidelijk. De keuzedag hoort daar ook bij.

Dat betekent dat NS zichzelf tegenspreekt en dat dus de voor de reiziger voordeligste versie van toepassing is.

Touché! Dat bedoelde ik eigenlijk, al staat op die pagina nog wel ‘Dag Voordeeluren (Keuzedag)’ terwijl de voordeeluren (na 9:00) daar niet meer voor gelden.

Maar goed, we dwalen af van het topic. Een Keuzedag (als e-ticket/qr-code) in de app is niet mogelijk, al valt er wel wat voor te zeggen want internationale reizen kennen geen middagspits.

Reputatie 7
Badge +3

Volgens de regels van NS International moet het laden van de keuzedag op het eerste station in NL gebeuren, niet op het eerste overstapstation.

Bij een "dagproduct” op eenmalige chipkaart is het altijd al zo geweest dat je niet hoeft uit te stappen op het eerste station in Nederland maar met inchecken mag wachten tot het eerste overstapstation (daarvoor was dat ook al zo met het stempelen van ongedateerde papieren kaartjes). NS beschrijft dat hier duidelijk. De keuzedag hoort daar ook bij.

Dat betekent dat NS zichzelf tegenspreekt en dat dus de voor de reiziger voordeligste versie van toepassing is.

In die link die jij geeft wordt het inderdaad duidelijk beschreven. Maar jouw conclusie dat een keuzedag niet op het grensstation geactiveerd hoeft te worden gaat niet op. Er is een verschil tussen een keuzedag die geladen wordt op een OV chipkaart en een dag voordeelurenkaart. Die dag voordeelurenkaart, die als papieren kaartje als keuzedag verkrijgbaar is (alleen voor hen die deze al hadden) valt onder de eenmalige dag chipkaart. De keuzedag die op de kaart geladen moet worden bij een automaat is geen eenmalige dag chipkaart, zoals bedoeld in het artikel. Daar worden vervoerbewijzen genoemd die of op een eenmalige chipkaart of als e-ticket koop zijn. Deze vervoerbewijzen kun je tonen, een keuzedag die op een kaart staat (maar waarmee niet ingecheckt is) of een die nog opgehaald moet worden kan niet getoond worden. Men zal dan een aanvullend vervoersbewijs moeten kopen vanaf het punt dat het buitenlandse ticket niet meer geldig is, tot het eerste station waar de keuzedag geladen kan worden en/of ingecheckt kan worden.

Een vervangende keuzedag die als e-ticket wordt gegeven kan vergeleken worden met de dag voordeelurenkaart.

Volgens de regels van NS International moet het laden van de keuzedag op het eerste station in NL gebeuren, niet op het eerste overstapstation.

Bij een "dagproduct” op eenmalige chipkaart is het altijd al zo geweest dat je niet hoeft uit te stappen op het eerste station in Nederland maar met inchecken mag wachten tot het eerste overstapstation (daarvoor was dat ook al zo met het stempelen van ongedateerde papieren kaartjes). NS beschrijft dat hier duidelijk. De keuzedag hoort daar ook bij.

Dat betekent dat NS zichzelf tegenspreekt en dat dus de voor de reiziger voordeligste versie van toepassing is.

Die pagina komt bij m’n favorieten. Geeft alleen nog geen antwoord op de vraag wat ik moet doen als ik in Belgie op een seniorenbiljet reis (https://www.belgiantrain.be/nl/tickets-and-railcards/senior-ticket) en vanaf Brussel de IC Brussel naar Amsterdam neem. Waarbij ik in NL op m’n Keuzedag wil reizen. 
 

 

 

Een e-ticket is gewoon een geldig vervoersbewijs.

Ja,maar wel een dat extreem fraudegevoelig is en NS daarom beter zo snel mogelijk kan afschaffen.

Reputatie 7
Badge +3

Volgens de regels van NS International moet het laden van de keuzedag op het eerste station in NL gebeuren, niet op het eerste overstapstation.

Bij een "dagproduct” op eenmalige chipkaart is het altijd al zo geweest dat je niet hoeft uit te stappen op het eerste station in Nederland maar met inchecken mag wachten tot het eerste overstapstation (daarvoor was dat ook al zo met het stempelen van ongedateerde papieren kaartjes). NS beschrijft dat hier duidelijk. De keuzedag hoort daar ook bij.

Dat betekent dat NS zichzelf tegenspreekt en dat dus de voor de reiziger voordeligste versie van toepassing is.

Die pagina komt bij m’n favorieten. Geeft alleen nog geen antwoord op de vraag wat ik moet doen als ik in Belgie op een seniorenbiljet reis (https://www.belgiantrain.be/nl/tickets-and-railcards/senior-ticket) en vanaf Brussel de IC Brussel naar Amsterdam neem. Waarbij ik in NL op m’n Keuzedag wil reizen. 
 

Je kunt geen Nederlands station invullen op het seniorenkaartje. Je zult dus een aanvullend kaartje moeten kopen van het station dat het dichtst bij de grens in België ligt tot het eerste station in Nederland. Op dat eerste station kun jij jouw keuzedag op jouw kaart zetten en mee inchecken. Op de heenweg vanuit Nederland heb je ook een aanvullend kaartje nodig vanaf de grens tot het station waar vanaf het seniorenkaartje geldig is.

Badge +3

Die pagina komt bij m’n favorieten. Geeft alleen nog geen antwoord op de vraag wat ik moet doen als ik in Belgie op een seniorenbiljet reis (https://www.belgiantrain.be/nl/tickets-and-railcards/senior-ticket) en vanaf Brussel de IC Brussel naar Amsterdam neem. Waarbij ik in NL op m’n Keuzedag wil reizen.

Ik zou het zekere voor het onzekere nemen en in Breda even naar buiten de poortjes om daarna met de Keuzedag in te checken (eventueel eerst laden bij een automaat). Maar ja, dat moet dan wel in de daluren zijn…

Als een ‘oplaadautomaat’ binnen de poortjes het ondersteunt om bestellingen op te halen kan je daar ook de Keuzedag laden en vervolgens inchecken op het perron (paaltje met witte kubus er boven ‘Overstappen’).

Bij een Belgisch seniorenticket zul je sowieso een internationaal ticket tot Breda (of Roosendaal, Maastricht) moeten kopen. Daarop mag je in ieder geval 40% korting aangeven, maar 100% wegens de Keuzedag lijkt me acceptabel.

Volgens de regels van NS International moet het laden van de keuzedag op het eerste station in NL gebeuren, niet op het eerste overstapstation.

Bij een "dagproduct” op eenmalige chipkaart is het altijd al zo geweest dat je niet hoeft uit te stappen op het eerste station in Nederland maar met inchecken mag wachten tot het eerste overstapstation (daarvoor was dat ook al zo met het stempelen van ongedateerde papieren kaartjes). NS beschrijft dat hier duidelijk. De keuzedag hoort daar ook bij.

Dat betekent dat NS zichzelf tegenspreekt en dat dus de voor de reiziger voordeligste versie van toepassing is.

Die pagina komt bij m’n favorieten. Geeft alleen nog geen antwoord op de vraag wat ik moet doen als ik in Belgie op een seniorenbiljet reis (https://www.belgiantrain.be/nl/tickets-and-railcards/senior-ticket) en vanaf Brussel de IC Brussel naar Amsterdam neem. Waarbij ik in NL op m’n Keuzedag wil reizen. 
 

Je kunt geen Nederlands station invullen op het seniorenkaartje. Je zult dus een aanvullend kaartje moeten kopen van het station dat het dichtst bij de grens in België ligt tot het eerste station in Nederland. Op dat eerste station kun jij jouw keuzedag op jouw kaart zetten en mee inchecken. Op de heenweg vanuit Nederland heb je ook een aanvullend kaartje nodig vanaf de grens tot het station waar vanaf het seniorenkaartje geldig is.

Dat kaartje van de heenweg snap ik niet, het seniorenbiljet in België is een e-ticket. Dat is dus geldig vanaf de grens en kan ik gewoon via internet bestellen en in de B-app laden als ik alles goed begrepen heb. Daar kan het dus wel, maar bij NS?

(En dan geeft er ook nog iemand ongefundeerd commentaar op de, in zijn optiek, extreme fraudegevoeligheid van e-tickets. Alsof het huidige systeem waterdicht is.)

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik lees het volgende op de pagina die @rvdborgt aanhaalt:

“Als u voor de terugreis gebruikmaakt van een Dagproduct, dan hoeft u de internationale trein niet te verlaten op het eerste station in Nederland om in te checken. De Trainmanager op de internationale trein controleert alleen of u in het bezit bent van een Dagproduct en niet of daarmee is ingecheckt. Reist u niet door binnen Nederland? Registreer het gebruik van uw Dagproduct via de kaartlezer van een paaltje of poortje op het internationale aankomststation. Bij een overstap op een binnenlandse trein bent u verplicht om in te checken met het Dagproduct.”

Dat werkt dus niet als ik het Dagproduct nog niet heb kunnen laden. Niemand kan dan aan mijn OV-chipkaart aflezen dat ik een keuzedag heb klaarstaan. Ik zal dan toch echt uit de trein moeten in Arnhem, Breda of Hengelo naar een automaat moeten gaan om de keuzedag te laden. Mijn keuzedag staat helemaal niet op.een eenmalige chipkaart. Die moet ik laden op mijn persoonlijke OV-chipkaart.

NS en duidelijke voorwaarden. Het blijft een uitdaging.

Reputatie 7
Badge +3

@ericplan kun je aangeven waar staat dat het seniorenkaartje vanaf de grens is? Als ik zo'n kaartje wil kopen moet ik stations invullen. Het is een retourkaartje. Dan nog moet je nog een kaartje hebben vanaf het laatste station voor de Nederlandse grens tot de grens met België. Keuzedag is geldig tot en vanaf de laatste uit/incheckpaal.

Reageer