Keuzedag laden in app?

  • 5 December 2023
  • 67 reacties
  • 700 Bekeken

Voor alles wijst NS naar de app op de smartphone, maar ophalen van een keuzedag moet nog steeds bij een automaat. Gaat dit ooit nog veranderen, of wacht NS tot de senioren met keuzedagen uitgestorven zijn (pun intended)?


67 reacties

@iMark Vraag me werkelijk af wat de reden is van zulke onbegrijpelijke en tegenstrijdige voorwaarden. Een normaal bedrijf calculeert en accepteert een bescheiden percentage misbruik. Iedere supermarkt weet dat er artikelen uit de winkel verdwijnen zonder dat ervoor betaald is. Dat heet zaken doen.

En om terug te komen op de keuzedag in de app. Lijkt me nog steeds een goed idee, waarbij de kans op grijs gebruik aanwezig is. Maar over hoeveel reizigers gaat dat? En hoeveel procent van het totaal aantal reizigers is dat? Zet het in perspectief en hou het doel voor ogen: meer mensen moeten verleid worden de trein te pakken.

Badge +3

En om terug te komen op de keuzedag in de app. Lijkt me nog steeds een goed idee, waarbij de kans op grijs gebruik aanwezig is. Maar over hoeveel reizigers gaat dat? En hoeveel procent van het totaal aantal reizigers is dat? Zet het in perspectief en hou het doel voor ogen: meer mensen moeten verleid worden de trein te pakken.

Dat zou dan alleen gaan om internationale (terug)reizigers met een Keuzedag… en daar gaat men geen app-ontwikkelaars budget aan besteden natuurlijk.

Dat grijze gebied gaat dan om reizigers met een BE ticket tot de grens die Breda als eindbestemming hebben en aangeven dat ze een Keuzedag hebben, want die gaan daar natuurlijk niet de Keuzedag alsnog laden.

En om terug te komen op de keuzedag in de app. Lijkt me nog steeds een goed idee, waarbij de kans op grijs gebruik aanwezig is. Maar over hoeveel reizigers gaat dat? En hoeveel procent van het totaal aantal reizigers is dat? Zet het in perspectief en hou het doel voor ogen: meer mensen moeten verleid worden de trein te pakken.

Dat zou dan alleen gaan om internationale (terug)reizigers met een Keuzedag… en daar gaat men geen app-ontwikkelaars budget aan besteden natuurlijk.

Dat grijze gebied gaat dan om reizigers met een BE ticket tot de grens die Breda als eindbestemming hebben en aangeven dat ze een Keuzedag hebben, want die gaan daar natuurlijk niet de Keuzedag alsnog laden.

Als ik de keuzedag in de app kon regelen, dan ging ik niet/nooit naar de automaat, ook niet voor een dagje toeren in NL. Zo’n feest is dat niet om in de rij te staan op A’dam CS achter toeristen die de automaat niet begrijpen. 

Reputatie 7
Badge +1

Volgens de regels van NS International moet het laden van de keuzedag op het eerste station in NL gebeuren, niet op het eerste overstapstation.

Bij een "dagproduct” op eenmalige chipkaart is het altijd al zo geweest dat je niet hoeft uit te stappen op het eerste station in Nederland maar met inchecken mag wachten tot het eerste overstapstation (daarvoor was dat ook al zo met het stempelen van ongedateerde papieren kaartjes). NS beschrijft dat hier duidelijk. De keuzedag hoort daar ook bij.

Dat betekent dat NS zichzelf tegenspreekt en dat dus de voor de reiziger voordeligste versie van toepassing is.

In die link die jij geeft wordt het inderdaad duidelijk beschreven. Maar jouw conclusie dat een keuzedag niet op het grensstation geactiveerd hoeft te worden gaat niet op. Er is een verschil tussen een keuzedag die geladen wordt op een OV chipkaart en een dag voordeelurenkaart.

Ik zie dat ik de verkeerde post heb geciteerd. Ik schrijf uitdrukkelijk alleen over Keuzedagen op een eenmalige chipkaart.

Reputatie 7
Badge +1

Dat kaartje van de heenweg snap ik niet, het seniorenbiljet in België is een e-ticket. Dat is dus geldig vanaf de grens

Er is geen verband tussen e-ticket en geldigheid vanaf de grens.

Het seniorenticket van de NMBS geldt uitdrukkelijk niet tot de grenspunten, maar tot het laatste station voor de grens.

@rvdborgt M’n gekozen voorbeeldkaartje voor B was niet zo handig. Gaat erom dat ik een keuzedag alleen kan activeren door fysiek naar een kaartautomaat te gaan. Dat is soms lastig en eigenlijk niet meer van deze tijd. 

Reputatie 7
Badge +3

Zolang je de keuzedag via een automaat op je persoonlijke OV-chipkaart moet laden zie ik geen mogelijkheden om dat via een app te doen. Een app op je smartphone heeft geen verbinding met je OV-chipkaart.

Verder heeft de huidige methode wel het voordeel dat het onmogelijk is zonder dat je dat heel bewust hebt gekozen per ongeluk met een keuzedag te gaan reizen. Met als bijkomend voordeel dat in het geval van een grote verstoring je op het station kunt besluiten om niet te gaan reizen en je keuzedag niet te laden.

@ericplan De invoering van OVpay zou het juist minder druk moeten laten worden bij de automaten op Amsterdam Centraal. Buitenlandse toeristen kunnen inmiddels zonder papieren kaartje in- en uitchecken met hun bankpas of creditcard. 

 

Reputatie 7
Badge +3

Volgens de regels van NS International moet het laden van de keuzedag op het eerste station in NL gebeuren, niet op het eerste overstapstation.

Bij een "dagproduct” op eenmalige chipkaart is het altijd al zo geweest dat je niet hoeft uit te stappen op het eerste station in Nederland maar met inchecken mag wachten tot het eerste overstapstation (daarvoor was dat ook al zo met het stempelen van ongedateerde papieren kaartjes). NS beschrijft dat hier duidelijk. De keuzedag hoort daar ook bij.

Dat betekent dat NS zichzelf tegenspreekt en dat dus de voor de reiziger voordeligste versie van toepassing is.

In die link die jij geeft wordt het inderdaad duidelijk beschreven. Maar jouw conclusie dat een keuzedag niet op het grensstation geactiveerd hoeft te worden gaat niet op. Er is een verschil tussen een keuzedag die geladen wordt op een OV chipkaart en een dag voordeelurenkaart.

Ik zie dat ik de verkeerde post heb geciteerd. Ik schrijf uitdrukkelijk alleen over Keuzedagen op een eenmalige chipkaart.

En wij hebben het uitdrukkelijk over keuzedagen die je via de automaat moet laden op je OV-chipkaart. :😀

Reputatie 7
Badge +4

Nee, de Keuzedag is geldig vanaf en tot de grens, niet tot het laatste uitcheckpunt. De keuzedag is, mits die er op staat dan wel wanneer je een papieren keuzedag hebt, wel degelijk geldig tot het eerste opstapstation, dit is natuurlijk een uitzondering, die NS fout communiceert omdat het voor de meeste mensen volgens de ‘wetten’ van de moderne communicatie te lastig is om te vermelden.

Wat ik zeg is al jaren beleid, maar zo specifiek dat de schrijvers het weer eens niet weten. Je moet je gewoon niet beroepen op wat de afdeling communicatie schrijft.

De trouwe lezers hier weten inmiddels wel hoe ik over de afdeling Communicatie denk. Zet er een hoofdonderwijzer neer die kan schrijven op het niveau van een twaalfjarige en die wel weet hoe het echt in elkaar zit en dat volledig opschrijft. Stop met die semi-leugencommunicatie die er nu is.  Scheelt veel geld en ergernis. Je kunt je gewoon niet beroepen op wat ze schrijven omdat het wordt versimpeld. Bommel vindt dat schandalig dat ze zo schrijven dat het toch niet helemaal waar is, maar de mensen tevreden houdt.

 

Dat ligt dus iets anders dan @Thom eerder aangaf over reizen naar het eerste overstapstation. Je moet wel degelijk op het eerste station in Nederland uitstappen en daar je keuzedag laden. 

Dat is dus niet zo. Het zit niet anders. Het is een tegemoetkoming speciaal aan senioren. Het lastige is natuurlijk dat iemand die met een keuzedag naar het buitenland reist, geen tweede keuzedag op de kaart kan laden, want twee keuzedagen op een kaart kan niet meer. Voor reizigers met papieren keuzedagen kan het wel. Vrijwel iedere keuzedagreiziger neemt terug een internationaal kaartje en mag dan 100 procent korting invullen maar moet met zijn chipkaart wel aantonen dat hij nog  een keuzedag tegoed heeft. Daar moet dan mee ingecheckt worden op het overstapstation.

Een tegemoetkoming, want inchecken in Breda is uitstappen en naar de paaltjes/poortjes lopen. Dat doe je een bejaarde niet aan.

Natuurlijk kan senior dat inchecken op het overstapstation nalaten, maar dan kan hij ook niet verder reizen. Fraude? Het kan maar deze situatie komt nauwelijks voor. @iMark schrijft terecht dat de keuzedag hier nauwelijks voor gebruikt zal worden, de meeste senioren gaan hooguit een keer naar Aken omdat dat gratis is. Overigens hebben de Interrailreizigers een vergelijkbare regeling als ze Nederland binnen komen met een geldige Dalvrijkaart met honderd procent korting. Daar werkt het ook zo. Dan hoef je er in Arnhem ook niet uit.

Het is geen onzin wat ik schrijf, het is al jaren beleid en het Interrailverhaal werkt naar analogie.

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat er een misverstand is ontstaan toen @Thom het over ‘eerste overstapstation’ had: “Kom je op een andere dag uit het buitenland en dan kun je dus niet inchecken, dan mag je de reis vervolgen tot het eerste overstapstation en dan moet je inchecken met je keuzedag.”

Nogmaals, dat werkt dus niet met een keuzedag die je via de automaat op je OV-chipkaart moet laden. Dan moet je toch echt op het eerste station in NL de trein uit, naar de kaartautomaat om je keuzedag te laden en vervolgens inchecken. Je kunt namelijk zonder geladen keuzedag niet aantonen dat je nog een keuzedag hebt. Dit in tegenstelling tot een keuzedag op een losse eenmalige chipkaart die je aan de conducteur kunt laten zien.

Ik vind het weliswaar erg onhandig maar ook heel begrijpelijk dat het zo geregeld is. Als je zonder geladen keuzedag naar het eerste overstapstation zou mogen reizen dan is dat enorm fraudegevoelig. Overigens is dat ook het geval met een keuzedag op een eenmalige OV-chipkaart. Maar daarmee zou je nog snel op het perron van het eerste station in NL kunnen inchecken omdat je niet naar een automaat hoeft om de keuzedag te laden.

Enige uitzondering in de praktijk zal station Eijsden zijn. In plaats van de handelingen daar te verrichten kun je die op station Maastricht uitvoeren. De conducteur van de NMBS/SNCB kan je OV-chipkaart toch niet scannen.


 

Badge +3

Maar dan nog vraag ik me af waarom het niet meer mogelijk zou zijn om twee Keuzedagen op een kaart te laden.

Met andere woorden, stelt het systeem een volgende Keuzedag pas beschikbaar als de vorige daadwerkelijk geactiveerd is, of gewoon per de volgende dag op te halen?

In dat laatste geval lijkt het me prima om op de dag/avond vóór je internationale reis een Keuzedag te laden (bijv. supermarkt) en op de reisdag zelf de volgende erbij zetten bij een automaat op het station.

De verwarring is natuurlijk wél of je zo’n eerder (stel dat het kan, en waarom niet?) op je kaart geladen tweede Keuzedag in Breda al moet activeren (op het perron)… of dat je zonder die te activeren ook gewoon naar Rotterdam of Amsterdam mag doorreizen?

En vanaf daar verder met een geactiveerde Keuzedag (of niet natuulijk als je reis in Rotterdam of Amsterdam eindigt).

Bovendien iets met middagspits, waar een Keuzedag activeren (door in te checken) niet gaat werken, maar wel degelijk geldig is voor 100% korting binnen NL op een internationale reis.

Mijn gevoel zegt dat een Keuzedag op je kaart dus als zichtbewijs geldig is in de internationale trein, of die nu geactiveerd is of niet.

Reputatie 7
Badge +3

@Robert Balle keuzedagenabonnementen van voor december 2022 worden nu omgezet naar de nieuwe vorm dat er 7 tegelijk klaargezet worden. Maar de volgende is pas op te halen als de vorige geactiveerd is. Die volgende is pas de volgende dag op te halen, omdat de vorige tot 4 uur als de nieuwe dienstregeling begint geldig is ook al check je eerder uit.

Bij de oude vorm kon je er wel 2 gelijk ophalen.

Een op de kaart geladen keuzedag kan alleen gelden als deze gebruikt wordt bij internationaal vervoersbewijs met 100% korting maar er zal wel mee ingecheckt moeten worden.

Badge +3

@Robert Balle keuzedagenabonnementen van voor december 2022 worden nu omgezet naar de nieuwe vorm dat er 7 tegelijk klaargezet worden. Maar de volgende is pas op te halen als de vorige geactiveerd is. Die volgende is pas de volgende dag op te halen, omdat de vorige tot 4 uur als de nieuwe dienstregeling begint geldig is ook al check je eerder uit.

Bij de oude vorm kon je er wel 2 gelijk ophalen.

Ah, dank voor de info. Ik dacht dat na ‘ophalen’ er de volgende dag sowieso een volgende klaar zou staan.

Onhandig voor een meerdaagse internationale reis dus.

Reputatie 7
Badge +3

@Robert Balle keuzedagenabonnementen van voor december 2022 worden nu omgezet naar de nieuwe vorm dat er 7 tegelijk klaargezet worden. Maar de volgende is pas op te halen als de vorige geactiveerd is. Die volgende is pas de volgende dag op te halen, omdat de vorige tot 4 uur als de nieuwe dienstregeling begint geldig is ook al check je eerder uit.

Bij de oude vorm kon je er wel 2 gelijk ophalen.

Ah, dank voor de info. Onhandig voor een meerdaagse internationale reis dus.

Ik heb momenteel 5 volgens oude en 7 volgens nieuwe systeem. Ik ben benieuwd welke als 1e wordt aangesproken, maar in principe zou ik een meerdaagse buitenlandse reis kunnen maken met voor Nederlandse traject keuzedagen en er 2 op mijn kaart kunnen zetten. .

Reputatie 7
Badge +4

Voor wie het nog heeft: twee sets met keuzedagen is de oplossing, nooit opzeggen dus.

Reputatie 7
Badge +3

Voor wie het nog heeft: twee sets met keuzedagen is de oplossing, nooit opzeggen dus.

Ik heb er 2 en hoop dat ik bij verlenging die 2e mag houden. Regelmatig de vraag gehad als ik voor iets contact had met de klantenservice of er 1 opgezegd kon worden omdat ik dubbele abonnementen heb.

Dat kan wel. Maar de bestelling staat dan nog niet klaar. Dus als je zaterdag vertrekt en op zondag terugkomt, kun je de keuzedag voor zondag nog niet op zaterdag al laden. Blijkbaar blokkeert de actieve keuzedag het laden van een tweede keuzedag.

Volgens NS kun je geen bestellingen ophalen terwijl dat voor het laden van een keuzedag wanneer je uit het buitenland komt de meest geschikte automaat is. Handig voor Arnhem Centraal en Breda. Voor Hengelo moet je dan nog steeds naar een andere automaat omdat er in Hengelo geen poortjesgebied is..
 

 

Die automaat zou inderdaad handig zijn. In Breda heb je immers voldoende tijd vanwege het kopmaken. Lijkt allemaal niet heel ingewikkeld. Vraag me af waarom die keuze gemaakt is om geen bestellingen te kunnen ophalen.

Reageer