Mega tariefsverhoging in de spits vanaf 2026

  • 1 July 2023
  • 60 reacties
  • 1359 Bekeken

https://www.ed.nl/binnenland/ns-baas-koolmees-wil-treinkaartje-in-de-spits-tientallen-procenten-duurder-maken~afb6153c/

Enkele opvallende zaken:

- Koolmees zwijgt angstvallig over de olifant in de kamer: het enorme aantal studenten in de spits.

- De tarieven in de spits worden per traject verschillend. Op sommige trajecten wordt het veel duurder op andere trajecten goedkoper.

- Het tekort aan machinisten en conducteurs is binnenkort geen probleem meer. Het draait nu om een tekort aan technici en planners.

- Koolmees krabbelt wat terug als het gaat over het weer opschalen van de dienstregeling: "dat gaat lang duren".

- NS wil meer reizigers buiten de spits vervoeren maar hoe dat gezien de zeer beperkte dienstregeling in de avond en het weekend moet blijft onduidelijk.


60 reacties

NS verziekt het tarievenbeleid nog meer en de Tweede Kamer snurkt rustig verder.

Reputatie 4

Ik mag hopen dat de kamer deze ongein niet goedkeurd.

Wat wel ok is dat men 80% korting invoert in de dalperioden 😀  dan is de sputs toch stukken duurder.

Het zal alleen nog meer een spirtcword3n om grijs te rijden. Per ongeluk niet uitchecken op lamge afstanden.

En ja per ongeluk he, foutje kan gebeuren.

We zullen maar oogluikend de dagelijkse 'oepsjes' van NS ook tolereren.

Reputatie 4

Hoe stimuleer je het OV ? Zeker niet met de plannen van Koolmees. Kijk eens naar Duitsland. Al het lokale en regionale vervoer voor 49 Euro per maand.

Reputatie 7

Treinbinding gaat natuurlijk alleen werken als er goede structurele controle is. Maar wat als je trein uitvalt, of je de overstap mist. In andere landen is dan de treinbinding opgeheven en kan je als nog iedere andere trein pakken. Treinbinding is in het drukke regionale ov-verkeer vragen om problemen, dat werkt niet op korte afstand. En het grootste deel van de reizen in Nederland is korte afstand - omdat eigenlijk zo'n beetje alle steden vlak bij elkaar liggen als dit vergelijkt met de meeste andere landen. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat er nergens ter wereld treinbinding is in regionale (stop)treinen, wel op de intercity's. Daar zijn het dan ook echt intercity's, terwijl je die bij ons niet echt zo kan noemen op veel trajecten.

Reputatie 3

Een geliefd kenmerk van het kaartjesbeleid van DB Fern, Thalys, en spoorbedrijven in het VK....nee, dat moeten we willen. En dan gaan we zeker ook treinbinding invoeren op iedere willekeurige stoptrein en intercity. Gruwelijk idee. NS moet juist vooraan staan om haar eigen toekomst te verzekeren door actief te lobbyen tegen marktwerking (de grootste economische leugen van onze generatie) en actief te lobbyen voor beleid dat OV prioritiseert als maatschappelijke voorziening. 

Zonder treinbinding werkt een dergelijk systeem niet; dus ja invoeren van dit beleid betekent treinbinding al dan niet gecombineerd met een (verplichte) reservering. Nederland zou daarmee uniek in de wereld zijn met stoptreinen (Sprinters) met treinbinding. Wellicht zal er een reden zijn waarom er nergens ter wereld stoptreinen zijn met treinbinding, maar dat dit alleen bij langeafstandstreinen wordt toegepast. Als de NS graag marktwerking wil, dan ook geen onderhandse gunning maar open toegang. De stoptreinen zullen dan merendeels moeten worden aanbesteed (en dan zonder fratsen als treinbinding). Met andere woorden dit plan is wat mij betreft een open sollicitatie om van de onderhandse gunning af te zien.

Het ministerie moet NS een harde klap op de vingers geven zodra er ook maar één trein planmatig niet rijdt....inclusief de zo beloofde intercity's naar Aken. Ze lopen de kantjes er vanaf. 5000 euro boete per dag per (herhaaldelijk) niet rijdende rit en ze leren het wel af. Tijd dat de politiek NS aan een heel kort lijntje gaat houden. 

 

NS kan ook constructiever worden in het zoeken naar kostenbesparende maatregelen, bijvoorbeeld een stop op de afvoer van bruikbare maar verouderde rijtuigen of een proactief beleid waarbij personeel ontslagen wordt zodra zij zich onder werktijd aantoonbaar niet nuttig maken. Fatsoenlijke controle in de 1e klas alleen al zou bakken geld beschikbaar stellen, die vanuit Den Haag dan weer kunnen leiden tot directe financiële bijdragen voor de spoorsector.

Zonder de tucht van de markt is er geen enkele monopolist die zijn gedrag aanpast. 

Reputatie 3

Net zoals andere belangrijke maatschappelijke voorzieningen en instanties is het simpelweg onacceptabel dat dit bedrijf een eigen (politiek getinte) agenda heeft en op basis daarvan beleid maakt. Dit hele debacle riekt naar klassenpolitiek, en het is een verkapte vorm van discriminatie op basis van socio-economische stand. Daarnaast is mobiliteit een recht. 

Reputatie 3

Het ministerie moet NS een harde klap op de vingers geven zodra er ook maar één trein planmatig niet rijdt....inclusief de zo beloofde intercity's naar Aken. Ze lopen de kantjes er vanaf. 5000 euro boete per dag per (herhaaldelijk) niet rijdende rit en ze leren het wel af. Tijd dat de politiek NS aan een heel kort lijntje gaat houden. 

 

NS kan ook constructiever worden in het zoeken naar kostenbesparende maatregelen, bijvoorbeeld een stop op de afvoer van bruikbare maar verouderde rijtuigen of een proactief beleid waarbij personeel ontslagen wordt zodra zij zich onder werktijd aantoonbaar niet nuttig maken. Fatsoenlijke controle in de 1e klas alleen al zou bakken geld beschikbaar stellen, die vanuit Den Haag dan weer kunnen leiden tot directe financiële bijdragen voor de spoorsector.

 

 

sorry maar wat is het toch dat ouderen altijd ageren tegen de SRP?

Simpelweg omdat meer dan de helft van de spitsreizigers studenten zijn en dat je daar dus ook naar moet kijken als je de spitsproblematiek wil aanpakken.

 

deze groep staat voor de toekomst van ons land, daar mag best wat in geïnvesteerd worden en als je ziet hoeveel studenten hun studie afsluiten met een torenhoge schuld lijkt me dit nu niet echt een goed plan.

Dat betekent nog niet dat studenten hun aanvangstijden niet ook wat kunnen spreiden. En die studieschuld heeft daar niets mee te maken want die verandert niet als een student om 10.30 uur begint in plaats van om 9.00 uur.

 

we zeggen toch ook niet dat we de ouderen die ook thuis kunnen blijven 50% toeslag gaan berekenen, die hoeven immers niet te reizen maar gaan voor hun plezier reizen.  

Specifieke ouderenkortingen in het OV vind ik ook grote onzin, het OV is niet bedoeld voor inkomenspolitiek.

Bij alles geldt overigens dat de korting voor de ene reiziger een tariefsverhoging voor de andere reiziger betekent.

 

. NS moet juist vooraan staan om haar eigen toekomst te verzekeren door actief te lobbyen tegen marktwerking (de grootste economische leugen van onze generatie) en actief te lobbyen voor beleid dat OV prioritiseert als maatschappelijke voorziening. 

Ja monopolies zoals bij NS leiden tot gematigde prijzen??? Misschien moet je wat extra colleges economie gaan volgen.

Het probleem is juist dat NS een monopolie wil en dan steeds minder treinen wil laten rijden. Dan krijg je vanzelf prijsopdrijving om de ongecontroleerd stijgende kosten te kunnen betalen.

Reputatie 3

Een geliefd kenmerk van het kaartjesbeleid van DB Fern, Thalys, en spoorbedrijven in het VK....nee, dat moeten we willen. En dan gaan we zeker ook treinbinding invoeren op iedere willekeurige stoptrein en intercity. Gruwelijk idee. NS moet juist vooraan staan om haar eigen toekomst te verzekeren door actief te lobbyen tegen marktwerking (de grootste economische leugen van onze generatie) en actief te lobbyen voor beleid dat OV prioritiseert als maatschappelijke voorziening. 

Reputatie 3

Ben benieuwd of deze krankzinnige plannen 

Zo ingewikkeld hoeft het niet te zijn. Alle abonnementen afschaffen en alleen reizen tegen kilometertarief waarbij je in de spits het hoge kilometertarief betaalt en in de daluren het lage kilometertarief. En dat dus voor iedereen.

Ik vrees alleen ook dat NS weer iets heel ingewikkelds in gedachten heeft wat niemand snapt en niet gaat werken. 

 

Het gaat hier niet om een spits- en daltarief maar om een hoger tarief voor een drukke trein ten opzichte van een minder drukke trein. Een trein in de ochtendspits van bijvoorbeeld Amsterdam Centraal naar Almere Centrum is dan goedkoper als in de andere richting.

Reputatie 3

 

 

 

 

Overigens vinden ook het KiM (de denktank van het ministerie van I&M) en verkeersdeskundigen van de TU Delft en Eindhoven dat de treintarieven in de spits omhoog moeten. Het idee is dat NS de schaarse capaciteit in de spits aan de hoogste bieder moet verkopen zoals bijv. Thalys/Eurostar dat ook doen.

De politieke steun voor de plannen van Koolmees zou wel eens groter kunnen zijn dan menigeen hier denkt 

 

Dan dient het HRN ook in open toegang te worden aangeboden aan de markt en geen onderhandse gunning aan NS, dan is pas echt sprake van marktwerking.

Reputatie 7
Badge +3

@Equinox dat OV ontdekken kan al gratis vanaf de geboorte t/m 11 jaar en goedkoop van 12 t/m18 jaar. SRP was voornamelijk in het leven geroepen studenten tegemoet te komen in hun reiskosten voor studie en stage.

@Equinoxdie torenhoge schuld bouwen studenten zelf op. Van ouders wordt verwacht dat zij hun studerende kinderen een bijdrage geven. De hoogte werd berekend aan de hand van het inkomen van de ouders. Of is dat onlangs veranderd? Maximaal lenen was een tijdje een trend vanwege de lage (een periode,geen!) rente. Verre vakantiereizen, binnenlandse stedentrips (SRP brengt je overal), terrasjes, meerdere festivals per jaar, luxe boodschappen. Dat beeld dat studenten het maar goed hebben en overal naar toe kunnen maakt dat als het OV duurder moet worden, er ook naar studenten gekeken moet worden. Zij kunnen voor een relatief laag bedrag het hele land doorreizen. Dat is zeker fijn voor hun die geen kamer hebben kunnen vinden of voor studie en stage op verschillende plekken moeten zijn. Maar SRP maakt ook dat OV vol zit met studenten op trajecten die makkelijk fietsend afgelegd kunnen worden. Ik ben niet tegen SRP, in mijn studietijd actief geweest voor betere studiestelsel, waaruit uiteindelijke SRP is voortgekomen, maar denk dat als reizen in de spits duurder moet worden er ook naar spitreizigers met SRP gekeken kan worden.

dan verhogen ze de prijs van de SRP toch ook, maar om dan te roepen dat er toeslagen moeten komen op elke reis die een student maakt is niet reëel.

en hou er rekening mee dat als je in bulk koopt, wat er bij de SRP feitelijk gebeurt dat prijzen ook anders kunnen zijn. 

en de ov bedrijven hebben daar zelf voor gekozen, die willen graag dat studenten het ov ontdekken zodat ze er later ook mee blijven reizen.

Reputatie 7
Badge +3

@Equinox die torenhoge schuld bouwen studenten zelf op. Van ouders wordt verwacht dat zij hun studerende kinderen een bijdrage geven. De hoogte werd berekend aan de hand van het inkomen van de ouders. Of is dat onlangs veranderd? Maximaal lenen was een tijdje een trend vanwege de lage (een periode,geen!) rente. Verre vakantiereizen, binnenlandse stedentrips (SRP brengt je overal), terrasjes, meerdere festivals per jaar, luxe boodschappen. Dat beeld dat studenten het maar goed hebben en overal naar toe kunnen maakt dat als het OV duurder moet worden, er ook naar studenten gekeken moet worden. Zij kunnen voor een relatief laag bedrag het hele land doorreizen. Dat is zeker fijn voor hun die geen kamer hebben kunnen vinden of voor studie en stage op verschillende plekken moeten zijn. Maar SRP maakt ook dat OV vol zit met studenten op trajecten die makkelijk fietsend afgelegd kunnen worden. Ik ben niet tegen SRP, in mijn studietijd actief geweest voor betere studiestelsel, waaruit uiteindelijke SRP is voortgekomen, maar denk dat als reizen in de spits duurder moet worden er ook naar spitreizigers met SRP gekeken kan worden.

 

Je kan je zeer afvragen of dat SRP zoals het nu is in deze tijd nog geheel ongemoeid gelaten moet worden. Misschien per rit een toeslag? Zuur voor de student, maar andere abonnementen/tickets veranderden ook en werden duurder ( Dal Vrij bijv relatief erg veel) of beperkt in geldigheid.

Je kunt studenten bijv. in de spits 75% korting geven en 25% laten betalen. Moet je eens kijken hoe snel de aanvangstijden van het onderwijs worden aangepast 

sorry maar wat is het toch dat ouderen altijd ageren tegen de SRP?

deze groep staat voor de toekomst van ons land, daar mag best wat in geïnvesteerd worden en als je ziet hoeveel studenten hun studie afsluiten met een torenhoge schuld lijkt me dit nu niet echt een goed plan.

we zeggen toch ook niet dat we de ouderen die ook thuis kunnen blijven 50% toeslag gaan berekenen, die hoeven immers niet te reizen maar gaan voor hun plezier reizen.  En dan doen we meteen wat aan het milieu door minder treinkilometers te maken en dan kunnen er straks kortere treinen rijden.

krijg de indruk dat er 2 mensen zijn die enorme problemen hebben met de SRP op dit forum, is dat omdat die er niet was in jullie tijd en jullie het een ander dan ook niet gunnen?

 

 

 

 

Overigens vinden ook het KiM (de denktank van het ministerie van I&M) en verkeersdeskundigen van de TU Delft en Eindhoven dat de treintarieven in de spits omhoog moeten. Het idee is dat NS de schaarse capaciteit in de spits aan de hoogste bieder moet verkopen zoals bijv. Thalys/Eurostar dat ook doen.

De politieke steun voor de plannen van Koolmees zou wel eens groter kunnen zijn dan menigeen hier denkt 

 

 

 

NS kan prima de hand ophouden bij het ministerie, het is een nutsbedrijf met een belangrijke openbare functie.

De tijd dat NS een nutsbedrijf was ligt inmiddels ruim 25 jaar achter ons. Met een marktaandeel van nog maar enkele procenten is OV op de vervoersmarkt een niche geworden.

NS mag overigens wettelijk helemaal niet gesubsidieerd worden omdat subsidie voor OV alleen is toegestaan als dat vervoer openbaar is aanbesteed wat met een onderhandse concessie niet het geval is.

En aanbesteden wil NS niet want dan zijn ze kansloos ten opzichte van de concurrentie omdat het kostenniveau bij NS te hoog is.

 

De trein kan geen cent duurder meer worden en voor niemand. 

Zolang NS de kosten niet onder controle krijgt vrees ik dat dat toch gaat gebeuren. Je kunt hooguit discussiëren hoe de verhogingen worden verdeeld.

Reputatie 3

 

Zo ingewikkeld hoeft het niet te zijn. Alle abonnementen afschaffen en alleen reizen tegen kilometertarief waarbij je in de spits het hoge kilometertarief betaalt en in de daluren het lage kilometertarief. En dat dus voor iedereen.

Pure fantasie. Wat een rare suïcidale wending voor een vertrouwd spoorbedrijf. Zoveel minachting voor de eigen klant is nog relatief zeldzaam voor het bedrijfsleven in dit deel van de wereld.…

 

Voor wie zijn dit soort gekke plannetjes? En waarom? Waarvoor? NS kan prima de hand ophouden bij het ministerie, het is een nutsbedrijf met een belangrijke openbare functie. In plaats daarvan proberen ze met zulk soort bizarre anti-reiziger maatregelen zichzelf in de voet te schieten. De trein kan geen cent duurder meer worden en voor niemand. Het is al veel te ver gegaan, de geleverde dienst tegenover de prijs die men ervoor betaald is al abominabel.

 

Je kan je zeer afvragen of dat SRP zoals het nu is in deze tijd nog geheel ongemoeid gelaten moet worden. Misschien per rit een toeslag? Zuur voor de student, maar andere abonnementen/tickets veranderden ook en werden duurder ( Dal Vrij bijv relatief erg veel) of beperkt in geldigheid.

Je kunt studenten bijv. in de spits 75% korting geven en 25% laten betalen. Moet je eens kijken hoe snel de aanvangstijden van het onderwijs worden aangepast 

Ben benieuwd of deze krankzinnige plannen A) verder gaan komen dan de hersenpan van meneer Koolmees en de weinig kritische nederlandse pers, B) praktisch uitvoerbaar zijn, en C) zullen leiden tot een enorme stijging in het aantal reizigers die simpelweg niet meer voor een vervoersbewijs zullen betalen. En dan? Het aantal incidenten tussen reizigers en personeel neemt alweer flink toe? Vrijwel gegarandeerd. 

Zo ingewikkeld hoeft het niet te zijn. Alle abonnementen afschaffen en alleen reizen tegen kilometertarief waarbij je in de spits het hoge kilometertarief betaalt en in de daluren het lage kilometertarief. En dat dus voor iedereen.

Ik vrees alleen ook dat NS weer iets heel ingewikkelds in gedachten heeft wat niemand snapt en niet gaat werken. 

 

In theorie kun je hiermee een deel van de spitsreizigers de auto in jagen maar wel tegelijk met lagere tarieven in de daluren andere nieuwe reizigers aantrekken.

Nee, want de spitsreizigers zijn de inkomsten. Lagere daltarieven (eventueel diepe dal korting tussen 10:00-15:00) bereik je niets mee, behalve minder ‘luchtvervoer’ in de trein.

Wie reist er ooit met zo’n ticket? 

 

Nee, je moet gewoon de tarieven voor de daluren verlagen, domweg voor iedereen. Niks ingewikkelde reductie kaartjes, gewoon IEDEREEN bij het inchecken met chipkaart of bankpas dus bijv. 40% korting.

Reputatie 7

Het probleem is echter dat die dalurenkortingen bij NS voor de meeste mensen niet aantrekkelijk zijn omdat je daarvoor altijd eerst een abonnement moet afsluiten. NS beseft niet dat die abonnementsplicht voor veel mensen een grote belemmering vormt.

Uiteindelijk loop je als NS dus inderdaad het risico dat de treinen straks in de spits alleen nog maar vol zitten met studenten (die bijna niks betalen) en dat de treinen in de daluren even leeg blijven als nu.

Ja, mensen leggen zich blijkbaar niet graag vast maar willen wel korting. Dat gaat niet goed samen. Ik begrijp niet zo goed waarom veel mensen het afsluiten van bijv. Dal Voordeel zo vervelend vinden. Mensen hebben allerlei abonnementen overal, die blijkbaar geen belemmering vormen. Je kan later toch opzeggen als het niet bevalt. 

Prijsdifferentiatie maakt reizen weer ingewikkelder, meer uitzoekwerk en nog meer jezelf aanpassen aan wat NS biedt als je goedkoper wil reizen. Niet alleen wat betreft spits en dal, maar ook nog eens per dag en specifiek tijdstip. Niet aantrekkelijk.

Je kan je zeer afvragen of dat SRP zoals het nu is in deze tijd nog geheel ongemoeid gelaten moet worden. Misschien per rit een toeslag? Zuur voor de student, maar andere abonnementen/tickets veranderden ook en werden duurder ( Dal Vrij bijv relatief erg veel) of beperkt in geldigheid.

Reputatie 3

Ben benieuwd of deze krankzinnige plannen A) verder gaan komen dan de hersenpan van meneer Koolmees en de weinig kritische nederlandse pers, B) praktisch uitvoerbaar zijn, en C) zullen leiden tot een enorme stijging in het aantal reizigers die simpelweg niet meer voor een vervoersbewijs zullen betalen. En dan? Het aantal incidenten tussen reizigers en personeel neemt alweer flink toe? Vrijwel gegarandeerd. 

 

Een totaal waanzinnig, krankzinnig, wereldvreemd, asociaal, bizar en mensonterend plannetje om de economische mobiliteit van miljoenen forenzen om zeep te helpen. Ik vraag me af hoe er in Frankrijk zou zijn gereageerd op deze waanzin.

Reputatie 3

Het grappiger is, dat door al die dalabonnementen de spits al duurder is.

Het zou beter zijn als NS die karrenvracht aan abonnementen afschaft en gewoon twee kilometertarieven voor iedereen invoert: een hoog tarief in de spits en een laag tarief in de daluren zodat je ook op je bankpasje zonder abonnement buiten de spits goedkoper kan reizen. 

Het afschaffen van de huidige abonnementen is sowieso nodig indien men de tarieven wil differentiëren naar traject en tijdstip van de reis. Een Altijd Vrij abonnement geeft altijd 100 % korting op alle trajecten en op alle tijdstippen. Je kunt de prijs van dit abonnement wel verdubbelen, maar dan kun je nog steeds op elk gewenst tijdstip op elk traject met de trein reizen tegen 100% korting. 
 

De enige manier om prijsdifferentiatie te krijgen per traject te krijgen is om alle huidige abonnementen af te schaffen en bij elke geplande reis een andere prijs te tonen (bijvoorbeeld €14,96 bij een rood poppetje, €7,04  bij een geel poppetje en €5,28 bij een groen poppetje voor 2e klas reis van Amsterdam Centraal naar Utrecht Centraal) waarvoor de reiziger dan kaartje kan kopen met treinbinding of ook met NS Flex met in- en uitchecken met OVPAY. Eventueel kan er voor abonnementhouders/frequente reizigers 20, 40 of 100% korting worden gegeven op respectievelijk het hoogste, middelste en laagste tarief.

Reageer