OV-leegstand en verkeersveiligheid: een noodoproep


Hallo beste mensen,

Sorry voor deze lap tekst. Jarenlang fiets ik een doordeweekse dag ~3 uur, ben dus veel op de weg. De laatste jaren is het autogebruik explosief toegenomen.

Vaak kunnen de wegen het niet aan. Dat veroorzaakt oponthoud, wat mensen weer frustreert, en dat zorgt dan weer dat mensen helaas onveilige dingen doen dat men in gevaar brengt.

Helaas ervaar ik regelmatig bijna-ongelukken omdat auto’s zich door het verkeer willen wurgen.

Hier is echter wat mij zeer teleurstelt: vlakbij deze drukke wegen, liggen haltes en stations. En vergeleken met de volgepropte wegen zijn deze stations zijn vaak helemaal leeg! Treinen stoppen soms voor niks (geen instappers/uitstappers). Lege bussen die rond de stad rijden.

Ik heb foto's gemaakt en sommige hieronder toegevoegd. Op foto 1 moet je vaak lang wachten op tientallen auto’s voordat je de oversteek kan maken (naast de rotonde). De trein die daarna komt vervoert slechts enkele reizigers, niet veel meer tijdens spits.

Mijn oproep: alsjeblieft, maak het OV aantrekkelijker! Als de helft van deze mensen op foto 1 in de trein op foto 2 zit dan wordt het verkeer al een stuk veiliger.

Op dit moment zijn OV-bedrijven commercieel, en dat zorgt dat winst op nummer 1 staat. Zou het mogelijk zijn om het OV volledig van de publieke sector te maken, dat zorgt voor veel goedkoper reizen + dat er een goede balans komt tussen OV en wegverkeer. Toen ik in Luxemburg op vakantie was ik jaloers dat ik gewoon op de weg kon lopen.

Misschien wordt mijn post door iemand hogerop bij NS en andere OV-bedrijven gelezen, misschien ook niet. Bij het schrijven van dit heb ik tenminste geprobeerd iemand te bereiken.

Ik hoop dat er serieus naar gekeken wordt.

Ten slotte deze dingen:
-Ik ben bekent dat de lijn op de foto's door Arriva wordt gereden, dit is mijn regio waar ik woon en het makkelijkst een voorbeeld kon maken. Echter heb ik heb deze situatie in meerdere delen van het land waargenomen.
-Niet in alle delen van het land zal dit probleem er zijn, daar ben ik bewust van. In veel grote steden lijkt het beter te gaan.
-Sorry als dit op een paranoïde post lijkt, ik heb dit geschreven omdat ik echt bang voor de weg ben aan het worden.

 


62 reacties

Reputatie 7

Het organiseren van de ruimte doe je helemaal anders als je actieve mobiliteit i.c.m. openmbaar vervoer wilt stimuleren. Bijvoorbeeld ziekenhuizen, die steeds vaker ergens aan de stadsrand tussen de koeien staan, want ja met de auto moet je er makkelijk kunnen komen. 

Nog een voorbeeld: tussen Roosendaal en Bergen op Zoom wordt de komende jaren een nieuw ziekenhuis gebouwd. Min of meer vlakbij het spoor. De buslijnen in Roosendaal zijn dramatisch. Eigenlijk alleen wat scholieren enzo en in avond, weekend en zondag niet of nauwelijks bestaand. Idem in Bergen op Zoom. Er komt géén treinhalte "ziekenhuis"..... alles wordt ingericht op de auto en als je geluk hebt rijdt er tegen die tijd nog af en toe een ov-busje.

De ervaring bij andere ziekenhuizen is dat bezoekers en patienten vrijwel geen gebruik van het OV maken (ook als het er wel is). Voor zover het OV gebruikt wordt is dat voornamelijk door personeel. Om die reden wordt het ook verantwoord gevonden om nieuwe ziekenhuizen tegenwoordig midden in het weiland te bouwen. Dat is al eerder gebeurd in bijv. Den Bosch, Uden en Boxmeeer.

 

Dit is zeker een feit maar in een discussie als deze ook een drogreden; Dit gaat namelijk om een kip-ei verhaal. 

@Dynamo2000

Die 9 miljoen automobilisten die wegenbelasting betalen willen wel dat dat geld aan wegen wordt besteed en niet aan salariskosten van buschauffeurs, conducteurs en machinisten. Het is iets te makkelijk om te zeggen ik wil drie miljard extra voor het OV hebben en de automobilisten moeten dat maar betalen. Realiseer je dat de meeste automobilisten helemaal niet op het OV zitten te wachten anders hadden ze geen auto gekocht.

Daarnaast wat gaat het OV met die drie miljard doen? Voor je het weet verwijnt dat geld in onzinnige stationsprojecten (Groningen), PHS (overbodige 10-min intercity's) of een bodemloze put van ProRail (ERTMS).

@Tonny.s

Het is zeker geen 100% kip en ei verhaal want bij ziekenhuizen die nu wel goed met het OV bereikbaar zijn maken patienten en bezoekers er ook heel weinig gebruik van. Dat is vaak juist een van de argumenten waarom nieuwbouw in het weiland geen probleem is.

Reputatie 7

@Dynamo2000

 Realiseer je dat de meeste automobilisten helemaal niet op het OV zitten te wachten anders hadden ze geen auto gekocht.

Je kan ook redeneren dat ze juist een auto hebben gekocht omdat het ov aanbod, gemak, snelheid en prijs op veel fronten niet voldoet. Dat hoor ik ook vaak. Zonder auto voelt men zich gehandicapt. Terwijl voor heel veel verplaatsingen niet eens persé een auto noodzakelijk is.

@Dynamo2000

Die 9 miljoen automobilisten die wegenbelasting betalen willen wel dat dat geld aan wegen wordt besteed en niet aan salariskosten van buschauffeurs, conducteurs en machinisten.

Ik denk juist wel dat het in het interesse van de autorijder is om een stabiel OV netwerk te hebben; het lijdt juist tot rustigere wegen (dus minder file), minder ongelukken en relaxter rijden. Iedereen profiteert van goed OV, ook de autorijder.

Opnieuw mijn ultieme aanleiding voor deze topic te starten is om aandacht te brengen aan de (in-)stabiliteit en veiligheid van het verkeer. Ik weet niet hoe ik het aantoonbaar moet maken, maar ik als dagelijkse fietser kan echt getuige zijn van dat de wegen elk jaar gevaarlijker worden. Ik blijf standvastig dat veiligheids-voorzorgsmaatregelen op prioriteit nummer een staat.

Reputatie 7

@Tonny.s

Het is zeker geen 100% kip en ei verhaal want bij ziekenhuizen die nu wel goed met het OV bereikbaar zijn maken patienten en bezoekers er ook heel weinig gebruik van. Dat is vaak juist een van de argumenten waarom nieuwbouw in het weiland geen probleem is.

Station Hengelo Gezondheidspark ligt vlak naast het ziekenhuis. En vlakbij een verpleeghuis.... en vlakbij seniorenwoningen. Hadden ze dat 10 jaar geleden ook niet hoeven aanleggen..... ik reis vaak op die lijn maar zie er weinig mensen in of uitstappen. Er was zelfs ooit een minibusje dat je de laatste 400 meter nog gratis vervoerde naar het ziekenhuis als men slecht ter been was. Nooit iemand in zien zitten. Dat busje stond altijd klaar als de trein uit Zutphen aankwam. 

Het Erasmus in Rotterdam is dan wel weer enorm goed op ov aangesloten. Die halte zal vast wel druk gebruikt worden. Maar ja, middenin een grote stad.

@Dynamo2000

Die 9 miljoen automobilisten die wegenbelasting betalen willen wel dat dat geld aan wegen wordt besteed en niet aan salariskosten van buschauffeurs, conducteurs en machinisten.

Ik denk juist wel dat het in het interesse van de autorijder is om een stabiel OV netwerk te hebben; het lijdt juist tot rustigere wegen (dus minder file), minder ongelukken en relaxter rijden. Iedereen profiteert van goed OV, ook de autorijder.

Ik vrees alleen dat de gemiddelde automobilist daar heel anders over denkt. Het klinkt als "wij weten wat goed u is" en doet denken aan anti-rook, anti-vlees, anti-alcohol, etc. campagnes. 

Reputatie 7

 

Daarnaast wat gaat het OV met die drie miljard doen? Voor je het weet verwijnt dat geld in onzinnige stationsprojecten (Groningen), PHS (overbodige 10-min intercity's) of een bodemloze put van ProRail (ERTMS).

Ja, allemaal zaken waar de reizigers niet om vragen. Als er 3 miljard beschikbaar zou zijn, moet men eens goed onderzoek doen naar wat de dagelijkse reiziger, de daadwerkelijke gebruiker, wenst en mist (en zich daardoor misschien wel afkeert van ov). Dat zijn heel andere zaken dan bovengenoemde. Maar dat is voor de grote bestuurders niet zo interessant!

@Tonny.s

 

Station Hengelo Gezondheidspark ligt vlak naast het ziekenhuis. En vlakbij een verpleeghuis.... en vlakbij seniorenwoningen. 

Je komt tegenwoordig pas in een verpleeghuis of een seniorenwoning als je niet of nauwelijks meer de deur uit kunt. Dat levert dus geen reizigers op. En van alleen een ziekenhuis kan een station natuurlijk niet echt bestaan, alhoewel dat stationnetje in Hengelo natuurlijk ook weinig gekost geeft. Een extra station in Roosendaal aan de dubbelsporige Zeeuwse lijn kost een veelvoud zeker gezien alle eisen anno 2024.

In Winterswijk is er trouwens ook zo'n stationnetje bij het ziekenhuis gebouwd aan de lijn naar Zutphen. Dat ziekenhuis dreigt de komende jaren te verdwijnen, ik ben benieuwd wat er dan met het stationnetje gebeurt.

Ik vrees alleen dat de gemiddelde automobilist daar heel anders over denkt. Het klinkt als "wij weten wat goed u is" en doet denken aan anti-rook, anti-vlees, anti-alcohol, etc. campagnes. 

Tja het klopt dat veel mensen denken dat als er geld naar OV gaat, zij als autorijder hier niet van profiteren; ook al is dat wel zo.

Echter vind ik dat het feit dat sommige mensen deze denkwijze hebben geen reden om niet geld voor OV verbetering beschikbaar te stellen.

 

Ik ben het wel eens dat er veel geld naar nutteloze projecten gaan. Station Heerlen lijkt bijna elke 10 jaar compleet opnieuw ingericht te worden. Eerst was het een tunnel, toen werd het een trap station, nu is het een plein boven het spoor. Naar mijn mening overbodige uitgaven, vooral omdat dit al een groot station is dat wel een goed aantal reizigers ziet.

Als er geld naar OV gaat dan zou ik focussen op de stille stationnetjes langs drukke wegen en regionaal reizen aantrekkelijk maken.

Reputatie 7

@Tonny.s

Het is zeker geen 100% kip en ei verhaal want bij ziekenhuizen die nu wel goed met het OV bereikbaar zijn maken patienten en bezoekers er ook heel weinig gebruik van. Dat is vaak juist een van de argumenten waarom nieuwbouw in het weiland geen probleem is.

Hier is pas iets over te zeggen als we naar het totaalplaatje kijken. Tot die tijd leidt elk gesprek hierover tot meer autoafhankelijkheid.

 

 

Mijn auto is na vijf jaar nagenoeg evenveel waard. Totale onderhoudskosten de afgelopen jaren, 1200 euro inclusief apk. Maandelijks vaste lasten 70 euro. Brandstof 40 liter per maand. Dus voor 160 euro per maand zit ik eerste klas in een auto met airco, radio en 800 km…. Moet natuurlijk wel zelf bepalen wanneer ik vertrek. 😎

 

Reputatie 7

@Dynamo2000

Die 9 miljoen automobilisten die wegenbelasting betalen willen wel dat dat geld aan wegen wordt besteed en niet aan salariskosten van buschauffeurs, conducteurs en machinisten.

Ik denk juist wel dat het in het interesse van de autorijder is om een stabiel OV netwerk te hebben; het lijdt juist tot rustigere wegen (dus minder file), minder ongelukken en relaxter rijden. Iedereen profiteert van goed OV, ook de autorijder.

Ik vrees alleen dat de gemiddelde automobilist daar heel anders over denkt. Het klinkt als "wij weten wat goed u is" en doet denken aan anti-rook, anti-vlees, anti-alcohol, etc. campagnes. 

Ik deel je gevoelens over "wij weten wat goed voor u is". Maar in dit geval klopt het niet. Het probleem is dat autogebruik negatieve consequenties voor niet-gebruikers heeft. Daar mag best voor gecompenseerd worden wat mij betreft. Het niet meerekenen van externaliteiten in de prijs van producten is in het algemeen een groot probleem in onze samenleving, die te complex is geworden om als individu alles te kunnen doorzien.

 

Het is dus niet "wij weten wat goed voor u is", maar juist "wij weten wat slecht voor uw medemens is". 

Reputatie 7
Badge

@Tijdvoor dus voor maar €16/maand meer kun je jouw reizen doorzaam afleggen? Dat is nog niet zo'n slechte deal, toch?

@Tijdvoor dus voor maar €16/maand meer kun je jouw reizen doorzaam afleggen? Dat is nog niet zo'n slechte deal, toch?

Sterker nog, ik kan zelfs kilometers besparen. Tja een vreemde wereld. 😍

 

Reputatie 7
Badge +3

Ook zonder auto kom je een eind. Ik heb nooit een auto gehad.

30 jaar geleden waren buurtbewoners er trots op dat ze geen auto hadden. Inmiddels hebben veel huishoudens 2 auto's voor de deur. Gevolg van minder OV of minder OV door minder gebruikers? Mijn OV reistijd naar dichtstbijzijnde ziekenhuis is flink toegenomen. Snelste optie is de fiets, zeker in de spits.

Reputatie 7

Mijn auto is na vijf jaar nagenoeg evenveel waard. Totale onderhoudskosten de afgelopen jaren, 1200 euro inclusief apk. Maandelijks vaste lasten 70 euro. Brandstof 40 liter per maand. Dus voor 160 euro per maand zit ik eerste klas in een auto met airco, radio en 800 km…. Moet natuurlijk wel zelf bepalen wanneer ik vertrek. 😎

Je moet wel zelf rijden. En goed opletten en reageren. En vanalles regelen en betalen rondom de auto,wat ook een bron van stress en financiële tegenvallers kan zijn. Ik heb geen auto en laat me liever rijden. Met een vrij reizen-abonnement het hele land door kunnen zoveel je wil voor 1 vaste prijs vind ik persoonlijk ideaal 😉

Reputatie 7

30 jaar geleden waren buurtbewoners er trots op dat ze geen auto hadden. Inmiddels hebben veel huishoudens 2 auto's voor de deur. 

Hier in de straat zijn er 's middags al geen parkeerplekken meer en wordt vaak in het grasperk geparkeerd. Dat daardoor dus eigenlijk vernield wordt. Meerdere gezinnen waarvan pa, ma en één van de twee kinderen alle een autootje hebben. Eigenlijk bizar toch... En er is gewoon geen plaats voor al dat blik op wielen. Daar is bij de aanleg van de wijk geen rekening mee gehouden.

O ja er rijdt hier 2x per uur een bus en het station is op 5 tot 7 minuten lopen.

Reputatie 7
Badge +3

Ook zonder auto kom je een eind. Ik heb nooit een auto gehad.

30 jaar geleden waren buurtbewoners er trots op dat ze geen auto hadden. Inmiddels hebben veel huishoudens 2 auto's voor de deur. 

Hier in straat zijn er 's middags al geen parkeerplekken meer en wordt vaak in het grasperk geparkeerd. Meerdere gezinnen waarvan pa, ma en één van de twee kinderen alle een autootje hebben. Eigenlijk bizar toch... En er is gewoon geen plaats voor al dat blik op wielen. Daar is bij de aanleg van de wijk geen rekening mee gehouden.

Ik woon in de buurt van een station waarbij ze kantoren en een zalenverhuurcentrum hebben gezet. Kunnen bezoekers en werknemers fijn met OV komen. Dus niet. Zeker op dinsdag en donderdag staat de omliggende buurtvol tot op de stoep toe. Ik ben geen voorstander van betaald parkeren, maar voor mij mogen ze voor de 2e auto flink laten betalen. Hier gaat betaald parkeren waarschijnlijk in 2026 ingevoerd worden. Bewoners kunnen een bezoekerspas krijgen met korting op parkeren van bezoekers, maar dat geldt niet voor de kantoren/zalenverhuur.

Reputatie 7

gratis parkeren is echt iets raars. je mag niks in de openbare ruimte laten staan, maar je vervoermiddel is geen probleem. Subsidie in natura. 

Reputatie 7
Badge

Hier in de straat zijn er 's middags al geen parkeerplekken meer en wordt vaak in het grasperk geparkeerd. Dat daardoor dus eigenlijk vernield wordt.

Met al die boetes voor foutparkeren erbij moet het ov relatief weer een stuk aantrekkelijker worden, toch? Oh wacht, die worden natuurlijk niet uitgeschreven want men vindt een (tweede) auto in de buurt van je huis kunnen parkeren tegenwoordig een recht ofzo en als de gemeente daar niet in voorziet mag je blijkbaar voor eigen rechter spelen.

Reputatie 7

Hier in de straat zijn er 's middags al geen parkeerplekken meer en wordt vaak in het grasperk geparkeerd. Dat daardoor dus eigenlijk vernield wordt.

Met al die boetes voor foutparkeren erbij moet het ov relatief weer een stuk aantrekkelijker worden, toch? Oh wacht, die worden natuurlijk niet uitgeschreven want men vindt een (tweede) auto in de buurt van je huis kunnen parkeren tegenwoordig een recht ofzo en als de gemeente daar niet in voorziet mag je blijkbaar voor eigen rechter spelen.

Ja, de teneur is dat de gemeente maar moet zorgen voor méér parkeerplekken. Dat de groenstroken weg moeten, of aangepast worden. “We betalen al zoveel gemeentebelasting, waar betaal je dan voor?”. 

De gemeente wil dat bewoners hun auto maar ergens verderop wegzetten, eventueel in een andere straat….. nee…. men wil de auto voor de deur, dan heb je er zicht op! En je gaat toch niet lopen? 🤣 

Ik vind het eigenlijk zielig. Oh ja… wij zijn de enigen in de straat zonder auto… voor bijna iedereen is dat onbegrijpelijk, maar er wordt wel van geprofiteerd want dat betekent één parkeerplek extra voor ze. 

Reputatie 6

De strijd tussen auto en ov is het gevolg van het matige ov. Als ik met het ov naar mijn werk zou gaan kost me dat 86 minuten. Daarvan moet ik 46 minuten lopen. Wil ik helemaal met het ov komt er nog 20 minuten bij. Met de auto ben ik ongeveer 40 minuten kwijt. Als je werkt reis je meestal in de spits, dus vol tarief, in mijn geval € 19 per dag pak ik de bus om niet te hoeven lopen komt er per dag nog 5 euro bij. Neem ik een abbo komen de kosten van ov en auto redelijk overeen. (€ 13 per dag) Het scheelt me alleen ongeveer 2 x drie kwartier reistijd op een dag. 
Waarom er hier buslijnen door grote bedrijven gereden worden is mij een raadsel. Vooral in Aziatische landen zijn bijna alle lokale vervoerders “eigen rijders” die voor een dicht ov netwerk zorgen en ondanks de voordelige prijzen een goed belegde boterham verdienen. 

Reputatie 5

Ik vind dat iedereen gewoon 2 eigen parkeerplaatsen verdient. OV is onhandig, en vele mensen vinden het OV erg stressvol. Want stel je voor je stapt op de verkeerde halte uit? Ook kun je niet zelf kiezen wanneer je gaat. Een 1-minuutdienst is er (nog) niet, en in de auto stappen kun je wanneer je wil. Bovendien heb je in het OV ook minder privacy, is de snelheid van het OV lang niet altijd sneller dan de auto en je bus/trein kan zomaar uitvallen. Mensen willen al dat gedoe niet, en gebruiken de auto. In mijn nieuwe woonwijk is er niet eens OV, maar iedereen heeft wel parkeerplaatsen niet ver van zijn huis (of er vlak voor). OV is dus steeds minder nodig.

Reageer