OV-leegstand en verkeersveiligheid: een noodoproep


Hallo beste mensen,

Sorry voor deze lap tekst. Jarenlang fiets ik een doordeweekse dag ~3 uur, ben dus veel op de weg. De laatste jaren is het autogebruik explosief toegenomen.

Vaak kunnen de wegen het niet aan. Dat veroorzaakt oponthoud, wat mensen weer frustreert, en dat zorgt dan weer dat mensen helaas onveilige dingen doen dat men in gevaar brengt.

Helaas ervaar ik regelmatig bijna-ongelukken omdat auto’s zich door het verkeer willen wurgen.

Hier is echter wat mij zeer teleurstelt: vlakbij deze drukke wegen, liggen haltes en stations. En vergeleken met de volgepropte wegen zijn deze stations zijn vaak helemaal leeg! Treinen stoppen soms voor niks (geen instappers/uitstappers). Lege bussen die rond de stad rijden.

Ik heb foto's gemaakt en sommige hieronder toegevoegd. Op foto 1 moet je vaak lang wachten op tientallen auto’s voordat je de oversteek kan maken (naast de rotonde). De trein die daarna komt vervoert slechts enkele reizigers, niet veel meer tijdens spits.

Mijn oproep: alsjeblieft, maak het OV aantrekkelijker! Als de helft van deze mensen op foto 1 in de trein op foto 2 zit dan wordt het verkeer al een stuk veiliger.

Op dit moment zijn OV-bedrijven commercieel, en dat zorgt dat winst op nummer 1 staat. Zou het mogelijk zijn om het OV volledig van de publieke sector te maken, dat zorgt voor veel goedkoper reizen + dat er een goede balans komt tussen OV en wegverkeer. Toen ik in Luxemburg op vakantie was ik jaloers dat ik gewoon op de weg kon lopen.

Misschien wordt mijn post door iemand hogerop bij NS en andere OV-bedrijven gelezen, misschien ook niet. Bij het schrijven van dit heb ik tenminste geprobeerd iemand te bereiken.

Ik hoop dat er serieus naar gekeken wordt.

Ten slotte deze dingen:
-Ik ben bekent dat de lijn op de foto's door Arriva wordt gereden, dit is mijn regio waar ik woon en het makkelijkst een voorbeeld kon maken. Echter heb ik heb deze situatie in meerdere delen van het land waargenomen.
-Niet in alle delen van het land zal dit probleem er zijn, daar ben ik bewust van. In veel grote steden lijkt het beter te gaan.
-Sorry als dit op een paranoïde post lijkt, ik heb dit geschreven omdat ik echt bang voor de weg ben aan het worden.

 


62 reacties

Reputatie 5

Bovendien kom je met de auto op meer plekken en hoef je vaak minder lopen. Je kan niet in elk steegje een buslijn maken. En niet in elk dorpje een station met veel treinen.

Ik vind dat iedereen gewoon 2 eigen parkeerplaatsen verdient. 

De vraag is alleen of de belastingbetaler die moet betalen. In Japan mag je binnen de bebouwde kom alleen parkeren op een eigen parkeerplaats of een plaats huren in een parkeergarage. Als je niet kunt aantonen dat je een eigen parkeerplaats hebt voor je auto hebt kun je geen auto kopen want dan kun je hem niet op jouw naam laten zetten.

Reputatie 5

Nee, diegene die het huis koopt. 

Nee, diegene die het huis koopt. 

Tja, maar de helft van de mensen huurt een woning.

Reputatie 5

Dat moet dan in de huurprijs. Je hebt immers een (of twee) parkeerplaatsen. 

Badge +3

Dat moet dan in de huurprijs. Je hebt immers een (of twee) parkeerplaatsen. 

Haha, een tip dan: ga elektrisch rijden want hier (Eindhoven) zijn de plekken bij laadpalen bijna altijd vrij (meestal wel 8 of 9 van de 10 aansluitingen op minder dan 250 meter van mijn woning).

Oke, op vrijdagavond parkeren en maandagochtend pas weer weg (laadpaalkleven) is ‘not done’ of asociaal maar in beginsel toegestaan.

Een fatsoenlijke EV rijder zal na parkeren op vrijdagavond op zaterdagochtend wel een ander plekje zoeken (doe ik ook). Maar ja, als er toch 8 van de 10 vrij zijn (en geen storing hebben of misschien juist wél, dus niet beschikbaar om te laden wat het een ‘reguliere’ parkeerplaats maakt)…

Eén ambtenaar die zich een uur per week met dit onderwerp bezighoudt, dat is te weinig. 

"Het is te belachelijk voor woorden. We zien het niet als privéparkeerplaats, het is een openbare plek, een openbare laadpaal: iedereen mag er gebruik van maken. Ik weet dat mensen er problemen mee hebben, maar dat heb je al gauw bij vernieuwingen."

En dat speelde dus al in 2018! Dat ambtenaren soms wat traag zijn laat ik even buiten discussie. 🤣

Reputatie 7
Badge

Ik vind dat iedereen gewoon 2 eigen parkeerplaatsen verdient.

Tja, je deelt het land alleen met nog zo'n 18 miljoen mensen he. Zoveel auto's kunnen we simpelweg noet kwijt en overleeft onze leefomgeving ook niet. Iedereen een privejet zou ook leuk zijn, maar er is ook nog zoiets als de realiteit.

Reputatie 7
Badge +3

Hier in de straat zijn er 's middags al geen parkeerplekken meer en wordt vaak in het grasperk geparkeerd. Dat daardoor dus eigenlijk vernield wordt.

Met al die boetes voor foutparkeren erbij moet het ov relatief weer een stuk aantrekkelijker worden, toch? Oh wacht, die worden natuurlijk niet uitgeschreven want men vindt een (tweede) auto in de buurt van je huis kunnen parkeren tegenwoordig een recht ofzo en als de gemeente daar niet in voorziet mag je blijkbaar voor eigen rechter spelen.

Waar ik woon kost het uitschrijven van een boete meer dan de boete zelf. Er staan dus hele straten vol met foutgeparkeerde auto's, want boetes uitschrijven is te duur.

Reputatie 7
Badge +3

Ik vind dat iedereen gewoon 2 eigen parkeerplaatsen verdient. OV is onhandig, en vele mensen vinden het OV erg stressvol. Want stel je voor je stapt op de verkeerde halte uit? Ook kun je niet zelf kiezen wanneer je gaat. Een 1-minuutdienst is er (nog) niet, en in de auto stappen kun je wanneer je wil. Bovendien heb je in het OV ook minder privacy, is de snelheid van het OV lang niet altijd sneller dan de auto en je bus/trein kan zomaar uitvallen. Mensen willen al dat gedoe niet, en gebruiken de auto. In mijn nieuwe woonwijk is er niet eens OV, maar iedereen heeft wel parkeerplaatsen niet ver van zijn huis (of er vlak voor). OV is dus steeds minder nodig.

2 eigen parkeerplaatsen per persoon?

1 (gratis) parkeerplaats per adres, zijn er meer auto's op 1 adres dan betaal je een fiks bedrag. Heb je geen auto dan mag je die parkeerplaats voor (bak)fiets, scooter, motor of bezoeker gebruiken.

Reputatie 7

Mensen willen al dat gedoe niet, en gebruiken de auto. In mijn nieuwe woonwijk is er niet eens OV, maar iedereen heeft wel parkeerplaatsen niet ver van zijn huis (of er vlak voor). OV is dus steeds minder nodig.

Alsof iedereen zomaar een auto heeft of kan rijden. Er zijn ook genoeg mensen die geen auto hebben, hetzij om de kosten, hetzij vanwege niet kunnen autorijden (daar heeft lang niet iedereen talent voor) of om een andere reden. Die hebben dus geen ov in jouw wijk? Slecht hoor. Mij stuit het altijd tegen de borst dat men eigenlijk verwacht of er vanuit gaat dat iedereen wel autorijdt.

Reputatie 7
Badge

Ik heb ook geen auto. Ook geen rijbewijs. Nooit gehad. Heb wel ooit rijles gehad maar het was duidelijk dat autorijden niet mijn ding was.

Reputatie 7

Ik vind dat iedereen gewoon 2 eigen parkeerplaatsen verdient. 

Tja, in Amerika kun je zien hoe goed een land functioneert door dat soort gedachtegoed te implementeren. Er zijn natuurlijk meerdere factoren, maar de totale autoverslaving doet die maatschappij geen goed. Het miskent helaas de ca. 30% van Amerikanen die geen rijbewijs heeft. Een democratie die alleen de meerderheid bedient is ten dode opgeschreven. 

Reageer