beantwoord

Privacy opgeven voor een betaald treinkaartje



Toon eerste bericht

281 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Simpelweg nog even geduld hebben het is immers nog geen 25 mei.

Er is geen enkele zinnige reden te bedenken waarom dat niet nu al bekendgemaakt zou kunnen worden. Waarom niet meteen stoppen met de binnenharken van niet-relevante gegevens? Ze moeten met ingang van 25 mei immers toch weggegooid worden. Waarom niet meteen gaan werken in de geest van de AVG? Alles wat je niet vastlegt en bewaart hoef je ook niet te beveiligen en te verantwoorden.
Reputatie 6
Badge +1
Het hele idee van een eticket is dat één persoon op één dag één rit maakt. En nee, een kaartje is niet overdraagbaar. Vandaar naam en datum. De geboortedatum lijkt me erg nuttig omdat er anders dan uzelf misschien er wel veel mensen met dezelfde naam rondlopen!

Simpelweg nog even geduld hebben het is immers nog geen 25 mei.Er is geen enkele zinnige reden te bedenken waarom dat niet nu al bekendgemaakt zou kunnen worden. Waarom niet meteen stoppen met de binnenharken van niet-relevante gegevens? Ze moeten met ingang van 25 mei immers toch weggegooid worden. Waarom niet meteen gaan werken in de geest van de AVG? Alles wat je niet vastlegt en bewaart hoef je ook niet te beveiligen en te verantwoorden.

Omdat er nog aan gewerkt wordt ???
Reputatie 7
Badge +3
@nsrens99
Ik neem aan dat u ook tekeergaat tegen iets als kentekenparkeren. De gemeente Amsterdam bijvoorbeeld weet precies waar en wanneer u geparkeerd heeft.

In ieder geval is het bij het NS nog mogelijk om (redelijk) anoniem te reizen. Daar moet redelijk wat moeite voor gedaan worden (zoals het meenemen van een zak met muntgeld) en extra voor betaald worden. Ik ben het met u eens dat er betere mogelijkheden zouden moeten zijn dan de huidige procedure met de e-tickets. Ik raad u aan om in het vervolg geen e-tickets meer te kopen en uw kaartje bij de automaat te kopen en dan niet met bankpas te betalen maar met muntgeld.
Reputatie 7
Badge +3
Omdat er nog aan gewerkt wordt ???
Wat valt daar nu nog aan te werken? Het moet allang bekend zijn wat er wel of niet gevraagd en bewaard wordt met ingang van 25 mei. Je gaat me echt niet wijsmaken dat bij een grote organisatie als NS daar nu nog over nagedacht en gewerkt moet worden. Dat moet tot op detailniveau bekend zijn en NS kan daar natuurlijk veel transparanter over zijn. Tenzij er natuurlijk gegevens verzameld worden waarvan NS liever niet bekendmaakt dat ze verzameld worden. Hoe dan ook, er valt veel meer over te zeggen dan nu naar buiten komt.
@nsrens99
Niemand verplicht U om een kaartje via internet te kopen. U kunt ook bij de automaat of aan het loket terecht.
Ik neem aan dat de NS daar in ieder geval vanaf 25 mei een duidelijk antwoord voor heeft, tot die tijd hebben de NS en andere bedrijven om de de systemen aan te passen aan de nieuwe AVG.

En dan zal er ook duidelijkheid zijn (neem ik aan) hoe de NS met deze privacy gevoelige dingen omgaat.

Overigens is er met alleen een geboortedatum niet te herleiden om welke persoon het gaat.

Als jij tot 25 mei de tijd hebt om iets in orde te maken, zorg jij dan ook dat het op 24 april al helemaal gereed is ????
Reputatie 2
Welk loket? De meeste stations hebben geen loket en in de automaat is het duurder. Bovendien maakt het niet uit of er alternatieven zijn. De NS handelt in strijd met de wet op de bescherming van persoonsgegevens en daarbij maakt het niet uit of er alternatieven zijn. Het is gewoon feitelijk onwettig. Je naam is ruim voldoende.
Reputatie 2
Persoonsgegevens onnodig zonder enig nut vragen aan burgers is strafbaar en trouwens ook erg onfatsoenlijk! En dat alleen maar om waardevolle persoonsgegevens te verzamelen, waarbij de kans bestaat dat deze misbruikt kunnen gaan worden. Ze zijn geld waard voor heel veel bedrijven!
Reputatie 7
Badge
Als jij tot 25 mei de tijd hebt om iets in orde te maken, zorg jij dan ook dat het op 24 april al helemaal gereed is ????
Nee, want als ik (bij zoiets complex) een vergissing heb gemaakt, is het herstel niet meer tijdig mogelijk. Ik zal dus test-tijd gaan inplannen. Net als met nieuwe treinen 😛 Alleen sukkels struisvogels stellen een klus tot de laatste seconde uit.[/i]
Reputatie 2
Een fatsoenlijk bedrijf vraagt niemand om persoonsgegevens zonder dat dit nodig is.
Reputatie 7
Badge +3
Ik neem aan dat de NS daar in ieder geval vanaf 25 mei een duidelijk antwoord voor heeft, tot die tijd hebben de NS en andere bedrijven om de de systemen aan te passen aan de nieuwe AVG.

Als jij tot 25 mei de tijd hebt om iets in orde te maken, zorg jij dan ook dat het op 24 april al helemaal gereed is ????

Het gaat natuurlijk niet alleen om het aanpassen van systemen. Het gaat in een veel vroeger stadium over de uitgangspunten van de aanpassingen. Die uitgangspunten moeten allang bekend zijn. Als daar nu nog aan gewerkt wordt dan staat het er niet best voor.
Wanneer op 25 mei een nieuw systeem in werking moet treden dan moet dat al maanden van te voren proefdraaien om fouten te kunnen herstellen. Maar aan de uitgangspunten kan dan echt niet meer getornd worden. Kortom, NS kan best iets zeggen over de uitgangspunten maar kiest er bewust voor om niet transparant te zijn.
Reputatie 7
Badge +3
Ik raad u aan om uw klachten te deponeren bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Wellicht kunnen zij u verder helpen.
https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/contact-met-de-autoriteit-persoonsgegevens/tip-ons
Reputatie 4

Simpelweg nog even geduld hebben het is immers nog geen 25 mei.Er is geen enkele zinnige reden te bedenken waarom dat niet nu al bekendgemaakt zou kunnen worden. Waarom niet meteen stoppen met de binnenharken van niet-relevante gegevens? Ze moeten met ingang van 25 mei immers toch weggegooid worden. Waarom niet meteen gaan werken in de geest van de AVG? Alles wat je niet vastlegt en bewaart hoef je ook niet te beveiligen en te verantwoorden.


Is niet helemaal waar. AVG eist dat we kunnen verantwoorden dat we bepaalde gegevens opslaan/gebruiken voor verwerking en dat we instaan voor de maximale bewaartermijn van die gegevens. Voor naam en geboortedatum kunnen wij gewoon verantwoorden waarom we die nodig hebben bij de verwerking van de orders.
Hallo nsrens99 en welkom op het NS Forum!

Ik lees dat je erg ontevreden bent over de mogelijkheden om een vervoerbewijs aan te schaffen. Enkele antwoorden zijn al gegeven over een éénmalige chipkaart bij de kaartautomaat op het station. Het is ook mogelijk om een vervoerbewijs bij een ticket- en servicepunt te kopen of te reizen via een anonieme OV-chipkaart. Zoals tevens al aangegeven is, wordt de minimale informatie gevraagd om het mogelijk te maken persoonspecifiek te reizen middels een e-ticket. We hebben ervoor gekozen om dit middels voorletters, achternaam en geboortedatum te doen. De geboortedatum voorkomt dat in uitzonderlijke gevallen opa, vader en zoon R. van der Steur op één vervoerbewijs kunnen reizen. Ik begrijp echter dat je dit en de aangeboden alternatieven niet fijn vindt. Jammer dat we momenteel niet aan je verwachtingen kunnen voldoen. Op de korte termijn zal dit echter niet wijzigen.
Reputatie 7
Badge +3
Als het vastleggen van de geboortedatum bij de verwerking van orders verantwoord kan worden blijft de vraag staan wat die verantwoording dan is. Dat voert terug op de oorspronkelijke vraag in dit topic.
Privecy is prima, maar door hier een account aan te maken weet NS nog veel meer van je. Je naam heb je al zelf verklapt maar je IP adres, je geografische locatie, je provider, je computersysteem en nog veel meer is nu bekend.
Eén beetje handige sitebeheerder waar ook je wachtwoord en kan je account zelfs overnemen.

Welkom on de 21 ste eeuw.
Maar waarom is het nu zo erg dat NS je geboortedatum weet ?
Reputatie 4
Als het vastleggen van de geboortedatum bij de verwerking van orders verantwoord kan worden blijft de vraag staan wat die verantwoording dan is. Dat voert terug op de oorspronkelijke vraag in dit topic.

In principe gebruiken we die voor het uitleveren van het ticket. Het ticket in de huidige vorm heeft een naam en geboortedatum nodig. Hier zijn afspraken over gemaakt met de vervoerders en wetgever. Daarom verwerken wij deze gegevens.
Reputatie 2
Ok. U bent verontwaardigd, en schrijft veel boze tekst. Uw mening moet ieders mening zijn. Dan haak ik af.
je zal als treinpassagier maar met zo'n lomp kentekenbord om je nek moeten lopen.. 't lijkt Alcatras wel :-)

U maakt van iemand anders zijn mening een farce, alleen UW mening telt. U maakt iemand anders graag belachelijk? Dan haak ik af.


In principe gebruiken we die voor het uitleveren van het ticket. Het ticket in de huidige vorm heeft een naam en geboortedatum nodig. Hier zijn afspraken over gemaakt met de vervoerders en wetgever. Daarom verwerken wij deze gegevens.


Toch heerlijk die drogredeneringen. We gebruiken het omdat we het nodig hebben en we hebben het nodig omdat we het gebruiken. Als je met de huidige vorm van de tickets niet kan voldoen aan de wet omdat je daar gegevens op moet afdrukken die je niet voor het doel (verkopen van een treinreis) nodig hebt moet je je tickets aanpassen. Daarom is de wet 2 jaar geleden al aangenomen met ingangsdatum over 2 jaar, zodat bedrijven zich konden aanpassen.
Als je nu er pas achter komt dat je een geboortedatum vraagt terwijl dat voor het verkopen van een treinreis echt niet nodig is dan heb je dus 2 jaar zitten slapen.
Reputatie 2
Het hele idee van een eticket is dat één persoon op één dag één rit maakt. En nee, een kaartje is niet overdraagbaar. Vandaar naam en datum. De geboortedatum lijkt me erg nuttig omdat er anders dan uzelf misschien er wel veel mensen met dezelfde naam rondlopen!
Alleen Reinder van der Steur kan de reis maken. Bovendien staan beginstation en eindstation ook vast. De reiziger moet dus Reinder van der Steur heten en dezelfde reis maken. Hoeveel Reinders van der Steur denkt u dat er zijn die b.v. van Meppel naar Zwolle willen? Die kans is heel erg klein, dus vragen naar meer dan de naam is onzin en inbreuk op iemands privacy. De geboortedatum en geboortenaam enz, is onzin!
Reputatie 4


In principe gebruiken we die voor het uitleveren van het ticket. Het ticket in de huidige vorm heeft een naam en geboortedatum nodig. Hier zijn afspraken over gemaakt met de vervoerders en wetgever. Daarom verwerken wij deze gegevens.
Toch heerlijk die drogredeneringen. We gebruiken het omdat we het nodig hebben en we hebben het nodig omdat we het gebruiken. Als je met de huidige vorm van de tickets niet kan voldoen aan de wet omdat je daar gegevens op moet afdrukken die je niet voor het doel (verkopen van een treinreis) nodig hebt moet je je tickets aanpassen. Daarom is de wet 2 jaar geleden al aangenomen met ingangsdatum over 2 jaar, zodat bedrijven zich konden aanpassen.Als je nu er pas achter komt dat je een geboortedatum vraagt terwijl dat voor het verkopen van een treinreis echt niet nodig is dan heb je dus 2 jaar zitten slapen.


Voordat ik nog een poging doe ben ik eigenlijk benieuwd onder welk artikel van de AVG je deze informatie opvraagt. Ik heb een potje zitten Googlen, maar nergens staat dat we hoeven te vertellen waarom we gegevens verzamelen, als we naar de wetgever en Autoriteit Persoonsgegevens maar aannemelijk kunnen maken waarom we dat doen.

Voor de beantwoording van je vraag ga ik nu een gok doen. Ik ben ontwikkelaar en geen jurist. Ik weet alleen dat we het getoetst hebben, de gegevens veilig opslaan, aan de bewaartermijn voldoen en die processen geborgd hebben. Als ik kijk naar de Wet Openbaar Vervoer 2000, dan wordt daar gesteld dat landelijke vervoerbewijzen vastliggen in de concessie die we hebben met de wetgever. Ik verwacht dus dat daar de juridische basis ligt waarop wij deze gegevens opvragen. Praktisch gezien is dit natuurlijk om te zorgen dat mijn vader en broer (die exact dezelfde naam hebben) niet met het ticket in twee aparte treinen kunnen reizen. Voor vervoerbewijzen die uitgegeven worden vanuit de kaartautomaat of balie geldt dat deze op waardepapier gedrukt worden en op die manier tegen kopiëren zijn beveiligd.

Ik zag in dit topic ook een mooie suggestie waarbij wij dit elektronisch (centraal) opslaan. Dit is natuurlijk lastig, omdat je met meerdere vervoerders werkt. Vanuit andere wetgevingen mogen wij bijvoorbeeld niet weten of een vervoerbewijs door een concurrent is gescand. Sterker nog, ik denk dat die vervoerders niet eens zouden willen aansluiten op zo'n systeem. Dan zouden we kunnen weten hoeveel reizigers op een bepaald traject vervoert worden en verzwakt de concurrentiepositie van andere vervoerders.
Reputatie 2
@nsrens99
Ik neem aan dat u ook tekeergaat tegen iets als kentekenparkeren. De gemeente Amsterdam bijvoorbeeld weet precies waar en wanneer u geparkeerd heeft.

In ieder geval is het bij het NS nog mogelijk om (redelijk) anoniem te reizen. Daar moet redelijk wat moeite voor gedaan worden (zoals het meenemen van een zak met muntgeld) en extra voor betaald worden. Ik ben het met u eens dat er betere mogelijkheden zouden moeten zijn dan de huidige procedure met de e-tickets. Ik raad u aan om in het vervolg geen e-tickets meer te kopen en uw kaartje bij de automaat te kopen en dan niet met bankpas te betalen maar met muntgeld.

Noem je dit tekeer gaan? Wat een onzin! Voor een e-ticket is ieders naam ruimvoldoende! Dat is mijn punt! Dat er andere manieren zijn doet er niet toe. Ik verkoop illegaal theaterkaartjes, maar dat is geen punt omdat ik ze ook legaal verkoop? Dat er nettere manieren, anoniemere manieren zijn, maakt het nog niet goed dat er ook manieren zijn waarmee de NS volstrekt onnodig teveel gegevens vraagt.
Een oplossing is vrij eenvoudig te bedenken. Waar een wil is is een weg en anders zit je op een dood spoor. 🚂🚃🚃.....

(Sommige koeien geven lang melk... 🐄 )

Ruik ik een BBQ ???🥂
Reputatie 2
Ik raad u aan om uw klachten te deponeren bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Wellicht kunnen zij u verder helpen.
https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/contact-met-de-autoriteit-persoonsgegevens/tip-ons

Daarvoor moet ik eerst een klacht indienen bij NS en dat heb ik gedaan en wacht hun reactie af.

Reageer