beantwoord

Privacy opgeven voor een betaald treinkaartje



Toon eerste bericht

281 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Ik hoop oprecht dat het nieuwe topic leidt tot een zinvollere en meer algemene discussie over het privacybeleid van NS dan dit topic. In dit topic is inmiddels al zo'n honderd keer uitgelegd dat de reden waarom je bij de aanschaf van een binnenlands e-ticket je geboortedatum moet opgeven het simpele feit is dat NS dat zo wil. Een ander antwoord gaat er niet komen.

Is deze manier van werken van NS (en heel veel andere bedrijven) toegestaan? Dat is iets dat getoetst zou moeten worden. Die toetsing gaat er echter niet meer komen voordat de AVG is ingevoerd. Dus daar zit de vrijwel directe link met de invoering van de AVG. Het is daarom zinvol om de discussie niet te beperken tot de registratie van een geboortedatum bij de aanschaf van een e-ticket maar te kijken naar alles wat door NS geregistreerd wordt.
Reputatie 2
Ik hoop oprecht dat het nieuwe topic leidt tot een zinvollere en meer algemene discussie over het privacybeleid van NS dan dit topic. In dit topic is inmiddels al zo'n honderd keer uitgelegd dat de reden waarom je bij de aanschaf van een binnenlands e-ticket je geboortedatum moet opgeven het simpele feit is dat NS dat zo wil. Een ander antwoord gaat er niet komen.

Is deze manier van werken van NS (en heel veel andere bedrijven) toegestaan? Dat is iets dat getoetst zou moeten worden. Die toetsing gaat er echter niet meer komen voordat de AVG is ingevoerd. Dus daar zit de vrijwel directe link met de invoering van de AVG. Het is daarom zinvol om de discussie niet te beperken tot de registratie van een geboortedatum bij de aanschaf van een e-ticket maar te kijken naar alles wat door NS geregistreerd wordt.

Het nieuwe topic komt er ook op neer dat het geen bal uitmaakt wat de NS wil of welk systeem de NS heeft of hoe de NS werkt. Dit topic en het nieuwe topic gaan er juist over dat de NS niet de baas is en dat de NS de wet niet mag overtreden. De NS kan willen wat ze wil en heen systeem hebben en voorwaarden en een manier van werken, maar dit alles is geen snars waard als ze de wet overtreden. Daar ging dit topic over en het nieuwe ook.

Die toetsing gaat er nu al komen, want er zijn nu al de Nederlandse Wet bescherming persoonsgegevens en ik heb klachten bij verschillende instanties ingediend. De eerste eis was dat ik de NS in de gelegenheid moest stellen zich te verantwoorden. De verantwoordelijke afdeling wil niet reageren. Naar het waarom mag iedereen raden. Ik kon verdere stappen ondernemen en dat heb ik gedaan.
Niemand hoeft te wachten op de AVG er is al heel lang wetgeving en de AVG is slechts de opvolger ervan.
Ook zijn er internationale wetten en staat het in de grondwet.

Dit topic had en heeft niets te maken met AVG, die bestaat nog helemaal niet. Het heeft te maken met de de Nederlandse Wet bescherming persoonsgegevens. Om alle artikelen ( honderden ) op één hoop te gooien is gekkenwerk. Dan zou een topic nooit een slot krijgen en veel te breed om ook maar iets wijzer van te worden.
Dus punt voor punt zoals dit topic deed. Wie iets aanhangig wil maken bij de rechter, komt ook met één punt en niet met een hele wetgeving. Maar ik opende een nieuw topic met de hele nieuwe wetgeving, maar ik denk dat onderdelen erin ook een eigen topic verdienen.
Nationaal is de NS weggekomen met geboortedata op vervoersbewijzen, maar na 26 mei is dat beslist afgelopen. Nu al laat ik toetsen of dat onder de huidige wetgeving wettig was en is.
Reputatie 7
Badge +3
Veel succes!
Reputatie 7
Ik probeer jullie nog steeds te voorzien van een antwoord. Helaas laat dat nog even op zich wachten. Mijn excuses voor het beproeven van jullie geduld.
Is het privacyprobleem niet opgelost, wanneer de NS alléén vraagt naar maand + jaar?
Een soort tussenweg zou zijn om het product ongeveer te laten zoals het nu is, maar wel een centrale administratie aan te gaan leggen waarin tickets ook naderhand ingetrokken kunnen worden. Wijzigingen in dat bestand stuur je in batches naar je controleapparatuur wanneer ze verbinding hebben, zodat ingetrokken kaarten bij controle door de mand vallen. Een klein percentage zal geluk hebben, maar ik denk dat dat erg goed te overzien is.
1 keer per dag (in de nacht) zou zo'n (mobiele) terminal toch
contact kunnen hebben met een centrale database, waarbij alle
ingetrokken vervoersbewijzen / e-tickets worden uitgewisseld?
Bij het reizen met de IC Brussel lijkt dat zo te gaan, want "de restitutie
voor niet te gebruiken Homeprint en Mobiele tickets is 2 dagen"
.
Michiel dit meen je toch niet serieus?? Dit is zo lek als een vergiet.

Als er 's nacht een lijst wordt doorgestuurd van gebruikte e-tickets dan kan ik dus 1 e-ticket uitdraaien en met een hele grote groep daar gedurende 1 dag de hele dag misbruik van maken voordat dat geconstateerd wordt.

Dat is echt een super goed idee, not.
Waarom zou je naar 1 keer per dag willen als je het ook live / om de paar minuten zou kunnen doen wanneer de MCL een werkende verbinding heeft? Dat zal voor het gros van het controlepersoneel het grootste gedeelte van de tijd gelden. Enige uitzonderingen zijn HSL-tunnels en een aantal blind spots in mobiele dekking (Veluwe e.d.).
Badge +3
#252 JBa:
Dat is inderdaad nu het geval omdat je (uiteraard) gewoon e-tickets voor vandaag kunt bestellen. En of dat 's nachts ingetrokken wordt of niet maakt niet uit. Kopiëer je rot dat werkt nu niets anders. Hooguit kom je met een ingetrokken e-ticket niet meer door poortjes (als die dingen dat zouden snappen).

Maar als het een e-ticket is voor over enkele dagen zou je die (net als IC Brussel) bijv. tot enkele dagen voor de reisdatum ongeldig kunnen verklaren. Helaas zijn incheckpaaltjes e.d. nogal dom (wat moet ik met dat papiertje, biedt maar een chipkaart aan) dus zal ook de controleapparatuur van het treinpersoneel moeten weten of een (uitgeprint) e-ticket ingetrokken is of niet.

Edit: Wat Henk_NL zegt dus..
Ik zeg, gewoon stoppen met die papieren tickets en gewoon alles op een OV of tijdelijke OV. Dat scheelt enorm veel misbruik.

En dan wel online bestellen en met een verkregen code ophalen bij de kaartautomaat welke daarna meteen die code kan blokkeren in heel NL.
Reputatie 7
Badge +3
Ik zeg, gewoon stoppen met die papieren tickets en gewoon alles op een OV of tijdelijke OV. Dat scheelt enorm veel misbruik.

En dan wel online bestellen en met een verkregen code ophalen bij de kaartautomaat welke daarna meteen die code kan blokkeren in heel NL.

E-tickets gewoon uitprinten op een eenmalige chipkaart bij een kaartautomaat is nog veel praktischer. Dan weet je zeker dat er maar één kopie van de bestelling bestaat. Dan kunnen meteen de krakkemikkige verkoopvoorwaarden gewijzigd worden: annuleren en wijzigen zijn gewoon mogelijk, net als creditcardbetalingen.

Verder zou je nog iets heel klantvriendelijks kunnen introduceren. Een niet opgehaalde bestelling wordt automatisch terugbetaald.
Reputatie 7
Badge
Als Waarom moet de NS de geboortenaam van mijn vrouw weten en de geboortedatum voor een simpele kaartje van enkele euro's? Dat verzekerd betaald is met ideal?
ik deel uw gevoelens, maar in dit geval kan een e-ticket eindeloos via printers worden gekopieerd: de trein vol passagiers, en slechts 1 heeft betaald. Controle op ID aan de hand van ID bewijs kan nodig zijn.

Bedenk dat het verlies van uw privacy 1 euro korting geeft. Bij de kaartautomaat koopt u anoniem uw kaartje, desgewenst met munten, en dat kunt u aan iemand anders geven.
iMark, kunnen we het idee alvast ergens vastleggen om straks de patent rechten te innen ??? 😉
De vergelijking bij het kopen van een auto gaat ook niet echt op, daar willen ze nog veel meer van je weten, als ze de auto op je naam schrijven ..
Technisch is het allemaal wel te overzien, het gaat meer om de keuzes die vanuit de organisatie worden gemaakt hierin 🙂
Reputatie 7
Badge
De vergelijking bij het kopen van een auto gaat ook niet echt op, daar willen ze nog veel meer van je weten, als ze de auto op je naam schrijven ..
je zal als treinpassagier maar met zo'n lomp kentekenbord om je nek moeten lopen.. 't lijkt Alcatras wel 🙂
Reputatie 7
Badge +3
iMark, kunnen we het idee alvast ergens vastleggen om straks de patent rechten te innen ??? ;)
Bij deze vastgelegd. 😃
Reputatie 2
Als Waarom moet de NS de geboortenaam van mijn vrouw weten en de geboortedatum voor een simpele kaartje van enkele euro's? Dat verzekerd betaald is met ideal?
ik deel uw gevoelens, maar in dit geval kan een e-ticket eindeloos via printers worden gekopieerd: de trein vol passagiers, en slechts 1 heeft betaald. Controle op ID aan de hand van ID bewijs kan nodig zijn.

Bedenk dat het verlies van uw privacy 1 euro korting geeft. Bij de kaartautomaat koopt u anoniem uw kaartje, desgewenst met munten, en dat kunt u aan iemand anders geven.

Ja, dat argument ken ik. Maar de meisjesnaam en geboortedatum? Hoeveel mensen heten Reinder v.d. Steur?
Als ze controleren dat ik Reinder v.d. Steur ben en mijn vrouw Alexa v.d. Steur is dat RUIM voldoende!
Een trein vol Reinder en Alexa's van der Steur zie ik niet snel ontstaan. Geboortedatum en mijn leeftijd is ONZIN !!!
Om uw en mijn gegevens te krijgen geeft de NS 1 eurootje korting. Is uw privacy u niet meer waard?
Om mensen hun gegevens af te troggelen geeft de NS 1 euro korting. Bovendien waarom is het bij de automaat 1 euro duurder? Dat apparaat kost geld en kan opengebroken worden en wat je maar meer kunt bedenken, maar de website, de hosting en het onderhoud kost ook geld en kan gehackt worden.

Nogmaals een trein vol Reinder en Alexa's v.d. Steur is onzin, dus namen zijn ruimvoldoende. De 1 euro om gegevens van klanten los te peuteren is schandalig.
Reputatie 7
Het aanbieden van papieren tickets zal voorlopig niet verdwijnen, al sluit ik mij aan bij het feit dat reizen met de OV-Chipkaart veiliger is voor de organisatie en de reiziger. Dat is persoonlijk uiteraard.
Wat betreft de bestendigheid van NS voor de komende AVG:
- NS heeft een functionaris Gegevensbescherming, maar het loket (en communicatie) vooralsnog is de Klantenservice.
- Binnen NS is een groot project van kracht om invulling te geven aan de AVG, zodat NS klaar is als de AVG start. Dit heeft hoge prioriteit binnen de organisatie.
Verder kan ik weinig communiceren over de interne inrichting hiervan.

Of wij in de toekomst de geboortedatum nodig hebben, zal de nieuwe AVG uitwijzen. Vooralsnog hanteren wij een geboortedatum om het ticket persoonsgebonden te maken en fraude te voorkomen. Ik kan niet aangeven hoe dit verandert de komende tijd, maar hierover zullen wij openlijk en transparant communiceren, zodra er iets bekend is.
Reputatie 2
De vergelijking bij het kopen van een auto gaat ook niet echt op, daar willen ze nog veel meer van je weten, als ze de auto op je naam schrijven ..
Okee, laten we zeggen bij het kopen van een keuken, badkamer, dure televisie, wasmachine of iets anders van duizenden euro's Je naam zou ruim voldoende moeten zijn en de automaat duurder maken dan online alleen om ieders persoonsgegevens te krijgen is beneden alle peil.
Reputatie 7
Badge +3
Dus NS kan niets zeggen over het waarom van het vragen naar de geboortedatum bij een e-ticket? En dat terwijl de AVG op 25 mei van kracht wordt? Het lijkt me niet moeilijk voor NS om een maand voordat de AVG van kracht wordt de vraag over waarom naar de geboortedatum gevraagd wordt te beantwoorden. NS beweert immers zelf dat er een groot project gaande is om klaar te zijn wanneer de AVG van kracht wordt.
Reputatie 2
Alleen je naam en even duur in de automaat. Bovendien moet je aangeven welke dag. Ook onzin! Het kaartje is betaald en of ik vandaag of morgen reis is ook onzin. De NS misbruikt haar monopoly. Het zou beter zijn als elk half uur of elk heel uur een andere vervoerder reed dan de NS. Nu kunnen ze doen wat ze willen, inclusief reisgegevens en persoonsgegevens verzamelen. Persoonsgegevens zijn veel geld waard, meer dan een euro.

....
Of wij in de toekomst de geboortedatum nodig hebben, zal de nieuwe AVG uitwijzen. Vooralsnog hanteren wij een geboortedatum om het ticket persoonsgebonden te maken en fraude te voorkomen. Ik kan niet aangeven hoe dit verandert de komende tijd, maar hierover zullen wij openlijk en transparant communiceren, zodra er iets bekend is.

Simpelweg nog even geduld hebben het is immers nog geen 25 mei.
Reputatie 2
De vergelijking bij het kopen van een auto gaat ook niet echt op, daar willen ze nog veel meer van je weten, als ze de auto op je naam schrijven ..
je zal als treinpassagier maar met zo'n lomp kentekenbord om je nek moeten lopen.. 't lijkt Alcatras wel :-)

Je zal maar een trein vol Reinders en Alexa's van der Steur hebben. Nee, de NS wil u en mijn gegevens en die gegevens zijn allicht meer waard dan u zich kunt indenken. Je zou eigenlijk geld toe moeten krijgen als je meer geeft dan alleen je naam.
Reputatie 7
Badge
Ok. U bent verontwaardigd, en schrijft veel boze tekst. Uw mening moet ieders mening zijn. Dan haak ik af.

Reageer