Privacy opgeven voor een betaald treinkaartje | NS Community
beantwoord

Privacy opgeven voor een betaald treinkaartje


Reputatie 2
Als ik online een e-ticket koop en betaal, waarom moet de NS dan mijn geboortedatum weten?
Er werd zelfs moeilijk gedaan over de achternaam van mijn vrouw.
Haar meisjesnaam moest erop staan.
Voor een simpel kaartje van enkele euro's, geeft een reiziger heel veel persoonsgegevens prijs.
Bij het kopen van een auto, geef ik minder gegevens vrij dan voor een treinkaattje.
Het kaartje is betaald met ideal, dus veilig.
Het is betaald, dus zou het zelfs niets moeten uitmaken wie gebruik maakt van dat kaartje.
Waarom zou ik het met ideal betaalde kaartje niet gewoon mogen weggeven aan iemand anders?
Waarom moet de NS de geboortenaam van mijn vrouw weten en de geboortedatum voor een simpele kaartje van enkele euro's?
Dat verzekerd betaald is met ideal?
icon

Beste antwoord door Arnold NS 27 March 2018, 12:14

Bekijk origineel

281 reacties

Een oplossing is vrij eenvoudig te bedenken. Waar een wil is is een weg en anders zit je op een dood spoor. 🚂🚃🚃.....

(Sommige koeien geven lang melk... 🐄 )

Ruik ik een BBQ ???🥂
Badge +3
Voeg ik even hier #275 toe..
https://xs4allmoetblijven.nl/terugkijken-lancering-campagne

En dan op 32 miuten in dat filmpje.. verkoop-engineers en zo?

Heeft weinig met NS te maken.. maar XS4ALL t.o.v. KPN en wat er speelt..

Aanmelden voor NS Extra en een 2-1 upgrade voor een dag krijgen is dus totale einde van je privacy eigenlijk!

Je krijgt iets, maar geeft er wel veel voor op.. Kies maar!
Reputatie 4
Voor dit hele onderwerp weer opnieuw uitgekauwd wordt, hadden jullie gezien dat geboortedatum niet meer gevraagd wordt voor een e-ticket?
Als HC, ja, gezien 😁.

Okay 3 jaar geleden maar laat ik deze discussie even doorbreken..en oplossen
want de NS heeft nog niet echt het bevredigende antwoord genoemd.

PUNT 1
Onder de AVG wet word er inderdaad informatie vergaart   deze informatie word een x aantal aan tijd bewaard en daarna op wettelijke bepaling weer verwijderd/vernietigd.

Punt 2

De algemene rede dat er om dergelijke gegevens worden gevraagd is simpelweg omdat u met een E Ticket gebruik maakt van de zo genoemde QR code  deze dient niet als incheck maar als PASSAGEPAS
en juist daarom word er op de manier van corresponderende informatie op uwer Nederlandse Identiteitskaart gebruik gemaakt, dit om te voor komen dat iemand bijvoorbeeld uw zelfde kaart gebruikt en u vervolgens in twijfel word getrokken omdat een impersonator uwer naam heeft gebruikt.


Punt 3.

bij velen gevallen van aankopen die men doet word er hoe dan ook informatie verzameld. denk bijvoorbeeld het aan gaan van het telefoon of thuis internet pakket.
hiervoor heeft men uwer persoonlijke informatie nodig om vast te stellen of u daadwerkelijk de persoon bent die het contract aangaat.
Deze gegevens worden conform de AVG wetgeving bewaard en wanneer deze verspreid worden is dit meestal  na aanleiding van een strafbaar feit of overtreding.  anders absoluut niet.  zo wel is NS Groep N.V. in gebreke met de wettelijke casus en dus aansprakelijk.

Ik hoop allen die dit mogelijke nog niet geheel geweten hebben voldoende te hebben geïnformeerd.

Badge +3

Ouw koeien, maar bij het bestellen van een e-ticket wordt alleen je naam en e-mail gevraagd, waarbij je naam vewerkt wordt in de barcode (samen met reisdatum, ordernummer, traject, vervoerder, reisklasse, tijdstip van aankoop en nog wat dingen).

Om je geboortedatum wordt niet gevraagd, alleen bij leeftijdsgebonden producten. Je woonadres wordt ook niet gevraagd, maar dat is logisch want dat staat ook niet op een ID.

Probleem van de laatste tijd is dat de systemen van NS bij bijv. Geld Terug bij Vertraging nog steeds wel die gegevens willen hebben, terwijl ze volkomen overbodig zijn (een e-ticket kent geen geboortedatum of postadres).

Reageer