beantwoord

Samenreiskorting

  • 15 March 2024
  • 37 reacties
  • 755 Bekeken

Erg onhandig deze verandering dat je van te voren een kaartje moet kopen. Stel je plan veranderd of je bent te laat om voor vieren in te checken. Waarom niet gewoon op de ov kaart van de meereizende?

icon

Beste antwoord door Thom 15 March 2024, 17:19

Bekijk origineel

37 reacties

Reputatie 7
Badge +3

@Jan Haverkamp je hebt alleen recht op helft van bezit/inkomen als je in gemeenschap van goederen getrouwd bent.

Wat is op kosten van de man leven? Er zijn mannen die geen carrière hadden kunnen maken als hun vrouw ook werkte.

Badge +3

.

Heb zelf een abonnement en mijn partner reist mee. Ik snap dat dit niet op mijn ov chip kaart kan. Ik weet niet of u zelf weleens iemand laat meereizen. De koppelcode begrijp ik ter voorkoming van fraude maar het moet toch mogelijk zijn de samenreiskorting op mijn partners ov kaart te zetten? Net zoals je het nu nog bij de automaat op het station doet. Het wordt wel heel erg lastig gemaakt. Het moet toch niet zo zijn dat de goede moeten lijden onder de kwade.

Het wordt inderdaad heel lastig gemaakt nu. Ik heb een Flexabonnement en we maken er af en toe gebruik van en dan reist mijn partner mee. We halen de kosten er dan net uit. Het komt een enkele keer voor, dat we buiten de daluren nog in de trein zitten bv door treinvertraging. Tot nu toe geen probleem, dan betaalde mijn partner extra via de OV pas. Nu worden we gedwongen de trein te verlaten en op zoek te gaan naar een kaartautomaat om een kaartje bij te kopen.(terwijl de rit op zich al betaald is)

We hebben dan sowieso weer een trein later. Het wordt dus wel heel omslachtig nu. Ik hoop dat de NS hier een oplossing voor gaat bieden. We dragen het OV een warm hart toe, maar nu zullen we toch weer vaker de auto moeten gaan gebruiken.     

Reputatie 7
Badge +3

 

Het wordt inderdaad heel lastig gemaakt nu. Ik heb een Flexabonnement en we maken er af en toe gebruik van en dan reist mijn partner mee. We halen de kosten er dan net uit. Het komt een enkele keer voor, dat we buiten de daluren nog in de trein zitten bv door treinvertraging. Tot nu toe geen probleem, dan betaalde mijn partner extra via de OV pas. Nu worden we gedwongen de trein te verlaten en op zoek te gaan naar een kaartautomaat om een kaartje bij te kopen.(terwijl de rit op zich al betaald is)

We hebben dan sowieso weer een trein later. Het wordt dus wel heel omslachtig nu. Ik hoop dat de NS hier een oplossing voor gaat bieden. We dragen het OV een warm hart toe, maar nu zullen we toch weer vaker de auto moeten gaan gebruiken.     

Een oplossing is om flex basis te nemen. Dan geldt bij samenreiskorting de inchecktijd.

Dat het lastiger is geworden om met samenreiskorting te reizen is te danken aan de fraudeurs. Er bleken veel alleen-reizigers met een samenreisticket te reizen.

Reputatie 7
Badge

In het geval van treinvertraging mag de reis op een e-ticket gewoon worden afgemaakt, als de eigenlijke reis ook voor 16.00 afgerond zou zijn.

 

 

Toch nog een vraag over de samenreiskorting.

Deze is nu blijkbaar wel heel grondig dichtgetimmerd. Ik reis regelmatig samen met een groep mensen waarvoor een app op een telefoon of zelfs een NS account al heel ingewikkelde kost is. Voor hun is een flex-abonnement ook al iets ongrijpbaars. Nu moet ik ze gaan uitleggen hoe de meereiscode werkt terwijl ik zelf het idee heb dat dit al een heel academisch verhaal is geworden, zie Voorwaarden Samenreiskorting, meer dan één pagina, twee kolommen en tekst in een heel klein lettertype.

Ik en mijn medereiziger zijn nu wel heel gecontroleerd aan mekaar gekoppeld en dan komt het: mijn medereiziger (uiteraard zonder flex abonnement) mag niet meer tijdens de spits met mij meereizen terwijl hij/zij en ik buiten de spits zijn ingecheckt. En dat terwijl wij als het ware met secondenlijm, sorry met een unieke en persoonlijke meereiscode, aan elkaar gekoppeld zijn en iedere controleur kan zien dat ik de meereis-aanbieder ben en hoe laat en waar ik (verplicht reizend in dezelfde coupé) ben ingecheckt. Om het makkelijk te houden, maar dan moet je ook alle kleine lettertjes hebben gelezen: Hadden ze nu een (voor mijn medereiziger ongrijpbaar) flex-abonnement dan had het weer wel gemogen .

Ik snap dat zo een spits/daluur-regeltje ingevoerd werd in de tijd van het papieren kaartje waarop inchecktijden nu eenmaal niet te achterhalen waren (met mogelijk fraude of meestal gewoon onbedoelde fouten), maar met de huidige procedure waarbij een medereiziger controleerbaar zo vast aan mij en mijn incheckpatroon is gekoppeld lijkt mij dit achterhaald en kan ik dit niet meer uitleggen. Maar misschien kan een van jullie mij daarbij helpen zodat ik wel een goed verhaal heb?

Was het niet simpeler wanneer de meereiziger gewoon ergens mijn naam zoals op mijn chipkaart en eventueel chip-pasnummer (of laatste n-cijfers) moest intikken of zelfs opschrijven. Dat is vriendelijk en laagdrempelig en eenvoudig te controleren en dat zijn gegevens die iemand niet zomaar aan een wildvreemde zal doorgeven, kans op misbruik daarmee minimaal.

Was het niet simpeler wanneer de meereiziger gewoon ergens mijn naam zoals op mijn chipkaart en eventueel chip-pasnummer (of laatste n-cijfers) moest intikken of zelfs opschrijven. Dat is vriendelijk en laagdrempelig en eenvoudig te controleren en dat zijn gegevens die iemand niet zomaar aan een wildvreemde zal doorgeven, kans op misbruik daarmee minimaal.

Een van de grootste vormen van misbruik met samenreiskorting was juist dat mensen een kaartje met korting kochten en vervolgens op het station of in de trein op zoek gingen naar een wildvreemde reiziger waarmee ze "samen" konden reizen. Dat blijft dus nog steeds mogelijk als je alleen de naam of het chipkaart nummer op hun kaartje moeten noteren.

Beter was geweest om de hele samenreiskorting gewoon af te schaffen, het is sowieso een draak van een idee. Mensen kunnen voor ruim vijf euro per maand ook zelf een kortingabonnement nemen of een groepsticket kopen.

Badge +3

Ik snap dat zo een spits/daluur-regeltje ingevoerd werd in de tijd van het papieren kaartje waarop inchecktijden nu eenmaal niet te achterhalen waren (met mogelijk fraude of meestal gewoon onbedoelde fouten), maar met de huidige procedure waarbij een medereiziger controleerbaar zo vast aan mij en mijn incheckpatroon is gekoppeld lijkt mij dit achterhaald en kan ik dit niet meer uitleggen. Maar misschien kan een van jullie mij daarbij helpen zodat ik wel een goed verhaal heb?

Je zegt het zelf al, met spits/dal en een ‘papieren kaartje’ (zonder chip) oftewel een e-ticket valt niet te controleren wanneer je ‘ingecheckt’ bent (en binnen 30 minuten aan je reis begonnen bent als die incheck buiten de spits was).

Het is inderdaad hartstikke suf, want het tijdstip van inchecken telt (en je krijgt ook nog 5 minuten marge in jouw voordeel).

Als ik dus om 16:04 incheck met een ov-chipkaart krijg ik eventueel korting (of dat nou Samenreiskorting is of niet), en dan kan ik gewoon een trein nemen om 16:30 (en als die vertraging heeft en pas om 16:40 gaat is het ook prima).

Voor Samenreiskorting is het dus wel belangrijk dat je echt samen reist met degene die jou ‘uitgenodigd’ heeft, en niet met een willekeurig iemand die toevallig recht heeft om medereizigers met korting mee te laten reizen.

Ben zelf ook hartstikke schuldig (samenreisbedelen), want als ik zo’n kaartje had zocht ik gewoon de leukste student[e] op voor een gesprekje “waar ga je heen? goh, ik toevallig ook!” en dan reisden we ineens spontaan samen (oftewel had ik mijn meereisrecht geclaimd). Simpel toch?

Voor die persoon met een NS abonnement (of student) maakte het helemaal niets uit. Er zouden zelfs nog twee anderen mee mogen met korting…

Maar dat was dus niet de bedoeling! 😅

Beste Tamzin en Robert:

Ik vind (vond) de meereiskorting een prima initiatief om mijn vrienden in de trein te krijgen. Die moet NS er dus beslist inhouden.

Misbruik is natuurlijk niet goed te praten, maar over welk percentage heb je het dan. Moeten die paar man/vrouw het dan voor de grote massa die wel juist van deze regeling gebruik maken verzieken.

(1) NS reageert hier dan op door de lat volgens mij wel erg hoog te leggen. Moeilijk codes genereren en heen en weer schuiven (in ieder geval voor de groep waar ik mee reis) terwijl dat veel simpeler kan met gegevens uitwisselen die uniek zijn en ik beslist niet met een willekeurige vreemde op straat ga delen.

(2) NS reageert hier ook op door de regels aan te passen, lees: verder in te perken. Dat lijkt mij mij zelfs “een lat te ver". Waarom mag de meereis-reiziger nu niet meer gebruik maken van dezelfde dalreisrechten die de abonnementshouder heeft. Dit heeft niets met het eerder genoemde misbruik te maken want abonnementshouder en meereis-vriend zijn toch hecht aan mekaar gekoppeld, dus is ook het reisgedrag altijd volledig controleerbaar via dat van de abonnementshouder. Voor de illegale meereis-reiziger lijkt het mij sowieso een uitdaging om tijdens de spits iemand te vinden die zijn traject reist en ook nog eens voor 1600 uur is ingecheckt.

Reputatie 7
Badge +3

@Ton Stevenhagen er werd volgens NS massaal misbruik gemaakt. De kaartjes werden ook gebruikt om alleen te reizen.

NS heeft een tijd terug de voorwaarden voor alle dal-etickets gelijk getrokken. Met deze tickets mag je in de spits niet in de trein zijn. Wanneer je er nu weer uitzonderingen op gaat maken, wordt het niet alleen verwarrend, maar zal daar ook weer misbruik van gemaakt worden.

 

Beste MoDe. Neemt niet weg, nu NS zich achter een regel voor e-tickets gaat verschuilen, dat de mogelijkheden voor de meereisreiziger hierdoor flink beknot worden.

NS redeneert dan jammer genoeg wel erg vanuit haar eigen straatje en denkt weer niet mee met de reiziger die te goeder trouw wil (mee)reizen met de trein. Wordt nu iedere reiziger gezien als een potentiële fraudeur? Mijn punt is en blijft dat de abonnementshouder met wie de medereiziger meereist en die waarschijnlijk gewoon naast of tegenover de medereiziger zit precies kan verantwoorden dat zij samen correct en binnen de daluren zijn ingecheckt. Dat staat los van het gebruik van een papieren ticket.

De opmerking "… wordt het niet alleen verwarrend ...” vind ik in deze context eigenlijk wel een beetje ongepast na het invoeren van deze juist complexe en verwarrende aanpassing op de meereisregeling.

 

Reputatie 7
Badge +3

Beste MoDe. Neemt niet weg, nu NS zich achter een regel voor e-tickets gaat verschuilen, dat de mogelijkheden voor de meereisreiziger hierdoor flink beknot worden.

NS redeneert dan jammer genoeg wel erg vanuit haar eigen straatje en denkt weer niet mee met de reiziger die te goeder trouw wil (mee)reizen met de trein. Wordt nu iedere reiziger gezien als een potentiële fraudeur? Mijn punt is en blijft dat de abonnementshouder met wie de medereiziger meereist en die waarschijnlijk gewoon naast of tegenover de medereiziger zit precies kan verantwoorden dat zij samen correct en binnen de daluren zijn ingecheckt. Dat staat los van het gebruik van een papieren ticket.

De opmerking "… wordt het niet alleen verwarrend ...” vind ik in deze context eigenlijk wel een beetje ongepast na het invoeren van deze juist complexe en verwarrende aanpassing op de meereisregeling.

 

Je mocht voordat je geen code nodig had om mee te mogen reizen al niet met een samenreisticket in de trein zijn tijdens de spitsuren. Aan die regel is niets veranderd.

 

Reageer