beantwoord

te vaak ticket gebruikt

  • 16 March 2024
  • 33 reacties
  • 583 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 0 reacties

Op m’n reis van Weesp naar groenlo (via Amersfoort en Apeldoorn) hadden 2 treinen vertraging waardoor ik 2x 50 min moest wachten (2x aansluiting gemist) 

Ik ben 3x uitgecheckt om in een restaurantje buiten het station wat gaan drinken (op de stations kon je nergens binnen zitten) en wat te kopen 

Bij het inchecken in Apeldoorn voor het laatste stuk kon ik niet meer door het poortje omdat hij aangaf dat ticket te vaak was gebruikt 

ik heb een nieuw ticket moeten kopen en wil dit bedrag terug declareren maar dat kan nergens op de website van de NS en zie niet hoe op andere manier NS hiervoor kan bereiken 

(voor de vertraging heb ik al online vergoeding terug gevraagd, het gaat nu om het extra ticket) 

 

tips hoe ik dit kan regelen? 
 

Alvast bedankt 

icon

Beste antwoord door rvdborgt 17 March 2024, 15:15

Bekijk origineel

33 reacties

Badge +3

Ik dacht meer aan de technische mogelijkheid om een e-ticket na openen te deactiveren. Zou al een hele vooruitgang zijn als een klant na het invullen van een verkeerde datum en het openen toch geholpen kan worden.

Het blijft sowieso een draak van een product. Althans de implementatie ervan. Het is echt niet zo moeilijk om dit te verbeteren, maar blijkbaar wil de NS daar niet aan. 

Het kan op zich wel, maar dan zouden alle poortjes een lijst van geblokkeerde e-tickets moeten hebben en dat schijnt lastig te zijn. Nog afgezien van het feit dat de meeste stations helemaal geen poortjes hebben.

Een e-ticket ongeldig verklaren zodat je bij controle in de trein door de mand valt is natuurlijk simpel genoeg. Hoe dan ook, geld terug krijg je nooit. En een ticket voor de juiste datum begint men ook niet aan.

Beetje off topic:

Wel handig dat de NS kan constateren of er gebruik gemaakt is van een e-ticket en deze kan blokkeren. Het komt weleens voor dat mensen per ongeluk de verkeerde datum invullen en dan na het openen van het ticket hun geld kwijt zijn. Blijkbaar is er dus achteraf te zien of er van een geopend e-ticket misbruik is gemaakt.. 

Dat misbruik gaat natuurlijk over bijv. een verkeerde naam op het ticket, of er ergens mee in de trein aangetroffen worden waar je helemaal niet mag zijn.

Of de heenreis van een retourticket maken als de terugreis al gemaakt is (waarbij er controle heeft plaatsgevonden).

Ik dacht meer aan de technische mogelijkheid om een e-ticket na openen te deactiveren. Zou al een hele vooruitgang zijn als een klant na het invullen van een verkeerde datum en het openen toch geholpen kan worden.

Het blijft sowieso een draak van een product. Althans de implementatie ervan. Het is echt niet zo moeilijk om dit te verbeteren, maar blijkbaar wil de NS daar niet aan. 

Reputatie 7
Badge +3

 

Beetje off topic:

Wel handig dat de NS kan constateren of er gebruik gemaakt is van een e-ticket en deze kan blokkeren. Het komt weleens voor dat mensen per ongeluk de verkeerde datum invullen en dan na het openen van het ticket hun geld kwijt zijn. Blijkbaar is er dus achteraf te zien of er van een geopend e-ticket misbruik is gemaakt.. 

Per ongeluk een verkeerde datum of wat ook regelmatig gebeurt een verkeerd traject invullen kan. Maar als je dat pas na openen ontdekt dan heb je voor dat je ging betalen niet opgelet, want daar worden ingevulde gegevens nog getoond.

Badge +3

Beetje off topic:

Wel handig dat de NS kan constateren of er gebruik gemaakt is van een e-ticket en deze kan blokkeren. Het komt weleens voor dat mensen per ongeluk de verkeerde datum invullen en dan na het openen van het ticket hun geld kwijt zijn. Blijkbaar is er dus achteraf te zien of er van een geopend e-ticket misbruik is gemaakt.. 

Dat misbruik gaat natuurlijk over bijv. een verkeerde naam op het ticket, of er ergens mee in de trein aangetroffen worden waar je helemaal niet mag zijn.

Of de heenreis van een retourticket maken als de terugreis al gemaakt is (waarbij er controle heeft plaatsgevonden).

Hoi Momp,

Neem daarvoor contact op met de klanteNService per telefoon (030-7515155), chat, Facebook of X.

Sinds enige tijd is er inderdaad een maximum aan het aantal keer dat een e-ticket gebruikt kan worden om een poortje te openen. Prima dat NS probeert fraude te bestrijden, maar of dit de beste manier is betwijfel ik.
Bij een eventuele volgende keer zou je ook via de informatiezuil bij de poortjes contact op kunnen nemen. Zij kunnen dan op afstand een poortje voor je openen.

Beetje off topic:

Wel handig dat de NS kan constateren of er gebruik gemaakt is van een e-ticket en deze kan blokkeren. Het komt weleens voor dat mensen per ongeluk de verkeerde datum invullen en dan na het openen van het ticket hun geld kwijt zijn. Blijkbaar is er dus achteraf te zien of er van een geopend e-ticket misbruik is gemaakt.. 

Reputatie 7
Badge +1

@MoDe : Jij bent altijd nogal op de voorwaarden gericht. Misschien kan jij dan even uit de voorwaarden halen waar staat dat je maar een beperkt aantal malen mag in- en uitchecken met dagkaarten en e-tickets?

Waarom moet ik dat opzoeken? Dat kun je ook zelf.

Zwak excuus, het staat er gewoon niet in. 

Nogmaals ik snap niet waarom ik dat voor jou moet opzoeken, want ik heb nergens gezegd dat die regel er is. Op een gegeven moment is er een beperking ingevoerd bij jongerendagkaartjes. Dat je niet meer onbeperkt kunt in/uitchecken met andere e-tickets lees ik voor het eerst in dit topic. Dit limiet is nergens gecommuniceerd.

Voor de jongerendagkaart wordt dit ook niet gecommuniceerd. Het is misschien ergens in posts hier te vinden maar als je er een koopt, dan staat er niets over. Ook niet in de voorwaarden, maar dat wisten we al.

Reputatie 7
Badge +3

Op zich is het niet zo vreemd dat er een begrenzing zit voor het aantal in en uitchecken met een e-ticket op een van te voren ingegeven traject. Wanneer je met een ov-chipkaart reist en je checkt tussendoor uit en je hervat de reis na 35 minuten dan begint er een nieuwe reis en wordt een reis duurder dan als je een e-ticket had gehad.

@MoDe : Jij bent altijd nogal op de voorwaarden gericht. Misschien kan jij dan even uit de voorwaarden halen waar staat dat je maar een beperkt aantal malen mag in- en uitchecken met dagkaarten en e-tickets?

Waarom moet ik dat opzoeken? Dat kun je ook zelf.

Zwak excuus, het staat er gewoon niet in. 

Nogmaals ik snap niet waarom ik dat voor jou moet opzoeken, want ik heb nergens gezegd dat die regel er is. Op een gegeven moment is er een beperking ingevoerd bij jongerendagkaartjes. Dat je niet meer onbeperkt kunt in/uitchecken met andere e-tickets lees ik voor het eerst in dit topic. Dit limiet is nergens gecommuniceerd.

 

Reputatie 7
Badge +3

Dat heb ik nergens gelezen, ik vroeg het mij af of die 35 minuten ook gold bij OV-pay. Ik heb geen ervaring met OV-pay.

Dan moet je niet schrijven:

Zal behalve vanwege fraude ook iets te maken kunnen hebben met invoering van OV-pay, waarbij na onderbreking van de reis ook een nieuwe reis begint.

Daar heb je gelijk in, maar direct daarna stel ik de vraag of die 35 minuten ook geldt bij OV-pay.

Badge +3

NS voorkomt met een maximering van het aantal inchecks dat mensen met het zelfde code al dan niet achter elkaar naar binnen gaan. Dat kwam te vaak voor. 

De poortjes zijn dus een stuk slimmer geworden, want die weten dus nu ook het traject op een e-ticket (zo slim hoeven ze daarvoor niet te zijn want dat staat in de QR-code) 😅

Voorheen kon je met een e-ticket Sliedrecht - Hardinxveld Blauwe Zoom à € 1,17 (€ 1,95 zonder reductie) gewoon onbeperkt alle poortjes in Nederland openen!

Een reis drie keer onderbreken en dat ‘verdacht’ vinden makes sense, maar die limiet zou eigenlijk wel ergens gedocumenteerd moeten zijn, of een poortje moet je waarschuwen ‘U kunt nog × keer een poortje openen met dit e-ticket’ als de limiet bijna bereikt is 🙄

Net als de 5-minuten marge trouwens, maar zie die maar als een ‘ongedocumenteerde feature’ want anders gaat iemand die met Weekend Vrij op een vrijdag om 18:24 incheckt weer klagen over die ene minuut te vroeg. Hou in de communicatie dus maar gewoon 18:30 aan.

Reputatie 7
Badge +1

NS voorkomt met een maximering van het aantal inchecks dat mensen met het zelfde code al dan niet achter elkaar naar binnen gaan. Dat kwam te vaak voor. 

Daar hoort dan een waarschuwing bij voor reizigers die hun ticket normaal gebruiken en iets vaker dan gemiddeld door de poortjes willen. Plus wat ze moeten doen als de poortjes niet opengaan.

Reputatie 7
Badge +4

NS voorkomt met een maximering van het aantal inchecks dat mensen met het zelfde code al dan niet achter elkaar naar binnen gaan. Dat kwam te vaak voor. 

Badge +3

Bij een dagkaart is het dat volgens mij helemaal niet.

Nee, maar een ticket Weesp - Groenlo zal geen dagkaart zijn, al is een dagkaart (Holland Travel Ticket) voor retour op dezelfde dag wel goedkoper, en geen middagspits beperkingen! 🤣

Reputatie 7
Badge +1

Tja, dit is een geval waar iemand tegen een beperking aan loopt die nergens staat. Nu is het natuurlijk wel vrij zeldzaam dat iemand onderweg 3 keer buiten poortjes gaat.

Bij een dagkaart is het dat volgens mij helemaal niet.

Badge +3

Tja, dit is een geval waar iemand tegen een beperking aan loopt die nergens staat. Nu is het natuurlijk wel vrij zeldzaam dat iemand onderweg 3 keer buiten poortjes gaat.

Heb zelf wel eens gereisd (zonder e-ticket overigens) van Eindhoven naar Abcoude, met onderbreking in Utrecht (even naar de McDonald’s, met gratis schone WC) en daarna via Bijlmer (poortjes) terugsteken, uiteraard met wat extra kosten voor het terugsteken.

Als dat een retour e-ticket was en ik op de terugweg hetzelfde gedaan had zou mij dat dus ook kunnen overkomen? Maar ja, bankpas paraat en anders de SOS/Info knop…

Ben eigenlijk wel benieuwd wat de poortjes op Bijlmer doen met een e-ticket Eindhoven - Abcoude? Er bestaan namelijk reisadviezen via Bijlmer en terugsteken mag tegenwoordig… 🤔

Reputatie 7
Badge +1

Er staat (art. 3.3) alleen:

In geval van schending van deze Voorwaarden E-ticket heeft NS het recht om de betreffende E-Tickets ongeldig te verklaren en/of te blokkeren.

Niets over je reis tussentijds onderbreken en hoe vaak dat mag.

Begrijp mij niet verkeerd, ik ben absoluut tegen frauderen met kaartjes, maar de manier waarop NS dit aanpakt is gewoon niet ok. Als je beperkingen aan het aantal keren in- en uitchecken stelt dan moet je dat gewoon eerlijk communiceren. Je kan dan geen dagkaarten meer verkopen maar kaarten waar je maximaal X keer mag in- en uitchecken. Er zijn andere manieren om fraude aan te pakken maar daar wil NS dus duidelijk niet aan.

 

Badge +3

Er staat (art. 3.3) alleen:

In geval van schending van deze Voorwaarden E-ticket heeft NS het recht om de betreffende E-Tickets ongeldig te verklaren en/of te blokkeren.

Maar in die voorwaarden helemaal niets over je reis tussentijds onderbreken en hoe vaak dat mag (blijkbaar 3 keer).

Reputatie 7
Badge +1

Op zich is het niet zo vreemd dat er een begrenzing zit voor het aantal in en uitchecken met een e-ticket op een van te voren ingegeven traject. Wanneer je met een ov-chipkaart reist en je checkt tussendoor uit en je hervat de reis na 35 minuten dan begint er een nieuwe reis en wordt een reis duurder dan als je een e-ticket had gehad.

@MoDe : Jij bent altijd nogal op de voorwaarden gericht. Misschien kan jij dan even uit de voorwaarden halen waar staat dat je maar een beperkt aantal malen mag in- en uitchecken met dagkaarten en e-tickets?

Waarom moet ik dat opzoeken? Dat kun je ook zelf.

Zwak excuus, het staat er gewoon niet in. 

Badge +3

Dat heb ik nergens gelezen, ik vroeg het mij af of die 35 minuten ook gold bij OV-pay. Ik heb geen ervaring met OV-pay.

Dan moet je niet schrijven:

Zal behalve vanwege fraude ook iets te maken kunnen hebben met invoering van OV-pay, waarbij na onderbreking van de reis ook een nieuwe reis begint.

Badge +3

Waarom moet ik dat opzoeken? Dat kun je ook zelf.

Ik kan het echt niet vinden op https://www.ns.nl/voorwaarden.html en dat er bij OVpay bij elke overstap (of onderbreking) een nieuwe reis start ook niet.

Die beperking bij e-tickets (ongedocumenteerd) zal er best zijn, zoals @Momp ondervonden heeft, maar bij een (dag)kaartje uit een automaat is die er absoluut niet.

De 5-minuten marge voor spits/dal staat volgens mij ook nergens.

Reputatie 7
Badge +3

Zal behalve vanwege fraude ook iets te maken kunnen hebben met invoering van OV-pay, waarbij na onderbreking van de reis ook een nieuwe reis begint. Kun je met OV-pay ook de reis met max. 35 minuten onderbreken zonder dar er een nieuwe reis begint?

Ja, OVpay gedraagt zich als een anonieme ov-chipkaart (maar dan niet op saldo maar betaling achteraf).

Waar lees je dat er met OVpay bij elke overstap een nieuwe reis zou beginnen? Een onderbreking korter dan 35 minuten is namelijk gelijk aan een overstap.

Dat heb ik nergens gelezen, ik vroeg het mij af of die 35 minuten ook gold bij OV-pay. Ik heb geen ervaring met OV-pay.

Reputatie 7
Badge +3

Op zich is het niet zo vreemd dat er een begrenzing zit voor het aantal in en uitchecken met een e-ticket op een van te voren ingegeven traject. Wanneer je met een ov-chipkaart reist en je checkt tussendoor uit en je hervat de reis na 35 minuten dan begint er een nieuwe reis en wordt een reis duurder dan als je een e-ticket had gehad.

@MoDe : Jij bent altijd nogal op de voorwaarden gericht. Misschien kan jij dan even uit de voorwaarden halen waar staat dat je maar een beperkt aantal malen mag in- en uitchecken met dagkaarten en e-tickets?

Waarom moet ik dat opzoeken? Dat kun je ook zelf.

Reputatie 7
Badge +1

Op zich is het niet zo vreemd dat er een begrenzing zit voor het aantal in en uitchecken met een e-ticket op een van te voren ingegeven traject. Wanneer je met een ov-chipkaart reist en je checkt tussendoor uit en je hervat de reis na 35 minuten dan begint er een nieuwe reis en wordt een reis duurder dan als je een e-ticket had gehad.

@MoDe : Jij bent altijd nogal op de voorwaarden gericht. Misschien kan jij dan even uit de voorwaarden halen waar staat dat je maar een beperkt aantal malen mag in- en uitchecken met dagkaarten en e-tickets?

Badge +3

Zal behalve vanwege fraude ook iets te maken kunnen hebben met invoering van OV-pay, waarbij na onderbreking van de reis ook een nieuwe reis begint. Kun je met OV-pay ook de reis met max. 35 minuten onderbreken zonder dar er een nieuwe reis begint?

Ja, OVpay gedraagt zich als een anonieme ov-chipkaart (maar dan niet op saldo maar betaling achteraf).

Waar lees je dat er met OVpay bij elke overstap een nieuwe reis zou beginnen? Een onderbreking korter dan 35 minuten is namelijk gelijk aan een overstap.

Reputatie 7
Badge +1

Maar wees dan wel duidelijk wat die regels precies zijn. Nu heb je geen idee, hebt gewoon netjes betaald voor je ticket, en staat opeens voor een gesloten poortje. Op z'n zachtst gezegd niet echt klantvriendelijk.

Dat klopt, maar je koopt een enkele reis of retour, er zou dan iets van ‘reis onderbreken niet toegestaan’ moeten staan. Zal behalve vanwege fraude ook iets te maken kunnen hebben met invoering van OV-pay, waarbij na onderbreking van de reis ook een nieuwe reis begint. Kun je met OV-pay ook de reis met max. 35 minuten onderbreken zonder dar er een nieuwe reis begint?

Maar die begrenzing zit dus ook gewoon op dagkaarten. Dat kan en mag dus sowieso niet.

Reputatie 7
Badge +3

Maar wees dan wel duidelijk wat die regels precies zijn. Nu heb je geen idee, hebt gewoon netjes betaald voor je ticket, en staat opeens voor een gesloten poortje. Op z'n zachtst gezegd niet echt klantvriendelijk.

Dat klopt, maar je koopt een enkele reis of retour, er zou dan iets van ‘reis onderbreken niet toegestaan’ moeten staan. Zal behalve vanwege fraude ook iets te maken kunnen hebben met invoering van OV-pay, waarbij na onderbreking van de reis ook een nieuwe reis begint. Kun je met OV-pay ook de reis met max. 35 minuten onderbreken zonder dar er een nieuwe reis begint?

Reageer