beantwoord

Trajectvrij en samenreiskorting

  • 27 February 2024
  • 70 reacties
  • 788 Bekeken

Mijn dochter heeft een trajectvrij abonnement van Hoogeveen naar Meppel. Ze wil graag met haar moeder/mijn vrouw naar Utrecht toe. Plan is dit in de daluren te doen. Aangezien mijn dochter jonger is dan 18 jaar, is het plan om voor haar een jongeren dagkaart te kopen. Kan mijn vrouw dan een kaartje kopen met 40% korting? En zo ja: wat moeten we hier precies voor doen?

Alvast bedankt voor de reacties.

icon

Beste antwoord door Robert B 27 February 2024, 21:09

Bekijk origineel

70 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Er mag alleen iemand mee met Samenreiskorting wanneer een abonnementhouder met het abonnement reist en incheckt. Wanneer uw dochter met een Jongeren dagkaart reist mag zij dus niet iemand meenemen met Samenreiskorting, alleen wanneer zij met het Traject Vrij abonnement reist.

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Uw dochter dient op haar abonnement te reizen en betaalt dan bij voor Meppel - Utrecht (met 40% korting en incheck in de daluren). Dat kost haar dan €13,26 want een reis buiten traject wordt als een losse reis berekend. Uw vrouw mag dan het hele traject mee met Samenreiskorting.

Uw vrouw mag dan met Samenreiskorting mee en betaalt voor Hoogeveen - Utrecht dan €14,46

Reputatie 5

En dat is goedkoper dan Jongeren Dagkaart en Vol Tarief voor uw vrouw.

Aangezien mijn dochter over het traject gaat, is het dan mogelijk om eerst trajectkaart te activeren om vervolgens na dit traject de Jongeren dagkaart te activeren of is dit niet mogelijk? 

 

Overigens verbaas ik me er in positieve zin over dat er zo snel gereageerd wordt door verschillende mensen met zelfs verklaringen erbij. Top!

Badge +3

Aangezien mijn dochter over het traject gaat, is het dan mogelijk om eerst trajectkaart te activeren om vervolgens na dit traject de Jongeren dagkaart te activeren of is dit niet mogelijk? 

Een Jongeren Dagkaart hoeft niet geactiveerd te worden want is een e-ticket. Vanaf Meppel mag uw vrouw dus niet meer mee met Samenreiskorting (dochter checkt uit op Meppel met haar ov-chipkaart en heeft verder geen kosten meer behalve de Jongeren Dagkaart).

De kosten in dat geval:

  • Dochter reist (zonder kosten) op het abonnement naar Meppel, vrouw mag met Samenreiskorting mee en betaalt dan € 3,06
  • Dochter checkt uit in Meppel reist met de Jongeren Dagkaart naar Utrecht (dat kost € 7,95 en ze mag voor dat bedrag ook dezelfde dag terug naar Meppel zolang er niet in de spits gereisd wordt, dus in het weekend helemaal geen beperkingen)
  • Vrouw dient een enkele reis Meppel - Utrecht tegen voltarief te hebben (of inchecken met een bankpas op Meppel), kost € 22,10 (en dan nog terug vanuit Utrecht)

Nou ja, reken zelf maar uit… want het wordt wel ingewikkeld zo. Misschien beter dat dochter gewoon incheckt in Hoogeveen en uit in Utrecht en dan 40% korting voor uw vrouw (helemaal als die een ov-chipkaart heeft die geen korting geeft). 😅

Reputatie 5

Bij een retour kan het trouwens wel zo zijn dat een Jongeren dagkaart voordeliger is, maar zoals hierboven, kunt u het zelf ook uitrekenen. Ik wens u een fijne reis naar Utrecht (en terug)!

Reputatie 7
Badge +4

Als u met samenreiskorting wilt reizen, moet dat met iemand met een abonnement en de Jongerendagkaart kan daar op geen enkele wijze worden ingezet. De jongerendagkaart is geen abonnement op een chipkaart, en u kunt met iemand met die kaart nooit samenreizen.

 

Niet het bezit van de Trajectvrijkaart is maatgevend, maar of er mee is ingecheckt. Dan pas is hij geldig en dan pas  is er recht op samenreiskorting - en anders niet. Dat recht is er ook na Meppel, want ze is nog steeds ingecheckt.

 

Een trajectvrij- of ander abonnement op een kaart zonder incheck, heeft voor een reis evenveel waarde als een tandenborstel. Het kan hooguit in een aantal gevallen  met een reis naar het buitenland relevant zijn, maar daar is hier geen sprake van.

 

Als u samenreiskorting wilt, moet uw dochter inchecken met een geldig abonnement.

Reputatie 7
Badge +1

Er mag alleen iemand mee met Samenreiskorting wanneer een abonnementhouder met het abonnement reist en incheckt.

Ik lees in de voorwaarden van samenreiskorting niet dat de abonnementshouder moet zijn ingecheckt. Alleen dat de abonnementshouder hetzelfde traject moet reizen en dus aanwezig moet zijn.

Reputatie 7
Badge +4

Ik lees in de voorwaarden van samenreiskorting niet dat de abonnementshouder moet zijn ingecheckt. Alleen dat de abonnementshouder hetzelfde traject moet reizen en dus aanwezig moet zijn.

 

Zonder incheck is het abonnement niet geldig en kun je dus ook niet iemand meenemen met samenreiskorting. Dat ingecheckt moeten zijn,  is gewoon elementair, of u het kunt lezen of niet. U verbaast me andermaal.

Reputatie 7
Badge +1

Ik lees in de voorwaarden van samenreiskorting niet dat de abonnementshouder moet zijn ingecheckt. Alleen dat de abonnementshouder hetzelfde traject moet reizen en dus aanwezig moet zijn.

 

Zonder incheck is het abonnement niet geldig en kun je dus ook niet iemand meenemen met samenreiskorting. Dat ingecheckt moeten zijn,  is gewoon elementair, of u het kunt lezen of niet. U verbaast me andermaal.

Waar kan ik lezen dat degene die samenreiskorting verleent ingecheckt moet zijn? Ik had dat in de voorwaarden verwacht, maar zoals ik al schreef, dat staat er dus niet. Als ik de voorwaarden volg, is het hebben van een abonnement voldoende. Je hoeft er dus niet op te reizen. Het moet ergens in de voorwaarden staan, anders kan het niet van toepassing zijn. Dat verbaast je misschien, maar zo werken voorwaarden.

Badge +3

Iemand die een trajectabonnement heeft mag daarmee Samenreizigers meenemen (ook buiten traject natuurlijk) en iemand met Weekend Voordeel mag doordeweeks ook Samenreizigers meenemen, zelfs al krijg je zelf geen korting.

Maar diegene moet dan wel met het abonnement reizen, en niet op een Jongeren Dagkaart!

Een HC checkt bij controle het reisrecht, en dat wordt simpelweg bepaald door een geldige incheck.

Bij controle van een Jongeren Dagkaart (e-ticket) ziet een HC naturlijk geen recht op medereizigers dus dan is het al einde verhaal, die mogen niet met jou meereizen.

Als jij dus vergeet in te checken met Weekend Voordeel (wat volledig recht geeft op Samenreizigers) riskeren jijzelf (en mogelijk je medereizigers) dus een boete.

Je abonnement is géén zichtbewijs (behalve bij vrij reizen abonnementen op een 100% afgekochte reisdag, zoals Weekend Vrij op een zaterdag of zondag).

Dal Vrij zonder incheck doordeweeks telt ook niet, want aanvang reis is dan niet bekend dus dat kan in de spits zijn.

Tja, als je om 15:30 gecontroleerd wordt in een trein tussen bijv. Eindhoven en Utrecht met (in je bezit, maar niet mee ingecheckt) een Dal Vrij abonnement zal het wel goed zijn…

Het systeem zegt dan nee én niet de voorwaarden (die duidelijk zijn over inchecken). Waarom zou je een Jongeren Dagkaart kopen in zo’n geval?

Om goedkoop buiten je traject te reizen! Dat is prima, maar dan mogen er geen medereizigers met je mee.

Reputatie 7
Badge +1

Iemand die een trajectabonnement heeft mag daarmee Samenreizigers meenemen (ook buiten traject natuurlijk) en iemand met Weekend Voordeel mag doordeweeks ook Samenreizigers meenemen, zelfs al krijg je zelf geen korting.

Maar diegene moet dan wel met het abonnement reizen,

Maar waar staat dat dan?

Badge +3

Maar waar staat dat dan?

Het is laat, maar vast wel ergens (of toch niet...) in https://www.ns.nl/binaries/_ht_1706781191314/content/assets/ns-nl/voorwaarden/productvoorwaarden/voorwaarden-samenreiskorting.pdf

Het stond echt ergens… 🤣 en de uitzondering voor internationale reizen ook volgens mij...

Reputatie 7
Badge +1

Die had ik al gelezen (zie boven) en daar heb ik het niet in gevonden. Dus als iemand denkt dat het wel ergens staat, dan ben ik erg benieuwd waar dat dan precies staat.

Reputatie 7
Badge +4

Ik lees in de voorwaarden van samenreiskorting niet dat de abonnementshouder moet zijn ingecheckt. Alleen dat de abonnementshouder hetzelfde traject moet reizen en dus aanwezig moet zijn.

 

Zonder incheck is het abonnement niet geldig en kun je dus ook niet iemand meenemen met samenreiskorting. Dat ingecheckt moeten zijn,  is gewoon elementair, of u het kunt lezen of niet. U verbaast me andermaal.

Waar kan ik lezen dat degene die samenreiskorting verleent ingecheckt moet zijn? Ik had dat in de voorwaarden verwacht, maar zoals ik al schreef, dat staat er dus niet. Als ik de voorwaarden volg, is het hebben van een abonnement voldoende. Je hoeft er dus niet op te reizen. Het moet ergens in de voorwaarden staan, anders kan het niet van toepassing zijn. Dat verbaast je misschien, maar zo werken voorwaarden.

Je kunt alleen iemand meenemen als er sprake is van een geldig abonnement. Een abonnement is niet geldig als iemand het bezit, maar of er mee is ingecheckt. Logisch want anders betaalt de abonnementhouder niet het juiste bedrag voor de reis. Zonder de incheck zou de abonnementhouder reizen zonder dat de juiste kosten afgerekend kunnen worden, dan wel in de praktijk vaak niet betalen. Daarom komt een klant ook met NS overeen dat hij zal in- en uitchecken. Een incheck is een geldig vervoersbewijs en een uitcheck is het juiste bedrag afrekenen en dat kan ook nul zijn.

Zonder incheck is er dus geen geldig vervoersbewijs en kun je ook geen mensen met samenreiskorting meenemen. De incheck en daarmee een geldig vervoersbewijs is de basis van het systeem.

Badge +3

@rvdborgt heeft wel een punt.

Bij controle binnen je traject hoef je niet per se ingecheckt te zijn (ander onderwerp, met de discussie waar ben je dan *niet* ingecheckt dus is de reis wel begonnen binnen je traject?) maar buiten het traject wel! 

En als je dan niet op je abonnement reist maar met een Jongeren Dagkaart heb je pech. Dat geeft in géén geval recht op medereizigers met Samenreiskorting.

Iemand met Dal Vrij of Altijd Vrij zou er nog mee weg komen, als op het moment van controle de ov-chipkaart gecontroleerd wordt, maar bij Traject Vrij Hoogeveen - Meppel en dan samen naar Utrecht gaat het niet worden.

Reputatie 7
Badge +1

Waar kan ik lezen dat degene die samenreiskorting verleent ingecheckt moet zijn? Ik had dat in de voorwaarden verwacht, maar zoals ik al schreef, dat staat er dus niet. Als ik de voorwaarden volg, is het hebben van een abonnement voldoende. Je hoeft er dus niet op te reizen. Het moet ergens in de voorwaarden staan, anders kan het niet van toepassing zijn. Dat verbaast je misschien, maar zo werken voorwaarden.

Je kunt alleen iemand meenemen als er sprake is van een geldig abonnement. Een abonnement is niet geldig als iemand het bezit, maar of er mee is ingecheckt. Logisch want anders betaalt de abonnementhouder niet het juiste bedrag voor de reis. Zonder de incheck zou de abonnementhouder reizen zonder dat de juiste kosten afgerekend kunnen worden, dan wel in de praktijk vaak niet betalen. Daarom komt een klant ook met NS overeen dat hij zal in- en uitchecken. Een incheck is een geldig vervoersbewijs en een uitcheck is het juiste bedrag afrekenen en dat kan ook nul zijn.

In het beschreven geval zou de abonnementshouder op een jongerenticket reizen en inchecken is dus niet nodig om voor de reis betaald te hebben. Dat de abonnementshouder een abonnement heeft, kan eenvoudig worden geverifieerd, dus daar zie ik geen probleem.

Zonder incheck is er dus geen geldig vervoersbewijs en kun je ook geen mensen met samenreiskorting meenemen. De incheck en daarmee een geldig vervoersbewijs is de basis van het systeem.

In de voorwaarden staat alleen dat je een abonnement moet hebben. Niet dat je ermee moet reizen. Als NS dat laatste had gewild, wat ik overigens wel zou kunnen begrijpen, dan hadden ze dat wel in de voorwaarden gezet. NS schrijft bv. in artikel 3 van de voorwaarden voor de samenreiskorting:

Samenreiskorting is alleen geldig

[...]

Als gereisd wordt op dezelfde dag in dezelfde trein tussen hetzelfde vertrek- en aankomststation. De Abonnementhouder dient de gehele treinreis, dus van het vertrek- tot het aankomststation, aanwezig te zijn. Bij controle van het vervoerbewijs met Samenreiskorting moet de Abonnementhouder aanwezig zijn in dezelfde treincoupé;

[...]

Als de Abonnementhouder op het moment dat de reis wordt gemaakt een lopend abonnement heeft dat recht geeft op Samenreiskorting”

Daar kan ik echt niet uit afleiden dat de abonnementshouder op het abonnement moet reizen. Sterker nog: het is net alsof zorgvuldig vermeden wordt om te schrijven dat dat zou moeten.

Badge +3

Het zal vast ergens staan in de voorwaarden voor reizen met een NS (Flex) abonnement of over reizen met een ov-chipkaart in het algemeen (waar een abonnement op staat dat recht geeft op medereizigers met korting).

Hoe dan ook, bij controle van een Jongeren Dagkaart kan een HC niet bepalen wat de situatie is (al heb je een Altijd Vrij 1e klas met Toeslag IC direct van € 669,30 per maand bij je).

Je mag je (niet ingecheckte) ov-chipkaart met Traject Vrij Hoogeveen - Meppel best tonen ter verdediging dat je recht heb op medereizigers met korting maar dat is voor een conducteur dus evenveel waard als de tandenborstel van @Thom 😅

Tenzij je dus met die kaart incheckt, want dan mag de moeder gewoon mee met korting tot waar dan ook (mits eigen chipkaart of daluren e-ticket).

Afschaffen die samenreiskorting, alleen maar fraude en misbruik dat sommige mensen hier ook nog aanmoedigen.

Reputatie 7
Badge +1

Afschaffen die samenreiskorting, alleen maar fraude en misbruik dat sommige mensen hier ook nog aanmoedigen.

Wie moedigt er hier op welke manier misbruik aan? Discussie over de regels betekent bepaald niet dat er ook maar iemand meent dat de regels niet gevolgd zouden moeten worden. Ik zou het op prijs stellen als we hier gewoon over de inhoud kunnen discussiëren.

Badge +3

Afschaffen die samenreiskorting, alleen maar fraude en misbruik dat sommige mensen hier ook nog aanmoedigen.

Wat wordt er hier aangemoedigd? 😏 Oh, @rvdborgt was me voor… 

Ik gaf wat opties voor die reis (neem aan dat er dezelfde dag terug gereisd wordt van Utrecht naar naar Hoogeveen) en dan wordt het even puzzelen wat het goedkoopst is.

Badge +3

Afschaffen die samenreiskorting, alleen maar fraude en misbruik dat sommige mensen hier ook nog aanmoedigen.

Er zijn natuurlijk reizigers die de randjes opzoeken (ik doe daar met plezier aan mee en krijg zelfs soms te horen dat ik bepaalde dingen maar beter niet mag zeggen). Maar ik ben geen NS dus als het werkt…

Maar ik zeg dat dan wel zonder ook maar enigszins betrapt of beboet te kunnen worden op frauderen bij controle in de trein (ik of jij doet helemaal niets fout namelijk). Als iemand anders daardoor tegen een boete aanloopt dan betaal ik die wel.

Maar dat is een ander onderwerp en geldt totaal niet voor dit topic. Dus @FroggyT succes met de reis puzzel voor je vrouw en dochter (eventueel toch een Jongeren Dagkaart Meppel - Utrecht en vrouwlief op voltarief vanaf Meppel)

Reputatie 7
Badge

Je mag je (niet ingecheckte) ov-chipkaart met Traject Vrij Hoogeveen - Meppel best tonen ter verdediging dat je recht heb op medereizigers met korting maar dat is voor een conducteur dus evenveel waard als de tandenborstel van @Thom 😅

Dat lijkt me niet helemaal waar. Dit is immers ook wat je doet bij reizen op een internationaal ticket waarbij je korting of vrij reizen in Nederland hebt ingesteld. Ik verwacht dus dat een conducteur aan je niet ingecheckte ov chipkaart prima je abonnement kan zien.

Reputatie 7
Badge +4

Probleem hier bij Olav is dat je ook ver voor je geldigheid van Trajectvij kan zijn ingestapt. Om daar zeker van te zijn dat dat niet zo is, moet je een incheck hebben. Dat zal meestal aan het begin van je reis zijn waar je met Trajectvrij gerechtigd bent vrij te reizen, maar dat hoeft niet zo te zijn. Iemand met een Trajectvrij Utrecht Amersfoort kan ook in Waddinxveen al instappen. Om vast te stellen dat dat niet zo is, moet je dus ingecheckt zijn. 

Speculeren of de conducteur het wel goed zal vinden vind ik niet juist. De internationale reis als uitzondering noemde ik al maar dan dient de Trajectvrij als zichtkaart of zo je wilt bewijs, dat je in combinatie met de internationale e-ticket mag reizen. Je hebt immers opgegeven dat je met deze ticket met 40 of 100 procent korting reist en dat moet je met je niet ingecheckte abonnement aantonen.

De vaste hap hier roept dat ook continu om niet in te checken als je reist met een internationaal ticket om vooral niet in te checken. Dan kan het bij recht op 40 procent korting zo zijn dat je daar ook voor moet betalen en dat is natuurlijk nergens voor nodig. 

Je moet echt ingecheckt zijn De conducteur kan om bovenstaande reden toch een boete opleggen al zal hij het veelal niet doen als je je op je traject bevindt. Dat is de menselijke maat, maar zonder incheck kan de Trajecvrijkaart heel goed niet dekkend zijn. Mijn voorbeeld toont dat onomstotelijk aan.

 

Je moet voor een geldige binnenlandse reis altijd ingecheckt zijn. Het voorbeeld van de internationale reis heb ik als logische uitzondering keurig en juist verklaard.

Ook een Trajectvrijkaart is pas geldig met een juiste incheck. Anders zou de dochter van TS gratis haar reis kunnen maken na Meppel en dat is gewoon zwartrijden.

Reageer