beantwoord

Vreemd kaartje prijs of voorwaarden kloppen niet


Reputatie 7
Badge +1

Ik zie op twitter onderstaand topic voorbijkomen en ik snap het niet eerlijk gezegd. Een enkele reis Oisterwijk-Amsterdam kost € 21,10 in de spits en voor daluren is dat € 12,66. Ik zie dat het kaartje een week van tevoren is aangeschaft en ik vermoed dat er dus sprake van 10% korting dan is de prijs voor vol tarief namelijk € 18,99 zoals op het ticket is aangegeven. Maar nu staat er ook op het ticket dat het om daluren gaat en dit snap ik dan weer niet. Iemand een idee???

 

 

icon

Beste antwoord door Momo 17 April 2023, 13:58

Bekijk origineel

28 reacties

Reputatie 6

Ik ben toch nog niet helemaal mee.

De klant koopt een enkele reis daluren.

De conducteur scant dat kaartje, ziet “enkele reis daluren” en ziet dan op zijn horloge of op dat computerding, dat het inderdaad daluren zijn.

Waarom zou die conducteur dan nog moeilijk gaan doen tegen de klant ?

‘Wel, omdat een enkele reis daluren met samenreiskorting dezelfde tekst op het computerding toont’.

 

Toch niet, aldus @Sander-VH , want in dat geval komt er nog een extra melding ‘samenreiskorting’.

 

Klant heeft geldig kaartje. Conducteur scant en ziet, dat het een geldig kaartje is.

 

Dus ik zie het probleem niet. Behalve dan dat die conducteur een löl is.

Maar het probleem zit hem denk ik dan ook dat niet iedereen de kaartlezer gebruikt voor etickets. Maar dat is van andere orde. Ik snap de verwarring wel.

Reputatie 6

Het is ook overal hetzelfde he. De marketing-afdeling bedenkt iets, krijgt meteen carte-blanche van de bovenbazen (want ze hebben er natuurlijk een mooie business-case bij gemaakt, die er altijd heel interessant uit ziet) en vervolgens wordt het zonder enig overleg met de werkvloer doorgevoerd en dan op die werkvloer komt uit hoe onhandig het is, of dat het allemaal helemaal niet kan. Maar daar wordt niet naar geluisterd.

Zelfde met de jongerendagkaart. Leuk op papier, ellende in de praktijk.

Reputatie 7

Ik ben toch nog niet helemaal mee.

De klant koopt een enkele reis daluren.

De conducteur scant dat kaartje, ziet “enkele reis daluren” en ziet dan op zijn horloge of op dat computerding, dat het inderdaad daluren zijn.

Waarom zou die conducteur dan nog moeilijk gaan doen tegen de klant ?

‘Wel, omdat een enkele reis daluren met samenreiskorting dezelfde tekst op het computerding toont’.

 

Toch niet, aldus @Sander-VH , want in dat geval komt er nog een extra melding ‘samenreiskorting’.

 

Klant heeft geldig kaartje. Conducteur scant en ziet, dat het een geldig kaartje is.

 

Dus ik zie het probleem niet. Behalve dan dat die conducteur een löl is.

Reputatie 7
Badge +3

Behalve vroegboek voordeelkaartjes zijn er op een aantal trajecten ook kaartjes met korting te boeken die een tijdslot hebben. Die korting varieert. Om het nog overzichtelijker te maken.

Reputatie 6

Het is ook overal hetzelfde he. De marketing-afdeling bedenkt iets, krijgt meteen carte-blanche van de bovenbazen (want ze hebben er natuurlijk een mooie business-case bij gemaakt, die er altijd heel interessant uit ziet) en vervolgens wordt het zonder enig overleg met de werkvloer doorgevoerd en dan op die werkvloer komt uit hoe onhandig het is, of dat het allemaal helemaal niet kan. Maar daar wordt niet naar geluisterd.

Reputatie 6

Als er op dat ticket gewoon de naam van het ticket staat, nu dus Vroegboek Dal, en dat ook de HC's dit zien in hun controleapparatuur, is het ook duidelijk. 

Wij zien enkele reis daluren en dat zien we ook als er samenreiskorting eticket gekocht is. Als ik het een keer tegenkom (beide varianten) zal ik vragen aan de reizigers of ik er een foto van mag maken. Dan kan ik het laten zien

Dat is niet zo handig. Maar dan zou je als HC toch op zijn minst aan de reiziger moeten meedelen waarom je het ticket (volgens jou dan) niet geldig is. In dit geval iets als: “Dit ticket is niet geldig, voor een Samenreisticket moet je samenreizen met iemand die een abonnement heeft”, dan kan de reiziger uitleggen dat hij geen Samenreisticket of ander voor hem niet geldig ticket heeft, maar een absoluut wel geldig Vroegboek Dal ticket. 

Eens en als het samenreiskorting betreft krijgen we een extra melding

Badge +3

In het ticket staat zo te zien wel een aankoopdatum (een week eerder), wat op zich een Vroegboek ticket wel aannemelijk maakt. Eventueel de prijs opzoeken en je weet het zeker.

Wellicht valt er ook nog iets op te maken uit het ticketnummer?

Reputatie 7
Badge +3

Als er op dat ticket gewoon de naam van het ticket staat, nu dus Vroegboek Dal, en dat ook de HC's dit zien in hun controleapparatuur, is het ook duidelijk. 

Wij zien enkele reis daluren en dat zien we ook als er samenreiskorting eticket gekocht is. Als ik het een keer tegenkom (beide varianten) zal ik vragen aan de reizigers of ik er een foto van mag maken. Dan kan ik het laten zien

Dat is niet zo handig. Maar dan zou je als HC toch op zijn minst aan de reiziger moeten meedelen waarom je het ticket (volgens jou dan) niet geldig is. In dit geval iets als: “Dit ticket is niet geldig, voor een Samenreisticket moet je samenreizen met iemand die een abonnement heeft”, dan kan de reiziger uitleggen dat hij geen Samenreisticket of ander voor hem niet geldig ticket heeft, maar een absoluut wel geldig Vroegboek Dal ticket. 

Reputatie 7

“Dit is geen geldig kaartje. De volgende keer krijg je een boete.”

 

Owkee dan… vauter kan bijna niet.

 

Dan wordt er eens een keertje gecontroleerd… en dan wordt er wederom een netjes betalende klant geschoffeerd.

 

En aan de verzamelde grijsrijders in de trein wordt wederom de boodschap gegeven: “We controleren wel, maar een boete vinden we te veel moeite.”

Reputatie 7
Badge +3

Dat is dan een beetje dom van NS om kaartjes met verschillende tariefvoorwaarden dezelfde naam te geven. Dan begrijpt niemand meer hoe het zit.

Reputatie 6

Als er op dat ticket gewoon de naam van het ticket staat, nu dus Vroegboek Dal, en dat ook de HC's dit zien in hun controleapparatuur, is het ook duidelijk. 

Wij zien enkele reis daluren en dat zien we ook als er samenreiskorting eticket gekocht is. Als ik het een keer tegenkom (beide varianten) zal ik vragen aan de reizigers of ik er een foto van mag maken. Dan kan ik het laten zien

Reputatie 6

Het probleem met deze kaartjes is dat ze voor ons dezelfde benaming hebben als de kaartjes die je kan kopen met samenreiskorting. Kijk even goed of dit niet het kaartje met samenreiskorting is, want dan stond mijn collega volledig in zijn recht

Hoi Sander, op het kaartje staat de prijs van € 18,99 dus lijkt mij toch echt wel om het correcte kaartje te gaan. NS moet inderdaad echt het aantal soorten tickets gaan beperken.

Ik ben het met je eens, maar ik denk dat daar de verwarring in zit. Ik moet soms ook echt een keer of 3 kijken om het zeker te weten. 

Reputatie 7
Badge +3

Als er op dat ticket gewoon de naam van het ticket staat, nu dus Vroegboek Dal, en dat ook de HC's dit zien in hun controleapparatuur, is het ook duidelijk. 

Reputatie 7
Badge +1

Het probleem met deze kaartjes is dat ze voor ons dezelfde benaming hebben als de kaartjes die je kan kopen met samenreiskorting. Kijk even goed of dit niet het kaartje met samenreiskorting is, want dan stond mijn collega volledig in zijn recht

Hoi Sander, op het kaartje staat de prijs van € 18,99 dus lijkt mij toch echt wel om het correcte kaartje te gaan. NS moet inderdaad echt het aantal soorten tickets gaan beperken.

Reputatie 6

Het probleem met deze kaartjes is dat ze voor ons dezelfde benaming hebben als de kaartjes die je kan kopen met samenreiskorting. Kijk even goed of dit niet het kaartje met samenreiskorting is, want dan stond mijn collega volledig in zijn recht

Reputatie 7
Badge +3

NS moet ernstig gaan wieden in het aantal kaartsoorten. Zelfs het eigen personeel begrijpt het niet meer.

Reputatie 7
Badge +3

Is wel duidelijk geworden waarom de conducteur het niet geldig vond?

 

Reputatie 7
Badge +1

Is wel duidelijk geworden waarom de conducteur het niet geldig vond?

Nee webcare gooide het uiteindelijk op fout van de conducteur.

Reputatie 7
Badge +3

Is wel duidelijk geworden waarom de conducteur het niet geldig vond?

Reputatie 7
Badge +1

@Momo Ik heb je antwoord dus maar als beste antwoord gekozen. Ik heb op twitter aan TS wel een link naar dit topic gestuurd want ik denk dat diegene na lezing onmiddellijk een dalurenkaart voor een maand gaat nemen.

Reputatie 7
Badge +3

Voor dalurenkorting moet je normaal gesproken met een kaart met abonnement inchecken of samenreizende met iemand met een abonnement.

Op het kaartje staat geen korting vermeld. Alleen ‘enkele reis daluren’. Ik vind dat niet misleidend.

Reputatie 7
Badge +3

Maar daar moet je dan ook nog zo'n ticket 4 dagen van tevoren voor kopen met kans op ziekte verandering van plannen e.d. en dat dus allemaal voor € 2,20 korting.  

Iedereen maakt zijn eigen afwegingen of die wel of niet zo'n ticket aanschaft. Jij en ik zullen een dergelijk ticket dan niet kopen, ik heb een OV-chipkaart met Flex Basis en kan dan voor een maandje Dal Voordeel aanzetten, iemand anders koopt liever zo'n ticket. 

Reputatie 7
Badge +1

Het is toch 10% korting zonder dat je een abonnement hebt. Korting op reizen tijdens de spits kun je alleen krijgen met een abonnement. 

Maar voor deze reis had een Dal Voordeel abonnement iets goedkoper geweest (€12,66 + de €5,60 voor een maandje abonnement). Gaat deze persoon ook terug is het voordeel groter. 

Maar daar moet je dan ook nog zo'n ticket 4 dagen van tevoren voor kopen met kans op ziekte verandering van plannen e.d. en dat dus allemaal voor € 2,20 korting.  

Reputatie 7
Badge +3

Maar dat is dan een lekkere sigaar uit eigen doos dus. Je moet dus in de daluren reizen en krijgt dan 10% korting op een vol-tarief prijs. Dan betaal ik die 10% wel en ga gewoon in de spits reizen.

Iemand die sowieso toch al tijdens de daluren gaat reizen krijgt dan wel korting.

Het is toch 10% korting zonder dat je een abonnement hebt. Korting op reizen tijdens de spits kun je alleen krijgen met een abonnement.

Maar voor deze reis had een Dal Voordeel abonnement iets goedkoper geweest (€12,66 + de €5,60 voor een maandje abonnement). Gaat deze persoon ook terug is het voordeel groter. 

Reputatie 7
Badge +1

Ik vind de naamgeving dan ook op zijn minst misleidend. Met daluren denk je dat het ook dalurentarief is maar het is dus reizen in de daluren met spitstarief en daar weer 10% korting op. 

Reageer