beantwoord

Zoon 10 jaar) lastig gevallen door conducteurs

  • 4 October 2023
  • 42 reacties
  • 1327 Bekeken

Onze zoon is 10 jaar en 5 maanden en gaat sinds september naar het voortgezet onderwijs per trein.

Hij reist per trein, alleen en met een railrunner kaartje.

Sinds september is hij al viermaal ondervraagd door conducteurs die menen dat hij

  1. Geen geldig vervoersbewijs heeft
  2. een kids vrij abb moet gebruiken
  3. zich moet identificeren met een ID kaart

Onze zoon ziet nu steeds meer op tegen reizen met de trein en wij als ouders zijn het zat om via de klantenservice te worden afgescheept met verkeerde adviezen.

Het NS personeel kent niet eens het eigen prijsbeleid en valt nu een kind lastig dat geen identificatieplicht heeft!

Onze vragen en klachten worden niet serieus genomen.

 

wat te doen?

icon

Beste antwoord door Tumtumtum 5 October 2023, 01:26

Bekijk origineel

42 reacties

Reputatie 7

Is het een idee om de klacht schriftelijk (dus met postzegel en al) in te dienen volgens p.12 van de voorwaarden van de NS ? Je kan dan een stapeltje kopiën van die klacht meegeven aan je zoon en die geeft ze dan zonder commentaar door als er weer eens een conducteur hem lastig komt vallen.

 

Puntsgewijs in het midden van de brief in een groter lettertype:

  • Onze zoon is 10 jaar.

  • Identificatieplicht geldt pas vanaf 12 jaar.

  • Met een railrunner kan een kind zelfstandig reizen.

  • Conducteurs behoren dit te weten.

 

 

Je moet het immers simpel houden voor die mannen.

 

Maar ook aan u een wedervraag: hoe had u het graag opgelost zien worden ?

Goed punt. Ik zou graag zien dat er aandacht wordt besteedt aan bejegening van kinderen die zelfstandig reizen in het OV.  Even zoals ouderen, minder validen of elk andere doelgroep die misschien wat extra ondersteuning kan gebruiken.

Reputatie 5

Ik ben zelf al tientallen keren ten onrechte beschuldigd van het reizen zonder geldige check-in. Om het simpele feit dat ik relatief vaak gebruik maak van niet alledaagse reisproducten en conducteurs vaak geen interesse hebben in het lezen en onthouden van hun werkinstructies. NS toetst deze kennis klaarblijkelijk ook onvoldoende.

Zal ook wel nooit verbeteren. Zeker niet bij kinderen die toch al tot de makkelijkste slachtoffers behoren. Heb zelf rond die leeftijd ook veel zelfstandig gereisd en als alleenreizend kind word je toch...hoe zeg je dat...opgezocht. Iets van alle tijden.

Reputatie 4

Tja, leeftijden zijn moeilijk te schatten. Er zijn veel 12 jarigen die gewoon een railrunner kaartje kopen en dat willen ze checken dus ergens begrijp ik dat wel. 

 

Misschien een foto van z'n ID op een mobieltje meenemen? Dan is er ook weinig aan de hand.

 

Je moet je ID verplicht meenemen vanaf je 12e maar hoe zie je van de buitenkant dat iemand 12 is en niet 10 of 11. Blijft een dingetje.

 

En iedere dag zijn er zoveel mensen met smoesjes. Ja ook kinderen, veelal pubers die misbruik maken van zaken dus zo zwart wit is het allemaal niet. 

Reputatie 7
Badge

Los van de eerdere goede adviezen en het feit dat het uiteraard zeer vervelend is dat uw zoon hier zo'n last van heeft, vrees ik dat conducteurs hier wel een punt hebben. De wettelijke identifjcatieplicht, die pas vanaf 12 jaar geldt, is namelijk noet de enige grond om bij controle in de trein een identiteitsbewijs te moeten kunnen tonen. In artikel 4.1 van de algemene voorwaarden van NS staat: "Op de stations en in de trein bent u verplicht om u, steeds als u gebruik maakt van een leeftijdsgebonden of persoonsgebonden Vervoerbewijs of als u een (huis)regel, voorwaarde of wettelijke bepaling overtreedt, te kunnen identificeren met een wettelijk erkend identificatiebewijs;" Bij reizen met een railrunner, een leeftijdsgebonden vervoersbewijs, is uw zoon m.i. dus wel degelijkt verplicht zich te kunnen legitimeren.

Reputatie 1

Los van de eerdere goede adviezen en het feit dat het uiteraard zeer vervelend is dat uw zoon hier zo'n last van heeft, vrees ik dat conducteurs hier wel een punt hebben. De wettelijke identifjcatieplicht, die pas vanaf 12 jaar geldt, is namelijk noet de enige grond om bij controle in de trein een identiteitsbewijs te moeten kunnen tonen. In artikel 4.1 van de algemene voorwaarden van NS staat: "Op de stations en in de trein bent u verplicht om u, steeds als u gebruik maakt van een leeftijdsgebonden of persoonsgebonden Vervoerbewijs of als u een (huis)regel, voorwaarde of wettelijke bepaling overtreedt, te kunnen identificeren met een wettelijk erkend identificatiebewijs;" Bij reizen met een railrunner, een leeftijdsgebonden vervoersbewijs, is uw zoon m.i. dus wel degelijkt verplicht zich te kunnen legitimeren.

De wet zegt echter dat kinderen onder de twaalf dat niet hoeven. Gelukkig gaat de wet boven de algemene voorwaarden. Ik snap de conducteurs wel een beetje, want over het algemeen zijn kinderen die naar de middelbare school gaan wèl twaalf of ouder. 

 

Reputatie 7
Badge +4

Gewoon structureel oplossen door in de trein ook voor kinderen die alleen reizen een geldig identificatiebewijs verplicht te stellen. Het is een maas in de wet waarbij er altijd mensen zijn die daar misbruik van maken. Het is wel erg dat het kennelijk zo moet. Of sta Railrunners alleen nog toe op een persoonlijke chipkaart die jaarlijks vervangen wordt als tussenoplossing.

 

Er is zo langzamerhand een terreur van mensen die frauderen in de trein, en voor de hand liggende en redelijke regelgeving ondergraven. Heel vervelend voor normale ouders die hun kinderen opvoeden op een correcte manier gebruik te maken van een al zeer goedkoop kaartje.

Reputatie 1

Nee, het is geen maas in de wet. Het is een wettelijke bescherming van kinderen. De leeftijdsgrens is zelfs bij uitzondering al naar beneden bijgesteld voor het OV. 

Ik weet een betere oplossing. OV gratis voor mensen tot achttien jaar. Maar daar hebben we de politiek voor nodig. (Gelukkig bijna verkiezingen).

 

 

Badge +3

Er wordt (dus) misbruik van gemaakt.

Hoe stoppen we dat?

Door te handhaven… 🙄

Ik weet een betere oplossing. OV gratis voor mensen tot achttien jaar.

Nee, alsjeblieft niet! 😣 Want dan blijft er geen werk/stilte coupé of 1e klas meer over omdat die jongeren er moeten/mogen zitten!

En die hebben helaas meestal maling aan de gewenste rust in een trein.

Reputatie 1

Ik denk dat als je rust, stilte en alleen wilt zitten, de auto het beste voor je is. Eersteklas is sowieso een achterhaald concept.

@Fina2023 

Wie mag vragen naar mijn identiteitsbewijs en wanneer? | Rijksoverheid.nl

 

Altijd handig dat je een conducteur mag vragen om zich te legitimeren...

Reputatie 7
Badge

De wet zegt echter dat kinderen onder de twaalf dat niet hoeven.

Dat is helaas niet helemaal waar.

Artikel 2 van de Wet op de Identificatieplicht stelt dat "Een ieder die de leeftijd van veertien jaar heeft bereikt (...) verplicht [is] op de eerste vordering van een ambtenaar (...) een identiteitsbewijs (...) ter inzage aan te bieden."

Dat is iets anders dan dat de wet zou bepalen dat kinderen niet (ook, in bepaalde situaties, op andere gronden) verplicht kunnen worden een identiteitsbewijs te tonen. Dat had er ook kunnen staan, maar dat staat er dus niet. Anders zou artikel 92 van de WP2000 wat ik onderaan deze reactie nog aan zal halen hier ook tegenstrijdig mee zijn.

M.i. is de bepaling over identificatieplicht uit de voorwaarden van NS waar u zich bij aanschaf van een vervoerbewijs aan verbindt, daarmee niet strijdig met (hoewel verdergaand dan) de wet.

Gewoon structureel oplossen door in de trein ook voor kinderen die alleen reizen een geldig identificatiebewijs verplicht te stellen. Het is een maas in de wet waarbij er altijd mensen zijn die daar misbruik van maken. Het is wel erg dat het kennelijk zo moet.

Bij zwartrijden is dit al zo. Artikel 92 WP2000 stelt "De reiziger die de leeftijd van veertien jaar nog niet heeft bereikt, is verplicht op de eerste vordering van de artikelen 87 en 89 bedoelde ambtenaren en personen die hebben vastgesteld dat de reiziger heeft gehandeld in strijd met de artikelen 70 of 71, een identiteitsbewijs als bedoeld in artikel 1 van de Wet op de identificatieplicht ter inzage aan te bieden."

Reputatie 7
Badge

Dat laatste 'geldt' overigens pas vanaf 12 jaar omdat artikel 486 van het Wetboek van strafvordering bepaalt dat "Niemand (...) strafrechtelijk [kan] worden vervolgd wegens een feit, begaan voordat hij de leeftijd van twaalf jaren heeft bereikt."

Reputatie 4

Los van de eerdere goede adviezen en het feit dat het uiteraard zeer vervelend is dat uw zoon hier zo'n last van heeft, vrees ik dat conducteurs hier wel een punt hebben. De wettelijke identifjcatieplicht, die pas vanaf 12 jaar geldt, is namelijk noet de enige grond om bij controle in de trein een identiteitsbewijs te moeten kunnen tonen. In artikel 4.1 van de algemene voorwaarden van NS staat: "Op de stations en in de trein bent u verplicht om u, steeds als u gebruik maakt van een leeftijdsgebonden of persoonsgebonden Vervoerbewijs of als u een (huis)regel, voorwaarde of wettelijke bepaling overtreedt, te kunnen identificeren met een wettelijk erkend identificatiebewijs;" Bij reizen met een railrunner, een leeftijdsgebonden vervoersbewijs, is uw zoon m.i. dus wel degelijkt verplicht zich te kunnen legitimeren.

De wet zegt echter dat kinderen onder de twaalf dat niet hoeven. Gelukkig gaat de wet boven de algemene voorwaarden. Ik snap de conducteurs wel een beetje, want over het algemeen zijn kinderen die naar de middelbare school gaan wèl twaalf of ouder. 

 

Allemaal leuk en aardig, maar daar ga je al weer. Mensen zijn niet goed in leeftijden schatten. Dus wie zegt mij dat Pietje of Marietje 10 is en geen 12. Dat kan je dus simpelweg oplossen door even een foto te maken van een ID en die mee te geven.

 

Je moet toch wat. Kan je wel lekker recalcitrant gaan roepen dat conducteurs je kind lastig vallen, maar dan weiger je zelf dus ook mee te werken aan een oplossing. Werk mee, geen probleem.

Er wordt nu eenmaal veel gefraudeerd door jongeren met Railrunners en Jongeren dagkaarten. Dat is inmiddels wel een feit en geen mening meer gezien de cijfers. Die treinen zitten vaak stampensvol met fraudeurs, zwart en grijsrijders.

Hoe ga je dat tegen? Handhaving. Handhaaf je, doe je het weer niet goed. Zoveel mensen zoveel wensen. Werk gewoon mee en er is niets aan de hand. Die HCs komen iedere dag 100 lulsmoezen tegen op die treinen en mensen die denken wel even de eigen regels te bepalen. Van niet mee willen werken tot aan verbale en fysieke agressie. sta je daar, midden in een weiland zonder enige backup. Maar vervolgens vragen mensen zich af waarom ze nooit meer een HC zien.

Mjah…

 

Ik merk het in de samenleving steeds meer. Het gelijk willen hebben om je gelijk te kunnen halen. Meedenken en meewerken aan een oplossing, ho maar. We worden er met z'n allen als samenleving niet leuker op.

Reputatie 7
Badge

Jong of oud, iedereen moet een geldig plaatsbewijs hebben. Het niet hebben ervan heeft consequenties. Dan maakt het niet uit of je 12 of 62 bent. Met een mentaliteit van “de regels gelden niet voor mij” komen we er niet.

Reputatie 7

Deze discussie gaat weer he-le-maal de verkeerde kant op !

Die jongen heeft betaald voor een geldig kaartje. Mag hij dan ook eens reizen zonder lastig gevallen te worden door allerlei volk in NS-uniform ?

 

Tumtumtum's probeert hier te beweren, dat dit de jongens eigen schuld is, omdat hij geen identiteitskaart toont. Maar vertel eens, @Tumtumtum hoe lost een identiteitskaart precies op, dat een controleur een Railrunner geen geldig vervoersbewijs vindt of dat een conducteur zegt, dat de jongen met een Kids Vrij moet reizen ?

Onze zoon is 10 jaar en 5 maanden en gaat sinds september naar het voortgezet onderwijs per trein.

Hij reist per trein, alleen en met een railrunner kaartje.

 

Wat voor kaartje is dat eigenlijk? Met een e-ticket moet je je namelijk wel altijd kunnen identificeren.

Badge +3

Dat geldt niet voor een Railrunner:

Het tonen van een geldig identiteitsdocument met foto geldt niet voor kinderen reizend met een Railrunner. Wel staat hun naam en de reisdatum op het e-ticket.

Bedankt voor de correctie @Tochjo , ik baseerde me op onvolledige informatie van https://www.ns.nl/reisinformatie/ns-app/e-tickets.html

Het e-ticket is persoonsgebonden en alleen geldig in combinatie met een geldig identificatiebewijs;

Reputatie 4

Deze discussie gaat weer he-le-maal de verkeerde kant op !

Die jongen heeft betaald voor een geldig kaartje. Mag hij dan ook eens reizen zonder lastig gevallen te worden door allerlei volk in NS-uniform ?

 

Tumtumtum's probeert hier te beweren, dat dit de jongens eigen schuld is, omdat hij geen identiteitskaart toont. Maar vertel eens, @Tumtumtum hoe lost een identiteitskaart precies op, dat een controleur een Railrunner geen geldig vervoersbewijs vindt of dat een conducteur zegt, dat de jongen met een Kids Vrij moet reizen ?

 

Je legt me woorden in de mond.

 

Ik geef enkel aan dat er veel gefraudeerd wordt en dat mensen niet kunnen zien of een kind 10,11 of 12 is. Dat het simpelweg te verhelpen valt door even een foto van een ID mee te geven zodat de HC weet dat het een geldig vervoersbewijs is voor die persoon.

 

Op het moment dat iemand van 12 er mee reist is het simpelweg geen geldig vervoersbewijs voor die 12 jarige.

 

Je kan ook gewoon moeilijk doen om het moeilijk doen

Reputatie 7

Neen, het probleem is dus niet simpelweg op te lossen ‘met een foto van een ID’.

De conducteurs kennen hun vak niet en vallen de betalende klant lastig. 

 

Enige suggestie dat de jongen fout zou zijn is dus volledig ongepast.

 

 

Je kan ook gewoon moeilijk doen om het moeilijk doen

 

Zo dus ! Dat slaat nergens op.

 

Tenzij je natuurlijk over de conducteur spreekt. Maar dat lijkt niet zo te zijn.

Reputatie 4

Neen, het probleem is dus niet simpelweg op te lossen ‘met een foto van een ID’.

De conducteurs kennen hun vak niet en vallen de betalende klant lastig. 

 

Enige suggestie dat de jongen fout zou zijn is dus volledig ongepast.

 

 

Je kan ook gewoon moeilijk doen om het moeilijk doen

 

Zo dus ! Dat slaat nergens op.

 

Tenzij je natuurlijk over de conducteur spreekt. Maar dat lijkt niet zo te zijn.

 

Ik zeg nergens dat die jongen fout zit.

 

Maar als ouders kan je wel meedenken. Ik vind dat jij moeilijk doet om het moeilijk doen. Er is een vrij simpele oplossing namelijk.

Veel jongeren maken misbruik van tickets zoals Railrunners en Jongeren dalkaarten. Dat is algemeen bekend. Van buitenaf kan je niet altijd de leeftijd schatten, dus dat ze bij twijfel naar je ID vragen is geen gekke gedachte. Dat is niet meteen lastig vallen of het werk niet verstaan.

Een railrunner in de handen van een 12 jarige is namelijk geen geldig vervoersbewijs. Het is gewoon fraude. In de handen van iemand van 4 tm 11 is het wel een geldig vervoersbewijs. Om dat vast te stellen heb je bij twijfel soms identificatie nodig. Maar een 10 of 11 jarige heeft geen identificatie dus dan is het cirkeltje rond. Er zijn namelijk ook gewoon 12, 13 enz jarigen die zeggen geen ID bewijs te hebben of zich jonger voordoen dan dat ze zijn.

Door geen voorwaarden van identificatie te stellen aan een Railrunner is dit dus ook de fout van NS. Zij scheppen (wederom) een moeilijk te handhaven product. Zodra die hanggroepjes dat door krijgen komen ze allemaal met die Railrunnerkaartjes aanzetten en kan het circus beginnen.

 

Wat is de moeite om even een papiertje mee te geven of een foto op je telefoon? Niks, helemaal niks. Dus als je daar niet aan mee wilt doen vind ik dat je idd moeilijk doet om het moeilijk doen ja. Kan je gelijk hebben per de voorwaarden van het product omdat je kind nog geen 12 is, maar even meedenken lijkt me ook niet veel gevraagd.

 

 

Reputatie 7

Je blijft wel lekker doordrammen.

Nogmaals: er komt er weer eentje van de NS die jongen lastig vallen met “JIJ MOET MET EEN KIDS VRIJ REIZEN !”

Wat helpt een foto van een identiteitskaart daaraan ?

@Tumtumtum Met een kopie van het ID kun je je niet identificeren. Het is ook niet wenselijk om dit te doen, want je moet mensen geen verkeerde dingen aanleren. Als je het in het OV accepteert, schep je de verwachting dat het buiten het OV ook mag.

Ik zie veel staan dat gesuggereerd wordt met legitimeren met foto van Identificatiebewijs. Dat mogen instanties en zeer mogelijk conducteurs niet accepteren als geldig ID-middel! Rijksoverheid benoemd het als ongeldig middel. 

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/identificatieplicht/vraag-en-antwoord/met-welke-identiteitsbewijzen-kan-ik-mij-identificeren#:~:text=Ongeldige%20documenten%20voor%20identificatie&text=een%20kopie%20of%20foto%20van%20uw%20identiteitsbewijs.

Natuurlijk vraag ik me af hoe moeilijk men wilt doen bij 10-12 jarige. Maar zo te lezen doen conducteurs al veelvuldig moeilijk bij deze jongen. 

Reageer