beantwoord

Zoon 10 jaar) lastig gevallen door conducteurs

  • 4 October 2023
  • 42 reacties
  • 1339 Bekeken

Onze zoon is 10 jaar en 5 maanden en gaat sinds september naar het voortgezet onderwijs per trein.

Hij reist per trein, alleen en met een railrunner kaartje.

Sinds september is hij al viermaal ondervraagd door conducteurs die menen dat hij

  1. Geen geldig vervoersbewijs heeft
  2. een kids vrij abb moet gebruiken
  3. zich moet identificeren met een ID kaart

Onze zoon ziet nu steeds meer op tegen reizen met de trein en wij als ouders zijn het zat om via de klantenservice te worden afgescheept met verkeerde adviezen.

Het NS personeel kent niet eens het eigen prijsbeleid en valt nu een kind lastig dat geen identificatieplicht heeft!

Onze vragen en klachten worden niet serieus genomen.

 

wat te doen?

icon

Beste antwoord door Tumtumtum 5 October 2023, 01:26

Bekijk origineel

42 reacties

Reputatie 7

Is het een idee om de klacht schriftelijk (dus met postzegel en al) in te dienen volgens p.12 van de voorwaarden van de NS ? Je kan dan een stapeltje kopiën van die klacht meegeven aan je zoon en die geeft ze dan zonder commentaar door als er weer eens een conducteur hem lastig komt vallen.

 

Puntsgewijs in het midden van de brief in een groter lettertype:

  • Onze zoon is 10 jaar.

  • Identificatieplicht geldt pas vanaf 12 jaar.

  • Met een railrunner kan een kind zelfstandig reizen.

  • Conducteurs behoren dit te weten.

 

 

Je moet het immers simpel houden voor die mannen.

 

Maar ook aan u een wedervraag: hoe had u het graag opgelost zien worden ?

Badge +3

Dat geldt niet voor een Railrunner:

Het tonen van een geldig identiteitsdocument met foto geldt niet voor kinderen reizend met een Railrunner. Wel staat hun naam en de reisdatum op het e-ticket.

Reputatie 7
Badge +3

Dat hoeft-ie niet zeker te weten. NS moet bewijzen dat iemand schuldig is. Een kind hoeft niet te bewijzen dat-ie onschuldig is.

Reputatie 7

Deze discussie gaat weer he-le-maal de verkeerde kant op !

Die jongen heeft betaald voor een geldig kaartje. Mag hij dan ook eens reizen zonder lastig gevallen te worden door allerlei volk in NS-uniform ?

 

Tumtumtum's probeert hier te beweren, dat dit de jongens eigen schuld is, omdat hij geen identiteitskaart toont. Maar vertel eens, @Tumtumtum hoe lost een identiteitskaart precies op, dat een controleur een Railrunner geen geldig vervoersbewijs vindt of dat een conducteur zegt, dat de jongen met een Kids Vrij moet reizen ?

Reputatie 5

Ik ben zelf al tientallen keren ten onrechte beschuldigd van het reizen zonder geldige check-in. Om het simpele feit dat ik relatief vaak gebruik maak van niet alledaagse reisproducten en conducteurs vaak geen interesse hebben in het lezen en onthouden van hun werkinstructies. NS toetst deze kennis klaarblijkelijk ook onvoldoende.

Zal ook wel nooit verbeteren. Zeker niet bij kinderen die toch al tot de makkelijkste slachtoffers behoren. Heb zelf rond die leeftijd ook veel zelfstandig gereisd en als alleenreizend kind word je toch...hoe zeg je dat...opgezocht. Iets van alle tijden.

Reputatie 7
Badge +4

Gewoon structureel oplossen door in de trein ook voor kinderen die alleen reizen een geldig identificatiebewijs verplicht te stellen. Het is een maas in de wet waarbij er altijd mensen zijn die daar misbruik van maken. Het is wel erg dat het kennelijk zo moet. Of sta Railrunners alleen nog toe op een persoonlijke chipkaart die jaarlijks vervangen wordt als tussenoplossing.

 

Er is zo langzamerhand een terreur van mensen die frauderen in de trein, en voor de hand liggende en redelijke regelgeving ondergraven. Heel vervelend voor normale ouders die hun kinderen opvoeden op een correcte manier gebruik te maken van een al zeer goedkoop kaartje.

Ik heb bewust hier nog niet op gereageerd, maar ik ga het nu wel doen. Ik ga niet iedereen quoten, want dan gaan we de mist in. 

Laat ik beginnen met het feit dat het niet fijn is als je je als kind niet prettig voelt tijdens een controle.

Vragen staat iedereen vrij, dus ik mag iedereen zijn ID vragen. Ook aan die 1 jarige baby, maar het antwoord kan ook nee zijn.

Als ik twijfel over de leeftijd, ja, dat is nou eenmaal erg lastig, is het handig als men zich kan identificeren. Kan of wil men dat niet, dat wekt interesse. 

Als ik lees over de slechte kennis van collega's, tja, das niet ok. 

Iedereen kan zeggen wat ie wil, maar daar krijg je wel meer weerstand van van conducteurs. 

Waar ik wel meezit, is als een kind alleen met de trein reist, wel iets bij zich heeft waaruit blijkt wie hij of zij is. Dat geldt trouwens voor iedereen, want stel dat er iets gebeurd en de hulpdiensten willen contact krijgen met familie, dat wordt lastig als men helemaal niets bij zich heeft.

Reputatie 4

Neen, het probleem is dus niet simpelweg op te lossen ‘met een foto van een ID’.

De conducteurs kennen hun vak niet en vallen de betalende klant lastig. 

 

Enige suggestie dat de jongen fout zou zijn is dus volledig ongepast.

 

 

Je kan ook gewoon moeilijk doen om het moeilijk doen

 

Zo dus ! Dat slaat nergens op.

 

Tenzij je natuurlijk over de conducteur spreekt. Maar dat lijkt niet zo te zijn.

 

Ik zeg nergens dat die jongen fout zit.

 

Maar als ouders kan je wel meedenken. Ik vind dat jij moeilijk doet om het moeilijk doen. Er is een vrij simpele oplossing namelijk.

Veel jongeren maken misbruik van tickets zoals Railrunners en Jongeren dalkaarten. Dat is algemeen bekend. Van buitenaf kan je niet altijd de leeftijd schatten, dus dat ze bij twijfel naar je ID vragen is geen gekke gedachte. Dat is niet meteen lastig vallen of het werk niet verstaan.

Een railrunner in de handen van een 12 jarige is namelijk geen geldig vervoersbewijs. Het is gewoon fraude. In de handen van iemand van 4 tm 11 is het wel een geldig vervoersbewijs. Om dat vast te stellen heb je bij twijfel soms identificatie nodig. Maar een 10 of 11 jarige heeft geen identificatie dus dan is het cirkeltje rond. Er zijn namelijk ook gewoon 12, 13 enz jarigen die zeggen geen ID bewijs te hebben of zich jonger voordoen dan dat ze zijn.

Door geen voorwaarden van identificatie te stellen aan een Railrunner is dit dus ook de fout van NS. Zij scheppen (wederom) een moeilijk te handhaven product. Zodra die hanggroepjes dat door krijgen komen ze allemaal met die Railrunnerkaartjes aanzetten en kan het circus beginnen.

 

Wat is de moeite om even een papiertje mee te geven of een foto op je telefoon? Niks, helemaal niks. Dus als je daar niet aan mee wilt doen vind ik dat je idd moeilijk doet om het moeilijk doen ja. Kan je gelijk hebben per de voorwaarden van het product omdat je kind nog geen 12 is, maar even meedenken lijkt me ook niet veel gevraagd.

 

 

Reputatie 5

Dat hoeft-ie niet zeker te weten. NS moet bewijzen dat iemand schuldig is. Een kind hoeft niet te bewijzen dat-ie onschuldig is.

Tja, een 12 jarige is ook een kind en moet wel degelijk een ID bij zich hebben. Hoe stel je vast dat degene 10, 11, 12 of 13 is bijv? Door een ID te vragen. Maar een kind van 11 hoeft zich niet te identificeren dus dan heb je dat cirkeltje weer.

Het is geen cirkeltje en het is ook eigenlijk heel simpel. Een kind van 11 hoeft zich niet te identificeren, ook niet als een conducteur dat wil.

Dat een 12-jarige of 13-jarige hier misbruik van kan maken is niet het probleem van de 11-jarige. Daarmee ontstaat namelijk geen identificatieplicht voor de 11-jarige.

Reputatie 7
Badge

Los van de eerdere goede adviezen en het feit dat het uiteraard zeer vervelend is dat uw zoon hier zo'n last van heeft, vrees ik dat conducteurs hier wel een punt hebben. De wettelijke identifjcatieplicht, die pas vanaf 12 jaar geldt, is namelijk noet de enige grond om bij controle in de trein een identiteitsbewijs te moeten kunnen tonen. In artikel 4.1 van de algemene voorwaarden van NS staat: "Op de stations en in de trein bent u verplicht om u, steeds als u gebruik maakt van een leeftijdsgebonden of persoonsgebonden Vervoerbewijs of als u een (huis)regel, voorwaarde of wettelijke bepaling overtreedt, te kunnen identificeren met een wettelijk erkend identificatiebewijs;" Bij reizen met een railrunner, een leeftijdsgebonden vervoersbewijs, is uw zoon m.i. dus wel degelijkt verplicht zich te kunnen legitimeren.

Badge +3

Er wordt (dus) misbruik van gemaakt.

Hoe stoppen we dat?

Door te handhaven… 🙄

Ik weet een betere oplossing. OV gratis voor mensen tot achttien jaar.

Nee, alsjeblieft niet! 😣 Want dan blijft er geen werk/stilte coupé of 1e klas meer over omdat die jongeren er moeten/mogen zitten!

En die hebben helaas meestal maling aan de gewenste rust in een trein.

Reputatie 4

Los van de eerdere goede adviezen en het feit dat het uiteraard zeer vervelend is dat uw zoon hier zo'n last van heeft, vrees ik dat conducteurs hier wel een punt hebben. De wettelijke identifjcatieplicht, die pas vanaf 12 jaar geldt, is namelijk noet de enige grond om bij controle in de trein een identiteitsbewijs te moeten kunnen tonen. In artikel 4.1 van de algemene voorwaarden van NS staat: "Op de stations en in de trein bent u verplicht om u, steeds als u gebruik maakt van een leeftijdsgebonden of persoonsgebonden Vervoerbewijs of als u een (huis)regel, voorwaarde of wettelijke bepaling overtreedt, te kunnen identificeren met een wettelijk erkend identificatiebewijs;" Bij reizen met een railrunner, een leeftijdsgebonden vervoersbewijs, is uw zoon m.i. dus wel degelijkt verplicht zich te kunnen legitimeren.

De wet zegt echter dat kinderen onder de twaalf dat niet hoeven. Gelukkig gaat de wet boven de algemene voorwaarden. Ik snap de conducteurs wel een beetje, want over het algemeen zijn kinderen die naar de middelbare school gaan wèl twaalf of ouder. 

 

Allemaal leuk en aardig, maar daar ga je al weer. Mensen zijn niet goed in leeftijden schatten. Dus wie zegt mij dat Pietje of Marietje 10 is en geen 12. Dat kan je dus simpelweg oplossen door even een foto te maken van een ID en die mee te geven.

 

Je moet toch wat. Kan je wel lekker recalcitrant gaan roepen dat conducteurs je kind lastig vallen, maar dan weiger je zelf dus ook mee te werken aan een oplossing. Werk mee, geen probleem.

Er wordt nu eenmaal veel gefraudeerd door jongeren met Railrunners en Jongeren dagkaarten. Dat is inmiddels wel een feit en geen mening meer gezien de cijfers. Die treinen zitten vaak stampensvol met fraudeurs, zwart en grijsrijders.

Hoe ga je dat tegen? Handhaving. Handhaaf je, doe je het weer niet goed. Zoveel mensen zoveel wensen. Werk gewoon mee en er is niets aan de hand. Die HCs komen iedere dag 100 lulsmoezen tegen op die treinen en mensen die denken wel even de eigen regels te bepalen. Van niet mee willen werken tot aan verbale en fysieke agressie. sta je daar, midden in een weiland zonder enige backup. Maar vervolgens vragen mensen zich af waarom ze nooit meer een HC zien.

Mjah…

 

Ik merk het in de samenleving steeds meer. Het gelijk willen hebben om je gelijk te kunnen halen. Meedenken en meewerken aan een oplossing, ho maar. We worden er met z'n allen als samenleving niet leuker op.

Bedankt voor de correctie @Tochjo , ik baseerde me op onvolledige informatie van https://www.ns.nl/reisinformatie/ns-app/e-tickets.html

Het e-ticket is persoonsgebonden en alleen geldig in combinatie met een geldig identificatiebewijs;

Reputatie 4

Tja, leeftijden zijn moeilijk te schatten. Er zijn veel 12 jarigen die gewoon een railrunner kaartje kopen en dat willen ze checken dus ergens begrijp ik dat wel. 

 

Misschien een foto van z'n ID op een mobieltje meenemen? Dan is er ook weinig aan de hand.

 

Je moet je ID verplicht meenemen vanaf je 12e maar hoe zie je van de buitenkant dat iemand 12 is en niet 10 of 11. Blijft een dingetje.

 

En iedere dag zijn er zoveel mensen met smoesjes. Ja ook kinderen, veelal pubers die misbruik maken van zaken dus zo zwart wit is het allemaal niet. 

Reputatie 1

Nee, het is geen maas in de wet. Het is een wettelijke bescherming van kinderen. De leeftijdsgrens is zelfs bij uitzondering al naar beneden bijgesteld voor het OV. 

Ik weet een betere oplossing. OV gratis voor mensen tot achttien jaar. Maar daar hebben we de politiek voor nodig. (Gelukkig bijna verkiezingen).

 

 

Reputatie 4

Dat hoeft-ie niet zeker te weten. NS moet bewijzen dat iemand schuldig is. Een kind hoeft niet te bewijzen dat-ie onschuldig is.

 

Tja, een 12 jarige is ook een kind en moet wel degelijk een ID bij zich hebben. Hoe stel je vast dat degene 10, 11, 12 of 13 is bijv? Door een ID te vragen. Maar een kind van 11 hoeft zich niet te identificeren dus dan heb je dat cirkeltje weer.

Het vragen naar een ID staat de HC vrij bij twijfel en is geen lastig vallen. Maar als zo'n kind zegt, ik ben 11 of geboren op bladiebla dan heb je geen poot om op te staan en moet je gewoon doorlopen als HC.

Maar stel he, je hebt overduidelijk een 14 jarige met een railrunnerkaartje. Maar hey, je kan niet bewijzen dat degene niet onder de 12 is. Degene zegt dat ie 11 is en zich niet hoeft te identificeren. Hoe zou jij het dan aanpakken? Is dan het vragen naar een ID nog steeds lastig vallen? 

 

Volgens mij heb ik ook al aangegeven dat de NS dit zelf in de hand werkt door geen verdere voorwaarden aan dit product te verbinden zoals samen reizen met een volwassene of identificatieplicht. Op dat moment werk je dit soort discussies en dus eventuele fraude in de hand.

Om alle pubers op hun droge ogen te geloven is ook tamelijk naïef gezien alle fraude gevallen. 

Reputatie 7

Het vragen naar een ID staat de HC vrij bij twijfel en is geen lastig vallen. Maar als zo'n kind zegt, ik ben 11 of geboren op bladiebla dan heb je geen poot om op te staan en moet je gewoon doorlopen als HC.

 

Je moet toch maar weer de allereerste post in dit draadje lezen.

Jouw ‘antwoorden’ hebben niets te maken met het gestelde probleem.

De genoemde voorbeelden zijn overduidelijk wél ‘lastig vallen’ en de vraagsteller vraagt er een oplossing voor.

Reputatie 4

Dat hoeft-ie niet zeker te weten. NS moet bewijzen dat iemand schuldig is. Een kind hoeft niet te bewijzen dat-ie onschuldig is.

Tja, een 12 jarige is ook een kind en moet wel degelijk een ID bij zich hebben. Hoe stel je vast dat degene 10, 11, 12 of 13 is bijv? Door een ID te vragen. Maar een kind van 11 hoeft zich niet te identificeren dus dan heb je dat cirkeltje weer.

Het is geen cirkeltje en het is ook eigenlijk heel simpel. Een kind van 11 hoeft zich niet te identificeren, ook niet als een conducteur dat wil.

Dat een 12-jarige of 13-jarige hier misbruik van kan maken is niet het probleem van de 11-jarige. Daarmee ontstaat namelijk geen identificatieplicht voor de 11-jarige.

Maar dat zeg ik dus ook niet. Ik zeg juist dat een 11 jarige geen identificatieplicht heeft en dat de NS aan het probleem bij draagt door deze voorwaarden te scheppen. Een puber vragen om een ID is echter niet lastig vallen, zeker omdat leeftijden lastig te schatten zijn. Antwoord het kind met zijn geboortedatum of leeftijd, dan heb je als HC dus geen poot om op te staan. Maar dat is nog steeds niet lastig vallen.

Maar iedereen voortaan met een railrunner gewoon laten zitten, scannen dat ding en doorlopen of?

 

 

Het vragen naar een ID staat de HC vrij bij twijfel en is geen lastig vallen. Maar als zo'n kind zegt, ik ben 11 of geboren op bladiebla dan heb je geen poot om op te staan en moet je gewoon doorlopen als HC.

 

Je moet toch maar weer de allereerste post in dit draadje lezen.

Jouw ‘antwoorden’ hebben niets te maken met het gestelde probleem.

De genoemde voorbeelden zijn overduidelijk wél ‘lastig vallen’ en de vraagsteller vraagt er een oplossing voor.

Hierin verschillen wij duidelijk van mening.

Het vragen om een ID is niet lastig vallen. Als de 11 jarige zegt, ik ben 11 en heb geen ID bij me dan ben je uitgepraat als HC. Nergens lees ik van een boete, de trein uitzetten of een kruisverhoor en drammen. Wel dat er een ID wordt gevraagd en iets over dat KidsVrij abbo.

De Kidsvrij info die ze geven klopt niet. Maar is dat 1 of alle 4 de keren gezegd? Dat is een terechte klacht van het gebrek aan productkennis van de TO. Of hebben er al 4 verschillende HCs op hetzelfde lijntje alle dingen beweerd en die jongen lastig gevallen met drammen, dreigen en weet ik het wat.

Maar nergens geef je echt antwoord dus ik laat het hier bij met tot antwoorden tegen jou

Reputatie 7

Goed, speciaal voor de slechte lezertjes hier. Dit is het probleem:

 

Onze zoon is 10 jaar en 5 maanden en gaat sinds september naar het voortgezet onderwijs per trein.

Hij reist per trein, alleen en met een railrunner kaartje.

Sinds september is hij al viermaal ondervraagd door conducteurs die menen dat hij

  1. Geen geldig vervoersbewijs heeft
  2. een kids vrij abb moet gebruiken
  3. zich moet identificeren met een ID kaart

Onze zoon ziet nu steeds meer op tegen reizen met de trein en wij als ouders zijn het zat om via de klantenservice te worden afgescheept met verkeerde adviezen.

Het NS personeel kent niet eens het eigen prijsbeleid en valt nu een kind lastig dat geen identificatieplicht heeft!

Onze vragen en klachten worden niet serieus genomen.

 

Dat is dus niet ‘vragen om een id’.

 

 

Er staat inderdaad geen kruisverhoor. Maar wel ondervraagd.

Er staat niet drammen. Maar wel valt nu een kind lastig.

 

 

Hoe de NS met zijn eigen producten moet omgaan, is het probleem van de NS. Niet van de klant. Maar goed… de NS had natuurlijk pas de tijd om daar over na te denken sinds 1 april 1987.

Reputatie 4

Over slecht lezen gesproken. Kan je zelf ook wat van. Ik ga hier dan ook niet op in.

Reputatie 7
Badge +3

Als het om een Railrunner als e-ticket gaat staat de naam van het kind op het ticket. Dus wat is nu eigenlijk het probleem?

Reputatie 7
Badge

Jong of oud, iedereen moet een geldig plaatsbewijs hebben. Het niet hebben ervan heeft consequenties. Dan maakt het niet uit of je 12 of 62 bent. Met een mentaliteit van “de regels gelden niet voor mij” komen we er niet.

Badge +3

Als een conducteur zegt dat een Railrunner ongeldig is en dat een kind met een Kids Vrij abonnement zou moeten reizen mag diegene op herinstructie.

Uiteraard heeft een kind met Kids Vrij een persoonlijke kaart (geboortedatum is bekend want uit te lezen), maar bij Kids Vrij is een begeleider nodig (12 jaar of ouder)!

Met een Railrunner mag een kind zelfstandig reizen (bij 1e klas alleen onder begeleiding van een volwassene, dus 18+)

@Ferdinand Delasoie 

Heb het eens meegemaakt tijdens een reanimatie, de hulpdiensten wilden weten wie het slachtoffer was, nl oa de medische gegevens te kunnen raadplegen. Het zou je leven kunnen redden, vandaar.

Onze zoon is 10 jaar en 5 maanden en gaat sinds september naar het voortgezet onderwijs per trein.

Hij reist per trein, alleen en met een railrunner kaartje.

 

Wat voor kaartje is dat eigenlijk? Met een e-ticket moet je je namelijk wel altijd kunnen identificeren.

Reageer