beantwoord

Zoon 10 jaar) lastig gevallen door conducteurs

  • 4 October 2023
  • 42 reacties
  • 1331 Bekeken

Onze zoon is 10 jaar en 5 maanden en gaat sinds september naar het voortgezet onderwijs per trein.

Hij reist per trein, alleen en met een railrunner kaartje.

Sinds september is hij al viermaal ondervraagd door conducteurs die menen dat hij

  1. Geen geldig vervoersbewijs heeft
  2. een kids vrij abb moet gebruiken
  3. zich moet identificeren met een ID kaart

Onze zoon ziet nu steeds meer op tegen reizen met de trein en wij als ouders zijn het zat om via de klantenservice te worden afgescheept met verkeerde adviezen.

Het NS personeel kent niet eens het eigen prijsbeleid en valt nu een kind lastig dat geen identificatieplicht heeft!

Onze vragen en klachten worden niet serieus genomen.

 

wat te doen?

icon

Beste antwoord door Tumtumtum 5 October 2023, 01:26

Bekijk origineel

42 reacties

Reputatie 7

Ik dacht: “Moet ik dat ook nog eens als argument opwerpen ?”

 

Ik zie het al helemaal gebeuren. 
“Jij bent ouder dan 12 ! Jij reist met een ongeldig vervoersbewijs !”
(Toont vriendelijk de scan van zijn identiteitskaart)

 

“Dat mag niet ! Dat is een ongeldig identiteitsbewijs ! Daar krijg jij een boete voor !”

 

Trug naar de Regels en de Bevelen: een kind jonger dan 12 jaar mag alleen op een Railrunner reizen en een kind jonger dan 12 jaar behoeft zich niet te identificeren.

En vooral: een kind jonger dan 12 jaar moet dat allemaal niet aan de conducteur uitleggen. Die mag gewoon rustig reizen zonder lastig gevallen te worden, want de conducteur kent haar vak. 

 

En vooral: een kind jonger dan 12 jaar moet dat allemaal niet aan de conducteur uitleggen. Die mag gewoon rustig reizen zonder lastig gevallen te worden, want de conducteur kent haar vak. 

Hoe moet zo’n conducteur dan zeker weten het kind 12 is?

Reputatie 7
Badge +3

Dat hoeft-ie niet zeker te weten. NS moet bewijzen dat iemand schuldig is. Een kind hoeft niet te bewijzen dat-ie onschuldig is.

Reputatie 4

Ik dacht: “Moet ik dat ook nog eens als argument opwerpen ?”

 

Ik zie het al helemaal gebeuren. 
“Jij bent ouder dan 12 ! Jij reist met een ongeldig vervoersbewijs !”
(Toont vriendelijk de scan van zijn identiteitskaart)

 

“Dat mag niet ! Dat is een ongeldig identiteitsbewijs ! Daar krijg jij een boete voor !”

 

Trug naar de Regels en de Bevelen: een kind jonger dan 12 jaar mag alleen op een Railrunner reizen en een kind jonger dan 12 jaar behoeft zich niet te identificeren.

En vooral: een kind jonger dan 12 jaar moet dat allemaal niet aan de conducteur uitleggen. Die mag gewoon rustig reizen zonder lastig gevallen te worden, want de conducteur kent haar vak. 

Jij verzint echt allerlei scenario's en legt anderen de woorden in de mond. Wie loopt nu te drammen met je uitroeptekens en je CAPS.

 

 

Reputatie 4

Dat hoeft-ie niet zeker te weten. NS moet bewijzen dat iemand schuldig is. Een kind hoeft niet te bewijzen dat-ie onschuldig is.

 

Tja, een 12 jarige is ook een kind en moet wel degelijk een ID bij zich hebben. Hoe stel je vast dat degene 10, 11, 12 of 13 is bijv? Door een ID te vragen. Maar een kind van 11 hoeft zich niet te identificeren dus dan heb je dat cirkeltje weer.

Het vragen naar een ID staat de HC vrij bij twijfel en is geen lastig vallen. Maar als zo'n kind zegt, ik ben 11 of geboren op bladiebla dan heb je geen poot om op te staan en moet je gewoon doorlopen als HC.

Maar stel he, je hebt overduidelijk een 14 jarige met een railrunnerkaartje. Maar hey, je kan niet bewijzen dat degene niet onder de 12 is. Degene zegt dat ie 11 is en zich niet hoeft te identificeren. Hoe zou jij het dan aanpakken? Is dan het vragen naar een ID nog steeds lastig vallen? 

 

Volgens mij heb ik ook al aangegeven dat de NS dit zelf in de hand werkt door geen verdere voorwaarden aan dit product te verbinden zoals samen reizen met een volwassene of identificatieplicht. Op dat moment werk je dit soort discussies en dus eventuele fraude in de hand.

Om alle pubers op hun droge ogen te geloven is ook tamelijk naïef gezien alle fraude gevallen. 

Reputatie 5

Dat hoeft-ie niet zeker te weten. NS moet bewijzen dat iemand schuldig is. Een kind hoeft niet te bewijzen dat-ie onschuldig is.

Tja, een 12 jarige is ook een kind en moet wel degelijk een ID bij zich hebben. Hoe stel je vast dat degene 10, 11, 12 of 13 is bijv? Door een ID te vragen. Maar een kind van 11 hoeft zich niet te identificeren dus dan heb je dat cirkeltje weer.

Het is geen cirkeltje en het is ook eigenlijk heel simpel. Een kind van 11 hoeft zich niet te identificeren, ook niet als een conducteur dat wil.

Dat een 12-jarige of 13-jarige hier misbruik van kan maken is niet het probleem van de 11-jarige. Daarmee ontstaat namelijk geen identificatieplicht voor de 11-jarige.

Reputatie 7

Het vragen naar een ID staat de HC vrij bij twijfel en is geen lastig vallen. Maar als zo'n kind zegt, ik ben 11 of geboren op bladiebla dan heb je geen poot om op te staan en moet je gewoon doorlopen als HC.

 

Je moet toch maar weer de allereerste post in dit draadje lezen.

Jouw ‘antwoorden’ hebben niets te maken met het gestelde probleem.

De genoemde voorbeelden zijn overduidelijk wél ‘lastig vallen’ en de vraagsteller vraagt er een oplossing voor.

Ik ben zelf al tientallen keren ten onrechte beschuldigd van het reizen zonder geldige check-in. Om het simpele feit dat ik relatief vaak gebruik maak van niet alledaagse reisproducten en conducteurs vaak geen interesse hebben in het lezen en onthouden van hun werkinstructies. NS toetst deze kennis klaarblijkelijk ook onvoldoende.

Zal ook wel nooit verbeteren. Zeker niet bij kinderen die toch al tot de makkelijkste slachtoffers behoren. Heb zelf rond die leeftijd ook veel zelfstandig gereisd en als alleenreizend kind word je toch...hoe zeg je dat...opgezocht. Iets van alle tijden.

 

klopt inderdaad, ik had het ook als alleenreizend kind, en als je in je eentje naar een evenement gaat, eenlingen zijn slachtoffers van verveelde bewakers of zulke groepen, alleenreizende kinderen of mensen naar een activiteit/evenement zijn hier makkelijke slachtoffers/doelwitten van. Het is blijkbaar normaal om in gezelschap of met familie te reizen maar als je ergens in je eentje staat word je zonder enkel reden bejegend om te vragen wat je doet en verzocht weg te gaan. Blijkbaar is het niet veilig meer om in je eentje leuke dingen te doen. En als je ergens gewoon rust neemt voor een tijdje of staat komt er zo iemand naar je toe en vraagt wat je daar doet, ook zonder reden.

 

Staat er een groep rond te hangen voor langere tijd , dan kunnen ze daar de hele dag staan, want een eenling bewaker durft natuurlijk geen hele groep aan.

 

Schapenmaatschappij. Met bewakers als opjagers.

Reputatie 4

Dat hoeft-ie niet zeker te weten. NS moet bewijzen dat iemand schuldig is. Een kind hoeft niet te bewijzen dat-ie onschuldig is.

Tja, een 12 jarige is ook een kind en moet wel degelijk een ID bij zich hebben. Hoe stel je vast dat degene 10, 11, 12 of 13 is bijv? Door een ID te vragen. Maar een kind van 11 hoeft zich niet te identificeren dus dan heb je dat cirkeltje weer.

Het is geen cirkeltje en het is ook eigenlijk heel simpel. Een kind van 11 hoeft zich niet te identificeren, ook niet als een conducteur dat wil.

Dat een 12-jarige of 13-jarige hier misbruik van kan maken is niet het probleem van de 11-jarige. Daarmee ontstaat namelijk geen identificatieplicht voor de 11-jarige.

Maar dat zeg ik dus ook niet. Ik zeg juist dat een 11 jarige geen identificatieplicht heeft en dat de NS aan het probleem bij draagt door deze voorwaarden te scheppen. Een puber vragen om een ID is echter niet lastig vallen, zeker omdat leeftijden lastig te schatten zijn. Antwoord het kind met zijn geboortedatum of leeftijd, dan heb je als HC dus geen poot om op te staan. Maar dat is nog steeds niet lastig vallen.

Maar iedereen voortaan met een railrunner gewoon laten zitten, scannen dat ding en doorlopen of?

 

 

Het vragen naar een ID staat de HC vrij bij twijfel en is geen lastig vallen. Maar als zo'n kind zegt, ik ben 11 of geboren op bladiebla dan heb je geen poot om op te staan en moet je gewoon doorlopen als HC.

 

Je moet toch maar weer de allereerste post in dit draadje lezen.

Jouw ‘antwoorden’ hebben niets te maken met het gestelde probleem.

De genoemde voorbeelden zijn overduidelijk wél ‘lastig vallen’ en de vraagsteller vraagt er een oplossing voor.

Hierin verschillen wij duidelijk van mening.

Het vragen om een ID is niet lastig vallen. Als de 11 jarige zegt, ik ben 11 en heb geen ID bij me dan ben je uitgepraat als HC. Nergens lees ik van een boete, de trein uitzetten of een kruisverhoor en drammen. Wel dat er een ID wordt gevraagd en iets over dat KidsVrij abbo.

De Kidsvrij info die ze geven klopt niet. Maar is dat 1 of alle 4 de keren gezegd? Dat is een terechte klacht van het gebrek aan productkennis van de TO. Of hebben er al 4 verschillende HCs op hetzelfde lijntje alle dingen beweerd en die jongen lastig gevallen met drammen, dreigen en weet ik het wat.

Maar nergens geef je echt antwoord dus ik laat het hier bij met tot antwoorden tegen jou

Reputatie 7

Goed, speciaal voor de slechte lezertjes hier. Dit is het probleem:

 

Onze zoon is 10 jaar en 5 maanden en gaat sinds september naar het voortgezet onderwijs per trein.

Hij reist per trein, alleen en met een railrunner kaartje.

Sinds september is hij al viermaal ondervraagd door conducteurs die menen dat hij

  1. Geen geldig vervoersbewijs heeft
  2. een kids vrij abb moet gebruiken
  3. zich moet identificeren met een ID kaart

Onze zoon ziet nu steeds meer op tegen reizen met de trein en wij als ouders zijn het zat om via de klantenservice te worden afgescheept met verkeerde adviezen.

Het NS personeel kent niet eens het eigen prijsbeleid en valt nu een kind lastig dat geen identificatieplicht heeft!

Onze vragen en klachten worden niet serieus genomen.

 

Dat is dus niet ‘vragen om een id’.

 

 

Er staat inderdaad geen kruisverhoor. Maar wel ondervraagd.

Er staat niet drammen. Maar wel valt nu een kind lastig.

 

 

Hoe de NS met zijn eigen producten moet omgaan, is het probleem van de NS. Niet van de klant. Maar goed… de NS had natuurlijk pas de tijd om daar over na te denken sinds 1 april 1987.

Reputatie 4

Over slecht lezen gesproken. Kan je zelf ook wat van. Ik ga hier dan ook niet op in.

Ik heb bewust hier nog niet op gereageerd, maar ik ga het nu wel doen. Ik ga niet iedereen quoten, want dan gaan we de mist in. 

Laat ik beginnen met het feit dat het niet fijn is als je je als kind niet prettig voelt tijdens een controle.

Vragen staat iedereen vrij, dus ik mag iedereen zijn ID vragen. Ook aan die 1 jarige baby, maar het antwoord kan ook nee zijn.

Als ik twijfel over de leeftijd, ja, dat is nou eenmaal erg lastig, is het handig als men zich kan identificeren. Kan of wil men dat niet, dat wekt interesse. 

Als ik lees over de slechte kennis van collega's, tja, das niet ok. 

Iedereen kan zeggen wat ie wil, maar daar krijg je wel meer weerstand van van conducteurs. 

Waar ik wel meezit, is als een kind alleen met de trein reist, wel iets bij zich heeft waaruit blijkt wie hij of zij is. Dat geldt trouwens voor iedereen, want stel dat er iets gebeurd en de hulpdiensten willen contact krijgen met familie, dat wordt lastig als men helemaal niets bij zich heeft.

Reputatie 7

Maak je daar maar geen zorgen over, Loes. De jongen gaat naar het voortgezet onderwijs met de trein.

Er zit vast wel iets in die schooltas waarmee de ambulanciers hem kunnen identificeren. 

Hoe kwam je eigenlijk op dat onderwerp ?

Reputatie 7
Badge +3

Als het om een Railrunner als e-ticket gaat staat de naam van het kind op het ticket. Dus wat is nu eigenlijk het probleem?

Reputatie 7
Badge +1

Voor de liefhebbers. Deze vraag is 9 jaar geleden ook al een keer voorbijgekomen en de laatste reactie was zo'n 3 jaar geleden.

 

 

Badge +3

Als een conducteur zegt dat een Railrunner ongeldig is en dat een kind met een Kids Vrij abonnement zou moeten reizen mag diegene op herinstructie.

Uiteraard heeft een kind met Kids Vrij een persoonlijke kaart (geboortedatum is bekend want uit te lezen), maar bij Kids Vrij is een begeleider nodig (12 jaar of ouder)!

Met een Railrunner mag een kind zelfstandig reizen (bij 1e klas alleen onder begeleiding van een volwassene, dus 18+)

@Ferdinand Delasoie 

Heb het eens meegemaakt tijdens een reanimatie, de hulpdiensten wilden weten wie het slachtoffer was, nl oa de medische gegevens te kunnen raadplegen. Het zou je leven kunnen redden, vandaar.

Reageer