beantwoord

Afschaffen OV Chip Plus: vragen

  • 16 December 2022
  • 42 reacties
  • 1137 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
  1. Ik heb een aantal vragen over het afschaffen van OV Chip Plus:


    1. Waarom kan ik tot maximaal drie keer per jaar een gemiste in- of uitcheck corrigeren bij een andere vervoerder? Ik moet regelmatig overstappen tussen twee treinvervoerders. Daar zit een krappe overstaptijd bij. Met OV Chip Plus hoefde ik nooit om te checken.
    2. Hoe werkt het met de ICD-toeslagzuil? Die dingen zijn niet aangelijnd. Online kan je alleen de spitstoeslag kopen.
    3. Hoe weet ik op een station met meerdere treinvervoerders bij welke vervoerder ik incheck? Tip: niet elke blinde kan braille.
    4. Wat gebeurt er wanneer ik OV Chip Plus niet van mijn kaart afhaal? De mail was daar onduidelijk over.
    5. Waarom is over het bovenstaande niet nagedacht…?


     
icon

Beste antwoord door Tomas NS 16 December 2022, 14:48

Bekijk origineel

42 reacties

Het uitblijven van een reactie zegt genoeg…
 

Okay. Mag ik dan na zes maanden stilte concluderen dat NS doelbewust een product afschaft, wetende dat er nog problemen zijn met omchecken tussen treinvervoerders, maar het niet aandurft om met een goede reactie te komen? 
 

JOohoo?

Ik snap dat je dat graag zo ziet. Zo was het met Reizen op Saldo-producten immers ook. Ik zal je feedback doorzetten.



Het is bijna een maand verder. Is er al iets over te zeggen? Of kunnen we dit subforum beter omdopen tot 'Reizen ondanks een beperking’?

Ik denk niet dat jij dat voor de regionale vervoerder kunt doen. ;)
Maar het probleem is dat ik nu door per ongeluk in de verkeerde volgorde om te checken met allerlei correctietarieven zat. Hier heb ik al eerder voor gewaarschuwd in dit topic, samen met andere knelpunten. Helaas is toen door een collega van je op een tamelijk botte manier op gereageerd en het topic de nek om gedraaid. 

De exacte reden ben ik je ook verschuldigd, maar wellicht heeft het te maken met het stukje fraude waar Stijn eerder in het topic het al over had. Desondanks ga ik ervan uit dat door een simpel belletje of contactmoment met onze klantenservice dat dit opgelost kan worden. Mocht het niet lukken via mijn collega's dan weet je mij altijd te vinden, VIRM. Ik los het dan graag voor je op.

Ik ben nu eenmaal niet de directie van NS hier. Ik kan de feedback doorzetten, maar soms blijft het daar voor mij ook bij. Ik kan niet al weten of NS hier wel of niet wat in ziet en wat de redenering hiervoor is. Die beslissing ligt daar en krijg ik zelf ook niet altijd feedback op terug. 


Dat snap ik. Maar kan je wel over ongeveer een maand doorgeven of je al dan niet iets hebt teruggehoord? De rest van dit topic is al op dezelfde manier afgegaan als geleidelijnentopics en OV Chip Plus-gtbv topics, dus hier is je kans!
 

Okay. Maar resulteert dat dan in iets? Of gaat die feedback dezelfde weg op als mijn feedback over geleidelijnenroutebeschrijvingen en gtbv bij OV Chip Plus? Je weet denk ik zelf ook dat als je er verder nooit meer navraag naar doet, er ook niks gaat gebeuren. Zo werkt toegankelijkheid bij NS eenmaal. 

Voor resultaat in de zin van compensatie van dat correctietarief, vrees ik dat je echt weer eens contact sult moeten zoeken met de klantenservice, via chat, telefoon of social media.


Klopt. Maar het gaat ook even om een stukje achterliggend beleid door de vervoerders, namelijk het afschaffen van OV Chip Plus en het niet goed toegankelijk maken van het omchecken.

 

Badge +3

De gemiste transactie van de andere vervoerder kan je zelf corrigeren via www.uitcheckgemist.nl zodra die erbij staat.

Overigens snap ik die 10 euro niet, want reizen zonder NS incheck zou 50 euro kosten, maar wellicht is dit bij Weekend Vrij weer anders.

In feite ben je gewoon overgestapt waarbij alleen je NS incheck wat eerder was dan de uitcheck bij de andere vervoerder.

Dat zou hooguit tot gevolg moeten hebben dat je reis opgesplitst wordt, tenzij het paaltje van de andere vervoerder een incheck heeft geregistreerd (één hoge piep) maar dan mis je ook nog een uitcheck voor de incheck op je vertrekstation. Misschien dat die later nog volgt.

Wellicht kan de Klantenservice alles in één klap corrigeren en er netjes één reis van maken.

Reputatie 7
Badge

Okay. Maar resulteert dat dan in iets? Of gaat die feedback dezelfde weg op als mijn feedback over geleidelijnenroutebeschrijvingen en gtbv bij OV Chip Plus? Je weet denk ik zelf ook dat als je er verder nooit meer navraag naar doet, er ook niks gaat gebeuren. Zo werkt toegankelijkheid bij NS eenmaal. 

Voor resultaat in de zin van compensatie van dat correctietarief, vrees ik dat je echt weer eens contact sult moeten zoeken met de klantenservice, via chat, telefoon of social media.

Ik ben nu eenmaal niet de directie van NS hier. Ik kan de feedback doorzetten, maar soms blijft het daar voor mij ook bij. Ik kan niet al weten of NS hier wel of niet wat in ziet en wat de redenering hiervoor is. Die beslissing ligt daar en krijg ik zelf ook niet altijd feedback op terug. 

Okay. Maar resulteert dat dan in iets? Of gaat die feedback dezelfde weg op als mijn feedback over geleidelijnenroutebeschrijvingen en gtbv bij OV Chip Plus? Je weet denk ik zelf ook dat als je er verder nooit meer navraag naar doet, er ook niks gaat gebeuren. Zo werkt toegankelijkheid bij NS eenmaal. 

Ik snap dat je dat graag zo ziet. Zo was het met Reizen op Saldo-producten immers ook. Ik zal je feedback doorzetten.

Jeej. Afgelopen zondag overgestapt van een regionale vervoerder naar NS. Per abuis eerst ingecheckt bij NS, en vervolgens uit bij de regionale vervoerder (tja, die paaltjes stonden niet handig t.o.v. de geleidelijn). Dit kwam aan het licht tijdens controle door de NS-conducteur, die aangaf dat ik een correctietarief zou krijgen.

Nu heb ik dus 10 euro van NS als correctietarief, en 20 euro van de regionale vervoerder.

Waarom krijg ik allemaal correctietarieven terwijl ik een Weekend Vrij heb?
En waarom kan dit niet allemaal wat klantvriendelijker?


 

Graag nog een inhoudelijke reactie over halve markeringen van poortjes...

Oeps, ik denk dat dit topic last heeft van beantwoorderitis: topic als beantwoord gemarkeerd, probleem niet opgelost, maar staat wel mooi in de statistieken van opgeloste otpics. Zie ik wel vaker. Jammer dat Stijn de plank volledig heeft misgeslagen. 
 

Reputatie 7
Badge +1

Het spijt me, maar je zult het hier mee moeten doen, in ieder geval vanuit de Community. Nee is ook een antwoord.

Ik zou toch op zijn minst verwachten dat de feiten worden gecontroleerd. Zoals het aanlijnen van de toeslagzuilen. Als die inderdaad niet zijn aangelijnd, dan lijkt me minstens daar een actiepunt te liggen.

Jammer dat er eerst de verwachting wordt geschapen dat ik een inhoudelijke reactie zal krijgen, er een halfbakken reactie als beantwoord wordt gemarkeerd, er misschien een opening wordt geboden door Stijn voor wat suggesties om vervolgens geen poot uit te steken. Ik denk dat dit in het nieuwe jaar weer enkele nieuwe topics wordt.

Misschien kan er iemand een foto maken van een niet aangelijnde toeslagzuil en hier posten?

Het spijt me, maar je zult het hier mee moeten doen, in ieder geval vanuit de Community. Nee is ook een antwoord.

Ik zou toch op zijn minst verwachten dat de feiten worden gecontroleerd. Zoals het aanlijnen van de toeslagzuilen. Als die inderdaad niet zijn aangelijnd, dan lijkt me minstens daar een actiepunt te liggen.



Een dusdanig goede reactie, dat er na een week niet op is gereageerd.  

Jammer dat er eerst de verwachting wordt geschapen dat ik een inhoudelijke reactie zal krijgen, er een halfbakken reactie als beantwoord wordt gemarkeerd, er misschien een opening wordt geboden door Stijn voor wat suggesties om vervolgens geen poot uit te steken. Ik denk dat dit in het nieuwe jaar weer enkele nieuwe topics wordt.
 

Reputatie 7
Badge +1

Het spijt me, maar je zult het hier mee moeten doen, in ieder geval vanuit de Community. Nee is ook een antwoord.

Ik zou toch op zijn minst verwachten dat de feiten worden gecontroleerd. Zoals het aanlijnen van de toeslagzuilen. Als die inderdaad niet zijn aangelijnd, dan lijkt me minstens daar een actiepunt te liggen.

Dan gaat het dus weer halfbakken Nederlands: slechte voorlichting, niet goed uitgedacht en niet kunnen omgaan met kritische vragen van een klant. Duidelijk dat dit topic dezelfde weg is opgegaan als mijn kansloze gtbv bij OV Chip Plus topics. Wat een struisvogelpolitiek, nu ook vanuit de moderatoren.  

Het spijt me, maar je zult het hier mee moeten doen, in ieder geval vanuit de Community. Nee is ook een antwoord.

Wat een dooddoeners weer.

Die ICD paaltjes zijn helemaal niet aangelijnd, dus leuk dat je een algemeen tekstje van de site plukt. Dat is dus nog steeds geen antwoord op de vraag hoe het met ICD-toeslagen werkt.

Ik heb ook al meerdere malen aangegeven dat lang niet alle blinden en slechtzienden braille kunnen. reliefletters werken ook, of een logo in relief. Maar daar werken toch mensen voor binnen NS die dit zelf kunnen bedenken?

En ik blijf op dat punt van het omchecken hameren: dan is bij het afschaffen van OV Chip Plus er niet over nagedacht. Dan gaat NS dus doelbewust de toegankelijkheid van het OV verslechteren. Leuk, dat door de menigte bij omcheckmeubels heenbeuken en hopen dat niemand over je blindenstok heenpleurt. Dus ik verwacht hier een goed antwoord. Het boeit mij niet of jullie beperkte kennis hebben, dan zorg je maar dat je die kennis binnen de organisatie weet te vinden.

Tot slot: de Business Card voor Blinden en SLechtzienden is niet voor iedereen een optie. Die kun je lang niet met alle abonnementen combineren, zoals Weekend Vrij.  

Dus geen antwoord over vindbaarheid van ICD-toeslagzuilen, geen antwoorden over hoe je poortjes/paaltjes van verschillende vervoerders uit elkaar moet halen (niet elke blinde kan braille)

“Op alle stations in Nederland zijn er door ProRail geleide-lijnen naar een kaartautomaat, de OV Service & Tickets winkels en de in- en uitcheckpaaltjes of -poortjes aangebracht. Op alle poortjes en paaltjes voor in- en uitchecken met de OV-chipkaart staat een braillepictogram.”

Dit is wat wij bekend hebben conform onze interne informatievoorziening over deze wijziging. Voor dat onderscheid is dus gekozen voor braille. Mijn kennis hierover is uiteraard beperkt, maar bij mijn weten is braille juist een lees- en schrijfsysteem speciaal ontwikkeld voor blinden en zeer slechtzienden. Ik ga er dan ook van uit dat het overgrote deel van blinden en slechtzienden hier gebruik van kunnen maken. Als je een suggestie hebt qua alternatief voor hen die geen braille kunnen zet ik dat graag door.

geen antwoord op waarom de single in- en uitcheck bij overstappen tussen verschillende vervoerders de nek wordt omgedraaid.

Wij zijn geen beleidsmakers, onze informatie is beperkt. De ervaring leert dat ook wij zelden een antwoord krijgen op zeer specifieke ‘waarom’-vragen, dus je kunt er gerust van uit gaan dat die hier simpelweg ook niet gaat komen. Het besluit voor het stopen van OV-Chip Plus is afgestemd met de Oogvereniging, zij zijn hiermee akkoord gegaan. Wellicht kun je bij hen terecht.

Dus geen antwoord over vindbaarheid van ICD-toeslagzuilen, geen antwoorden over hoe je poortjes/paaltjes van verschillende vervoerders uit elkaar moet halen (niet elke blinde kan braille), geen antwoord op waarom de single in- en uitcheck bij overstappen tussen verschillende vervoerders de nek wordt omgedraaid. En dan gewoon bot en onbeschoft mijn andere topic verwijderen.

Typische Nederlandse struisvogelpolitiek: dingen half invoeren en dan de kop in het zand steken. Waardeloos dit.  

 

 

Ik heb je nieuwe topic verwijderd VIRM. Je stelt exact dezelfde vragen opnieuw en de antwoorden zullen niet gaan verschillen met wat je tot dusver hebt ontvangen. De vragen zijn beantwoord met de beste antwoorden die wij beschikbaar hebben. Als je het niet eens bent daarmee kun je reageren in dit topic, maar we kunnen nooit garanderen dat je een antwoord krijgt waar jij tevreden mee bent.

Wat ik wel nog wil toevoegen is het volgende. De overstap naar NS Flex wordt geadviseerd voor hen die weinig moeite meer hebben met het vinden van incheckpaaltjes. Daarbij wordt er dus van uit gegaan dat bij het overgrote deel van de reizen goed in- en uitgecheckt wordt en correcties niet nodig zijn. Mocht het toch misgaan, dan probeert het NS Flex systeem de ontbrekende transactie automatisch te corrigeren en daar zit geen limiet aan. In het geval dat deze automatische correcties niet toereikend zijn, is de limiet van handmatige correcties door de Klantenservice verruimd naar 10x. Waarom een limiet? Om misbruik te voorkomen. Waarom specifiek 10? Geen flauw idee, en daar gaan wij ook geen antwoord op kunnen geven.

Er zit geen verschil in hoe het abonnement zelf werkt tussen de ‘reguliere’ variant en de variant voor blinden en slechtzienden. Het enige verschil is dat de laatste variant een markering krijgt wat inhoudt dat het maximaal aantal correcties via de Klantenservice verruimd wordt.

Mocht er nog steeds moeite zijn met het vinden van de paaltjes om in of uit te checken, dan is het advies om over te stappen naar de NS Business Card i.c.m. het serviceloket Blinden en Slechtzienden van Translink. Dit serviceloket corrigeert maandelijks OVbreed, de gemiste check-ins en -uits.

Reageer