beantwoord

Overzicht defecte liften en roltrappen (deel 2)


  • Anonymous
  • 0 reacties

Helaas is mijn vorige topic gemarkeerd als beantwoord (terwijl het probleem niet is opgelost). Daarnaast heet dit forum 'reizen met een beperking’, niet 'reizen ondanks een beperking’.

Het valt de laatste tijd op dat er diverse liften en roltrappen langdurig defect zijn. Het hele gedoe met onderdelen die ergens ver uit het buitenland moeten komen helpt daarbij natuurlijk niet mee.

Is het mogelijk om voor mensen die hier belang bij hebben - zoals reizigers die slecht ter been zijn of die gebruik maken van een rolstoel- een overzicht te publiceren met defecte liften en roltrappen? Nee, het proces hoeft niet geautomatiseerd te zijn, maar het zou denk ik voor deze groep fijn zijn als er iets is. Misschien beginnen met de liften?

Ook het vriendelijk verzoek aan de moderatoren dit topic pas als beantwoord te markeren als er een goed antwoord is. Niet: ik heb het doorgegeven, dus dit topic kan worden gemarkeerd als beantwoord. Dat is alleen goed voor de statistieken, niet voor de klanttevredenheid.


 

icon

Beste antwoord door Laura NS 4 July 2022, 15:44

Bekijk origineel

27 reacties

Badge +3

Is dit antwoord nog actueel? Laatst was nog een gebruiker op dit forum die aangaf dat de defecte lift alleen bij het onderdeel reisassistentie te zien was, en niet bij stationsvoorzieningen.

Bij een defecte lift zal het niet snel op bovenstaande manier getoond worden. Als een lift (gepland) buiten gebruik is wegens bijv. een verbouwing of vervanging natuurlijk wel.

Toch goed nieuws!

 

"Al geruime tijd wordt er binnen NS gesproken over het beter informeren van reizigers wanneer een lift niet beschikbaar maar nu zetten we daadwerkelijk stappen voorwaarts.
En natuurlijk willen we het nog mooier en beter, maar dit (zie afbeelding) is al wel een flinke stap vooruit.

In de NS app/NS.nl , onder het kopje stations voorzieningen wordt informatie getoond wanneer een lift niet beschikbaar is. 
Deze informatie wordt getoond bij:
1.    Liften die door gepland onderhoud buiten gebruik zijn, ongeacht duur.
2.    Liften die ongepland (bijvoorbeeld door storing of vandalisme) langer dan een week buiten gebruik zijn.

De informatie wordt wekelijks geüpdated.
 

Wanneer een reiziger met een beperking reist met NS reisassistentie boekt de reiziger de assistentieverlening in het systeem NS Reisassistentie. Zodra NS Klantenservice op de hoogte is van een lift die niet werkt, wordt het systeem NS Reisassistentie direct aangepast. 
De reiziger kan dan niet meer online boeken en wordt geadviseerd telefonisch contact op te nemen. Klantenservice bepaalt dan samen met de klant de best passende oplossing.”

 

ProRail is ook bezig met een systeem waarmee dit geautomatiseerd wordt, maar daarover is bij mij nog niet genoeg bekend.



Is dit antwoord nog actueel? Laatst was nog een gebruiker op dit forum die aangaf dat de defecte lift alleen bij het onderdeel reisassistentie te zien was, en niet bij stationsvoorzieningen.

Reputatie 7
Badge +3

Op station Utrecht Lunetten was gisteren eind van de middag wel de lift in gebruik maar uitstappen met kinderwagen, rolstoel of scootmobiel niet mogelijk  door fiets wat er voor stond.

 

Reputatie 7
Badge +1

@Lorena NS : Dank voor de toelichting.

Reputatie 6
Badge +2

Hierbij de terugkoppeling! De functie werkt nog wel in de app, echter zijn er wel een paar punten. De informatie die te vinden is in de app over de liften is niet volledig. De reden hiervan is dat liften alleen defect worden getoond wanneer deze minimaal langer dan 1 week niet beschikbaar zijn. Daarbij wordt de data ook maar 1 x per week ververst. Meestal is dat op maandag. Dus als een lift op dinsdag ,bijv door vandalisme, 'gesloopt' wordt , wordt dat pas een week later zichtbaar in de NS app. Alle liftuitval korter dan 1 week is niet zichtbaar in de NS app.

Er wordt echter wel hard gewerkt aan de gewenste oplossing maar die is complex. Daarom kan hiervoor geen voorspelling komen voor wanneer dit gerealiseerd is.

Reputatie 6
Badge +2

Dat lijkt mij wel, maar ik heb het voor de zekerheid uitgezet. Ik kom er (hopelijk) snel op terug!

Reputatie 7
Badge +1

Zouden @micbas en ik antwoord kunnen krijgen of deze functie nog werkt in de App?

Reputatie 7
Badge +1

Zoeven in de App gekeken maar de lift staat nog steeds niet als defect gemeld. Is deze optie nog steeds werkend in de App of is deze inmiddels ook weer buiten dienst (net als de lift). 😥

Toch goed nieuws!

 

"Al geruime tijd wordt er binnen NS gesproken over het beter informeren van reizigers wanneer een lift niet beschikbaar maar nu zetten we daadwerkelijk stappen voorwaarts.
En natuurlijk willen we het nog mooier en beter, maar dit (zie afbeelding) is al wel een flinke stap vooruit.

In de NS app/NS.nl , onder het kopje stations voorzieningen wordt informatie getoond wanneer een lift niet beschikbaar is. 
Deze informatie wordt getoond bij:
1.    Liften die door gepland onderhoud buiten gebruik zijn, ongeacht duur.
2.    Liften die ongepland (bijvoorbeeld door storing of vandalisme) langer dan een week buiten gebruik zijn.

De informatie wordt wekelijks geüpdated.
 

Wanneer een reiziger met een beperking reist met NS reisassistentie boekt de reiziger de assistentieverlening in het systeem NS Reisassistentie. Zodra NS Klantenservice op de hoogte is van een lift die niet werkt, wordt het systeem NS Reisassistentie direct aangepast. 
De reiziger kan dan niet meer online boeken en wordt geadviseerd telefonisch contact op te nemen. Klantenservice bepaalt dan samen met de klant de best passende oplossing.”

 

ProRail is ook bezig met een systeem waarmee dit geautomatiseerd wordt, maar daarover is bij mij nog niet genoeg bekend.

Het zou zeker goed nieuws zijn als het zou werken. Maar in de app staat niets bij station Weesp maar toen ik daar gisteren aankwam was de lift defect en kon ik niet bij de trein komen.

Gelukkig kan ik kleine stukjes lopen dus heb ik mijn scootmobiel in de fietsenstalling geparkeerd en zijn mijn zoon en ik toen naar het UMCU gegaan. Maar hierdoor werd ik wel op extra kosten gejaagd. Voor de fietsenstalling en heen en terug de tram in Utrecht wat ik anders met de scoot gedaan had.
En dan heb ik het nog niet over de pijn die het mij opgeleverd heeft.
Had gisteren de klantenservice gebeld maar die wisten niet waar ik kon zien of een lift wel of niet defect is. Op de NS site gekeken en daar wordt ik ook niet vrolijker van.

Service palen op het perron??? Moet je er wel eerst kunnen komen.
Hierboven een leuk idee maar dan moet het wel werken.
Reisassistentie vooraf bellen zoals de klantenservice voorstelde? Extra moeite, extra geld dus nog meer beperkingen dan ik al heb. En dat terwijl ik in de app al ingesteld heb dat het een toegankelijke reis moet zijn.
Maar goed, aangezien ik niet in Weesp woon (en dus niet zelf even snel kan kijken) zal het er toch op uitdraaien dat ik dan reisassistentie moet bellen om te vragen of de lift het doet maar leuk is het niet.

ProRail heeft die data in het verleden gepubliceerd, en als men ooit de zaken op orde krijgt moet men dat opnieuw doen. Dan kan eenieder die wil met die XML aan de slag en er een mooi ontwerpje op maken.

 

Maar iemand gaat ProRail een paar schoppen moeten geven.

volgens mij was er iemand die via Github een website/kaart had gemaakt met alle niet-werkende roltrappen en liften. 

Ik ga er haast wel vanuit dat ze het juist vanuit dat oogpunt doen.

Mooie vooruitgang!
Is het ook handig dit op te nemen op de site van NS over reizen met een functiebeperking?

Het is voor iedereen handiger, maar er wordt nu gekeken naar de mogelijkheden.

Reputatie 1

Is het niet handiger om een lijstje met werkende liften te publiceren? Heb ik geen nieuw langer mobieltje nodig.

Heb een reis Emmen - Alkmaar en vice versa gemaakt. Zwolle lift stuk. Utrecht lift stuk. A'dam - lift was net gerepareerd. Alkmaar - lift deed wel, maar de deuren gingen twijfelachtig open. En retour heb ik reisass. een hoofbreuk bezorgd om een route te vinden zonder kapotte liften. 5x wijziging van de reis waarbij ik 2x tijdens de reis gebeld ben. Een rolstoeler.

Badge +3

Kwam deze toevallig tegen 😂

https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/14796290/ken-je-die-mop-over-de-liften-op-station-hoogeveen-die-het-vanaf-vandaag-weer-doen

 

Daar sta je dan als verslaggever. Helemaal klaar om het heugelijke moment te filmen dat een lift die maanden uit de roulatie was en voor veel gedoe zorgde, eindelijk weer op en neer gaat. Naar beneden gaat nog goed. Maar zodra de lift naar boven komt klinkt er een harde bonk. De lift staat stil. Niet omdat 'ie boven is, nee halverwege besluit de techniek er de brui aan te geven.

ProRail is niet bezig met een systeem, ProRail is bezig een systeem (SkyWalker) te vervangen. Laten we eerlijk zijn over de reden dat dit project al te lang stil staat. 

Reputatie 7
Badge +3

Dat ziet er goed uit. Leuk ook dat je station De Vink als voorbeeld hebt genomen, ik woon daar zelf.

Eerder zag ik bij de informatie van De Vink al wel aangegeven dat de lift buiten dienst was, alleen was dat een algemene melding en niet aangegeven welke van de 2 liften het betrof. Nu wordt wel aangegeven welke lift het is.  

Wat betreft de melding om om te reizen via station Voorschoten of Leiden Centraal en vanaf daar een taxi te gebruiken, er kan toch ook via Leiden Centraal of Voorschoten gereisd worden en dan de sprinter nemen die op spoor 1 stop. De sprinter vanaf Leiden Centraal richting Den Haag stopt op spoor 1 (en soms op 2) en die lift doet het wel, die is eerder vervangen en sinds eind april weer in dienst. Bv van Den Haag naar De Vink, eerst naar Leiden Centraal en dan overstappen op sprinter naar De Vink, dit levert minder extra reistijd op dan een aangegeven in de melding.

Toch goed nieuws!

 

"Al geruime tijd wordt er binnen NS gesproken over het beter informeren van reizigers wanneer een lift niet beschikbaar maar nu zetten we daadwerkelijk stappen voorwaarts.
En natuurlijk willen we het nog mooier en beter, maar dit (zie afbeelding) is al wel een flinke stap vooruit.

In de NS app/NS.nl , onder het kopje stations voorzieningen wordt informatie getoond wanneer een lift niet beschikbaar is. 
Deze informatie wordt getoond bij:
1.    Liften die door gepland onderhoud buiten gebruik zijn, ongeacht duur.
2.    Liften die ongepland (bijvoorbeeld door storing of vandalisme) langer dan een week buiten gebruik zijn.

De informatie wordt wekelijks geüpdated.
 

Wanneer een reiziger met een beperking reist met NS reisassistentie boekt de reiziger de assistentieverlening in het systeem NS Reisassistentie. Zodra NS Klantenservice op de hoogte is van een lift die niet werkt, wordt het systeem NS Reisassistentie direct aangepast. 
De reiziger kan dan niet meer online boeken en wordt geadviseerd telefonisch contact op te nemen. Klantenservice bepaalt dan samen met de klant de best passende oplossing.”

 

ProRail is ook bezig met een systeem waarmee dit geautomatiseerd wordt, maar daarover is bij mij nog niet genoeg bekend.

Ik heb een interne verwijzing gehad waar ik zeker iets aan denk te hebben. Dus ik ben er nog mee bezig. :)

En de discussie eindigde toen met de terugkoppeling: het kan niet geautomatiseerd worden, dus gaan we niks doen.
Het kan natuurlijk ook handmatig. Als bijvoorbeeld ProRail een Excel-overzicht heeft van alle defecten, plemp je die toch op de site neer? Of denk ik nu te simpel?

Ik zal eens intern opperen wat hier de mogelijkheden zijn. Ik kom er even op terug.

Het KAN niet? Dat zou humor zijn, het IS geautomatiseerd. Alleen ProRail is systemen aan het wisselen (uitfasering SkyWalker) en NS durft zich niet écht hard te maken voor haar klant maar schommelt een beetje in het midden en accepteert “njet”.

Hier moet een belangenvereniging zich eens kwaad om maken in de media/politiek. Dan is het zo gedaan. 
 

ProRail zelf spreekt over eind 2022 hervatting van levering, misschien. 

En de discussie eindigde toen met de terugkoppeling: het kan niet geautomatiseerd worden, dus gaan we niks doen.

Het kan natuurlijk ook handmatig. Als bijvoorbeeld ProRail een Excel-overzicht heeft van alle defecten, plemp je die toch op de site neer? Of denk ik nu te simpel?

 

Is dat niet wat Sascha heeft gedaan? Hij zet het door zei hij, uiteraard naar de betreffende organisatie die daarmee te maken heeft. Ik zie in zijn notitie dat dit naar de specifieke afdeling reisassistentie is gegaan, wat hier een verlengde van zou zijn.

Dit de organisatie in gooien? ;) 
 

Reageer