Corona, ervaringen sinds de maatregelen



Toon eerste bericht

1157 reacties

Reputatie 6

Dank voor je verhaal Loes, heb het met aandacht gelezen. Waar ik in dit kader graag aandacht voor wil vragen zijn mensen die -bij uitzondering- toch ook afhankelijk zijn van de trein. In mijn geval: ik heb een zelfstandig wonende moeder van 89(!). Ik heb geen broers of zussen, geen kinderen, geen partner en geen auto. Ik gebruik de trein om haar wekelijks te bezoeken. we hebben dit nu noodgedwongen stop gezet. haar buren zijn ook allemaal oudere en kwetsbare mensen (Seniorenflat zonder verzorging). Als zij ziek wordt zalik toch naar haar toe moeten om te verzorgen (tenzij ernstig,ziekenhuis etc). Ik hoop dus dat de treinen blijven rijden en dat er begrip is voor mantelzorger die er soms echt alleen voor staan.

@wsm 

Dit is niet het moment om over geld te gaan zeuren.

Loes, 

allereerst mijn dank voor dit verhaal en voor het harde werk van jou en jouw collega's. 

Het is duidelijk dat niet iedereen doordrongen is van de ernst van de maatregelen. 

Wel zou NS zich kunnen afvragen of het zelf misschien dingen anders kan doen om de situatie te verbeteren. 

Wat voorbeelden:

  1. de treinen die wel rijden langer maken waar mogelijk (zoveel mogelijk SLT-VI inzetten ipv IV bijvoorbeeld);
  2. mensen die afstand houden bij uit- en instappen ook de tijd geven hiervoor. Praktijkvoorbeeld was trein 5156 te Sdm afgelopen woensdag. De paar mensen die in willen stappen geven elkaar en de uitstappers de ruimte, maar nee, dit was duidelijk niet de bedoeling want de hc vond het nodig om al te fluiten voor iedereen was ingestapt. Dat getuigt van weinig begrip. 
  3. in een ander topic (https://community.ns.nl/abonnementen-2/opzeggen-of-opschorten-trajectvrijkaart-64275#post442509) wordt letterlijk gezegd: “Zolang er geen reisverbod geldt worden de abonnementskosten niet vergoed.” Maar NS wil wel het reizen tot het noodzakelijk minimum beperken. Ben dan ook consequent, begripvol en duidelijk en zeg gewoon dat niet-gebruikte voordeelkaartjes, abonnementen, etc. etc. gewoon terugbetaald worden.

Nogmaals mijn dank voor het harde werk. 

​​​​​​​W.S.M. Westland

De IC Berlijn rijdt volgens DB vanaf morgen niet meer in Nederland. Maar volgens NS rijden de treinen wel. Komt wat merkwaardig over.

Reputatie 7
Badge +1

@MJL De IC Berlijn bestaat uit 1 1/2 wagons 1e klas en 7 wagons 2e klas. Er is niet enorm veel plek voor reizigers in de 1e klas. Zelfs in normale omstandigheden komt het regelmatig voor dat er meerdere mensen, die elkaar niet kennen, in de 1e klasse coupes bij elkaar zitten en dat de 2e klas voor een goed deel leeg is. De 1e klas is dus over het algemeen al voller dan de 2e klas.

En hoezo is het niet wijs om ongevraagd bij iemand in een coupé te zitten, zelfs onder normale omstandigheden? Tenzij je de hele coupé voor je zelf hebt gereserveerd zijn mensen vrij om te zitten op plekken die niet gereserveerd zijn of waarvan de reservering nog niet geldt. Het is enigszins fatsoenlijk om te vragen of je er bij mag zitten, maar het is niet noodzakelijk. Het is vrij egoïstisch om te denken dat je een hele coupé voor jezelf kan innemen door de deur dicht te gooien. 

Reputatie 7
Badge +3

@MJL Ik mag aannemen dat een Duits stel niet voor de lol in de IC naar Berlijn zat, maar om naar huis te gaan. Wat was jouw doel van de reis?

 

Gister was het ook al aan de drukke kant. Dat argument dat de inzet van minder en kortere treinen tot weinig vrije ruimte zou leiden is grotendeels onzin gebleken, maar er zijn zeker uitzonderingen. Tussen Schiphol en Leiden werd gistermiddag met een enkele SNG-3 gereden met daarin toch minstens een man of 50. Bij lange na niet vol, maar druk genoeg dat je in iedere bak in bijna iedere rij stoelen wel iemand zag zitten. Enfin, in die trein heb ik twee keer gezeten en allebei de keren was die drukker dan de hele rest van het station. Misschien dat er toch een inschattingsfout is gemaakt als de treinen tussen Leiden en Amsterdam zodoende druk zijn dat er in het rustige weekend consequent tientallen reizigers in een zo'n stel SNG zitten.

En ja, ook in de IC Berlijn liep men in de gangpaden vlak langs elkaar. Heb bewust een eigen coupé gekozen, helemaal achterin waar niemand redelijkerwijs zou komen maar binnen enkele minuten kwam er een ouder Duits stel tegenover me zitten. Dat was zelfs naar mijn doen erg aan de lakse kant. Een groot deel van de Randstad opzadelen met Sprintertjes die als gevolg allemaal vrij goed gevuld zijn is wat mij betreft te ver gaan. Het rustigste deel van een lange, internationale trein opzoeken en ongevraagd bij een vreemde in de coupé gaan zitten is zelfs zonder coronacrisis al niet wijs. Dan ga je niet ver genoeg.

Reageer