Skip to main content

Dit topic om te starten, daar heb ik echt even over nagedacht. Ik merkte aan mezelf dat mijn lontje steeds korter werd en dat ik mezelf soms niet terug herken. Ik kies ervoor om jullie mee te nemen in een kort verhaal, hoe is het nu als HC (en al mijn andere collega's in de operatie, dus machinisten, Veiligheid en Service, Tickets en Service, collega's die onze diensten stellen, invullen etc. Sorry als ik wat vergeet).

In het bijzonder wil ik zowel de moderatoren en mijn actieve collega's danken voor hun bijdrages en inzet. Dit geldt ook absoluut voor de vaste forumleden en hun engelen geduld om vaak hetzelfde te antwoorden. Top.

Ik heb helaas de pech (of het geluk, ligt eraan hoe je het bekijkt) om werkzaam te zijn in Brabant. Ik weet nog dat we anderhalve week geleden maatregelen kregen opgelegd in de provincie Brabant. De maand ervoor was Corona vaak al het gespreksonderwerp. Het viel ons al op dat er veel minder Chinese reizigers waren sinds de uitbraak in China. De oproep kwam voor Brabant om zoveel mogelijk thuis te werken. Ik merkte dit direct op in de spits in Brabant. Net als de maatregel, geen handen schudden en veel handen wassen. Wat was dat wennen. Dan heb ik het nog niet over die 1,5 meter afstand. 

In de spits, na ingang maatregelen in Brabant reed ik met collega's de langste trein die we rijden tussen Eindhoven Centraal en Utrecht Centraal. De samenstelling was 3x VIRM4, in ons jargon, 12 bakken vast. Tot aan Utrecht was het zeer rustig in deze trein. In Utrecht kreeg je het surrealistische beeld, dat het perron vol reizigers stond en zich massaal de trein in liepen. Afstand? Neh, rekening houdend met de brandhaard Brabant? Neh. Collega's stonden te kijken dat collega's uit Brabant door heel het land gingen. Dit gold ook voor reizigers. Paar dagen later volgde het land.

Eenmaal landelijk kreeg je in het begin lege stations te zien, gesloten winkels. Ik ben de hele tijd bezig met mijn afstand. Hoevaak een reiziger met een vraag op korte afstand van je komt, is zowat 95% van de keren. Bij uitstappen krijg je vaak ook geen 1,5 meter aan ruimte. Ook bij vragenstellende reizigers blijf je continue alert op de afstand. Dan moet je je eens verslikken, dan hoest je netjes in je elleboog, maar om je heen zie je reizigers en collega's opveren. De angst regeert.

Gisteren viel al op dat het drukker was in de trein. Groepjes bij elkaar. Geen afstand houden. Het lijkt wel of men in de bubble zit van hun telefoon of Ipad. Geen rekening houdend met de maatregelen. Ineens zie ik ook meer overtredingen, zoals fietsen op het station. Als je perse wil fietsen op een station, Breda heeft er een fietspad doorheen lopen. Het egoisme druipt ervan af.

Ik loop zowat op mijn tenen sinds de crisis en het draait allemaal om afstand, hygiene en goede samenwerking om de treinen te rijden. Ik behoor tot de "gezonde" groep en ik hoop dat reizigers hun verantwoordelijkheid nemen. Mensen met vitale beroepen willen graag veilig naar hun werk en terug. Met overvolle treinen met dagjesmensen lukt dat niet. Op stations geef ik ook geregeld aan dat men afstand moet houden. 

Ik hoop dat ik bij de "gezonde" groep blijf behoren en dat we ons werk blijven doen voor onze Nederlanders met vitale beroepen. In al die gevormde groepjes kom ik echt niet voor mijn lol erbij. Corona heeft mijn werk tijdelijk veranderd, de omgang met mensen (een knuffel die iemand nodig heeft, durf ik niet snel meer te geven) heeft gezorgd dat ik vaker echt op mijn tenen loop. Mijn ouders zie ik weinig, net als de rest van mijn familie en vrienden. Dat vind ik persoonlijk niet fijn en ik hoop dat we deze crisis snel beheersen. Dat het een serieuze crisis is, blijkt wel, maar nu iedereen zover krijgen dat het geen computerspelletje is. Ik zie steeds meer mondkapjes dragers in de trein.

Voor de zorg, top, jullie zijn geweldig.

Zelf voelt het voor mij al als isolatie, als potentiele bron van besmetting door mijn werk, mijd ik alle fysieke contactmomenten. Ik zou het mezelf niet vergeven als ik het heb met milde klachten en anderen zou besmetten. 

Een totale verandering sinds de maatregelen.

Vandaar mijn schrijven. Werk mee, ik hoop echt dat we weer naar de situatie van voor de crisis kunnen, geen stress, uitdagingen etc.

Bedankt aan diegenen die de moeite namen dit door te lezen.

Edit: en natuurlijk blijf ik aan het werk voor de reizigers die ook echt het openbaar vervoer nodig hebben om strikt noodzakelijk te reizen.

Dank voor je verhaal Loes, heb het met aandacht gelezen. Waar ik in dit kader graag aandacht voor wil vragen zijn mensen die -bij uitzondering- toch ook afhankelijk zijn van de trein. In mijn geval: ik heb een zelfstandig wonende moeder van 89(!). Ik heb geen broers of zussen, geen kinderen, geen partner en geen auto. Ik gebruik de trein om haar wekelijks te bezoeken. we hebben dit nu noodgedwongen stop gezet. haar buren zijn ook allemaal oudere en kwetsbare mensen (Seniorenflat zonder verzorging). Als zij ziek wordt zalik toch naar haar toe moeten om te verzorgen (tenzij ernstig,ziekenhuis etc). Ik hoop dus dat de treinen blijven rijden en dat er begrip is voor mantelzorger die er soms echt alleen voor staan.


@wsm 

Dit is niet het moment om over geld te gaan zeuren.


Loes, 

allereerst mijn dank voor dit verhaal en voor het harde werk van jou en jouw collega's. 

Het is duidelijk dat niet iedereen doordrongen is van de ernst van de maatregelen. 

Wel zou NS zich kunnen afvragen of het zelf misschien dingen anders kan doen om de situatie te verbeteren. 

Wat voorbeelden:

  1. de treinen die wel rijden langer maken waar mogelijk (zoveel mogelijk SLT-VI inzetten ipv IV bijvoorbeeld);
  2. mensen die afstand houden bij uit- en instappen ook de tijd geven hiervoor. Praktijkvoorbeeld was trein 5156 te Sdm afgelopen woensdag. De paar mensen die in willen stappen geven elkaar en de uitstappers de ruimte, maar nee, dit was duidelijk niet de bedoeling want de hc vond het nodig om al te fluiten voor iedereen was ingestapt. Dat getuigt van weinig begrip. 
  3. in een ander topic (https://community.ns.nl/abonnementen-2/opzeggen-of-opschorten-trajectvrijkaart-64275#post442509) wordt letterlijk gezegd: “Zolang er geen reisverbod geldt worden de abonnementskosten niet vergoed.” Maar NS wil wel het reizen tot het noodzakelijk minimum beperken. Ben dan ook consequent, begripvol en duidelijk en zeg gewoon dat niet-gebruikte voordeelkaartjes, abonnementen, etc. etc. gewoon terugbetaald worden.

Nogmaals mijn dank voor het harde werk. 

​​​​​​​W.S.M. Westland


De IC Berlijn rijdt volgens DB vanaf morgen niet meer in Nederland. Maar volgens NS rijden de treinen wel. Komt wat merkwaardig over.


@MJL De IC Berlijn bestaat uit 1 1/2 wagons 1e klas en 7 wagons 2e klas. Er is niet enorm veel plek voor reizigers in de 1e klas. Zelfs in normale omstandigheden komt het regelmatig voor dat er meerdere mensen, die elkaar niet kennen, in de 1e klasse coupes bij elkaar zitten en dat de 2e klas voor een goed deel leeg is. De 1e klas is dus over het algemeen al voller dan de 2e klas.

En hoezo is het niet wijs om ongevraagd bij iemand in een coupé te zitten, zelfs onder normale omstandigheden? Tenzij je de hele coupé voor je zelf hebt gereserveerd zijn mensen vrij om te zitten op plekken die niet gereserveerd zijn of waarvan de reservering nog niet geldt. Het is enigszins fatsoenlijk om te vragen of je er bij mag zitten, maar het is niet noodzakelijk. Het is vrij egoïstisch om te denken dat je een hele coupé voor jezelf kan innemen door de deur dicht te gooien. 


@MJL Ik mag aannemen dat een Duits stel niet voor de lol in de IC naar Berlijn zat, maar om naar huis te gaan. Wat was jouw doel van de reis?

 


Gister was het ook al aan de drukke kant. Dat argument dat de inzet van minder en kortere treinen tot weinig vrije ruimte zou leiden is grotendeels onzin gebleken, maar er zijn zeker uitzonderingen. Tussen Schiphol en Leiden werd gistermiddag met een enkele SNG-3 gereden met daarin toch minstens een man of 50. Bij lange na niet vol, maar druk genoeg dat je in iedere bak in bijna iedere rij stoelen wel iemand zag zitten. Enfin, in die trein heb ik twee keer gezeten en allebei de keren was die drukker dan de hele rest van het station. Misschien dat er toch een inschattingsfout is gemaakt als de treinen tussen Leiden en Amsterdam zodoende druk zijn dat er in het rustige weekend consequent tientallen reizigers in een zo'n stel SNG zitten.

En ja, ook in de IC Berlijn liep men in de gangpaden vlak langs elkaar. Heb bewust een eigen coupé gekozen, helemaal achterin waar niemand redelijkerwijs zou komen maar binnen enkele minuten kwam er een ouder Duits stel tegenover me zitten. Dat was zelfs naar mijn doen erg aan de lakse kant. Een groot deel van de Randstad opzadelen met Sprintertjes die als gevolg allemaal vrij goed gevuld zijn is wat mij betreft te ver gaan. Het rustigste deel van een lange, internationale trein opzoeken en ongevraagd bij een vreemde in de coupé gaan zitten is zelfs zonder coronacrisis al niet wijs. Dan ga je niet ver genoeg.


Reageer