Corona, ervaringen sinds de maatregelen



Toon eerste bericht

1157 reacties

Ik kan niet echt inschatten welke mensen en welke niet de trein echt voor hun werk gebruiken maar ik reis tussen Hilversum en Duivendrecht voor werk om 7:45/ 8:30 waarbij er op Weesp overgestapt moet worden. Het treinstel in Weesp is de helft kleiner en wacht 15 minuten om nog meer overstappers te ontvangen.

Deze trein naar Hoofddorp is zo ontzettend druk dat mensen bij het staan niet eens meer afstand kunnen nemen al zouden ze het willen.

Ik heb ook op andere tijdstippen geprobeerd maar dit treinstel blijft heel erg druk. Ik hoop dat het minder wordt want ik ben in Amsterdam zuid wel hard nodig. ;)

 

@Momo het is eigenlijk van de zotte dat zo'n filmpje en allerlei oproepen noodzakelijk zijn om mensen wakker te schudden.  Want is het nu echt zo erg om een paar euro voor een dagkaartje of keuzedag op te offeren voor je gezondheid?? 

Ik ben van mening dat geld niet opweegt tegen je gezondheid en al snap ik ook dat er financieel onzekere tijden komen voor veel mensen maar blijf AUB nadenken. Zet je gezondheid niet in de waagschaal voor een paar euro raar maak gebruik van de coulance regeling voor deze kaartjes.

En we komen in het filmpje ook nog een bekende tegen van het forum :smiley:

Reputatie 7
Badge +3

Hopelijk heeft het op Twitter geplaatste filmpje waarin de oproep om thuis te blijven effect.

https://twitter.com/NS_online/status/1242099832073920512

OK bedankt, ook natuurlijk fijn voor jullie! :relaxed:

 

@Bob 

Ik ben nu 3 uur aan het werk en ik zie hier ook voornamelijk rustige treinen. Denk aan een maximale bezetting van 20% voor de drukkere treinen.

Hopelijk blijft het zo, ben nu meegereden met een collega (dan zit je ook niet 1.5 m uit elkaar, maar ik heb geen alternatief) 

Normaal neem ik de trein Hoofddorp-Leiden

Hoe is het nu met de drukte in de treinen? (als de trein te vol is mag ik er van mijn werkgever geen gebruik van maken...)

In Breda vandaag alleen rustige treinen gezien. De drukste zat voor een kwart vol. De "piek" was rond half 8

@Bob

Ik heb straks dienst, dan kan ik er meer overzeggen. Ik zit vandaag wel in mijn eigen regio Brabant.

Hoe is het nu met de drukte in de treinen? (als de trein te vol is mag ik er van mijn werkgever geen gebruik van maken...)

Reputatie 6

Hallo @Loes ,

Ik kan me voorstellen dat je wat springerig bent als er iemand in de buurt hoest of niest. Ik zelf schrik daar niet van zolang het niet in mijn richting is. Ik heb namelijk nog nooit iemand uit zijn oren zien niesen of uit zijn nek zien hoesten.:grin:  De eerste uitleg van het rivm ging namelijk over gezicht naar gezicht, dat de druppeltjes je dan niet zouden raken. Ik heb buiten een gevalletje verslikken nog geen hoest of niesbui meegemaakt in de trein, wel mensen met een loopneus, maar wat wil je op de kleine stations zonder echte beschutting en met dit toch wel erg frisse windje... Je kan in de trein, de gangpaden zijn niet zo breed,  wel eens iemand tegen komen als je elkaar dan met de ruggen naar elkaar toe passeert kan er weinig gebeuren. Dat je bij de deur wat weinig ruimte krijgt, dat zal voorkomen. De persoon het dichtst bij de deur staat ingesloten door de overige reizigers. Een stapje achteruit dan staat hij in de 1,5 m van een ander….Zal altijd moeilijk blijven...Voorzichtig doen, ja, angstig nee. 

Mensen, ook die niet noodzakelijk voor werk onderweg gaan zullen daar in het algemeen een goede reden voor hebben. Dat ‘uitje’ is vaak noodzakelijk omdat iemand anders doordraait. Als iemand die dan wel tot een risicogroep behoort maar in een heel rustige straat met brede stoep woont en er dus zonder gevaar best een kwartiertje kan wandelen na een paar dagen, vanuit het raam, al zit te schelden op mensen die wel 10 meter bij elkaar vandaan langslopen, kan je begrijpen wat ik bedoel. Mensen die nu ineens zonder werk thuis zitten vliegen als kinderen vervelend zijn of de relatie wat minder is al snel tegen de muur op. Als die mensen de trein pakken om een flinke bos of strandwandeling te maken is dat beter dan huiselijk geweld of een familie drama. Soms zijn mensen met dit soort problemen zo met zich zelf bezig dat ze dingen op de automatische piloot doen. En zeg nou zelf, zoals we nu met elkaar omgaan, niet omgaan, en afstand houden was een maand geleden nog abnormaal. Voor het abnormale normaal is geworden zal deze ellende wel over zijn. 

Ik kijk zo af en toe naar andere, soortgelijke, gebeurtenissen uit het verleden. Misschien een schrale troost als je naar die dodentallen kijkt. Voor we die aantallen halen…..

Ondanks dat we wel eens wat te dicht bij elkaar komen doen we het in Nederland niet slecht… We zijn hoogstens wat eigenzinnig, dat moet ook want niet alle deskundigen zeggen het zelfde.

Daarom neem ik elke avond een paar straffe borrels om mij inwendig te ontsmetten….Dat lijkt te werken, dan ziet de toekomst er weer wat rooskleuriger uit…..

Proost, neem jij er ook maar 1 op mijn rekening, je verdient het.

Ik heb dit topic geopend juist om te laten zien wat er gaande is. Waar ik mij momenteel totaal niet druk om wil maken zijn vooroordelen en wil dit topic graag schoonhouden van vooroordelen of verwijten. Dat is echt het laatste waar ik persoonlijk op zit te wachten. Wat ik veel belangrijker vind, is hoe gaan we samen deze crisis overwinnen en dat we gezond blijven. Dat we de ouderen, de risicogroep niet gaan discrimineren, maar juist helpen in deze crisistijd. Die mensen die helemaal in isolatie zitten. 

Ik ben nog in de gelegenheid dat ik naar mijn werk kan, mijn eigen boodschappen kan doen, een gedachte had gisteren een bouwmarkt op te zoeken, maar iets in me hield me tegen. Ik las op het nieuws van de mensenmassa. Wat was ik blij dat ik niet gegaan ben. 

Respecteer elkaar op het forum svp en ik ben echt niet vies van een goede discussie, maar houd het respectvol en bedenk dat elk bedrijf is overdonderd door de huidige crisis.

De meeste bijdrages in dit topic doen mij veel. Ik hoop er nog meer te mogen lezen. 

@MJLIk mag aannemen dat een Duits stel niet voor de lol in de IC naar Berlijn zat, maar om naar huis te gaan. Wat was jouw doel van de reis?

Aangezien eenieder gelijk is, is dit irrelevant. Dit is niet het moment om mensen te beoordelen. Daarnaast is het ronduit onverstandig om in een volledig leeg 1e klas rijtuig, en ja de IC Berlijn rijdt helaas met maar één 1e klas rijtuig, juist voor de ene coupé te kiezen die wel bezet is. Meneer beweerde een reservatie te hebben, maar dit stond niet op het schermpje aangegeven. Ben zelf maar verhuisd maar eerlijk gezegd, wat ben je voor een gek als je in de 60 of 70 bent en het zelf opzoekt? Ik heb daar geen last van hoor maar het is gewoon not done.

Reputatie 7
Badge

Het grappige is, dat het ‘gemekker’ vooral komt van degenen die eigenlijk het minst voor een treinkaartje betalen: a la Kruidvat of een keuzedag van 3,50. Zou bijna denken: schaf die voordeeldingen af.

 

Wat een waardeoordelen allemaal weer. En hoe weet je dat nou? Hoe weet je nou dat het gemekker vooral komt van degenen die het minst betalen?

Dat zijn gewoon je eigen onderbuikgevoelens.

 

Reputatie 7

Wanneer mensen zich als kleuters gedragen dan moeten ze worden behandeld als kleuters. 

 

Mwoh…

De boete is 4000 euro. Zoveel centjes zitten er niet in het spaarpotje van mijn kleutermeisje.

Badge +3

En 192TV gratis en zo.. kan het niet laten
Weet je wat.. we gaan eropuit!

Waarom blijf je niet thuis? Nou ja kijk maar… 

 

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer mensen zich als kleuters gedragen dan moeten ze worden behandeld als kleuters. 

Reputatie 3

En juist om deze problemen te voorkomen zeg ik: NS neem je maatschappelijke verantwoordelijkheid en schort de geldigheid van keuzedagen en actiekaartjes op zodat er niet meer mee gereisd mag worden tot een nadere datum. Bescherm de mensen tegen zichzelf en ook personeel  en medereizigers.


Mensen hebben ook een eigen verantwoordelijkheid.

 

Die eigen verantwoordelijkheid houdt op als de daarmee een potentieel gevaar vormen voor medereizigers of personeel. Dan is de werkgever sowieso verplicht in te grijpen.

Reputatie 7
Badge +3

En juist om deze problemen te voorkomen zeg ik: NS neem je maatschappelijke verantwoordelijkheid en schort de geldigheid van keuzedagen en actiekaartjes op zodat er niet meer mee gereisd mag worden tot een nadere datum. Bescherm de mensen tegen zichzelf en ook personeel  en medereizigers.


Mensen hebben ook een eigen verantwoordelijkheid.

 

Reputatie 7
Badge +3

En hier een reactie van een HC op Twitter met het verzoek het te delen. Dus hierbij:

https://twitter.com/CBacola/status/1241767557071278082

Reputatie 3

En juist om deze problemen te voorkomen zeg ik: NS neem je maatschappelijke verantwoordelijkheid en schort de geldigheid van keuzedagen en actiekaartjes op zodat er niet meer mee gereisd mag worden tot een nadere datum. Bescherm de mensen tegen zichzelf en ook personeel  en medereizigers.

Reputatie 3

Dit topic om te starten, daar heb ik echt even over nagedacht...

 

Heel herkenbaar allemaal. Op mijn standplaats draaien we al een week op een soort van skeletbezetting vanwege alle ziekmeldingen. Heb de afgelopen week bijvoorbeeld al meerdere malen m'n trein overgedragen aan een sleutelmachinist omdat er geen HC beschikbaar was. Elke keer als je per ongeluk een keer hoest (verslikken) dan merk je dat er mensen angstig naar je kijken, maar het erge is dat je ook zelf gaat doordenken: “ok, ff in de gaten houden". Omgekeerd zet je zelf ook snel een stap achteruit als je iemand anders ziet hoesten of niezen: de angst regeert onder de mensen. Vooral de laatste 2 weken als ik op de 1100 serie zat (Den Haag CS - Eindhoven). Onbewust merk je dat elke persoon door jou of door andere reizigers als een potentieel gevaar wordt gezien.

 

Dingen die me verder opvallen:

  • mensen die de knopjes van de deur niet meer willen indrukken om de deur te openen en willen dat ik het voor ze doe;
  • steeds meer mensen met mondkapjes of shawls voor de monden. Ik zie ook enorm veel mensen het mondkapje op de kin dragen, met de handen de mond en neus te krabben en vervolgens het kapje weer op de neus/mond plaatsen;
  • er zijn nog steeds mensen die verrast worden doordat we met een minimale dienstregeling rijden. Kreeg vandaag nog het verwijt aan me hoofd dat dit schandalig was omdat het niet in het nieuws was gemeld (...);
  • afstand houden is er inderdaad niet bij. Ik had vandaag het gevoel dat ik in een soort van levend Pacman zat. Reizigers onderling gaan nog steeds in grote getalen bij elkaar in de buurt zitten (terwijl de coupé verderop totaal leeg is);
  • gelukkig veel begrip onder de reizigers! Heb elke dag wel een paar keer een gesprek met reizigers die benieuwd zijn hoe wij met de huidige omstandigheden omgaan. 
  • ik ben als HC best fanatiek: ik loop meermaals door m'n treinen heen, controleer bijna elke trein en heb normaliter veel contact met m'n reizigers. Het gaat enorm tegen m'n nature in om sociaal contact te vermijden: het voelt allemaal heel onwennig en onrealistisch. En, uiteraard veel minder belangrijk, maar buiten een eventueel gevaar vanwege het virus duren de dagen nu ook enorm lang vanwege de aangepaste werkwijze. Ik weet amper hoe ik de dag moet doorkomen.
Reputatie 7

 

 

Politie treedt op tegen wie onnodig Brussels openbaar vervoer neemt

De Brusselse openbaarvervoersmaatschappij MIVB merkt dat er heel wat mensen zijn die nog gebruik maken van het tram-, bus- en metronetwerk voor niet-essentiële verplaatsingen. De politie en eigen veiligheidspersoneel van de MIVB zal daarom zondag een extra oogje in het zeil houden.

De problemen deden zich zaterdag niet op alle lijnen voor, maar wel met name op twee tramlijnen: lijn 55 tussen Rogier naar Da Vinci en lijn 62 tussen Kerkhof van Jette en Eurocontrol. De MIVB merkte op dat er stevig gezondigd werd tegen de regel dat de burgers zich enkel mogen verplaatsen wanneer dat strikt noodzakelijk is. Hierdoor kan ook de sociale afstand in gedrang komen op het openbaar vervoer, want de MIVB voorziet dit weekend slechts de helft van haar normale aanbod.

 

 

Nogal een verschil, niet waar ? Nederlandstaligen (dus ook vlamen) hebben de irritante gewoonte te denken, dat ze kunnen onderhandelen met natuurrampen. Dat kom ik in mijn werk -risicodeskundige - continu tegen. De rest van Europa heeft ingezien dat het ernstig is en daarom is er dus overal een ‘lockdown’. Wij mogen nog individueel - NIET in groep - naar buiten om te sporten en daarmee basta. Telewerken is verplicht. Als je niet kan telewerken en je werkt in een essentiële sector, dan ‘mag’ je naar je werk en daarmee is ook meteen uitgelegd wie de enige toegelaten klantjes in de treinen, bussen en trams zijn.

In normale tijden ben ik helemaal niet blij met conducteurs die direct naar hun HC-hok vertrekken, maar in dit geval: werk vooral veilig ! Als dat betekent, dat jij gaat ‘telewerken’ in je HC-hok, dan mogen de klanten zelf hun kaartjes controleren !

 

 

Reputatie 7

Ik hoop in ieder geval dat het alert van de overheid de mensen doordringt van de noodzaak afstand te bewaren.

Niet op reis te gaan zonder noodzaak en alle ruimte te laten aan de mensen die moeten werken.

Niet in grote getale naar strand markten en parken te gaan.

Zich in OV en supermarkten te gedragen als gevraagd wordt.

Mijn bewondering voor de mensen in de zorg dienstverlening  OV en schoonmaak is groot.

En daar gaat mijn dank aan uit.

Reputatie 7
Badge

Het grappige is, dat het ‘gemekker’ vooral komt van degenen die eigenlijk het minst voor een treinkaartje betalen: a la Kruidvat of een keuzedag van 3,50. Zou bijna denken: schaf die voordeeldingen af.

Zou mij vandaag ook fijn lijken om naar de Veluwe te gaan... Inmiddels moet een ieder toch doorhebben dat recreatief reizen nu even niet de bedoeling is.

Veel wijsheid voor een ieder en veel respect voor degenen die nu nog in het openbaar moeten werken: OV Personeel, zorgpersoneel maar ook de supermarktmedewerkers.

@wsm

Dit is niet het moment om over geld te gaan zeuren.

Op zich mee eens. Desondanks krijg ik de indruk (gezien de vragen die op dit forum en ook op social media langskomen) dat mensen zich hier zorgen over maken en in sommige gevallen toch maar gaan reizen omdat ze ervoor betaald hebben. Als hier een duidelijke en eerlijke regeling voor zou zijn bekendgemaakt zou dat wellicht meer mensen ervan weerhouden om met de trein te reizen, wat NS uiteindelijk graag wil in deze omstandigheden. 

Ik geef aan wat ik zie, het is uiteindelijk aan NS om hier iets mee te doen of niet. 

Reageer