beantwoord

Duurdere reis door dal-spits wijziging ivm werkzaamheden Eindhoven-Boxtel

  • 10 August 2022
  • 65 reacties
  • 1710 Bekeken


Toon eerste bericht

65 reacties

Reputatie 2

Ik heb ook nog even de NOS-beelden terug gekeken. Bovenaan de trap zie je mensen pas-zoekende bewegingen maken & een beweging naar rechts maken. Ook zie je dat de rij daar stokt. In combinatie met het bord dat Momo omcirkeld heeft, kunnen we 99,999% zeker zijn dat het paaltje daar zaterdag stond. 

Daarmee is het redelijk aannemelijk dat het daar dinsdag ook al stond. Om welke reden ik het dan gemist heb zou ik niet kunnen vertellen. Zoals gezegd begon in onderaan de trap om me heen te kijken.
Aanvulling: het zou zo kunnen zijn gekomen doordat ik al sinds station Eindhoven grote gele borden aan het volgen was - en die SNELBUS BOXTEL - pontificaal tegenover het eind van de trap al mijn aandacht kreeg… dat grijze check-in bord valt daarbij sowieso een beetje in het niet.

Maar dat is alleen maar fijn als je er nog naar op zoekt moet.

Mij gaat het erom dat ik het gemist heb, maar het volledig helder is welke reis ik wilde maken en die op het werkzaamheden/bus stukje na ook aantoonbaar gemaakt heb & dat ik daar niet mijn geld (volledig) kan terugvragen (eigenlijk helemaal niet! - coulance, weet u nog?), terwijl dat bij een vergeten check-in/-out in de trein wél kan. Dit lijkt een onvolkomenheid in het verrekensysteem, die de NS op de klant afwentelt (zoals de klantenservice mij vertelde: de NS kan en doet NOOIT iets met bussen). 

En Robert B., wat jij zegt klinkt héél aannemelijk: dat mijn check-out in Boxtel een check-in werd, die ook meteen het perronpoortje opende. Ik meen dat daar niet ‘al ingecheckt’ op die display stond, maar iets dergelijks moet haast wel het geval zijn geweest. Zo verklaar je iig dat die informatie van het poortje bij de bus lijkt te ontbreken. Goed bedacht!
Ik ga nog even opnieuw bij het OV-chipkaart overzicht kijken - die checkte ik als eerste & was meen ik hetzelfde als het NS overzicht. Kom ik op terug.

Badge +3

In dat Omroep Brabant filmpje meen ik aan het eind piepjes te horen van een paaltje en dat was dicht bij een bus waar mensen instapten. Ik las ergens dat iemand er zaterdag bijna een uur over deed om vanuit het station in de bus in te stappen. Als je dan ook pas na een uur kan inchecken wordt je reis alsnog in 2 reizen gespitst want langer dan 35 minuten. Als er doordeweeks minder wachttijd is, zul je dit niet hebben. 

Doordeweeks lijkt het verbazend goed te gaan, want ik zie veel bussen rijden die (in ieder geval gedurende de ochtendspits) amper bezet zijn.

Reputatie 7
Badge +3

In dat Omroep Brabant filmpje meen ik aan het eind piepjes te horen van een paaltje en dat was dicht bij een bus waar mensen instapten. Ik las ergens dat iemand er zaterdag bijna een uur over deed om vanuit het station in de bus in te stappen. Als je dan ook pas na een uur kan inchecken wordt je reis alsnog in 2 reizen gespitst want langer dan 35 minuten. Als er doordeweeks minder wachttijd is, zul je dit hebben. 

Badge +3

Zou me niets verbazen als ze met zulke lange rijen het paaltje inderdaad een stuk verplaatst hebben. Als voetgangers er meer dan 35 minuten doen van station naar bushalte wordt dat natuurlijk een veel groter (claims) probleem dan het geval van @Roger01

Voor zover men opmerkt dat men teveel betaalt omdat je reis opgesplitst wordt in Eindhoven, en je dus óók in de daluren/weekend duurder uit bent. 😥

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben de reis nu aan het maken ben bijna in Boxtel. Ga foto's maken van de mobiele paaltjes in Boxtel en Eindhoven. 

In het filmpje van Omroep Brabant is wel boven aan de trap nadat je uit de tunnel komt een bord te zien waarop staat dat je moet in en uitchecken. Logischerwijs zou daar dan ook een paaltje moeten staan. Is alleen niet te zien in de opname.

 

Vergelijk dit met een foto die ik zelf gemaakt heb bij de werzkzaamheden in Leiden een aantal jaar geleden. Dit was voor de pendelbus naar Leiden Transferium toen. Eenzelfde bord met paal direct bij het mobiele paaltje.

 

Badge +3

Bij een paaltje (zowel een tijdelijke als een vaste) kun je zowel in als uitchecken, er zijn geen aparte paaltjes voor inchecken en weer andere voor uitchecken. Ben je al ergens ingecheckt en je biedt je kaart aan bij een paaltje wordt het een uitcheck, ben je niet ingecheckt dan wordt het incheck. Jij was uitgecheckt in Eindhoven, dus een eerstvolgende keer bij een paaltje je kaart aanbieden wordt dan een incheck. 

Het klopt dat als je niet ingecheckt aankomt in Boxtel en je kaart aanbiedt bij een mobiele paal dat als een incheck geldt.

Ga je vervolgens naar binnen door een poortje dan zal dat wel gewoon open gaan, met de melding dat je al ingecheckt bent. 3+4 in het lijstje van @Laura NS ontbreken dus inderdaad geheel.

Hetzelfde gebeurt als je uitcheckt op een perron (internationaal overstappaaltje zoals in Utrecht op spoor 5/7 en 18/19 of station met meerdere vervoerders). Ga je vervolgens door een poortje naar buiten dan gaat het open en zegt ‘Tot ziens’ (of iets van die strekking) want je bent al uitgecheckt.

Je zou e.e.a. nog kunnen nakijken via de transacties bij een kaartautomaat, of het transactieoverzicht in een Mijn OV-chip account.

Feit is nu dat je na het opsplitsen van je reis (waar de bus geheel ontbreekt) een boel langeafstandskorting mist, en dus duurder uit bent zelfs al zijn beide (kortere) reizen op daltarief afgerekend/gecorrigeerd.

Reputatie 2

Effe nadenken: Ja, idd Momo.
Bij een reguliere in- en uitcheck Betaal je bij de eerste altijd het starttarief en vindt de verrekening plaats bij de tweede.
Indien je niet incheckt bij de trein en vervolgens wel bij een poortje uitcheckt, dan wordt dat gezien als een check-in waar vervolgens geen check-out achteraankomt en dus ook geen verrekening.
 

Sorry voor de innerlijke monoloog… het is nog steeds 29 graden in huis…

Als dat bij mobiel paaltjes dan net zo werkt - en dat lijkt logisch - dan blijft het vreemd dat er helemaal niets in mijn reishistorie staat én ook waarom ik niet de ‘reeds ingecheckt’ melding kreeg bij het perronpoortje. Dat zou wél weer overeenkomen met de bewering van de klantenservice dat zij niets van bussen kunnen inzien of iets aan doen. Of gewoon een slecht functionerend paaltje, maar dan zouden er inmiddels meer meldingen zijn, lijkt mij.

Reputatie 7
Badge +3

Bij een paaltje (zowel een tijdelijke als een vaste) kun je zowel in als uitchecken, er zijn geen aparte paaltjes voor inchecken en weer andere voor uitchecken. Ben je al ergens ingecheckt en je biedt je kaart aan bij een paaltje wordt het een uitcheck, ben je niet ingecheckt dan wordt het incheck. Jij was uitgecheckt in Eindhoven, dus een eerstvolgende keer bij een paaltje je kaart aanbieden wordt dan een incheck. 

Reputatie 2

Tja, dat weet ik ook niet Momo. Er werd wel expliciet gezegd dat de bus bij de UITstapplek stopte. Ik weet niet hoe zo'n paal dan ingeregeld is; wordt het in deze situatie dan idd een check-in of hangt dat van de specifieke paal af? Geen idee. Ik kreeg die ‘al ingecheckt’ melding iig niet bij het perronpoortje.
Iets anders dat bij de uitstapplek door mijn hoofd schoot: misschien moet ik nu naar de INstapplek iets verderop en daar inklokken, maar dat is dan de verkeerde kant uit en uitchecken wordt dan ook een moeilijk verhaal… 😩 In de trein nog wat varianten daarop bedacht, maar uiteindelijk dacht ik het makkelijker ad-hoc te kunnen regelen…. haha.

Reputatie 7
Badge +3

@ Laura: helemaal juist. Dat is de reis die ik wilde maken op 9 augustus. En de enige niet gemaakte check-in was die bij de bus. De check-outs heb ik wél allemaal gemaakt.

Omdat je in Eindhoven bij het verlaten van het station hebt uitgecheckt en niet bij de bus hebt ingecheckt (omdat je die niet kon vinden), was die bij de bus in Boxtel een incheck. Je zou dan bij het poortje in Boxtel de melding gehad moeten hebben dat je al ingecheckt was. Maar blijkbaar is die bij de bus in Boxtel niet geregistreerd, zelf gaf je ook al aan dat daar niets van terug te zien is in je reishistorie.

 

Reputatie 2

@ Laura: helemaal juist. Dat is de reis die ik wilde maken op 9 augustus. En de enige niet gemaakte check-in was die bij de bus. De check-outs heb ik wél allemaal gemaakt.
Aanvulling: ja 3+4 ontbreken volledig.

@ Henk: In Boxtel staan ze bij de uitstapplek en de instapplek van de bussen en aan één of beide(?) zijden van de trap omhoog naar het perronviaduct staan ook palen. In Eindhoven weet ik het niet, maar daar komen waarschijnlijk ook meer bussen met verschillende bestemmingen samen.

Reputatie 7
Badge +1

Ik ben de reis nu aan het maken ben bijna in Boxtel. Ga foto's maken van de mobiele paaltjes in Boxtel en Eindhoven. 

Bedankt voor de duidelijke toelichting!

 

Wat er is gebeurd
1. 15:17 Sittard vertrek
2. 16:03 Eindhoven aankomst
3. ??:?? Eindhoven vertrek
4. ??:?? Boxtel aankomst
5. 16:39 Boxtel vertrek
6. 18:13 Den Haag C aankomst

Wat je ziet in Mijn NS
1+2 kloppen.
5+6 kloppen.


Dus 3+4 ontbreken geheel? Het stuk met de bus is dat. Ik heb net al even contact gehad met een achterliggende afdeling en het vermoeden is dat de uitcheck, die je wél hebt gedaan, toch niet goed is geregistreerd. Want die zou dus wel in je Mijn NS-account naar voren moeten komen. Als een in- of uitcheckpaal bij een bus staat, waarvan het traject normaliter NS is, dan zou dit voor NS (trein) geregistreerd moeten worden. Normaliter is de gehele reis bij NS, en ik vermoed dat als je had ingecheckt bij de bus, dat dit goed was gegaan: https://www.ns.nl/reisplanner/#/?vertrek=Sittard&vertrektype=treinstation&aankomst=Den%20Haag%20Centraal&aankomsttype=treinstation&type=vertrek&tijd=2022-08-09T14:56

Reputatie 2

Allereerst: gezien de ook hiervoor gelinkte nieuwsbeelden, mag ik blij zijn dat ik dinsdag nog een bus had. Het kan allemaal erger.

En @ Laura:
1.Mijn reis was Sittard - Den Haag CS.
2.15:17 Sittard vertrokken & 16:03 Eindhoven aangekomen. Iets eerder ingecheckt iets later uitgecheckt. Ik was op de hoogte van de werkzaamheden en vervangende bussen. 

3.Op Eindhoven CS de grote gele borden gevolgd naar de bussen. Die waren niet te missen.
4.Onderaan het ‘nieuwe’ trapje naar boven begon ik te zoeken naar de mobiele palen. Niet gevonden. Op de hiervoor gelinkte filmpjes zie ik ze idd ook niet, maar ze zullen vast ergens hebben gestaan.
5.Wilde toen de chauffeur vragen, maar die was druk met tussen in het ruim te organiseren.
6.Toen ik in de bus zat bedacht ik dat er wellicht gewoon geen paaltjes waren….Nee, toen ben ik niet alsnog naar de chauffeur gegaan - ja, wellicht te makkelijk van mij.
7.In Boxtel loop ik op de uitstap plaats pontificaal tegen een mobiele paal aan. Op dat moment weet ik even niet wat te doen. Ik heb toen wel ‘uitgecheckt’. Hiervan is niets terug te zien in mijn reishistorie - ook geen starttarief oid, wat ik zou verwachten (maar zoals de klantenservice zegt: de NS doet NOOIT iets met bussen, dus dit ook niet?).
8.Vervolgens wring in mij door de wilde horde uit tegengestelde richting naar station Boxtel. Onderaan de trap naar het perronviaduct staan weer 1 of 2 mobiele palen. Hier doe ik niets mee, aangezien ik niet zeker weet waar ze voor zijn.
9.Op het perron aangekomen check ik in bij de poortjes (16:39u) - Ah, goed zo, dacht ik. In de kleine 10 minuten totdat de trein vertrok, overwoog ik nog om helemaal terug te gaan en nog een keer bij die bussen uit (in?) te loggen. Dat leek me echter de zaken ook niet duidelijker maken en dus niet wenselijk.
10.Ik kom 18:12 op Den Haag Centraal aan en check 18:13 uit.

In mijn reishistorie zie ik later die dag twee reizen:
1.Sittard-Eindhoven 9,18 euro (daltarief - klopt qua reis & tijd)
2.Boxtel-Den Haag CS 20:40 euro (spitstarief - klopt qua reis en tijd)

Volgens de klantenservice was het mijn eigen keuze om die dag twee reizen te maken. Dat is niet zo. Ik wilde de reis Sittard-Den Haag CS maken startend in daltarief. Ik heb alleen niet ingecheckt in de vervangende BUS.
Bij ZEER hoge uitzondering gaat de NS nu het verschil tussen spits en daltarief van Boxtel-Den Haag CS terugstorten op mijn rekening (nog niet ontvangen, maar dat zal even duren).

Stel nou, dat er geen storing was geweest, en ik in Sittard geen poortjes zouden zijn en ik helemaal niet was ingecheckt en in Den Haag wél was uitgecheckt (en er ook geen controle in de trein was), dan zou er volgens mij 10 of 20 euro worden afgeschreven. Laten we even uitgaan van die 20. Dan zou ik toch alles online zelf kunnen regelen en zou ik toch gecompenseerd worden tot exact de beoogde reis? (of vergis ik mij daarin? Blijft er dan ook een bedrag achter?)

Nu kost deze reis mij 9,18+20,40-8,16 (teruggestort bij uitzondering) = 21.42.
Normaal had de reis me 16,74 gekost. Nog steeds een verschil van 4,68.

Ik wil toch even graag reageren. @Roger01 Je hebt niet bij de chauffeur gevraagd of en waar je in kon checken, begrijp ik? Ook niet toen deze plaats nam om de bus te starten?

En als ik nu alles goed hebt begrepen, heb je het eerste deel met de trein gereisd, en 40% korting gehad, ingecheckt en uitgecheckt, en het tweede deel met de bus gereisd in de spits en alleen uitgecheckt zonder incheck?

Reputatie 7
Badge +1

Hallo Robert, nee ik had me inderdaad zelf vergist bij die restitutie; ik heb inmiddels nogal wat bedragen bij elkaar staan. Normale reis Boxtel-Den Haag CS is inderdaad de 20,40 die ik betaald heb, en er werd (bij uitzondering) aangeboden om dat terug te zetten naar de 40% reductie van 12,24. Dus dat zou inderdaad 8,16 retour zijn. Maar dat is nog steeds minder dan de (en daar is dat bedrag op de correcte plek) 12,84 die ik vind dat het zou moeten zijn. En volgens mij komt dat overeen met jouw inschatting.

En Henk & Robert: de bussen zelf waren in EIndhoven prima te vinden hoor, gewoon de grote gele borden volgen. Ze stonden alleen op een behoorlijke afstand - station uit, gewone busperron af, dan onder een aantal fiest(?)viaductjes door, stuk rechtdoor en dan weer onder een viaduct door de trappen naar boven op - er waren meen ik zelfs taxibusjes naar de grote bussen (voor minder validen ongetwijfeld). En die google link klopt aardig met mijn herinnering waar de bus stond. Wellicht heb een incheck paaltje bij die laatste trap gemist, ik geloof het niet, maar ik durf dat ook niet 100% zeker te zeggen. Wél dat ik ze gemist heb.

Hoe het ook zij, inmiddels vraag ik me serieus af of het inchecken in die bus dit alles had voorkomen, en of ik dan niet ook gewoon twee reizen had gehad, waarvan 1 onterecht tegen spitstarief.
Dat is namelijk hoe de NS klantenservice deze reis ziet; het punt is niet dat ik niet begrepen werd, maar dat zij stellen dat ik er zelf voor gekozen heb om twee reizen te maken op een tijdstip waarbij het tweede deel in de spits viel. Dat het opsplitsen van de reis wordt veroorzaakt door geplande en aangekondigde werkzaamheden zou dan irrelevant zijn en iets wat de reiziger in te calculeren heeft.
In andere woorden moet je dus tijdens werkzaamheden met een ‘knip’ & vervangend vervoer altijd oppassen dat je daardoor niet in de wissel naar spits terecht komt als je normaal gebruik wilt kunnen maken van je voordeelurenabonnement.

Ik vind dit zo krom en klantonvriendelijk, dat ik hier nog wel even mee verder ga.

En dat zal dan wel een ouderwetse klachtenbrief worden (heeft iemand een e-mailadres voor me?)

Ik laat nog weten hoe dit afloopt, zodat anderen er ook wat aan hebben.

(Nog) Een reactie van een NS’er wordt ook zeker op prijs gesteld.

Helaas durft blijkbaar niemand binnen de NS-organisatie zijn handen te branden aan dit topic!

 

Zou bijvoorbeeld handig zijn als er een duidelijke foto (of desnoods een duidelijke plattegrond) wordt geplaatst met waar precies de mobiele palen zijn geplaatst.

Reputatie 7
Badge +3

Lees nu zonet dat er a.s. dinsdag plotseling ingelaste werkzaamheden zijn Rond Amersfoort vanaf 21.00 uur. Ook geen bussen beschikbaar. Begint wel een beetje een slechte soap te worden.

Die werkzaamheden zag ik gisteren al staan.

Wel vervelend dat er geen bussen zullen zijn.

Reputatie 7
Badge +4

Terug naar de Randstad uit het Noorden en Oosten kan nog via Lelystad of Arnhem , dus het is wat eerder vertrekken als Bommel zijn stede nog thuis wil opzoeken, ;-)

Reputatie 7
Badge +1

Geen bussen snap ik dan nog wel. Zie ook staan dat de reisplanner pas dinsdagochtend is aangepast. Als er echt iets met spoed hersteld moet worden snap ik eerlijk gezegd niet dat er dan morgen en overmorgen nog wel volop treinen rijden daar.

 

Ik zie op Prorail dit staan

 

Geen treinverkeer van en naar Amersfoort dinsdag vanaf 21:00 uur

Nieuws

Lees voor

Gepubliceerd op 14 augustus 2022

Vanaf 21:00 uur is er dinsdagavond 16 augustus geen treinverkeer meer mogelijk van en naar station Amersfoort Centraal. De oorzaak ligt in de vervanging van een systeem dat de veiligheid van het treinverkeer rondom het station regelt. Het systeem valt momenteel veelvuldig uit, waardoor vervanging volgens spoorbeheerder ProRail noodzakelijk is.

 

Laatste trein

Het vervangen van de onderdelen begint om 22:00 uur. Voor die tijd moeten alle treinen in de omgeving weg zijn of op hun plek staan. Daarom rijdt de laatste trein uiterlijk 21:00 uur station Amersfoort Centraal binnen. De reparatie betekent dat de seinen en wissels in het hele gebied niet functioneren. Daardoor kunnen de treinen in dit gebied niet rijden tijdens de vervanging.

Testen in de nacht

Na de vervanging gaan ingenieurs van Movares het nieuwe systeem uitgebreid testen. Zo kunnen we woensdagochtend met zekerheid zeggen dat het veiligheidssysteem naar behoren werkt. Dat testen kost veel tijd. Om de kans op vertragingen in de ochtendspits van woensdag te voorkomen, beginnen we wat vroeger in de avond met de vervanging.

Reputatie 7
Badge +3

Het is al lastig is om voldoende bussen/chauffeurs te regelen voor werkzaamheden die lang van tevoren gepland zijn, laat staan voor dit soort plotseling ingelaste werkzaamheden. 

Reputatie 7
Badge +1

Lees nu zonet dat er a.s. dinsdag plotseling ingelaste werkzaamheden zijn Rond Amersfoort vanaf 21.00 uur. Ook geen bussen beschikbaar. Begint wel een beetje een slechte soap te worden.

Reputatie 7
Badge +3

Oh en hier is die trap die op Google Maps er nog niet was… 

https://nos.nl/l/2440398 (filmpje)

Zoek de mobiele incheckpaal (ik zie ze niet!)

Op https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/4132859/drukte-op-station-eindhoven-centraal-door-werk-aan-het-spoor staat een iets langer filmpje en aan het eind meen ik piepjes te horen van incheckpaaltjes, ook 1 keer de 2 luidere piepjes als je bv al ingecheckt bent of andere reden dat je niet kunt inchecken.

 

Badge +3

Oh en hier is die trap die op Google Maps er nog niet was… 

https://nos.nl/l/2440398 (filmpje)

Zoek de mobiele incheckpaal (ik zie ze niet!) 🤣 Zou er dan instapcontrole door V&S of andere medewerkers zijn?

Geen beginnen aan natuurlijk, dit is vragen om problemen (na inderdaad bijna 500 meter ‘lopen’).

Reputatie 7
Badge +3

Ik had eerder in dit topic al eens gezegd, ik heb eens zo'n paaltje gemist omdat er een rij mensen die stonden te wachten voor de bus voor dat paaltje stond. Paaltje stond op zich wel op een logische plek, maar was niet zichtbaar achter de rij van 4 of 5 mensen breed. Misschien daar een paal met bord plaatsen met tekst “Hier in of uitchecken voor de bus” of iets in die strekking zodat je het paaltje al van een afstand kan vinden. 

Reputatie 7
Badge +1

Het gaat er hier niet om dát ik een fout heb gemaakt, daar begin ik mee.

Zo'n fout is al minder makkelijk te maken als de tijdelijke paaltjes duidelijk zichtbaar zijn en er wellicht ook meer van staan. De paaltjes horen te staan bij de plek waar je in of uit de bus stapt. Maar misschien zouden ze ook bij de uitgang van het station kunnen staan. Want ik zag vandaag beelden van lange rijen voor de NS bussen in Eindhoven, stel dat het vanwege extrme drukte meer dan 35 minuten duurt vanaf het moment dat je bij het verlaten van het station uitcheckt en weer in kan checken bij een tijdelijk paaljte dan heb je nog steeds dit probleem. 

Filmpje is te zien op https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/4132859/drukte-op-station-eindhoven-centraal-door-werk-aan-het-spoor  en daar meen ik aan het eind van het filmpje zo tussen 0:26 en 0:30 piepjes van een paaltje te horen. 

 

En misschien zouden er niet alleen grote gele borden moeten staan om je naar de plek van de bussen te wijzen maar ook borden om je eraan te herinneren in te checken voor de bus. 

 

 

 

Die paaltjes zijn gewoon soms lastig te vinden. Ook in Utrecht bij de werkzaamheden bij Geldermalsen waren de paaltjes gewoon lastig te vinden. Ondertussen vind ik de klanten "service” bij NS zo langzamerhand wel van een zeer bedenkelijk niveau. De onzin die Niels hierboven uitkraamt is voer voor Kanniewaarzijn en in het verleden Ook Dat Nog. 

Reageer