beantwoord

Duurdere reis door dal-spits wijziging ivm werkzaamheden Eindhoven-Boxtel

  • 10 August 2022
  • 65 reacties
  • 1708 Bekeken

Reputatie 2

Gister vertrok ik 15:17u uit Sittard richting Den Haag CS. Normaal gesproken zou dit een daluren prijs van 16,74 zijn. Ik had gezien dat er werkzaamheden waren, maar niet bedacht dat ik in Eindhoven moest uitloggen om bij de bussen te komen & op Boxtel weer opnieuw inloggen om in de trein te komen….. Uiteraard was het toen al spits en zo betaal ik nu 9,18 voor het stuk Sittard-Eindhoven en 20,40 voor Boxtel-Den Haag CS. Het enige wat ik me kan voorstellen dat ik anders had moeten doen is inchecken bij de bus - maar daar zag ik in EIndhoven geen gelegenheid toe i.t.t. Boxtel waar plenty palen stonden.
Hoe dan ook, 29,58 betaald i.p.v. 16,74 - 12,84 teveel. Geen idee op welke manier ik dit kan terugvragen; vertraging is het niet en beide reizen zijn in- en uitgecheckt. Heeft iemand een tip voor me?

icon

Beste antwoord door Tochjo 10 August 2022, 20:06

Bekijk origineel

65 reacties

Ik wil toch even graag reageren. @Roger01 Je hebt niet bij de chauffeur gevraagd of en waar je in kon checken, begrijp ik? Ook niet toen deze plaats nam om de bus te starten?

En als ik nu alles goed hebt begrepen, heb je het eerste deel met de trein gereisd, en 40% korting gehad, ingecheckt en uitgecheckt, en het tweede deel met de bus gereisd in de spits en alleen uitgecheckt zonder incheck?

Reputatie 2

Allereerst: gezien de ook hiervoor gelinkte nieuwsbeelden, mag ik blij zijn dat ik dinsdag nog een bus had. Het kan allemaal erger.

En @ Laura:
1.Mijn reis was Sittard - Den Haag CS.
2.15:17 Sittard vertrokken & 16:03 Eindhoven aangekomen. Iets eerder ingecheckt iets later uitgecheckt. Ik was op de hoogte van de werkzaamheden en vervangende bussen. 

3.Op Eindhoven CS de grote gele borden gevolgd naar de bussen. Die waren niet te missen.
4.Onderaan het ‘nieuwe’ trapje naar boven begon ik te zoeken naar de mobiele palen. Niet gevonden. Op de hiervoor gelinkte filmpjes zie ik ze idd ook niet, maar ze zullen vast ergens hebben gestaan.
5.Wilde toen de chauffeur vragen, maar die was druk met tussen in het ruim te organiseren.
6.Toen ik in de bus zat bedacht ik dat er wellicht gewoon geen paaltjes waren….Nee, toen ben ik niet alsnog naar de chauffeur gegaan - ja, wellicht te makkelijk van mij.
7.In Boxtel loop ik op de uitstap plaats pontificaal tegen een mobiele paal aan. Op dat moment weet ik even niet wat te doen. Ik heb toen wel ‘uitgecheckt’. Hiervan is niets terug te zien in mijn reishistorie - ook geen starttarief oid, wat ik zou verwachten (maar zoals de klantenservice zegt: de NS doet NOOIT iets met bussen, dus dit ook niet?).
8.Vervolgens wring in mij door de wilde horde uit tegengestelde richting naar station Boxtel. Onderaan de trap naar het perronviaduct staan weer 1 of 2 mobiele palen. Hier doe ik niets mee, aangezien ik niet zeker weet waar ze voor zijn.
9.Op het perron aangekomen check ik in bij de poortjes (16:39u) - Ah, goed zo, dacht ik. In de kleine 10 minuten totdat de trein vertrok, overwoog ik nog om helemaal terug te gaan en nog een keer bij die bussen uit (in?) te loggen. Dat leek me echter de zaken ook niet duidelijker maken en dus niet wenselijk.
10.Ik kom 18:12 op Den Haag Centraal aan en check 18:13 uit.

In mijn reishistorie zie ik later die dag twee reizen:
1.Sittard-Eindhoven 9,18 euro (daltarief - klopt qua reis & tijd)
2.Boxtel-Den Haag CS 20:40 euro (spitstarief - klopt qua reis en tijd)

Volgens de klantenservice was het mijn eigen keuze om die dag twee reizen te maken. Dat is niet zo. Ik wilde de reis Sittard-Den Haag CS maken startend in daltarief. Ik heb alleen niet ingecheckt in de vervangende BUS.
Bij ZEER hoge uitzondering gaat de NS nu het verschil tussen spits en daltarief van Boxtel-Den Haag CS terugstorten op mijn rekening (nog niet ontvangen, maar dat zal even duren).

Stel nou, dat er geen storing was geweest, en ik in Sittard geen poortjes zouden zijn en ik helemaal niet was ingecheckt en in Den Haag wél was uitgecheckt (en er ook geen controle in de trein was), dan zou er volgens mij 10 of 20 euro worden afgeschreven. Laten we even uitgaan van die 20. Dan zou ik toch alles online zelf kunnen regelen en zou ik toch gecompenseerd worden tot exact de beoogde reis? (of vergis ik mij daarin? Blijft er dan ook een bedrag achter?)

Nu kost deze reis mij 9,18+20,40-8,16 (teruggestort bij uitzondering) = 21.42.
Normaal had de reis me 16,74 gekost. Nog steeds een verschil van 4,68.

Bedankt voor de duidelijke toelichting!

 

Wat er is gebeurd
1. 15:17 Sittard vertrek
2. 16:03 Eindhoven aankomst
3. ??:?? Eindhoven vertrek
4. ??:?? Boxtel aankomst
5. 16:39 Boxtel vertrek
6. 18:13 Den Haag C aankomst

Wat je ziet in Mijn NS
1+2 kloppen.
5+6 kloppen.


Dus 3+4 ontbreken geheel? Het stuk met de bus is dat. Ik heb net al even contact gehad met een achterliggende afdeling en het vermoeden is dat de uitcheck, die je wél hebt gedaan, toch niet goed is geregistreerd. Want die zou dus wel in je Mijn NS-account naar voren moeten komen. Als een in- of uitcheckpaal bij een bus staat, waarvan het traject normaliter NS is, dan zou dit voor NS (trein) geregistreerd moeten worden. Normaliter is de gehele reis bij NS, en ik vermoed dat als je had ingecheckt bij de bus, dat dit goed was gegaan: https://www.ns.nl/reisplanner/#/?vertrek=Sittard&vertrektype=treinstation&aankomst=Den%20Haag%20Centraal&aankomsttype=treinstation&type=vertrek&tijd=2022-08-09T14:56

Reputatie 7
Badge +1

Ik ben de reis nu aan het maken ben bijna in Boxtel. Ga foto's maken van de mobiele paaltjes in Boxtel en Eindhoven. 

Reputatie 2

@ Laura: helemaal juist. Dat is de reis die ik wilde maken op 9 augustus. En de enige niet gemaakte check-in was die bij de bus. De check-outs heb ik wél allemaal gemaakt.
Aanvulling: ja 3+4 ontbreken volledig.

@ Henk: In Boxtel staan ze bij de uitstapplek en de instapplek van de bussen en aan één of beide(?) zijden van de trap omhoog naar het perronviaduct staan ook palen. In Eindhoven weet ik het niet, maar daar komen waarschijnlijk ook meer bussen met verschillende bestemmingen samen.

Reputatie 7
Badge +3

@ Laura: helemaal juist. Dat is de reis die ik wilde maken op 9 augustus. En de enige niet gemaakte check-in was die bij de bus. De check-outs heb ik wél allemaal gemaakt.

Omdat je in Eindhoven bij het verlaten van het station hebt uitgecheckt en niet bij de bus hebt ingecheckt (omdat je die niet kon vinden), was die bij de bus in Boxtel een incheck. Je zou dan bij het poortje in Boxtel de melding gehad moeten hebben dat je al ingecheckt was. Maar blijkbaar is die bij de bus in Boxtel niet geregistreerd, zelf gaf je ook al aan dat daar niets van terug te zien is in je reishistorie.

 

Reputatie 2

Tja, dat weet ik ook niet Momo. Er werd wel expliciet gezegd dat de bus bij de UITstapplek stopte. Ik weet niet hoe zo'n paal dan ingeregeld is; wordt het in deze situatie dan idd een check-in of hangt dat van de specifieke paal af? Geen idee. Ik kreeg die ‘al ingecheckt’ melding iig niet bij het perronpoortje.
Iets anders dat bij de uitstapplek door mijn hoofd schoot: misschien moet ik nu naar de INstapplek iets verderop en daar inklokken, maar dat is dan de verkeerde kant uit en uitchecken wordt dan ook een moeilijk verhaal… 😩 In de trein nog wat varianten daarop bedacht, maar uiteindelijk dacht ik het makkelijker ad-hoc te kunnen regelen…. haha.

Reputatie 7
Badge +3

Bij een paaltje (zowel een tijdelijke als een vaste) kun je zowel in als uitchecken, er zijn geen aparte paaltjes voor inchecken en weer andere voor uitchecken. Ben je al ergens ingecheckt en je biedt je kaart aan bij een paaltje wordt het een uitcheck, ben je niet ingecheckt dan wordt het incheck. Jij was uitgecheckt in Eindhoven, dus een eerstvolgende keer bij een paaltje je kaart aanbieden wordt dan een incheck. 

Reputatie 2

Effe nadenken: Ja, idd Momo.
Bij een reguliere in- en uitcheck Betaal je bij de eerste altijd het starttarief en vindt de verrekening plaats bij de tweede.
Indien je niet incheckt bij de trein en vervolgens wel bij een poortje uitcheckt, dan wordt dat gezien als een check-in waar vervolgens geen check-out achteraankomt en dus ook geen verrekening.
 

Sorry voor de innerlijke monoloog… het is nog steeds 29 graden in huis…

Als dat bij mobiel paaltjes dan net zo werkt - en dat lijkt logisch - dan blijft het vreemd dat er helemaal niets in mijn reishistorie staat én ook waarom ik niet de ‘reeds ingecheckt’ melding kreeg bij het perronpoortje. Dat zou wél weer overeenkomen met de bewering van de klantenservice dat zij niets van bussen kunnen inzien of iets aan doen. Of gewoon een slecht functionerend paaltje, maar dan zouden er inmiddels meer meldingen zijn, lijkt mij.

Badge +3

Bij een paaltje (zowel een tijdelijke als een vaste) kun je zowel in als uitchecken, er zijn geen aparte paaltjes voor inchecken en weer andere voor uitchecken. Ben je al ergens ingecheckt en je biedt je kaart aan bij een paaltje wordt het een uitcheck, ben je niet ingecheckt dan wordt het incheck. Jij was uitgecheckt in Eindhoven, dus een eerstvolgende keer bij een paaltje je kaart aanbieden wordt dan een incheck. 

Het klopt dat als je niet ingecheckt aankomt in Boxtel en je kaart aanbiedt bij een mobiele paal dat als een incheck geldt.

Ga je vervolgens naar binnen door een poortje dan zal dat wel gewoon open gaan, met de melding dat je al ingecheckt bent. 3+4 in het lijstje van @Laura NS ontbreken dus inderdaad geheel.

Hetzelfde gebeurt als je uitcheckt op een perron (internationaal overstappaaltje zoals in Utrecht op spoor 5/7 en 18/19 of station met meerdere vervoerders). Ga je vervolgens door een poortje naar buiten dan gaat het open en zegt ‘Tot ziens’ (of iets van die strekking) want je bent al uitgecheckt.

Je zou e.e.a. nog kunnen nakijken via de transacties bij een kaartautomaat, of het transactieoverzicht in een Mijn OV-chip account.

Feit is nu dat je na het opsplitsen van je reis (waar de bus geheel ontbreekt) een boel langeafstandskorting mist, en dus duurder uit bent zelfs al zijn beide (kortere) reizen op daltarief afgerekend/gecorrigeerd.

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben de reis nu aan het maken ben bijna in Boxtel. Ga foto's maken van de mobiele paaltjes in Boxtel en Eindhoven. 

In het filmpje van Omroep Brabant is wel boven aan de trap nadat je uit de tunnel komt een bord te zien waarop staat dat je moet in en uitchecken. Logischerwijs zou daar dan ook een paaltje moeten staan. Is alleen niet te zien in de opname.

 

Vergelijk dit met een foto die ik zelf gemaakt heb bij de werzkzaamheden in Leiden een aantal jaar geleden. Dit was voor de pendelbus naar Leiden Transferium toen. Eenzelfde bord met paal direct bij het mobiele paaltje.

 

Badge +3

Zou me niets verbazen als ze met zulke lange rijen het paaltje inderdaad een stuk verplaatst hebben. Als voetgangers er meer dan 35 minuten doen van station naar bushalte wordt dat natuurlijk een veel groter (claims) probleem dan het geval van @Roger01

Voor zover men opmerkt dat men teveel betaalt omdat je reis opgesplitst wordt in Eindhoven, en je dus óók in de daluren/weekend duurder uit bent. 😥

Reputatie 7
Badge +3

In dat Omroep Brabant filmpje meen ik aan het eind piepjes te horen van een paaltje en dat was dicht bij een bus waar mensen instapten. Ik las ergens dat iemand er zaterdag bijna een uur over deed om vanuit het station in de bus in te stappen. Als je dan ook pas na een uur kan inchecken wordt je reis alsnog in 2 reizen gespitst want langer dan 35 minuten. Als er doordeweeks minder wachttijd is, zul je dit hebben. 

Badge +3

In dat Omroep Brabant filmpje meen ik aan het eind piepjes te horen van een paaltje en dat was dicht bij een bus waar mensen instapten. Ik las ergens dat iemand er zaterdag bijna een uur over deed om vanuit het station in de bus in te stappen. Als je dan ook pas na een uur kan inchecken wordt je reis alsnog in 2 reizen gespitst want langer dan 35 minuten. Als er doordeweeks minder wachttijd is, zul je dit niet hebben. 

Doordeweeks lijkt het verbazend goed te gaan, want ik zie veel bussen rijden die (in ieder geval gedurende de ochtendspits) amper bezet zijn.

Reputatie 2

Ik heb ook nog even de NOS-beelden terug gekeken. Bovenaan de trap zie je mensen pas-zoekende bewegingen maken & een beweging naar rechts maken. Ook zie je dat de rij daar stokt. In combinatie met het bord dat Momo omcirkeld heeft, kunnen we 99,999% zeker zijn dat het paaltje daar zaterdag stond. 

Daarmee is het redelijk aannemelijk dat het daar dinsdag ook al stond. Om welke reden ik het dan gemist heb zou ik niet kunnen vertellen. Zoals gezegd begon in onderaan de trap om me heen te kijken.
Aanvulling: het zou zo kunnen zijn gekomen doordat ik al sinds station Eindhoven grote gele borden aan het volgen was - en die SNELBUS BOXTEL - pontificaal tegenover het eind van de trap al mijn aandacht kreeg… dat grijze check-in bord valt daarbij sowieso een beetje in het niet.

Maar dat is alleen maar fijn als je er nog naar op zoekt moet.

Mij gaat het erom dat ik het gemist heb, maar het volledig helder is welke reis ik wilde maken en die op het werkzaamheden/bus stukje na ook aantoonbaar gemaakt heb & dat ik daar niet mijn geld (volledig) kan terugvragen (eigenlijk helemaal niet! - coulance, weet u nog?), terwijl dat bij een vergeten check-in/-out in de trein wél kan. Dit lijkt een onvolkomenheid in het verrekensysteem, die de NS op de klant afwentelt (zoals de klantenservice mij vertelde: de NS kan en doet NOOIT iets met bussen). 

En Robert B., wat jij zegt klinkt héél aannemelijk: dat mijn check-out in Boxtel een check-in werd, die ook meteen het perronpoortje opende. Ik meen dat daar niet ‘al ingecheckt’ op die display stond, maar iets dergelijks moet haast wel het geval zijn geweest. Zo verklaar je iig dat die informatie van het poortje bij de bus lijkt te ontbreken. Goed bedacht!
Ik ga nog even opnieuw bij het OV-chipkaart overzicht kijken - die checkte ik als eerste & was meen ik hetzelfde als het NS overzicht. Kom ik op terug.

Reputatie 2

OV-Chip:

NS:

 

Nee, daar worden we niet wijzer van. Ik dacht even “Er staat geen ‘Station’ voor Boxtel!”…. Maar dat staat bij Sittard ook niet. (De notities waren een eerste poging om de situatie in een miniem hokje te typen - daarna volgde de melding dat ik 24 uur geduld moest hebben)

Reputatie 7
Badge +3

Het wrange is dat tussen de uitcheck in Eindhoven en de incheck in Boxtel 36 minuten zit, wat net 1 minuut meer is dan de maximaal 35 minuten die tussen uit en incheck moeten zitten om het 1 reis te laten zijn. 

Overigens vind ik wel dat het dan nog best rap gaat met de bus, de reisplanner geeft 32 minuten voor de busrit en dan moet je ook nog vanaf de uitgang van station Eindhoven naar de instaphalte van die bus lopen en wachten tot de bus vertrekt. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb ook nog even de NOS-beelden terug gekeken. Bovenaan de trap zie je mensen pas-zoekende bewegingen maken & een beweging naar rechts maken. Ook zie je dat de rij daar stokt. In combinatie met het bord dat Momo omcirkeld heeft, kunnen we 99,999% zeker zijn dat het paaltje daar zaterdag stond. 

Daarmee is het redelijk aannemelijk dat het daar dinsdag ook al stond. Om welke reden ik het dan gemist heb zou ik niet kunnen vertellen. Zoals gezegd begon in onderaan de trap om me heen te kijken.
Aanvulling: het zou zo kunnen zijn gekomen doordat ik al sinds station Eindhoven grote gele borden aan het volgen was - en die SNELBUS BOXTEL - pontificaal tegenover het eind van de trap al mijn aandacht kreeg… dat grijze check-in bord valt daarbij sowieso een beetje in het niet.
 

Misschien moet dat bord gewoon duidelijker zijn, zoals een niet te missen groot geel bord met in chocolade letters “Hier in- of uitchecken” wat je net zoals die borden voor de snelbussen van verre kan zien. 

 

Reputatie 2

Oh? 1 minuut minder en dan had dit allemaal niet nodig geweest? Haha…

Ik heb vanuit Eindhoven ook redelijk doorgestapt hoor, omdat ik zo weinig mogelijk vertraging wilde hebben. Samen met die inladers zat de bus met mij & een paar anderen ook vol & vertrokken we snel. Er was die dinsdag ook geen sprake van een rij wachtende mensen.

Zaterdag is volgens mij altijd voor iedereen volledig daltarief, niet? Anders waren er door die rijen al véél meer reizigers met dit probleem geweest. Ik vermoed dat die er nu ook zijn, maar het niet opvalt. Hoewel: er zijn dan nog steeds 2 reizen en dus ook 2 maal starttarief?
Het viel mij alleen op, omdat ik al dacht dat er iets niet in de haak was, en ik mijn saldo redelijk in mijn geheugen had ivm een reis twee dagen later.

Reputatie 2

Sinds wanneer staat dit topic eigenlijk op beantwoord? Volgens mij is dat nog steeds niet het geval.

Reputatie 3

Dat incheckpaaltje staat wel degelijk boven de trap bij de instaphalte in Eindhoven voor de bus naar Boxtel. De 35 minuten norm is voor een doorgaande reis alleen van toepassing als de overstap op HETZELFDE station plaats vindt. Dus als je in Eindhoven uitcheckt en binnen 35 minuten in Boxtel incheckt, blijven het toch 2 aparte reizen met 2x het instaptarief.

Reputatie 2

Ah, kijk. Weer een stukje informatie, Wim. Dankjewel!
Zo dragen al veel mensen hun steentje bij hier. Ik ben iig al wat wijzer geworden als gevolg van een stommiteit! 😀

Reputatie 7
Badge +1

Zie ook mijn post van vandaag in dit topic.

 

 

Reputatie 2

Aha, ik zie het Henk. Boxtel exact zoals ik me herinner, behalve dat ik de palen bij de bussen wel meteen zag, en die paal/palen bij de stationstrap zie je idd pas na 100m lopen.

Je hebt het over een hekwerk waardoor je in Eindhoven langs de paal moet - dat verklaart waarschijnlijk waardoor je die rij ziet stokken bovenaan de trap op de beelden van zaterdag - daar kan in kort over zijn: dat hekwerk was er dinsdag (nog) niet; geheel vrije doorloop naar de bus schuin rechts verderop. Er zal dus waarschijnlijk wel een aanpassing gedaan zijn.

Badge +3

Dat incheckpaaltje staat wel degelijk boven de trap bij de instaphalte in Eindhoven voor de bus naar Boxtel. De 35 minuten norm is voor een doorgaande reis alleen van toepassing als de overstap op HETZELFDE station plaats vindt. Dus als je in Eindhoven uitcheckt en binnen 35 minuten in Boxtel incheckt, blijven het toch 2 aparte reizen met 2x het instaptarief.

Nee, dat is niet waar. Een (bus maar ook trein) reis binnen 35 minuten vervolgen vanaf een ander station/halte levert je gewoon een ‘Overstap OK’ op, waarbij je gereisde tariefeenheden opgeteld worden als één reis. Zo staat het ook in de voorwaarden van ov-chipkaart.

Als het je dus lukt om binnen 35 minuten in Boxtel in te checken (na een uitcheck in Eindhoven) krijg je een ‘reis met overstap’ van 77 TE (Sittard - Eindhoven C) plus 111 TE (Boxtel - Den Haag C). Samen 188 TE en dat zou je op daltarief € 16,20 kosten (tarieventabel pag. 9).

Een reis Sittard - Den Haag C is 207 TE, en dus amper duurder wegens de langeafstandskorting.

Zou @Roger01 op zaterdag gereisd hebben en de overstap niet gehaald hebben (net zoals dinsdag) dan wordt het € 9,18 voor Sittard - Eindhoven C plus € 12,24 voor Boxtel - Den Haag C, samen € 21,42 dus alsnog € 4,68 meer dan de treinreis die je € 16,74 zou kosten.

Ik zou het er in dit geval (de rit Boxtel - Den Haag in de spits is al gecorrigeerd naar € 12,24) bij laten, want meer correcties/coulance wordt erg lastig.

Reageer