beantwoord

Duurdere reis door dal-spits wijziging ivm werkzaamheden Eindhoven-Boxtel

  • 10 August 2022
  • 65 reacties
  • 1710 Bekeken


Toon eerste bericht

65 reacties

Badge +3

In dat Omroep Brabant filmpje meen ik aan het eind piepjes te horen van een paaltje en dat was dicht bij een bus waar mensen instapten. Ik las ergens dat iemand er zaterdag bijna een uur over deed om vanuit het station in de bus in te stappen. Als je dan ook pas na een uur kan inchecken wordt je reis alsnog in 2 reizen gespitst want langer dan 35 minuten. Als er doordeweeks minder wachttijd is, zul je dit niet hebben. 

Doordeweeks lijkt het verbazend goed te gaan, want ik zie veel bussen rijden die (in ieder geval gedurende de ochtendspits) amper bezet zijn.

Reputatie 2

OV-Chip:

NS:

 

Nee, daar worden we niet wijzer van. Ik dacht even “Er staat geen ‘Station’ voor Boxtel!”…. Maar dat staat bij Sittard ook niet. (De notities waren een eerste poging om de situatie in een miniem hokje te typen - daarna volgde de melding dat ik 24 uur geduld moest hebben)

Reputatie 7
Badge +1

Het gaat er hier niet om dát ik een fout heb gemaakt, daar begin ik mee.

Zo'n fout is al minder makkelijk te maken als de tijdelijke paaltjes duidelijk zichtbaar zijn en er wellicht ook meer van staan. De paaltjes horen te staan bij de plek waar je in of uit de bus stapt. Maar misschien zouden ze ook bij de uitgang van het station kunnen staan. Want ik zag vandaag beelden van lange rijen voor de NS bussen in Eindhoven, stel dat het vanwege extrme drukte meer dan 35 minuten duurt vanaf het moment dat je bij het verlaten van het station uitcheckt en weer in kan checken bij een tijdelijk paaljte dan heb je nog steeds dit probleem. 

Filmpje is te zien op https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/4132859/drukte-op-station-eindhoven-centraal-door-werk-aan-het-spoor  en daar meen ik aan het eind van het filmpje zo tussen 0:26 en 0:30 piepjes van een paaltje te horen. 

 

En misschien zouden er niet alleen grote gele borden moeten staan om je naar de plek van de bussen te wijzen maar ook borden om je eraan te herinneren in te checken voor de bus. 

 

 

 

Die paaltjes zijn gewoon soms lastig te vinden. Ook in Utrecht bij de werkzaamheden bij Geldermalsen waren de paaltjes gewoon lastig te vinden. Ondertussen vind ik de klanten "service” bij NS zo langzamerhand wel van een zeer bedenkelijk niveau. De onzin die Niels hierboven uitkraamt is voer voor Kanniewaarzijn en in het verleden Ook Dat Nog. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb ook nog even de NOS-beelden terug gekeken. Bovenaan de trap zie je mensen pas-zoekende bewegingen maken & een beweging naar rechts maken. Ook zie je dat de rij daar stokt. In combinatie met het bord dat Momo omcirkeld heeft, kunnen we 99,999% zeker zijn dat het paaltje daar zaterdag stond. 

Daarmee is het redelijk aannemelijk dat het daar dinsdag ook al stond. Om welke reden ik het dan gemist heb zou ik niet kunnen vertellen. Zoals gezegd begon in onderaan de trap om me heen te kijken.
Aanvulling: het zou zo kunnen zijn gekomen doordat ik al sinds station Eindhoven grote gele borden aan het volgen was - en die SNELBUS BOXTEL - pontificaal tegenover het eind van de trap al mijn aandacht kreeg… dat grijze check-in bord valt daarbij sowieso een beetje in het niet.
 

Misschien moet dat bord gewoon duidelijker zijn, zoals een niet te missen groot geel bord met in chocolade letters “Hier in- of uitchecken” wat je net zoals die borden voor de snelbussen van verre kan zien. 

 

Reputatie 2

Sinds wanneer staat dit topic eigenlijk op beantwoord? Volgens mij is dat nog steeds niet het geval.

Reputatie 3

Dat incheckpaaltje staat wel degelijk boven de trap bij de instaphalte in Eindhoven voor de bus naar Boxtel. De 35 minuten norm is voor een doorgaande reis alleen van toepassing als de overstap op HETZELFDE station plaats vindt. Dus als je in Eindhoven uitcheckt en binnen 35 minuten in Boxtel incheckt, blijven het toch 2 aparte reizen met 2x het instaptarief.

Reputatie 2

Ah, kijk. Weer een stukje informatie, Wim. Dankjewel!
Zo dragen al veel mensen hun steentje bij hier. Ik ben iig al wat wijzer geworden als gevolg van een stommiteit! 😀

Reputatie 7
Badge +1

Zie ook mijn post van vandaag in dit topic.

 

 

Badge +3

Maar is dat echt het enige paaltje? Staat er ook niet nog ergens een paaltje voor de mensen die uit de bus stappen?

De uitstaphalte is ergens anders (Kennedyplein, nabij de noordingang van het station).

En doordeweeks gaat het eigenlijk perfect (met als bufferlocatie voor bussen de P+R in Boxtel en ook ergens in Eindhoven die ik nog niet gevonden heb, maar er staan voor bussen borden bij de Insulindelaan/Tongelresestraat (wijzend naar ergens buiten de ‘ring/rondweg’) dus dat zal hier wel zijn (bij de P, Generaal Bothastraat).

En het looppad (die trap dus) naar de opstapplaats zie je hier (het rode stippellijntje dat eindigt op het ‘Beursplein’. Dat zal dan 250 meter lopen zijn, maar bij drukte dus een eeuwigheid.

Badge +3

Dat klopt het is dus echt het enige paaltje. Volgens mij krijgen er veel meer mensen € 20,00 extra te betalen maar ziet men dit niet. Vandaag Driebergen-Arnhem gedaan met de bus en ook hier vond ik de situatie niet overzichtelijk. Ik kan mij niet voorstellen dat iedereen daar op de juiste manier uit en incheckt. Zoals ik al eerder aangaf snap ik niet waarom dit niet in de trienen wordt omgeroepen.

De Klantenservice zou in ieder geval coulant(er) moeten zijn als er iets mis gaat met in/uitchecks voor de bussen (de hele reden voor dit topic eigenlijk).

Waarbij het (zie de tijdstippen) overduidelijk is welke reis je gemaakt hebt en of dat zonder NS bus op daltarief zou zijn 🤔

Een ‘nietswetende’ reiziger zou inderdaad denken dat Sittard - Eindhoven plus Boxtel - Den Haag (gratis met de bus) niet meer zou kosten dan in één ruk, maar dat is dus niet altijd zo (ook niet in het weekend met 40% korting op je treinreizen).

Bij Reizen op Saldo (zoals @Roger01) en een deel met Arriva (bijv. vanuit Susteren/Echt of Swalmen/Reuver/Venray naar Roermond en daar een overstap naar NS) wordt het wel een hele puzzel, want NS heeft dan geen enkel inzicht in de rit met Arriva, en via uitcheckgemist.nl kom je ook niet verder, want die zien natuurlijk helemaal geen gemiste in/uitchecks.

Al met al vind ik dat @Roger01 meer vergoed had moeten krijgen dan de huidige ‘coulance’, met name omdat het allemaal prima zou zijn als hij een minuutje eerder weer in Boxtel ingecheckt had, en die (mislukte) 'grap’ hem maar € 16,20 gekost zou hebben.

Dat bedenkt natuurlijk niemand (“ik ga lekker gratis met een NS bus naar Boxtel en betaal uiteindelijk 54 cent minder als me dat allemaal lukt”).. 😴

Geef ze de kost die zonder inchecken in Eindhoven op een bus stappen (als je reis daar begint) en pas op Boxtel inchecken voor een trein.

Of vanuit TIlburg/Den Bosch verder naar Eindhoven (eindbestemming) moeten en ‘vergeten’ in te checken voor de bus (en gewoon uitchecken op Boxtel dus).

Ik ben er daar één van, dat risico neem ik wel natuurlijk!

* Dit is geen advies om zwart te reizen (het risico op controle bestaat altijd), maar geeft wel aan hoe krom/wrang het allemaal kan zijn (en uiteindelijk duurder uit te zijn) dan ‘gratis’ met een NS bus te (willen) reizen.

Reputatie 2

Dank u zeer voor de aangeboden opties. Ik heb in Eindhoven echt gekeken waar die dingen stonden, maar ik zag ze niet (bussen ook op een plek waar ik ze niet eerder heb gezien). Chauffeur druk met tassen opbergen e.d. en toen toch maar een van de laatste plekjes gepakt. In Boxtel stonden ze echter meteen bij de bus en dan nog eens bij het station. Tja, toen bekroop me al zo'n gevoel.... Ik onthoud 'm nu voor een volgende keer! ;)

Reputatie 3

Doe het nou maar gewoon eerlijk, dat duurt het langst, Het is wel een ingewikkelde puzzel om dat altijd goed te doen. NS hoeft niet te profiteren van de mensen die het fout doen, maar laat NS daar ook geen nadeel van lijden!

Badge +3

Oh en hier is die trap die op Google Maps er nog niet was… 

https://nos.nl/l/2440398 (filmpje)

Zoek de mobiele incheckpaal (ik zie ze niet!) 🤣 Zou er dan instapcontrole door V&S of andere medewerkers zijn?

Geen beginnen aan natuurlijk, dit is vragen om problemen (na inderdaad bijna 500 meter ‘lopen’).

Reputatie 7
Badge +3

Oh en hier is die trap die op Google Maps er nog niet was… 

https://nos.nl/l/2440398 (filmpje)

Zoek de mobiele incheckpaal (ik zie ze niet!)

Op https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/4132859/drukte-op-station-eindhoven-centraal-door-werk-aan-het-spoor staat een iets langer filmpje en aan het eind meen ik piepjes te horen van incheckpaaltjes, ook 1 keer de 2 luidere piepjes als je bv al ingecheckt bent of andere reden dat je niet kunt inchecken.

 

Reputatie 7
Badge +1

RobertB:

Een ‘nietswetende’ reiziger zou inderdaad denken dat Sittard - Eindhoven plus Boxtel - Den Haag (gratis met de bus) niet meer zou kosten dan in één ruk, maar dat is dus niet altijd zo (ook niet in het weekend met 40% korting op je treinreizen).

 

Om dan nog maar te zwijgen over de situatie dat je in de daluren bent ingecheckt en vervolgens na de busreis in de spits moet overstappen. Dat kost dan waarschijnlijk een hele hoop meer.

 

Ondertussen schittert NS zelf door afwezigheid in dit topic. Ik zit nog steeds met de vraag waarom wordt het hele bus in- en uitcheckcircus niet in de trein uitgelegd. Of is de conducteur zo druk met andere werkzaamheden dat hij daar de tijd niet voor heeft??? 🤣

Reageer