beantwoord

Duurdere reis door dal-spits wijziging ivm werkzaamheden Eindhoven-Boxtel

  • 10 August 2022
  • 65 reacties
  • 1710 Bekeken


Toon eerste bericht

65 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Geen bussen snap ik dan nog wel. Zie ook staan dat de reisplanner pas dinsdagochtend is aangepast. Als er echt iets met spoed hersteld moet worden snap ik eerlijk gezegd niet dat er dan morgen en overmorgen nog wel volop treinen rijden daar.

 

Ik zie op Prorail dit staan

 

Geen treinverkeer van en naar Amersfoort dinsdag vanaf 21:00 uur

Nieuws

Lees voor

Gepubliceerd op 14 augustus 2022

Vanaf 21:00 uur is er dinsdagavond 16 augustus geen treinverkeer meer mogelijk van en naar station Amersfoort Centraal. De oorzaak ligt in de vervanging van een systeem dat de veiligheid van het treinverkeer rondom het station regelt. Het systeem valt momenteel veelvuldig uit, waardoor vervanging volgens spoorbeheerder ProRail noodzakelijk is.

 

Laatste trein

Het vervangen van de onderdelen begint om 22:00 uur. Voor die tijd moeten alle treinen in de omgeving weg zijn of op hun plek staan. Daarom rijdt de laatste trein uiterlijk 21:00 uur station Amersfoort Centraal binnen. De reparatie betekent dat de seinen en wissels in het hele gebied niet functioneren. Daardoor kunnen de treinen in dit gebied niet rijden tijdens de vervanging.

Testen in de nacht

Na de vervanging gaan ingenieurs van Movares het nieuwe systeem uitgebreid testen. Zo kunnen we woensdagochtend met zekerheid zeggen dat het veiligheidssysteem naar behoren werkt. Dat testen kost veel tijd. Om de kans op vertragingen in de ochtendspits van woensdag te voorkomen, beginnen we wat vroeger in de avond met de vervanging.

Reputatie 7
Badge +4

Terug naar de Randstad uit het Noorden en Oosten kan nog via Lelystad of Arnhem , dus het is wat eerder vertrekken als Bommel zijn stede nog thuis wil opzoeken, ;-)

Reputatie 7
Badge +3

Lees nu zonet dat er a.s. dinsdag plotseling ingelaste werkzaamheden zijn Rond Amersfoort vanaf 21.00 uur. Ook geen bussen beschikbaar. Begint wel een beetje een slechte soap te worden.

Die werkzaamheden zag ik gisteren al staan.

Wel vervelend dat er geen bussen zullen zijn.

Reputatie 2

Zo...na een dik half uur wachten Niels (naam met toestemming gebruikt) aan de lijn gekregen. Die stond me prima te woord, maar had wel een verhaal dat waar ik het niet mee eens ben;

Volgens Niels betrof het hier geplande werkzaamheden (dat klopt) en had ik mijn reis erop moeten aanpassen. Dat wil zeggen (mijn interpretatie binnen mijn mogelijkheden en voordeelkaart) 15:17u uit Sittard vertrekken naar Eindhoven, daar 16:03u aankomen en dan na 18:30u weer vanuit Eindhoven doorreizen naar Den Haag CS. OF, logischer uiteraard: zorgen dat de hele reis buiten de spits valt (wat voor mij niet handig was).
Volgens Niels had ik er zelf voor gekozen om tijdens deze werkzaamheen te reizen en dus ook twee reizen te maken. Ikzelf ben natuurlijk helemaal niet geïnteresseerd in een busreis Eindhoven-Boxtel, maar wil maar 1 ding: een reis Sittard-Den Haag CS; 1 reis.
Niels bleef er echter bij dat de NS hier geen restitutie hoeft te geven, maar wilde bij grote uitzondering het tweede deel van mijn reis restitueren van 20,40 naar 12,84; een restitutie van 7,56.

Ik blijf er echter bij dat ik 1 reis heb gemaakt, en nu door geplande werkzaamheden van de NS waar ik van op de hoogte was, in totaal 9.18+20,40 = 29,58 betaal voor een reis die mij normaal gesproken 16,74 zou kosten. Teveel betaald: 12,84.

Dus ik heb Niels gevraagd nog even niets te doen en dat ik deze nog even op de community ging zetten. Kijk, de bussen waren op zich prima geregeld en uiteindelijk had ik meen ik maar 30 minuten extra reistijd. Ik snap dat de NS hier extra kosten aan heeft, maar daar betaal ik toch ook voor via mijn abonnement?
Is mijn gedachtengang nou zo onlogisch?

Reputatie 7
Badge +1

Zo...na een dik half uur wachten Niels (naam met toestemming gebruikt) aan de lijn gekregen. Die stond me prima te woord, maar had wel een verhaal dat waar ik het niet mee eens ben;

Volgens Niels betrof het hier geplande werkzaamheden (dat klopt) en had ik mijn reis erop moeten aanpassen. Dat wil zeggen (mijn interpretatie binnen mijn mogelijkheden en voordeelkaart) 15:17u uit Sittard vertrekken naar Eindhoven, daar 16:03u aankomen en dan na 18:30u weer vanuit Eindhoven doorreizen naar Den Haag CS. OF, logischer uiteraard: zorgen dat de hele reis buiten de spits valt (wat voor mij niet handig was).
Volgens Niels had ik er zelf voor gekozen om tijdens deze werkzaamheen te reizen en dus ook twee reizen te maken. Ikzelf ben natuurlijk helemaal niet geïnteresseerd in een busreis Eindhoven-Boxtel, maar wil maar 1 ding: een reis Sittard-Den Haag CS; 1 reis.
Niels bleef er echter bij dat de NS hier geen restitutie hoeft te geven, maar wilde bij grote uitzondering het tweede deel van mijn reis restitueren van 20,40 naar 12,84; een restitutie van 7,56.

Ik blijf er echter bij dat ik 1 reis heb gemaakt, en nu door geplande werkzaamheden van de NS waar ik van op de hoogte was, in totaal 9.18+20,40 = 29,58 betaal voor een reis die mij normaal gesproken 16,74 zou kosten. Teveel betaald: 12,84.

Dus ik heb Niels gevraagd nog even niets te doen en dat ik deze nog even op de community ging zetten. Kijk, de bussen waren op zich prima geregeld en uiteindelijk had ik meen ik maar 30 minuten extra reistijd. Ik snap dat de NS hier extra kosten aan heeft, maar daar betaal ik toch ook voor via mijn abonnement?
Is mijn gedachtengang nou zo onlogisch?

 

Nee uw gedachte is niet onlogisch Maar helaas heeft NS nogal wat medewerkers bij de klantenservice rondlopen die zelf weinig begrijpen van de producten van NS. Ik zag bijvoorbeeld op twitter van de week ook nog de vraag vanuit NS waarom er dan wel zonodig paaltjes moesten staan bij de vervangende busdiensten. Dus ook daar begrijpen ze het nog niet. Probleem is natuurlijk dat jij je geld terug dient te krijgen. Ik denk dat je maar een klachtenbrief moet schrijven. Duurt wel een flinke poos voor je daar antwoord op krijgt  

Badge +3

Ik heb niet exact gekeken waar de bussen vertrekken in Eindhoven naar de mobiele checkin palen, maar bij de uitstaphalte heb ik er zeker 2 gezien. Ik verwacht dat ze er dus staan. 

De bussen vertrekken vanaf het ‘Beursplein’, zeg maar tussen het Beursgebouw en de Fellenoord/Holiday Inn.

Ik kwam daar vandaag nog een paar keer langs en op gelet, maar zag ze ook zo gauw niet. Je moet om daar te komen wel een trap op (vanuit de Kruisstraattunnel), dus ik neem aan dat ze daar staan. Die trap is hier, maar de foto op Google Maps is een oudje.

Vergelijk het (vaste) paaltje bij het trapje naar de bussen op spoor 1 in Den Bosch, dat je in principe niet hoeft te gebruiken omdat Den Bosch geen poortjes heeft.

Badge +3

Zo...na een dik half uur wachten Niels (naam met toestemming gebruikt) aan de lijn gekregen. Die stond me prima te woord, maar had wel een verhaal dat waar ik het niet mee eens ben;

Volgens Niels betrof het hier geplande werkzaamheden (dat klopt) en had ik mijn reis erop moeten aanpassen. Dat wil zeggen (mijn interpretatie binnen mijn mogelijkheden en voordeelkaart) 15:17u uit Sittard vertrekken naar Eindhoven, daar 16:03u aankomen en dan na 18:30u weer vanuit Eindhoven doorreizen naar Den Haag CS. OF, logischer uiteraard: zorgen dat de hele reis buiten de spits valt (wat voor mij niet handig was).
Volgens Niels had ik er zelf voor gekozen om tijdens deze werkzaamheen te reizen en dus ook twee reizen te maken. Ikzelf ben natuurlijk helemaal niet geïnteresseerd in een busreis Eindhoven-Boxtel, maar wil maar 1 ding: een reis Sittard-Den Haag CS; 1 reis.
Niels bleef er echter bij dat de NS hier geen restitutie hoeft te geven, maar wilde bij grote uitzondering het tweede deel van mijn reis restitueren van 20,40 naar 12,84; een restitutie van 7,56.

Ik blijf er echter bij dat ik 1 reis heb gemaakt, en nu door geplande werkzaamheden van de NS waar ik van op de hoogte was, in totaal 9.18+20,40 = 29,58 betaal voor een reis die mij normaal gesproken 16,74 zou kosten. Teveel betaald: 12,84.

Dus ik heb Niels gevraagd nog even niets te doen en dat ik deze nog even op de community ging zetten. Kijk, de bussen waren op zich prima geregeld en uiteindelijk had ik meen ik maar 30 minuten extra reistijd. Ik snap dat de NS hier extra kosten aan heeft, maar daar betaal ik toch ook voor via mijn abonnement?
Is mijn gedachtengang nou zo onlogisch?

Die € 20,40 is voltarief de prijs voor een (losse) reis Boxtel - Den Haag Centraal, met 40% korting is dat € 12,24 dus de restitutie klopt al niet?

In feite heb je daar geen recht op, alhoewel het zich laat raden hoe je van Eindhoven naar Boxtel gekomen bent, namelijk (gratis) met de bus. Dat is dus (weliswaar niet correct ingecheckt) wél onderdeel van de reis die je uiteindelijk maakte!

Het opsplitsen van een (lange) reis is overigens óók onverstandig bij vertrek in de spits en dan het tweede deel met korting. Dat kost vaak meer dan de hele reis op voltarief, wegens de langeafstandskorting.

De ‘coulance’ zou inderdaad moeten bestaan uit een vergeten incheck/overstap in Eindhoven (die je daltarief zou opleveren ook al was het in de spits), en daardoor ook een gemiste overstap in Boxtel (daltarief), want je kwam aantoonbaar uit Sittard dus € 12,84 terug.

Dit voor Niels van NS Webcare. Het klopt 100% dus ‘coulance’ tegenover een paar treinritten die je in totaal € 16,74 zouden kosten zonder die bus! 😣

Badge +3

Inderdaad had u in Eindhoven weer moeten inchecken voor de treinvervangende bus na het passeren van de poortjes. Als het goed is, staan daar wel paaltjes voor.

Voor geld terugvragen bij ingewikkelde situaties kunt u het beste rechtstreeks contact opnemen met de klantenservice om de situatie toe te lichten. Dat kan telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag telefonisch bereikbaar op het nummer 030-751 51 55. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS) of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook.

Reputatie 7
Badge +1

Hallo Robert, nee ik had me inderdaad zelf vergist bij die restitutie; ik heb inmiddels nogal wat bedragen bij elkaar staan. Normale reis Boxtel-Den Haag CS is inderdaad de 20,40 die ik betaald heb, en er werd (bij uitzondering) aangeboden om dat terug te zetten naar de 40% reductie van 12,24. Dus dat zou inderdaad 8,16 retour zijn. Maar dat is nog steeds minder dan de (en daar is dat bedrag op de correcte plek) 12,84 die ik vind dat het zou moeten zijn. En volgens mij komt dat overeen met jouw inschatting.

En Henk & Robert: de bussen zelf waren in EIndhoven prima te vinden hoor, gewoon de grote gele borden volgen. Ze stonden alleen op een behoorlijke afstand - station uit, gewone busperron af, dan onder een aantal fiest(?)viaductjes door, stuk rechtdoor en dan weer onder een viaduct door de trappen naar boven op - er waren meen ik zelfs taxibusjes naar de grote bussen (voor minder validen ongetwijfeld). En die google link klopt aardig met mijn herinnering waar de bus stond. Wellicht heb een incheck paaltje bij die laatste trap gemist, ik geloof het niet, maar ik durf dat ook niet 100% zeker te zeggen. Wél dat ik ze gemist heb.

Hoe het ook zij, inmiddels vraag ik me serieus af of het inchecken in die bus dit alles had voorkomen, en of ik dan niet ook gewoon twee reizen had gehad, waarvan 1 onterecht tegen spitstarief.
Dat is namelijk hoe de NS klantenservice deze reis ziet; het punt is niet dat ik niet begrepen werd, maar dat zij stellen dat ik er zelf voor gekozen heb om twee reizen te maken op een tijdstip waarbij het tweede deel in de spits viel. Dat het opsplitsen van de reis wordt veroorzaakt door geplande en aangekondigde werkzaamheden zou dan irrelevant zijn en iets wat de reiziger in te calculeren heeft.
In andere woorden moet je dus tijdens werkzaamheden met een ‘knip’ & vervangend vervoer altijd oppassen dat je daardoor niet in de wissel naar spits terecht komt als je normaal gebruik wilt kunnen maken van je voordeelurenabonnement.

Ik vind dit zo krom en klantonvriendelijk, dat ik hier nog wel even mee verder ga.

En dat zal dan wel een ouderwetse klachtenbrief worden (heeft iemand een e-mailadres voor me?)

Ik laat nog weten hoe dit afloopt, zodat anderen er ook wat aan hebben.

(Nog) Een reactie van een NS’er wordt ook zeker op prijs gesteld.

Helaas durft blijkbaar niemand binnen de NS-organisatie zijn handen te branden aan dit topic!

 

Zou bijvoorbeeld handig zijn als er een duidelijke foto (of desnoods een duidelijke plattegrond) wordt geplaatst met waar precies de mobiele palen zijn geplaatst.

Badge +3

Om dan nog maar te zwijgen over de situatie dat je in de daluren bent ingecheckt en vervolgens na de busreis in de spits moet overstappen. Dat kost dan waarschijnlijk een hele hoop meer.

Gewoon in/uitchecken bij de bussen (of in ieder geval een busrit ingecheckt maken) heeft natuurlijk geen invloed op dal/spits overstappen.

Een busrit zonder incheck maken kán leiden tot extra kosten, als de tijd tussen uitcheck op station A en incheck op station B meer dan 35 minuten is, wat resulteert in 2 losse treinreizen.

Lukt het je binnen 35 minuten dan bespaar je een (klein) bedrag, maar zo niet dan betaal je bijna altijd extra zelfs als beide treinreizen in de daluren zijn.

Valt die tweede treinreis in de spits dan ben je inderdaad de klos en mag je hooguit hopen op een correctie (zie situatie van @Roger01) waarna je alsnog meer betaalt dan één (lange) reis op daltarief.

Een voorbeeld waar je wel bespaart (2e klas voltarief, korting doet er even niet toe):
Helmond - Den Bosch kost € 9,50
Helmond - Eindhoven kost € 3,50
Boxtel - Den Bosch kost € 3,30
Je bespaart € 2,70

Maar goed, dit gaat om hele korte treinritjes en bij langere afstanden wordt die ‘besparing’ al heel snel kleiner of negatief. Bovendien word je geacht gewoon in te checken voor bussen.

Het enige voordeel voor @Roger01 zou zijn als de reis vanuit Sittard in de spits was, en hij vanuit Boxtel naar Den Haag verder zou kunnen reizen op daltarief.

Of bij vrij reizen (Weekend/Dal Vrij) maar dan kan je gewoon een e-ticket kopen voor het deel in de spits.

Ben benieuwd hoe dit afloopt. Ben met je eens!

Reputatie 7
Badge +3

De NS zal vast ingeschat hebben dat het afschaffen van dat oude abonnementstype (geen idee hoeveel mensen dat nog hadden, maar vast meer dan alleen ik), zou leiden tot meer situaties als deze. Des te meer reden om het dan voor hun klantenservice mogelijk te maken om ‘twee’ reizen weer samen te voegen naar één reis (zoals die bedoeld was).

Bij de invoering van de middagspits (en andere beperkingen) voor het VDU per 2020 zou het gaan om 600.000+ abonnementhouders.

Allemaal 'trouwe klanten’ want het VDU was al vanaf half 2011 niet meer aan te schaffen. Tot ‘grote ergernis’ van velen die dus jarenlang ‘veroordeeld’ waren tot Dal Voordeel mét al die beperkingen, terwijl die bijna hetzelfde betaalden.

Dat is dus gelijk getrokken per 2020 (voorwaarden en prijs), en een groot aantal VDU abonnementen zal daarna ingeruild zijn voor een Flex variant (behalve natuurlijk door zestigplussers met Keuzedagen).

Bijna hetzelfde was nog altijd een verschil van bijna €15. Daarnaast waren er jarenlang aanbiedingen van €29 terwijl VDU al meer dan €60 kostte.

Overigens ging het om ruim 750.000 waarvan een deel al na de 1e aankondiging van wijziging opzegde. Een deel is tijdens pandemie overgestapt naar Flex (basis) een deel sinds gelijkstellen voorwaarden per 1-1-21 overgestapt naar Flex en wat overbleef heeft sinds 1-1-2022 Dal Voordeel, want per die datum is naam VDU geschrapt..

Badge +3

Aangepast, moet inderdaad 2021 zijn, ik zat met 2020 in mijn hoofd omdat er eind 2019 al een boel ophef over was, maar dat was dus de beloofde vooraankondiging (een jaar van tevoren).

Ik wil toch even graag reageren. @Roger01 Je hebt niet bij de chauffeur gevraagd of en waar je in kon checken, begrijp ik? Ook niet toen deze plaats nam om de bus te starten?

En als ik nu alles goed hebt begrepen, heb je het eerste deel met de trein gereisd, en 40% korting gehad, ingecheckt en uitgecheckt, en het tweede deel met de bus gereisd in de spits en alleen uitgecheckt zonder incheck?

Reputatie 7
Badge +3

Door niet in/uit te checken voor de bus heb je 2 reizen gemaakt: sittard-eindhoven in de Dal uren en Boxtel-den Haag in de spits. Dat is wat jij betaald hebt en terug te vinden in jouw reisgegevens. Volgens jouw reisgegevens heb jij geen recht op restitutie.

Je kunt de klantenservice vragen de gemiste in/uitcheck van de busreis te corrigeren. Als je geluk hebt, doen ze dat en krijg je geld terug.

Reizen met NSbus is niet gratis. Dit had je een boete van €50 kunnen opleveren.

Badge +3

… de bussen zelf waren in EIndhoven prima te vinden hoor, gewoon de grote gele borden volgen. Ze stonden alleen op een behoorlijke afstand - station uit, gewone busperron af, dan onder een aantal fiest(?)viaductjes door, stuk rechtdoor en dan weer onder een viaduct door de trappen naar boven op.
 

Helemaal mee eens, het is 300 meter lopen maar dan heb je wel een bus (en die zijn er genoeg!)

 

heeft iemand een e-mailadres voor me?)

Helaas, je zult het via de Klantenservice  kanalen moeten regelen (bellen is het snelst) en dan iemand treffen die je begrjpt.

Verwijs naar Niels en mijn reactie, je hebt dus (door je eigen schuld!) € 12,84 te veel betaald, en niets betaald (in feite zwart gereisd) met de NS bus Eindhoven - Boxtel. Boehoe..🤣

Het zou de NS sieren (in/uitcheckpaaltje gemist) om je het verschil (wegens abonnement) te vergoeden, want was het jouw bedoeling/opzet om gratis die bus te nemen en uiteindelijk (veel) meer te betalen voor Sittard - Den Haag?

Dus ‘Niels’ van NS, maak van die restitutie € 12,48 en klaar. Er is volkomen aantoonbaar gereisd van Sittard naar Den Haag, met NS en eerste incheck in de daluren.

Wat er verder aan reizen bij @Roger01 komt te staan (declareren en zo) maakt niet uit hoop ik, maar die € 9.18+20,40 zal blijven staan op je factuur.

Bedankt voor de duidelijke toelichting!

 

Wat er is gebeurd
1. 15:17 Sittard vertrek
2. 16:03 Eindhoven aankomst
3. ??:?? Eindhoven vertrek
4. ??:?? Boxtel aankomst
5. 16:39 Boxtel vertrek
6. 18:13 Den Haag C aankomst

Wat je ziet in Mijn NS
1+2 kloppen.
5+6 kloppen.


Dus 3+4 ontbreken geheel? Het stuk met de bus is dat. Ik heb net al even contact gehad met een achterliggende afdeling en het vermoeden is dat de uitcheck, die je wél hebt gedaan, toch niet goed is geregistreerd. Want die zou dus wel in je Mijn NS-account naar voren moeten komen. Als een in- of uitcheckpaal bij een bus staat, waarvan het traject normaliter NS is, dan zou dit voor NS (trein) geregistreerd moeten worden. Normaliter is de gehele reis bij NS, en ik vermoed dat als je had ingecheckt bij de bus, dat dit goed was gegaan: https://www.ns.nl/reisplanner/#/?vertrek=Sittard&vertrektype=treinstation&aankomst=Den%20Haag%20Centraal&aankomsttype=treinstation&type=vertrek&tijd=2022-08-09T14:56

Reputatie 2

@ Laura: helemaal juist. Dat is de reis die ik wilde maken op 9 augustus. En de enige niet gemaakte check-in was die bij de bus. De check-outs heb ik wél allemaal gemaakt.
Aanvulling: ja 3+4 ontbreken volledig.

@ Henk: In Boxtel staan ze bij de uitstapplek en de instapplek van de bussen en aan één of beide(?) zijden van de trap omhoog naar het perronviaduct staan ook palen. In Eindhoven weet ik het niet, maar daar komen waarschijnlijk ook meer bussen met verschillende bestemmingen samen.

Reputatie 7
Badge +3

@ Laura: helemaal juist. Dat is de reis die ik wilde maken op 9 augustus. En de enige niet gemaakte check-in was die bij de bus. De check-outs heb ik wél allemaal gemaakt.

Omdat je in Eindhoven bij het verlaten van het station hebt uitgecheckt en niet bij de bus hebt ingecheckt (omdat je die niet kon vinden), was die bij de bus in Boxtel een incheck. Je zou dan bij het poortje in Boxtel de melding gehad moeten hebben dat je al ingecheckt was. Maar blijkbaar is die bij de bus in Boxtel niet geregistreerd, zelf gaf je ook al aan dat daar niets van terug te zien is in je reishistorie.

 

Reputatie 2

Tja, dat weet ik ook niet Momo. Er werd wel expliciet gezegd dat de bus bij de UITstapplek stopte. Ik weet niet hoe zo'n paal dan ingeregeld is; wordt het in deze situatie dan idd een check-in of hangt dat van de specifieke paal af? Geen idee. Ik kreeg die ‘al ingecheckt’ melding iig niet bij het perronpoortje.
Iets anders dat bij de uitstapplek door mijn hoofd schoot: misschien moet ik nu naar de INstapplek iets verderop en daar inklokken, maar dat is dan de verkeerde kant uit en uitchecken wordt dan ook een moeilijk verhaal… 😩 In de trein nog wat varianten daarop bedacht, maar uiteindelijk dacht ik het makkelijker ad-hoc te kunnen regelen…. haha.

Reputatie 7
Badge +3

Bij een paaltje (zowel een tijdelijke als een vaste) kun je zowel in als uitchecken, er zijn geen aparte paaltjes voor inchecken en weer andere voor uitchecken. Ben je al ergens ingecheckt en je biedt je kaart aan bij een paaltje wordt het een uitcheck, ben je niet ingecheckt dan wordt het incheck. Jij was uitgecheckt in Eindhoven, dus een eerstvolgende keer bij een paaltje je kaart aanbieden wordt dan een incheck. 

Reputatie 2

Effe nadenken: Ja, idd Momo.
Bij een reguliere in- en uitcheck Betaal je bij de eerste altijd het starttarief en vindt de verrekening plaats bij de tweede.
Indien je niet incheckt bij de trein en vervolgens wel bij een poortje uitcheckt, dan wordt dat gezien als een check-in waar vervolgens geen check-out achteraankomt en dus ook geen verrekening.
 

Sorry voor de innerlijke monoloog… het is nog steeds 29 graden in huis…

Als dat bij mobiel paaltjes dan net zo werkt - en dat lijkt logisch - dan blijft het vreemd dat er helemaal niets in mijn reishistorie staat én ook waarom ik niet de ‘reeds ingecheckt’ melding kreeg bij het perronpoortje. Dat zou wél weer overeenkomen met de bewering van de klantenservice dat zij niets van bussen kunnen inzien of iets aan doen. Of gewoon een slecht functionerend paaltje, maar dan zouden er inmiddels meer meldingen zijn, lijkt mij.

Badge +3

Bij een paaltje (zowel een tijdelijke als een vaste) kun je zowel in als uitchecken, er zijn geen aparte paaltjes voor inchecken en weer andere voor uitchecken. Ben je al ergens ingecheckt en je biedt je kaart aan bij een paaltje wordt het een uitcheck, ben je niet ingecheckt dan wordt het incheck. Jij was uitgecheckt in Eindhoven, dus een eerstvolgende keer bij een paaltje je kaart aanbieden wordt dan een incheck. 

Het klopt dat als je niet ingecheckt aankomt in Boxtel en je kaart aanbiedt bij een mobiele paal dat als een incheck geldt.

Ga je vervolgens naar binnen door een poortje dan zal dat wel gewoon open gaan, met de melding dat je al ingecheckt bent. 3+4 in het lijstje van @Laura NS ontbreken dus inderdaad geheel.

Hetzelfde gebeurt als je uitcheckt op een perron (internationaal overstappaaltje zoals in Utrecht op spoor 5/7 en 18/19 of station met meerdere vervoerders). Ga je vervolgens door een poortje naar buiten dan gaat het open en zegt ‘Tot ziens’ (of iets van die strekking) want je bent al uitgecheckt.

Je zou e.e.a. nog kunnen nakijken via de transacties bij een kaartautomaat, of het transactieoverzicht in een Mijn OV-chip account.

Feit is nu dat je na het opsplitsen van je reis (waar de bus geheel ontbreekt) een boel langeafstandskorting mist, en dus duurder uit bent zelfs al zijn beide (kortere) reizen op daltarief afgerekend/gecorrigeerd.

Reputatie 7
Badge +3

@Roger01succes met mailen. Dit kan al jaren niet meer naar NS.

Indien ingecheckt…. Je hebt niet ingecheckt en je hebt ook niet uitgecheckt na jouw busreis. Met alleen een gemiste incheck was men waarschijnlijk veel coulanter geweest. Je kan wel zeggen dat de bus onder jouw abonnement viel, maar nu dus niet. Want geen incheck en geen uitcheck. Bij controle was je zomaar €50 kwijt. Jij bent zelf de fout ingegaan, NS geeft een deel terug terwijl je daar door jouw ‘gratis’ busreis geen recht op zou hebben., neem jouw verlies.

Reputatie 7
Badge +3

In dat Omroep Brabant filmpje meen ik aan het eind piepjes te horen van een paaltje en dat was dicht bij een bus waar mensen instapten. Ik las ergens dat iemand er zaterdag bijna een uur over deed om vanuit het station in de bus in te stappen. Als je dan ook pas na een uur kan inchecken wordt je reis alsnog in 2 reizen gespitst want langer dan 35 minuten. Als er doordeweeks minder wachttijd is, zul je dit hebben. 

Reageer