beantwoord

Duurdere reis door dal-spits wijziging ivm werkzaamheden Eindhoven-Boxtel

  • 10 August 2022
  • 65 reacties
  • 1707 Bekeken

Reputatie 2

Gister vertrok ik 15:17u uit Sittard richting Den Haag CS. Normaal gesproken zou dit een daluren prijs van 16,74 zijn. Ik had gezien dat er werkzaamheden waren, maar niet bedacht dat ik in Eindhoven moest uitloggen om bij de bussen te komen & op Boxtel weer opnieuw inloggen om in de trein te komen….. Uiteraard was het toen al spits en zo betaal ik nu 9,18 voor het stuk Sittard-Eindhoven en 20,40 voor Boxtel-Den Haag CS. Het enige wat ik me kan voorstellen dat ik anders had moeten doen is inchecken bij de bus - maar daar zag ik in EIndhoven geen gelegenheid toe i.t.t. Boxtel waar plenty palen stonden.
Hoe dan ook, 29,58 betaald i.p.v. 16,74 - 12,84 teveel. Geen idee op welke manier ik dit kan terugvragen; vertraging is het niet en beide reizen zijn in- en uitgecheckt. Heeft iemand een tip voor me?

icon

Beste antwoord door Tochjo 10 August 2022, 20:06

Bekijk origineel

65 reacties

Badge +3

Inderdaad had u in Eindhoven weer moeten inchecken voor de treinvervangende bus na het passeren van de poortjes. Als het goed is, staan daar wel paaltjes voor.

Voor geld terugvragen bij ingewikkelde situaties kunt u het beste rechtstreeks contact opnemen met de klantenservice om de situatie toe te lichten. Dat kan telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag telefonisch bereikbaar op het nummer 030-751 51 55. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS) of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook.

Ik heb niet exact gekeken waar de bussen vertrekken in Eindhoven naar de mobiele checkin palen, maar bij de uitstaphalte heb ik er zeker 2 gezien. Ik verwacht dat ze er dus staan. 

Reputatie 2

Dank u zeer voor de aangeboden opties. Ik heb in Eindhoven echt gekeken waar die dingen stonden, maar ik zag ze niet (bussen ook op een plek waar ik ze niet eerder heb gezien). Chauffeur druk met tassen opbergen e.d. en toen toch maar een van de laatste plekjes gepakt. In Boxtel stonden ze echter meteen bij de bus en dan nog eens bij het station. Tja, toen bekroop me al zo'n gevoel.... Ik onthoud 'm nu voor een volgende keer! ;)

Reputatie 7
Badge +3

Wat je eventuel nog zou kunnen doen bij een volgende reis, is na uitchecken bij het poortje in Eindhoven aan de andere kant van het poortje weer inchecken, en dan natuurlijk niet door het poortje weer het station in gaan. Dan hoef je in Eindhoven niet te zoeken naar zo'n tijdelijk paaltje om in te checken want je bent dan al ingecheckt. 

Soms zijn die paaltjes zodanig neergezet dat je ze niet gelijk ziet. Zo stapte ik eens ‘s morgens uit een NS bus op station Delft en zag ik nergens een tijdelijk paaltje. Pas toen ik eind van de middag weer terug ging zag ik het paaltje. Die stond als je in de rij ging staan voor de bus aan de rechterkant en die ochtend stond dus de rij wachtenden voor dat bewuste paaltje waardoor ik hem niet zag. De lange rij wachtende reizigers voor de bus had ik die ochtend wel gezien. 

Reputatie 2

Zo...na een dik half uur wachten Niels (naam met toestemming gebruikt) aan de lijn gekregen. Die stond me prima te woord, maar had wel een verhaal dat waar ik het niet mee eens ben;

Volgens Niels betrof het hier geplande werkzaamheden (dat klopt) en had ik mijn reis erop moeten aanpassen. Dat wil zeggen (mijn interpretatie binnen mijn mogelijkheden en voordeelkaart) 15:17u uit Sittard vertrekken naar Eindhoven, daar 16:03u aankomen en dan na 18:30u weer vanuit Eindhoven doorreizen naar Den Haag CS. OF, logischer uiteraard: zorgen dat de hele reis buiten de spits valt (wat voor mij niet handig was).
Volgens Niels had ik er zelf voor gekozen om tijdens deze werkzaamheen te reizen en dus ook twee reizen te maken. Ikzelf ben natuurlijk helemaal niet geïnteresseerd in een busreis Eindhoven-Boxtel, maar wil maar 1 ding: een reis Sittard-Den Haag CS; 1 reis.
Niels bleef er echter bij dat de NS hier geen restitutie hoeft te geven, maar wilde bij grote uitzondering het tweede deel van mijn reis restitueren van 20,40 naar 12,84; een restitutie van 7,56.

Ik blijf er echter bij dat ik 1 reis heb gemaakt, en nu door geplande werkzaamheden van de NS waar ik van op de hoogte was, in totaal 9.18+20,40 = 29,58 betaal voor een reis die mij normaal gesproken 16,74 zou kosten. Teveel betaald: 12,84.

Dus ik heb Niels gevraagd nog even niets te doen en dat ik deze nog even op de community ging zetten. Kijk, de bussen waren op zich prima geregeld en uiteindelijk had ik meen ik maar 30 minuten extra reistijd. Ik snap dat de NS hier extra kosten aan heeft, maar daar betaal ik toch ook voor via mijn abonnement?
Is mijn gedachtengang nou zo onlogisch?

Reputatie 7
Badge +1

Zo...na een dik half uur wachten Niels (naam met toestemming gebruikt) aan de lijn gekregen. Die stond me prima te woord, maar had wel een verhaal dat waar ik het niet mee eens ben;

Volgens Niels betrof het hier geplande werkzaamheden (dat klopt) en had ik mijn reis erop moeten aanpassen. Dat wil zeggen (mijn interpretatie binnen mijn mogelijkheden en voordeelkaart) 15:17u uit Sittard vertrekken naar Eindhoven, daar 16:03u aankomen en dan na 18:30u weer vanuit Eindhoven doorreizen naar Den Haag CS. OF, logischer uiteraard: zorgen dat de hele reis buiten de spits valt (wat voor mij niet handig was).
Volgens Niels had ik er zelf voor gekozen om tijdens deze werkzaamheen te reizen en dus ook twee reizen te maken. Ikzelf ben natuurlijk helemaal niet geïnteresseerd in een busreis Eindhoven-Boxtel, maar wil maar 1 ding: een reis Sittard-Den Haag CS; 1 reis.
Niels bleef er echter bij dat de NS hier geen restitutie hoeft te geven, maar wilde bij grote uitzondering het tweede deel van mijn reis restitueren van 20,40 naar 12,84; een restitutie van 7,56.

Ik blijf er echter bij dat ik 1 reis heb gemaakt, en nu door geplande werkzaamheden van de NS waar ik van op de hoogte was, in totaal 9.18+20,40 = 29,58 betaal voor een reis die mij normaal gesproken 16,74 zou kosten. Teveel betaald: 12,84.

Dus ik heb Niels gevraagd nog even niets te doen en dat ik deze nog even op de community ging zetten. Kijk, de bussen waren op zich prima geregeld en uiteindelijk had ik meen ik maar 30 minuten extra reistijd. Ik snap dat de NS hier extra kosten aan heeft, maar daar betaal ik toch ook voor via mijn abonnement?
Is mijn gedachtengang nou zo onlogisch?

 

Nee uw gedachte is niet onlogisch Maar helaas heeft NS nogal wat medewerkers bij de klantenservice rondlopen die zelf weinig begrijpen van de producten van NS. Ik zag bijvoorbeeld op twitter van de week ook nog de vraag vanuit NS waarom er dan wel zonodig paaltjes moesten staan bij de vervangende busdiensten. Dus ook daar begrijpen ze het nog niet. Probleem is natuurlijk dat jij je geld terug dient te krijgen. Ik denk dat je maar een klachtenbrief moet schrijven. Duurt wel een flinke poos voor je daar antwoord op krijgt  

Badge +3

Ik heb niet exact gekeken waar de bussen vertrekken in Eindhoven naar de mobiele checkin palen, maar bij de uitstaphalte heb ik er zeker 2 gezien. Ik verwacht dat ze er dus staan. 

De bussen vertrekken vanaf het ‘Beursplein’, zeg maar tussen het Beursgebouw en de Fellenoord/Holiday Inn.

Ik kwam daar vandaag nog een paar keer langs en op gelet, maar zag ze ook zo gauw niet. Je moet om daar te komen wel een trap op (vanuit de Kruisstraattunnel), dus ik neem aan dat ze daar staan. Die trap is hier, maar de foto op Google Maps is een oudje.

Vergelijk het (vaste) paaltje bij het trapje naar de bussen op spoor 1 in Den Bosch, dat je in principe niet hoeft te gebruiken omdat Den Bosch geen poortjes heeft.

Badge +3

Zo...na een dik half uur wachten Niels (naam met toestemming gebruikt) aan de lijn gekregen. Die stond me prima te woord, maar had wel een verhaal dat waar ik het niet mee eens ben;

Volgens Niels betrof het hier geplande werkzaamheden (dat klopt) en had ik mijn reis erop moeten aanpassen. Dat wil zeggen (mijn interpretatie binnen mijn mogelijkheden en voordeelkaart) 15:17u uit Sittard vertrekken naar Eindhoven, daar 16:03u aankomen en dan na 18:30u weer vanuit Eindhoven doorreizen naar Den Haag CS. OF, logischer uiteraard: zorgen dat de hele reis buiten de spits valt (wat voor mij niet handig was).
Volgens Niels had ik er zelf voor gekozen om tijdens deze werkzaamheen te reizen en dus ook twee reizen te maken. Ikzelf ben natuurlijk helemaal niet geïnteresseerd in een busreis Eindhoven-Boxtel, maar wil maar 1 ding: een reis Sittard-Den Haag CS; 1 reis.
Niels bleef er echter bij dat de NS hier geen restitutie hoeft te geven, maar wilde bij grote uitzondering het tweede deel van mijn reis restitueren van 20,40 naar 12,84; een restitutie van 7,56.

Ik blijf er echter bij dat ik 1 reis heb gemaakt, en nu door geplande werkzaamheden van de NS waar ik van op de hoogte was, in totaal 9.18+20,40 = 29,58 betaal voor een reis die mij normaal gesproken 16,74 zou kosten. Teveel betaald: 12,84.

Dus ik heb Niels gevraagd nog even niets te doen en dat ik deze nog even op de community ging zetten. Kijk, de bussen waren op zich prima geregeld en uiteindelijk had ik meen ik maar 30 minuten extra reistijd. Ik snap dat de NS hier extra kosten aan heeft, maar daar betaal ik toch ook voor via mijn abonnement?
Is mijn gedachtengang nou zo onlogisch?

Die € 20,40 is voltarief de prijs voor een (losse) reis Boxtel - Den Haag Centraal, met 40% korting is dat € 12,24 dus de restitutie klopt al niet?

In feite heb je daar geen recht op, alhoewel het zich laat raden hoe je van Eindhoven naar Boxtel gekomen bent, namelijk (gratis) met de bus. Dat is dus (weliswaar niet correct ingecheckt) wél onderdeel van de reis die je uiteindelijk maakte!

Het opsplitsen van een (lange) reis is overigens óók onverstandig bij vertrek in de spits en dan het tweede deel met korting. Dat kost vaak meer dan de hele reis op voltarief, wegens de langeafstandskorting.

De ‘coulance’ zou inderdaad moeten bestaan uit een vergeten incheck/overstap in Eindhoven (die je daltarief zou opleveren ook al was het in de spits), en daardoor ook een gemiste overstap in Boxtel (daltarief), want je kwam aantoonbaar uit Sittard dus € 12,84 terug.

Dit voor Niels van NS Webcare. Het klopt 100% dus ‘coulance’ tegenover een paar treinritten die je in totaal € 16,74 zouden kosten zonder die bus! 😣

Reputatie 2

Hallo Robert, nee ik had me inderdaad zelf vergist bij die restitutie; ik heb inmiddels nogal wat bedragen bij elkaar staan. Normale reis Boxtel-Den Haag CS is inderdaad de 20,40 die ik betaald heb, en er werd (bij uitzondering) aangeboden om dat terug te zetten naar de 40% reductie van 12,24. Dus dat zou inderdaad 8,16 retour zijn. Maar dat is nog steeds minder dan de (en daar is dat bedrag op de correcte plek) 12,84 die ik vind dat het zou moeten zijn. En volgens mij komt dat overeen met jouw inschatting.

En Henk & Robert: de bussen zelf waren in EIndhoven prima te vinden hoor, gewoon de grote gele borden volgen. Ze stonden alleen op een behoorlijke afstand - station uit, gewone busperron af, dan onder een aantal fiest(?)viaductjes door, stuk rechtdoor en dan weer onder een viaduct door de trappen naar boven op - er waren meen ik zelfs taxibusjes naar de grote bussen (voor minder validen ongetwijfeld). En die google link klopt aardig met mijn herinnering waar de bus stond. Wellicht heb een incheck paaltje bij die laatste trap gemist, ik geloof het niet, maar ik durf dat ook niet 100% zeker te zeggen. Wél dat ik ze gemist heb.

Hoe het ook zij, inmiddels vraag ik me serieus af of het inchecken in die bus dit alles had voorkomen, en of ik dan niet ook gewoon twee reizen had gehad, waarvan 1 onterecht tegen spitstarief.
Dat is namelijk hoe de NS klantenservice deze reis ziet; het punt is niet dat ik niet begrepen werd, maar dat zij stellen dat ik er zelf voor gekozen heb om twee reizen te maken op een tijdstip waarbij het tweede deel in de spits viel. Dat het opsplitsen van de reis wordt veroorzaakt door geplande en aangekondigde werkzaamheden zou dan irrelevant zijn en iets wat de reiziger in te calculeren heeft.
In andere woorden moet je dus tijdens werkzaamheden met een ‘knip’ & vervangend vervoer altijd oppassen dat je daardoor niet in de wissel naar spits terecht komt als je normaal gebruik wilt kunnen maken van je voordeelurenabonnement.

Ik vind dit zo krom en klantonvriendelijk, dat ik hier nog wel even mee verder ga.

En dat zal dan wel een ouderwetse klachtenbrief worden (heeft iemand een e-mailadres voor me?)

Ik laat nog weten hoe dit afloopt, zodat anderen er ook wat aan hebben.

(Nog) Een reactie van een NS’er wordt ook zeker op prijs gesteld.

Reputatie 7
Badge +3

Door niet in/uit te checken voor de bus heb je 2 reizen gemaakt: sittard-eindhoven in de Dal uren en Boxtel-den Haag in de spits. Dat is wat jij betaald hebt en terug te vinden in jouw reisgegevens. Volgens jouw reisgegevens heb jij geen recht op restitutie.

Je kunt de klantenservice vragen de gemiste in/uitcheck van de busreis te corrigeren. Als je geluk hebt, doen ze dat en krijg je geld terug.

Reizen met NSbus is niet gratis. Dit had je een boete van €50 kunnen opleveren.

Badge +3

… de bussen zelf waren in EIndhoven prima te vinden hoor, gewoon de grote gele borden volgen. Ze stonden alleen op een behoorlijke afstand - station uit, gewone busperron af, dan onder een aantal fiest(?)viaductjes door, stuk rechtdoor en dan weer onder een viaduct door de trappen naar boven op.
 

Helemaal mee eens, het is 300 meter lopen maar dan heb je wel een bus (en die zijn er genoeg!)

 

heeft iemand een e-mailadres voor me?)

Helaas, je zult het via de Klantenservice  kanalen moeten regelen (bellen is het snelst) en dan iemand treffen die je begrjpt.

Verwijs naar Niels en mijn reactie, je hebt dus (door je eigen schuld!) € 12,84 te veel betaald, en niets betaald (in feite zwart gereisd) met de NS bus Eindhoven - Boxtel. Boehoe..🤣

Het zou de NS sieren (in/uitcheckpaaltje gemist) om je het verschil (wegens abonnement) te vergoeden, want was het jouw bedoeling/opzet om gratis die bus te nemen en uiteindelijk (veel) meer te betalen voor Sittard - Den Haag?

Dus ‘Niels’ van NS, maak van die restitutie € 12,48 en klaar. Er is volkomen aantoonbaar gereisd van Sittard naar Den Haag, met NS en eerste incheck in de daluren.

Wat er verder aan reizen bij @Roger01 komt te staan (declareren en zo) maakt niet uit hoop ik, maar die € 9.18+20,40 zal blijven staan op je factuur.

Reputatie 2

Nou, bij iedere NS medewerker krijg je toch weer wat nieuwe informatie.

Wederom gebeld. Medewerkster snapte (nog) niet heel veel en luisterde heel selectief, werd tot tweemaal in de wacht gezet voor ruggespraak. Uiteindelijk was het antwoord: “Er is niets mogelijk meneer, want de reis is al gemaakt en daarna kunnen we niets meer". Toen ik zei dat het voor mij volledig duidelijk was dat de reis gemaakt was, maar het gaat om een vergeten bus check-in bij werkzaamheden, werd de verbinding verbroken. Te moeilijke call, denk ik in dit geval. Heel slecht.

Vervolgens maar weer gebeld. Toen kreeg ik een medewerkster die het wel snapte. Zij ging meteen naar Niels z'n aantekening en bevestigde zijn verhaal. Mét de aanvulling dat de NS nooit iets vergoed wanneer er iets misgaat bij of met die bussen. De NS behandelt uitsluitend het TREINgedeelte van de reis.

Tja, zo is het toch steeds een beetje anders. Ik heb voor nu akkoord gegeven voor het terugstorten van de 8,16. (Met daarbij wederom duidelijk vermeld dat het om een uitzondering gaat dat de NS dat doet).


Ik blijf erbij dat ik dit een zeer klantonvriendelijke handelswijze vind; als je vergeet in- of uit te checken in de trein dan kun je vanalles zelf online regelen en wordt alles relatef moeiteloos vergoed naar het reguliere bedrag (zover ik me herinner van een lang geleden vergeten check-in in de trein - en vervolgens voor dat stukje opvallend dure check-out :) ) .
Op het moment dat je echter niet incheckt (vergeten was ik het niet) bij een door de NS ingehuurde vervangende BUS, dan ben je gewoon de sjaak en volledig afhankelijk van coulance om een deel terug te krijgen.
Vreemd.

En MoDe: ik snap dat die bussen niet gratis zijn. Ze vallen normaal gesproken ook onder mijn voordeelurenabonnement en zouden (indien ingecheckt) deel uitmaken van de normale prijs van mijn beoogde reis (16,74 sittard-den haag CS).

Voor de rest van het teveel betaalde geld (4,68) ga ik dan maar mailen. Mailtje aan de directeur o.i.d.

En uiteraard me volgende keer helemaal ongans zoeken naar die mobiel check-in palen. Is het overigens geen idee om die mobiele incheck apparaten IN die bussen te plaatsen? (logistiek waarschijnlijk niet efficient)

Reputatie 7
Badge +3

@Roger01succes met mailen. Dit kan al jaren niet meer naar NS.

Indien ingecheckt…. Je hebt niet ingecheckt en je hebt ook niet uitgecheckt na jouw busreis. Met alleen een gemiste incheck was men waarschijnlijk veel coulanter geweest. Je kan wel zeggen dat de bus onder jouw abonnement viel, maar nu dus niet. Want geen incheck en geen uitcheck. Bij controle was je zomaar €50 kwijt. Jij bent zelf de fout ingegaan, NS geeft een deel terug terwijl je daar door jouw ‘gratis’ busreis geen recht op zou hebben., neem jouw verlies.

Reputatie 2

MoDe: ik heb wél ‘uitgecheckt’ bij de uitstapplek in Boxtel, die was niet te missen…de bus stopte erbij. Ik twijfelde daarover omdat ik ze in Eindhoven niet had gezien. Toch gedaan... Maar hiervan is niets van terug te zien in mijn reishistorie.

Het gaat er hier niet om dát ik een fout heb gemaakt, daar begin ik mee.

Het gaat erom dat het volstrekt duidelijk is welke reis ik wilde maken, dát ik die reis aantoonbaar heb gemaakt, en dat ik mij daarover wil melden om alles recht te zetten. Net zoals dat bij vergeten check-in of check-uit in de trein ook zonder al teveel gedoe kan. Bij een vervangende bus dus niet.
Ik kan me er ook nog enigszins in vinden dat ik de bus niet terug krijg, maar dat ik HEEL veel moeite moet doen om mijn reguliere kortingspercentage te krijgen, dat vind ik wel gortig.


En ja, als er gecontroleerd was in de bus had ik wellicht een boete gehad, dat snapte ik de eerste keer ook al. Ik heb trouwens nooit een controle in de bussen gezien. In de trein ook bijna niet meer.

Reputatie 7
Badge +3

Het gaat er hier niet om dát ik een fout heb gemaakt, daar begin ik mee.

Zo'n fout is al minder makkelijk te maken als de tijdelijke paaltjes duidelijk zichtbaar zijn en er wellicht ook meer van staan. De paaltjes horen te staan bij de plek waar je in of uit de bus stapt. Maar misschien zouden ze ook bij de uitgang van het station kunnen staan. Want ik zag vandaag beelden van lange rijen voor de NS bussen in Eindhoven, stel dat het vanwege extrme drukte meer dan 35 minuten duurt vanaf het moment dat je bij het verlaten van het station uitcheckt en weer in kan checken bij een tijdelijk paaljte dan heb je nog steeds dit probleem. 

Filmpje is te zien op https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/4132859/drukte-op-station-eindhoven-centraal-door-werk-aan-het-spoor  en daar meen ik aan het eind van het filmpje zo tussen 0:26 en 0:30 piepjes van een paaltje te horen. 

 

En misschien zouden er niet alleen grote gele borden moeten staan om je naar de plek van de bussen te wijzen maar ook borden om je eraan te herinneren in te checken voor de bus. 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +1

Het gaat er hier niet om dát ik een fout heb gemaakt, daar begin ik mee.

Zo'n fout is al minder makkelijk te maken als de tijdelijke paaltjes duidelijk zichtbaar zijn en er wellicht ook meer van staan. De paaltjes horen te staan bij de plek waar je in of uit de bus stapt. Maar misschien zouden ze ook bij de uitgang van het station kunnen staan. Want ik zag vandaag beelden van lange rijen voor de NS bussen in Eindhoven, stel dat het vanwege extrme drukte meer dan 35 minuten duurt vanaf het moment dat je bij het verlaten van het station uitcheckt en weer in kan checken bij een tijdelijk paaljte dan heb je nog steeds dit probleem. 

Filmpje is te zien op https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/4132859/drukte-op-station-eindhoven-centraal-door-werk-aan-het-spoor  en daar meen ik aan het eind van het filmpje zo tussen 0:26 en 0:30 piepjes van een paaltje te horen. 

 

En misschien zouden er niet alleen grote gele borden moeten staan om je naar de plek van de bussen te wijzen maar ook borden om je eraan te herinneren in te checken voor de bus. 

 

 

 

Die paaltjes zijn gewoon soms lastig te vinden. Ook in Utrecht bij de werkzaamheden bij Geldermalsen waren de paaltjes gewoon lastig te vinden. Ondertussen vind ik de klanten "service” bij NS zo langzamerhand wel van een zeer bedenkelijk niveau. De onzin die Niels hierboven uitkraamt is voer voor Kanniewaarzijn en in het verleden Ook Dat Nog. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik had eerder in dit topic al eens gezegd, ik heb eens zo'n paaltje gemist omdat er een rij mensen die stonden te wachten voor de bus voor dat paaltje stond. Paaltje stond op zich wel op een logische plek, maar was niet zichtbaar achter de rij van 4 of 5 mensen breed. Misschien daar een paal met bord plaatsen met tekst “Hier in of uitchecken voor de bus” of iets in die strekking zodat je het paaltje al van een afstand kan vinden. 

Badge +3

Oh en hier is die trap die op Google Maps er nog niet was… 

https://nos.nl/l/2440398 (filmpje)

Zoek de mobiele incheckpaal (ik zie ze niet!) 🤣 Zou er dan instapcontrole door V&S of andere medewerkers zijn?

Geen beginnen aan natuurlijk, dit is vragen om problemen (na inderdaad bijna 500 meter ‘lopen’).

Reputatie 7
Badge +3

Oh en hier is die trap die op Google Maps er nog niet was… 

https://nos.nl/l/2440398 (filmpje)

Zoek de mobiele incheckpaal (ik zie ze niet!)

Op https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/4132859/drukte-op-station-eindhoven-centraal-door-werk-aan-het-spoor staat een iets langer filmpje en aan het eind meen ik piepjes te horen van incheckpaaltjes, ook 1 keer de 2 luidere piepjes als je bv al ingecheckt bent of andere reden dat je niet kunt inchecken.

 

Reputatie 7
Badge +1

Lees nu zonet dat er a.s. dinsdag plotseling ingelaste werkzaamheden zijn Rond Amersfoort vanaf 21.00 uur. Ook geen bussen beschikbaar. Begint wel een beetje een slechte soap te worden.

Reputatie 7
Badge +3

Het is al lastig is om voldoende bussen/chauffeurs te regelen voor werkzaamheden die lang van tevoren gepland zijn, laat staan voor dit soort plotseling ingelaste werkzaamheden. 

Reputatie 7
Badge +1

Geen bussen snap ik dan nog wel. Zie ook staan dat de reisplanner pas dinsdagochtend is aangepast. Als er echt iets met spoed hersteld moet worden snap ik eerlijk gezegd niet dat er dan morgen en overmorgen nog wel volop treinen rijden daar.

 

Ik zie op Prorail dit staan

 

Geen treinverkeer van en naar Amersfoort dinsdag vanaf 21:00 uur

Nieuws

Lees voor

Gepubliceerd op 14 augustus 2022

Vanaf 21:00 uur is er dinsdagavond 16 augustus geen treinverkeer meer mogelijk van en naar station Amersfoort Centraal. De oorzaak ligt in de vervanging van een systeem dat de veiligheid van het treinverkeer rondom het station regelt. Het systeem valt momenteel veelvuldig uit, waardoor vervanging volgens spoorbeheerder ProRail noodzakelijk is.

 

Laatste trein

Het vervangen van de onderdelen begint om 22:00 uur. Voor die tijd moeten alle treinen in de omgeving weg zijn of op hun plek staan. Daarom rijdt de laatste trein uiterlijk 21:00 uur station Amersfoort Centraal binnen. De reparatie betekent dat de seinen en wissels in het hele gebied niet functioneren. Daardoor kunnen de treinen in dit gebied niet rijden tijdens de vervanging.

Testen in de nacht

Na de vervanging gaan ingenieurs van Movares het nieuwe systeem uitgebreid testen. Zo kunnen we woensdagochtend met zekerheid zeggen dat het veiligheidssysteem naar behoren werkt. Dat testen kost veel tijd. Om de kans op vertragingen in de ochtendspits van woensdag te voorkomen, beginnen we wat vroeger in de avond met de vervanging.

Reputatie 7
Badge +4

Terug naar de Randstad uit het Noorden en Oosten kan nog via Lelystad of Arnhem , dus het is wat eerder vertrekken als Bommel zijn stede nog thuis wil opzoeken, ;-)

Reputatie 7
Badge +3

Lees nu zonet dat er a.s. dinsdag plotseling ingelaste werkzaamheden zijn Rond Amersfoort vanaf 21.00 uur. Ook geen bussen beschikbaar. Begint wel een beetje een slechte soap te worden.

Die werkzaamheden zag ik gisteren al staan.

Wel vervelend dat er geen bussen zullen zijn.

Reputatie 7
Badge +1

Hallo Robert, nee ik had me inderdaad zelf vergist bij die restitutie; ik heb inmiddels nogal wat bedragen bij elkaar staan. Normale reis Boxtel-Den Haag CS is inderdaad de 20,40 die ik betaald heb, en er werd (bij uitzondering) aangeboden om dat terug te zetten naar de 40% reductie van 12,24. Dus dat zou inderdaad 8,16 retour zijn. Maar dat is nog steeds minder dan de (en daar is dat bedrag op de correcte plek) 12,84 die ik vind dat het zou moeten zijn. En volgens mij komt dat overeen met jouw inschatting.

En Henk & Robert: de bussen zelf waren in EIndhoven prima te vinden hoor, gewoon de grote gele borden volgen. Ze stonden alleen op een behoorlijke afstand - station uit, gewone busperron af, dan onder een aantal fiest(?)viaductjes door, stuk rechtdoor en dan weer onder een viaduct door de trappen naar boven op - er waren meen ik zelfs taxibusjes naar de grote bussen (voor minder validen ongetwijfeld). En die google link klopt aardig met mijn herinnering waar de bus stond. Wellicht heb een incheck paaltje bij die laatste trap gemist, ik geloof het niet, maar ik durf dat ook niet 100% zeker te zeggen. Wél dat ik ze gemist heb.

Hoe het ook zij, inmiddels vraag ik me serieus af of het inchecken in die bus dit alles had voorkomen, en of ik dan niet ook gewoon twee reizen had gehad, waarvan 1 onterecht tegen spitstarief.
Dat is namelijk hoe de NS klantenservice deze reis ziet; het punt is niet dat ik niet begrepen werd, maar dat zij stellen dat ik er zelf voor gekozen heb om twee reizen te maken op een tijdstip waarbij het tweede deel in de spits viel. Dat het opsplitsen van de reis wordt veroorzaakt door geplande en aangekondigde werkzaamheden zou dan irrelevant zijn en iets wat de reiziger in te calculeren heeft.
In andere woorden moet je dus tijdens werkzaamheden met een ‘knip’ & vervangend vervoer altijd oppassen dat je daardoor niet in de wissel naar spits terecht komt als je normaal gebruik wilt kunnen maken van je voordeelurenabonnement.

Ik vind dit zo krom en klantonvriendelijk, dat ik hier nog wel even mee verder ga.

En dat zal dan wel een ouderwetse klachtenbrief worden (heeft iemand een e-mailadres voor me?)

Ik laat nog weten hoe dit afloopt, zodat anderen er ook wat aan hebben.

(Nog) Een reactie van een NS’er wordt ook zeker op prijs gesteld.

Helaas durft blijkbaar niemand binnen de NS-organisatie zijn handen te branden aan dit topic!

 

Zou bijvoorbeeld handig zijn als er een duidelijke foto (of desnoods een duidelijke plattegrond) wordt geplaatst met waar precies de mobiele palen zijn geplaatst.

Reageer