Elke dag iets op mijn spoor.... Was dat vroeger ook zo?

  • 15 September 2021
  • 33 reacties
  • 1149 Bekeken


Toon eerste bericht

33 reacties

Weer een defecte trein vandaag.


…..

Nu hoeven sommige ongelukken niet alleen te komen. Zo kunnen aanrijdingen in de hand gewerkt worden door sein en overwegstoringen.

….

Dit is natuurlijk complete onzin, zodra er een overweg storing is dan gaan alle alarmbellen af voor het treinverkeer en gaan we met zeer lage snelheid over de overweg waarbij wij eerst nog een herhaald typhoon signaal geven. Juist dan zijn wij als machinist gefocust op alles rondom de overweg omdat we met een aanwijzing rijden dat de overweg in storing ligt.

Bij een seinstoring gaat alles naar de veilige kant, voor het treinverkeer betekend dat de seinen naar stoptonend gaan en mochten de seinen geen spanning meer krijgen zodat ze geen seinbeeld meet tonen dan hebben wij als machinist strikte regels om op te volgen die er zijn om de veiligheid te garanderen.

Het is niet voor niets dat het treinverkeer plat wordt gelegd als er geen telefoonverkeer meer mogelijk is tussen de machinisten en de verkeersleiding van het spoor, pure veiligheid.

Tja, soms gebeuren er achter elkaar veel dingen op een traject waardoor het treinverkeer gehinderd wordt of niet mogelijk is, wat voor de reiziger natuurlijk erg vervelend is.

Maar een aangereden viaduct door wegverkeer of een aanrijding met een object of persoon door een trein zijn dingen die helaas voorkomen maar waar de NS weinig aan kan doen. 

Technische problemen wil je het liefst altijd voorkomen om die reden worden treinen elke week wel gecontroleerd door een monteur en gaan ze eens in de zoveel tijd naar een werkplaats voor een grotere controle en/of onderhoud. Toch gebeurt het dat er cruciale onderdelen defect raken tijdens het rijden waar niet in alle gevallen een directe oplossing voor is welke de machinist kan uitvoeren en zo de trein weer aan het rijden te krijgen.

Zo ook storingen aan overwegen, dit kan veroorzaakt worden door een technisch probleem aan de installatie maar ook doordat er een auto onder een slagboon komt of er tegenaan is gereden. Dan wordt vanwege de veiligheid een overweg als gestoord gemeld en worden er maatregelen genomen om ongelukken te voorkomen.

Onderhoud voorkomt een hoop problemen maar sluit geen problemen uit.

Reputatie 7
Badge +3

Geen idee of het altijd zo al was, maar in vergelijking met 10, 20 of 30 jaar of nog langer geleden rijden er wel meer treinen waardoor er meer mis kan gaan en een verstoring ook meer impact heeft. 

Reputatie 7

Ten opzichte van 20-30 jaar geleden rijden er (veel) meer treinen. De dienstregeling is krapper en in theorie kan het allemaal naar de praktijk is regelmatig anders. ICT (ook in treinen en infrastructuur) is allemaal mooi maar kent ook veel storingen. Op de weg is het drukker en er zijn veel overwegen (dus grotere aanrijdingskans). Ook zijn er veel meer goederentreinen - hoevaak je wel niet achter zo'n trein aanhobbelt. En soms staan ze defect. 

Het spoor is echter op veel plaatsen (nog) niet uitgebreid. Door de hoeveelheid treinen is op sommige stations erg weinig perroncapaciteit, dus moet je soms wachten totdat er plaats is. De brug bij Ravenstein is een flessenhals. Tussen Breda en Tilburg ( slechts tweesporig) is ook dringend extra spoor nodig want dat loopt vast, ook al door de enorme hoeveelheid goederentreinen. 

Valt me nu weer op in Zwitserland waar ik weer een week was onlangs: iedere dag met allerlei treinen gereisd (met name rond Luzern en Zürich) en nul storingen meegemaakt, 1x vertraging van 5 minuten gehad maar de aansluiting wachtte even zodat er geen halfuur gewacht hoefde te worden door de reizigers. Dat werkt daar toch allemaal veel stabieler en praktischer op de één of andere manier. Maar er hangt vast een prijskaartje aan. Ben weer in Nederland en binnen een week gelijk een defecte trein meegemaakt, een wisselstoring en een trein die gewoon uitviel om mij onbekende reden. Hoe het kan..... Toch hou ik van treinreizen.....😉

Reputatie 7

Hallo,

 

Dank voor jullie reacties! Gisteren weer een defecte trein op mijn traject. Nu dus 4 dagen op een rij problemen op mijn traject. Ik snap dat het drukker is op het spoor maar voor de corona crisis had ik bijna dagelijks een trein van 7 a 8 delen en misschien 1 x in de week iets van problemen op mijn traject. Nu dagelijks een trein van 4 delen en vertragingen.

 

Ik vraag me dus af of er niet iets aan de hand is (wat stil word gehouden)  wat eigenlijk gecommuniceerd moet worden met de reiziger. 

 

Ik heb helaas ook de stellige indruk dat er momenteel veel meer verstoringen zijn dan vroeger. Vooral sein- cq wisselstoringen kwamen in het verleden volgens mij veel minder voor.

Ik heb de indruk dat de zaken op het traject Zutphen - Den Bosch nu beter gaan.

Treinen zijn al een tijdje langer. 7 delen. Net genoeg voor de studenten die instappen in Oss zodat ze nog net staand meekunnen (die moeten dan wel een goede balans hebben). ;-)

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Uit de categorie ‘Aangereden spoorviaducten’ was vandaag het spoorviaduct bij station Leiden Lammenschans aan de beurt. Deze werd aangereden door een reuzerad. Jawel, u leest dit goed … een reuzerad. Of in ieder geval een vrachtwagen die gondels voor het reuzerad van Leidse 3 oktober kermis vervoerde. 

https://www.ad.nl/leiden/reuzenrad-kermis-leidens-ontzet-zwaar-beschadigd-na-ongeval~a553c770/

https://www.leidschdagblad.nl/cnt/dmf20210930_90370965

En vandaag weer raak! wtf is er aan de hand bij de NS !!!!!!!!

Reageer