Skip to main content

Elke dag iets op mijn spoor.... Was dat vroeger ook zo?

  • 15 September 2021
  • 100 reacties
  • 2609 Bekeken

Hallo,

Ik reis 5 dagen in de week van/naar Zutphen en Den Bosch. De laatste tijd lijkt er elke dag wel iets mis te gaan op dat traject.

 

-Spoor ligging (?)

-Defecte treinen

-Aangereden spoorviaducten

-Te korte treinen (drukte)

-Defecte spoorweg-overgangen

-Aanrijdingen

-Niet werkende informatieborden

 

etc etc etc..

 

Ligt dit nu aan mij dat mij dit zo opvalt (of was het altijd al zo?)

 

Groet: Patrick

100 reacties

En tja, onze infra is eigenlijk nog lang niet klaar voor zo'n hoge frequentie, kijk maar naar het laatste onderzoek naar de stabiliteit van spoordijken, velen voldoen niet aan de norm.

Als je steeds scherpere normen hanteert zijn er ook  steeds meer baanvakken die niet aan de norm voldoen.

Dit soort onderzoeken heeft een niet te onderschatten politieke component: lobbyen om meer geld. ProRail beweert ook nog steeds dat er allerlei nieuwe projecten dringend nodig zijn omdat zowel het reuzigers- als het goederenvervoer enorm groeit terwijl de cijfers keihard het tegendeel laten zien.

Naar mijn idee worden trajecten de laatste jaren veel sneller geheel platgelegd. Uit veiligheidsoogpunt, wordt natuurlijk gezegd. 

In mijn jeugd ben ik met mijn vader nog een keer gaan kijken naar de vernieuwing van de dwarsliggers op het traject Leiden-Den Haag. Dat gebeurde gewoon overdag tussen de treinen door. Er stond dan een mannetje bij die op een grote toeter blies als hij een trein zag aankomen, dan moesten de arbeiders even uit het spoor stappen tot de trein voorbij was geraasd. 

Reputatie 7
Badge +2

Is het niet zo dat er “vroeger” creatiever met verstoringen omgegaan werd? Dat nu de regels en protocollen veel strikter zijn, waardoor bij een relatief kleine storing gewoon het hele traject buiten dienst gesteld wordt? 

Niet alleen met storingen, ook met werkzaamheden. In m'n studententijd werd het spoor op de Moerdijkbrug vernieuwd, daar werd gewoon enkelsporig langs gereden. Wel met aangepaste dienstregeling, waarvoor keurige foldertjes met complete tabellen beschikbaar waren. En dat was nog niet zo gek lang geleden, 2004 meen ik.

In die tijd ook wel eens van spoor 2 in Breda via een opstelspoor aan de Tilburgse kant en daarna weer verder richting Dordrecht vertrokken om een wisselstoring te omzeilen. Of extra gestopt met de IC in Lage Zwaluwe waarbij de omroep volgde dat je in de achterste rijtuigen niet mocht uitstappen.

Reputatie 7

Of extra gestopt met de IC in Lage Zwaluwe waarbij de omroep volgde dat je in de achterste rijtuigen niet mocht uitstappen.

Dat wordt nogsteeds gedaan met storingen tussen Dordrecht - Breda en Roosendaal - Dordrecht waarbij alleen sprinters niet rijden (dan wel allebij tegelijk volgens mij)

IC Vlissingen - Amsterdam stopt dan extra in Lage Zwaluwe (vaak wordt ie gewoon "vergeten" 😂), had ik bijvoorbeeld tijdens carnaval "Het volgende station is Lage Zwaluwe" en een minuut later hoorde je dan "De machinist was even vergeten te stoppen op Lage Zwaluwe".

 

Met de verzakkingen op het Zeeuwse Spoor werd ook nog wel eens uitgeweken naar het stuk spoor dat minder verzakt was als daar de mogelijkheid voor was.

En vaak bij storingen waar er een defect is aan 1 spoor wordt er ook voor gekozen om 1 trein per uur te laten rijden waarbij beide het andere stuk spoor gebruiken (als daar natuurlijk de mogelijkheid voor is), denk ook dat dat is omdat je anders afgesloten bent van de rest van Nederland 😂

Reputatie 7

Naar mijn idee worden trajecten de laatste jaren veel sneller geheel platgelegd. Uit veiligheidsoogpunt, wordt natuurlijk gezegd. 

In mijn jeugd ben ik met mijn vader nog een keer gaan kijken naar de vernieuwing van de dwarsliggers op het traject Leiden-Den Haag. Dat gebeurde gewoon overdag tussen de treinen door. Er stond dan een mannetje bij die op een grote toeter blies als hij een trein zag aankomen, dan moesten de arbeiders even uit het spoor stappen tot de trein voorbij was geraasd. 

Het zijn geen veilige omstandigheden waarin je werkt, diegene met de toeter hoeft maar 1x niet op te letten en het kan volkomen mis gaan. Wees blij dat er zulke strenge veiligheidsnormen zijn anders had jij nog meer kunnen zeuren over die vervelende loonsverhogingseisen van dat vervelende personeel.

 

We kunnen wel doen alsof het vroeger allemaal beter was, maar ik kan je met zekerheid zeggen dat het überhaupt niet eens is meer mogelijk is om dat te doen op 75% van het spoor door de hoge frequentie. Je leven op het spel zetten voor een megabedrijf is het laatste wat je wilt/moet doen.

 

Kijk maar eens naar Voorschoten, 1 meneer lette niet op tijdens werkzaamheden en er ontstond een enorme ravage, en dan had je nog het geluk dat het in de nacht was anders was het aantal gewonden / doden wellicht nog groter geweest.

Veiligheidsnormen zijn er om ons en de werknemers te beschermen, niet omdat ze lekker vervelend willen doen.

 

 

Het zijn geen veilige omstandigheden waarin je werkt, diegene met de toeter hoeft maar 1x niet op te letten en het kan volkomen mis gaan. Wees blij dat er zulke strenge veiligheidsnormen zijn anders had jij nog meer kunnen zeuren over die vervelende loonsverhogingseisen van dat vervelende personeel.

Ik zeg niet dat het beter was maar geef alleen een voorbeeld waarom onderhoud en storingen tegenwoordig veel meer overlast voor de reiziger geven dan vroeger.

Wel denk ik dat het veiligheidsdenken in Nederland wat is doorgeslagen. Waarom zijn de normen hier bijv. veel strenger dan bijv. in België of Duitsland, laat staan in de rest van Europa. 

Uiteindelijk heeft de gemiddelde reiziger ook geen boodschap aan de argumenten waarom de trein niet rijdt. Als er te vaak geen trein rijdt gaat hij op zoek naar alternatief vervoer, bijv. een auto.

Reputatie 7
Badge +3

Degenen die op zoek gaan naar alternatief vervoer, zoals de auto, hebben die al voor de deur staan. Het zijn vaak geen frequente treinreizigers.

Reputatie 7

 

 

Het zijn geen veilige omstandigheden waarin je werkt, diegene met de toeter hoeft maar 1x niet op te letten en het kan volkomen mis gaan. Wees blij dat er zulke strenge veiligheidsnormen zijn anders had jij nog meer kunnen zeuren over die vervelende loonsverhogingseisen van dat vervelende personeel.

Uiteindelijk heeft de gemiddelde reiziger ook geen boodschap aan de argumenten waarom de trein niet rijdt. Als er te vaak geen trein rijdt gaat hij op zoek naar alternatief vervoer, bijv. een auto.

Sommige mensen zijn afhankelijk van het OV, waaronder ik. Zelfs met auto zou ik het OV nog boven de auto kiezen maar dat is puur omdat het een rit van 2 uur lang is waarin je ten alle tijden op de weg moet letten, met de trein heb je dat niet en kan je lekker je ding doen 😄

 

Al wens ik soms dat ik een auto had tijdens storingen en of werkzaamheden, ik ben toch enorm blij met de trein :)

 

 

Sommige mensen zijn afhankelijk van het OV, waaronder ik. 

Die zijn er uiteraard maar die groep is in de loop der jaren procentueel wel erg klein geworden. In de jaren 80 had je nog grote aantallen bejaarden en huisvrouwen die geen rijbewijs hadden, nu niet meer. Daarnaast kunnen de meeste gezinnen zich tegenwoordig financieel twee auto's veroorloven, zeker als beide partners werken.

Ik denk dat het minder geworden belang van het OV ook meespeelt in de beslissing om zelfs hoofdlijnen tegenwoordig rustig wekenlang plat te leggen voor onderhoud. Dat zou 50 jaar geleden niet gekund hebben.

Hetzelfde speelt bij het goederenvervoer. Vroeger zouden langdurige buitendienststellingen tot grote economische schade voor bedrijven hebben geleid, nu niet meer.

Reputatie 7
Badge +3

Het is geen goed idee om spooronderhoud van 50 jaar geleden te vergelijken met vandaag. Het werken aan het spoor was buitengewoon risicovol waarbij jaarlijks baanwerkers om het leven kwamen. 

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin lekker generaliseren: huisvrouwen en bejaarden...

 

 

 

Reputatie 7

Het is geen goed idee om spooronderhoud van 50 jaar geleden te vergelijken met vandaag. Het werken aan het spoor was buitengewoon risicovol waarbij jaarlijks baanwerkers om het leven kwamen. 

Het hangt toch ook af van het traject. Het spoortje Zutphen - Winterswijk is toch wat anders dan Den Haag - Leiden. 

In moet altijd weer denken aan Zwitserland.... waar ik ook op hoofdlijnen in het laagland gewoon spoorwerkers hun werk zie doen(afhankelijk van wat de werkzaamheden inhouden natuurlijk), terwijl de trein (langzaam) langsrijdt en sommige baanwerkers zelfs even zwaaien naar reizigers die naar buiten kijken. Vaak genoeg zelf in zo'n trein gezeten. En als het niet mogelijk is langzaam te passeren, wordt altijd omgeroepen dat de trein vanmiddag via een andere route naar bijv. Zürich of Bern zal rijden. Er zijn natuurlijk in Noord- Zwitserland ook veel meer omrijmogelijkheden voor een trein dan bij ons het geval is. Als hier Eindhoven - Boxtel plat ligt, zit je al vast en kan de trein naar Den Bosch of Rotterdam niet gewoon omrijden.

Kennelijk zijn er heel verschillende normen in Europa wat dit betreft. Ik snap niet dat dit zo verschillend is, want ook in Zwitserland zullen ze niet willen marchanderen met veiligheid.

Reputatie 7
Badge +1

Het is geen goed idee om spooronderhoud van 50 jaar geleden te vergelijken met vandaag. Het werken aan het spoor was buitengewoon risicovol waarbij jaarlijks baanwerkers om het leven kwamen. 

Het hangt toch ook af van het traject. Het spoortje Zutphen - Winterswijk is toch wat anders dan Den Haag - Leiden. 

In moet altijd weer denken aan Zwitserland.... waar ik ook op hoofdlijnen in het laagland regelmatig gewoon spoorwerkers hun werk zie doen(afhankelijk van wat de werkzaamheden inhouden natuurlijk), terwijl de trein (langzaam) langsrijdt en sommige baanwerkers zelfs even zwaaien naar reizigers die naar buiten kijken.

In Graubünden ook vaak gezien, wordt gewoon gewerkt terwijl de Rhätische Bahn rustig langsrijdt. 

Kennelijk zijn er heel verschillende normen in Europa wat dit betreft. Ik snap niet dat dit zo verschillend is, want ook in Zwitserland zullen ze niet willen marchanderen met veiligheid.

In Zwitserland zijn het vaak wel uursdiensten dus komt er minder frequent een trein langs. 

Reputatie 7

vroeger waren er minder stremmingen. Ik heb geen cijfers want die bestaan niet (aldus Prorail, toen ik ze erom vroeg). Maar in m'n studietijd waren buitendienststellingen zo zeldzaam dat ik er geen enkele herinner. Nu ligt half het land elke zomer plat, en tis niet dat het de rest van het jaar dan wel rustig doorkabbelt... 

Ik kan ze van de laatste 40 jaar wel herinneren. In mijn studietijd nam mijn trein regelmatig een andere route als er een aanrijding was geweest. Daarnaast heb ik heel wat uren met kijken op teletekst doorgebracht omdat er een grote storing/ontregeling was en ik met de trein moest.

Misschien even een overzichtje posten van de grote storingen vanaf 1984, zodat we kunnen zien of het ‘vroeger’ allemaal beter of erger was.

Reputatie 7

In Zwitserland zijn het vaak wel uursdiensten dus komt er minder frequent een trein langs. 

Er zijn wel méér lijnen (S-bahnachtige verbindingen ook) dan bij ons en als die een bepaald traject "delen" wordt het alsnog relatief druk. En er zijn natuurlijk nog veel internationale treinen op de hoofdlijnen. In het Rhonedal tussen Visp en Martigny rijden bijv 4 treinen per uur, tussen Bern en Neuchatel ook.

In de bergen inderdaad veel (bijna alleen maar) uursdiensten.

Reputatie 7

Of het ‘vroeger’ allemaal beter was? Uit eigen ervaring met jarenlang forensen per trein, weet ik wel dat het ‘vroeger’ stukken betrouwbaarder was dan tegenwoordig. Natuurlijk viel er wel eens een trein uit of was die afgeladen vol, maar ik kan met echt niet herinneren dat er zulke grote storingen waren, waardoor er in het hele land nauwelijks treinen reden, bij beetje wind het treinverkeer werd stilgelegd of weken achtereen van ‘vervangend vervoer’ sprake was. Of treinen die met de regelmaat van de klok stranden en vervolgens uren lang opgesloten zat.

Omdat mijn werktijden niet vrijblijvend van aard zijn en kan komen en vertrekken wanneer NS dat beaamt, neem ik tegenwoordig de auto. Is bijna altijd een stuk sneller en comfortabeler en dus betrouwbaarder maar ook nog stukken goedkoper. 

Reputatie 7

De afgelopen decennia heb je ook een nieuw soort storingen waarbij de impact helaas enorm is: ICT-storingen... soms het halve land plat.

Sommige storingen werken snel landelijk door en zorgen voor uitval op een heel andere plek. Omdat alles zo strak verknoopt zit natuurlijk en er weinig of geen "speelruimte" is. Komt ook weer terug op geen uitwijkmogelijkheden / te beperkte infra. 

Reputatie 7
Badge +3

@Bertus De autorijder verwacht dat er een overzicht geproduceerd wordt vanaf 1984 met storingen etc. Ik (geen auto) ben al van voor 1984 abonnementhouder en ga geen lijstjes maken.

Reputatie 7

@MoDe Dat ik sinds een aantal jaar voor woon-werk de auto boven de trein verkies, heeft te maken met de redenen die ik verder niet zal herhalen. Maar dat neemt niet weg, dat ik ook al zo’45 jaar vaste klant van NS ben. En nog steeds heb ik een abonnement 😉

Maar al met al, ben ik wel benieuwd naar de grote storingen van de afgelopen veertig jaar. Ik kan me er niet zoveel herinneren en het geheugen opfrissen kan nooit kwaad, vandaar dus de vraag. 

@Tamzin lekker generaliseren: huisvrouwen en bejaarden...

Het is niet anders. Dat waren de twee groepen waar het bezit van een rijbewijs nog heel lang erg laag was. Dat had historische redenen.

Veel bejaarden in die tijd hadden hun hele leven geen auto gehad en haalden op hogere leeftijd ook geen rijbewijs meer. Daarnaast waren er toen nog veel bejaarden met (vrijwel) geen pensioen omdat pensioenopbouw in veel bedrijfstakken pas medio jaren 60 is ingevoerd. En van vrijwel alleen AOW kon je toendertijd echt geen auto rijden.

In veel gezinnen was het traditioneel zo dat alleen Pa in de auto reed. Eerst als zondagsrijder en later ook om naar zijn werk te gaan. Huisvrouwen hadden zeker als ze wat ouder waren zelden een rijbewijs.

Reputatie 7

@Tamzin lekker generaliseren: huisvrouwen en bejaarden...

Het is niet anders. Dat waren de twee groepen waar het bezit van een rijbewijs nog heel lang erg laag was. Dat had historische redenen.

Veel bejaarden in die tijd hadden hun hele leven geen auto gehad en haalden op hogere leeftijd ook geen rijbewijs meer. Daarnaast waren er toen nog veel bejaarden met (vrijwel) geen pensioen omdat pensioenopbouw in veel bedrijfstakken pas medio jaren 60 is ingevoerd. 

Huisvrouwen hadden zeker als ze wat ouder waren zelden een rijbewijs.

Dat klopt inderdaad, bijv. als ik mijn eigen familie kijk. De man werkte, de vrouw deed het hele huishouden, zorgde voor de kinderen en ving ze op als ze uit school kwamen en daar ging alle tijd aan op. Mijn oma's hebben nooit een rijbewijs gehad, want waarvoor zouden ze dat ook nodig hebben - ze hadden toch weinig vrije tijd, moesten veelal thuis zijn en bovendien was er geen geld voor. Het inkomen van opa was net genoeg om de huur te betalen en een beetje normaal rond te komen. Geen luxe. Vakantie bestond uit een lang weekendje op de fiets naar de Achterhoek om bij familie te logeren en wat te picknicken in het bos.

Mijn beide oma's hadden wél een kortingsabonnement voor de trein, zo'n leuk kartonnen ding met echte pasfoto erop gestanst en stempels. In het weekend gingen ze er o.a. mee naar familie als de mannen voetbal keken. Zó traditioneel... 😅

Opa had eerst ook een treinabonnement, maar kocht later van gespaard geld toch een tweedehands autootje, als man kon je niet achterblijven en de techniek interesseerde hem. Hij had al "rijles" van iemand anders uit de straat gehad, " bijna gratis" en voor wat pilsjes in het café 🫣, en hoefde nog maar een paar officiële lessen. 1x afrijden en klaar. Treinabonnement heeft hij toen opgezegd.…

Volgens mij had wel zo'n driekwart van Nederland toen hetzelfde soort leven.

 

Reputatie 7

@MoDe Dat ik sinds een aantal jaar voor woon-werk de auto boven de trein verkies, heeft te maken met de redenen die ik verder niet zal herhalen. Maar dat neemt niet weg, dat ik ook al zo’45 jaar vaste klant van NS ben. En nog steeds heb ik een abonnement 😉

Maar al met al, ben ik wel benieuwd naar de grote storingen van de afgelopen veertig jaar. Ik kan me er niet zoveel herinneren en het geheugen opfrissen kan nooit kwaad, vandaar dus de vraag. 

- Brand ProRail verkeersleiding Utrecht - 19 November 2010

- IT storing Amsterdam (Haha winkeldief) - 21 oktober 2018

- Storm Eunice - 18 Februari 2022

- IT storing (Heel Nederland) - 4 april 2022

- Stakingen NS - 9 september 2022 t/m 15 september 2022

- Treinongeval Voorschoten - 4 april 2023

- Systeemstoring Verkeersleiding Amsterdam - 4 en 5 Juni 2023

- Verzakking Zeeuwse Spoor - November 2023 t/m Januari 2024

- Systeemstoring Utrecht Centraal - 5 juni 2024

 

Zijn er een paar in de afgelopen 14 jaar :)

Reputatie 7

Het is geen goed idee om spooronderhoud van 50 jaar geleden te vergelijken met vandaag. Het werken aan het spoor was buitengewoon risicovol waarbij jaarlijks baanwerkers om het leven kwamen. 

Er is wel een heel groot verschil tussen terug naar toen en de situatie nu. Gegeven de "state of the art" in landen zoals Zwitserland en Japan, is Nederland echt een amsteursclubje. Ik besef me dat alle keuzes trade-offs zijn, maar als je als sector je klandizie bij alle keizes zo hard en zo snel voor de spreekwoordelijke bus gooit als de Nederlandse spoorsector, zeg je indirect dat je de tent eigenlijk wil opdoeken. 

Reputatie 7

Stop nou eens verdorie met vergelijken van Nederland met andere landen 😥

Reputatie 7

Waarom? Omdat het anders te makkelijk is om duidelijk te maken dat het een bende is hier? 

Reageer