beantwoord

IC Breda-den Haag

  • 15 November 2023
  • 43 reacties
  • 1691 Bekeken

Goedemiddag,

Elke maandag reis ik van Breda naar Den Haag (HS). Sinds 3 weken is er geen rechtstreekse intercity meer tussen beide steden. Wat is hier de reden voor en komt deze nog terug en zo ja wanneer?

Alvast bedankt voor een reactie.

Mvg,

Helene

icon

Beste antwoord door Edwin 15 November 2023, 12:35

Bekijk origineel

43 reacties

Reputatie 5

Ik heb sowieso het idee dat NS de lijn Eindhoven-Den Haag liever kwijt dan rijk is. Ook als er wel gereden wordt vallen er om de haverklap treinen uit of ze zijn door meerdere oorzaken (harde wind, slome goederentreinen ervoor, snelheidsbeperkingen op de hsl, wachten op vertraagde thalys etc.) standaard vertraagd. 

En nu komt er nog bij dat de hsl tussen Schiphol en R'dam langdurig is gedegradeerd tot lsl, wat nog meer vertragingen met zich meebrengt.

Inmiddels is de aanpassing het voor a.s. maandag verwerkt in de reisplanner, de rest van de week nog niet dus het zal wel per dag doorgevoerd gaan worden zodra de dienstregeling van die dag in de verkeersleidingsystemen ingeladen is.

Reputatie 1

Gezien ja. Heeft t eigenlijk zin om hier ervaringen, ongenoegen en ideeën voor oplossingen te delen of is dit meer bedoeld om frustraties van je af te schrijven? Ik zie geen ns-reactie / uitleg of wat dan ook op de verlenging van de uitval van de ic ehoven- den haag.Zou  wel fatsoenlijk gezien impact.. En een perspectief …

Reputatie 7
Badge

Af en toe meldt een moderator van NS zich hier en zegt dan de zaak door te geven aan de verantwoordelijken. En dat is het.

Gezien ja. Heeft t eigenlijk zin om hier ervaringen, ongenoegen en ideeën voor oplossingen te delen of is dit meer bedoeld om frustraties van je af te schrijven? Ik zie geen ns-reactie / uitleg of wat dan ook op de verlenging van de uitval van de ic ehoven- den haag.Zou  wel fatsoenlijk gezien impact.. En een perspectief …

Tja, het is niet anders dan het is. De planning van de opleiding was kennelijk gewoon slecht.

Op dit moment een perspectief schetsen zou vrees ik neerkomen op boerenbedrog want voorlopig is er geen enkel uitzicht op verbetering van de HSL-diensten.  

Reputatie 1

Ok, dan maar terug naar de ouderwetse ingezonden brief ed. 

Reputatie 7
Badge +1

Ok, dan maar terug naar de ouderwetse ingezonden brief ed. 

Bespaar je de moeite, krijg je ook alleen maar een nietszeggende reactie op.

Wat mij, behalve de slechte dienstverlening, enorm stoort is de nog slechtere communicatie. Of NS weet dat er voorlopig geen ic’s zullen rijden tussen Eindhoven en Den Haag cs en denkt dat met druppelsgewijs informeren negatieve publiciteit wordt voorkomen (en dat reizigers niet onthouden dat er niet gereden wordt?) of NS is zelf ook overvallen door de tegenslagen en in paniek. Allebei alarmerend. Openheid en informatie hierover lost t niet op maar geeft wel de indruk dat men de reizigers serieus neemt en begrijpt hoe vervelend de situatie is. Waar zijn trouwens de oude treinen? 

☝️ Goed verwoord!

Inmiddels is dit topic voor mij de meest actuele bron van informatie geworden over dit traject. Voor mijn werk ben ik afhankelijk van deze verbinding.

Misschien naief: Zou het zinvol zijn om als reizigers van dit traject ons te verenigen en een collectief statement richting NS te sturen? Zou het mooi vinden als dit topic meer kan zijn dan collectief gebaal en gevonden nieuwsupdates.

Reputatie 1

Constructief voorstel! Maar gezien de termijn waarover we het (hopelijk) hebben, waarschijnlijk niet tijdig haalbaar als t om oplossingen/minder overlast gaat. Mocht er een initiatief ontstaan met als doel een signaal, dan sluit ik me toch graag aan. Wat betreft info: ik ontdekte treinenweb.nl waar de verlenging wordt gemeld en uitgelegd (geen nieuwe inzichten), wel goede bron om in de gaten de houden. En ook: treinposities.nl> materieel (of google op inzet icng vandaag) dat inzicht geeft in inzet, instroom en beschikbare treinen. Dat is meer achtergrond info en niet heel hoopgevend maar iig iets.

Wij rijden weer, maar zo te zien is het probleem op geschoven naar het traject Breda–Amsterdam. https://www.treinenweb.nl/nieuws/10460/ns-zet-vanaf-maandag-minder-treinen-in-op-hsl.html

Wij rijden weer, maar zo te zien is het probleem op geschoven naar het traject Breda–Amsterdam. https://www.treinenweb.nl/nieuws/10460/ns-zet-vanaf-maandag-minder-treinen-in-op-hsl.html

Voorlopig tot half april.

Wij rijden weer, maar zo te zien is het probleem op geschoven naar het traject Breda–Amsterdam. https://www.treinenweb.nl/nieuws/10460/ns-zet-vanaf-maandag-minder-treinen-in-op-hsl.html

Voorlopig tot half april.

Inderdaad “voorlopig”—er moet helaas weer overgestapt gaan worden.

Reputatie 7

Na een reis met spoorproblemen en vertragingen, zat ik vanavond in de IC tussen Breda en Den Haag CS (18.23). Dit waren twee gekoppelde ICNG-stellen. Het was erg druk in deze beide treinstellen. De 2e klas zat in beide stellen geheel vol en er moesten behoorlijk veel mensen staan. De 1e klas zat half vol. 

Ik zat op Treinposities te kijken naar deze trein. Ik zie daar staan: Rustig. 

Nou, dit was geen rustig of matig bezette trein.

Naast de flinke bezetting was er ook veel geloop, rumoer, mensen die eerst even blijven staan achter de deur, maar dan toch maar doorschuiven en aarzelend en met het hele gezin en kinderen in de 1e klas gaan zitten. 

De daluren…. ik noem het op op zaterdagochtend, middag en begin van de avond: de nieuwe spits. 

Ik heb de afgelopen tijd wel vaker in de ICNG gezeten, altijd in de daluren overdag, maar altijd moeten er mensen staan. Er zijn minder zitplaatsen dan in de getrokken treinen, dat weet ik. Maar dit begint wel te irriteren zo lijkt me voor veel mensen. Ik ga er vanuit dat mensen niet verwachten steeds te moeten staan in intercity's in de daluren. Als alle ICNG ingestroomd zijn, wordt er dan structureel met 3 gekoppelde stellen gereden? Of kan het misschien nog langer?

 

Reputatie 7
Badge +1

Rene74: Als alle ICNG ingestroomd zijn, wordt er dan structureel met 3 gekoppelde stellen gereden? Of kan het misschien nog langer?

 

Ik denk het niet, Probleem is gewoon dat de verkeerde trein besteld is. Zoals al elders aangegeven heeft de ICNG substantieel minder plaatsen dan het oude materiaal. Ik verwacht niet dat NS meer treinstellen gaat inzetten. Thans zijn veruit de meeste klachten op X over de korte treintjes die rondrijden. NS reageert dan standaard met vul de druktemelder in, maar ja reizigers worden dat natuurlijk ook spuugzat als er niets met die meldingen gebeurd.

Reputatie 7
Badge

Deze treinen zijn sowieso niet erg handig. Inderdaad een miskleun.

Ik zat op Treinposities te kijken naar deze trein. Ik zie daar staan: Rustig. 

Nou, dit was geen rustig of matig bezette trein.

Dat zal waarschijnlijk komen door een eerdere verstoring, er was een defecte bovenleiding gistermiddag en dit was zo te zien de eerste trein die weer uit Eindhoven kwam na die verstoring. De druktemelder houd geen rekening met extra drukte vanwege verstoringen. Een flink deel van die reizigers had waarschijnlijk eigenlijk in de vorige trein moeten zitten, maar als die niet rijdt wordt de volgende trein opeens erg druk. De NS houd in de materieelinzet geen rekening met dat er voldoende restcapaciteit is om de reizigers van een uitgevallen trein mee te nemen.

Reputatie 7

Ik zat op Treinposities te kijken naar deze trein. Ik zie daar staan: Rustig. 

Nou, dit was geen rustig of matig bezette trein.

Dat zal waarschijnlijk komen door een eerdere verstoring, er was een defecte bovenleiding gistermiddag en dit was zo te zien de eerste trein die weer uit Eindhoven kwam na die verstoring. De druktemelder houd geen rekening met extra drukte vanwege verstoringen. Een flink deel van die reizigers had waarschijnlijk eigenlijk in de vorige trein moeten zitten, maar als die niet rijdt wordt de volgende trein opeens erg druk. De NS houd in de materieelinzet geen rekening met dat er voldoende restcapaciteit is om de reizigers van een uitgevallen trein mee te nemen.

Alleen is dit geen uitzondering. Er zijn zovaak verstoringen en gedoe op en rond de HSL dat je al snel treinen krijgt die reizigers van de vorige nog op moeten vangen. Eén trein Eindhoven - Den Haag die gecancelled wordt of 15 minuten later is en voila.

Zo'n melding "Rustig" kan je dus wel zien staan maar het zegt dus helemaal niks over de daadwerkelijke situatie. Dan ga ik dus ook niet meer van zo'n melding uit. 

Reputatie 7
Badge

Melden is zinloos als er geen updates zijn. Kan je net zo goed niks melden.

Reageer