Sticky

Reactie NS op Corona (Covid-19) virus


Laatst bijgewerkt: 27 maart / 14:38 uur
 

Neem eerst dit bericht door vóór zelf iets te plaatsen! Veel vragen worden hier al beantwoord.


Reactie NS op maatregelen Kabinet Covid-19 (Corona) virus. 

NS wordt door de overheid en het RIVM op de hoogte gehouden van de situatie rondom het coronavirus. NS heeft, net als waarschijnlijk meerdere grote organisaties, al eerder een team opgesteld dat scenario’s uitwerkt en de contacten onderhoudt met de overheid en het RIVM.

Abonnementen (aangepast 28 maart)

Veel abonnementen kunnen omgezet worden naar een NS Flex product, wat per direct kan worden gewijzigd. Bij een NS Flex zonder abonnement worden er alleen reiskosten en geen abonnementskosten in rekening gebracht, wat gebruikt kan worden om verdere abonnementskosten te voorkomen.

Deze mogelijkheid bestaat helaas niet voor maandabonnementen, deze kunnen niet omgezet worden. Op dit moment is er nog geen restitutie, in hoeverre dit nog gaat veranderen is onduidelijk.

Een overstap naar NS Flex kan zelf aangevraagd worden via een Mijn NS account of via de NS Flex bestelpagina. Mocht dit niet lukken of zijn er vragen hierover, dan kan er altijd contact opgenomen via onze Klantenservice. Dit bij voorkeur via Chat (optie ‘Chat met NS’ op de contactpagina) of Sociale Media (Twitter/Facebook).

Aanvulling 27 maart: Voor maandabonnementen was er geen mogelijkheid om reizigers tegemoet te komen. Omdat bij de meeste reizigers in elk geval een deel van het abonnement gebruikt is, is het lastig een generieke oplossing te vinden. Elke reiziger kan onze Klantenservice benaderen voor een oplossing.


Keuzedagen

Hoewel NS de situatie van reizigers begrijpt is het niet mogelijk om Keuzedagen en andere tickets langer geldig te maken. Indien je geen gebruik kunt maken van je Keuzedag kun je contact opnemen met onze Klantenservice bij voorkeur via Chat (optie ‘Chat met NS’ op de contactpagina) of Sociale Media (Twitter/Facebook) om de mogelijkheden te bespreken.


Actietickets en tickets voor evenementen (aangepast 24 maart)

Met de aankondiging van het kabinet dat evenementen met meer dan 100 deelnemers komen te vervallen zullen veel reizigers niet naar hun concert, beurs of ander evenement kunnen reizen met hun treinticket. In dat geval kunnen reizigers contact opnemen met met onze Klantenservice om de mogelijkheden te bespreken. Bij voorkeur via Chat (optie ‘Chat met NS’ op de contactpagina) of Sociale Media (Twitter/Facebook)

Spoordeelwinkel (toevoeging 15 maart):
De uitjes van de Spoordeelwinkel zijn tot nader bericht niet te verkrijgen.

Kruidvat tickets (gewijzigd 24 maart):
De geldigheid van Kruidvat tickets is verlengd tot en met 31 december 2020. Dit geldt zowel voor al gekochte couponcodes welke nog niet zijn verzilverd en codes die als vervanging worden aangeboden. Wanneer de reiziger kan aantonen dat het al geplande reisdoel niet meer behaald kan worden dan krijgt de reiziger op zijn/haar contact een vervangende couponcode met dezelfde verlengde geldigheid.


Reizen met de trein (aangepast 19 maart)

Voor dit moment is er geen aanleiding om de dienstregeling aan te passen. Hoewel het advies van het Kabinet aanleiding is om de situatie van onze reizigers goed te monitoren is het op dit moment geen optie om de dienstregeling aan te passen. Ook al omdat juist reizigers die moeten werken, denk hierbij ook aan verplegend personeel in de ziekenhuizen, op locatie moeten kunnen komen. We vragen wel aan elke reiziger om elke reis goed af te wegen. Als het reizen niet noodzakelijk is kan het verstandig zijn de reis uit te stellen.

Aanvulling 18:48: Vanaf donderdagmiddag zullen de dagelijkse extra spitstreinen wel vervallen. Deze aanpassing doen we omdat we minder reizigers verwachten in het land. Tevens heeft ook NS te maken met medewerkers die klachten hebben waardoor ook wij een lager aantal collega's beschikbaar hebben. 
Aanvulling 15 maart: Bekijk via deze website de huidige stand van zaken omtrent de dienstregeling.
Aanvulling 17 maart: Vanaf 21 maart speciale basisdienstregeling in heel Nederland. Check voor vertrek de Reisplanner (deze is naar verwachting vanaf donderdag 19 maart volledig bijgewerkt). In het kort: 

  • Vanaf ieder station in Nederland rijden, in alle richtingen, twee treinen per uur;
  • Alleen vanaf stations waar nu één keer per uur, per richting, een trein vertrekt, blijft dit zo;​
  • Op enkele belangrijke Noord-Zuid en Oost-West-verbindingen rijden Intercity's in beide richtingen: Schiphol-Venlo, Arnhem-Den Helder, Maastricht-Eindhoven, Enschede-Utrecht;
  • Op andere trajecten rijden Sprinters, die op elk tussengelegen station stoppen;
  • De Intercity Direct, Intercity Den Haag-Eindhoven en nachttreinen rijden niet;
  • Ook de internationale treinen rijden volgens een sterk aangepaste dienstregeling. Dit is ook afhankelijk van het beleid in het buitenland en de beschikbare capaciteit.


Aanvulling 19 maart: het bijwerken van de reisplanner kost tijd, meer dan normaal vanwege het grote aantal wijzigingen. We verwachten dat de wijzigingen volgens de volgende lijst zullen zijn verwerkt (bedankt Momo):

De reisplanner wordt in fases geüpdatet. Hieronder de planning van wanneer de reisplanner qua NS treinen bijgewerkt zou moeten zijn.

Reis uitvoeren op - Reisplanner bijgewerkt vanaf
Donderdag 19 maart - Woensdag 18 maart
Vrijdag 20 maart - Donderdag 19 maart
Zaterdag 21 maart - Woensdag 18 maart na 20u
Zondag 22 maart - Woensdag 18 maart na 20u
Maandag 23 maart - Donderdag 19 maart na 20u
Dinsdag 24 maart - Donderdag 19 maart na 20u
Woensdag 25 maart - Vrijdag 20 maart na 20u
Donderdag 26 maart - Maandag 23 maart na 20u
Vrijdag 27 maart - Dinsdag 24 maart na 20u
Zaterdag 28 maart - Woensdag 25 maart na 20u
Zondag 29 maart - Woensdag 25 maart na 20u
Maandag 30 maart - Vrijdag 27 maart
Dinsdag 31 maart - Vrijdag 27 maart
Woensdag 1 april - Vrijdag 27 maart
Donderdag 2 april - Vrijdag 27 maart
Vrijdag 3 april - Vrijdag 27 maart
Zaterdag 4 april - Vrijdag 27 maart
Zondag 5 april - Vrijdag 27 maart


1e klas vs 2e klas en Dal vs Spits (toevoeging 24 maart)

Alle regels omtrent het verschil tussen 1e/2e klas en spits/dal blijven vooralsnog ongewijzigd. We merken dat de spits nog steeds drukker is dan normaal, dus onder andere het volgende is nog steeds van kracht:

  • Voor het reizen in de 1e klas is nog steeds een 1e klas vervoerbewijs nodig.
  • Actietickets met spitsbeperking blijven ongeldig in de spits.
  • Abonnementen en kortingen geldig in de daluren blijven enkel geldig in de daluren.
  • Fietsen (m.u.v. vouwfietsen) mogen nog steeds enkel meegenomen worden in de daluren en enkel met een Fietskaart Dal.


Boekenweekgeschenk (aangepast 22 maart)

Aanpassing 22 maart: De actie m.b.t. het Boekenweekgeschenk is geheel komen te vervallen. Het wordt niet verplaatst naar een ander moment.


Fietsenstalling (aangepast 21 maart)

  • Voor alle fietsenstallingen geldt dat er voorlopig niet gehandhaafd zal worden. Fietsen blijven gewoon staan.
  • Bemenste stallingen zullen voor onbepaalde tijd gratis worden, in ieder geval totdat alles weer genormaliseerd is. 
  • De Zelfservice stallingen zullen niet gratis worden, omdat er geen medewerker aanwezig is. Indien hier kosten aan verbonden zijn, dan kan dat via de klantenservice teruggevraagd worden. Indien er gepind is, is het verzoek om het bedrag via de chat, Facebook of Twitter terug te vragen zodat je een bon of een screenshot van de pintransactie kunt meesturen. 


Aanvulling 21 maart: Enkele fietsenstallingen zullen vanaf zaterdag 21 maart gesloten worden tot in ieder geval 6 april 2020. Abonnementen kunnen gebruikt worden bij stallingen die wel open blijven. Op elk station zal er tenminste één bewaakte fietsenstalling open blijven voor reizigers. Fietsen die in de stalling staan kunnen op maandag t/m vrijdag tussen 07:00 en 12:00 opgehaald worden, samen met een medewerker.

Hieronder een lijst met de stallingen die sluiten per 21.03.2020:

Amsterdam Centraal
IJzijde
Oost
Amsterdam Zuid
Mahlerplein
Zuidplein opent nog even niet
Arnhem Centraal
Sonsbeekzijde
Breda Centraal
Centrum
Delft
Stalling 2 (Coenderpark)
Eindhoven Centraal
Eindhoven Noord (buszijde)
Haarlem
Carré
Leiden Centraal
Centrumzijde

Lorentz
Utrecht Centraal
Knoop
Sijpesteijn

 

Reizen naar Formule 1-race Zandvoort (aanvulling 19 maart)

De Formule 1-race in Zandvoort is voorlopig uitgesteld. Een nieuwe datum is nog niet bekend. Reeds gekochte tickets worden ook op de eventuele nieuwe datum geldig gemaakt. Mocht de race alsnog volledig worden afgelast zal NS de reizigers per e-mail informeren over het aanvragen van restitutie. Deze informatie is ook hier te vinden. 


Vragen n.a.v. de reactie van NS

NS kan zich voorstellen dat er vragen zijn naar aanleiding van bovenstaande uitgangspunten. We zullen ons best doen als Moderators om deze zo goed mogelijk te beantwoorden maar dat kost in sommige gevallen tijd. De situatie zoals deze is erg uitzonderlijk en er is geen klip en klaar scenario om hier op in te spelen. Vragen mogen zoveel mogelijk onder dit topic gesteld worden om ook een centraal antwoord mogelijk te maken.


314 reacties

RobertB, goed opgemerkt! Gelijk even aangepast. 

Badge +3

In het openingstopic staat bij Keuzedagen specifiek Noord Brabant genoemd.

Dat mag natuurlijk wel weg, en misschien handig on erbij te zetten dat je wegens de extreme drukte bij de klantenservice beter kunt wachten totdat de situatie weer ‘normaal’ is (dus de keuzedag gewoon laten verlopen en dan pas contact opnemen). Hierom eigenlijk (n.a.v. een reactie die ik gaf op Twitter):

Oh ik snap het hoor! Verwacht ook niet per direct een antwoord, maar vind het gedeelte over die keuzedagen nogal summier, dus stellen we de vraag alhier en wachten we rustig even af.

Reputatie 7
Badge +3

Ja. Je moet dan wel eerst via de klantenservice NS Flex laten stopzetten en dit als een bestelling ophalen bij een automaat. Daarna kun je weer een Traject Vrij abonnement afsluiten.

 

Abonnementshouders van een Traject Vrij jaarabonnement kunnen hun abonnement altijd omzetten naar NS Flex. Dit kan binnen uw eigen Mijn NS.

Voor Traject Vrij maandabonnementen kunt u contact opnemen met de klantenservice voor een tegemoetkoming. Daar is een wijziging naar NS Flex niet mogelijk en gaat hoogstwaarschijnlijk ook niet mogelijk zijn.

Naar verwachting gaan aan het einde van het jaar ook de Traject Vrij abonnementen over naar NS Flex.

Zie hier voor meer informatie: https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/corona.html

 

 

 

Jaarabonnement op saldo

 

Heb je een doorlopend abonnement waarmee je op saldo reist, dan kun je je abonnement per direct aanpassen naar NS Flex Zonder Abonnement (Basis). Dit is ook mogelijk als je nog in je 1e abonnementsjaar zit.

Met NS Flex Zonder Abonnement (Basis) heb je geen abonnementskosten en betaal je alleen voor de reizen die je daadwerkelijk maakt. Als we weer volgens de normale dienstregeling gaan rijden, kun je jouw NS Flex Zonder Abonnement (Basis) weer eenvoudig wijzigen naar een NS Flex abonnement in Mijn NS in Mijn NS.

 

Maar wat als ik straks, als we weer kunnen reizen, geen NS Flex wil, kan ik dan het oude trajectvrij abonnement weer afsluiten?

Reputatie 5

Ja, omdat alle bemenste stallingen nu tijdelijk gratis zijn zal daar zeker naar gekeken worden. Mijn excuses voor het ongemak in ieder geval.

Ach, ik wacht ook nog steeds op de restitutie van een stallingsabonnement. Pas half januari ingediend. Ik geloof dat stallingen, abonnementen en restitutie niet echt mijn ding is hahahaha ;)

Ja, omdat alle bemenste stallingen nu tijdelijk gratis zijn zal daar zeker naar gekeken worden. Mijn excuses voor het ongemak in ieder geval.

Reputatie 5

Ah, ik zie het. Het is inderdaad een gratis stalling. Omdat het nog niet vaststaat tot wanneer je stalling gesloten is, is daar nog niets over te zeggen. Wanneer het helder is hoe lang dit is, dan kan er iets worden besloten omtrent restitutie van je abonnementsgeld.  

Oké, ik heb namelijk bewust een abonnement genomen omdat dat per saldo goedkoper zou zijn op basis van mijn stallinggedrag.

maar als een stalling dan een langere tijd dicht is, is dat wel zuur. Zeker omdat mensen die geen abonnement hebben en er al staan, al bericht hebben gekregen dat daar wel een vorm van compensatie al is geboden. Zij hoeven niets te betalen. Dus ik hoop dat er na afloop snel wat duidelijk is hierover. 

Ah, ik zie het. Het is inderdaad een gratis stalling. Omdat het nog niet vaststaat tot wanneer je stalling gesloten is, is daar nog niets over te zeggen. Wanneer het helder is hoe lang dit is, dan kan er iets worden besloten omtrent restitutie van je abonnementsgeld.  

Reputatie 5

Welke stalling wordt bedoeld met Haarlem Carré? De stalling aan het Stationsplein of de stalling beneden?

Als het aan het Stationsplein is, ben ik dan een abonnement aan het betalen terwijl je er geen gebruik van kan maken? ;) 

 

Ja, die aan het Stationsplein is tot nader bericht gesloten. Fietsenstalling Souterrain, onder het busplein, is gewoon open. Daar is je abonnement ook te gebruiken. 

 

Is dat nu ook een NS stalling geworden? Voorheen was het Souterrain een gratis stalling namelijk. 

Welke stalling wordt bedoeld met Haarlem Carré? De stalling aan het Stationsplein of de stalling beneden?

Als het aan het Stationsplein is, ben ik dan een abonnement aan het betalen terwijl je er geen gebruik van kan maken? ;) 

 

Ja, die aan het Stationsplein is tot nader bericht gesloten. Fietsenstalling Souterrain, onder het busplein, is gewoon open. Daar is je abonnement ook te gebruiken. 

 

Reputatie 5
Badge

Abonnementshouders van een Traject Vrij jaarabonnement kunnen hun abonnement altijd omzetten naar NS Flex. Dit kan binnen uw eigen Mijn NS.

Voor Traject Vrij maandabonnementen kunt u contact opnemen met de klantenservice voor een tegemoetkoming. Daar is een wijziging naar NS Flex niet mogelijk en gaat hoogstwaarschijnlijk ook niet mogelijk zijn.

Naar verwachting gaan aan het einde van het jaar ook de Traject Vrij abonnementen over naar NS Flex.

Zie hier voor meer informatie: https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/corona.html

Goedemorgen,

Kunnen jullie aan het 'hoofdbericht’ bovenaan toevoegen dat ook diegenen met een traject vrije kaart hun abonnement niet kunnen omzetten naar een Flex abo. Kan dat binnenkort wel of komt daarvoor een andere oplossing?

Reputatie 5

Welke stalling wordt bedoeld met Haarlem Carré? De stalling aan het Stationsplein of de stalling beneden?

Als het aan het Stationsplein is, ben ik dan een abonnement aan het betalen terwijl je er geen gebruik van kan maken? ;) 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Het gaat in het bericht om de basisdienstregeling van NS.  Voor informatie over de dienstregeling van Arriva moet je op de site van Arriva zijn.

Badge +3

Met de verlenging van de maatregelen tot en met 28 april wordt ook de basisdienstregeling tot en met 28 april verlengd.

https://nieuws.ns.nl/ns-verleng-speciale-basisdienstregeling/

Vanaf ieder station in Nederland rijden in alle richtingen twee treinen per uur.

Nee dus, Arriva rijdt uurdiensten, nomaals graag aanpassen dus eventjes...

Reputatie 7
Badge +3

Met de verlenging van de maatregelen tot en met 28 april wordt ook de basisdienstregeling tot en met 28 april verlengd.

https://nieuws.ns.nl/ns-verleng-speciale-basisdienstregeling/

Badge +3

Het lijkt nu opgelost inderdaad.

Van Den Haag naar Utrecht geen IC (tenzij via Leiden met de 8800)

En van bijv. Boxmeer naar Nijmegen ook gewoon de Arriva uurdienst.

De reisplanner van NS (app en website) klopten al dagenlang niet! En om dan naar 9292 te verwijzen verstopten ze natuurlijk liever, soms… 

Want wat doen zij met precies dezelfde data? Sorry mensen, oNS lukte het niet, maar 9292 en andere sites wél… 

Is het geen idee (omdat je toch al van/naar adres kunt plannen) gewoon altijd 9292 als leidend te nemen en te tonen?

Oké, de prijzen van sommige treinreizen zullen dan niet meer kloppen… (met overstap), maar goed een via prijs toonde de NS planner toch al niet.

dank, zou goed zijn als de 9292 app dan ook omgeroepen wordt op de stations want daar wordt nog gewoon vrolijk de NS app omgeroepen

 

Reputatie 5
Badge

Er gingen de afgelopen dagen een paar dingen mis met de reisplanner, waardoor er treinen in de reisplanner stonden terwijl ze niet zouden rijden. Het advies is ook om de reizen te plannen via 9292.nl en niet via de NS app.

De reisplanner klopt als het goed is nu wel, omdat de data direct komt vanuit 9292.nl. Dat in de loop van vanavond was gebeurt. Je krijgt nu dezelfde reizen te zien in beide planners. Let er wel op dat je nu ook niet-trein reizen te zien krijgt in de NS app, waar het NS vervoersbewijs natuurlijk niet geldig is.

Op de website over de basisdienstregeling kan je nalezen welke treinen er wel rijden.

Er blijkt een hardnekkige storing te zijn in de app. Momenteel wordt aangeraden 9292 te gebruiken. Dit werd zaterdag iig wel omgeroepen op het station. 

Edit: loklok8 heeft meer info dan ik heb momenteel. Dank je wel.

Waarom klopt de reisplanner niet:

Zomaar wat treinen die volgens de reisplanner wel zouden rijden maar op even later op station aangekomen niet reden ! Ik heb hier erg veel last van en ben niet de enige ! Zeker omdat wordt omgeroepen: raadpleeg de reisplanner.

 

Zondagavond 29 maart 2020, de ic van 19.35 uit Rotterdam CS naar Utrecht CS (stond wel in de planner maar reed niet) Er waren op dat moment sowieso bar weinig treinen vanuit Rotterdam CS.

Dinsdagmorgen 31 maart 2020 , de ic van 7.40 van Amersfoort CS naar Schiphol. (zelfs de machinist die uit de ic kwam en zou doorrijden naar Schiphol zei zelfs nog dat het in zijn dienstregeling stond en toch stopte zijn rit in Amersfoort en reed hij niet door naar Schiphol)

 

Dinsdagmorgen 31 maart 2020. De ic van 8.18 van Utrecht CS naar Amsterdam.

 

De ic’s van 17.46 van Amsterdam naar Utrecht staan wel in de planner maar rijden niet etc etc.

 

Zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.

 

Waarom klopt de reisplanner niet ? Heel lastig om als werkende (en zonder rijbewijs) zo te moeten reizen !

Graag reactie en vooral ook aanpassing van de reisplanner ! 

 

 

 

Badge +3

Arriva rijdt sinds maandag uurdiensten, dus overal minimaal 2 treinen per uur in elke richting (als dat normaal ook zo was) is daar in ieder geval niet meer van toepassing. Graag aanpassen in het openingstopic.

De 9292 planner klopt uiteraard maar er waren al wat mensen die ineens treinen misten die tot afgelopen weeekend nog wel reden.

Het aantal leden en hoe de Community op de contactpagina wordt aangeboden is al feedback wat ik heb gegeven en waar (hoop ik ) aan wordt gewerkt.

De rest vind ik goede suggesties, Robert B en ik zal het oorspronkelijke bericht wat bijwerken!

Badge +3

In de openingspost staat nog steeds bij (jaar)abonnementen:

Neem contact op met onze Klantenservice bij voorkeur via Chat (optie rechtsboven op de contactpagina) of Sociale Media (Twitter/Facebook) om de mogelijkheden te bespreken.

Dat is natuurlijk prima, maar via ns.nl/flex of ns.nl/abonnementen (of zelfs vanuit Mijn NS Startpagina, die blauwe knop) kan je alles zelf regelen zonder ergens in de wacht te moeten staan.

En voor wie de contactpagina op een telefoon bekijkt zit de chat echt niet ergens rechtsboven op je schermpje…

En we hebben inmiddels 88.000+ leden hier… (waarvan nogal wat niet actief of eenmalige gasten)...

Dus die 40.000 is volkomen willekeurig eigenlijk… Maak er 100 van als je een (al dan niet zinnig) antwoord verwacht op een hele goede vraag die je hier stelt als nieuwkomer.

Dat is dan wel weer een voordeel, geen 40.000 virologen die over je heen buitelen.

Maar goed, vooral wat het risico dan is als je op een knopje moet drukken en zo.. (NS zegt “we maken die extra schoon hoor!” :joy: )

Doe dat dan gewoon maar even met een pen of een sleutel of je mouw (daar moest je toch al in hoesten..)

 

Reputatie 3

Nu het er naar uit ziet dat de Corona maatregelen nog langer aan houden, vroeg ik mij af of NS van plan is overstappen te gaan verbeteren. 

Zie als voorbeeld onderstaande overstaptijd van 26 minuten. Omdat de trein daarvoor dus 4 minuten voor aankomst vertrekt. 

 

Reageer