Skip to main content

Laatst bijgewerkt: 24 november 2021 / 10:45 uur
 

Neem eerst dit bericht door vóór zelf iets te plaatsen! Veel vragen worden hier al beantwoord.


Reactie NS op maatregelen Kabinet Covid-19 (Corona) virus. 

NS wordt door de overheid en het RIVM op de hoogte gehouden van de situatie rondom het coronavirus. NS heeft, net als waarschijnlijk meerdere grote organisaties, al eerder een team opgesteld dat scenario’s uitwerkt en de contacten onderhoudt met de overheid en het RIVM.
 

Abonnementen (aangepast 28 maart 2020)

Veel abonnementen kunnen omgezet worden naar een NS Flex product, wat per direct kan worden gewijzigd. Bij een NS Flex zonder abonnement worden er alleen reiskosten en geen abonnementskosten in rekening gebracht, wat gebruikt kan worden om verdere abonnementskosten te voorkomen.

Deze mogelijkheid bestaat helaas niet voor maandabonnementen, deze kunnen niet omgezet worden. Op dit moment is er nog geen restitutie, in hoeverre dit nog gaat veranderen is onduidelijk.

Een overstap naar NS Flex kan zelf aangevraagd worden via een Mijn NS account of via de NS Flex bestelpagina. Mocht dit niet lukken of zijn er vragen hierover, dan kan er altijd contact opgenomen via onze Klantenservice. Dit bij voorkeur via Chat (optie ‘Chat met NS’ op de contactpagina) of Sociale Media (Twitter/Facebook).

Aanvulling 27 maart: Voor maandabonnementen was er geen mogelijkheid om reizigers tegemoet te komen. Omdat bij de meeste reizigers in elk geval een deel van het abonnement gebruikt is, is het lastig een generieke oplossing te vinden. Elke reiziger kan onze Klantenservice benaderen voor een oplossing.


Keuzedagen (aangepast 24 november 2021)

Hoewel NS de situatie van reizigers begrijpt is het niet mogelijk om Keuzedagen en andere tickets langer geldig te maken. Indien je geen gebruik kunt maken van je Keuzedag kun je contact opnemen met onze Klantenservice bij voorkeur via Chat (optie ‘Chat met NS’ op de contactpagina) of Sociale Media (Twitter/Facebook) om de mogelijkheden te bespreken. Contact opnemen kan nadat je Keuzedag verlopen is. Je ontvangt van onze Klantenservice een couponcode voor een vervangende Keuzedag geldig tot en met 31 december 2020.

Toevoeging 20 mei 2020: Nieuwe Keuzedagen die je vanaf 18 mei ontvangt, hebben een geldigheid tot en met 31 december 2020. Klanten met Keuzedagen zijn hier inmiddels van op de hoogte gebracht.
Update 24 november 2021: De Keuzedagen hebben inmiddels een geldigheid van 12 maanden gekregen. Dit is terug te lezen via deze pagina


Actietickets en tickets voor evenementen (aangepast 24 november 2021)

Met de aankondiging van het kabinet dat evenementen met meer dan 100 deelnemers komen te vervallen zullen veel reizigers niet naar hun concert, beurs of ander evenement kunnen reizen met hun treinticket. In dat geval kunnen reizigers contact opnemen met met onze Klantenservice om de mogelijkheden te bespreken. Bij voorkeur via Chat (optie ‘Chat met NS’ op de contactpagina) of Sociale Media (Twitter/Facebook)

Spoordeelwinkel (toevoeging 15 maart):
De uitjes van de Spoordeelwinkel zijn tot nader bericht niet te verkrijgen.

Update 24 november 2021: De Spoordeelwinkel is inmiddels weer geopend. Voor vragen met betrekking op de uitjes en het Coronavirus, kunt u terecht op deze pagina.

Kruidvat tickets (gewijzigd 24 maart):
De geldigheid van Kruidvat tickets is verlengd tot en met 31 december 2020. Dit geldt zowel voor al gekochte couponcodes welke nog niet zijn verzilverd en codes die als vervanging worden aangeboden. Wanneer de reiziger kan aantonen dat het al geplande reisdoel niet meer behaald kan worden dan krijgt de reiziger op zijn/haar contact een vervangende couponcode met dezelfde verlengde geldigheid.


Reizen met de trein (aangepast 24 november 2021)

Voor dit moment is er geen aanleiding om de dienstregeling aan te passen. Hoewel het advies van het Kabinet aanleiding is om de situatie van onze reizigers goed te monitoren is het op dit moment geen optie om de dienstregeling aan te passen. Ook al omdat juist reizigers die moeten werken, denk hierbij ook aan verplegend personeel in de ziekenhuizen, op locatie moeten kunnen komen. We vragen wel aan elke reiziger om elke reis goed af te wegen. Als het reizen niet noodzakelijk is kan het verstandig zijn de reis uit te stellen.

Aanvulling 18:48: Vanaf donderdagmiddag zullen de dagelijkse extra spitstreinen wel vervallen. Deze aanpassing doen we omdat we minder reizigers verwachten in het land. Tevens heeft ook NS te maken met medewerkers die klachten hebben waardoor ook wij een lager aantal collega's beschikbaar hebben. 
Aanvulling 15 maart: Bekijk via deze website de huidige stand van zaken omtrent de dienstregeling.
Aanvulling 17 maart: Vanaf 21 maart speciale basisdienstregeling in heel Nederland. Check voor vertrek de Reisplanner (deze is naar verwachting vanaf donderdag 19 maart volledig bijgewerkt). In het kort: 

  • Vanaf ieder station in Nederland rijden, in alle richtingen, twee treinen per uur;
  • Alleen vanaf stations waar nu één keer per uur, per richting, een trein vertrekt, blijft dit zo;​
  • Op enkele belangrijke Noord-Zuid en Oost-West-verbindingen rijden Intercity's in beide richtingen: Schiphol-Venlo, Arnhem-Den Helder, Maastricht-Eindhoven, Enschede-Utrecht;
  • Op andere trajecten rijden Sprinters, die op elk tussengelegen station stoppen;
  • De Intercity Direct, Intercity Den Haag-Eindhoven en nachttreinen rijden niet;
  • Ook de internationale treinen rijden volgens een sterk aangepaste dienstregeling. Dit is ook afhankelijk van het beleid in het buitenland en de beschikbare capaciteit.


Aanvulling 19 maart: het bijwerken van de reisplanner kost tijd, meer dan normaal vanwege het grote aantal wijzigingen. We verwachten dat de wijzigingen volgens de volgende lijst zullen zijn verwerkt (bedankt Momo):

De reisplanner wordt in fases geüpdatet. Hieronder de planning van wanneer de reisplanner qua NS treinen bijgewerkt zou moeten zijn.

Reis uitvoeren op - Reisplanner bijgewerkt vanaf
Donderdag 19 maart - Woensdag 18 maart
Vrijdag 20 maart - Donderdag 19 maart
Zaterdag 21 maart - Woensdag 18 maart na 20u
Zondag 22 maart - Woensdag 18 maart na 20u
Maandag 23 maart - Donderdag 19 maart na 20u
Dinsdag 24 maart - Donderdag 19 maart na 20u
Woensdag 25 maart - Vrijdag 20 maart na 20u
Donderdag 26 maart - Maandag 23 maart na 20u
Vrijdag 27 maart - Dinsdag 24 maart na 20u
Zaterdag 28 maart - Woensdag 25 maart na 20u
Zondag 29 maart - Woensdag 25 maart na 20u
Maandag 30 maart - Vrijdag 27 maart
Dinsdag 31 maart - Vrijdag 27 maart
Woensdag 1 april - Vrijdag 27 maart
Donderdag 2 april - Vrijdag 27 maart
Vrijdag 3 april - Vrijdag 27 maart
Zaterdag 4 april - Vrijdag 27 maart
Zondag 5 april - Vrijdag 27 maart

 

Aanvulling 13 mei 2021: vanaf 12 mei stopt NS tijdelijk met de verkoop van Fietskaart Dal kaartjes en vervoerbewijzen met Samenreiskorting. Het is niet langer mogelijk om een fiets mee in de trein te nemen (vouwfietsen of fietsen die als hulpmiddel dienen uitgezonderd). Samenreiskorting stimuleert om samen te reizen. NS vindt dit niet passend in het beleid om niet-noodzakelijke reizen te ontmoedigen. Ook de verkoop van Samenreiskorting zal daarom gestopt worden op alle onze verkooppunten. 

Update 24 november 2021: De treinen rijden weer volgens de dienstregeling. Ook de Fietskaart Dal is weer verkrijgbaar.


Winkels op het station (aangepast 24 november 2021)

Op stations houden we, waar mogelijk, één verkooppunt open voor reizigers en onze collega’s die aan het werk zijn. Dit zullen veelal AH to Go winkels zijn, en waar geen AH to Go aanwezig is een Kiosk. Alle overige Kiosk winkels zijn gesloten. Alle Rituals filialen op stations zijn ook gesloten. Huurders van overige winkels op stations maken zelf de afweging of zij hun winkel sluiten. Zij communiceren dit door middel van een bericht op de betreffende winkel.

Update 24 november 2021: Alle winkels op het station zijn weer geopend. 


1e klas vs 2e klas en Dal vs Spits (toevoeging 13 mei)

Alle regels omtrent het verschil tussen 1e/2e klas en spits/dal blijven vooralsnog ongewijzigd. We merken dat de spits nog steeds drukker is dan normaal, dus onder andere het volgende is nog steeds van kracht:

  • Voor het reizen in de 1e klas is nog steeds een 1e klas vervoerbewijs nodig.
  • Actietickets met spitsbeperking blijven ongeldig in de spits.
  • Abonnementen en kortingen geldig in de daluren blijven enkel geldig in de daluren


Boekenweekgeschenk (aangepast 22 maart)

Aanpassing 22 maart: De actie m.b.t. het Boekenweekgeschenk is geheel komen te vervallen. Het wordt niet verplaatst naar een ander moment.


Fietsenstalling (aangepast 2 januari 2022)

  • Voor alle fietsenstallingen geldt dat er voorlopig niet gehandhaafd zal worden. Fietsen blijven gewoon staan. VERVALLEN
  • Bemenste stallingen zullen voor onbepaalde tijd gratis worden, in ieder geval totdat alles weer genormaliseerd is. VERVALLEN
  • De Zelfservice stallingen zullen niet gratis worden, omdat er geen medewerker aanwezig is. Indien hier kosten aan verbonden zijn, dan kan dat via de klantenservice teruggevraagd worden. Indien er gepind is, is het verzoek om het bedrag via de chat, Facebook of Twitter terug te vragen zodat je een bon of een screenshot van de pintransactie kunt meesturen. 


Aanvulling 21 maart: Enkele fietsenstallingen zullen vanaf zaterdag 21 maart gesloten worden tot in ieder geval 6 april 2020. Abonnementen kunnen gebruikt worden bij stallingen die wel open blijven. Op elk station zal er tenminste één bewaakte fietsenstalling open blijven voor reizigers. Fietsen die in de stalling staan kunnen op maandag t/m vrijdag tussen 07:00 en 12:00 opgehaald worden, samen met een medewerker.

Hieronder een lijst met de stallingen die sluiten per 21.03.2020:

Amsterdam Centraal
IJzijde
Oost
Amsterdam Zuid
Mahlerplein
Zuidplein opent nog even niet
Arnhem Centraal
Sonsbeekzijde
Breda Centraal
Centrum
Delft
Stalling 2 (Coenderpark)
Eindhoven Centraal
Eindhoven Noord (buszijde)
Haarlem
Carré
Leiden Centraal
Centrumzijde

Lorentz
Utrecht Centraal
Knoop
Sijpesteijn

 

Update 22 mei: vanaf 25 mei worden alle stallingen weer geopend

Update heden: De maximale stallingsduur wordt weer gehandhaafd.

 

Vragen n.a.v. de reactie van NS

NS kan zich voorstellen dat er vragen zijn naar aanleiding van bovenstaande uitgangspunten. We zullen ons best doen als Moderators om deze zo goed mogelijk te beantwoorden maar dat kost in sommige gevallen tijd. De situatie zoals deze is erg uitzonderlijk en er is geen klip en klaar scenario om hier op in te spelen. Vragen mogen zoveel mogelijk onder dit topic gesteld worden om ook een centraal antwoord mogelijk te maken.

 

Aanvulling 24 november 2021: Alle actuele informatie voor het verantwoord reizen tijdens Corona kunt u vinden op deze pagina.

Laatst bijgewerkt: 22 mei / 10:45 uur
 

Neem eerst dit bericht door vóór zelf iets te plaatsen! Veel vragen worden hier al beantwoord

…….

https://www.ns.nl/uitgelicht/corona

Misschien dit topic sluiten of updaten?


Één persoon per zitgedeelte gaat niet gebeuren, zeker niet in de spits. Dat kun je NS ook moeilijk verwijten, dat wordt gewoon onmogelijk met de huidige en toekomstige reizigersaantallen, zelfs met langere treinen.

Ik vind wel dat ze zich zouden moeten inzetten om staanplaatsen te vermijden.


Goede vraag. Daarmee bedoel ik één persoon per zitgedeelte en geen kluitjes met mensen op elkaar in het gangpad of balkon. Verdelen over de trein heeft dan geen zin omdat hij zo kort is.


Kan iemand mij uitleggen waarom sommige treinen in de spits zo ongelooflijk kort zijn dat veilig reizen onmogelijk is?

Wat bedoelt u precies met veilig reizen?


Aangezien de 1,5 meter-regel niet geldt in het OV, vindt NS dat ze ook niet hoeven te proberen die afstand wel te kunnen bieden, da's te duur. Er rijden nog steeds minder treinen en veel treinen zijn flink ingekort, precies op het moment dat er weer meer scholen e.d. opengingen. De volledige dienstregeling zal pas op 14 juni weer hervat worden, vier weken nadat het advies om het OV alleen voor noodzakelijke reizen te gebruiken is opgeheven. Al zullen daar een aantal spitstreinen nog steeds niet bij zitten.


Kan iemand mij uitleggen waarom sommige treinen in de spits zo ongelooflijk kort zijn dat veilig reizen onmogelijk is?



Kun je mij uitleggen waarom papieren Keuzedagen wel een jaar verlengd zijn tot met 31-12-2021 en digitale Keuzedagen op 1-1-2021 vervallen zijn (ook die eind september 2020 uitgegeven was).

Digitale keuzedagen (op te halen als bestelling voor op je ov-chipkaart) hebben keihard/technisch een vooraf aangegeven eind/geldigheidsdatum, waar later bijzonder weinig meer aan te veranderen valt.

Dat in tegenstelling tot couponcodes die zijn te verzilveren tot… willekeurige datum, kan de aanbieder zelf bepalen of in een systeem gezet worden. Zie Kruidvat (verzilveren via NS natuurlijk).

Voor jou zou de NS dus nieuwe (couponcodes voor) Keuzedagen moeten genereren, en dan gebaseerd op je oude en welke je wél of niet gebruikt hebt. Simpel genoeg op zich, maar beginnen ze dus niet aan. Hebben ze wél gedaan voor 2020 inderdaad (die je toen ook kon ‘doorverkopen’ want dat kan met elke couponcode eigenlijk).

Die van eind september 2020 was dus geldig tot eind van het jaar? Heb je die niet gebruikt (gaan we niet controleren, ook al kunnen we dat wel) dan heb je pech. Je betaalde € 3,72 terug? Neem maar contact op.. 


Goedemiddag Roosje4@ en welkom bij de NS Community!

Ik heb je gegevens inmiddels verwijderd. Wat betreft je vraag, de papieren Keuzedagen die je nog hebt zouden hun geldigheid verlengd moeten hebben gekregen tot 31 december 2021. Je zou er dus gewoon mee moeten kunnen reizen.

Mocht dat niet het geval zijn, dan wil ik je adviseren om contact op te nemen met onze Klantenservice. Mijn collega's kunnen dan mee kijken naar een alternatieve oplossing. Deze zijn telefonisch bereikbaar (030-7515155), via Twitter en Facebook, of je kunt een chatgesprek starten (optie 'Chat met NS').


Kun je mij uitleggen waarom papieren Keuzedagen wel een jaar verlengd zijn tot met 31-12-2021 en digitale Keuzedagen op 1-1-2021 vervallen zijn (ook die eind september 2020 uitgegeven was).


Goedemiddag Roosje4@ en welkom bij de NS Community!

Ik heb je gegevens inmiddels verwijderd. Wat betreft je vraag, de papieren Keuzedagen die je nog hebt zouden hun geldigheid verlengd moeten hebben gekregen tot 31 december 2021. Je zou er dus gewoon mee moeten kunnen reizen.

Mocht dat niet het geval zijn, dan wil ik je adviseren om contact op te nemen met onze Klantenservice. Mijn collega's kunnen dan mee kijken naar een alternatieve oplossing. Deze zijn telefonisch bereikbaar (030-7515155), via Twitter en Facebook, of je kunt een chatgesprek starten (optie 'Chat met NS').


@Roosje4@  je prive gegevens staan nu openbaar op internet, je doet er verstandig aan deze even te verwijderen uit je bericht. Je kunt je bericht wijzigen door even op de 3 puntjes rechts onderaan te gaan staan en op bewerken te klikken om je bericht te wijzigen.


Op 7 november 2019 is mijn voordeelurenkaart verlengd en heb ik 7 keuzedagen op papier ontvangen. Ik heb vanwege de corona perikelen maar 3 papieren keuzedagen gebruikt.. Ik heb nog 4 papieren kaartjes die ik niet heb kunnen gebruiken omdat er alleen noodzakelijke reizen mochten worden gemaakt. De einddatum van deze papieren keuzedagen is 31-12-2020.

Kan ik deze papieren keuzedagen nog gebruiken ?  Ik vind de informatie van NS op dit punt verwarrend.

 

****

Gegevens verwijderd door Moderator


Ik zie dat alle Keuzedagen van 2020 zijn vervallen, ook die in de laatste lock down in zijn gegaan. U wilt nu meer reizigers. Bied ons ter compensatie enkele dagen 1e klas reizen aan, dan spreidt u de mensen buiten de spits meer en is de trein niet overvol.


Ik heb een gratis daluren abbonement doordat ik ex student ben. Hiervan heb ik echter maar 1 keer gebruik van kunnen maken doordat er vanwege corona niet gereisd werd. Komt hier ook een oplossing voor zoals een verlenging?? Want ik en heel veel anderen hebben hier geen gebruik van kunnen maken... :(


@MoDe

Ik deel je ervaring helemaal. Op bijvoorbeeld het traject Schiphol/DH-Amersfoort-Enschede waren de treinen voor de middagspits al erg vol. Ook voor corona was een zitplaats in de 1e klas in de ICM's eerder regel dan uitzondering. 

Corona heeft dit echter nog veel erger gemaakt en eigenlijk vraagt dat om aanpassingen en uitstel van wijziging voorwaarden VDU was vrij eenvoudig geweest. :relaxed:


terwijl het begin van de middag een stuk drukker lijkt te zijn.

De drukste treinen op dit moment zijn vooral voor 16.00 uur. De dal- en spitsuren zorgt volgens mij voor een concentratie van reizigers in de daluren i.p.v. een spreiding. Vooral op de grens. Dat is jammer, want dat kan nooit de bedoeling zijn.

Je hebt verschillende opties. Bijvoorbeeld: houders van DalVoordeel een korting van 10-20% in de spits geven en een lagere korting van 20-30% in de daluren. Reistijden van abonnementen zoals WeeekendVrij en Dalvrij en keuzedagen uitbreiden of juist beperken (afhankelijk van hoe die kaarten gebruikt worden, ik heb daar geen inzicht in) . Langere treinen in de daluren inzetten en kortere treinen in de spits. Etc etc.

Maar ja, het duurt waarschijnlijk lang om dit soort dingen aan te passen en als je daar nu mee begint ben jij pas klaar als het niet meer nodig is. 


Ook voor Corona waren de treinen vlak voor 16 uur een stuk drukker, net als net na 9 uur 's ochtends. Nu VDU en keuzedagen niet meer in de middagspits geldig zijn, zal het vlak voor de avondspits en iets na de avondspits nog iets drukker zijn/worden.


Wat wel mee kan spelen is dat treinen tijdens de spits altijd al langer waren en korter tijdens de daluren. 

 

Heel intelligente opmerking.

Op de grafiek kun je vrijwel meteen zien dat het verschil tussen de middagspits en de tijd voor de middagspits zo klein is, dat de drukte (aantal passagiers per treinstel) zeer waarschijnlijk piekt voor de middagspits. Had, in ieder geval gedeeltelijk, opgelost kunnen worden door VDU-wijzigingen uit te stellen. Heb zelf trouwens geen VDU voor de duidelijkheid, nooit gehad ook. 


Is het niet vreemd dat de er nog steeds onderscheid wordt gemaakt tussen dal- en spitsuren? De treinen zijn zo goed als leeg. Het zou wel chique zijn als dat onderscheid voorlopig wordt losgelaten.

Afgelopen dinsdag had ik alleen 's morgens profijt van mijn vrij-reizen-keuzedag, op de terugweg moest ik toch het volle pond betalen.


Het is sinds 14 december 2020 ook de bedoeling dat de treinen zo goed als leeg blijven, om ruimte te geven aan degenen die noodzakelijk moeten reizen. Daluren (kortingperioden) verruimen zal meer mensen de treinen in lokken.


Translink heeft iedere dag een mooi grafiekje van het aantal check-ins per uur in het OV (cijfers zijn van het hele OV, niet alleen NS). De paarse lijn geeft de actuele cijfers aan. Tijdens de daluren is het niet drukker dan in de spits, maar er nu nog maar weinig verschil. 

Wat wel mee kan spelen is dat treinen tijdens de spits altijd al langer waren en korter tijdens de daluren. Dat is ook nu nog het geval. Daardoor zal het naar verhouding per trein gemiddeld drukker zijn in de dal dan tijdens de spits. 

 


terwijl het begin van de middag een stuk drukker lijkt te zijn.

De drukste treinen op dit moment zijn vooral voor 16.00 uur. De dal- en spitsuren zorgt volgens mij voor een concentratie van reizigers in de daluren i.p.v. een spreiding. Vooral op de grens. Dat is jammer, want dat kan nooit de bedoeling zijn.

Je hebt verschillende opties. Bijvoorbeeld: houders van DalVoordeel een korting van 10-20% in de spits geven en een lagere korting van 20-30% in de daluren. Reistijden van abonnementen zoals WeeekendVrij en Dalvrij en keuzedagen uitbreiden of juist beperken (afhankelijk van hoe die kaarten gebruikt worden, ik heb daar geen inzicht in) . Langere treinen in de daluren inzetten en kortere treinen in de spits. Etc etc.

Maar ja, het duurt waarschijnlijk lang om dit soort dingen aan te passen en als je daar nu mee begint ben jij pas klaar als het niet meer nodig is. 


Ik krijg bijna het idee dat we de tijden zouden moeten omwisselen. Tijdens de paar keer dat ik nog met de trein reis, zie ik vooral in de ochtend- en avondspits vrijwel lege treinen en stations, terwijl het begin van de middag een stuk drukker lijkt te zijn.


Is het niet vreemd dat de er nog steeds onderscheid wordt gemaakt tussen dal- en spitsuren? De treinen zijn zo goed als leeg. Het zou wel chique zijn als dat onderscheid voorlopig wordt losgelaten.

Afgelopen dinsdag had ik alleen 's morgens profijt van mijn vrij-reizen-keuzedag, op de terugweg moest ik toch het volle pond betalen.


Als dat nu losgelaten zou worden dan zijn daar straks weer problemen over dat mensen net doen alsof ze niet weten dat het weer veranderd is.  Dus lekker zo laten dan ontstaan er straks ook geen zogenaamde misverstanden met betrekking tot dal of spits tijden.

En anders misschien er naartoe gaan dat we spitstarieven rekenen, dan kan het straks bij het terug draaien alleen maar meevallen voor de mensen die in de daluren reizen.

 


Is het niet vreemd dat de er nog steeds onderscheid wordt gemaakt tussen dal- en spitsuren? De treinen zijn zo goed als leeg. Het zou wel chique zijn als dat onderscheid voorlopig wordt losgelaten.

Afgelopen dinsdag had ik alleen 's morgens profijt van mijn vrij-reizen-keuzedag, op de terugweg moest ik toch het volle pond betalen.


Ik ook, maar ik ben bang dat we daar niet achter zullen komen.

Wellicht dat iemand van de NS dit kan achterhalen?


Het zal wellicht een combinatie zijn van beiden. Die technische reden is natuurlijk te omzeilen als de wil er is.


Het zal wel een technische achtergrond hebben denk ik. Om keuzedagen te verlengen moeten de bestaande/verlopen ingetrokken worden en nieuwe gegenereerd worden.

Dat kan natuurlijk ook middels couponcodes (zoals eerder in 2020 gedaan is), maar dan zit je weer met spitsbeperkingen e.d. omdat het e-tickets zijn.

Voor de Kruidvatkaartjes (reeds bestaande couponcodes) is de uiterste datum voor verzilveren aanpassen natuurlijk vele malen simpeler.


Reageer