Sticky

Reactie NS op Corona (Covid-19) virus



Toon eerste bericht

715 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Helaas @dirk-ns Aanspreken heeft amper tot geen resultaat. De conducteur is nog niet weg of de reizigers welke de mondkapjes niet (willen) dragen doen hem toch weer af. Gelukkig is 95 procent van de reizigers wel doordrongen van de noodzaak een mondneuskapje op de juiste wijze te dragen.


Tijd van aanspreken lijkt mij al lang voorbij. De reiziger heeft inmiddels 2,5 maand de tijd gehad om het mondkapje correct te gaan dragen.

Helaas @dirk-ns Aanspreken heeft amper tot geen resultaat. De conducteur is nog niet weg of de reizigers welke de mondkapjes niet (willen) dragen doen hem toch weer af. Gelukkig is 95 procent van de reizigers wel doordrongen van de noodzaak een mondneuskapje op de juiste wijze te dragen.

Er is totaal geen handhaving op het gebied van mondkapjes in de trein ( in ieder geval trajectdeel Den Helder - Amsterdam), terwijl een steeds groter deel van de reizigers de kapjes op de kin, of zelfs helemaal niet draagt. Kunnen jullie hier eens wat beter op gaan controleren? Met het opnieuw hard oplopende aantal besmettingen kan dit namelijk echt niet.

1: Het lijkt mij onverantwoord om tijdens COVID-19 meer treinen te gaan inzetten.

 

2: 1,5 meter afstand was niet te garanderen ook was het niet te controleren of mensen wel of geen mondkapje droegen.

1 Juist niet. Door meer treinen in te zetten is betere spreiding mogelijk. Als er minder treinen worden gebruikt - zijn de overige treinen juist nog drukker en voller.

2 In de trein is 1.5 afstand niet nodig. Daarom is er een mondkapjes plicht. Alle zitplaatsen mogen conform regels RIVM en overheid gebruikt worden, mits er mondkapjes worden gedragen.

 

Beste Spoorwegen,

 

Afgelopen vrijdag (31 juli 2020) reden er van en naar Zandvoort 6 treinen per uur. Van de ANWB kreeg ik op Twitter te lezen dat de parkeerplaatsen in Zandvoort vol waren en dat er rond Zandvoort een complete file was. Ook de trein bood volgens de ANWB helemaal geen soelaas, omdat de treinen uit puilen van de mensen. Ik heb een SMS verstuurd naar de NS wanneer de situatie dus onveilig is. Het lijkt mij onverantwoord om tijdens COVID-19 meer treinen te gaan inzetten. Aankomende donderdag tot en met zondag is er weer een hittegolf voorspeld, maar ik ga zelf de drukte niet opzoeken. Ik ben namelijk best wel bang voor een mogelijke 2e lockdown. Volgens mij hebben de spoorwegen na het verhaal in Antwerpen, Barcelona en Indonesië verder geen kaas van gegeten wat beter te handelen rond de Covid-19. Ik raakte een beetje geëmotioneerd van op de manier waarop het was gegaan. 1,5 meter afstand was niet te garanderen ook was het niet te controleren of mensen wel of geen mondkapje droegen.

Een leuke foto op de twitter stream van de president-directeur van de staatsspoorwegen. 

Anderhalve meter afstand houden is dus niet meer nodig. 

Kunnen de betreffende stickers op de perrons worden verwijderd? Bedankt alvast!

 

 

Reputatie 2

Dat is waar de ns en vliegtuigmaatschappijen op rekenen: de kosten van een rechtsgang zijn vaak hoger.

Ook de consumentbond doet niets zelf ben ik gaan mailen ivm met mijn hsl toeslag abbo die gewoon werd afgeschreven ondanks dat de trein niet reed. 

Kreeg 30 euro terug echt bizar. 

NS heeft iedereen de mogelijkheid gegeven het abonnement probleemloos en per direct op te kunnen zeggen. Alleen mensen met een VDU hadden dan het probleem dat ze dat abonnement niet meer terug konden krijgen. Die groep stond voor een afweging het vooraf betaalde abonnement door te laten lopen of niet, waarbij het in het laatste geval een tijdlang wel te gebruiken was maar wat in veel gevallen niet zou gebeuren. Bij dit jaarabonnement kunnen er altijd perioden zijn dat het op basis van een maandelijkse periode niet uit kan. De mogelijkheid het te gebruiken is wel gebleven. Zelf heb ik het gehouden om de reden dat het na de lockdown wel weer dik uit kon. Dalvrij heb ik opgezegd.

Het is een afweging. Het VDU kan doorgaans op jaarbasis goed uit. Je zou hooguit kunnen hebben toezeggen dat bij het opzeggen van het VDU in dit geval ook de opzegging niet definitief zou zijn, bij wijze van coulance, maar dat is ook aanvechtbaar.

Er is geen EU-regel die het recht geeft een kortingsabonnement dat wel gebruikt had kunnen worden, maar door externe oorzaken niet is gebruikt, gecompenseerd te krijgen. Zeker niet als de rest van het jaar de korting ook beschikbaar was. Het is wat sneu, maar niet onrechtmatig. Ook al gebruik je het het hele jaar niet, dan ben je nog je geld kwijt, want je had het kunnen gebruiken en NS had dan de korting verstrekt. Dat is de essentie van die overeenkomst.

 

Leg het maar voor aan de rechter, als er een EU-maatregel zou zijn. Ik zou graag ongelijk krijgen in dat geval, maar ik maak me geen illusie. Graag het Europese rechtsartikel waar zonneklaar in staat dat er recht op compensatie is in dit specifieke geval. Dat kunt u niet verstrekken, vrees ik.

De metafoor van Robert heeft geen juridische basis maar als ik drie maanden de krant niet lees, moet ik toch voor het abonnement betalen, en terecht. 

Het is een gegeven dat er fora zijn waar mensen kennelijk indruk proberen te maken door met juridische zaken te schermen die kant noch wat raken. We herinneren ons allemaal de blaaskaak nog wel die het hier ook probeerde en zijn gelijk probeerde aan te tonen met een vonnis waarin het tegenovergestelde in stond van wat hij beweerde. Een grotere afgang heb ik op dit forum niet meegemaakt.

 

Het schermen met wetgeving, zeker met die van de EU, vereist nogal wat kennis van zaken, waarbij een rechter een uitspraak zal moeten doen. Ik zou er mee uitkijken dit naar voren te brengen. Ik heb geen zin in een discussie op het niveau van de haat- en scheldfora - dat is tijdverspilling - dus maak er maar een zaak van. Ik ben benieuwd wat daar uitkomt. De wetgeving is helder en NS houdt zich daar aan. De mensen die hun dure abonnement konden omzetten in Flex voor nul centen, zul je trouwens niet horen.

 

Rechters hebben wel wat beters te doen dan met dit gezwollen gekef van zekere internetfora bezig te zijn, maar dat is een persoonlijke opvatting. Het VDU verliest in de praktijk overigens de meerwaarde aan het einde van dit jaar.


Ik wil helemaal geen abonnement opzeggen; ik wil compensatie voor niet geleverde diensten. Ik heb nergens mijn abonnement hoeven opzeggen om compensatie te krijgen. Als mij dwingend gevraagd wordt gedurende maanden niet te reizen, zou ook het abonnement met een paar maanden verlengd kunnen worden. 

Er is wel degelijk een EU regel. Maar om naar de rechter te gaan, moet je eerst kosten maken, meer dan ik nu verlies. En daar wordt doorgaans op gerekend, dat je er geen werk van maakt. Maar gelukkig hebben we nog consumentenorganisaties die namens groepen op willen treden, zoals ook gebeurd is met vouchers van luchtvaartmaatschappijen.

En misschien vindt u dat u zelf zit te keffen. Ik vind dit wel degelijk een punt, en ook rechters hebben in zaken als deze uitspraken gedaan.

Reputatie 7
Badge +4

NS heeft iedereen de mogelijkheid gegeven het abonnement probleemloos en per direct op te kunnen zeggen. Alleen mensen met een VDU hadden dan het probleem dat ze dat abonnement niet meer terug konden krijgen. Die groep stond voor een afweging het vooraf betaalde abonnement door te laten lopen of niet, waarbij het in het laatste geval een tijdlang wel te gebruiken was maar wat in veel gevallen niet zou gebeuren. Bij dit jaarabonnement kunnen er altijd perioden zijn dat het op basis van een maandelijkse periode niet uit kan. De mogelijkheid het te gebruiken is wel gebleven. Zelf heb ik het gehouden om de reden dat het na de lockdown wel weer dik uit kon. Dalvrij heb ik opgezegd.

Het is een afweging. Het VDU kan doorgaans op jaarbasis goed uit. Je zou hooguit kunnen hebben toezeggen dat bij het opzeggen van het VDU in dit geval ook de opzegging niet definitief zou zijn, bij wijze van coulance, maar dat is ook aanvechtbaar.

Er is geen EU-regel die het recht geeft een kortingsabonnement dat wel gebruikt had kunnen worden, maar door externe oorzaken niet is gebruikt, gecompenseerd te krijgen. Zeker niet als de rest van het jaar de korting ook beschikbaar was. Het is wat sneu, maar niet onrechtmatig. Ook al gebruik je het het hele jaar niet, dan ben je nog je geld kwijt, want je had het kunnen gebruiken en NS had dan de korting verstrekt. Dat is de essentie van die overeenkomst.

 

Leg het maar voor aan de rechter, als er een EU-maatregel zou zijn. Ik zou graag ongelijk krijgen in dat geval, maar ik maak me geen illusie. Graag het Europese rechtsartikel waar zonneklaar in staat dat er recht op compensatie is in dit specifieke geval. Dat kunt u niet verstrekken, vrees ik.

De metafoor van Robert heeft geen juridische basis maar als ik drie maanden de krant niet lees, moet ik toch voor het abonnement betalen, en terecht. 

Het is een gegeven dat er fora zijn waar mensen kennelijk indruk proberen te maken door met juridische zaken te schermen die kant noch wat raken. We herinneren ons allemaal de blaaskaak nog wel die het hier ook probeerde en zijn gelijk probeerde aan te tonen met een vonnis waarin het tegenovergestelde in stond van wat hij beweerde. Een grotere afgang heb ik op dit forum niet meegemaakt.

 

Het schermen met wetgeving, zeker met die van de EU, vereist nogal wat kennis van zaken, waarbij een rechter een uitspraak zal moeten doen. Ik zou er mee uitkijken dit naar voren te brengen. Ik heb geen zin in een discussie op het niveau van de haat- en scheldfora - dat is tijdverspilling - dus maak er maar een zaak van. Ik ben benieuwd wat daar uitkomt. De wetgeving is helder en NS houdt zich daar aan. De mensen die hun dure abonnement konden omzetten in Flex voor nul centen, zul je trouwens niet horen.

 

Rechters hebben wel wat beters te doen dan met dit gezwollen gekef van zekere internetfora bezig te zijn, maar dat is een persoonlijke opvatting. Het VDU verliest in de praktijk overigens de meerwaarde aan het einde van dit jaar.

Reputatie 7
Badge +3

Ik verwees naar de EU regels, en niet naar allerlei rare fora. Bij andere instanties heb ik wel degelijk met verwijzing naar de EU regels compensatie voor niet geleverde diensten ontvangen.

 

NS heeft gewoon de diensten verleend @PJvdH immers de treinen hebben altijd gereden. Er was geen verbod om met de trein te gaan, u moest alleen voor u zelf bepalen of het verstandig was qua gezondheid te reizen en of de reis voor u noodzakelijk was. Met wat voor reden je in de trein zat werd dan ook op geen enkele manier gecontroleerd.


NS heeft diensten verleend aan mensen met in eerste instantie een Vitaal beroep en in 2e instantie aan hen die noodzakelijk moesten reizen. Er was hiervoor van zowel de regering als NS een dwingend verzoek. Zeg dan niet op 1 juli dat iedereen weer welkom is in de trein, als iedereen gewoon had mogen reizen. Zelf heb ik half maart een geplande treinreis afgezegd omdat er alleen nog door vitale beroepen gereisd mocht worden en het een privé reis betrof.

Ik verwees naar de EU regels, en niet naar allerlei rare fora. Bij andere instanties heb ik wel degelijk met verwijzing naar de EU regels compensatie voor niet geleverde diensten ontvangen.

 

NS heeft gewoon de diensten verleend @PJvdH immers de treinen hebben altijd gereden. Er was geen verbod om met de trein te gaan, u moest alleen voor u zelf bepalen of het verstandig was qua gezondheid te reizen en of de reis voor u noodzakelijk was. Met wat voor reden je in de trein zat werd dan ook op geen enkele manier gecontroleerd.

De EU regels over niet geleverde diensten zijn redelijk helder.

Als u een abonnement hebt op een krant en deze maandenlang niet bezorgd wordt dan heeft u natuurlijk recht op compensatie.

Als u de krant (uit eigen keuze) maandenlang niet leest maar bij het oud papier gooit omdat u het niet vertrouwt, dan geen compensatie.

Voor wat betreft het ‘verbod’ op reizen met het ov (of lezen van de krant), dat is er nooit geweest ook al sprak men van ‘alleen noodzakelijke reizen (graag)’.

En dat na opzeggen van een VDU je het nooit meer terug krijgt onder dezelfde voorwaarden (die overigens per 2021 verdwijnen voor wie het al had)… Dat is al sinds augustus 2011 het geval dus ook niets nieuws.

Een krant kan op zich zeggen “ga maar lekker op vakantie (totdat corona voorbij is), dan bezorgen wij maandenlang niet en daarna krijgt u bijv. 3 maanden cadeau, net als sportclubs en dergelijke (want die waren gewoon gesloten). Maar NS is nergens toe verplicht want die hebben gewoon gereden.

Vanuit NS is het inderdaad niet handig geweest om per half maart te zeggen dat bijna niemand meer welkom was (maar ‘we zijn gewoon open verder hoor’)… Dan hadden ze beter alle abonnementen zelf kunnen opschorten, tenzij iemand aangaf het toch echt nodig te hebben…

Ik denk niet dat er een bedrijf is dat zichzelf op een dergelijke manier in de vingers wil snijden, afgezien of dat wel mag (eenzijdig opzeggen omdat ze vinden dat je niet welkom bent). Nou ja, vele bedrijven deden dat dan met vouchers.. net als NS met de ongebruikte keuzedagen.

Niet handig om mensen af te raden te reizen? En vergeet niet een behoorlijke verslechterde dienstregeling. Als men afraadt te reizen, kun je niet achteraf zeggen “We waren gewoon open.” Ik had dus ook geen zin om te moeten liegen, en fatsoenshalve zou ik ook niet gezegd hebben “Ik reis gewoon als ik dat wil, ook als u het niet wilt, want ik heb een abonnement.” Veel instellingen hebben wel degelijk compensatie gegeven. En ik ben verbaasd dat de NS vindt dat dat neit nodig is, ondanks alle aanwijzingen, die ik netjes heb opgevolgd.

 

Ik zou me er nog maar eens goed in verdiepen. U heeft geen poot om op te staan, al veronderstelt u mogelijk anders op grond van wat op sommige fora geschreven wordt. De wet is geen verlengstuk van uw persoonlijk rechtvaardigheidsgevoel of eigenbelang. Als u met juridisch verantwoorde onderbouwing kunt aantonen dat u daar recht op heeft, vernemen we dat graag. Dat is zeker niet het geval en wat men op de wat minder serieuze fora roept over de wet of wat een rechter zal vinden, maakt echt geen indruk bij mensen die van de wetgeving zelf uitgaan.U kunt niet terug naar uw oude Voordeelurenabonnement als het eenmaal is opgezegd. Ik zou dat opzeggen overigens nooit doen.


Ik verwees naar de EU regels, en niet naar allerlei rare fora. Bij andere instanties heb ik erl degelijk met verwijzing naar de EU regels compensatie voor niet geleverde diensten ontvangen.

 

Reputatie 2

Dienstverlening en klantvriendelijkheid is al jarenlang een sluitpost bij de ns

Reputatie 7
Badge +3

Hallo PJvdH, welkom op de NS Community.

 

Het is inderdaad mogelijk om over te stappen op NS Flex. Je had ook via de klantenservice je abonnement op kunnen zeggen. In het geval dat je Keuzedagen hebt, is het mogelijk om vervangende couponcodes te krijgen voor de dagen die zijn verlopen via onze klantenservice. Een andere oplossing of vorm van compensatie is niet beschikbaar. 

Ja dat had allemaal gekund, ware het niet dat NS het zelf op de website afraadde om VDU en/of keuzedagen of 65+ abonnementen om te zetten of op te zeggen. Iedereen die netjes die raad opvolgde evenals het dwingende advies om niet te reizen als de reis niet noodzakelijk was, heeft nu het nakijken. Daarbij maakt NS het de klant het moeilijk om een keuze te maken tussen opzeggen en behouden door geen informatie te geven tot wanneer nieuwe Keuzedagenabonnementen besteld kunnen worden en wanneer 65+ abonnementen onder welke voorwaarden bij Flex beschikbaar komen.

Badge +3

De EU regels over niet geleverde diensten zijn redelijk helder.

Als u een abonnement hebt op een krant en deze maandenlang niet bezorgd wordt dan heeft u natuurlijk recht op compensatie.

Als u de krant (uit eigen keuze) maandenlang niet leest maar bij het oud papier gooit omdat u het niet vertrouwt, dan geen compensatie.

Voor wat betreft het ‘verbod’ op reizen met het ov (of lezen van de krant), dat is er nooit geweest ook al sprak men van ‘alleen noodzakelijke reizen (graag)’.

En dat na opzeggen van een VDU je het nooit meer terug krijgt onder dezelfde voorwaarden (die overigens per 2021 verdwijnen voor wie het al had)… Dat is al sinds augustus 2011 het geval dus ook niets nieuws.

Een krant kan op zich zeggen “ga maar lekker op vakantie (totdat corona voorbij is), dan bezorgen wij maandenlang niet en daarna krijgt u bijv. 3 maanden cadeau, net als sportclubs en dergelijke (want die waren gewoon gesloten). Maar NS is nergens toe verplicht want die hebben gewoon gereden.

Vanuit NS is het inderdaad niet handig geweest om per half maart te zeggen dat bijna niemand meer welkom was (maar ‘we zijn gewoon open verder hoor’)… Dan hadden ze beter alle abonnementen zelf kunnen opschorten, tenzij iemand aangaf het toch echt nodig te hebben…

Ik denk niet dat er een bedrijf is dat zichzelf op een dergelijke manier in de vingers wil snijden, afgezien of dat wel mag (eenzijdig opzeggen omdat ze vinden dat je niet welkom bent). Nou ja, vele bedrijven deden dat dan met vouchers.. net als NS met de ongebruikte keuzedagen.

Reputatie 7
Badge +3

Indien u nu een oud Voordeelurenabonnement heeft dan kunt u deze niet meer opnieuw aanvragen. Heeft u een Dal Voordeel dan kan dat wel. Verder maakt het nog verschil of u Keuzedagen heeft aangezien die vanaf 2021 niet meer aangevraagd kunnen worden. 

Reputatie 7
Badge +4

Ik zou me er nog maar eens goed in verdiepen. U heeft geen poot om op te staan, al veronderstelt u mogelijk anders op grond van wat op sommige fora geschreven wordt. De wet is geen verlengstuk van uw persoonlijk rechtvaardigheidsgevoel of eigenbelang. Als u met juridisch verantwoorde onderbouwing kunt aantonen dat u daar recht op heeft, vernemen we dat graag. Dat is zeker niet het geval en wat men op de wat minder serieuze fora roept over de wet of wat een rechter zal vinden, maakt echt geen indruk bij mensen die van de wetgeving zelf uitgaan.U kunt niet terug naar uw oude Voordeelurenabonnement als het eenmaal is opgezegd. Ik zou dat opzeggen overigens nooit doen.

U gaat voorbij aan mijn argument, namelijk dat niet gegarandeerd is dat ik naar mijn oude abonnement terug kan.

 

En aan de EU regels hebben we dus lak.

 

Hallo PJvdH, welkom op de NS Community.

 

Het is inderdaad mogelijk om over te stappen op NS Flex. Je had ook via de klantenservice je abonnement op kunnen zeggen. In het geval dat je Keuzedagen hebt, is het mogelijk om vervangende couponcodes te krijgen voor de dagen die zijn verlopen via onze klantenservice. Een andere oplossing of vorm van compensatie is niet beschikbaar. 

Ik heb 3,5 mnd. niet gereisd, van half maart tot juli. Ik ben gepensioneerd, dus geen noodzakelijk werk. Ik heb geen auto. En wie het waagde om ‘flauwekulreisjes te maken’ …….. Dat heb je ervan als je milieuvriendelijke wilt zijn en kiest voor het OV.

Dit is een substantiëel deel van mijn jaarabonnement. Nu heeft NS wel aangegeven dat het mag worden omgezet naar NS Flex, maar ja, als dat geen aantrekkelijk abonnement is, en ik bovendien dan kenne­lijk niet weer terug kan. Volgens EU regels hebben we recht op compensatie voor niet geleverde diensten. Ik vind dus dat ik wel recht heb op 25% compensatie. Maar ik ontving deze week gewoon de factuur voor het volle pond voor het komende abonnementsjaar.

Reputatie 2

Ik begrijp dat iedereen denkt dat corrona op vakantie is maar verwacht op zijn minst dat het ns personeel het goede voorbeeld geeft vandaag op de rol trap drie ns medewerkers gezellig keuvelen naast elkaar geen mogelijkheid veilig te passeren 


Je maakt een probleem van NS collega;s die te dicht op elkaar staan op de roltrap maar wil ze zelf nog wel passeren op de roltrap.  Volgens mij hou je dan ook geen 1,5 mtr. afstand.

En misschien waren de collega’s wel uit 1 huishouden. :stuck_out_tongue_winking_eye::rofl:

Denk het ook de ns is zo:'n gezellig familiebedrijf. 

Reputatie 2

Ik begrijp dat iedereen denkt dat corrona op vakantie is maar verwacht op zijn minst dat het ns personeel het goede voorbeeld geeft vandaag op de rol trap drie ns medewerkers gezellig keuvelen naast elkaar geen mogelijkheid veilig te passeren 

 

Ik heb nog nooit van corrona gehoord. :grinning:

Gelukkig wel van een intelligent antwoord 

Ik begrijp dat iedereen denkt dat corrona op vakantie is maar verwacht op zijn minst dat het ns personeel het goede voorbeeld geeft vandaag op de rol trap drie ns medewerkers gezellig keuvelen naast elkaar geen mogelijkheid veilig te passeren 

 

Ik heb nog nooit van corrona gehoord. :grinning:

Reageer