Sticky

Reactie NS op Corona (Covid-19) virus


Laatst bijgewerkt: 27 maart / 14:38 uur
 

Neem eerst dit bericht door vóór zelf iets te plaatsen! Veel vragen worden hier al beantwoord.


Reactie NS op maatregelen Kabinet Covid-19 (Corona) virus. 

NS wordt door de overheid en het RIVM op de hoogte gehouden van de situatie rondom het coronavirus. NS heeft, net als waarschijnlijk meerdere grote organisaties, al eerder een team opgesteld dat scenario’s uitwerkt en de contacten onderhoudt met de overheid en het RIVM.

Abonnementen (aangepast 28 maart)

Veel abonnementen kunnen omgezet worden naar een NS Flex product, wat per direct kan worden gewijzigd. Bij een NS Flex zonder abonnement worden er alleen reiskosten en geen abonnementskosten in rekening gebracht, wat gebruikt kan worden om verdere abonnementskosten te voorkomen.

Deze mogelijkheid bestaat helaas niet voor maandabonnementen, deze kunnen niet omgezet worden. Op dit moment is er nog geen restitutie, in hoeverre dit nog gaat veranderen is onduidelijk.

Een overstap naar NS Flex kan zelf aangevraagd worden via een Mijn NS account of via de NS Flex bestelpagina. Mocht dit niet lukken of zijn er vragen hierover, dan kan er altijd contact opgenomen via onze Klantenservice. Dit bij voorkeur via Chat (optie ‘Chat met NS’ op de contactpagina) of Sociale Media (Twitter/Facebook).

Aanvulling 27 maart: Voor maandabonnementen was er geen mogelijkheid om reizigers tegemoet te komen. Omdat bij de meeste reizigers in elk geval een deel van het abonnement gebruikt is, is het lastig een generieke oplossing te vinden. Elke reiziger kan onze Klantenservice benaderen voor een oplossing.


Keuzedagen

Hoewel NS de situatie van reizigers begrijpt is het niet mogelijk om Keuzedagen en andere tickets langer geldig te maken. Indien je geen gebruik kunt maken van je Keuzedag kun je contact opnemen met onze Klantenservice bij voorkeur via Chat (optie ‘Chat met NS’ op de contactpagina) of Sociale Media (Twitter/Facebook) om de mogelijkheden te bespreken.


Actietickets en tickets voor evenementen (aangepast 24 maart)

Met de aankondiging van het kabinet dat evenementen met meer dan 100 deelnemers komen te vervallen zullen veel reizigers niet naar hun concert, beurs of ander evenement kunnen reizen met hun treinticket. In dat geval kunnen reizigers contact opnemen met met onze Klantenservice om de mogelijkheden te bespreken. Bij voorkeur via Chat (optie ‘Chat met NS’ op de contactpagina) of Sociale Media (Twitter/Facebook)

Spoordeelwinkel (toevoeging 15 maart):
De uitjes van de Spoordeelwinkel zijn tot nader bericht niet te verkrijgen.

Kruidvat tickets (gewijzigd 24 maart):
De geldigheid van Kruidvat tickets is verlengd tot en met 31 december 2020. Dit geldt zowel voor al gekochte couponcodes welke nog niet zijn verzilverd en codes die als vervanging worden aangeboden. Wanneer de reiziger kan aantonen dat het al geplande reisdoel niet meer behaald kan worden dan krijgt de reiziger op zijn/haar contact een vervangende couponcode met dezelfde verlengde geldigheid.


Reizen met de trein (aangepast 19 maart)

Voor dit moment is er geen aanleiding om de dienstregeling aan te passen. Hoewel het advies van het Kabinet aanleiding is om de situatie van onze reizigers goed te monitoren is het op dit moment geen optie om de dienstregeling aan te passen. Ook al omdat juist reizigers die moeten werken, denk hierbij ook aan verplegend personeel in de ziekenhuizen, op locatie moeten kunnen komen. We vragen wel aan elke reiziger om elke reis goed af te wegen. Als het reizen niet noodzakelijk is kan het verstandig zijn de reis uit te stellen.

Aanvulling 18:48: Vanaf donderdagmiddag zullen de dagelijkse extra spitstreinen wel vervallen. Deze aanpassing doen we omdat we minder reizigers verwachten in het land. Tevens heeft ook NS te maken met medewerkers die klachten hebben waardoor ook wij een lager aantal collega's beschikbaar hebben. 
Aanvulling 15 maart: Bekijk via deze website de huidige stand van zaken omtrent de dienstregeling.
Aanvulling 17 maart: Vanaf 21 maart speciale basisdienstregeling in heel Nederland. Check voor vertrek de Reisplanner (deze is naar verwachting vanaf donderdag 19 maart volledig bijgewerkt). In het kort: 

  • Vanaf ieder station in Nederland rijden, in alle richtingen, twee treinen per uur;
  • Alleen vanaf stations waar nu één keer per uur, per richting, een trein vertrekt, blijft dit zo;​
  • Op enkele belangrijke Noord-Zuid en Oost-West-verbindingen rijden Intercity's in beide richtingen: Schiphol-Venlo, Arnhem-Den Helder, Maastricht-Eindhoven, Enschede-Utrecht;
  • Op andere trajecten rijden Sprinters, die op elk tussengelegen station stoppen;
  • De Intercity Direct, Intercity Den Haag-Eindhoven en nachttreinen rijden niet;
  • Ook de internationale treinen rijden volgens een sterk aangepaste dienstregeling. Dit is ook afhankelijk van het beleid in het buitenland en de beschikbare capaciteit.


Aanvulling 19 maart: het bijwerken van de reisplanner kost tijd, meer dan normaal vanwege het grote aantal wijzigingen. We verwachten dat de wijzigingen volgens de volgende lijst zullen zijn verwerkt (bedankt Momo):

De reisplanner wordt in fases geüpdatet. Hieronder de planning van wanneer de reisplanner qua NS treinen bijgewerkt zou moeten zijn.

Reis uitvoeren op - Reisplanner bijgewerkt vanaf
Donderdag 19 maart - Woensdag 18 maart
Vrijdag 20 maart - Donderdag 19 maart
Zaterdag 21 maart - Woensdag 18 maart na 20u
Zondag 22 maart - Woensdag 18 maart na 20u
Maandag 23 maart - Donderdag 19 maart na 20u
Dinsdag 24 maart - Donderdag 19 maart na 20u
Woensdag 25 maart - Vrijdag 20 maart na 20u
Donderdag 26 maart - Maandag 23 maart na 20u
Vrijdag 27 maart - Dinsdag 24 maart na 20u
Zaterdag 28 maart - Woensdag 25 maart na 20u
Zondag 29 maart - Woensdag 25 maart na 20u
Maandag 30 maart - Vrijdag 27 maart
Dinsdag 31 maart - Vrijdag 27 maart
Woensdag 1 april - Vrijdag 27 maart
Donderdag 2 april - Vrijdag 27 maart
Vrijdag 3 april - Vrijdag 27 maart
Zaterdag 4 april - Vrijdag 27 maart
Zondag 5 april - Vrijdag 27 maart


1e klas vs 2e klas en Dal vs Spits (toevoeging 24 maart)

Alle regels omtrent het verschil tussen 1e/2e klas en spits/dal blijven vooralsnog ongewijzigd. We merken dat de spits nog steeds drukker is dan normaal, dus onder andere het volgende is nog steeds van kracht:

  • Voor het reizen in de 1e klas is nog steeds een 1e klas vervoerbewijs nodig.
  • Actietickets met spitsbeperking blijven ongeldig in de spits.
  • Abonnementen en kortingen geldig in de daluren blijven enkel geldig in de daluren.
  • Fietsen (m.u.v. vouwfietsen) mogen nog steeds enkel meegenomen worden in de daluren en enkel met een Fietskaart Dal.


Boekenweekgeschenk (aangepast 22 maart)

Aanpassing 22 maart: De actie m.b.t. het Boekenweekgeschenk is geheel komen te vervallen. Het wordt niet verplaatst naar een ander moment.


Fietsenstalling (aangepast 21 maart)

  • Voor alle fietsenstallingen geldt dat er voorlopig niet gehandhaafd zal worden. Fietsen blijven gewoon staan.
  • Bemenste stallingen zullen voor onbepaalde tijd gratis worden, in ieder geval totdat alles weer genormaliseerd is. 
  • De Zelfservice stallingen zullen niet gratis worden, omdat er geen medewerker aanwezig is. Indien hier kosten aan verbonden zijn, dan kan dat via de klantenservice teruggevraagd worden. Indien er gepind is, is het verzoek om het bedrag via de chat, Facebook of Twitter terug te vragen zodat je een bon of een screenshot van de pintransactie kunt meesturen. 


Aanvulling 21 maart: Enkele fietsenstallingen zullen vanaf zaterdag 21 maart gesloten worden tot in ieder geval 6 april 2020. Abonnementen kunnen gebruikt worden bij stallingen die wel open blijven. Op elk station zal er tenminste één bewaakte fietsenstalling open blijven voor reizigers. Fietsen die in de stalling staan kunnen op maandag t/m vrijdag tussen 07:00 en 12:00 opgehaald worden, samen met een medewerker.

Hieronder een lijst met de stallingen die sluiten per 21.03.2020:

Amsterdam Centraal
IJzijde
Oost
Amsterdam Zuid
Mahlerplein
Zuidplein opent nog even niet
Arnhem Centraal
Sonsbeekzijde
Breda Centraal
Centrum
Delft
Stalling 2 (Coenderpark)
Eindhoven Centraal
Eindhoven Noord (buszijde)
Haarlem
Carré
Leiden Centraal
Centrumzijde

Lorentz
Utrecht Centraal
Knoop
Sijpesteijn

 

Reizen naar Formule 1-race Zandvoort (aanvulling 19 maart)

De Formule 1-race in Zandvoort is voorlopig uitgesteld. Een nieuwe datum is nog niet bekend. Reeds gekochte tickets worden ook op de eventuele nieuwe datum geldig gemaakt. Mocht de race alsnog volledig worden afgelast zal NS de reizigers per e-mail informeren over het aanvragen van restitutie. Deze informatie is ook hier te vinden. 


Vragen n.a.v. de reactie van NS

NS kan zich voorstellen dat er vragen zijn naar aanleiding van bovenstaande uitgangspunten. We zullen ons best doen als Moderators om deze zo goed mogelijk te beantwoorden maar dat kost in sommige gevallen tijd. De situatie zoals deze is erg uitzonderlijk en er is geen klip en klaar scenario om hier op in te spelen. Vragen mogen zoveel mogelijk onder dit topic gesteld worden om ook een centraal antwoord mogelijk te maken.


314 reacties

Reputatie 4

De vraag in dit topic blijft dus constant: “kunnen de treinen niet langer worden?”

Volgens mij missen heel veel mensen dat er een aantal variabelen wijzigen: het aanbod van reizigers is minder en de hoeveelheid beschikbaar personeel wordt minder. Dat betekent dat treinen niet langer hoeven kunnen worden.

Zie het als een service: de NS gaat, ondanks alle adviezen om vooral zoveel mogelijk thuis te blijven en met alle gevolgen van dien, toch proberen een zo normaal mogelijke dienstregeling te rijden. Volgens mij is er niets meer dan lof op z'n plaats hiervoor.

Ik heb mij voorgenomen om hier geen nieuwe info te plaatsen, om het beeld duidelijk te houden. Ik doel op al onze interne info, die geregeld aangepast wordt en ik onze klantenservice en in het bijzonder hier de moderatoren niet onnodig in de wielen wil rijden. Het enige wat ik wel kan doen, is reageren op datgene wat openbaar staat. Daar heb ik geen problemen mee, maar ik zie niet in dat er geen info naar buiten mag komen, die ook openbaar staat. Het gaat allemaal zo snel dat het lastig is bij te houden en ik ben blij dat ik gewoon me werk kan blijven doen en dat ik daar goede adviezen in mee krijg. 

Even een post hoe ik erin sta momenteel, want ik weet uit ervaring hoe vervelend het is als klantenservice A zegt en ik als HC B. Onnodig en absoluut niet gewenst nu, maar da's mijn mening nu. 

Sterkte voor iedereen om deze crisis goed door te komen. 

Er worden veel minder reizigers verwacht en met de huidige maatregelen vanuit het kabinet (denk aan thuiswerken) zal ook een deel van ons rijdend personeel niet inzetbaar zijn vrees ik door milde gezondheidsklachten. Afgelopen dagen in Brabant een zeer rustige spits gezien, dus dat zal landelijk ook wel zijn.Wij kunnen onmogelijk thuiswerken om toch reizigers naar oa hun werk te brengen, de toon die hier wordt aangeslagen bevalt mij geenzins. Ik denk dat niemand vrolijk wordt van de huidige situatie.

Reputatie 1

Ik heb 2 kortingskaartjes gekocht en geactiveerd voor zondag a.s. voor bezoek aan de Hiswa te Amsterdam.

Nu de Hiswa is geannuleerd, kan ik dan mijn kortingskaartjes oom annuleren tegen restitutie van kosten?

Jos

Inmiddels keurig door NS opgelost

Badge +3

Tja, als men en masse alle adviezen in de wind wuift… of zich nergens druk over denkt te hoeven maken (want die gezellige markt is er toch gewoon?)

Artikeltje

Oh, en deze.. om over na te denken.

En een rijdende IC als ‘reclame’ daarvoor wil niemand, toch?

Badge

NS communiceert dat er vanaf morgen bezuinigd wordt op het aantal spitstreinen?

Betekent dat de reizigers die geen alternatief hebben, dichter op elkaar zitten/staan dus groter Corona verspreidingsrisico.

Wie heeft dit bedacht?


Allereerst zijn dit soort opmerkingen die je als laatste maakt verre van gewenst op deze community (edit: inmiddels is de opmerking aangepast door een moderator) en ten tweede staat er al uitgelegd dat er niet wordt bezuinigd maar dat het gedaan wordt vanwege minder reizigers en minder personeel wat inzetbaar is omdat ook voor ons de regels gelden die door het RIVM worden aangegeven.  Nu an het personeel wat vrij komt weer ingedeeld worden op reguliere treinen die anders hadden uitgevallen waardoor de wel rijdende treinen juist heel druk zouden worden omdat deze over langere trajecten rijden dan de spitstreinen.

Ik zal deze hier maar achterlaten.

 

Ze vervallen inderdaad VANAF donderdag middag, in de reisplanner zijn ze er in ieder geval voor morgen ook al uitgehaald zag ik.

Bedankt voor de aanvulling, ik heb 't aangegeven! 

Kan NS bevestigen dat de treinen die wel rijden verlengd worden? 

Nee, dat kan ik niet. Ik denk ook niet dat dit realistisch is. Er zijn effectief minder reizigers en net als Loes aangeeft zijn er ook minder collega's beschikbaar. Net als voor alle andere bedrijven geldt ook dat NS medewerkers met klachten thuis laat. Juist om te voorkomen dat via onze medewerkers het virus verspreid kan worden. Een logisch gevolg is dan minder treinen. We kiezen ervoor om dit vooraf al in te zetten zodat reizigers duidelijkheid hebben. 

@wsm 

De veiligheidsnorm is niet gebaseerd op volle treinen, het is juist de veiligheidsnorm waar we op zullen gaan rijden, hetgeen @Jeroen schrijft.

Het is de servicenorm die gebruikt wordt voor de planning, die is voor bv VIRM10 2 HC en de veiligheidsnorm 1 HC.

Badge +3

Heel ernstig ja.. 

Een heel gezin richting Zandvoort. Die gaan naar hun werk? Yeah right

Blijf toch lekker thuis of neem het openbare vervoer zolang je het (nog) krijgt alleen indien nodig..

Dat dus!

 

Reputatie 5
Badge

@DutchKendoka Zoals Jouke NS al aangeeft in de post kan je het beste contact opnemen met de klantenservice om te kijken welke mogelijkheden er voor jou zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Hoewel NS de situatie van reizigers in Noord-Brabant begrijpt

 

Er is qua maatregelen en situatie volgens mij geen verschil meer tussen Noord-Brabant en de rest van Nederland.

En gaat er nog iets gebeuren met het gratis reizen met het Boekenweekgeschenk? Als veel mensen dan tóch gaan reizen, kun je bijna van een evenement met meer dan 100 deelnemers spreken.

Hoewel NS de situatie van reizigers in Noord-Brabant begrijpt

 

Er is qua maatregelen en situatie volgens mij geen verschil meer tussen Noord-Brabant en de rest van Nederland.

En gaat er nog iets gebeuren met het gratis reizen met het Boekenweekgeschenk? Als veel mensen dan tóch gaan reizen, kun je bijna van een evenement met meer dan 100 deelnemers spreken.

Die vraag heb ik nog open staan. Vooralsnog gaat deze nog door maar ik verwacht eigenlijk nog wel een aanpassing. 

Reputatie 7
Badge +3

En wellicht een link naar dit topic (of een andere informatiepagina) op de homepage van ns.nl? Net als bij grootschalige werkzaamheden of storingen gedaan wordt.

En wellicht een link naar dit topic (of een andere informatiepagina) op de homepage van ns.nl? Net als bij grootschalige werkzaamheden of storingen gedaan wordt.

Ben ik mee bezig! Goed dat je meedenkt, mrfreeze. Dat stel ik enorm op prijs! 

Badge +3

Had het al in een ander topic gezet, maar dan ook maar even in deze ‘sticky’:

De boekenweekactie helemaal afblazen of verplaatsen naar een latere datum lijkt me niet echt een handige zet.

Je zult geheid zien dat er zondag alsnog een hoop mensen mee in de trein zitten, want lang niet iedereen zal op de hoogte zijn, of is in de gelegenheid om hun plannen voor zondag te verzetten naar een eventuele door de NS bepaalde nieuwe geldigheidsdatum.

Uiteraard is reizen op het boekenweekgeschenk een ‘uitje’ voor velen, dus zodra het RIVM of de overheid dit soort reizen verbiedt kan je zeggen dat het niet mag. Maar wat dan als iemand toevallig op zondag goedkoop/gratis naar zijn/haar werk/bijbaantje wil forensen?

Edit: Zie bijvoorbeeld deze reactie verderop in dit topic.

Reputatie 7
Badge +3

Aanvulling 18:48 Op donderdagmiddag zullen de dagelijkse extra spitstreinen wel vervallen. 

 

Volgens deze pagina vervallen ze niet (alleen) op donderdagmiddag, maar juist vanaf vrijdag.

(als je trouwens liever dm's hebt, om dit topic niet te groot te laten worden, vind ik ook prima)

Badge

Ze vervallen inderdaad VANAF donderdag middag, in de reisplanner zijn ze er in ieder geval voor morgen ook al uitgehaald zag ik.

Reputatie 7
Badge +3

Had het al in een ander topic gezet, maar dan ook maar even in deze ‘sticky’:

De boekenweekactie helemaal afblazen of verplaatsen naar een latere datum lijkt me niet echt een handige zet.

Je zult geheid zien dat er zondag alsnog een hoop mensen mee in de trein zitten, want lang niet iedereen zal op de hoogte zijn, of is in de gelegenheid om hun plannen voor zondag te verzetten naar een eventuele door de NS bepaalde nieuwe geldigheidsdatum.

Uiteraard is reizen op het boekenweekgeschenk een ‘uitje’ voor velen, dus zodra het RIVM of de overheid dit soort reizen verbiedt kan je zeggen dat het niet mag. Maar wat dan als iemand toevallig op zondag goedkoop/gratis naar zijn/haar werk/bijbaantje wil forensen?


De verjaardag a.s. zondag waar ik naar toe zou gaan is nog niet afgelast, het Boekenweekgeschenk was een leuk kadootje geweest. 😉 Nu maar met keuzedag op weg voor alle musea waar ik die voor wilde gebruiken dicht zijn.

 

Reputatie 3

NS communiceert dat er vanaf morgen bezuinigd wordt op het aantal spitstreinen?

Betekent dat de reizigers die geen alternatief hebben, dichter op elkaar zitten/staan dus groter Corona verspreidingsrisico.

Wie heeft dit bedacht?

Post aangepast door Moderator

Reputatie 1

Inmiddels keurig door NS opgelost

Hi Jos, mag ik vragen hoe het opgelost is? Geld terug of nieuwe codes om later te kunnen verzilveren? En moest je nog bewijzen dat je eigenlijk naar de Hiswa wilde?


Nieuwe codes, 1 jaar geldig. Nummers originele kaartjes voor zondag moeten doorgeven uiteraard.

Reputatie 7
Badge +3

Kan NS bevestigen dat de treinen die wel rijden verlengd worden? 

Ben bang dat de treinen niet langer worden.

https://www.nu.nl/coronavirus/6037077/ns-laat-vanwege-coronavirus-vanaf-vrijdag-minder-treinen-in-de-spits-rijden.html

De NS begrijpt dat mensen kritiek hebben op de beslissing, omdat ze bang zijn dat het juist drukker zal zijn als er minder treinen rijden. De woordvoerder benadrukt dat dit niet het geval zal zijn. "Het gaat om enkele tientallen treinen", zegt hij.

Reputatie 7
Badge +3

Nog iets heel anders, momenteel zijn de aanbiedingen van de Spoordeelwinkel niet te boeken, wordt aangegeven "Tijdelijk niet beschikbaar”.

Maar ook alle gewone vol tarief e-tickets zijn niet te bestellen en couponcodes voor gekochte actietickets zijn niet in te wisselen. Ga je bv naar https://www.ns.nl/producten/x/p/coupon-kruidvat  dan zie je alleen “Er is iets fout gegaan”. Normaal gesproken zou ik denken dat er weer eens een storing in het systeem zit, maar in combinatie met het tijdelijk niet beschikbaar zijn van de Spoordeelwinkel aanbiedingen en de maatregelen rond de virus dreiging is dit vast bewust zodat mensen niet allerlei kaartjes kunnen verzilveren voor een datum waarop mensen waarschijnlijk toch niet gaan reizen.

Misschien is het verstandiger om deze links te laten doorverwijzen naar een pagina waar op staat aangegeven dat couponcodes tijdelijk niet kunnen worden verzilverd ivm de Corona crisis. 

Reputatie 6

@wsm

De veiligheidsnorm is niet gebaseerd op volle treinen, het is juist de veiligheidsnorm waar we op zullen gaan rijden, hetgeen @Jeroen schrijft.

Het is de servicenorm die gebruikt wordt voor de planning, die is voor bv VIRM10 2 HC en de veiligheidsnorm 1 HC.

Helder. Ik had even het verschil tussen 'servicenorm’ en 'veiligheidsnorm’ niet in beeld. 

@Jeroen 

Sorry dat ik iets sneller was 🤣

Reageer