Reactie NS op Corona (Covid-19) virus | NS Community
Sticky

Reactie NS op Corona (Covid-19) virus


Laatst bijgewerkt: 24 november 2021 / 10:45 uur
 

Neem eerst dit bericht door vóór zelf iets te plaatsen! Veel vragen worden hier al beantwoord.


Reactie NS op maatregelen Kabinet Covid-19 (Corona) virus. 

NS wordt door de overheid en het RIVM op de hoogte gehouden van de situatie rondom het coronavirus. NS heeft, net als waarschijnlijk meerdere grote organisaties, al eerder een team opgesteld dat scenario’s uitwerkt en de contacten onderhoudt met de overheid en het RIVM.
 

Abonnementen (aangepast 28 maart 2020)

Veel abonnementen kunnen omgezet worden naar een NS Flex product, wat per direct kan worden gewijzigd. Bij een NS Flex zonder abonnement worden er alleen reiskosten en geen abonnementskosten in rekening gebracht, wat gebruikt kan worden om verdere abonnementskosten te voorkomen.

Deze mogelijkheid bestaat helaas niet voor maandabonnementen, deze kunnen niet omgezet worden. Op dit moment is er nog geen restitutie, in hoeverre dit nog gaat veranderen is onduidelijk.

Een overstap naar NS Flex kan zelf aangevraagd worden via een Mijn NS account of via de NS Flex bestelpagina. Mocht dit niet lukken of zijn er vragen hierover, dan kan er altijd contact opgenomen via onze Klantenservice. Dit bij voorkeur via Chat (optie ‘Chat met NS’ op de contactpagina) of Sociale Media (Twitter/Facebook).

Aanvulling 27 maart: Voor maandabonnementen was er geen mogelijkheid om reizigers tegemoet te komen. Omdat bij de meeste reizigers in elk geval een deel van het abonnement gebruikt is, is het lastig een generieke oplossing te vinden. Elke reiziger kan onze Klantenservice benaderen voor een oplossing.


Keuzedagen (aangepast 24 november 2021)

Hoewel NS de situatie van reizigers begrijpt is het niet mogelijk om Keuzedagen en andere tickets langer geldig te maken. Indien je geen gebruik kunt maken van je Keuzedag kun je contact opnemen met onze Klantenservice bij voorkeur via Chat (optie ‘Chat met NS’ op de contactpagina) of Sociale Media (Twitter/Facebook) om de mogelijkheden te bespreken. Contact opnemen kan nadat je Keuzedag verlopen is. Je ontvangt van onze Klantenservice een couponcode voor een vervangende Keuzedag geldig tot en met 31 december 2020.

Toevoeging 20 mei 2020: Nieuwe Keuzedagen die je vanaf 18 mei ontvangt, hebben een geldigheid tot en met 31 december 2020. Klanten met Keuzedagen zijn hier inmiddels van op de hoogte gebracht.
Update 24 november 2021: De Keuzedagen hebben inmiddels een geldigheid van 12 maanden gekregen. Dit is terug te lezen via deze pagina


Actietickets en tickets voor evenementen (aangepast 24 november 2021)

Met de aankondiging van het kabinet dat evenementen met meer dan 100 deelnemers komen te vervallen zullen veel reizigers niet naar hun concert, beurs of ander evenement kunnen reizen met hun treinticket. In dat geval kunnen reizigers contact opnemen met met onze Klantenservice om de mogelijkheden te bespreken. Bij voorkeur via Chat (optie ‘Chat met NS’ op de contactpagina) of Sociale Media (Twitter/Facebook)

Spoordeelwinkel (toevoeging 15 maart):
De uitjes van de Spoordeelwinkel zijn tot nader bericht niet te verkrijgen.

Update 24 november 2021: De Spoordeelwinkel is inmiddels weer geopend. Voor vragen met betrekking op de uitjes en het Coronavirus, kunt u terecht op deze pagina.

Kruidvat tickets (gewijzigd 24 maart):
De geldigheid van Kruidvat tickets is verlengd tot en met 31 december 2020. Dit geldt zowel voor al gekochte couponcodes welke nog niet zijn verzilverd en codes die als vervanging worden aangeboden. Wanneer de reiziger kan aantonen dat het al geplande reisdoel niet meer behaald kan worden dan krijgt de reiziger op zijn/haar contact een vervangende couponcode met dezelfde verlengde geldigheid.


Reizen met de trein (aangepast 24 november 2021)

Voor dit moment is er geen aanleiding om de dienstregeling aan te passen. Hoewel het advies van het Kabinet aanleiding is om de situatie van onze reizigers goed te monitoren is het op dit moment geen optie om de dienstregeling aan te passen. Ook al omdat juist reizigers die moeten werken, denk hierbij ook aan verplegend personeel in de ziekenhuizen, op locatie moeten kunnen komen. We vragen wel aan elke reiziger om elke reis goed af te wegen. Als het reizen niet noodzakelijk is kan het verstandig zijn de reis uit te stellen.

Aanvulling 18:48: Vanaf donderdagmiddag zullen de dagelijkse extra spitstreinen wel vervallen. Deze aanpassing doen we omdat we minder reizigers verwachten in het land. Tevens heeft ook NS te maken met medewerkers die klachten hebben waardoor ook wij een lager aantal collega's beschikbaar hebben. 
Aanvulling 15 maart: Bekijk via deze website de huidige stand van zaken omtrent de dienstregeling.
Aanvulling 17 maart: Vanaf 21 maart speciale basisdienstregeling in heel Nederland. Check voor vertrek de Reisplanner (deze is naar verwachting vanaf donderdag 19 maart volledig bijgewerkt). In het kort: 

  • Vanaf ieder station in Nederland rijden, in alle richtingen, twee treinen per uur;
  • Alleen vanaf stations waar nu één keer per uur, per richting, een trein vertrekt, blijft dit zo;​
  • Op enkele belangrijke Noord-Zuid en Oost-West-verbindingen rijden Intercity's in beide richtingen: Schiphol-Venlo, Arnhem-Den Helder, Maastricht-Eindhoven, Enschede-Utrecht;
  • Op andere trajecten rijden Sprinters, die op elk tussengelegen station stoppen;
  • De Intercity Direct, Intercity Den Haag-Eindhoven en nachttreinen rijden niet;
  • Ook de internationale treinen rijden volgens een sterk aangepaste dienstregeling. Dit is ook afhankelijk van het beleid in het buitenland en de beschikbare capaciteit.


Aanvulling 19 maart: het bijwerken van de reisplanner kost tijd, meer dan normaal vanwege het grote aantal wijzigingen. We verwachten dat de wijzigingen volgens de volgende lijst zullen zijn verwerkt (bedankt Momo):

De reisplanner wordt in fases geüpdatet. Hieronder de planning van wanneer de reisplanner qua NS treinen bijgewerkt zou moeten zijn.

Reis uitvoeren op - Reisplanner bijgewerkt vanaf
Donderdag 19 maart - Woensdag 18 maart
Vrijdag 20 maart - Donderdag 19 maart
Zaterdag 21 maart - Woensdag 18 maart na 20u
Zondag 22 maart - Woensdag 18 maart na 20u
Maandag 23 maart - Donderdag 19 maart na 20u
Dinsdag 24 maart - Donderdag 19 maart na 20u
Woensdag 25 maart - Vrijdag 20 maart na 20u
Donderdag 26 maart - Maandag 23 maart na 20u
Vrijdag 27 maart - Dinsdag 24 maart na 20u
Zaterdag 28 maart - Woensdag 25 maart na 20u
Zondag 29 maart - Woensdag 25 maart na 20u
Maandag 30 maart - Vrijdag 27 maart
Dinsdag 31 maart - Vrijdag 27 maart
Woensdag 1 april - Vrijdag 27 maart
Donderdag 2 april - Vrijdag 27 maart
Vrijdag 3 april - Vrijdag 27 maart
Zaterdag 4 april - Vrijdag 27 maart
Zondag 5 april - Vrijdag 27 maart

 

Aanvulling 13 mei 2021: vanaf 12 mei stopt NS tijdelijk met de verkoop van Fietskaart Dal kaartjes en vervoerbewijzen met Samenreiskorting. Het is niet langer mogelijk om een fiets mee in de trein te nemen (vouwfietsen of fietsen die als hulpmiddel dienen uitgezonderd). Samenreiskorting stimuleert om samen te reizen. NS vindt dit niet passend in het beleid om niet-noodzakelijke reizen te ontmoedigen. Ook de verkoop van Samenreiskorting zal daarom gestopt worden op alle onze verkooppunten. 

Update 24 november 2021: De treinen rijden weer volgens de dienstregeling. Ook de Fietskaart Dal is weer verkrijgbaar.


Winkels op het station (aangepast 24 november 2021)

Op stations houden we, waar mogelijk, één verkooppunt open voor reizigers en onze collega’s die aan het werk zijn. Dit zullen veelal AH to Go winkels zijn, en waar geen AH to Go aanwezig is een Kiosk. Alle overige Kiosk winkels zijn gesloten. Alle Rituals filialen op stations zijn ook gesloten. Huurders van overige winkels op stations maken zelf de afweging of zij hun winkel sluiten. Zij communiceren dit door middel van een bericht op de betreffende winkel.

Update 24 november 2021: Alle winkels op het station zijn weer geopend. 


1e klas vs 2e klas en Dal vs Spits (toevoeging 13 mei)

Alle regels omtrent het verschil tussen 1e/2e klas en spits/dal blijven vooralsnog ongewijzigd. We merken dat de spits nog steeds drukker is dan normaal, dus onder andere het volgende is nog steeds van kracht:

  • Voor het reizen in de 1e klas is nog steeds een 1e klas vervoerbewijs nodig.
  • Actietickets met spitsbeperking blijven ongeldig in de spits.
  • Abonnementen en kortingen geldig in de daluren blijven enkel geldig in de daluren


Boekenweekgeschenk (aangepast 22 maart)

Aanpassing 22 maart: De actie m.b.t. het Boekenweekgeschenk is geheel komen te vervallen. Het wordt niet verplaatst naar een ander moment.


Fietsenstalling (aangepast 2 januari 2022)

  • Voor alle fietsenstallingen geldt dat er voorlopig niet gehandhaafd zal worden. Fietsen blijven gewoon staan. VERVALLEN
  • Bemenste stallingen zullen voor onbepaalde tijd gratis worden, in ieder geval totdat alles weer genormaliseerd is. VERVALLEN
  • De Zelfservice stallingen zullen niet gratis worden, omdat er geen medewerker aanwezig is. Indien hier kosten aan verbonden zijn, dan kan dat via de klantenservice teruggevraagd worden. Indien er gepind is, is het verzoek om het bedrag via de chat, Facebook of Twitter terug te vragen zodat je een bon of een screenshot van de pintransactie kunt meesturen. 


Aanvulling 21 maart: Enkele fietsenstallingen zullen vanaf zaterdag 21 maart gesloten worden tot in ieder geval 6 april 2020. Abonnementen kunnen gebruikt worden bij stallingen die wel open blijven. Op elk station zal er tenminste één bewaakte fietsenstalling open blijven voor reizigers. Fietsen die in de stalling staan kunnen op maandag t/m vrijdag tussen 07:00 en 12:00 opgehaald worden, samen met een medewerker.

Hieronder een lijst met de stallingen die sluiten per 21.03.2020:

Amsterdam Centraal
IJzijde
Oost
Amsterdam Zuid
Mahlerplein
Zuidplein opent nog even niet
Arnhem Centraal
Sonsbeekzijde
Breda Centraal
Centrum
Delft
Stalling 2 (Coenderpark)
Eindhoven Centraal
Eindhoven Noord (buszijde)
Haarlem
Carré
Leiden Centraal
Centrumzijde

Lorentz
Utrecht Centraal
Knoop
Sijpesteijn

 

Update 22 mei: vanaf 25 mei worden alle stallingen weer geopend

Update heden: De maximale stallingsduur wordt weer gehandhaafd.

 

Vragen n.a.v. de reactie van NS

NS kan zich voorstellen dat er vragen zijn naar aanleiding van bovenstaande uitgangspunten. We zullen ons best doen als Moderators om deze zo goed mogelijk te beantwoorden maar dat kost in sommige gevallen tijd. De situatie zoals deze is erg uitzonderlijk en er is geen klip en klaar scenario om hier op in te spelen. Vragen mogen zoveel mogelijk onder dit topic gesteld worden om ook een centraal antwoord mogelijk te maken.

 

Aanvulling 24 november 2021: Alle actuele informatie voor het verantwoord reizen tijdens Corona kunt u vinden op deze pagina.


715 reacties

@spoelvin @Croongetuige 

Even het verschil meg onze eigenwijze collega's.

Mijn 1e klas, aan beide zijden de deur opengezet en ik zit gewoon in de 2e klas nu.

Omdat het zo ook kan 😁.

 

 

Reputatie 4

De vraag in dit topic blijft dus constant: “kunnen de treinen niet langer worden?”

Volgens mij missen heel veel mensen dat er een aantal variabelen wijzigen: het aanbod van reizigers is minder en de hoeveelheid beschikbaar personeel wordt minder. Dat betekent dat treinen niet langer hoeven kunnen worden.

Zie het als een service: de NS gaat, ondanks alle adviezen om vooral zoveel mogelijk thuis te blijven en met alle gevolgen van dien, toch proberen een zo normaal mogelijke dienstregeling te rijden. Volgens mij is er niets meer dan lof op z'n plaats hiervoor.

Ik heb mij voorgenomen om hier geen nieuwe info te plaatsen, om het beeld duidelijk te houden. Ik doel op al onze interne info, die geregeld aangepast wordt en ik onze klantenservice en in het bijzonder hier de moderatoren niet onnodig in de wielen wil rijden. Het enige wat ik wel kan doen, is reageren op datgene wat openbaar staat. Daar heb ik geen problemen mee, maar ik zie niet in dat er geen info naar buiten mag komen, die ook openbaar staat. Het gaat allemaal zo snel dat het lastig is bij te houden en ik ben blij dat ik gewoon me werk kan blijven doen en dat ik daar goede adviezen in mee krijg. 

Even een post hoe ik erin sta momenteel, want ik weet uit ervaring hoe vervelend het is als klantenservice A zegt en ik als HC B. Onnodig en absoluut niet gewenst nu, maar da's mijn mening nu. 

Sterkte voor iedereen om deze crisis goed door te komen. 

Er worden veel minder reizigers verwacht en met de huidige maatregelen vanuit het kabinet (denk aan thuiswerken) zal ook een deel van ons rijdend personeel niet inzetbaar zijn vrees ik door milde gezondheidsklachten. Afgelopen dagen in Brabant een zeer rustige spits gezien, dus dat zal landelijk ook wel zijn.Wij kunnen onmogelijk thuiswerken om toch reizigers naar oa hun werk te brengen, de toon die hier wordt aangeslagen bevalt mij geenzins. Ik denk dat niemand vrolijk wordt van de huidige situatie.

@Momo 

Denk dat je daar een valide punt hebt. Het is ondertussen bekend hoe ik werk, binnen de getroffen maatregelen. 

Bij alle materieel betekent correct de vertrekprocedure buitenom sleutelen, moet je klauteren. Ik heb nu pas 1 trein gehad, waar reizigers voor mij te dichtbij waren. Voor hun en mijn veiligheid toen buitenom gesleuteld.

Normaal sleutelen en als men op goede afstand zit, kan je inderdaad gewoon via de 1e klas naar de cabine toe. In discussie gaan om weg te sturen is mijn inziens ook meer kans om te dicht op elkaar te staan. 

Als je aan mij vraagt in de sprinters om iets te "claimen", dan claim ik wel een balkon 😉. 

Reputatie 1

Ik heb 2 kortingskaartjes gekocht en geactiveerd voor zondag a.s. voor bezoek aan de Hiswa te Amsterdam.

Nu de Hiswa is geannuleerd, kan ik dan mijn kortingskaartjes oom annuleren tegen restitutie van kosten?

Jos

Inmiddels keurig door NS opgelost

Dan heb ik dat niet goed geformuleerd.

Het rijdend personeel, een aantal collega's heeft uit eigen beweging posters gemaakt om bv de 1e klas af te sluiten.

Dit is niet het NS beleid, onze werkruimte mag de 1e klas en 2e klas zijn zonder afsluiten, anders onbemande cabine.

@Pingpong 

Ik heb er niets over gelezen bij de vakbond. Ik doe er niet aan mee iig.

Badge +3

Tja, als men en masse alle adviezen in de wind wuift… of zich nergens druk over denkt te hoeven maken (want die gezellige markt is er toch gewoon?)

Artikeltje

Oh, en deze.. om over na te denken.

En een rijdende IC als ‘reclame’ daarvoor wil niemand, toch?

NS communiceert dat er vanaf morgen bezuinigd wordt op het aantal spitstreinen?

Betekent dat de reizigers die geen alternatief hebben, dichter op elkaar zitten/staan dus groter Corona verspreidingsrisico.

Wie heeft dit bedacht?


Allereerst zijn dit soort opmerkingen die je als laatste maakt verre van gewenst op deze community (edit: inmiddels is de opmerking aangepast door een moderator) en ten tweede staat er al uitgelegd dat er niet wordt bezuinigd maar dat het gedaan wordt vanwege minder reizigers en minder personeel wat inzetbaar is omdat ook voor ons de regels gelden die door het RIVM worden aangegeven.  Nu an het personeel wat vrij komt weer ingedeeld worden op reguliere treinen die anders hadden uitgevallen waardoor de wel rijdende treinen juist heel druk zouden worden omdat deze over langere trajecten rijden dan de spitstreinen.

Echt vet waardeloos. Wat ik wel ff wil aangeven, is dat bij Arriva het inderdaad zo is, dat de coupes achter de machinist met lint is afgezet. Die treinen hebben geen aparte cabinedeur, waardoor hun machinist door de coupe naar binnen moet. Arriva kiest ervoor om dit dan maar af te sluiten. 

Bij NS is dit nog steeds niet de bedoeling en ik wacht nog steeds op communicatie. Ik twijfel alleen of het zin heeft onderhand 😒.

Ik zal deze hier maar achterlaten.

 

Wij zaten in de eerste klas met een geldig vervoersbewijs. Een sprinter (ritnummer 4048) met 6 delen en alleen aan de voor- en achterzijde een eerste klascoupé. Vlak voor vertrek uit Rotterdam om 14.25 stapt een conducteur naar binnen en sommeert ons te vertrekken. Hij houdt daarbij geen afstand en geeft aan dat hij werkruimte nodig heeft. Wij moesten toen door heel de trein, om aan de andere kant te gaan zitten. Hij hield zo zag ik later bij de overstap 20 plaatsen voor zichzelf bezet. Is dit beleid en kan dit dan van te voren bekend gemaakt worden?

 

Goed dat je dit doorgeeft. Dit is inderdaad niet de bedoeling. Ik ga intern een melding hiervan maken. Op welke datum vond dit plaats? En wil je mij in een privébericht een omschrijving sturen van de betreffende Conducteur?

Ik wacht nog steeds op officiele interne communicatie over dit onderwerp, want er worden al prints uitgedeeld waar op staat dat het alleen voor personeel is. Ik weet dat de moderatoren hun best gedaan hebben om dit nogmaals onder de aandacht te brengen en ik wacht nog steeds op het interne bericht, want dat moet er nog steeds uit. 

Edit: het is voor NS personeel niet toegestaan reizigersruimtes af te sluiten!

Reputatie 7
Badge +3

Had het al in een ander topic gezet, maar dan ook maar even in deze ‘sticky’:

De boekenweekactie helemaal afblazen of verplaatsen naar een latere datum lijkt me niet echt een handige zet.

Je zult geheid zien dat er zondag alsnog een hoop mensen mee in de trein zitten, want lang niet iedereen zal op de hoogte zijn, of is in de gelegenheid om hun plannen voor zondag te verzetten naar een eventuele door de NS bepaalde nieuwe geldigheidsdatum.

Uiteraard is reizen op het boekenweekgeschenk een ‘uitje’ voor velen, dus zodra het RIVM of de overheid dit soort reizen verbiedt kan je zeggen dat het niet mag. Maar wat dan als iemand toevallig op zondag goedkoop/gratis naar zijn/haar werk/bijbaantje wil forensen?


De verjaardag a.s. zondag waar ik naar toe zou gaan is nog niet afgelast, het Boekenweekgeschenk was een leuk kadootje geweest. 😉 Nu maar met keuzedag op weg voor alle musea waar ik die voor wilde gebruiken dicht zijn.

 

@Pingpong 

Vanuit de moderatoren weet ik dat die hun best gedaan hebben, ik heb ook nog een en ander aangekaart en het loopt ergens spaak. De moderatoren treffen geen blaam, we hebben het samen getracht goed gecommuniceerd te krijgen en daar wacht ik nog steeds op. Hopelijk wordt dit signaal eens opgepakt, want ook ik word niet vrolijk. Doelend op de muur waar het nu stroef loopt.

Ze vervallen inderdaad VANAF donderdag middag, in de reisplanner zijn ze er in ieder geval voor morgen ook al uitgehaald zag ik.

Bedankt voor de aanvulling, ik heb 't aangegeven! 

Kan NS bevestigen dat de treinen die wel rijden verlengd worden? 

Nee, dat kan ik niet. Ik denk ook niet dat dit realistisch is. Er zijn effectief minder reizigers en net als Loes aangeeft zijn er ook minder collega's beschikbaar. Net als voor alle andere bedrijven geldt ook dat NS medewerkers met klachten thuis laat. Juist om te voorkomen dat via onze medewerkers het virus verspreid kan worden. Een logisch gevolg is dan minder treinen. We kiezen ervoor om dit vooraf al in te zetten zodat reizigers duidelijkheid hebben. 

Badge +3

Voor Beter OV heeft er n.a.v. dit topic een artikel aan gewijd:

VEEL WANGEDRAG NS-CONDUCTEURS BIJ CORONA-CRISIS

Helemaal een schoffering van reizigers is dat conducteurs, note bene met steun van FNV-bondsbestuurder Jansen*- een hele eersteklasafdeling voor zichzelf opeisen. Er worden affiches opgehangen met de mededeling dat de afdeling verboden voor reizigers is. Vandaag gebeurde het zelfs dat reizigers die in bezit waren van een eersteklas vervoerbewijs de eersteklasafdeling door een conductrice werden uitgebonjourd.

 

Via https://twitter.com/Donald28289195/status/1252977296505479170

 

Sommige Flirts heb ik dat idee ook, maar ik zit nu al ruim 8 minuten tegen hetzelfde scherm aan te kijken over de speciale dienstregeling. Ik heb ook Tessa bij me ipv Jasmijn. Heeft ms met de update te maken.

 

@wsm 

De veiligheidsnorm is niet gebaseerd op volle treinen, het is juist de veiligheidsnorm waar we op zullen gaan rijden, hetgeen @Jeroen schrijft.

Het is de servicenorm die gebruikt wordt voor de planning, die is voor bv VIRM10 2 HC en de veiligheidsnorm 1 HC.

Reputatie 7
Badge +3

Hallo PJvdH, welkom op de NS Community.

 

Het is inderdaad mogelijk om over te stappen op NS Flex. Je had ook via de klantenservice je abonnement op kunnen zeggen. In het geval dat je Keuzedagen hebt, is het mogelijk om vervangende couponcodes te krijgen voor de dagen die zijn verlopen via onze klantenservice. Een andere oplossing of vorm van compensatie is niet beschikbaar. 

Ja dat had allemaal gekund, ware het niet dat NS het zelf op de website afraadde om VDU en/of keuzedagen of 65+ abonnementen om te zetten of op te zeggen. Iedereen die netjes die raad opvolgde evenals het dwingende advies om niet te reizen als de reis niet noodzakelijk was, heeft nu het nakijken. Daarbij maakt NS het de klant het moeilijk om een keuze te maken tussen opzeggen en behouden door geen informatie te geven tot wanneer nieuwe Keuzedagenabonnementen besteld kunnen worden en wanneer 65+ abonnementen onder welke voorwaarden bij Flex beschikbaar komen.

Reputatie 7
Badge

Volgens het NOS artikel op https://nos.nl/l/2333848 moeten reizigers van NS vanaf 1 juni indien er geen stoel met een groene sticker beschikbaar is een volgende trein nemen. Hoe moet dit in de praktijk gaan werken? Is er opeens overal nauwkeurige drukte-indicatie beschikbaar? Worden de halteertijden enorm verlengd? Voor ik de hele trein door zou hebben kunnen lopen om te kijken of er nog ergens een stoel met een groene sticker beschikbaar is, zou een trein normaal al lang rijden en dit lijkt me vanaf buiten niet goed te zien. Daarbij bestaat bij buitenlangs zoeken naar een vrije stoel het risico dat de conducteur opeens fluit en je niet meer in mag stappen, terwijl er misschien best nog ergens een stoel met sticker vrij was.

Ik begrijp absoluut dat er maatregelen nodig zijn, maar dit is praktisch toch volkomen onuitvoerbaar?

Badge +3

Heel ernstig ja.. 

Een heel gezin richting Zandvoort. Die gaan naar hun werk? Yeah right

Blijf toch lekker thuis of neem het openbare vervoer zolang je het (nog) krijgt alleen indien nodig..

Dat dus!

 

@spoelvin 

Dit is niet het beleid. Wij mogen geen 1e klas claimen ten opzichte van reizigers, dus mijn collega heeft niet correct gehandeld.

@spoelvin

Ik had het niet beter kunnen verwoorden. Een moderator zal dit signaal wederom gaan doorzetten vermoed ik, maar niemand is blij met de huidige situatie denk ik. Mocht het weer gebeuren, graag blijven melden. Ik hoop dat dit een incident is geweest voor u.

Ik link hem even naar @Rizana NS 

Reageer