Strategie Lelystad/Amersfoort-Zwolle | NS Community
beantwoord

Strategie Lelystad/Amersfoort-Zwolle

  • 11 September 2022
  • 77 reacties
  • 3068 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hi NS,

Donderdagavond en eerder deze avond reisde ik tussen Amersfoort en Zwolle vanwege d estoring tussen Lelystad en Dronten. Op dit traject wordt vaak ICM6 of ICM7 ingezet. Vooral donderdagavond leverde dit in de 669 tussen Amersfoort en Zwolle heel veel staplaatsen op.

Wat houdt jullie tegen om in Utrecht en Zwolle een treinstelletje bij te plaatsen en af te trappen? Of zo veel mogelijk DDZ in te zetten als dat meer capaciteit biedt? Nu lijkt het een beetje struisvogelpolitiek.
 

icon

Beste antwoord door Anonymous 11 September 2022, 22:08

Bekijk origineel

77 reacties

Het antwoord van Tamzin is ook niet eens helemaal correct, de IC's vallen uit tussen LELYSTAD en zwolle. Alleen de 2400 serie die normaal vanaf Lelystad rijdt die rijdt nu vanaf Almere.

Nu wil je weer ICM afvoeren terwijl je ook treinen wil laten verlengen, wat wil je nu want je spreekt jezelf continu tegen.

Zucht, er is ook zonder ICM genoeg materieel om buiten de spits niet met minitreintjes te hoeven rijden. Je kunt ook VIRM inzetten.

En de spits?  Dan rijden we met treinlengtes voor de daluren ??

In de spits rijden er (vrijwel) geen losse ICM mini-treintjes. Dat probleem speelt in de daluren.

Het antwoord van Tamzin is ook niet eens helemaal correct, de IC's vallen uit tussen LELYSTAD en zwolle. Alleen de 2400 serie die normaal vanaf Lelystad rijdt die rijdt nu vanaf Almere.

Het is weer veranderd. De 2400 rijdt inmiddels helemaal niet meer, ook niet tussen Almere en Dordrecht. Van de tienminutendienst Schiphol-Den Haag-Rotterdam is nu nog slechts een halfuurdienst met een overstap in Leiden over.

Het antwoord van Tamzin is ook niet eens helemaal correct, de IC's vallen uit tussen LELYSTAD en zwolle. Alleen de 2400 serie die normaal vanaf Lelystad rijdt die rijdt nu vanaf Almere.

Het is weer veranderd. De 2400 rijdt inmiddels helemaal niet meer, ook niet tussen Almere en Dordrecht. Van de tienminutendienst Schiphol-Den Haag-Rotterdam is nu nog slechts een halfuurdienst met een overstap in Leiden over.

De 2400 zou geschrapt gaan worden vanwege het personeelsgebrek.  Maar dat veranderd niet dat jouw antwoord niet klopt aangezien de IC's dus niet vanaf Almere rijden maar vanaf LELYSTAD.

Reputatie 7
Badge +1

Inmiddels is ProRail met een update gekomen over de verwachte duur van de reparatie van dit traject. Verwacht wordt dat er medio december weer treinen kunnen gaan rijden.

In het bericht staat een kaart met de te vervangen onderdelen, de route van de hoogspanningslijnen en het spoor.

https://www.prorail.nl/nieuws/vanaf-midden-december-weer-treinen-tussen-lelystad-en-dronten

Inmiddels is ProRail met een update gekomen over de verwachte duur van de reparatie van dit traject. Verwacht wordt dat er medio december weer treinen kunnen gaan rijden.

In het bericht staat een kaart met de te vervangen onderdelen, de route van de hoogspanningslijnen en het spoor.

https://www.prorail.nl/nieuws/vanaf-midden-december-weer-treinen-tussen-lelystad-en-dronten

Geen verrassing met dank aan TenneT. Ik had al eerder gezegd dat dit wel maanden zou gaan duren..Het zal me meevallen als het inderdaad bij half december blijft en niet ergens voorjaar 2023 wordt, zeker als je het bovenstaande verhaal van ProRail leest.

Ik zie dat het topic in de eerste 3 reacties keurig is beantwoord. Moderators markeren elk topic met een correct antwoord als dat nog niet is gebeurd door TS. Als er wel een reactie is gemarkeerd als juist antwoord zullen wij deze beoordelen. Indien het juiste antwoord er niet in staat zullen wij een reactie leveren. Het kan dus zijn dat wij geen reactie plaatsen, maar wij bekijken alle topics zorgvuldig.



Sorry, maar ik vroeg om de strategie van NS. Ja, dan komen er een paar educated guesses waarom er wel of geen dingen kunnen. Maar ik richt mij tot NS. Maar goed, weer de zoveelste keer dat ik meemaak dat een van mijn topics als beantwoord is gemarkeerd, terwijl er geen antwoord is gegeven of het probleem niet is opgelost.

Gelet op de laatste ontwikkelingen lijkt mij een antwoord vanuit NS niet meer dan redelijk. Anders maak ik weer een nieuw topic aan. Heb ik ook meerdere keren gedaan voor overbodige overstappen op de Hemboog, of het fiasco met gtbv bij OV Chip Plus (beiden nog steeds niet opgelost).
Vanaf midden december weer treinen tussen Lelystad en Dronten | ProRail


 

Reputatie 7
Badge +1

Als het gegeven antwoord (in dit geval door Tamzin) al correct is, waarom zou iemand van NS dat dan nog moeten herhalen? In dit geval geeft Tamzin antwoord op de vraag die je zelf stelt:

Wat houdt jullie tegen om in Utrecht en Zwolle een treinstelletje bij te plaatsen en af te trappen? Of zo veel mogelijk DDZ in te zetten als dat meer capaciteit biedt? Nu lijkt het een beetje struisvogelpolitiek.

Namelijk:

Een derde stel vereist een extra conducteur die er niet is. Daarnaast is er niet veel extra materieel voor omdat de intercity's op de Flevolijn alleen uitvallen tussen Almere en Zwolle maar de rest van hun traject wel rijden..

 

Ik verwacht overigens dat NS in de loop van deze week de storingsmelding zal gaan aanpassen. Al ben ik wel benieuwd hoe de dienstregeling in de app er nu uit gaat zien.

Blijft het zo dat de app steeds een dag van tevoren wordt aangepast?

Reputatie 7
Badge +3

Een voorlopige (optimistische) prognose van ProRail doet vermoeden dat men hoopt met ingang van de nieuwe dienstregeling weer te kunnen rijden tussen Lelystad en Dronten. Dat zou dan 11 december 2022 zijn. 

Zouden ze bij ProRail serieus rekening houden met volledig herstel van het baanvak medio december?

In dit geval ben ik het met alle pessimisten eens dat het onbestaanbaar lijkt dat een datum in december haalbaar is. Er is nu iets van een prognose en kan NS nu maanden vooruitwerken en de reisplanner aanpassen. Dan zijn we af van het gedoe met een dag van de tevoren pas kunnen plannen.
 

Als het gegeven antwoord (in dit geval door Tamzin) al correct is, waarom zou iemand van NS dat dan nog moeten herhalen? In dit geval geeft Tamzin antwoord op de vraag die je zelf stelt:

Wat houdt jullie tegen om in Utrecht en Zwolle een treinstelletje bij te plaatsen en af te trappen? Of zo veel mogelijk DDZ in te zetten als dat meer capaciteit biedt? Nu lijkt het een beetje struisvogelpolitiek.

Namelijk:

Een derde stel vereist een extra conducteur die er niet is. Daarnaast is er niet veel extra materieel voor omdat de intercity's op de Flevolijn alleen uitvallen tussen Almere en Zwolle maar de rest van hun traject wel rijden..

 

Ik verwacht overigens dat NS in de loop van deze week de storingsmelding zal gaan aanpassen. Al ben ik wel benieuwd hoe de dienstregeling in de app er nu uit gaat zien.

Blijft het zo dat de app steeds een dag van tevoren wordt aangepast?



En hoe weet hij heel concreet hoeveel conducteurs en treinstellen er beschikbaar zijn?
Ik zie op de vorige pagina heel veel redenen waarom er iets niet kan. Ik mag hopen dat er ook best kan worden gezocht naar manieren hoe het wél kan. 
 

Als het gegeven antwoord (in dit geval door Tamzin) al correct is, waarom zou iemand van NS dat dan nog moeten herhalen? In dit geval geeft Tamzin antwoord op de vraag die je zelf stelt:

Wat houdt jullie tegen om in Utrecht en Zwolle een treinstelletje bij te plaatsen en af te trappen? Of zo veel mogelijk DDZ in te zetten als dat meer capaciteit biedt? Nu lijkt het een beetje struisvogelpolitiek.

Namelijk:

Een derde stel vereist een extra conducteur die er niet is. Daarnaast is er niet veel extra materieel voor omdat de intercity's op de Flevolijn alleen uitvallen tussen Almere en Zwolle maar de rest van hun traject wel rijden..

 

Ik verwacht overigens dat NS in de loop van deze week de storingsmelding zal gaan aanpassen. Al ben ik wel benieuwd hoe de dienstregeling in de app er nu uit gaat zien.

Blijft het zo dat de app steeds een dag van tevoren wordt aangepast?



En hoe weet hij hoeveel conducteurs en treinstellen er beschikbaar zijn?
Ik zie heel veel redenen waarom er niks mogelijk zou zijn. Maar ik mis gewoon wat oplossingsgericht denken hoe iets wél mogelijk zou kunnen zijn. Lijkt mij niet dat je de rest van het jaar tussen Amersfoort en Zwolle kunt aanmodderen met hoofdzakelijk maar twee stelletjes ICM.
 

Zouden ze bij ProRail serieus rekening houden met volledig herstel van het baanvak medio december?

Als je het artikeltje van ProRail leest dan druipt daar vanaf dat ze er zelf ook niet echt in geloven. Dan moet echt alles meezitten, er geen materiaal- of personeelstekort zijn, etc. Als ik mijn geld moet inzetten gok ik niet op Kerstmis maar op Pasen 

Als het gegeven antwoord (in dit geval door Tamzin) al correct is, waarom zou iemand van NS dat dan nog moeten herhalen? In dit geval geeft Tamzin antwoord op de vraag die je zelf stelt:

Wat houdt jullie tegen om in Utrecht en Zwolle een treinstelletje bij te plaatsen en af te trappen? Of zo veel mogelijk DDZ in te zetten als dat meer capaciteit biedt? Nu lijkt het een beetje struisvogelpolitiek.

Namelijk:

Een derde stel vereist een extra conducteur die er niet is. Daarnaast is er niet veel extra materieel voor omdat de intercity's op de Flevolijn alleen uitvallen tussen Almere en Zwolle maar de rest van hun traject wel rijden..

 

Ik verwacht overigens dat NS in de loop van deze week de storingsmelding zal gaan aanpassen. Al ben ik wel benieuwd hoe de dienstregeling in de app er nu uit gaat zien.

Blijft het zo dat de app steeds een dag van tevoren wordt aangepast?



En hoe weet hij hoeveel conducteurs en treinen er beschikbaar zijn? Het lijkt mij daarnaast niet heel handig als NS de komende maanden Zwolle bedient met twee stelletjes ICM.

Sorry voor drie posts met dezelfde vraag. Forum doet raar.

Reputatie 7
Badge +1

En hoe weet hij hoeveel conducteurs en treinstellen er beschikbaar zijn?
Ik zie heel veel redenen waarom er niks mogelijk zou zijn. Maar ik mis gewoon wat oplossingsgericht denken hoe iets wél mogelijk zou kunnen zijn. Lijkt mij niet dat je de rest van het jaar tussen Amersfoort en Zwolle kunt aanmodderen met hoofdzakelijk maar twee stelletjes ICM.

Ik niet nee, maar wellicht heb je gemerkt dat NS op dit moment niet bepaald ruim zit qua personeel.

Al ben ik het met je eens dat de capaciteit van treinen tussen Zwolle en Amersfoort op dit moment echt ernstig te kort schiet. De treinen zitten vooral in de spits echt stampvol. Ook op Twitter wordt steen en been geklaagd over de drukte.

Overigens zie ik dat er vandaag en morgen wel wat langere treinen rijden op het traject. Zoals een aantal keer DDZ-6, DDZ-10 en meer treinen met 3 stellen ICM. Hopelijk blijft dat ook zo.

Reputatie 7
Badge +1

Sorry voor drie posts met dezelfde vraag. Forum doet raar.

Er ging net inderdaad iets niet helemaal zoals het hoorde. De laatste berichten werden niet goed weergegeven en de homepagina gaf niet alle nieuwe berichten aan.

Edit: Het gaat nog steeds niet helemaal lekker.

Reputatie 7
Badge +1

In dit geval ben ik het met alle pessimisten eens dat het onbestaanbaar lijkt dat een datum in december haalbaar is. Er is nu iets van een prognose en kan NS nu maanden vooruitwerken en de reisplanner aanpassen. Dan zijn we af van het gedoe met een dag van de tevoren pas kunnen plannen.

De storing is inmiddels geüpdatet, maar NS blijft zoals het nu lijkt vasthouden aan het een dag van tevoren bijwerken van de planner:

https://www.ns.nl/reisinformatie/actuele-situatie-op-het-spoor/detail?id=6018530

@VIRM  Zoals je eigenlijk zelf ook wel weet zal er geen gericht antwoord komen op je vraag.  Binnen de NS zal er gekeken worden naar de mogelijkheden om als het materieel er is de treinen eventueel te verlengen want daar wordt bij de plannign echt wel begrepen dat dit een impact heeft op de reizigers die nu niet via de Hanzelijn kunnen reizen en dus via Amersfoort/Utrecht gaan reizen.

Alleen iemand van de afdeling logistiek kan de vraag beantwoorden of er treinstellen en Hc's genoeg zijn om deze treinen te verlengen. En deze personen zijn hier niet actief op het forum en we weten ook dat de klantenservice/moderators hier maar beperkte wegen hebben naar de juiste personen die hier antwoord op kunnen geven.  Dat hebben we in het verleden al vaak genoeg gezien met antwoorden die maanden op zich lieten wachten.

Hopelijk lukt het om wat aan de treinlengtes te doen zodra de dienstregeling is uitgekleed en er weer mensen en materieel voor beschikbaar zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Gister zag ik een tweet van een NS machinist met daarin een screenshot van een intern informatiebericht dat er op de omreisroute langere treinen zouden worden ingezet. 

Ik heb de materieelinzet op de vertrektstaten niet gecheckt of dit ook echt zo is, misschien doe ik dat nog wel als ik me één dezer dagen eens verveel, en misschien ook niet. 

 

 

De vergelijking met Jurrasic Park snap ik dan weer niet maar de strekking lijkt mij overduidelijk.

Verwijzing naar een vrij populair filmpje en hergebruikt stukje geluid op video-app TikTok, is mijn vermoeden.

Reputatie 7
Badge +2

Gister zag ik een tweet van een NS machinist met daarin een screenshot van een intern informatiebericht dat er op de omreisroute langere treinen zouden worden ingezet. 

Ik heb de materieelinzet op de vertrektstaten niet gecheckt of dit ook echt zo is, misschien doe ik dat nog wel als ik me één dezer dagen eens verveel, en misschien ook niet. 

 

 

Ik weet niet wat NS onder "langer" verstaat, maar vanmiddag maar twee stelletjes ICM (7 bakken) in een IC Rotterdam - Leeuwarden gehad. Die zat in de 2e klas al voor Amersfoort behoorlijk vol en dan moesten de omreizigers er nog bij komen.

Reputatie 7
Badge +1

Als ik de geplande inzet voor de komende dagen bekijk dan lijken de treinen eerder korter te worden dan langer. Vooralsnog blijft ICM-7 de norm op dit traject.

Opvallend is dat er nog steeds veel treinen overdag en zelfs in de spits met ICM-3 of 4 gepland staan.

Ik mag hopen dat die informatie nog niet klopt, anders wordt het wel heel erg gezellig in die treinen…

Als ik de geplande inzet voor de komende dagen bekijk dan lijken de treinen eerder korter te worden dan langer. Vooralsnog blijft ICM-7 de norm op dit traject.

Opvallend is dat er nog steeds veel treinen overdag en zelfs in de spits met ICM-3 of 4 gepland staan.

Ik mag hopen dat die informatie nog niet klopt, anders wordt het wel heel erg gezellig in die treinen…

Bijsturing kan treinen ook verlengen en dan komt dat pas in de nacht voor de rit in de reisplanner, ook dit kan gepland gaan maar is dan niet opgenomen in de lange termijn materieelplanning.  Belangrijkste is dat het zaak is dat er verlenging van deze treinen plaatsvind.

Met veel meer dingen zien we dat er ook op kantoor bij de NS een probleem is qua capaciteit, het is neit voor niets dat de reisplanner inzake de verstoring tussen Dronten en Lelystad maar 1 dag vooraf plaatsvinden.

Dienst reisinformatie is behoorlijk uitgekleed na de centralisatie aan de Helfrichlaan 6, ook daar komt men inderdaad handjes tekort bij dit soort serieuze verstoringen. 
 

Vanmorgen ook weer stampvol met ICM8 Zwolle-Amersfoort overigens. De constructie van gisteren met een voortrein naar Asd was charmanter. Brings back memories van voor de Hanzelijn geopend werd, al was de constructie toen anders. 

Het lijkt er wel op dat er sporadisch treinen worden verlengd, met zelfs een VIRM12 afgelopen vrijdagmiddag. 
Het gemarkeerde antwoord van dit topic klopt dus gewoon niet. Maar goed, weer een als beantwoord gemarkeerd topic zal vast goed staan in de managementstatistieken. 

Reageer