beantwoord

Thuisbrengplicht als bussen plotseling zijn geannuleerd?


Reputatie 7
Badge +3

Ik ga vanavond naar een concert in Amsterdam en wil ook graag weer naar huis. T/m gisteren stond er in de reisplanner dat ik wegens werkzaamheden om 1.05 uur een bus moet nemen van Eindhoven naar Helmond. Nu blijken die bussen opeens geannuleerd wegens capaciteitsproblemen. “ga eerder op reis of zoek een alternatief.”

Geldt er in zo'n geval niet een thuisbrengplicht? Ik heb netjes binnen 10 dagen voor vertrek de reisplanner gecheckt en kon gewoon thuiskomen. Op het laatste moment blijkt dit dus gewijzigd.

icon

Beste antwoord door rvdborgt 1 July 2022, 13:52

Bekijk origineel

50 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Het valt mij op dat NS er momenteel bij een aantal dossiers met gestrekt been ingaat. 😪

Reputatie 7
Badge +3

Maar als ik MrFreeze was had ik me vanavond dus gemeld bij de servicezuil met de vraag voor een oplossing omdat de laatste verbinding die er gisteren nog instond vervallen blijkt te zijn en hij nu gestrand is.

De NS beroept zich altijd op het feit dat het reisadvies pas 10 dagen voor vertrek vast staat en dat dan de laatste wijzigingen zijn verwerkt.  Dit lijkt mij toch maatgevend als je het juridisch gaat bekijken, zeker als er nergens een andere termijn staat aangegeven.  Anders zou je zelfs terug kunnen vallen op de jaardienstregeling en dan had er ook wat geregeld moeten zijn.

Ik ben toch van mening dat de NS in deze zal moeten voorzien in vervoer, overmacht van geen bussen krijgen wil niet zeggen dat er geen taxi busjes beschikbaar zijn. Juridisch zal de NS dan ook moeten gaan aantonen alles geprobeerd te hebben en de NS kennende zal dat neit verder gereikt hebben dan de bestaande overeenkomst voor vervangend busvervoer.

Je laat ons toch wel even weten wat de afloop is MrFreeze ?

 

Als @mrfreeze naar Queen gaat dan is beroep doen op ‘thuisbrengplicht’ niet nodig. Volgens het programma is het om 22.15 uur afgelopen.

Reputatie 7
Badge +3

Maar als ik MrFreeze was had ik me vanavond dus gemeld bij de servicezuil met de vraag voor een oplossing omdat de laatste verbinding die er gisteren nog instond vervallen blijkt te zijn en hij nu gestrand is.

De NS beroept zich altijd op het feit dat het reisadvies pas 10 dagen voor vertrek vast staat en dat dan de laatste wijzigingen zijn verwerkt.  Dit lijkt mij toch maatgevend als je het juridisch gaat bekijken, zeker als er nergens een andere termijn staat aangegeven.  Anders zou je zelfs terug kunnen vallen op de jaardienstregeling en dan had er ook wat geregeld moeten zijn.

Ik ben toch van mening dat de NS in deze zal moeten voorzien in vervoer, overmacht van geen bussen krijgen wil niet zeggen dat er geen taxi busjes beschikbaar zijn. Juridisch zal de NS dan ook moeten gaan aantonen alles geprobeerd te hebben en de NS kennende zal dat neit verder gereikt hebben dan de bestaande overeenkomst voor vervangend busvervoer.

Je laat ons toch wel even weten wat de afloop is MrFreeze ?

 

Tja, ik zit dus heel erg te twijfelen. Ik kan namelijk bij m'n ouders slapen, die in de buurt van Utrecht wonen. Niet ideaal, maar dan heb ik in elk geval een bed 🙂

Aan de andere kant blijf ik het echt een oneerlijk verhaal vanuit NS vinden. En op zich vind ik het ook niet erg om wat moeite te moeten doen om uiteindelijk m'n ‘recht’ te halen. Maar een taxi gaat denk ik al snel richting de honderd euro, en dat vind ik wel een groot risico. Als het een paar tientjes was, zou ik dat zeker doen, maar nu? Lastig ...

Reputatie 7
Badge +3

Als @mrfreeze naar Queen gaat dan is beroep doen op ‘thuisbrengplicht’ niet nodig. Volgens het programma is het om 22.15 uur afgelopen.

Nee, ik ga niet naar Queen, maar naar Jack White in de Afas Live. Daar begint de hoofdact volgens de planning om 21.25 uur. Dan ga ik die laatste verbinding niet halen ben ik bang … Gisteren kon ik nog de trein van 23.52 uur nemen. Nu moet ik opeens om 22.32 uur de trein al hebben.

Reputatie 7
Badge +3

Als @mrfreeze naar Queen gaat dan is beroep doen op ‘thuisbrengplicht’ niet nodig. Volgens het programma is het om 22.15 uur afgelopen.

Nee, ik ga niet naar Queen, maar naar Jack White in de Afas Live. Daar begint de hoofdact volgens de planning om 21.25 uur. Dan ga ik die laatste verbinding niet halen ben ik bang … Gisteren kon ik nog de trein van 23.52 uur nemen. Nu moet ik opeens om 22.32 uur de trein al hebben.

Oei, dat is dan echt balen als je 1,5 uur eerder weg zou moeten dan de dienstregeling aangaf.

Ik zou voor de overnachting gaan. Ik ben bang dat NS niets voor jou gaat doen en zich beroept op dat het aangekondigd was. Niet ontspannen kunnen genieten van het concert omdat je niet weet of en wanneer je daarna thuis komt zou ik niet voor kiezen.

 

Ach, je kunt voor die tijd een keer een kwartje in de automaat gooien en rond Asd al gaan vragen aan een smw/infopaal/hc/… Gewoon, voor de lolz en om de reactie te zien.

Reputatie 7
Badge +3

Je laat ons toch wel even weten wat de afloop is MrFreeze ?

Tuurlijk! En het wordt nog een mooi verhaal 🙂

Ik besloot het er toch maar op te wagen, met in het ergste geval een taxi op eigen kosten. Ik had de trein van 23.22 uur uit Bijlmer-Arena en was rond half 1 op Eindhoven.

Eerst via de servicezuil contact gezocht, maar daar kreeg ik alleen maar een Engelse stem te horen die zei dat ik de klanteNService moest bellen. Dus vervolgens gebeld en ruim een kwartier in de wacht gehangen. Tijdens het wachten nog een V&S-medewerker aangesproken, maar die gaf aan dat er echt geen bussen reden en dat ik dus pech had. Maar even later kreeg ik iemand van de klanteNService aan de lijn. Die moest even met een collega overleggen en kwam toen terug met de mededeling dat er toch wél een bus zou rijden, maar dat die bewust uit de dienstregeling was gehouden, om te voorkomen dat er massaal gebruik van gemaakt zou worden. Die bus zou rond 1.15 uur vertrekken. En inderdaad, even later kwam er een luxe dubbeldekker aan rijden. Nog even aan de chauffeur gevraagd en ja hoor, de bus ging naar Helmond en Helmond Brouwhuis! Het buiten de dienstregeling houden heeft goed gewerkt, want we zaten in totaal met 5 mensen in die bus 🙂 En rond 1.45 uur stond mrfreeze netjes op station Helmond en kon even later in z'n eigen bedje duiken 😎

Al met al goed afgelopen dus (en nog goedkoop ook, want CiCo-palen waren natuurlijk nergens te bekennen). Alleen jammer dat we nu nog steeds niet weten hoe het juridisch zit in zo'n geval 😉

Reputatie 7
Badge +1

Ik weet niet of ik huilen of lachen moet om zo'n verhaal. Je gaat dus als NS zijnde expres een bus niet in de dienstregeling opnemen vanwege een aanzuigende werking??

Reputatie 7
Badge +3

Ik weet niet of ik huilen of lachen moet om zo'n verhaal. Je gaat dus als NS zijnde expres een bus niet in de dienstregeling opnemen vanwege een aanzuigende werking??

Vrijdagavond stapavond. Een busondernemer zit dan niet te wachten op kotsende passagiers.

Reputatie 5

Eerst via de servicezuil contact gezocht, maar daar kreeg ik alleen maar een Engelse stem te horen die zei dat ik de klanteNService moest bellen.

Dit vind ik ook wel opmerkelijk. Die servicezuilen zijn er toch juist zodat reizigers contact kunnen krijgen met de klantenservice? Ook reizigers zonder telefoon of met een lege telefoon.

Hoorde je een vooraf ingesproken Engels bericht? Of kreeg je daadwerkelijk een medewerker aan de lijn, die dan blijkbaar niet bij de klantenservice hoort?

Ik sta met mijn mond vol tanden hier..... Ik heb gisteren gewerkt, kreeg de ene na de andere melding van het probleem Deurne, snapte er geen hol van, die bus van 1.15 uur heb ik wel degelijk in de reisplanners zien staan, dus schiet mij maar lek.

Reputatie 7
Badge +3

Hoorde je een vooraf ingesproken Engels bericht? Of kreeg je daadwerkelijk een medewerker aan de lijn, die dan blijkbaar niet bij de klantenservice hoort?

Het was wel echt een 'live’ persoon die ik sprak. Was wel heel slecht te verstaan, maar dat kwam ook omdat het niet echt stil was in de stationshal 🙂

 

Ik sta met mijn mond vol tanden hier..... Ik heb gisteren gewerkt, kreeg de ene na de andere melding van het probleem Deurne, snapte er geen hol van, die bus van 1.15 uur heb ik wel degelijk in de reisplanners zien staan, dus schiet mij maar lek.

Tja, geen idee. Ik heb gisteren regelmatig de planner gecheckt of er nog last-minute wijzigingen waren. Volgens mij stond die bus van 1.15 uur ook wel in de planner, maar ook die was geannuleerd wegens die capaciteitsproblemen.

edit: Deze bussen stonden in de planner, maar allemaal geannuleerd:

En die bus die ik uiteindelijk had, ging ook niet door naar Deurne. Alleen naar Helmond en Brouwhuis.

Ik weet niet of ik huilen of lachen moet om zo'n verhaal. Je gaat dus als NS zijnde expres een bus niet in de dienstregeling opnemen vanwege een aanzuigende werking??

Vrijdagavond stapavond. Een busondernemer zit dan niet te wachten op kotsende passagiers.

Dat zal inderdaad de reden zijn. De laatste treinen van Eindhoven naar Helmond en Weert op vrijdag en zaterdag zijn al jaren zeer berucht vanwege het soort publiek dat daar gebruik van maakt. De meeste touringcarbedrijven zullen dus vriendenlijk voor de eer bedanken.

 

Gelukkig dan dat je wel gewoon naar huis kon en inderdaad jammer omdat dit een mooie case had geweest om te zien waar de grenzen van vervangend vervoer en thuisbrengplicht nu lagen.

Het is schandalig als het klopt dat de NS dus iets schrapt terwijl er wel een bus rijdt, dan kan je je beroepen op krapte maar laat die bus dan langer doorrijden. De NS toont wederom haar ware gezicht hier, waar is de NS gebleven die wel trots was op de reizigers en er alles voor deed ???

En ik vind er helemaal wat van dat je een Engels talig persoon bij de servicezuil te spreken krijgt, je mag toch verwachten daar een Nederlandstalig persoon te spreken te krijgen.  Ik mag aannemen dat je dit bij de OV consumenten organisaties meldt.

Het is schandalig als het klopt dat de NS dus iets schrapt terwijl er wel een bus rijdt, dan kan je je beroepen op krapte maar laat die bus dan langer doorrijden. De NS toont wederom haar ware gezicht hier, waar is de NS gebleven die wel trots was op de reizigers en er alles voor deed ???

Kennelijk nooit bij de standplaats Eindhoven gewerkt? Dan zou je wel weten weten wat het probleem op vrijdag- en zaterdagavond is. In die laatste treinen zitten geen mensen die nog laat naar huis gaan na hun werk…

Ik denk dat NS een verstandige oplossing heeft gekozen. Soms moet je zoiets pragmatisch oplossen.

Het is schandalig als het klopt dat de NS dus iets schrapt terwijl er wel een bus rijdt, dan kan je je beroepen op krapte maar laat die bus dan langer doorrijden. De NS toont wederom haar ware gezicht hier, waar is de NS gebleven die wel trots was op de reizigers en er alles voor deed ???

Kennelijk nooit bij de standplaats Eindhoven gewerkt? Dan zou je wel weten weten wat het probleem op vrijdag- en zaterdagavond is. In die laatste treinen zitten geen mensen die nog laat naar huis gaan na hun werk…

Ik denk dat NS een verstandige oplossing heeft gekozen. Soms moet je zoiets pragmatisch oplossen.

Oooh waait de wind bij Tamzin nu uit de andere hoek, maakt totaal niet uit wat voor reizigers je vervoert je hebt gewoon te zorgen dat je zorgt voor vervangend vervoer.  Straks mag de NS ook nog besluiten midden op de dag ritten te schrappen omdat ze neit rendabel zijn. 

Zo moeilijk is het niet je hebt een jaardienstregeling die je moet uitvoeren of alternatief vervoer meot regelen bij werkzaamheden of lange verstoringen. Met deze instelling past Tamzin goed in de NS directie, waar we iets niet hoeven te doen voor onze reizigers doen we het niet.

Reputatie 7
Badge +3

Kennelijk nooit bij de standplaats Eindhoven gewerkt? Dan zou je wel weten weten wat het probleem op vrijdag- en zaterdagavond is. In die laatste treinen zitten geen mensen die nog laat naar huis gaan na hun werk…

Ik denk dat NS een verstandige oplossing heeft gekozen. Soms moet je zoiets pragmatisch oplossen.

Dan zou NS altijd bij werkzaamheden bij Eindhoven moeten aangeven dat er laat op de vrijdag- en zaterdagavond geen bussen rijden, en in dit geval zou het er al vanaf het begin moeten hebben gestaan en niet zoals nu pas op de dag zelf. Zoals mrfreeze al aangaf stonden de bussen tot de dag ervoor in de planner. Bussen stonden nu in de planner als “rijdt niet”, dus waren eerst wel gepland.

Reputatie 7
Badge +3

En ik vind er helemaal wat van dat je een Engels talig persoon bij de servicezuil te spreken krijgt, je mag toch verwachten daar een Nederlandstalig persoon te spreken te krijgen.  Ik mag aannemen dat je dit bij de OV consumenten organisaties meldt.

Dreaming on. Onlangs moest ik in een winkel waar ik zelf nooit kom iets voor een ander terugbrengen. Alleen maar Engels sprekend personeel achter de balie. De kans dat je in de horeca jouw bestelling in het Nederlands kan doen is een stuk kleiner geworden, ook buiten toeristenlocaties.

Kennelijk nooit bij de standplaats Eindhoven gewerkt? Dan zou je wel weten weten wat het probleem op vrijdag- en zaterdagavond is. In die laatste treinen zitten geen mensen die nog laat naar huis gaan na hun werk…

Ik denk dat NS een verstandige oplossing heeft gekozen. Soms moet je zoiets pragmatisch oplossen.

Dan zou NS altijd bij werkzaamheden bij Eindhoven moeten aangeven dat er laat op de vrijdag- en zaterdagavond geen bussen rijden, en in dit geval zou het er al vanaf het begin moeten hebben gestaan en niet zoals nu pas op de dag zelf. Zoals mrfreeze al aangaf stonden de bussen tot de dag ervoor in de planner. Bussen stonden nu in de planner als “rijdt niet”, dus waren eerst wel gepland.

Zoals hierboven al genoemd kan NS in dit geval vrijwel onmogelijk voldoende bussen regelen omdat touringcarbedrijven hier op dit tijdstip in het algemeen zonder V&S begeleiding niet meer aan beginnen vanwege het aggressieve, bezopen en/of gedrogeerde publiek. Dezelfde reden waarom veel touringcarbedrijven geen voetbalsupporters meer willen vervoeren.

Het zou me niet verbazen als het touringcarbedrijf dat de rit van 1.15 uur heeft gereden dat alleen heeft gedaan met de toezegging dat de rit buiten de dienstregeling werd gehouden zodat het uitgaanspubliek de laatste trein zou nemen. 

Als er de hele dag werkzaamheden zijn heb je dit probleem overigens niet want de ervaring leert dat het uitgaanspubliek dan überhaupt niet met de trein naar Eindhoven gaat. Het probleem ontstond nu omdat alleen de laatste trein niet reed. 

Reputatie 7
Badge +3

En ik vind er helemaal wat van dat je een Engels talig persoon bij de servicezuil te spreken krijgt, je mag toch verwachten daar een Nederlandstalig persoon te spreken te krijgen.  Ik mag aannemen dat je dit bij de OV consumenten organisaties meldt.

Ik vind er nog wel meer van dat die Engelstalige persoon zei dat mrfreeze de klanteNService moest bellen. Er wordt altijd gezegd dat je bij stranden op een station vanwege vertraging of uitval van een trein je behalve de klantenservice te bellen ook contact op kan nemen via de infozuil. 

Reputatie 7
Badge +3

Zoals hierboven al genoemd kan NS in dit geval onmogelijk voldoende bussen regelen omdat touringcarbedrijven hier in het algemeen niet meer aan beginnen vanwege het aggressieve, bezopen en/of gedrogeerde publiek. Dezelfde reden waarom veel touringcarbedrijven geen voetbalsupporters meer willen vervoeren.

Het zou me niet verbazen als het touringcarbedrijf dat de rit van 1.15 uur heeft gereden dat alleen heeft gedaan onder de voorwaarde dat de rit buiten de dienstregeling werd gehouden. 

Je kan zoveel zeggen. Maar als touringbedrijven geen dronken reizigers op de late avond willen vervoeren moeten ze dit al direct bij NS aangeven en weigeren te rijden zodat deze bussen niet al 10 dagen van tevoren in de reisplanner staan en reizigers niet opeens op het laatste moment wanneer ze al van alles gepland hebben in de kou staan. 

Reputatie 7
Badge +3

@mrfreeze wel genoten van het concert?

Zoals hierboven al genoemd kan NS in dit geval onmogelijk voldoende bussen regelen omdat touringcarbedrijven hier in het algemeen niet meer aan beginnen vanwege het aggressieve, bezopen en/of gedrogeerde publiek. Dezelfde reden waarom veel touringcarbedrijven geen voetbalsupporters meer willen vervoeren.

Het zou me niet verbazen als het touringcarbedrijf dat de rit van 1.15 uur heeft gereden dat alleen heeft gedaan onder de voorwaarde dat de rit buiten de dienstregeling werd gehouden. 

Je kan zoveel zeggen. Maar als touringbedrijven geen dronken reizigers op de late avond willen vervoeren moeten ze dit al direct bij NS aangeven en weigeren te rijden zodat deze bussen niet al 10 dagen van tevoren in de reisplanner staan en reizigers niet opeens op het laatste moment wanneer ze al van alles gepland hebben in de kou staan. 

Het gaat vrees ik andersom, NS plant eerst vervangend busvervoer en zoekt dan via zijn vaste bemiddelaar bussen. Als die bussen uiteindelijk niet/onvoldoende te vinden zijn zullen de ritten alsnog geschrapt worden. 

Wel was het handiger geweest om de werkzaamheden één uur later te laten beginnen en dan de eerste ritten op zaterdagochtend te verbussen omdat je op dat tijdstip makkelijker touringcars kunt krijgen.  

 

Je kan zoveel zeggen. Maar als touringbedrijven geen dronken reizigers op de late avond willen vervoeren moeten ze dit al direct bij NS aangeven en weigeren te rijden zodat deze bussen niet al 10 dagen van tevoren in de reisplanner staan en reizigers niet opeens op het laatste moment wanneer ze al van alles gepland hebben in de kou staan. 

 

En in zijn algemeenheid geldt: waar niet is verliest de keizer zijn recht.  

Reputatie 7
Badge +3

 

En ik vind er helemaal wat van dat je een Engels talig persoon bij de servicezuil te spreken krijgt, je mag toch verwachten daar een Nederlandstalig persoon te spreken te krijgen.  Ik mag aannemen dat je dit bij de OV consumenten organisaties meldt.

Mwah, daar kan ik me eerlijk gezegd niet zo heel druk om maken. Snap wel dat het heel vervelend kan zijn als je geen Engels spreekt, maar dan moet diegene dat maar melden 🙂

 

Zoals hierboven al genoemd kan NS in dit geval vrijwel onmogelijk voldoende bussen regelen omdat touringcarbedrijven hier op dit tijdstip in het algemeen zonder V&S begeleiding niet meer aan beginnen vanwege het aggressieve, bezopen en/of gedrogeerde publiek. Dezelfde reden waarom veel touringcarbedrijven geen voetbalsupporters meer willen vervoeren.

Vraag me sterk af of dat de reden geweest is. Ik heb wel vaker zo'n laatste trein gehad. En ja, het is uitgaanspubliek, dus rustig reizen is er niet bij. Maar agressiviteit heb ik zelf nooit gezien. En het is ook niet zo dat er nooit bussen ingezet worden voor uitgaanspubliek.

 

@mrfreeze wel genoten van het concert?

Jazeker! Ik kende hem eigenlijk alleen van de White Stripes, z'n eigen nummers waren nieuw voor me. Maar het was een goeie bak herrie 🤘

 

Reageer