Treinongeluk Voorschoten


Reputatie 7
Badge +1

Lees net op nu.nl over het treinongeluk bij Voorschoten. Ik kan mij indenken dat dit de komende dagen een behoorlijk impact zal hebben op de NS-medewerkers. Ik wil alle betrokkenen bij deze veel sterkte toewensen.  


48 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Om Dumpert heeft iemand ook foto's van het interieur van de kopbak geplaatst die in het weiland eindigde: https://www.dumpert.nl/item/100057802_6fd7b691?fbclid=IwAR0-QUfbs-TFu3CRuATNzNLBFkE8JK7QGir1kXQLjD4ZOp4RdogHcnuiMRg

Een wonder dat de machinist levend uit die cabine gekomen is als je de ravage zo ziet. En de afgebroken stoelen hadden ook zomaar meer ernstig gewonden op kunnen leveren.

En op NS Weekly https://youtu.be/R-9Qs_wFHtU is ook het één en ander terug te zien. 

Reputatie 7
Badge +3

Het maakt in ieder geval duidelijk dat de constructie van treinen de afgelopen decennia veel beter is geworden. Dat mag ook wel eens gezegd worden.
De trein is en blijft een ongelooflijk veilig vervoermiddel. Dat verklaart ook waarom iedereen zo van slag is wanneer er eens een groot ongeluk gebeurt.

Bij de Virm kun je nu ook weer goed zien dat de balkons het zwakke punt van de trein zijn en dat je je daar dus niet onnodig moet blijven staan, die balkons zijn de kreukelzone/zwakste plek van de Virm.

De machinist had een engeltje op zijn schouder want de kop heeft flinke klappen gehad met het beton wat hij geraakt heeft en de slootkant. Overigens goed om te zien dat de delen niet zijn gaan rollen.

Mensen schrikken van dit soort ongevallen omdat er veel reizigers bij betrokken zijn en er zelden een ongeval gebeurt als deze op het spoor. Nu worden mensen er weer bewust van dat ook op het spoor een ongeval niet is uit te sluiten ondanks dat we in Nederland een enorm veilig spoorsysteem hebben en goed opgeleide machinisten die eerst een zware selectie doorgaan en de herkeuringen die machinisten steeds moeten ondergaan.

Reputatie 7
Badge +1

Nu.nl heeft wat extra informatie rondom het onderzoek naar dit ongeluk:

https://www.nu.nl/binnenland/6258634/treinongeluk-voorschoten-lijkt-veroorzaakt-doordat-kraan-te-vroeg-op-spoor-stond.html

Het is en blijft vreselijk en onrealistisch om de beelden te zien overigens…

Reputatie 7
Badge +3

AD (ook DPG) heeft een zelfde bericht wat ik net zat te lezen. Helaas kan niet meer aan de machinist van de KROL worden gevraagd waarom hij eerder de in dienst zijnde sporen overstak, of het misschien een communicatie misverstand met de leider werkplekbeveiliging van de aannemer was of wat anders. 

Wat me ook opviel in het feitenrelaas is dat de machinist van de trein die achter de goederentrein reed om 3:34 melding maakte dat net voor Mariahoeve de spanning is weggevallen. Dat moet trein 1414 zijn geweest. Als dat ‘net voor Mariahoeve’ vanuit het oogpunt van de machinist was, is die nog een stukje doorgerold tot na het station (volgens terugkijken Treinposities tot stilstand gekomen ter hoogte van de N14 spoortunnel). Die zal dan zonder spanning niet meer op eigen kracht weg hebben kunnen komen. 

 

ProRail gaf vanmiddag een nieuwe update, er is begonnen met het aanleggen van een tijdelijke weg door het weiland voor de kranen en met het dempen van een sloot. Om bij het stuk weiland te komen waar het voorste gedeelte van de VIRM ligt zullen er wel meer slootjes gedempt moeten worden dan alleen het slootje waar nu de foto van geplaatst is. 

https://www.prorail.nl/nieuws/treinongeval-bij-voorschoten

Om Dumpert heeft iemand ook foto's van het interieur van de kopbak geplaatst die in het weiland eindigde: https://www.dumpert.nl/item/100057802_6fd7b691?fbclid=IwAR0-QUfbs-TFu3CRuATNzNLBFkE8JK7QGir1kXQLjD4ZOp4RdogHcnuiMRg

Een wonder dat de machinist levend uit die cabine gekomen is als je de ravage zo ziet. En de afgebroken stoelen hadden ook zomaar meer ernstig gewonden op kunnen leveren.

Ik schrik hiervan, wel benieuwd hoe de persoon aan deze beelden komt gezien het niet waarschijnlijk is dat je als persoon zo dicht bij en in de trein kan komen tenzij je een onderzoek doet naar het ongeval.

Die foto’s gingen al rap rond onder spoorpersoneel, ik kreeg ze de ochtend van het ongeval ook in een Whatsapp-groep. Zit er altijd wel eentje tussen die het naar Dumpert e.d. stuurt.

Reputatie 7
Badge +3

Dinsdag was er al een foto van de binnenkant van de cabine naar buiten gekomen, ik zag die ergens op Twitter en ook stond die in het liveblog op nos.nl. Overigens niet dezelfde als nu op Dumpert staat.

Enorm heftig allemaal, had net een interview gezien op youtube van Radio538

Weet iemand of er trouwens gewoon een nachtnet rijd tussen Amsterdam en Leiden?

Reputatie 7
Badge +3

Weet iemand of er trouwens gewoon een nachtnet rijd tussen Amsterdam en Leiden?

Ja, nachtnet rijdt tussen Leiden en Amsterdam (en Utrecht).

Reputatie 7
Badge +3

Wat betreft de plek van het ongeluk, de ontspoorde IC delen zijn daar nu weg en ProRail kan beginnen met het herstel van het spoor en de bovenleiding.

Zie ook https://regio15.nl/nieuws/overige/35630/opruimen-van-de-ravage-in-voorschoten/

Reputatie 7
Badge +3

NU.nl zoekt treinmachinisten: Hoe zit jij na Voorschoten in de trein?

Het is ruim een week na het treinongeluk bij Voorschoten. Voor een vervolgartikel op NU.nl zijn we op zoek naar treinmachinisten. We zijn benieuwd hoe jij de afgelopen periode hebt beleefd. En of je na het ongeval met andere gevoelens of gedachtes in de trein zit.

https://www.nu.nl/vragenoproep/6259280/nunl-zoekt-treinmachinisten-hoe-zit-jij-na-voorschoten-in-de-trein.html

NU.nl zoekt treinmachinisten: Hoe zit jij na Voorschoten in de trein?

Het is ruim een week na het treinongeluk bij Voorschoten. Voor een vervolgartikel op NU.nl zijn we op zoek naar treinmachinisten. We zijn benieuwd hoe jij de afgelopen periode hebt beleefd. En of je na het ongeval met andere gevoelens of gedachtes in de trein zit.

https://www.nu.nl/vragenoproep/6259280/nunl-zoekt-treinmachinisten-hoe-zit-jij-na-voorschoten-in-de-trein.html

Sensatiezoekers. Dit soort ramptoerisme van kranten, TV en andere media zie je tegenwoordig bij ieder ongeluk, iedere staking, iedere storing, etc 

Reputatie 7
Badge +3

Mag je vinden. Misschien zijn er machinisten die er aan mee willen werken, prima toch? nu.nl staat overigens nou niet bepaald bekend als enorm sensatiemedium.

Reputatie 6

Mag je vinden. Misschien zijn er machinisten die er aan mee willen werken, prima toch? nu.nl staat overigens nou niet bepaald bekend als enorm sensatiemedium.

we hebben bij NS beleid wat betreft persverzoeken. Dat gaat allemaal via onze persvoorlichter. Collega's die er aan mee willen werken hebben daar voor zover ik weet toestemming van nodig van het bedrijf.

Reputatie 7
Badge +3

Dat zal ongetwijfeld het officiële beleid zijn, maar jij weet denk ik ook wel hoe het in de praktijk werkt, anoniem is er een hoop mogelijk 😉

Reputatie 7
Badge +3

Op Twitter op dat NU.nl bericht o.a. deze reactie van iemand. 

Ik ben machinist.. maar deze vraag stel je ook niet aan elke autobestuurder nadat er een fataal ongeluk is gebeurd toch? Maar ff om jullie vraag te beantwoorden: Totaal zonder enige stress.

Statistisch gezien zijn we nu veiliger. Hoe vaak gebeurt zoiets nou in ons landje?

Reputatie 7
Badge +1

Wat ik altijd erg bewonderenswaardig vind, is hoe ontzettend meelevend alle machinisten en conducteurs zijn na een groot ongeluk als dit.

De collegialiteit onder NS'ers lijkt altijd erg groot in ieder geval. 😊

Reputatie 6
Badge +2

Op Twitter op dat NU.nl bericht o.a. deze reactie van iemand. 

Ik ben machinist. (..)

Statistisch gezien zijn we nu veiliger.

Misschien ten overvloede: dat klopt niet. Of het nu een grap is of niet, voor een machinist vind ik dit wel ongepast

Reputatie 7
Badge +3

Op Twitter op dat NU.nl bericht o.a. deze reactie van iemand. 

Ik ben machinist. (..)

Statistisch gezien zijn we nu veiliger.

Misschien ten overvloede: dat klopt niet. Of het nu een grap is of niet, voor een machinist vind ik dit wel ongepast

Nee, het klopt inderdaad niet. Maar het geeft wel aan hoe deze persoon erin staat, hij zit blijkbaar niet met gevoelens in de trein dat een ongeluk als dit ieder moment weer kan gebeuren. 

Statistieken zijn leuk maar hebben geen voorspellende waarden.

Het beveiligingssysteem op het Nederlandse spoor is enorm veilig, het probleem is meestal de menselijke factor als het mis gaat. Veel ongevallen komen voort uit het onveilig oversteken van sporen waarbij de trein iets/iemand raakt op een overweg/oversteekplaats. In Voorschoten lijkt dit ook de oorzaak te zijn door het oversteken van het spoor op een onderhoudspad door een spoorwerker op het moment dat het spoor niet vrijgegeven was. Een klein onbewaakt momentje wat resulteert in een ravage.

Als machinist sta je daar na een ongeval toch wel even bij stil want het had ook jou kunnen overkomen, helemaal als je dan langs of over de plek des onheils rijdt. Het kan bij collega's die eerder een soortgelijk ongeval hebben gehad uiteraard wel wat meer losmaken.

.

Reageer