beantwoord

Verplicht de Intercity Direct moeten nemen


Goedemiddag,

Sinds het ongeval tussen Den Haag en Leiden van afgelopen dinsdag 04-04 moet ik een ander traject nemen om tussen mijn huis en studie in Delft af te reizen.

Normaal gesproken duurt mijn reis 1:35 en door het omreizen nu ongeveer 1:55 door de Intercity Direct. Nu snap ik natuurlijk dat dit komt door overmacht en ben ook vanzelf bereid 20 minuten extra te reizen vanwege de herstelwerkzaamheden, echter betaal ik nu ook iedere keer de toeslag van 2,90, tweemaal per dag, op mijn studenten OV. Nu is er ook een ander alternatief waardoor ik 2:25 minuten reis, bijna 50 minuten extra op mijn normale reistijd, wat ik net te veel vind.

Nu is net bekend gemaakt dat de herstelwerkzaamheden tot minimaal 18-04 gaan duren, wat betekent dat ik komende twee weken, dagelijks bijna 6 euro kwijt ben vanwege de IC Direct.

Ik vroeg mij af, kan ik aanspraak maken op vergoeding van de extra kosten die ik hier maak, of is hier sprake van overmacht en zal ik moeten accepteren dat ik de komende twee weken 50 euro kwijt ben door het ongeval?

icon

Beste antwoord door Daniël NS 6 April 2023, 19:02

Bekijk origineel

46 reacties

Badge +3

Maar het stroomverbruik bij 160 km/u is substantieel hoger en bij 200 km/u neemt dat exponentieel toe.

Het stroomverbruik neemt niet exponentieel toe met de snelheid, maar ongeveer kwadratisch.

Reputatie 2

Ik reageer niet heel vaak op dit forum, maar wil Sander-VH toch even een groot compliment geven voor zijn werkwijze en eerlijkheid hier op het forum, waren er maar meer zoals jij 👍 

Badge +3

Het stroomverbruik neemt niet exponentieel toe met de snelheid, maar ongeveer kwadratisch.

Roest 😂 uiteraard heb je gelijk https://leren.wrts.nl/topics/1603/lineair,-kwadratisch,-constant-en-exponentieel

Bij exponentieel zou een trein stroom verbruiken (voor de aandrijving) als die stil zou staan. Elementaire wiskunde, Robert zat er naast in deze. 😴

Reputatie 6

Ik reageer niet heel vaak op dit forum, maar wil Sander-VH toch even een groot compliment geven voor zijn werkwijze en eerlijkheid hier op het forum, waren er maar meer zoals jij 👍 

Bedankt! Eerlijkheid vind ik heel belangrijk. Niemand heeft er wat aan als ik mijn bijdrage niet geef op basis van een eigen mening 

Wordt het sowieso niet eens tijd om (een actie te starten om) de IC direct toeslag volledig af te schaffen? Er wordt niet sneller gereden dan een gewone intercity en de reden dat het traject korter is, zou eerder impliceren dat je korting moet krijgen. Je verbruikt minder stroom en minder personeel per kilometer. Met dezelfde logica zou je voor Amsterdam-Utrecht meer moeten betalen voor een directe reis dan als je via Leiden omreist omdat je sneller bent. Of een IC is duurder dan een stoptrein voor hetzelfde traject, want je bent sneller... 

De enige reden voor de toeslag is dat NS een torenhoge infraheffing moet betalen voor het rijden over de HSL. Dat heeft deels met de uit de hand gelopen aanlegkosten te maken en deels met de hoge onderhoudskosten.

Afschaffen van de toeslag is niet zo simpel want NS mag de hogere infraheffing niet omslaan over alle reizigers. Dat heeft de Tweede Kamer destijds vastgelegd om te voorkomen dat "de reiziger van Akkrum naar Leeuwarden" moet gaan meebetalen aan de HSL. De hogere infrakosten van de HSL moeten volgens de afspraak worden daarom verhaald op de HSL-reiziger.

Badge +3

Dat heeft deels met de uit de hand gelopen aanlegkosten te maken en deels met de hoge onderhoudskosten.

Och ja, een Lelylijn met 200 km/u en naast Hoogeveen Noord ook nog Drachten en Emmeloord een station!

Dat heeft deels met de uit de hand gelopen aanlegkosten te maken en deels met de hoge onderhoudskosten.

Och ja, een Lelylijn met 200 km/u en naast Hoogeveen Noord ook nog Drachten en Emmeloord een station!

Ach, dromen over een Lelylijn maakt veel mensen blij.

Reputatie 7

Dat heeft deels met de uit de hand gelopen aanlegkosten te maken en deels met de hoge onderhoudskosten.

Och ja, een Lelylijn met 200 km/u en naast Hoogeveen Noord ook nog Drachten en Emmeloord een station!

Ach, dromen over een Lelylijn maakt veel mensen blij.

 

Een Lelylijn hoeft toch geen HSL te worden? Dat Emmeloord en Drachten een station zouden krijgen lijkt me niet meer dan logisch. Dat zijn echt grote spoorloze regio's. Maar het zal er wel niet meer van komen. Het is blijkbaar al uiterst moeilijk om Staphorst of Berkel-Enschot pal aan de spoorlijn een station te geven dus laat staan een nieuwe spoorlijn aan te leggen. Ik snap dat het qua capaciteit /frequentie/strakke planning op het spoor niet simpel kan, maar het blijft voor veel mensen erg krom, grotere kernen en nieuwe wijken langs de spoorlijn maar géén halte....

Blijft die HSL-toeslag tot in lengte van jaren? Niet dat ik de indruk heb dat er weer strikt op gecontroleerd wordt. Het moeten hebben van een toeslag wordt wel regelmatig omgeroepen, maar ik denk dat velen er weinig acht op slaan.

Internationale reizigers betalen geen toeslag, maar zij zijn toch ook HSL-gebruikers? 

 

Dat heeft deels met de uit de hand gelopen aanlegkosten te maken en deels met de hoge onderhoudskosten.

Och ja, een Lelylijn met 200 km/u en naast Hoogeveen Noord ook nog Drachten en Emmeloord een station!

Ach, dromen over een Lelylijn maakt veel mensen blij.

 

Een Lelylijn hoeft toch geen HSL te worden?

Wat mij betreft niet maar de initiatiefnemers willen dat wel. En dan wordt het een dure, onrendabele grap. Veel mensen snappen niet dat voor snelheden boven zo'n 150 kmh de kosten explosief stijgen.

 

.

 

Blijft die HSL-toeslag tot in lengte van jaren? 

Zolang voor de HSL een hogere infraheffing geldt. Het probleem is dat mensen via een dure HSL willen reizen maar daar niet voor willen betalen.

 

Internationale reizigers betalen geen toeslag, maar zij zijn toch ook HSL-gebruikers? 

Voor internationale reizigers zit de infraheffing in de prijs van het kaartje. De Benelux heeft daarom een verhoogd grenstarief, de Thalys/Eurostar prijzen spreken voor zichzelf.

Voor de reizigers van Breda naar Rotterdam is er een aparte situatie ontstaan. Het was de bedoeling dat de Fyra met toeslag via de HSL zou rijden en de IC uit Eindhoven zonder toeslag via Dordrecht. Vanwege het gebrek aan capaciteit voor het goederenvervoer op de bottleneck Dordrecht-Lage Zwaluwe is later noodgedwongen besloten ook de Eindhovense IC via de HSL te leiden. Omdat er daardoor geen (reëel) toeslagvrij alternatief tussen Breda en Rotterdam via Dordrecht meer is zijn de reizigers van Breda naar Rotterdam met goedkeuring van de politiek sindsdien vrijgesteld van toeslag.  

Reputatie 7

 

Blijft die HSL-toeslag tot in lengte van jaren? 

Zolang voor de HSL een hogere infraheffing geldt. Het probleem dat mensen via een dure HSL willen reizen maar daar niet voor willen betalen.

Het volk wil vlot naar Schiphol en Amsterdam, maar dat had niet op een dure complexe HSL gehoeven waar de trein net zo langzaam of snel rijdt als elders en regelmatig zelfs voortboemelt. En daarom zien ze geen toegevoegde waarde in het betalen van een toeslag. Het had net zo goed een reguliere lijn kunnen zijn. Had je ook nog één station ertussen kunnen zetten (bij Bergschenhoek)

 

 

Blijft die HSL-toeslag tot in lengte van jaren? 

Zolang voor de HSL een hogere infraheffing geldt. Het probleem dat mensen via een dure HSL willen reizen maar daar niet voor willen betalen.

Het volk wil vlot naar Schiphol en Amsterdam, maar dat had niet op een dure complexe HSL gehoeven waar de trein net zo langzaam of snel rijdt als elders en regelmatig zelfs voortboemelt. En daarom zien ze geen toegevoegde waarde in het betalen van een toeslag. Het had net zo goed een reguliere lijn kunnen zijn.

Dat is zeker waar maar ja die 7 miljard is uitgegeven en dat draai je niet meer terug en dus zit je met het peperdure prijskaartje van die beslissing.

Reputatie 7
Badge +3

 

Reputatie 7

Interessante info over die heffing, Tamzin. Maar goed… het is altijd wat met dat soort tolheffingen. Herinner u de Zeelandbrug. Of de Westerscheldetunnel - volgens mij zijn de Zeeuwen bovengemiddeld vaak het bokje met dat soort dingen.

 

Ook bij de treinen is het van hetzelfde. Als je van Antwerpen naar Brussel Nationaal Luchthaven wil, dan ‘moet’ je toch echt de Diabolotoeslag betalen. En die is bijna even duur als het kaartje zelf. Duur stukje spoor, precies. Maar ik ben er blij mee: beter dan de Airport Shuttle of reizen via Brussel Centraal.

Badge +3

Ook bij de treinen is het van hetzelfde. Als je van Antwerpen naar Brussel Nationaal Luchthaven wil, dan ‘moet’ je toch echt de Diabolotoeslag betalen. En die is bijna even duur als het kaartje zelf. Duur stukje spoor, precies. Maar ik ben er blij mee: beter dan de Airport Shuttle of reizen via Brussel Centraal.

Zou je dan niet goedkoper uit zijn met een ticket vanaf Breda, of is Brussel Nationaal geen ‘Zaventem’?

Daar overigens ooit een weekje geparkeerd, dat is pas duur!

Reputatie 7

Dat moet ik eens nakijken, maar volgens mij is de Diabolotoeslag ook voor internationale tickets. Dat was een aantal jaren geleden nog een soap op dit forum hier, omdat NS Internationaal dat de Nederlanders niet vertelde. Dus die kregen problemen…

Wat wel fors goedkoper is, is om een ticket naar 1 station verderop te nemen, in casu (meestal) Brussel Noord. Daarom is Brussel Nationaal Luchthaven ook het enige station met poortjes. Alleen een code mét Diabolotoeslag zou ze open kunnen krijgen.

Edoch, dat is België. De laatste twee keer dat ik er was, waren de poortjes kapot en stonden ze open.

Slightly off-topic, maar het geeft wel aan hoe ingewikkeld treinreizen tegenwoordig is. Dus het is zeker niet altijd welbewust als iemand de toeslag niet heeft betaald. Fijn om te lezen, dat een conducteur dan niet zelf als een machine reageert en zijn eigen beoordelingsvermogen ook wat laat doen.

Reputatie 7
Badge +1

Ook bij de treinen is het van hetzelfde. Als je van Antwerpen naar Brussel Nationaal Luchthaven wil, dan ‘moet’ je toch echt de Diabolotoeslag betalen. En die is bijna even duur als het kaartje zelf. Duur stukje spoor, precies. Maar ik ben er blij mee: beter dan de Airport Shuttle of reizen via Brussel Centraal.

Zou je dan niet goedkoper uit zijn met een ticket vanaf Breda, of is Brussel Nationaal geen ‘Zaventem’?

De luchthaven heet alweer een hele tijd Brussels Airport. Het station bij de luchthaven heet Brussels Airport-Zaventem. Zaventem is een ander station.

De toeslag geldt voor alle tickets, met wat uitzonderingen voor bepaalde abonnementen. Bij enkele reizen naar Brussels Airport, ook internationale, ook verkocht door NS, is de toeslag meestal automatisch inbegrepen

Reputatie 7
Badge +3

 

Fijn voor alle treinreizigers op dit traject.

Ik was intussen al wel gewend geraakt dat ik 's nachts en 's morgens vroeg geen treingeluiden hoorde terwijl ik in bed lag. Is wel lekker stil zo. 😋

 

Reputatie 7
Badge +1

Wat wel fors goedkoper is, is om een ticket naar 1 station verderop te nemen, in casu (meestal) Brussel Noord.

Of Leuven, of Zaventem.

Daarom is Brussel Nationaal Luchthaven ook het enige station met poortjes. Alleen een code mét Diabolotoeslag zou ze open kunnen krijgen.

Edoch, dat is België. De laatste twee keer dat ik er was, waren de poortjes kapot en stonden ze open.

Mijn abonnement werkt soms wel en soms niet op de poortjes. Ik zou een toeslag moeten betalen maar de programmeurs beslissen soms anders...

Omdat er tussen leiden en den haag meer alternatieven zijn dan de ICD (intercity Direct) zonder toeslag (wel soms langere reistijd of overstappen). Denk ik dat ze geen vergoeding ervoor willen/gaan geven.

 

Fijn voor alle treinreizigers op dit traject.

Ik was intussen al wel gewend geraakt dat ik 's nachts en 's morgens vroeg geen treingeluiden hoorde terwijl ik in bed lag. Is wel lekker stil zo. 😋

 

hahah. Ja dat compenseert denk ik wel voor die flinke happening van die nacht op Voorschoten. 

@Sander-VH Mijn waardering voor je uitgebreide toelichtingen op de toch wat zure berichten van sommigen. Als reiziger vind ik het fijn te lezen dat er conducteuren zijn die rekening houden met de verschillen in situatie en die niet een zwart-wit regels-zijn-regels-mentaliteit hebben, zoals sommige anderen hier graag wel zouden willen zien. Dank!

Reageer