Er zijn momenteel werkzaamheden tussen Amsterdam en Utrecht waardoor er geen trein Amsterdam Amstel<>Centraal rijdt. Reizigers moeten eerst naar Amsterdam Muiderpoort en daar overstappen. Dat is op zich al behelpen, maar vanavond is er bovendien een verstoring waardoor er slechts 2x per uur een sprinter rijdt. Die was dus zojuist prop- en propvol. In de toelichting bij de werkzaamheden lees ik dat morgen en zondag de metro als vervangend vervoer voor NS-reizigers is opengesteld. Waarom niet vandaag al?
Gisteravond reed er ook nog 2x/uur een intercity tussen Utrecht en Amsterdam Centraal. Wanneer je een reisadvies vraagt via de planner, komt deze intercity er ook uit. Daarom snap ik wel dat de metropoortjes niet zijn opengesteld.
Echter rijdt die vandaag ook, dat is precies het gekke: de treindienst is identiek aan gisteren, maar dit weekend mag je wel met de metro en gisteren niet.
Het merendeel van de reizigers vanaf Amstel gisteravond leek trouwens naar de Zaanstreek en verder Noord-Holland in te willen. Zonder werkzaamheden rijden er minstens 6 rechtstreekse treinen daarheen. Een 'dikke' route, dus dat is nogal wat volk dat die overstap op Muiderpoort moest maken...
Raar, maar echt waar. Van vroegere werkzaamheden kan ik me ook herinneren dat er beneden bij de metro zo'n mobiele NS-paal stond. Maar dit weekend dus niet. Er stond wel 1 metropoortje open met medewerkers erbij. Die vertelden dat ik naar boven moest om bij NS uit te checken. Boven aangekomen moest ik dus door een servicemedewerker op beschreven wijze geholpen worden...
In dit forum is veelvuldig te lezen dat treinreizigers te allen tijde blindelings het advies van de NS moeten volgen. Iedere afwijking daarvan is op eigen risico en genadeloos voor eigen rekening.
Omdat ik met mijn abonnement klant ben van de NS en het advies van hun reisplanner opvolgde.
Gisteren sloten de treinen op de twee helften van Muiderpoort voor geen meter op elkaar aan en was de beperkende factor dat er maar 2x/uur een trein van Muiderpoort richting Centraal reed, terwijl je veel vaker op Muiderpoort kon aankomen vanuit Utrecht.
Vandaag rijden er dan wellicht treinen op iets andere tijden (ik had met gisteravond vergeleken, daardoor zag ik maar de helft van de ICs), maar de beperking is nog steeds dat je maar 2x/uur van Muiderpoort naar Centraal kunt met een matige aansluiting die sowieso in overstaptijd al langer is dan de reistijd van Amstel naar Centraal per metro (wat gisteren ook zo was).
Zo bedoelde ik "identiek" in dit geval, als in dat de omreis via Muiderpoort nog altijd mogelijk is.
De ICs van Utrecht naar Muiderpoort zijn irrelevant voor reizigers naar Centraal, want uit Utrecht kan je daarvoor beter de omgeleide IC via Hilversum pakken. Vooral voor de reiziger die normaal via Amstel reist is het echter handig dat ze daar wel een IC zijn blijven bieden.
De metro is daarmee vooral relevant vanaf de Sprinterstations, maar daar had je gisteren ook al wat aan (want met 7 minuten overstap op Muiderpoort was die route ook toen trager dan de metro die 9 minuten over Amstel - Centraal doet)
Ik krijg nu inderdaad geen metro's meer. Mogelijk was het een foutje in de planner.
Als de Reisplanner (met BTM uit) een metro als advies geeft zouden er GVB poortjes open moeten staan met een mobiele NS CiCo erbij (in ieder geval op Centraal, overstappen naar GVB op Amstel kan zonder poortjes).
Maar dat is dus alleen zaterdag en zondag, voor vanavond zie ik geen ‘NS’ metro-adviezen.
Zo staat het ook op de werkzaamhedenpagina trouwens. Wel opmerkelijk want zowel tussen Amsterdam Amstel en Muiderpoort als tussen Muiderpoort en Centraal is het aantal treinen identiek aan vandaag.
Voor dit weekend komen er zelfs adviezen met een Sprinter van Muiderpoort naar Amstel en dan de metro naar Centraal uit de planner, want als je net de trein gemist hebt is dat sneller dan op de volgende wachten. (Mits je snel genoeg naar de andere kant van station Muiderpoort loopt)
Gisteren was het op Amstel toch behoorlijk druk, in het bijzonder ook met overstappers vanuit de trein op de metro. Een aanzienlijk deel van de reizigers om mij heen ging gewoon door naar het Centraal Station, dus aannemelijk dat ze niet ergens elders in de binnenstad moesten zijn.
Toch wat vreemd want als je uit Utrecht komt lijkt omreizen via Hilversum een stuk logischer. Maar misschien zijn het voornamelijk sprinterreizigers alhoewel ik niet zou verwachten dat dat grote menigtes zijn op zondag.
Sterker nog, de omgeleide intercity was schijnbaar die naar Den Helder en reizigers vanuit Utrecht helemaal daarheen zouden (theoretisch) zelfs een minuutje minder reistijd hebben gehad als ze kozen voor overstappen op Amstel en CS…


Ik was overigens vermoedelijk een van de weinige treinreizigers die überhaupt wist wat een "NS metro" betekent.
Veruit de meeste reizigers weten dit inderdaad niet en/of het interesseert ze ook helemaal niet.
Raar, maar echt waar. Van vroegere werkzaamheden kan ik me ook herinneren dat er beneden bij de metro zo'n mobiele NS-paal stond. Maar dit weekend dus niet. Er stond wel 1 metropoortje open met medewerkers erbij. Die vertelden dat ik naar boven moest om bij NS uit te checken. Boven aangekomen moest ik dus door een servicemedewerker op beschreven wijze geholpen worden...
Tja, bij gebrek aan zo’n paal (op Amstel niet nodig) zou je dus op Centraal in de stationshal met je bankpas kunnen inchecken, daarna je bankpas weer uitchecken zonder door het poortje te gaan en daarna je ov-chipkaart uitchecken.
Dan heb je geen servicemedewerker nodig, maar wie bedenkt dat in hemelsnaam?
Raar, maar echt waar. Van vroegere werkzaamheden kan ik me ook herinneren dat er beneden bij de metro zo'n mobiele NS-paal stond. Maar dit weekend dus niet. Er stond wel 1 metropoortje open met medewerkers erbij. Die vertelden dat ik naar boven moest om bij NS uit te checken. Boven aangekomen moest ik dus door een servicemedewerker op beschreven wijze geholpen worden...
Tja, bij gebrek aan zo’n paal zou je dus in de stationshal met je bankpas kunnen inchecken, daarna weer uitchecken zonder door het poortje te gaan en daarna je ov-chipkaart uitchecken.
Dan heb je geen servicemedewerker nodig, maar wie bedenkt dat in hemelsnaam?
Dat zal niemand spontaan bedenken inderdaad. Ik heb dus maar braaf navraag bij personeel van de NS gedaan en hun instructies opgevolgd. Uitermate omslachtig en niet klantvriendelijk dit, als je het mij vraagt.
Ik was overigens vermoedelijk een van de weinige treinreizigers die überhaupt wist wat een "NS metro" betekent.
Veruit de meeste reizigers weten dit inderdaad niet en/of het interesseert ze ook helemaal niet.
Omdat schijnbaar weinig mensen hier überhaupt van weten en/of begrijpen hoe het werkt, waarom communiceert de NS er dan niet duidelijker over?
En mocht er vanuit de klant misschien geen behoefte aan zo'n regeling met het GVB zijn, waarom wordt die dan niet compleet afgeschaft... ?
En mocht er vanuit de klant misschien geen behoefte aan zo'n regeling met het GVB zijn, waarom wordt die dan niet compleet afgeschaft... ?
Die behoefte is er natuurlijk wél, want hoe kom je anders naar Centraal? En hoe zit het bij vertrek van Centraal naar Amstel/Zuid/Muiderpoort dan met de GVB poortjes?
Op zich snap ik ook wel dat veel mensen gewoon bij NS uitchecken en bij GVB poortjes inchecken, maar die krijgen dan (al gaat het maar om een klein bedrag) te maken met reiskosten die er bij Weekend Vrij niet zouden zijn, en ook niet zomaar vergoed worden
Ik denk (weet wel zeker) dat de NS je dan naar GVB verwijst… dus teveel moeite voor incidentele reizigers. En als je op Amstel of waar dan ook uitcheckt bij NS betaal je in de meeste gevallen zelfs iets minder dan naar Centraal.
Wat ik wel opvallend vind is dat de NS medewerker die je trof het helemaal prima vond om met jouw ov-chipkaart even uit te checken binnen de poortjes Blijkbaar weet men daar dus van…
Als ik geen NS paal bij GVB zou kunnen vinden zou ik vanaf Centraal naar Amstel of Duivendrecht gewoon inchecken bij GVB, meteen weer uitchecken en ‘zwart rijden’ met de metro en op Amstel/Duivendrecht inchecken bij NS.
Voor naar Zuid of Bijlmer werkt dat natuurlijk niet, want dan kom je opnieuw GVB poortjes tegen.
Op zich zouden men dit weekend net zoals vrijdag ook tussen Amstel en CS kunnen reizen door op Muiderpoort over te stappen. Dat is natuurlijk een van de vreemdste aspecten aan dit verhaal. Vrijdag had de NS geheel niets met het GVB afgesproken over metrogebruik. Gisteren en vandaag wel, maar met die nogal ontmoedigde implementatie.
Gisteren was het op Amstel toch behoorlijk druk, in het bijzonder ook met overstappers vanuit de trein op de metro. Een aanzienlijk deel van de reizigers om mij heen ging gewoon door naar het Centraal Station, dus aannemelijk dat ze niet ergens elders in de binnenstad moesten zijn.
Toch wat vreemd want als je uit Utrecht komt lijkt omreizen via Hilversum een stuk logischer. Maar misschien zijn het voornamelijk sprinterreizigers alhoewel ik niet zou verwachten dat dat grote menigtes zijn op zondag.
Wanneer ik de reisplanner raadpleeg voor een advies gisteren vanaf Utrecht CS naar simpelweg Amsterdam CS blijkt dat de route via Amstel met die vervangende metro (in theorie) sneller en frequenter is dan met zo'n omgeleide intercity. Toch niet zo gek dus dat ik op Amstel zo veel mensen zag overstappen.

Gisteren was het op Amstel toch behoorlijk druk, in het bijzonder ook met overstappers vanuit de trein op de metro. Een aanzienlijk deel van de reizigers om mij heen ging gewoon door naar het Centraal Station, dus aannemelijk dat ze niet ergens elders in de binnenstad moesten zijn.
Vrijdagavond was het nog drukker, toen waren er veel reizigers die verder Noord-Holland in moesten. Ik hoorde toen om mij heen op Muiderpoort flink wat gemopper over dat het zo veel langer duurde om thuis te komen in de Zaanstreek (mensen die hun avondeten gingen missen en zo). Normaliter rijden er minstens 6 treinen per uur door naar Sloterdijk en verder.
NS metro is alleen tussen Amsterdam Amstel en Amsterdam centraal. Wil je op een ander station in of uitstappen dan is een ns-vervoersbewijs niet geldig en moet je gewoon bij GVB in/uitchecken.
NS metro is alleen tussen Amsterdam Amstel en Amsterdam centraal. Wil je op een ander station in of uitstappen dan is een ns-vervoersbewijs niet geldig en moet je gewoon bij GVB in/uitchecken.
Het hele topic gaat over het gebruik van de metro ter vervanging van de reguliere treinverbinding. Nogal wiedes dat we het dus over alleen Amsterdam Amstel<>Centraal hebben.
Vandaag ben ik opnieuw per trein onderweg vanaf Amsterdam Amstel. Dit keer de vervangende metro gebruikt en nu begrijp ik waarom het vrijdag niet toegestaan was. Het is namelijk ontzettend ingewikkeld gemaakt! Op Amsterdam Centraal kan er namelijk nergens door de reiziger uitgecheckt worden. De mobiele paaltjes die vroeger op het metrostation stonden bestaan niet meer. Medewerkers van de NS beneden verwezen mij naar de stationshal boven. Daar moest ik een servicemedewerker vragen. Eerst netjes wachten tot diverse toeristen met vragen geholpen werden. Toen nam die dame mijn chipkaart, liep ermee weg door de reguliere poortjes om met mijn kaart vervolgens aan de binnenkant daarvan is uit te checken. Absurd. Dit hele gedoe duurde al met al bijna 10 minuten!
NS metro is alleen tussen Amsterdam Amstel en Amsterdam centraal. Wil je op een ander station in of uitstappen dan is een ns-vervoersbewijs niet geldig en moet je gewoon bij GVB in/uitchecken.
Voor de meeste mensen zal gelden dat als ze toch een stuk met de metro moeten dat het handiger is dan maar gelijk naar het dichtstbijzijnde station bij hun eindbestemming te gaan. Dan ga je niet eerst omreizen via Centraal omdat dat eventueel gratis op je treinkaartje kan.
NS metro is alleen tussen Amsterdam Amstel en Amsterdam centraal. Wil je op een ander station in of uitstappen dan is een ns-vervoersbewijs niet geldig en moet je gewoon bij GVB in/uitchecken.
Voor de meeste mensen zal gelden dat als ze toch een stuk met de metro moeten dat het handiger is dan maar gelijk naar het dichtstbijzijnde station bij hun eindbestemming te gaan. Dan ga je niet eerst omreizen via Centraal omdat dat eventueel gratis op je treinkaartje kan.
Wat bedoelt u hiermee... ? De kwestie is volgens mij in hoeverre de door de NS wel/niet geregelde metro nuttig was voor doorgaande treinreizigers.
Wat bedoelt u hiermee... ? De kwestie is volgens mij in hoeverre de door de NS wel/niet geregelde metro nuttig was voor doorgaande treinreizigers.
Doorgaande reizigers zullen in principe omreizen via Hilversum dus dergelijk metrogebruik zal beperkt zijn.
Ik was overigens vermoedelijk een van de weinige treinreizigers die überhaupt wist wat een "NS metro" betekent. Iedereen checkte vanuit de sprinter op het perron op Amstel om van NS naar GVB. Dat verklaart wellicht waarom de NS het niet meer de moeite vind beneden in de metrohal zo'n mobiele paal te plaatsen?
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.