Werkzaamheden rond Leiden Centraal: 3 weken (teveel) overlast | NS Community
beantwoord

Werkzaamheden rond Leiden Centraal: 3 weken (teveel) overlast


Reputatie 4
Van maandag 25 maart tot zondag 14 april zijn er 3 weken werkzaamheden aan het spoor rond Leiden Centraal. In dit topic (https://community.ns.nl/werkzaamheden-en-evenementen-54/werkzaamheden-23-2-27-2-impact-op-traject-den-haag-centraal-leiden-centraal-55737) heb ik reeds verzocht wat deze werkzaamheden betekenen voor de dienstregeling. Hierop heb ik nog geen reactie gekregen, maar inmiddels is wel duidelijk dat zowel de 2200 als 2400 ten noorden van Den Haag HS geslachtofferd gaan worden, evenals de sprinter richting Hoorn. De reizigers vanuit Den Haag HS richting Leiden Centraal kunnen dus 3 weken een half uur per dag extra reistijd uittrekken.
Nu is extra reistijd natuurlijk vaak onvermijdelijk in geval van werkzaamheden, maar naar mijn idee wordt er wederom te gretig gesneden in het treinenaanbod. Aangemoedigd door @Jouke NS ben ik dus weer gaan puzzelen met de beschikbare infra die weken. Uit de reisplanner maak ik op dat er 1 van de 2 eilandperrons beschikbaar is. Dit betekent onder andere dat er tot aan Den Haag Mariahoeve maar 2 sporen berijdbaar zijn.
Uitkomst van de puzzel is dat zowel de 2200 als 700/1800 serie kunnen rijden, weliswaar zonder cross-platform overstap. De sprinter richting Haarlem rijdt een kwartier later, zodat de 2100 tussen Haarlem en Amsterdam Centraal wordt vervangen. De 4600 halteert kort te Leiden Centraal, wat weer gunstig is voor de spoorbezetting. De uitwerking staat onderaan.
Voordelen:
  • Geen extra reistijd tot maar liefst 5 minuten tussen Den Haag Centraal en Leiden Centraal
  • 2x/uur rechtstreekse verbinding Den Haag HS - Leiden Centraal (- Haarlem - Amsterdam Centraal)
  • 4x/uur (ipv 2x/uur) IC Leiden Centraal - Schiphol Airport (- Lelystad Centrum)
  • Ruimte voor goederen
Uiteraard heb ik geen weet van eventuele verborgen redenen waardoor mijn voorstel niet zou kunnen, maar zolang die er niet zijn of worden genoemd (net zoals vorige maand), worden er naar mijn idee zonder goede reden reizigers benadeeld. Nu weet ik wel dat het alweer te laat is om dit überhaupt te overwegen, maar ik wil hiermee aangeven dat er wederom minder uitval mogelijk lijkt dan gepland.
Omdat er naar mijn mening dus meer dan noodzakelijk overlast wordt veroorzaakt, vraag ik mij af waar er beschreven staat hoeveel hinder abonnementhouders per jaar mogen ervaren door werkzaamheden en vooral hoe dit zo beperkt mogelijk wordt gehouden.
icon

Beste antwoord door Jouke NS 14 March 2019, 20:26

Bekijk origineel

225 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Ja, er zijn nu inderdaad veel meldingen van te korte IC's, en mensen die niet mee kunnen. Vooral in de 700/1800 treinen met maar 1 DDZ stel.
Werkt ook door in de sprinters, want als er net een IC weg is waar veel reizigers niet mee konden dan is de sprinter daarna overvol, zoals ik nu al 2 dagen merk op Den Haag Centraal. Als dan ook sommige sprinters in de spits korter zijn (gister bv de 6327/6314 /6369) en vandaag de 4612/4631) dan helpt dat ook niet.
@Robert B : Twitterberichten op dit forum doorplaatsen mag blijkbaar ook al niet meer. Ondertussen mag NS wel een grote chaos veroorzaken zonder ook maar aan iemand verantwoording af te leggen.

@Emma NS : Wat is dit nu weer voor nieuwe regeling. Deze problemen zijn door reizigers al weken van te voren voorspeld. Waarom doen jullie hier niets mee. Kunnen jullie een reactie hier plaatsen op de brief van Rover inzake de werkzaamheden op Leiden.
Reputatie 7
Badge +3
Het zit ook niet echt mee, wordt men tijdens deze werkzaamheden ook nog geplaagd door andere werkzaamheden:

Tussen Amsterdam Centraal en Haarlem rijden er minder Intercity's door werkzaamheden.
De extra reistijd kan oplopen tot 15 minuten.
Dit duurt tot ongeveer 22:00 uur.

Treinmaatregelen
  • Intercity 2100 Amsterdam C. - Haarlem - Den Haag C. rijdt niet tussen Amsterdam Centraal en Haarlem
27 mrt. 2019 15:23


Dat minder intercities tussen Amsterdam en Haarlem moet dan natuurlijk zijn geen intercities.
Reputatie 4
De 6300 is deze weken ook een soort veredelde intercity, omdat er wat stops worden overgeslagen 😉

Op Somda wordt gesuggereerd dat er geen andere werkzaamheden zijn, maar dat het materieel wat vrijkomt van deze inkorting wordt gebruikt om andere treinen te versterken.
Ik kan me zo snel ook geen werkzaamheden bedenken waarbij 3 van de 4 treinseries wel kunnen blijven rijden.
Ik zal het maar niet plaatsen, maar op FB zag ik net een berichtje van iemand die gisteravond meer dan een uur (rond middernacht) heeft mogen wachten op vervangend vervoer in Hoofddorp. Volgens de chauffeur van het vervangende vervoer was dat pas die dag om 17:00 aangevraagd.
Reputatie 4
Het zit ook niet echt mee, wordt men tijdens deze werkzaamheden ook nog geplaagd door andere werkzaamheden:


Tussen Amsterdam Centraal en Haarlem rijden er minder Intercity's door werkzaamheden.
De extra reistijd kan oplopen tot 15 minuten.
Dit duurt tot ongeveer 22:00 uur.

Treinmaatregelen
  • Intercity 2100 Amsterdam C. - Haarlem - Den Haag C. rijdt niet tussen Amsterdam Centraal en Haarlem
27 mrt. 2019 15:23
Dat minder intercities tussen Amsterdam en Haarlem moet dan natuurlijk zijn geen intercities.

Minder intercities is correct. De Sprinter Den Haag - Haarlem rijdt vanaf Haarlem deze 3 weken door als intercity naar Amsterdam Centraal. En die rijdt nog wel tijdens deze "spoed" werkzaamheden.

Het zit ook niet echt mee, wordt men tijdens deze werkzaamheden ook nog geplaagd door andere werkzaamheden:



Tussen Amsterdam Centraal en Haarlem rijden er minder Intercity's door werkzaamheden.
De extra reistijd kan oplopen tot 15 minuten.
Dit duurt tot ongeveer 22:00 uur.

Treinmaatregelen
  • Intercity 2100 Amsterdam C. - Haarlem - Den Haag C. rijdt niet tussen Amsterdam Centraal en Haarlem
27 mrt. 2019 15:23
Dat minder intercities tussen Amsterdam en Haarlem moet dan natuurlijk zijn geen intercities.
Minder intercities is correct. De Sprinter Den Haag - Haarlem rijdt vanaf Haarlem deze 3 weken door als intercity naar Amsterdam Centraal. En die rijdt nog wel tijdens deze "spoed" werkzaamheden.


Helaas heeft "intercity" maar een capaciteit van x personen terwijl er in de ochtend 10X personen meewillen (10 keer zo veel) Klein inschattingsfoutje van de NS, maar ja ze doen dit nog maar zo kort tussen Haarlem en Amsterdam. Oh wat zegt u al 125 jaar en ze weten nog steeds niet hoeveel mensen er dagelijks meereizen...…………….
Reputatie 7
Badge +3
Een doorgetrokken sprinter die wat stations overslaat is nog geen intercity.
De tekst is nu overigens aangepast, De verstoringsinfo is nu
Tussen Amsterdam Centraal en Haarlem rijden er geen Intercity's door werkzaamheden.
De extra reistijd kan oplopen tot 15 minuten.
Dit duurt tot ongeveer 22:00 uur.


Als het materieel wat vrijkomt van deze inkorting inderdaad wordt gebruikt om andere treinen te versterken dan vraag ik me af waar. In de middag spits waren meerdere 2100's maar 1 VIRM4. Waar zijn de composities met 2 x VIRM6 van gister gebleven? Als het deze ergens broodnodig is, is het wel hier.
Reputatie 4
Volgens het AD nu ook al flauwvallende reizigers in de treinen rond Leiden.

Kom op zeg NS, interesseren al die klachten en zorgen van reizigers afgelopen periode jullie dan echt helemaal niks, leeft de afdeling Materieelinzet al weken lang onder een steen ofzo, verstoken van alle mogelijke communicatiemiddelen?

Echt bizar dit.
Reputatie 7
Badge +3
Ach, 't heeft ook weinig zin zo'n discussie. De moderatoren kunnen er ook niks aan doen en krijgen vanuit de communicatie-afdeling een standaardverhaaltje wat ze hier kunnen/moeten neerzetten. "We vinden het heel vervelend, we verlengen waar mogelijk (inmiddels aantoonbaar onjuist) en we zetten je signaal door."
En bij de volgende werkzaamheden gaat het weer precies hetzelfde ... 😞
Reputatie 4
Dat "signaal doorzetten" zouden ze een paar jaar geleden ook doen in een soortgelijke situatie, en we zijn nu inderdaad weer gewoon terug bij af.

En NS schiet pas in actie als er landeljke ophef over is, tot die tijd boeit het ze bar weinig, is ook nu dus maar weer gebleken.
Reputatie 7
Badge +3
Nee, de moderators kunnen er ook niets aan doen.
Op Twitter wordt er nu wel iedere keer bij melden van volle treinen gevraagd om welke trein het gaat en gezegd dat ze momenteel aan het onderzoeken zijn hoe ze dit kunnen verbeteren door bij te houden hoe laat en op welke trajecten dit probleem zich voordoet. Dat zal een flinke file worden.

Maar het treinpersoneel ziet dit toch ook? Of het overige personeel op de stations? Ik kom zelf niet op Leiden, maar op Den Haag Centraal zie ik nu regelmatig V&S naast de trein bij sluiten van de deuren, ze staan bij de poortjes op perron 8/9, er is zelfs over een paar meter een afscheiding gemaakt bij de poortjes om de incheckers van de uitcheckers te scheiden.
En de achterliggende afdeling kan toch zelf ook bedenken dat een enkele VIRM4 onder de huidige omstandigheden in de spits geheid overvolle treinen oplevert. Daar heb je geen meldingen van individuele reizigers voor nodig.
Treinen lopen ook vertraging op doordat het in en uitstappen langer duurt.


Maar om even te laten waar het nu om gaat twitterde de directeur Communicatie NS een flimpje van wat men o.a. aan het doen is bij Leiden:
https://twitter.com/barthoboer/status/1110940219656859648

Vanmorgen stond dat werkspul overigens "geparkeerd" bij De Vink.

Reputatie 4
Tja, dat zou je inderdaad mogen verwachten dat de desbetreffende afdelingen daar rekening mee houden. Maar blijkbaar werken die afdelingen binnen NS volledig langs elkaar heen. Zoiets zag je ook destijds bij het reizen met het Boekenweekgeschenk.

Je kunt er dan vanuit gaan dat een paar 100000 reizigers gebruik gaan maken van de trein op die zondag.

Helaas, Materieelplanning was waarschijnlijk niet van dat feit op de hoogte gesteld, treinen werden dus niet verlengd, met gevolg dat vele treinen volledig uitpuilden.

Goede reclame ook voor tienduizenden potentiële reizigers.
Ik moet binnenkort op werk weer aan de slag gaan met Excel en heb een documentje gemaakt die de materieelinzet van vorige week woensdag met vandaag vergelijkt om er weer in te komen (ging wat stroefjes). Hierbij heb ik (of excel 😅) het volgende uitgerekend qua hoeveel treindelen er van 17:07 tot 18:07 gereden hebben. De serie 2200 richting Amsterdam Centraal heb ik 'vergeleken' met de serie 6300 van deze week. Daarbij heb ik de serie 2200 richting Vlissingen vergeleken met de speciale serie 28500 richting Den Haag Centraal. Dit betekent dat mijn berekeningen voor reizen vanaf Leiden Centraal zijn. De 6300 richting Haarlem zit dus niet in de berekeningen, maar wel richting Den Haag Centraal. Treinen van vorige week die geheel niet rijden zijn dus niet meegerekend:

20-03
Dubbeldeks IC: 88
Enkeldeks IC: 33
Sprinter: 61

27-03
Dubbeldeks IC: 30
Enkeldeks IC: 40
Sprinter: 66

Netto is er dus met 46 delen (van de rijdende treinseries) minder gereden. Een groot deel hiervan is ook nog VIRM, dus dat zijn delen met aardig wat capaciteit.
Ik heb er absoluut begrip voor dat treinen niet op tijd zullen vertrekken omdat het een bende is bij Leiden Centraal, maar de materieelinzet van vandaag is toch wel een enorme blunder te noemen.
@Robert B : Twitterberichten op dit forum doorplaatsen mag blijkbaar ook al niet meer. Ondertussen mag NS wel een grote chaos veroorzaken zonder ook maar aan iemand verantwoording af te leggen.

@Emma NS : Wat is dit nu weer voor nieuwe regeling. Deze problemen zijn door reizigers al weken van te voren voorspeld. Waarom doen jullie hier niets mee. Kunnen jullie een reactie hier plaatsen op de brief van Rover inzake de werkzaamheden op Leiden.


Waarom reageren jullie niet in de topics over Leiden. Graag een reactie op de brief van Rover.
Reputatie 7
Badge +3
Rover Haarlem pleit er voor een lange dubbeldekker te laten pendelen tussen Zandvoort en Amsterdam Centraal. Zo zal een verbinding met Amsterdam ontstaan die geen last heeft van vertragingen en verstoringen vanuit Leiden. Dit zou honderden forensen de mogelijkheid bieden ’s ochtends op een behoorlijke manier naar Amsterdam te reizen.
https://www.rover.nl/nieuws-rover-haarlem-e-o/item/roep-om-dubbeldekker-treinen

Vanmiddag vielen in de spits weer eens 2 IC's van Haarlem naar Amsterdam uit, en dus ook 2 weer terug naar Haarlem uitgevallen. Hoe krijg je alles tijdens de spits in sprinters? Vrijdagmiddag/avond vielen er al vanaf Den Haag naar Amsterdam 3 IC's achter elkaar uit.
Badge +3
@Robert B : Twitterberichten op dit forum doorplaatsen mag blijkbaar ook al niet meer. Ondertussen mag NS wel een grote chaos veroorzaken zonder ook maar aan iemand verantwoording af te leggen.
Bovenstande is een quote van je eigen quote van iets wat ik zei, dus niet mijn woorden 😄

Zal het andere topic (Rover) nog eens lezen, deze bedoelde je? https://community.ns.nl/dienstregeling-59/aangepaste-dienstregeling-leiden-56707
Hi Robert: Ja dat bedoelde ik.
Rover Haarlem pleit er voor een lange dubbeldekker te laten pendelen tussen Zandvoort en Amsterdam Centraal. Zo zal een verbinding met Amsterdam ontstaan die geen last heeft van vertragingen en verstoringen vanuit Leiden. Dit zou honderden forensen de mogelijkheid bieden ’s ochtends op een behoorlijke manier naar Amsterdam te reizen.https://www.rover.nl/nieuws-rover-haarlem-e-o/item/roep-om-dubbeldekker-treinen
Vanmiddag vielen in de spits weer eens 2 IC's van Haarlem naar Amsterdam uit, en dus ook 2 weer terug naar Haarlem uitgevallen. Hoe krijg je alles tijdens de spits in sprinters? Vrijdagmiddag/avond vielen er al vanaf Den Haag naar Amsterdam 3 IC's achter elkaar uit.

Alleen heb je dan wel een probleem met de beperkte perronlengte op Zandvoort, dus zo LANG kan die dubbeldekker dan niet zijn.

Rover Haarlem pleit er voor een lange dubbeldekker te laten pendelen tussen Zandvoort en Amsterdam Centraal. Zo zal een verbinding met Amsterdam ontstaan die geen last heeft van vertragingen en verstoringen vanuit Leiden. Dit zou honderden forensen de mogelijkheid bieden ’s ochtends op een behoorlijke manier naar Amsterdam te reizen.https://www.rover.nl/nieuws-rover-haarlem-e-o/item/roep-om-dubbeldekker-treinenVanmiddag vielen in de spits weer eens 2 IC's van Haarlem naar Amsterdam uit, en dus ook 2 weer terug naar Haarlem uitgevallen. Hoe krijg je alles tijdens de spits in sprinters? Vrijdagmiddag/avond vielen er al vanaf Den Haag naar Amsterdam 3 IC's achter elkaar uit.Alleen heb je dan wel een probleem met de beperkte perronlengte op Zandvoort, dus zo LANG kan die dubbeldekker dan niet zijn.



Hi Jeroen,

Alles is in ieder geval beter dan de huidige situatie. Jij reageert als NS-er wat ik hogelijk waardeer, wat mij opvalt is dat er bijzonder weinig NS-ers op dit forum aanwezig zijn. De hierboven genoemde directeur communicatie, Bart Hoboer, heb ik nog nergens zien reageren. Vanuit NS kant überhaupt zeer weinig reacties op de twee topics over de werkzaamheden op Leiden en omstreken.

Ik vind dat de reiziger echt in de steek wordt gelaten door NS
Reputatie 4
Alleen heb je dan wel een probleem met de beperkte perronlengte op Zandvoort, dus zo LANG kan die dubbeldekker dan niet zijn.
Spoor 1 te Zandvoort is 296 meter, dus daar kunnen 10 bakken VIRM staan. Valt wel lang te noemen. Een logische dienstregeling zou dan zijn: Asd V 04, Hlm spoor 6 19/20, Zvt 30/55, Hlm spoor 3 05/10, Asd A 25 (en andere half uur natuurlijk ook). Sprinter uit Leiden naar spoor 1, aankomst 06/36 en vertrek 24/54. Geeft een overstap van 4/5 minuten op de IC-pendel. Zijn er nog bezwaren? 😉

Edit: inclusief stop op Sloterdijk natuurlijk.
Reputatie 7
Badge +3
Spoor 2 op Zandvoort is wel korter (229 meter), maar VIRM8 (217 meter) of DDZ8 (202 meter) moet daar wel passen.
Maar wellicht is er nog een bezwaar qua beschikbare stellen.
Via diverse bronnen dingen lezend en samenvoegend kom ik zover dat er nu VIRM in de 3600 rijdt die er normaal niet rijdt om DDZ’s vrij te maken om de 700/1800 te verlengen (en die dan ook de extra IC rijden). Die VIRM in de 3600 komt dan denk ik uit de 2400. De 2100 wordt zoveel mogelijk verlengd van 10 bakken tot 2 x 6 bakken. Is er dan nog wel genoeg VIRM (of DDZ) over om extra te pendelen?
De 2200 is toch ook ingekort? Hoeveel vrije stellen levert dat op en wat is er dan nog “over”?


Zo’n extra dubbeldekker tussen tussen Zandvoort en Amsterdam Centraal zou wel wat drukte verlichten tussen Haarlem en Amsterdam, maar tussen Leiden en Haarlem heb je dan nog steeds de drukte.
Er rijdt nu in de spits een extra IC alleen tussen Den Haag en Leiden, die blijkbaar zover als Lisse keert. Had die misschien niet beter kunnen doorrijden naar Haarlem en Amsterdam? Lisse is al bijna halverwege naar Haarlem. Dit is dan een doorgaande trein naar Leiden en Den Haag. Met een extra dubbeldekker van en naar Zandvoort moeten de doorgaande reizigers nog overstappen of nemen dan toch de 2100.
Reputatie 4
Dat heb ik ook begrepen. Een blik op treinposities.nl/vertrekstaat/ leert dat er in de 3600 3x VIRM6 rondrijdt en 1x een 4+4. De inkorting van de 2200 serie levert 3x minstens een 6+(4 of 6) op, de inkorting van de 2400 5x minstens een 4+(4 of 6). Uit de 2200 en 2400 zijn dus 8 dubbele treinstellen over, terwijl er voor de 3600 maar 2,5 gebruikt worden. Voor een pendel Zandvoort - Amsterdam zouden er 3 dubbele stellen nodig zijn, dus dat gaat makkelijk.

Het punt over het doortrekken na Lisse had ik ook al gemaakt, maar er wordt sinds vorige week niet veel meer met suggesties vanuit de reiziger gedaan. Net zoals dat ik nog steeds graag hoor waarom mijn laatste voorstel niet kan.
Een andere suggestie die ik op Somda tegenkwam, is waarom de 2200 of 2400 niet over spoor 320 tussen HS en NOI rijdt, zodat reizigers een kwartier minder lang onderweg zijn.
Ik heb inmiddels het gevoel dat er voor de simpelste en minst kostbare oplossing is gekozen gedurende deze werkzaamheden, met weinig oog voor de reizigerservaring.
Volgens mij zijn er ook VIRM treinstellen verhuisd naar de IC 1600 serie vanaf Amsterdam naar Deventer en tevens rijden die dan ook op de IC 2600 Amsterdam - Lelystad waar deze trein deels op keert. Omdat de IC2600 nu is doorgetrokken naar Lelystad is daar ook extra materieel voor benodigd.

Spoor 320 kan niet gebruikt worden vanwege de machines welke ook gebruikt worden bij de werkzaamheden en de aanvoer van materialen, deze materialen liggen namelijk in het groen stuk waar de treinen vanaf Gvc naar Ledn langs rijden. Als zo'n stuk geluidswal geplaatst wordt staan de machines met hun kont nagenoeg op spoor 320.

Misschien meer iets van verkeerde keuzes gemaakt door een verkeerde inschatting van het geheel.
Reputatie 4
Ah inderdaad, in de 1500/2600 zitten ook nog 2 viertjes. Dan zijn er nog steeds 9 stellen over voor een pendeltrein Zantvoort - Amsterdam.

Wat betreft spoor 320, hebben we het nu over hetzelfde spoor? Ik bedoel het meest noordelijke spoor van het viaduct tussen Laa en Gv. De materialen voor de geluidswal liggen naar mijn weten in de Schipholboog tussen Laa en Gvm. Of bedoel je een ander stuk groen?

Toch jammer dat men dit verkeerd weet in te schatten. Ik probeerde ruim van tevoren al aan te geven dat de tijdelijke dienstregeling niet toereikend was.

Reageer