Werkzaamheden rond Leiden Centraal: 3 weken (teveel) overlast | NS Community
beantwoord

Werkzaamheden rond Leiden Centraal: 3 weken (teveel) overlast



Toon eerste bericht

225 reacties

Badge +3
Deze dan erbij (via Twitter):

Het is dat ik zo’n goed humeur heb, omdat mn cluppie gewonnen heeft. Ga ik niet zeiken over die NS bussen die weer de verkeerde route rijden (en 't is nu ook niet druk op de weg hier, dus onveilig is 't nu niet)

Die bussen horen inderdaad niet over de Leidseweg Noord te rijden. Veel te krap.

Bron: https://twitter.com/ZuilenV

Update: Onze weg is 't handigst, maar niet veilig. In 't weekend gaat 't wel, maar doordeweeks is 't geen doen met die bussen door de sluisjes hier.
De poortjes zijn tegenwoordig altijd dicht bij trein vervangend vervoer (werkzaamheden/calamiteiten), dit is sinds 1 januari 2019.

Dus tegenwoordig altijd uitchecken bij het station, als er voor de bus ingecheckt moet worden staat er een mobiele cico paal en bij het station waar je verder wil reizen met de trein weer inchecken.
Reputatie 7
Badge +3
Is misschien voor reizigers nog te begrijpen wanneer er vanaf 1 kant van het station geen treinen rijden maar naar de andere kant wel, maar wellicht minder goed te begrijpen wanneer er totaal geen treinen rijden omdat zwart rijden met de trein dan door die openstaande poortjes niet eens kan.

Nu was er vanmorgen blijkbaar deze situatie:

Reis Alphen naar Den Haag CS (of Haarlem of Schiphol):
Inchecken in Alphen bij de bus
Uitchecken in Leiden op het busplatform.
Inchecken bij ingang station, door de hal naar de pendelbus en aan de andere kant uitchecken.
Bij de pendelbus inchecken en naar het transferium...

En dan is maar 1 tijdelijke CiCo op het busplatform die dan volgens een reiziger om 17.09 uit was.

Op 06-04-2019 17:09 ben ik met de stop bus vanuit Alphen aan den Rijn naar leiden centraal. En ik kon bij leiden niet uit checken, want er was maar 1 paaltje en dat paaltje was uit
Reputatie 7
Badge +3
Voor alle treinreizigers van of naar Leiden Centraal heeft indebuurt.nl "de grote werkzaamheden rondom Leiden Centraal = chaos bingokaart." 🤣

Spelregels:
  • De bingokaart is geldig tot 14 april 2019
  • In de mail moet je elk vakje toelichten: wanneer was dit, hoe laat, omschrijf de situatie etc.
  • Het gaat om situaties die op Leiden Centraal hebben plaatsgevonden

Zelf reis ik niet tot Centraal maar ik heb toch al 3 vakjes vol.
Ik mis overigens nog een vakje "De trein ging niet." Die zou ik wel kunnen aankruizen.

Badge +3
Dat wordt nog leuk voor de klantenservice.

Ik zou het houden bij 'uitchecken in Leiden' en voor de rest zoek het maar uit NS met jullie bussen en zo. 😝

Inchecken bij ingang station, door de hal naar de pendelbus en aan de andere kant uitchecken.

Wie dat bedacht heeft.... Voor mijzelf altijd even rekenen of ingecheckt blijven met 'overstap/langeafstandskorting' of gratis een NS bus voordeliger is...

Ik spoor niemand aan tot zwartrijden (want in de meeste gevallen ben je duurder uit met een lange reis zelfs!) maar check dus vooral UIT voordat je in een bus stapt dus.

En al helemaal als die stopt in Leiden of zo, en je niet verder hoeft... want "Waar is dat UITcheckpaaltje op het station" en zo?

Je busreis naar Leiden is dus gratis, en volgens eerdere berichten vinden de NS dat verder ook prima! Maar check dus UIT zoveel als mogelijk!

En die vervangende bus? Och ja, die is van oNS dus maak je reis maar min of meer compleet, zoveel als mogelijk. Scheelt oNS weer werk al die lastige mensen met gemiste uitchecks en zo.. 😛

Ik spoor niemand aan tot zwartrijden (want in de meeste gevallen ben je duurder uit met een lange reis zelfs!) maar check dus vooral UIT voordat je in een bus stapt dus.


Een paar weken geleden had ik dat inderdaad ook moeten doen. Vervangend vervoer, bij de bus stond een CiCo paatje, dus keurig ingecheckt maar bij aankomst stond er geen CiCo paaltje. De poortjes bij het perron waren wel allemaal gesloten met als gevolg dat ik dus een gemiste checkout had. Gemist? Nou nee, er was gewoon geen mogelijkheid om uit te checken. Vanmiddag weer vervangend vervoer, maar ik check niet meer in.
Reputatie 7
Badge +3
Deze dan erbij (via Twitter):



Het is dat ik zo’n goed humeur heb, omdat mn cluppie gewonnen heeft. Ga ik niet zeiken over die NS bussen die weer de verkeerde route rijden (en 't is nu ook niet druk op de weg hier, dus onveilig is 't nu niet)
Die bussen horen inderdaad niet over de Leidseweg Noord te rijden. Veel te krap.

Bron: https://twitter.com/ZuilenV

Update: Onze weg is 't handigst, maar niet veilig. In 't weekend gaat 't wel, maar doordeweeks is 't geen doen met die bussen door de sluisjes hier.

Ik weet niet om welk gedeelte van de Leidseweg Noord het gaat, mogelijk Leidseweg Noord-Noord (tussen Intratuin en ter Wadding), maar ik zag zojuist een bus komend vanaf de Admiraal de Ruytersingel via de Trompweg (waar de NS halte is) de Hoflandbrug overgaan naar de Vijf Meilaan.
Hoe die verder vanaf station Voorschoten kwam of weer terug gaat weet ik niet. Ik wilde alleen maar naar de Intratuin 🏵️🌼🌹

Deze route dus.

Reputatie 7
Badge +3
Je busreis naar Leiden is dus gratis, en volgens eerdere berichten vinden de NS dat verder ook prima! Maar check dus UIT zoveel als mogelijk!

Die van De Vink naar in ieder geval Den Haag denk ik ook. Terug fietsend naar huis stond er net een bus richting Den Haag bij de halte. Een man wilde nog snel inchecken en ik zag hem zijn OV-chipkaart wel 3 of 4 keer voor het paaltje houden, ook nog het schermpje van heel dicht bekijkend met zijn hand erboven vanwege de zon inval en hij gebaarde dat het niet ging.
Ik heb daarna zelf even gekeken bij het paaltje maar schermpje stond op zwart. wel heel lastig te zien vanwege de felle zin die er pal op scheen.
Reputatie 6
Waar ik benieuwd naar ben is of we morgenochtend kunnen reizen 🙂
Reputatie 7
Badge +3
Ja, dat zou ik ook wel willen weten.
Niet dat ik morgenochtend wakker word zo tussen 5 en 6 en net zoals vanochtend en gisterochtend een heerlijke stilte hoor omdat er geen treinen rijden (woon dicht langs het spoor bij De Vink). Dan is het niet meer zo heerlijk 😁
Reputatie 6
Ja, dat zou ik ook wel willen weten.
Niet dat ik morgenochtend wakker word zo tussen 5 en 6 en net zoals vanochtend en gisterochtend een heerlijke stilte hoor omdat er geen treinen rijden (woon dicht langs het spoor bij De Vink). Dan is het niet meer zo heerlijk 😁


Of dat de app zegt om 6.15 dat alles rijdt en zodra je op het station staat, je trein niet meer rijdt... Heb helaas geen spoor om de hoek waar ik even kan luisteren of ze rijden haha.
Reputatie 7
Badge +3
Wat later dan gepland want inderdaad:
Van en naar Leiden Centraal rijden er geen treinen door uitloop van werkzaamheden.
Dit duurt tot ongeveer 06:00 uur.

En daardoor 1e sprinter uitgevallen en 2e met +14 maar zojuist om 5.50 de eerste SNG gehoord op De Vink en de IC kwam kort erna langs. Er vallen wel enkele vroege treintjes uit maar de rest rijdt (voorlopig) wel.
Reputatie 6

Ja, dat zou ik ook wel willen weten.
Niet dat ik morgenochtend wakker word zo tussen 5 en 6 en net zoals vanochtend en gisterochtend een heerlijke stilte hoor omdat er geen treinen rijden (woon dicht langs het spoor bij De Vink). Dan is het niet meer zo heerlijk 😁
Of dat de app zegt om 6.15 dat alles rijdt en zodra je op het station staat, je trein niet meer rijdt... Heb helaas geen spoor om de hoek waar ik even kan luisteren of ze rijden haha.


De voorspelling komt bijna uit! Ik keek om 6.45 en alles reed normaal. Ik ben om 7.08 op station voor de trein om 7.16. Alles rijdt normaal. Om 7.15 nog geen trein en ineens +5. Maar het rijdt wel. De sprinters hebben grotere opstart problemen.
Reputatie 6
Ik wilde een linkje plaatsen naar een Tweet, maar dat schijnt niet te mogen toch?

Afijn, vanmorgen reed de trein van 6.14 naar Amsterdam CS tot Haarlem ivm een boom op het spoor. Dus in hoeverre de vertragingen te danken zijn aan uitgelopen werkzaamheden vraag ik me dan af.
Reputatie 7
Badge +3
De eerste trein vanuit Den Haag vertrek 5.12 was de sprinter via Schiphol naar Amsterdam en die reed dus niet, de volgende sprinter via Haarlem naar Leiden vertrok wel maar kreeg +15 bij Mariahoeve en heeft met die vertraging Amsterdam bereikt. IC's Leeuwarden en Groningen reden wel maar richting Alphen / Utrecht viel ook wat uit met melding "uitloop van werkzaamheden". Die boom zal dan denk ik alleen voor wat extra uitval en vertraging hebben gezorgd.

Edit,
nu schijnt het geen boom op het spoor te zijn geweest maar een defecte overweg, iets met de overwegboom. Dus een boom zonder takken 😂

Wel had mijn 6327 flinke vertraging, die werd gereden door dezelfde stellen als degene die naar Haarlem/Amsterdam +14 had. Maar omdat ik toch al vroeger wakker was, was ik op tijd voor die van een kwartier eerder, die overigens ook +5 had omdat de IC ervoor +7 had. Collega op werk verbaasd dat ik vandaag gewoon mijn normale tijd binnen was en niet later zoals de afgelopen 2 weken.
Reputatie 4
Ik werd zojuist getrakteerd op een retourtje NOI - Den Haag Centraal, aangezien de machinist van de 1856 niet zat op te letten. 😕 Schijnt met deze werkzaamheden al meerdere keren te zijn voorgevallen.
Reputatie 7
Badge +3
Dan had je tenminste nog een trein die wel reed.

Want we noteren in de middag/avond even een fijne wisselstoring (gevolg van de weekend werkzaaamheden??)
.
Niet reden in ieder geval de IC's Den Haag - Haarlem 2154, 2156, 2158 en de andere kant de 2169, 2171
Sprinters Den Haag - Amsterdam 4667 4669. 4671, 4673, 4675 niet verder dan Leiden, zelfde geldt voor de 6356. De andere kant op een zelfde verhaal.
Waarschijnlijk zal er nog wel meer volgen.

Ik was rond 17.15 op Den Haag C en stapt in de 6352, die toen al nagenoeg zitvol was. Om 17.16 zou IC 2154 vertrekken, maar op dat mometn spuugde de trein grote aantallen mensen uit die allemaal richting sprinter kwam (crossplatform, IC stond stond op 9, sprinter op 😎 en binnen de kortste keren was het tot het nokkie vol. Met de aantallen mensen die nog op het perron achter bleven kon je nog een sprinter tot aan de gangpaden en balkons vullen, Op Laan van NOI en Mariahoeve bleef volgens mij ook iedereen achter.


Edit:
ProRail meldt:
#Leiden > De treindienst heeft hinder ondervonden van rookontwikkeling bij een wissel > Inmiddels is het probleem verholpen en wordt de treindienst weer opgestart.
18:21 - 8 apr. 2019

Eh, dat roken zouden we toch alleen bij de rookzone doen? 🤣

Reputatie 6
Ik wilde de trein om 17.41 vanaf Heemstede-Aerdenout. Die reed niet. Dat werd de sprinter van 17.57. Die uiteindelijk met +20 aankwam op den haag cs.

Vanmorgen had mijn trein ook ineens +15 en reed hij niet verder dan Haarlem. Mensen naar Amsterdam hadden pech.
De wisselstoring in Leiden maakt het weer leuk vandaag. De 2154 werd opgeheven, dus kon ik samen met heeeeeel veel anderen in de Sprintercity 6352. Dus Momo, wellicht heb je mij nog het perron zien overscharrelen.

Overigens kwam ik vandaag letterlijk het afscheidlint op spoor 8 / 9 op Den Haag Centraal tegen. Daar loopt heel mooi de geleidelijn onderdoor. Ironisch gezien begon vandaag de Houd de lijn vrij-campagne.
Reputatie 7
Badge +3
Nee, ik heb je niet gezien. Maar het was ook zo ontzettend druk. Valt dan nog mee dat je in die 6352 paste, want er bleven echt veel mensen achter.

Dat afzetlint verplaatsen ze ook nog wel eens, de ene keer zie ik het echt in het midden van de pilaar, zodat er precies evenveel poortjes zijn voor inchecken als voor uitchecken, maar een andere keer schuiven ze het iets op richting spoor 8 zodat er maar 2 poortjes zijn om in te checken. Wellicht doen ze dit laatste als er op één van die 2 sporen een IC leegloopt omdat er dan in korte tijd heel veel mensen eruit moeten.
Toen ik vanmiddag het perron op kwam wilden enkele mensen die het perron af wilden wellicht per ongeluk aan de incheck kant eruit waarop de medewerkers schreeuwden dat ze aan de andere kant van het lint moesten zijn.
Reputatie 4
Vandaag mogen we genieten van een defecte bovenleiding bij Diemen Zuid, waardoor de 700/1800 niet rijdt. Ook vielen er diverse andere treinen rond Leiden uit, waardoor er tussen kwart voor en kwart over acht 0 (!) ipv 7 treinen richting het noorden zijn vertrokken. Dit zorgde voor het nodige veevervoer in de eerstvolgende sprinter richting Haarlem en in de sprinters die richting Den Haag gingen.

Vraag: waarom kon de 700/1800 niet aan de 3100 geknoopt worden, zodat er tenminste nog 1 IC rijdt naar Schiphol? Er rijden dan een paar composities DDZ in de 3000 en 3100, lijkt me geen werelds probleem.
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb ook mogen genieten van het veevervoer. Mijn sprinter 6327 ging gewoon, maar omdat de 4610 van een kwartier ervoor niet ging en ook de 700/1800 niet was het bij De Vink zo vol dat we er eigenlijk niet meer in pasten, maar met wat proppen is het toch gelukt. En dan nog een beetje inschikken bij Voorschoten.
Reputatie 7
Badge +3
Vandaag mogen we genieten van een defecte bovenleiding bij Diemen Zuid, waardoor de 700/1800 niet rijdt. Ook vielen er diverse andere treinen rond Leiden uit, waardoor er tussen kwart voor en kwart over acht 0 (!) ipv 7 treinen richting het noorden zijn vertrokken. Dit zorgde voor het nodige veevervoer in de eerstvolgende sprinter richting Haarlem en in de sprinters die richting Den Haag gingen.

Levert dus zoiets op.
(foto geleend van Twitter).

Past toch makkelijk in de sprinter ...🤣

Reputatie 4
(voor zolang je geleende foto er nog staat 😉 ) Ziet er herkenbaar uit, ik had de 6314 richting Haarlem waar het er ongeveer net zo aan toe ging. Reizigers vanaf alle volgende stations konden niet meer mee. Valt wel te verwachten als er maar 1 IC en 2 sprinters rijden. De "verwachting" is "in elk geval" tot 17.00 uur.
Reputatie 7
Badge +3
Er reden ook meerdere 2100's maar tot Haarlem, vervallen Haarlem - Amsterdam. Zal wel vanwege te grote vertraging zijn. De 2116 had zelfs +55 op Haarlem.

Joepie, tot 17.00. Ik verheug me nu al op vanmiddag.

Reageer