Werkzaamheden rond Leiden Centraal: 3 weken (teveel) overlast | NS Community
beantwoord

Werkzaamheden rond Leiden Centraal: 3 weken (teveel) overlast


Reputatie 4
Van maandag 25 maart tot zondag 14 april zijn er 3 weken werkzaamheden aan het spoor rond Leiden Centraal. In dit topic (https://community.ns.nl/werkzaamheden-en-evenementen-54/werkzaamheden-23-2-27-2-impact-op-traject-den-haag-centraal-leiden-centraal-55737) heb ik reeds verzocht wat deze werkzaamheden betekenen voor de dienstregeling. Hierop heb ik nog geen reactie gekregen, maar inmiddels is wel duidelijk dat zowel de 2200 als 2400 ten noorden van Den Haag HS geslachtofferd gaan worden, evenals de sprinter richting Hoorn. De reizigers vanuit Den Haag HS richting Leiden Centraal kunnen dus 3 weken een half uur per dag extra reistijd uittrekken.
Nu is extra reistijd natuurlijk vaak onvermijdelijk in geval van werkzaamheden, maar naar mijn idee wordt er wederom te gretig gesneden in het treinenaanbod. Aangemoedigd door @Jouke NS ben ik dus weer gaan puzzelen met de beschikbare infra die weken. Uit de reisplanner maak ik op dat er 1 van de 2 eilandperrons beschikbaar is. Dit betekent onder andere dat er tot aan Den Haag Mariahoeve maar 2 sporen berijdbaar zijn.
Uitkomst van de puzzel is dat zowel de 2200 als 700/1800 serie kunnen rijden, weliswaar zonder cross-platform overstap. De sprinter richting Haarlem rijdt een kwartier later, zodat de 2100 tussen Haarlem en Amsterdam Centraal wordt vervangen. De 4600 halteert kort te Leiden Centraal, wat weer gunstig is voor de spoorbezetting. De uitwerking staat onderaan.
Voordelen:
  • Geen extra reistijd tot maar liefst 5 minuten tussen Den Haag Centraal en Leiden Centraal
  • 2x/uur rechtstreekse verbinding Den Haag HS - Leiden Centraal (- Haarlem - Amsterdam Centraal)
  • 4x/uur (ipv 2x/uur) IC Leiden Centraal - Schiphol Airport (- Lelystad Centrum)
  • Ruimte voor goederen
Uiteraard heb ik geen weet van eventuele verborgen redenen waardoor mijn voorstel niet zou kunnen, maar zolang die er niet zijn of worden genoemd (net zoals vorige maand), worden er naar mijn idee zonder goede reden reizigers benadeeld. Nu weet ik wel dat het alweer te laat is om dit überhaupt te overwegen, maar ik wil hiermee aangeven dat er wederom minder uitval mogelijk lijkt dan gepland.
Omdat er naar mijn mening dus meer dan noodzakelijk overlast wordt veroorzaakt, vraag ik mij af waar er beschreven staat hoeveel hinder abonnementhouders per jaar mogen ervaren door werkzaamheden en vooral hoe dit zo beperkt mogelijk wordt gehouden.
icon

Beste antwoord door Jouke NS 14 March 2019, 20:26

Bekijk origineel

225 reacties

Reputatie 6
Wat mij niet geheel duidelijk is is of in jouw plaatje de 2100 wel rijdt tussen Den Haag CS en Haarlem. Het lijkt van niet als ik je plaatje bekijk en de toelichting erbij.
Reputatie 7
Badge +3
En hou er ook rekening mee dat de 2200 en 2400 richting Rotterdam beginnen in Den Haag Centraal en dat dan de sporen 1, 2,3 en 4 gebruikt worden voor alles richting Rotterdam. De treinen richting Utrecht gaan dan vanaf 5, 6 en 7. Waardoor er voor alles richting Leiden alleen spoor 8, 9 en 10 overblijven, dus 1 spoor minder dan normaal terwijl er tijdens de spitsuren wel een extra IC Leiden – Den Haag Centraal gaat rijden. Spoor 7 is dan dus niet beschikbaar voor treinen richting Leiden.

En van wat ik elders heb gelezen wordt tussen Mariahoeve en Laan van NOI gewerkt, plaatsen van geluidschermen.
Erg fijn dat je met ons meedenkt. Ik heb Jouke op de hoogte gesteld. Hij zal donderdag hier een reactie geven!
Volgens mij ligt het stuk tussen Den Haag HS en Laan van NOI er ook uit en ik maak uit jouw lijstje op dat jij er treinen laat rijden.

Daarnaast is halteren op Leiden voor de 4600 niet in 1 minuut te doen, trein is daarvoor vaak veel te druk en er zijn altijd veel in- en uitstappers in deze trein op Leiden. En doe je de overstappers naar deze trein op Leiden dan niet te kort door deze eerder te laten vertrekken? Ook andere treinen zie ik dat je daar 2 minuten voor uittrekt en dat gaat in de spits ook zeker niet lukken.

Ik denk dat het voor de planners altijd een lastige puzzel is en blijft omdat ze met meer facetten te maken hebben dan alleen het traject waar de werkzaamheden plaats vinden. Op de rest van de trajecten willen ze zo min mogelijk verschuivingen veroorzaken omdat je anders daar weer met conflicten van rijwegen komt te zitten.

Daarnaast ben je erg afhankelijk van welke sporen er beschikbaar zijn gedurende de werkzaamheden, waarschijnlijk zijn er geen uitwijkmogelijkheden bij vertragingen en dan kun je het ook niet al te vol en krap achter elkaar plannen.
Reputatie 4
Allereerst, bedankt voor alle snelle feedback! Laat ik hierop stuk voor stuk een toelichting geven.

@Lies87 de 2100 rijdt inderdaad niet, de 700/1800, 2200 en (7)2400 daarentegen wel. Netto dus meer treinen. Reizen tussen Den Haag Centraal en Haarlem gaat dan met overstap op Leiden Centraal, 1-2 minuten sneller.

@Momo omdat ik alleen de 2400 naar Den Haag Centraal stuur, past dit op sporen 1-3. Dus 4 sporen beschikbaar richting Leiden. Verder, als ik Somda mag geloven worden de geluidsschermen 22-24 maart geplaatst: https://www.somda.nl/forum/22578/Werkzaamheden+maart+2019/.

@Erryt NS bedankt voor het doorgeven!

@Jeroen kun je aangeven waar er wordt vermeld dat er tussen HS en NOI wordt gewerkt? Dat zou een goede verklaring zijn waarom er daar niks rijdt. Vorige werkzaamheden werd dit ook genoemd als reden, maar dat viel nergens uit op te maken.

De 72400 en 4600 kunnen bij nader inzien allebei 1 minuut eerder uit Den Haag Centraal vertrekken, dat geeft beide 2 minuten haltering. De rijtijd van de 4600 richting Den Haag Centraal wordt dan 17 minuten (gelijk aan de 5700 in 2016). Met 2 minuten haltering te Leiden is dit nog steeds 1 minuut meer rijtijd dan 3 jaar geleden, lijkt me wel genoeg speling. De 6300 kan ook nog 1 minuut later uit Leiden weg, zodat alle treinen minimaal 2 minuten halteren.
Qua overstappers, de sprinterseries zijn een kwartier omgeklapt: de 6300 biedt nu overstap op de IC richting Lelystad, de 4600 op de IC richting Groningen/Leeuwarden en de IC richting Haarlem.

Ik denk dat dit voorstel minder verschuivingen teweeg brengt dan wat er nu in de planner staat (Den Haag Centraal sporen 1-7, rijtijden Den Haag - Leiden).
Wat betreft je laatste punt, de uitwijkmogelijkheden zullen zeker afnemen als er meer gepland staat. Echter, 10 treinen per uur verdeeld over 2 perronfasen komt niet eens in de buurt van wat Schiphol verwerkt (26 treinen over 3 sporen).
Ik heb een reis gepland in de reisplanner en daar kwam dit uit naar voren 🙂 Ik kon het nml. ook niet zo snel ergens terug zien maar ik vermoedde het omdat je anders gewoon doorgaande treinen had gehad.

En hou je ook rekening met de andere treinen welke via de kant van Zoetermeer, ook die hebben perrons nodig :)

Om echt te weten of dit haalbaar zou zijn zou er echt iemand van desbetreffende afdeling naar moeten kijken die kunnen echt alles zien en dus eventuele knelpunten ook constateren.
Reputatie 4
Als ik een reis plan tussen HS en Leiden Centraal, krijg ik alleen de melding dat er werkzaamheden van/naar/via Leiden Centraal zijn. Dat is nog geen verklaring waarom het spoor tussen HS en NOI niet wordt gebruikt.
Ik begrijp niet helemaal wat Zoetermeer met dit verhaal van doen heeft, maar als je doelt op de spooropstelling van Den Haag Centraal: daarin verandert juist minder, sporen 4-6 blijven beschikbaar voor de richting Utrecht.
Ik ben inderdaad benieuwd naar een blik van de betreffende afdeling, ook al is het te kort dag om dit te overwegen 🙂.
Reputatie 4
En nog even een update van de tabel. Er waren nog wat conflicten tussen Gv en Gvc, en de opvolgtijd tussen 72400 en 4600 moest 1 minuut ruimer. Rijtijd 4600 is gelijk aan de 5700 3 jaar geleden.

Laa - Gv ligt er inderdaad uit. ProRail voert op dit traject meerdere werkzaamheden uit, zoals het plaatsen van geluidsschermen. Ook wordt er volgens mij wat met de bovenleiding en seinkabels gedaan. De 2200 rijdt daarom naar Gvc.
Reputatie 6


De posters hangen er weer 🙂
Reputatie 4
@Treinspotter123 bedankt voor je bevestiging van @Jeroen. Het wordt nergens expliciet vermeld, tenzij men dit onder de regio Leiden vindt vallen (van/naar/via Leiden Centraal). Heb je ook de kennis of dit alleen de eerste week is, of ook 3 weken gaat duren?

Omdat Den Haag HS - Laan v NOI kennelijk niet beschikbaar is, heb ik hieronder een verbetervoorstel gedaan waarin alle treinen via Den Haag Centraal gaan. Spoor 4 wordt gedeeld tussen de 1100 en de 2000 serie.
De wijzigingen ten opzichte van wat er nu in de reisplanner staat:
  • de hele dag 6x/uur IC Den Haag Centraal - Leiden Centraal (ipv 4x/uur in het dal)
  • 4x/uur IC Leiden Centraal - Schiphol Airport (- Lelystad Centrum) (ipv 2x/uur)
  • geen reistijdverlenging tot maar liefst 5 minuten tussen Den Haag Centraal en Leiden Centraal
@Erryt NS kun je dit ook doorzetten naar @Jouke NS ?

Ik lees gelukkig mee, Sycorax, maar heb nu helaas geen tijd om dit op te pakken. Ik ga er donderdag uitgebreid naar kijken en zaken oppakken.
Reputatie 7
Badge +3
@Treinspotter123 bedankt voor je bevestiging van @Jeroen. Het wordt nergens expliciet vermeld, tenzij men dit onder de regio Leiden vindt vallen (van/naar/via Leiden Centraal).
Het is wel vaker zo dat diverse werkzaamheden niet expliciet vermeld worden. Er wordt nu denk ik ook niet voor niets gezegd van/naar/via Leiden. Laan van NOI - Den Haag HS valt daar dan, ruim genomen, ook onder.
Werkzaamheden worden vaak gecombineerd zonder dat de hele waslijst specifiek vermeld wordt.

Ik weet dat bv bij de werkzaamheden zo’n 4 jaar geleden om het nieuwe station Delft aan te sluiten er ook gewerkt werd tussen Laan van NOI - Den Haag HS. Spoor 5/6 werd op Laan toen niet gebruikt en 1 IC serie reed toen op iets andere tijden via spoor 3/4 naar/van HS (ik kon toen op 3 zo van de sprinter op de IC overstappen). Was toen volgens mij ook de enige trein op HS omdat alles vanaf Centraal richting Rotterdam niet reed.
En bij andere werkzaamheden, ik dacht ergens zomer 2017 toen omschreven als werkzaamheden tussen Den Haag en Rotterdam werd er op diverse plekken gewerkt. En mischien bij diezelfde of andere werkzaamheden dat weet ik niet meer precies reden er minder treinen tussen Leiden en Den Haag (o.a sprinter 6300 opgeheven) en werd er ook gewerkt aan één van de eilandperrons van De Vink wat nergens vermeld werd.
Reputatie 4
Gisteren heb ik een brief ontvangen van Prorail met een overzicht van werkzaamheden aan het spoor rond Laan van NOI. Hierin wordt aangegeven dat er tussen 25 maart en 2 april geluidsschermen worden geplaatst. Betekent dit dat er vanaf 3 april weer treinen kunnen rijden tussen Leiden en HS?

Overigens vind ik het kwalijk dat de melding van werkzaamheden uit de reisplanner is verdwenen. Eerder deze week stond er bij een geplande reis nog dat er werkzaamheden van/naar/via Leiden Centraal zijn. Dat biedt toch wat duidelijkheid, zeker voor de onervaren reiziger.
Reputatie 7
Badge +3
Voor de week vanaf 1 april is de reisplanner nog niet aangepast, maar de melding van werkzaamheden is inderdaad wel opeens verdwenen. Dat zou niet moeten.

Wat betreft de geluidsschermen, afgelopen week maar ook deze week waren ze volgens mij al bezig waarschijnlijk met voorbereidende werkzaamheden. Ik zag al wat mannetjes in oranje jassen bezig met graafmachientjes en langs het spoor was een lage houten afscheiding geplaatst.
Zoals beloofd heb ik je opmerkingen wederom uitgezet bij de collega's, Sycorax. Helaas heb ik tot op heden nog geen reactie gekregen op je adviezen en kan dus ook niet aangeven of we er iets mee kunnen doen. Ik wil je wel wederom bedanken voor al het uitzoekwerk wat je hebt gedaan. Ik ben zelf soms nog zoekende in de reisplanner hoe ik dit uit kan zoeken en wat er soms beter kan en ben dan ook blij dat jij dit tot nu toe voor me hebt gedaan.
Reputatie 6
Stel dat de wijzigingen wel mee zouden kunnen worden genomen, mag er wel een poster op den haag cs dat de rechtstreekse trein den haag - Haarlem op een ander tijdstip rijdt (het is niet een afwijking van enkele minuten).

O nee wacht. Je moet natuurlijk elke dag de reisplanner bekijken 😉
Reputatie 4
Ik had nog geen rekening gehouden dat er tijdens deze werkzaamheden wat sporen rond Leiden Centraal verdwijnen. Dat maakt bepaalde gelijktijdigheden onmogelijk (aankomst uit de richting Schiphol en vertrek in de richting Haarlem/Schiphol). Daarom wederom een update met enkele kleine uitbuigingen. In cursief grijs de symmetrietijden in de andere richting (werkelijke tijd is 60 - aangegeven tijd). Daarbij lukte het ook nog om de 2100 serie in te plannen tussen Leiden en Amsterdam, dus de 6300 rijdt tot Haarlem ☺️.

@Jouke NS met de kennis van de vorige werkzaamheden verwacht ik eerlijk gezegd niet dat er iets gaat veranderen, maar ik wil alleen aangeven dat er meer met de beschikbare infra gedaan kan worden.
Kun je trouwens doorgeven dat de meldingen over werkzaamheden uit de reisplanner verdwenen zijn, zoals ik eerder al aangaf?

@Lies87 dat is wel een minpunt inderdaad. Met de update die ik nu gedaan heb, is 4x/uur een IC verbinding Den Haag - Haarlem mogelijk: 2x rechtstreeks en 2x een overstap op Leiden, precies andersom dan normaal. De vraag is of dat nadeliger is dan wat er in de reisplanner staat: 2x/uur een rechtstreekse verbinding.

Reputatie 6
Ik had nog geen rekening gehouden dat er tijdens deze werkzaamheden wat sporen rond Leiden Centraal verdwijnen. Dat maakt bepaalde gelijktijdigheden onmogelijk (aankomst uit de richting Schiphol en vertrek in de richting Haarlem/Schiphol). Daarom wederom een update met enkele kleine uitbuigingen. In cursief grijs de symmetrietijden in de andere richting (werkelijke tijd is 60 - aangegeven tijd). Daarbij lukte het ook nog om de 2100 serie in te plannen tussen Leiden en Amsterdam, dus de 6300 rijdt tot Haarlem ☺️.

@Jouke NS met de kennis van de vorige werkzaamheden verwacht ik eerlijk gezegd niet dat er iets gaat veranderen, maar ik wil alleen aangeven dat er meer met de beschikbare infra gedaan kan worden.
Kun je trouwens doorgeven dat de meldingen over werkzaamheden uit de reisplanner verdwenen zijn, zoals ik eerder al aangaf?

@Lies87 dat is wel een minpunt inderdaad. Met de update die ik nu gedaan heb, is 4x/uur een IC verbinding Den Haag - Haarlem mogelijk: 2x rechtstreeks en 2x een overstap op Leiden, precies andersom dan normaal. De vraag is of dat nadeliger is dan wat er in de reisplanner staat: 2x/uur een rechtstreekse verbinding.



Het gaat mij meer om goede communicatie over eventuele wijzigingen als de trein minder rijdt en op een ander tijdstip. Veel mensen rekenen op de rechtstreekse trein en gaan uit van dat tijdstip. Als die dan ineens kwartier later gaat dan is dat zuur. Heb je op hetzelfde moment een alternatief met overstap dan is het minder zuur (zoals nu in jouw aangepaste versie :))
Lieve NS,
Willen jullie alsjeblieft Sycorax in dienst nemen en daar een flinke beloning tegenover stellen?
Of anders op zijn minst heel tijdig alle wijzigingen inclusief benodigde details communiceren en Sycorax serieus mee laten denken, in plaats van ‘thanks voor je idee, maar helaas pindakaas’?
Het traject Rotterdam-Leiden is redelijk vaak de sjaak en ik word er wel een beetje treurig van als er goede ideeën worden geopperd maar daar eigenlijk nooit iets mee wordt gedaan, want ‘tja, nu te laat’...
Liefs, een teleurgestelde NS-grootgebruiker
Helaas kan ik Sycorax zelf niet aannemen, dit gaat namelijk via https://werkenbijns.nl/. Maar ik begrijp wat je wilt zeggen hoor.

Mijn collega Jouke NS heeft het uitgezet, maar nog geen reactie ontvangen. Ik ga hem vragen of hij een update wil geven zodra hij een reactie heeft.
Reputatie 6
Helaas kan ik Sycorax zelf niet aannemen, dit gaat namelijk via https://werkenbijns.nl/. Maar ik begrijp wat je wilt zeggen hoor.

Mijn collega Jouke NS heeft het uitgezet, maar nog geen reactie ontvangen. Ik ga hem vragen of hij een update wil geven zodra hij een reactie heeft.


De werkzaamheden zijn pas over zes dagen...
Reputatie 4
Toegegeven, deze puzzel is wat lastiger dan in eerste instantie aangenomen. Men heeft namelijk afgelopen weekend een stuk spoor verwijderd waardoor er een hoop gelijktijdigheden niet mogelijk zijn (had dit niet aan het einde van de 3 weken gekund?). Zo ook de aankomst van de 724 uit Schiphol minder dan 5 minuten (= minimum) na vertrek van de 63 naar Haarlem. Maar het is toch weer gelukt! Gevolg is wel dat een aantal ritten iets langer duren, maar ook dat is vergelijkbaar met de reisplanner. Voordelen blijven de hele dag 6 IC's Den Haag - Leiden, en ten noorden van Leiden alleen uitval van de sprinter naar Hoorn.

Ik heb je voorstellen tot nu toe steeds doorgegeven, Sycorax. Aangezien de werkzaamheden komend weekend ingaan, en ik nog geen positieve reactie heb ontvangen, vrees ik dat al je werk helaas voor niets is. De werkzaamheden beperken zich gelukkig tot de avonduren en 1 weekend, voor zover ik weet. Ik hoop dat de overlast dan ook voor jou mee zal vallen. Voor de toekomst probeer ik het eerder duidelijk te hebben wanneer er werkzaamheden zijn zodat jij hier ook op kunt anticiperen en met ons mee kunt denken. Heb je overigens een carrière bij NS al eens overwogen. Ik heb zo'n vermoeden dat je er prima bij zou passen, 😉.
Reputatie 4
@Jouke NS Ach, met de ervaring van de vorige keer had ik daar toch al niet op gerekend. Ik hoop toch wel te hebben bereikt dat men inziet dat er meer mogelijk is, en dat de plannen eerder worden gecommuniceerd. Dus helemaal voor niets is het ook weer niet. En misschien moet ik maar eens nadenken over een carrière switch... 🙂
Wat betreft de overlast: die is er de hele dag en 3 weken lang, dus het valt voor heel veel reizigers niet mee hoor. Om die reden ben ik er ook over begonnen.
En kun je nog aangeven waarom de melding van deze werkzaamheden uit de reisplanner is verdwenen?

Reageer