Van maandag 25 maart tot zondag 14 april zijn er 3 weken werkzaamheden aan het spoor rond Leiden Centraal. In dit topic (https://community.ns.nl/werkzaamheden-en-evenementen-54/werkzaamheden-23-2-27-2-impact-op-traject-den-haag-centraal-leiden-centraal-55737) heb ik reeds verzocht wat deze werkzaamheden betekenen voor de dienstregeling. Hierop heb ik nog geen reactie gekregen, maar inmiddels is wel duidelijk dat zowel de 2200 als 2400 ten noorden van Den Haag HS geslachtofferd gaan worden, evenals de sprinter richting Hoorn. De reizigers vanuit Den Haag HS richting Leiden Centraal kunnen dus 3 weken een half uur per dag extra reistijd uittrekken.
Nu is extra reistijd natuurlijk vaak onvermijdelijk in geval van werkzaamheden, maar naar mijn idee wordt er wederom te gretig gesneden in het treinenaanbod. Aangemoedigd door @Jouke NS ben ik dus weer gaan puzzelen met de beschikbare infra die weken. Uit de reisplanner maak ik op dat er 1 van de 2 eilandperrons beschikbaar is. Dit betekent onder andere dat er tot aan Den Haag Mariahoeve maar 2 sporen berijdbaar zijn.
Uitkomst van de puzzel is dat zowel de 2200 als 700/1800 serie kunnen rijden, weliswaar zonder cross-platform overstap. De sprinter richting Haarlem rijdt een kwartier later, zodat de 2100 tussen Haarlem en Amsterdam Centraal wordt vervangen. De 4600 halteert kort te Leiden Centraal, wat weer gunstig is voor de spoorbezetting. De uitwerking staat onderaan.
Voordelen:
Geen extra reistijd tot maar liefst 5 minuten tussen Den Haag Centraal en Leiden Centraal
Uiteraard heb ik geen weet van eventuele verborgen redenen waardoor mijn voorstel niet zou kunnen, maar zolang die er niet zijn of worden genoemd (net zoals vorige maand), worden er naar mijn idee zonder goede reden reizigers benadeeld. Nu weet ik wel dat het alweer te laat is om dit überhaupt te overwegen, maar ik wil hiermee aangeven dat er wederom minder uitval mogelijk lijkt dan gepland.
Omdat er naar mijn mening dus meer dan noodzakelijk overlast wordt veroorzaakt, vraag ik mij af waar er beschreven staat hoeveel hinder abonnementhouders per jaar mogen ervaren door werkzaamheden en vooral hoe dit zo beperkt mogelijk wordt gehouden.
Beste antwoord door Jouke NS
Zoals beloofd heb ik je opmerkingen wederom uitgezet bij de collega's, Sycorax. Helaas heb ik tot op heden nog geen reactie gekregen op je adviezen en kan dus ook niet aangeven of we er iets mee kunnen doen. Ik wil je wel wederom bedanken voor al het uitzoekwerk wat je hebt gedaan. Ik ben zelf soms nog zoekende in de reisplanner hoe ik dit uit kan zoeken en wat er soms beter kan en ben dan ook blij dat jij dit tot nu toe voor me hebt gedaan.
Ja, gelukkig zijn die werkzaamheden voorbij.
Mijn 6327 sprinter was alsnog vervallen maar dat zal denk een gevalletje defecte nieuwe SNG geweest zijn. Maar ik zag het nog op tijd om een kwartier eerder een sprinter te pakken.
Mijn koffie (of thee) mag NS houden. Bij vorige werkzaamheden werd er al van tevoren een mail gestuurd om de werkzaamheden aan te kondingen waarbij een bon voor gratis koffie of thee zat (die ik ook al niet gehaald heb). Maar nu werd dat niet eens ervoor gestuurd.
Verder biedt de NS van maandag tot en met vrijdag als tegemoetkoming koffie aan de reizigers aan. Dat gebeurt in de ochtend- en de avondspits op de stations Den Haag CS, Den Haag HS, Amsterdam Zuid, Amsterdam Sloterdijk, Haarlem en Leiden.
Kun je misschien vanmiddag of morgen koffie halen.
A
Anonymous
15 april 2019
Yup, wat een opluchting vanochtend! Mijn 2129 werd op Den Haag Centraal wel ineens binnengenomen op spoor 8…
Volgens mij zou het ook al heel erg veel schelen als de werkzaamheden in de zomervakantie zouden worden gepland.
Er wordt al zoveel mogelijk in de vakanties gepland, maar dat is onvoldoende om al het onderhoud en vernieuwing uit te voeren. Voor Leiden staan er voor de rest van het jaar nog een aantal werkzaamheden gepland (om de rest van de klus af te maken), dus er zal helaas ook daarbij nog overlast plaats gaan vinden.
Vaak plannen we spoorwerk juist in de vakantie omdat er dan minder mensen reizen met de trein. Dat zou in het geval van Leiden echter betekenen dat Schiphol tijdens de vakantie minder goed is te bereiken met de trein. Ook werken veel spoorwerkers al in de vakanties aan andere projecten. Als er dan extra mensen nodig zijn door een storing of een andere tegenslag, dan zijn die al ergens anders aan het werk. En dan is een onderhoudsproject zoals de spoorvernieuwing rondom Leiden moeilijker te beheersen.
En behalve koffie kunnen we blijkbaar ook fruit verwachten:
ProRail en NS delen fruit uit aan reizigers om hen te bedanken voor hun geduld. Direct omwonenden van het spoor ontvangen een kleine attentie vanwege de overlast die zij hebben ervaren.
Er wordt al zoveel mogelijk in de vakanties gepland, maar dat is onvoldoende om al het onderhoud en vernieuwing uit te voeren. Voor Leiden staan er voor de rest van het jaar nog een aantal werkzaamheden gepland (om de rest van de klus af te maken), dus er zal helaas ook daarbij nog overlast plaats gaan vinden.
De rest van de werkzaamheden rond Leiden zijn tenminste niet meer zo lang achter elkaar. Het PDF document op de werkzaamheden pagina heeft het voornamelijk over (lange) weekenden.
Vanochtend werd zelfs op Den Haag Centraal omgeroepen dat er gratis thee en koffie was als tegemoetkoming.
Ik was er tussen 7.05-7.17. De omroep was er toen niet. Best gek.
A
Anonymous
16 april 2019
Vanmiddag om 17.30 uur ook op Sloterdijk. Ik zag geen rijen bij de kiosk (beetje vreemd tijdstip).
Vanochtend geen omroep.
A
Anonymous
3 juni 2019
egeerling schreef:
Roger van Boxtel, president-directeur van NS: “We realiseren ons dat we veel vragen van onze reizigers. Het blijft voor treinreizigers rond Leiden de komende dagen echt even doorbijten. We gaan de werkzaamheden grondig met elkaar evalueren om zien hoe we in de toekomst de hinder voor reiziger bij werkzaamheden kunnen verminderen.”
Ik ben bang dat we van dat evalueren nooit meer iets gaan horen. Is hier al zo vaak toegezegd op dit forum maar we zien nooit een terugkoppeling.
Zouden jullie misschien een terugkoppeling van de evaluatie kunnen geven en vooral de dingen aangeven die in het vervolg anders zullen worden aangepakt???
Overigens zijn de werkzaamheden in de driehoek Den Bosch Eindhoven Tilburg een maand gelden qua vervangend vervoer wel goed verlopen. Dat is tussen Den Bosch en Eindhoven wel eens anders geweest.
We waarderen de feedback die jullie geven op de evaluatie, maar om het overzicht te houden en om die feedback ook als één pakketje weer te kunnen doorsturen wil ik jullie vragen om dit ook in het betreffende topic te plaatsen. 🙂
Ik heb de tot dusver gegeven reacties op de evaluatie verplaatst naar het betreffende topic en eventueel aangepast om een verwijzing naar dit topic correct te houden.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.