beantwoord

Zaterdagmiddag geen bussen?



Toon eerste bericht

67 reacties

Badge +3

Denk dat @mrfreeze refereert aan bussen die gewoon rijden maar opzettelijk (nou ja, bewust) uit de NS planner gehaald worden/zijn.

9292 toont ze namelijk wel als rijdend en berichten op Twitter bevestigen dat, ook al is er wel wat uitval en komen ze soms te laat.

Onze Reisplanner geeft nog altijd advies wat je het beste kan doen. Vaak indien je een stukje filtert komen er nog wel eens reizen voorbij die niet bij grote reizen worden getoond. Het is niet zo dat onze planners noch onze collega's liegen over specifieke reizen die bewust niet worden getoond. Het is en blijft altijd een advies waarbij het wel eens kan voorkomen dat een reis er niet in staat. Daarbij komt het ook wel eens voor dat door een storing of nalatigheid van een afdeling niet alles wordt getoond. Een foutje maken kan namelijk ook nog gebeuren. Desondanks snap ik dat in dit geval wel heel knullig lijkt en ik heb deze bevindingen ook al aan het begin van de avond doorgespeeld.

Badge +3

Kende de term DCRI niet, maar dat gaat dus om https://www.ns.nl/over-ns/diensten-voor-vervoerders/dcri.html

Benieuwd wat zij ervan vinden eigenlijk 😂

DCRI is in het leven geroepen toen NS reisinformatie overnam, met het idee dat DCRI een neutrale partij zou zijn waar de belangen van andere vervoerders gelijk zouden staan aan die van NS. Op papier is dat de werkelijkheid, de mensen daar doen nobel werk (niks tegen AvdB), maar in de praktijk valt het een beetje tegen en zijn veel zaken voor externe vervoerders nog altijd heel lastig.

Badge +3

Het moet niet gekker worden, want nu worden niet alleen de (spits)bussen maar ook de ICE al uit de NS planner geweerd?!

https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2022-07-29/221

Dit n.a.v. van https://twitter.com/DeDirectrice/status/1553064636458598402

dag NS, ik begrijp dat ik niet meer ‘gewoon’ met de ICE van Utrecht naar Arnhem mee mag? Omdat er ‘gedonder’ is met de ICE? Ben wel benieuwd want beviel altijd goed!

en

Nou ik werd dus gewoon geweigerd door de conductrice. Zonder reservering mocht ik niet mee… en de trein kwam ook niet voor in de planner. Het gaat om de ICE van 19:04 vanuit Utrecht richting Duitsland.

NS: Dit zou wel gewoon mogen mits je in bezit bent van een ICE toeslag. bit.ly/1zOeCb5 ^ZJ

Lijkt mij ook (toeslag overigens niet nodig bij een NS abonnement of student, Flex Basis of Kids Vrij telt niet), en is gewoon gestopt op Arnhem zoals het hoort 🤣

NS (na mijn tweet): Oeh, zie het inderdaad. Er is inderdaad wat gedoe met Internationale treinen binnen Nederland. Mochten je dit opvallen kan je dit altijd bij ons melden. bit.ly/3bk1vHV ^ZJ

Haha, dank ^ZJ voor die handige link 🤣

@Henk_NL de paywall voor Volkskrant/Trouw laat ik even voor wat het is (met cookies wissen kom je een heel eind om het toch gratis te kunnen lezen) 😥
Bovendien: “Aan de geldigheid van het vervoersbewijs is niks veranderd, in principe mag je gewoon mee met je binnenlands ticket.”

Was er niet bij, en ticket of niet (incheck telt ook) maar een ICE Utrecht - Arnhem van 19:04 (die weliswaar niet in de NS planner staat) zal toch niet super druk zijn?

Oké, de reguliere IC komt er om 19:10 achteraan… maar toch 🤔

Reputatie 7
Badge +3

Of er rijden wel bussen maar (nog) minder en zijn ze uit de reisplanner gehaald om te voorkomen dat te veel mensen met die bussen willen. Was toch op de eerste dag van de werkzaamheden ook sprake van?

Als je alleen Geldermalsen - Houten plant zouden er 's middags een paar uur geen bussen rijden.

 

Zowel vandaag als volgende week zaterdag lijken er inderdaad tussen 1600 en 1900 geen bussen te rijden. Als ik zoek op Culemborg - Houten zijn er überhaupt geen adviezen in die periode. Ik vind het vrij apart dat er enkel tijdens zo'n klein blok geen bussen zouden rijden, maar misschien dat er specifiek dan geen chauffeurs beschikbaar zijn. Gezien er voor het stukje Culemborg - Houten geheel geen adviezen zijn, lijkt het mij verstandig om ervan uit te gaan dat het klopt voor die tijdstippen.

Reputatie 7
Badge +3

Overigens geeft de reisplanner dit niet alleen deze en volgende week zaterdag, ook op de andere dagen tot de werkzaamheden klaar zijn. En terugkijkend ook afgelopen week vanaf maandag. Plus ook nog enkele uren in de ochtend. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik zie het inderdaad. Best bizar dat je op werkdagen (ook al is het vakantie) dus urenlang niet van en naar Culemborg kunt komen in de ochtend- en middagspits.

Reputatie 7
Badge +3

Wat ik ook bizar vind is dat ik van de afgelopen week geen klachtenregen kan vinden op Twitter van bussen die niet reden. Volgens de planner zouden afgelopen week ook de snelbussen niet gereden hebben, dan zou je veel klachten verwachten. 

Badge +3

Ik vind 3 uur en 20 minuten lang geen enkele reismogelijkheid (voor Culemborg - Houten) geen ‘klein blok’.

Dat er vandaag geen bussen zouden zijn (wegens personeelsgebrek?) is nog tot daaraan toe, maar om dat voor de hele volgende week alvast precies zo te plannen vind ik vreemd.

Volgens 9292 rijden ze overigens wel gewoon elke 10/20 minuten (.01/.21/.31/.51 vanaf Culemborg).

Reputatie 7
Badge +3

En het gaat niet alleen om de stopbussen Geldermalsen - Houten, ook de snelbussen van/naar Utrecht staan niet in de planner gedurende die tijden vanaf afgelopen maandag de 18e tot einde werkzaamheden 5 augustus. Je krijgt dan een reisadvies via Tiel en Arnhem waarbij je een deel met Arriva moet reizen en mits je geen vrij reizen hebt fors meer mag betalen. 

Reputatie 7
Badge +1

Ik denk @mrfreeze dat het net zo is als met het concert dat je laatst bezocht. De bussen rijden wel maar NS geeft dat niet aan wegens de aanzuigende werking. Ik vind het ook heel apart.

Reputatie 7
Badge +3

Fix dan de planner, of als het bewust gedaan is wees daar eerlijk over (ze rijden gewoon maar we hebben liever dat men omreist omdat het anders te druk wordt).

NS adviseert sowieso al om het traject te mijden en geeft aan dat er door een landelijk tekort aan buschauffeurs helaas onvoldoende vervangende bussen kunnen rijden, met name in de spitsuren. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk @mrfreeze dat het net zo is als met het concert dat je laatst bezocht. De bussen rijden wel maar NS geeft dat niet aan wegens de aanzuigende werking. Ik vind het ook heel apart.

Dat idee krijg ik inderdaad ook. Mijns inziens geen goede ontwikkeling. Ik snap best dat NS reizigers probeert te bewegen om de bussen te mijden, maar dit is denk ik niet de juiste manier. Je zal maar in Culemborg wonen of werken, dit forum niet volgen en braaf je reis plannen in de reisplanner, en tegen je baas moeten zeggen dat je drie weken lang niet op je werk kunt komen.

Overigens vind ik het ook heel vreemd dat er niet (veel) meer klachten hierover te vinden zijn.

Badge +3

Bij een adres-advies komt het van 9292 en die kennen de (stop)bussen dus wél.

De NS planner zou dat 1-op-1 over moeten nemen, maar nee hoor… dan mag je (dank NS) via Leerdam en een U-OV bus, met de nodige kosten.

Of zelfs via Gorinchem en dan een Qbuzz SnelBuzz 😂

9292 toont de NS Snelbus terugsteekadviezen (via Utrecht Centraal) als vervallen, die lijken dus inderdaad niet te rijden?

Verder mis ik in de Reisplanner de melding ‘Uit NS → In R-net/Qbuzz' voor de overstap op de trein richting Dordrecht? 🤔

Badge +3

Eigenlijk hoort dit in het ‘wat gaat er wel goed’ topic maar https://twitter.com/NS_online/status/1551890561187061768 (en wat vooraf ging).

Is uiteindelijk opgelost door de hele nacht door te halen. [op een maandagavond].

Om 1 uur naar Utrecht gegaan, daar paar uur naar een kroeg gegaan en om 3.30 de trein naar Eindhoven. Om 7u thuis (en die trein ging via waar je al was (Amsterdam)?

 

^ET @Erryt NS vond het ook prima:

Fijn dat het is opgelost. Hopelijk hadden jullie een onvergetelijke nacht! ^ET

Reageer