beantwoord

Zaterdagmiddag geen bussen?



Toon eerste bericht

67 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Vraag me dan wel af of die klacht op basis van de reisplanner is of dat iemand daadwerkelijk voor Jan met de korte achternaam bij NS bushalte staat. Als er vanaf afgelopen maandag al geen bussen hebben gereden, zouden de klachten veel talrijker moeten zijn.

En dan zou je bv niet dit soort tweet zien (van donderdagmiddag 18:24 uur https://twitter.com/vandermadecoach/status/1550154874574217217 van iemand die wel lekker relaxed met een snelbus gaat.

Badge +3

Ik heb ook nog nergens gelezen dat NS bij geplande werkzaamheden niet aan de minimale bedieningseisen uit de concessie hoofdrailnet hoeft te voldoen. 

Daar zullen wel uitzonderingen voor zijn, zoals (onvoorziene) buitendienststellingen of langdurige verstoringen zoals tot eind september minder treinen tussen Roermond en Maastricht.

Iemand op Twitter klaagde al over het laatste “minder treinen en toch de volle mep betalen?” 😂

Tot 2011 was het een ProRail-aangelegenheid, maar Bert Meerstadt heeft toen behoorlijk gelobbyd om het over te nemen. Helaas is daarmee ingestemd.

 

https://nos.nl/artikel/207940-ns-wil-zelf-reizigers-informeren

https://www.nu.nl/binnenland/2410949/ns-wil-alle-reisinformatie-zich-nemen.html

https://www.treinreiziger.nl/ns-wil-alle-reizigersinformatie-verzorgen/

https://www.infrasite.nl/financiering/2012/03/12/ns-jaarcijfers-2011-investeren-in-vooruitgang-voor-onze-reizigers/?gdpr=accept

Reputatie 7
Badge +3

Mooi is dat 😥

Ik vind het vrij apart dat er enkel tijdens zo'n klein blok geen bussen zouden rijden, maar misschien dat er specifiek dan geen chauffeurs beschikbaar zijn.

Dat vond ik dus ook. Ook fijn voor de Culemborgers …

Ik ga m'n plannen maar 's herzien 🙂

Reputatie 7
Badge +3

Hij is al vaker gemaakt en een beetje flauw, maar af en toe is NS compleet het spoor bijster.

Badge +3

Oh, in de spits zogenaamd geen bussen?

Dan schrappen we ze in het weekend ook!

https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2022-07-30/culemborg (tussen 7:32 - 9:51 en 16:13 -19:21)

@Robert B Je tagged me, maar ik snap echt totaal niet waar het allemaal over gaat? Ik plaats enkel wat linkjes naar nieuwsberichten uit die tijd om m’n punt te onderbouwen, aangezien er nogal eens gezegd wordt dat het tegen de zin van NS zo besloten is. Dat is pertinent onjuist. 

Badge +3

De bussen zijn bewust gefilterd in NS haar eigen planner om een te grote stroom reizigers te voorkomen. Blijkbaar communiceert men dit ook niet naar Webhelp, en dan krijg je idd antwoorden louter op basis van de NS-planner.

Bij 9292 (en Rijdendetreinen e.d.) zijn ze er sinds maandag ook uitgehaald 😥 Met terugwerkende kracht zelfs, want gisteren (dinsdag) stonden ze er nog gewoon in.

https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2022-07-25/culemborg

Badge +3

@Robert B Je tagged me, maar ik snap echt totaal niet waar het allemaal over gaat? Ik plaats enkel wat linkjes naar nieuwsberichten uit die tijd om m’n punt te onderbouwen, aangezien er nogal eens gezegd wordt dat het tegen de zin van NS zo besloten is. Dat is pertinent onjuist. 

De tag was omdat de linkjes niet ‘werken’ (paywall om te kunnen lezen) 😥

Maar dank voor de aanvullende informatie over ‘tegen de zin van NS’, we zijn het volgens mij eens.

Reputatie 7
Badge +3

Dacht dat de linkjes naar paywall artikelen tegen de huisregels waren werden verwijderd. Of was het in dat geval toch omdat dat dat ene artikel niet zo heel weggevallig was voor NS?

Badge +3

(Kr)omdenken… Waarom rijden er in hemeltjesnaam bussen als die volgens de Reisplanner(s) helemaal niet rijden?

Buschauffeur: “Ze hebben de vertrekstaat hier bij de halte nog niet aangepast dus we moeten wel, voor die paar trappelende reizigers die naar hun werk moeten of naar huis willen” 😂

“Bovendien vinden we het nogal onzinnig om 3½ uur verplicht (grotendeels doorbetaald) pauze te nemen in Utrecht, Houten of Geldermalsen. En als we niet rijden krijgt de NS Klantenservice het weer veel te druk met klachten en vragen over ‘waarom (eigenlijk) niet?’ want we zijn gewoon ter plaatse” 🤣

Reputatie 7
Badge +3

Ben benieuwd of @mrfreeze vanmiddag met de bus kon reizen.

Reputatie 7
Badge +3

Waarschijnlijk wel, maar ik had de afspraak al afgezegd, omdat ik dus dacht langer onderweg te zijn dan op de verjaardag van m'n neefje te kunnen zijn. Maar ik zie ze volgende week zondag weer. Hopelijk lopen de werkzaamheden niet teveel uit.

Badge +3

Tja, via Twitter werd ik al bedankt (want de bussen rijden natuurlijk gewoon).

Langer onderweg dan aanwezig kunnen zijn is natuurlijk klote van de bok 😅

Of iemand die 4 treinen mocht uitzwaaien wegens geen plek meer voor een fiets, en door NS personeel verwezen werd naar een sprinter (die niet reed). #treinleven

Reputatie 7
Badge +3

En zo blijven de bussen lekker rustig en kan NS als de werkzaamheden klaar zijn zeggen dat de oproep om dit traject te mijden heeft geholpen en dat er geen problemen waren met de bussen.

Dat reizigers daardoor veel langer onderweg waren en indien ze geen vrij reizen hadden mogelijk ook meer moesten betalen (bij omreizen via Arnhem en Tiel deels met Arriva) zeggen ze er dan niet bij. 

Dacht dat de linkjes naar paywall artikelen tegen de huisregels waren werden verwijderd. Of was het in dat geval toch omdat dat dat ene artikel niet zo heel weggevallig was voor NS?

Och wat kinderachtig. Nou dan plaats ik wel screenshots als het werkelijk zo gespeeld moet worden. 

Reputatie 7
Badge +1

Het is gewoon het failliet van de NS om op deze manier reizigers in de steek te laten terwijl er dus wel bussen rijden maar waarschijnlijk te weinig voor de massa reizigers in de spits.  Waarom ben je daar simpelweg niet eerlijk over dan zullen er ook klachten zijn maar toon je je betrouwbaar.

Nu komt het er gewoon op neer dat de reisplanner niet betrouwbaar is en de NS de eigen reizigers dus ten onrechte informatie over bussen onthoudt. Echt triest dit.

En webhelp medewerkers, uiteraard snappen we dat jullie ook moeten roeien met de riemen en informatie die jullie krijgen maar laat je nu niet voor het karretje spannen van een organisatie die dingen verbergt vanwege capaciteitsgebrek.

En is dit straks een opmaat naar ontbrekende treinen in de reisplanner omdat de treinen overvol zijn op bepaalde tijden? Waar eindigt dit want ik geloof totaal niet in een verklaring die straks komt dat dit een “ foutje” is.

 

Waarom geen reactie vanuit NS hierop????

Badge +3

De klachten beginnen binnen te druppelen https://twitter.com/Fel1x__/status/1551205103436238848

Badge +3

Dat omreizen het advies is moge bekend zijn, en de spitsbussen uit de Reisplanner houden vooruit dan… Maar blijf niet liegen over helemaal geen bussen als iemand ernaar vraagt!

Reiziger: Nee, ik snap niet goed hoe ik de reisplanner moet lezen; daar staat elke vijf minuten tot 15:55 en dan weer vanaf 19:00 uur elke vijf minuten een bus. Klopt dat of niet?

Webcare: In dit geval klopt de reisplanner dan. Je mag deze aanhouden. ^KW

Nee, die Reisplanner klopt niet, de bussen rijden gewoon.

Badge +3

Las (weet niet in hoeverre het waar is, info van Rikus) dat de NS zich bij de ACM mag gaan verantwoorden?

Reputatie 7
Badge +3

De klachten beginnen binnen te druppelen https://twitter.com/Fel1x__/status/1551205103436238848

Op die klachttweet was het antwoord van NS dat de bussen gewoon rijden. Op de vraag waarom ze dan tijdens de spitsuren niet in de reisplanner staan tot aan het eind van de werkzaamheden wordt vervolgens geen antwoord meer gegeven. 

 

Maar vandag vertelt NS op Twitter een ander verhaal, namelijk dat er geen bussen rijden in de spits.

https://twitter.com/eefje_engeltje/status/1551547447993946112

https://twitter.com/MinkeVv/status/1551495748293885952

Badge +3

Toch wel hoor: https://twitter.com/aandewand/status/1551590917492162567

De stopbus Houten-Geldermalsen vertrok vanavond ook gewoon om 17:02. En volgens de ns-busdienstregeling die aan een paal is vastgemaakt 4x per uur. Ook tussen 16:00 en 19:00. "Plan uw reis in de app"

Reputatie 7
Badge +3

De NS webcare blijft vohouden dat er geen bussen rijden, pas na 19:00 weer. Tja, die fietsen natuurlijk niet even langs de bushalte, die kijken alleen in de planner of krijgen opdracht om te liegen.

 

 

Ik heb nog nooit een opdracht gekregen om te liegen. Wat een zinloze opmerking. Ik zal mijn collega's op de hoogte brengen van Robert zijn bevindingen. Misschien zijn deze op het laatste moment weer gewijzigd en is onze Reisplanner nog niet aangepast.

Het komt zeer waarschijnlijk dat er op het laatste moment toch weer iets is veranderd. Nu zie ik dat onze Reisplanner aangeeft dat er van 18:32 bussen waren ingezet. Dat meer duidelijkheid wenselijker is dan ben ik zeker met jullie eens.

Reageer