Zomerpret


Reputatie 7
Badge +3

Kwam net dit artikel tegen: https://www.ad.nl/den-bosch-vught/tienduizenden-reizigers-in-de-knel-geen-treinen-en-amper-bussen-tussen-den-bosch-en-utrecht-deze-zomer~a34fde84/ (premium)

Gaat erg leuk worden de komende weken. Dat er langdurig gewerkt zou worden op een druk traject, wisten we al. Maar het vervangend vervoer gaat dus bij lange na niet genoeg zijn. Het advies wordt omreizen via Nijmegen of Breda.

Tekort aan honderden bussen

Normaal vangt de NS dat op met bussen. Maar er is één probleem: die zijn er bij lange na niet genoeg. ,,In die periode zouden per dag zo’n negentig bussen moeten rijden en we komen er zo’n dertig tekort”, zegt Stefan Gitz, binnen de NS verantwoordelijk voor trein-vervangend busvervoer.

 

Toch nog een pluspuntje dan maar? Het wordt in elk geval nu alvast gecommuniceerd …

Ook op de site een duidelijke waarschuwing:

 


55 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Vanwege de inlogmuur kan ik het niet lezen, maar ik neem aan dat de strekking is dat reizigers massaal hebben gekozen voor omreisroutes en dus niet voor het treinvervangend busvervoer?

En niet zo gek natuurlijk, als NS overal van de daken schreeuwt dat het traject beter vermeden kan worden.

Inderdaad. Reizigers hebben misschien ook gelezen wat een chaos het eerder was rond Meppel. Plus nu de waarschuwing van NS om het traject te mijden en zoveel mogelijk om te reizen. Dat zullen veel reizigers dan ook gedaan hebben. 

Vanwege de inlogmuur kan ik het niet lezen, maar ik neem aan dat de strekking is dat reizigers massaal hebben gekozen voor omreisroutes en dus niet voor het treinvervangend busvervoer?

Ja, er zijn nauwelijks reizigers en teveel bussen.

Reputatie 7
Badge +1

Vanwege de inlogmuur kan ik het niet lezen, maar ik neem aan dat de strekking is dat reizigers massaal hebben gekozen voor omreisroutes en dus niet voor het treinvervangend busvervoer?

En niet zo gek natuurlijk, als NS overal van de daken schreeuwt dat het traject beter vermeden kan worden.

Reputatie 3

Vanwege de inlogmuur kan ik het niet lezen, maar ik neem aan dat de strekking is dat reizigers massaal hebben gekozen voor omreisroutes en dus niet voor het treinvervangend busvervoer?

https://www.bd.nl/brabant/ja-hoor-staat-de-bus-te-wachten-op-treinreizigers-naar-utrecht-in-plaats-van-andersom~a000c602/

Zoals ik al verwachtte 

@Chrisdb83   Met capabele mensen op de juiste plek wordt ingezien dat je bepaalde dingen gewoon niet voor elkaar krijgt zonder voldoende medewerkers en dan moet je passen en dat goed communiceren.  Maar in Nederland willen we de hoogste bergen beklimmen want prestige …  nee terug naar wat belangrijk is en dat is tevredenheid bij medewerkers en klanten en dat kan in het geval van de NS ook als er elk halfuur een trein rijdt die voldoende lang is en waar de Hc weer ouderwets langskomt om het kaartje te controleren en een praatje te houden.

Hier kan ik me alleen maar bij aansluiten. Dat medewerker en klant inderdaad tevreden zijn. Back to basic zoals je hier omschrijft. Kan ik alleen maar toejuichen :-) 

@Chrisdb83   Met capabele mensen op de juiste plek wordt ingezien dat je bepaalde dingen gewoon niet voor elkaar krijgt zonder voldoende medewerkers en dan moet je passen en dat goed communiceren.  Maar in Nederland willen we de hoogste bergen beklimmen want prestige …  nee terug naar wat belangrijk is en dat is tevredenheid bij medewerkers en klanten en dat kan in het geval van de NS ook als er elk halfuur een trein rijdt die voldoende lang is en waar de Hc weer ouderwets langskomt om het kaartje te controleren en een praatje te houden.

Misschien helpen al die werkzaamheden dan wel om de treinen op de rest van de trajecten te laten rijden want op de trajecten van de werkzaamheden zijn geen machinisten en hoofdconducteurs nodig.

Maar triest is het wel dat je met werkzaamheden die zover van tevoren worden gepland het niet voor elkaar krijgt om voldoende bussen te regelen.

Wat is er toch aan de hand dat we na corona zo'n puinhoop hebben in Nederland, denk aan Schiphol, de NS, protesten en onvrede bij veel Nederlanders wat zich uit met vele demonstraties en nu blokkades door de boeren ….

Denk dat we maar eens capabele mensen op de juiste plekken moeten gaan zetten te beginnen in Den Haag en stoppen met het beleid dat we overal een afspiegeling van de bevolking in functies moeten hebben zitten.

 

Het is vele malen breder.

Ik denk dat we met elkaar een nieuwe “balans” moeten zoeken. Nederland loopt op zijn tandvlees in alle sectoren. Zelfs al zou je de complete bijstand leegkieperen, dan nog kom je man en muis tekort. 

We zijn met z'n allen in een spreekwoordelijke ‘Magic Roundabout’ beland. Die term verwijst naar de Londense bankierswereld, waar een werknemer om 9:00 uur 's-morgens begint, tot een uur of 6 de volgende ochtend doorwerkt om vervolgens in de taxi naar huis te spingen en om 9:00 uur weer doorgaat. Ik zie die tekenen ook in Nederland: meer, meer meer. Tienminutentrein, zesminutentrein. Wat is het volgende: de trein op bestelling a la pizzakoeriersmodel? Ja, in zo'n geval zou ik Gandalf moeten heten om voldoende bussen te toveren, ben ik bang… We lopen op ons elfendertigst op dit moment...

Natuurlijk baal ik even zo goed dat de bussen niet rijden en heb ik ook even zitten vloeken met termen als ‘rendement’ en ‘je betaalt bij NS net als bij Pepsi voor de naam en niet voor vervoer’, maar als ik het dan een paar minuten later breder kijk kom ik tot de conclusie dat het een ‘wake-up call’ is voor iedereen. 

Als jullie die eerdergenoemde Magic Roundabout volhouden, be my guest en succes.
Ik doe het liever wat meer ‘easy on it’.

Conclusie: ik heb alle begrip en maak graag pas op de plaats als we ons “gave” landje daarmee wat prettiger kunnen maken.

Reputatie 6

dan zou ik als NS lekker luxe doen om de pijn in de rekening over te laten komen :)

 

dit is wel het ultieme voorbeeld waarom het scheiden van infra en voertuigen een slecht idee was. 

Ja, gedeeltelijk, in essentie. Maar de verantwoordelijkheid om het maar te regelen schuift men op de vervoerder af. De echte pijn voelt men niet. 

Badge +3

Het zou goed zijn als ProRail bij werkzaamheden verantwoordelijk wordt voor het vervangende busvervoer en dat ook gaat betalen als onderdeel van de projectkosten.

Bij mijn weten gaat de rekening voor busvervoer bij werkzaamheden al naar ProRail 🤔

Reputatie 6

 

https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2022/07/07/85479/

Omdat er in 2023 veel meer werkzaamheden komen dan dit jaar is alleen in het weekend en de nacht werken niet meer mogelijk. Er wordt daarom gedacht aan wekenlange buitendienststellingen.  

hahaha. ze kunnen echt helemaal niks meer. mooie "essentiële" sector.

Er wordt gesproken over blije aannemers. Zijn er straks nog wel blije reizigers 🤔

ProRail is een autistische organisatie die zichzelf ontzettend belangrijk vindt en alleen met zijn projectjes bezig is. Dat er uiteindelijk ook nog reizigers en goederenklanten zijn beseft men niet eens.

Het zou goed zijn als ProRail bij werkzaamheden verantwoordelijk wordt voor het vervangende busvervoer en dat ook gaat betalen als onderdeel van de projectkosten.

dat zou uitstekend zijn. sowieso krijg je dan een betere afweging krijgt van hoe je onderhoud effectief uitvoert. ik vind het nog altijd een raar idee dat onderhoud overdag goedkoper zou zijn, gezien de enorme kosten voor alle bussen, dienstregelingeswijzigingen etc. en als je dan nog eens een economische analyse gaat doen zoals dat op de weg gebeurd, en de vertragingen (sorry, extra reistijden in vakjargon) zou meenemen... 

Reputatie 7
Badge +3

 

 

Er wordt gesproken over blije aannemers. Zijn er straks nog wel blije reizigers 🤔

Mijn partner vermijdt sinds begin pandemie de trein. Gisteren konden wij niet anders. Na geen info over geannuleerde trein waardoor wij onnodig 30 minuten vertraging opliepen (met omreizen 4 minuten vertraging) en iedereen vlak voor vertrek uit een gereedstaande volgende trein moest verkassen naar ander treinstel is de maat vol. Partner wil abonnement (ruim 40 jaar klant) nu gaan opzeggen.

 

https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2022/07/07/85479/

Omdat er in 2023 veel meer werkzaamheden komen dan dit jaar is alleen in het weekend en de nacht werken niet meer mogelijk. Er wordt daarom gedacht aan wekenlange buitendienststellingen.  

hahaha. ze kunnen echt helemaal niks meer. mooie "essentiële" sector.

Er wordt gesproken over blije aannemers. Zijn er straks nog wel blije reizigers 🤔

ProRail is een autistische organisatie die zichzelf ontzettend belangrijk vindt en alleen met zijn projectjes bezig is. Dat er uiteindelijk ook nog reizigers en goederenklanten zijn beseft men niet eens.

Het zou goed zijn als ProRail bij werkzaamheden verantwoordelijk wordt voor het vervangende busvervoer en dat ook gaat betalen als onderdeel van de projectkosten.

Reputatie 7

 

https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2022/07/07/85479/

Omdat er in 2023 veel meer werkzaamheden komen dan dit jaar is alleen in het weekend en de nacht werken niet meer mogelijk. Er wordt daarom gedacht aan wekenlange buitendienststellingen.  

hahaha. ze kunnen echt helemaal niks meer. mooie "essentiële" sector.

Er wordt gesproken over blije aannemers. Zijn er straks nog wel blije reizigers 🤔

Reputatie 6

overigens gezien de structurele problemen, zou het een mooie gelegenheid zijn om de ridicule hoeveelheid en impact van buitendienststellingen eens onder de loep te nemen. niet dat dat gaat gebeuren natuurlijk, want de spoorbedrujven hebben geen enkele drive voor een goede dienstverlening. 

 

https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2022/07/07/85479/

Omdat er in 2023 veel meer werkzaamheden komen dan dit jaar is alleen in het weekend en de nacht werken niet meer mogelijk. Er wordt daarom gedacht aan wekenlange buitendienststellingen.  

hahaha. ze kunnen echt helemaal niks meer. mooie "essentiële" sector.

Reputatie 7
Badge +3

De zomerpret is vandaag al begonnen. Vanavond mocht ik een half uur langer doorbrengen op station Den Bosch, omdat de sprinter richting Utrecht plotseling vanwege logistieke redenen uitviel. Alleen jammer dat men daarover niets meldde in de IC richting Utrecht waar ik net uitgestapt was en de deuren sloot op het moment dat ik op het perronbord (overstap zelfde perron) las dat die sprinter niet zou rijden. Er gaan er maar 2 per uur… Ook in de al gereedstaande sprinter werd niets vermeld, hoorde ik later van iemand die daar al ingestapt was.

Reputatie 7

Omdat er in 2023 veel meer werkzaamheden komen dan dit jaar is alleen in het weekend en de nacht werken niet meer mogelijk. Er wordt daarom gedacht aan wekenlange buitendienststellingen.  

😫

Ach ja, waarom ook niet. De autobranche zal blij zijn. Ik stel voor het hele spoornet maar een jaar of drie te sluiten, kunnen ze alles in één keer doen en aansluitend weer van voren af aan beginnen 🤣 

Reputatie 6

berichten hebben altijd een impliciete tendens van een uitzondering. "zomer vol buitendienststellingen". ja, wanneer niet?

 

of eigenlijk is "waar niet?"  een betere vraag. ...met "bijna overal niet" als antwoord als je over de landsgrens heen kijkt. 

Reputatie 7
Badge +3

Nog meer “Zomerpret” https://www.prorail.nl/nieuws/opgepast-zomer-vol-spooronderhoud  En dan zijn er ook nog tussendoor op andere plekken werkzaamheden in de weekend. 

Reputatie 6

overigens gezien de structurele problemen, zou het een mooie gelegenheid zijn om de ridicule hoeveelheid en impact van buitendienststellingen eens onder de loep te nemen. niet dat dat gaat gebeuren natuurlijk, want de spoorbedrujven hebben geen enkele drive voor een goede dienstverlening. 

Prorail kondigde afgelopen week juist aan dat ze werkzaamheden in de toekomst voornamelijk op werkdagen overdag wil gaan uitvoeren omdat aannemers dat liever hebben. Werkzaamheden in het weekend moeten dan een uitzondering worden bijv. als de werkzaamheden meerdere weken duren.  

wow... 

heb je daar iets van een link ofzo van? 

overigens gezien de structurele problemen, zou het een mooie gelegenheid zijn om de ridicule hoeveelheid en impact van buitendienststellingen eens onder de loep te nemen. niet dat dat gaat gebeuren natuurlijk, want de spoorbedrujven hebben geen enkele drive voor een goede dienstverlening. 

Prorail kondigde afgelopen week juist aan dat ze werkzaamheden in de toekomst voornamelijk op werkdagen overdag wil gaan uitvoeren omdat aannemers dat liever hebben. Werkzaamheden in het weekend moeten dan een uitzondering worden bijv. als de werkzaamheden meerdere weken duren.  

https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2022/07/07/85479/

Omdat er in 2023 veel meer werkzaamheden komen dan dit jaar is alleen in het weekend en de nacht werken niet meer mogelijk. Er wordt daarom gedacht aan wekenlange buitendienststellingen.  

Reputatie 6

overigens gezien de structurele problemen, zou het een mooie gelegenheid zijn om de ridicule hoeveelheid en impact van buitendienststellingen eens onder de loep te nemen. niet dat dat gaat gebeuren natuurlijk, want de spoorbedrujven hebben geen enkele drive voor een goede dienstverlening. 

Reputatie 6

@mrfreeze

Het advies om bij werkzaamheden een traject te mijden is er altijd. Overigens verwacht ik dat het met de problemen wel meevalt. In het voorjaar ging het ook heel geruisloos.

huh, dat heb ik nog nooit (bewust) gezien.

 

Badge +3

Als ik dan Den Bosch-Arnhem reis moet ik betalen en als ik Den Bosch-Arnhem-Utrecht reis is het gratis? Wat denk je dat de eerste categorie reizigers daar van vindt?

Verder is de financiële situatie bij NS nu niet zodanig dat NS massaal met gratis reizen kan gaan smijten.

Nee, dat bedoel ik natuurlijk niet, je betaalt natuurlijk voor je reis tussen in- en uitcheck.

Dus voor Den Bosch - Nijmegen (Arnhem) - Utrecht check je in op Den Bosch en uit in Utrecht, maar mag zonder extra kosten omreizen (zonder verplicht uit/inchecken op Nijmegen dus).

Zonder compensatieregeling (die er volgens de NS ook niet komt) betaal je uiteraard wel extra voor omreizen via Nijmegen als je met Arriva via Roermond/Horst-Sevenum gaat.

Reageer